Terug
Gepubliceerd op 28/12/2021

Besluit  gemeenteraad

wo 22/12/2021 - 19:05

Goedkeuring rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen

Aanwezig: Jean-Pierre De Groef, voorzitter gemeenteraad
Steve Claeys, burgemeester
Gregory Lagae, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Benny Blanckaert, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Roose, schepenen
Marc Grootjans, Dina Ponticello, raadsleden
Aanleiding en doel

In toepassing van het decreet lokaal bestuur en de organisatiestructuur willen we streven naar een maximale integratie gemeente en OCMW.

De keuze van het lokaal bestuur Machelen om één geïntegreerde rechtspositieregeling op te maken voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur (gemeente en OCMW), met duidelijke vermelding wanneer bepalingen specifiek van toepassing zijn op een welbepaalde categorie van het personeel OCMW.

De keuze om:

  • de nodige flexibiliteit in te voeren in de RPR wat betreft de selectieprocedures,
  • de bestaande evaluatieprocedures bij te sturen en een feedbackcultuur en opvolging te implementeren,
  • waar mogelijk en aangewezen te streven naar een maximale gelijkschakeling tussen statutaire en contractuele personeelsleden.

Sinds de laatste wijziging van de bestaande rechtspositieregelingen gemeente en OCMW, zijn er een aantal wijzigingen in de regelgeving gebeurd die een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het personeel lokaal bestuur vragen.

Juridische grond
  • Artikel 40 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
  • Besluit Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.
  • Besluit Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • Decreet van 27 april 2018 betreffende de uitzendarbeid in de Vlaamse overheidsdiensten en de lokale besturen, en latere wijzigingen.
  • Het deelakkoord VIA-6 – koopkracht publieke sector van 22 december 2020 en het VIA-6 akkoord van 30 maart 2021.
  • Omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 29 mei 2020 betreffende het sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen – uitvoeringsmodaliteiten.
  • Het sectoraal akkoord 2021 van 9 juni 2021 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
  • Wet van 12 juni 2020 tot wijziging van de periodes die plaatsvinden tijdens de voorbevallingsrust en in aanmerking kunnen worden genomen voor de verlenging van de nabevallingsrust.
  • Besluit Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies.
  • Besluit Vlaamse Regering van 24 september 2021 over uitbreiding geboorteverlof voor statutair en contractueel personeel lokale besturen.
  • Wet van 27 juni 2021 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof.
  • Gewijzigde wetgeving federale thematische loopbaanonderbreking en invoering verlof voor mantelzorg voor personeel lokaal bestuur.
  • Wet op de arbeidsovereenkomsten van 3 juli 1978, en latere wijzigingen.
  • Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Advies en motivering

De besprekingen met en het gunstig advies van het managementteam over het ontwerp van de nieuwe rechtspositieregeling lokaal bestuur Machelen.

De besprekingen over de basistekst van deze geïntegreerde rechtspositieregeling, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 20 oktober 2021 en de doorgevoerde aanpassingen op vraag van de representatieve vakorganisaties, dat resulteerde in het protocol van akkoord met bemerkingen van 20 oktober 2021.

De besprekingen over de bijlagen van de RPR lokaal bestuur Machelen, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 1 december 2021 en de doorgevoerde aanpassingen op vraag van de representatieve vakorganisaties, dat eveneens resulteerde in een protocol van akkoord met bemerkingen.

Financiële weerslag

Geen

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Gregory Lagae, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Benny Blanckaert, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Gregory Lagae, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Benny Blanckaert, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen en de bijlagen wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit.


Artikel 2: deze rechtspositieregeling lokaal bestuur treedt in werking op 1 januari 2022.


Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.