Wed 22/12/2021 - 19:05 Bosveld
Jaarlijks keurt de gemeenteraad de exploitatietoelage en investeringstoelage aan de politiezone VIMA goed.
In 2022 wordt 3.396.374 euro aan de politiezone VIMA toegekend voor de exploitatie en 144.500 euro als investeringstoelage.
De financiële toestand van de meerjarenplanning voor de entiteit gemeente:
a) beschikbaar budgettair resultaat:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 11.233.740 | € 8.690.763 | € 13.640.901 | € 15.157.955 | € 17.646.390 |
b) autofinancieringsmarge
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 1.091.168 | € 1.963.302 | € 2.388.415 | € 3.351.462 | € 3.563.182 |
Het aanvangsuur van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt bepaald op 20.00 uur en gemeenteraad wordt bepaald op 20.05 uur.
Door een wijziging van het decreet lokaal bestuur mogen de raden nu ook beslissen om digitaal te vergaderen los van de coronapandemie.
Aangezien er verschillen zijn bij inschrijvings- en toewijzingsvoorwaarden alsook op vlak van administratieve/praktische afhandeling, wordt voorgesteld deze weg te werken en deze op te nemen in een eengemaakt reglement inzake private verhuring.
Rekening houdend met de vigerende hogere wetgeving wordt dit reglement ter goedkeuring voorgelegd.
Het complex Regimentsberg valt hierbuiten gezien dit dient getoetst te worden aan andere hogere wetgeving.
Dit reglement is van toepassing voor de volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Schelpenberg, hoek J. Roelantsstraat – C. Hansoulstraat
10 gelijkvloerse appartementen met:
□ 1 slaapkamer (1 appartement)
□ 2 slaapkamers (9 appartementen)
- Wooncomplex Rode Beuk, hoek J. Roelantsstraat – H. Brounsstraat
22 gelijkvloerse appartementen met 1 slaapkamer
- Wooncomplex Van Obberghenstraat 28A – 42A (Bleyfuesz) en 50 A – D (Pellenberg)
10 appartementen met 1 slaapkamer op het gelijkvloers
- Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg 2 – 4
□ 1 slaapkamer (8 ouderenappartementen)
□ 3 slaapkamers (8 gezinsappartementen)
- Wooncomplex Parkgaarde 1 – 25
25 ouderenwoningen met 1 slaapkamer
Goedkeuring van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen (gemeente en OCMW), die in werking treedt op 1 januari 2022.
Deze raamovereenkomst omvat een totaal fietsleaseplan dat aangeboden wordt aan onze werknemers.
Dit omvat:
- Ruim aanbod aan fietsen: elektrisch, speed pedelec, plooifietsen, .... die kunnen geleased worden voor een periode van 36 maanden.
- Levering van de fietsen op de werkvloer
- Mobiel onderhoud op de werkvloer
- Pechbijstand 24/7
- Omnium schade- en diefstalverzekering
- Aankoopoptie na leaseperiode
- Herstellingsvoucher: dit omvat terugbetaalbaar extra budget van - meestal - € 10/maand dat wordt toegevoegd aan de leasing, om tussenkomsten voor herstellingen die niet onder jaarlijks onderhoud, verzekering of pechbijstand vallen, te dekken. Na 36 maanden wordt het restbedrag terugbetaald of kan het gebruikt worden door de werknemer om de aankoopoptie te lichten. Het voordeel is dat geen tussentijdse facturatie nodig is tussen Joule en het lokaal bestuur enerzijds, en tussen het lokaal bestuur en de werknemer anderszijds.
Goedkeuring rooilijn trage wegenis op site B - PPS project (oude gemeenteschool).
Er wordt door het masterplan ingezet op een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde ontwikkeling.
Nieuwe functies die het gemeentelijke voorzieningenapparaat aanvullen, inclusief een belangrijk aandeel (min 50%) wonen in ruime zin, worden aangetrokken.
Er wordt gestreefd naar gebouwencomplexen met een hoogwaardige architectuur waarin woonvormen in ruime zin, buurtvoorzieningen en verweefbare functies samengebracht worden, waardoor de beschikbare ruimte duurzamer en efficiënter benut wordt.
Er wordt uitgegaan van een klimaatadaptatieve groene en blauwe infrastructuur met een beduidende ecologische waarde, maar ook met een sociale waarde op het vlak van toegankelijkheid, bereikbaarheid, sociale participatie en recreatie.
Een publieke parkstructuur van ca. 9 hectare (overeenstemmend met ca. een derde van de site) is de drager van het MASTERPLAN die wordt gevormd door een verbindend “groen-blauw” netwerk en “autoluwe” wegenisinfrastructuur.
Kwalitatieve en klimaatadaptieve publieke ruimtes maken de site vitaal en leefbaar en zorgen voor ontmoeting, overgang en vermenging van functies.
Er wordt 7% (± 25.000 m2) van het BVO voorzien als MAATSCHAPPELIJK VASTOED.
De meerwaarde voor de GEMEENTE bestaat er in dat een goed ontsloten, centraal gelegen terrein opgeladen zal worden met diverse maatschappelijke functies in combinatie met de aanleg van collectief groen.
Daarenboven kunnen binnen het project specifieke tekorten binnen het gemeentelijke voorzieningenapparaat, met name op het vlak van publiek groen (creatie van een grootschalig landschapspark), maatschappelijk vastgoed (bv. de realisatie van onderwijsinfrastructuur of van overige ruimten voor de openbare dienst) en wonen in functie van het doelgroepenbeleid van de GEMEENTE (conventionering van een deel van het woonaanbod met het oog op het invullen van de woonbehoefte van personen met een band met de gemeente) opgevangen worden.
Betreft de heraanleg van de fietsverbinding tussen het Lindenplein en de Haachtse Steenweg, inclusief de tunnel onder de E19.
Er werd via Farys een studiebureau aangesteld dat een ontwerp en raming opmaakte, uitvoering is voorzien voor 2022.
Financiering kan gebeuren via omzendbrief Farys en deels met subsidies van het Fietsfonds.
Er is gebleken dat in verschillende digitale toepassingen bepaalde straatnamen verschillend waren naargelang de toepassing.
Daarenboven bleek dat bepaalde straatnamen niet overeenkwamen met de officiële naam van de persoon naar wie de straat werd vernoemd.
Tot slot verschilde de fysieke straatnaambord soms van de beslissing inzake de straatnaam.
Om vanaf heden duidelijkheid te scheppen laten we de volledige uniforme lijst van straatnamen van onze gemeente vastleggen.
Sommige straatnamen zijn (licht) aangepast volgens de geldende regelgeving of hun juiste schrijfwijze. Hiervoor is het nodige opzoekwerk verricht om historische namen te verifiëren en waar nodig aan te passen.
Voor de hulpdiensten is het van levensbelang dat zij steeds over uniforme data van straatnamen en adressen beschikken, om hun werk te kunnen uitvoeren. Bij interventies is het cruciaal dat er maar één straatnaam is waardoor er geen tijd verloren gaat en de hulpdiensten zeer snel het juiste adres kunnen bereiken.
Het belang van een uniforme lijst van de straatnamen is ook groot in de huidige digitale wereld. De uitwisseling van correcte data wordt steeds intensiever gebruikt en is belangrijk.
In kader van het project van de nieuwe straatnaamborden is het natuurlijk ook vanzelfsprekend dat men beschikt over een uniforme straatnamenlijst. Zo kan voorkomen worden dat er zich in het straatbeeld verwarrende en tegenstrijdige situaties voordoen.
Naar de bevolking toe:
In de toepassing van het rijksregister/lokaal bevolkingsprogramma en CRAB wordt door onze diensten de straatnaam aangepast.
Hierdoor zal automatisch in de dossiers van de burgers, de correcte straatnaam zijn toegepast, burgers hoeven hiervoor niet tot op het gemeentehuis te komen om hun Eid te komen aanpassen, hierbij zal dus automatisch de correcte gegevens staan.
In 2022 zullen ook de straatnaamborden worden aangepast.
De directeur stelt na onderzoek van de kandidatenlijst vast dat er niet meer kandidaten zijn dan het aantal effectief te begeven mandaten.
Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs.
Algemene afspraken functiebeschrijvingen en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs.