De voorzitter opent de zitting op 22/12/2021 om 19:23.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 23 november 2021 wordt goedgekeurd.
De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het coronavirus Covid-19 vragen om een pragmatische aanpak.
Het is noodzakelijk maatregelen te nemen voor de organisatie van alle vergaderingen namelijk de verenigde gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn, gemeenteraad en bijzonder comité voor de sociale dienst.
De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie voor de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
De sociale distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden.
De gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren maar virtueel/digitaal voor het publiek.
De vergaderingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst blijven fysiek doorgaan.
Tijdens de vergaderingen de verplichting op te leggen aan de raadsleden om het mondmasker te gebruiken ook als ze neerzitten en geen tussenkomst doen.
Geen
Enig artikel: bekrachtiging besluit burgemeester van 24 november 2021 inzake verenigde gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn, gemeenteraad en bijzonder comité voor de sociale dienst.
De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het coronavirus Covid-19 vragen om een pragmatische aanpak.
Het is noodzakelijk om maatregelen te nemen.
De kleedkamers in de sportinfrastructuur blijven geopend voor normaal gebruik, doch het gebruik van de douches wordt verboden tot 28 januari 2022.
Alle nodige maatregelen worden genomen voor de ventilatie van de kleedkamers om de verspreiding van het virus tegen te gaan.
De controle gebeurt op basis van de aanwezige CO² meters in de kleedkamers.
Geen
Enig artikel: bekrachtiging besluit burgemeester van 2 december 2021 betreffende coronamaatregelen in sportinfrastructuur.
De uitzonderlijke omstandigheden ten gevolge van het coronavirus Covid-19 vragen om een pragmatische doch duidelijke aanpak naar grote evenementen.
Op woensdag 29 december 2021 wordt in deelgemeente Diegem door Flanders Classics en vzw Sint-Anna-Vooruit een superprestige cyclocross georganiseerd.
Gezien de bepalingen van het Koninklijk Besluit van 4 december 2021 m.b.t. dergelijke outdoor- evenementen.
Gezien de impact van dit evenement op de dorpskern van Diegem en de horeca in deelgemeente Diegem.
Gezien uit voorbije edities is gebleken dat er een grote volkstoeloop is.
Omwille van deze elementen heeft de gemeentelijke veiligheidscel op maandag 6 december 2021 een advies geformuleerd omtrent te nemen maatregelen en voorwaarden waaraan door de organisator moet voldoen worden en voorwaarden die, bij uitbreiding, gezien het concept van dit evenement, dienen opgelegd te worden voor het gehele grondgebied van deelgemeente Diegem.
Geen
Enig artikel: bekrachtiging besluit burgemeester van 10 december 2021 inzake Superprestige Cyclocross.
De gemeente draagt bij tot de financiering van de politiezone VIMA.
De exploitatietoelage en de investeringstoelage worden opgenomen in het budget 2022 als onderdeel van het MJP.
Impact op exploitatie-uitgaven, autofinancieringsmarge en resultaat op kasbasis:
Exploitatietoelage van 3.396.374 euro.
Investeringstoelage van 144.550 euro.
Enig artikel: de bijdrage van de gemeente Machelen zoals ingeschreven in de politiebegroting 2022:
a) als exploitatiebudget: 3.396.374 euro
b) als investeringstoelage: 144.550 euro
goed te keuren en aan de politiezone VIMA toe te kennen.
Het schrijven van FOD Binnenlandse Zaken van 29 oktober 2021 waarbij een aanpassing van de prijzen met ingang van 1 januari 2022 zal doorgevoerd worden.
Deze prijsaanpassing zijn naar aanleiding van schrijven Binnenlandse zaken d.d. 29 oktober 2021.
De jaarlijkse aanpassingen die de federale overheid toepast op dergelijke belastingen.
De noodzakelijke aanpassingen aan gemeentebelastingen zonder deze te verhogen.
Afgifte uittreksels uit strafregister, die in de meeste gevallen dienen voor tewerkstelling, gebeurt in kader van sociale en economische activering gratis.
Is opgenomen in MJP 2021-2025.
Artikel 1: er wordt met ingang van 1 januari 2022, voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.
Artikel 2: de belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
Artikel 3: het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
|
Gemeente belasting |
Federale belasting |
Totaal |
IK voor Belgen |
|
|
|
Kid’s ID gewone procedure |
0,30 |
6,70 |
7,00 |
Kid’s ID dringende procedure |
3,10 |
91,90 |
95,00 |
|
|||
EIK gewone procedure |
3,30 |
16,70 |
20,00 |
EIK dringende procedure |
30,10 |
101,90 |
132,00 |
|
|||
|
|
|
|
IK voor vreemdelingen |
|
|
|
VIK gewone procedure E, E+ F, F+ kaarten |
3,30 |
16,70 |
20,00 |
VIK gewone procedure A, B, C, D, H kaarten |
2,80 |
17,20 |
20,00 |
EIK dringende procedure |
30,10 |
101,90 |
132,00 |
|
|||
Attesten immatriculatie |
13 |
00,00 |
13,00 |
Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1 |
5,00 |
00,00 |
5,00 |
Aanvragen pincode |
5,00 |
00,00 |
5,00 |
|
|
|
|
Belgen |
|
|
|
Paspoort +18 jaar |
15,00 |
65,00 |
80,00 |
Paspoort -18 jaar |
5,00 |
35,00 |
40,00 |
Paspoort +18 jaar spoed |
25,00 |
240,00 |
265,00 |
Paspoort -18 jaar spoed |
25,00 |
210,00 |
235,00 |
Paspoort +18 jaar superdringend |
25,00 |
300,00 |
325,00 |
Paspoort -18 jaar superdringend |
25,00 |
270,00 |
295,00 |
|
|
|
|
Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen |
|
|
|
Paspoort + 18 jaar |
15,00 |
61,00 |
76,00 |
Paspoort -18 jaar |
5,00 |
41,00 |
46,00 |
Paspoort +18 jaar spoed |
25,00 |
230,00 |
255,00 |
Paspoort -18 jaar spoed |
25,00 |
210,00 |
235,00 |
Paspoort +18 jaar superdringend |
25,00 |
290,00 |
315,00 |
Paspoort -18 jaar superdringend |
25,00 |
270,00 |
295,00 |
|
|
|
|
Rijbewijzen kaartmodel |
5,00 |
20,00 |
25,00 |
Rijbewijs internationaal |
4,00 |
16,00 |
20,00 |
|
|
|
|
Trouwboekje |
20,00 |
|
20,00 |
Opzoekingen archieven per uur |
25,00 |
|
25,00 |
|
Artikel 4: zijn van de belasting vrijgesteld: alle andere administratieve stukken.
Artikel 5: de belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk of 1 maand na afleveren van factuur.
Artikel 6: alle voorgaande gemeenteraadsbeslissingen inzake vaststelling gemeentebelastingen op het afleveren van administratieve bescheiden worden opgeheven.
Artikel 7: deze verordening treedt in werking op 1 januari 2022 en heft alle vorige beslissingen dienaangaande op.
Artikel 8: deze verordening wordt overeenkomstig het gemeentedecreet, artikelen 252 en 253, aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant toegezonden, wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
De mogelijkheid, binnen de voorgestelde uren, huwelijken ook te laten doorgaan op zaterdag onder dezelfde voorwaarden als andere dagen.
De intrekking van het retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden.
Dit leidt tot een kleine daling ontvangsten, in verhouding tot de volledige ontvangsten uit prestaties verwaarloosbaar en zonder substantieel effect op MJP.
Enig artikel: de gemeenteraadsbeslissing van 19 december 2019 betreffende retributiereglement inzake de huwelijksplechtigheden wordt ingetrokken.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.
Ze kunnen van de gelegenheid gebruik maken om ook de aanpassing van de kredieten voor het lopende jaar vast te stellen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgelegd:
- een aanpassing van de kredieten 2021
- een aanpassing van het Meerjarenplan voor 2022-2025.
De gemeenteraad keurt in eerste instantie de aanpassing voor entiteit gemeente goed, nadien stelt ze ook de goedkeuring van entiteit OCMW vast zoals beslist door de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het advies van het managementteam van 2 december 2021.
De toelichting door de financieel directeur tijdens de verenigde gemeenteraadscommissie.
Gehoord, Steve Claeys, burgemeester:
Het meerjarenplan en de budgetwijzigingen die vandaag geagendeerd staan werden samen opgesteld met een vernieuwde beleidsverklaring, een resultaat van intensief werk met de nieuwe beleidsploeg die sinds half 2021 werd aangesteld.
Deze beleidsverklaring zal eerstdaags integraal digitaal ter beschikking gesteld worden op onze gemeentelijke platformen alsook op aanvraag niet digitaal kunnen worden afgeleverd. Bij deze vraag ik aan de algemeen directeur om deze alsook aan onze gemeenteraadsleden over te maken.
Binnen de verschillende beleidsdomeinen kan ik alvast zeer kort de belangrijkste speerpunten even toelichten:
LEVEN in Machelen-Diegem
In onze gemeente zorgen wij voor al onze inwoners en geven wij GELIJKE kansen voor IEDEREEN. Naast Ouderen- en Volwassenwelzijn wordt de focus gelegd op kind- en jeugdwelzijn, omdat onze kinderen van nu onze toekomst van morgen zijn. Als we nu investeren in onze kinderen zullen we hier later allen de vruchten van plukken.
WONEN en WERKEN in Machelen-Diegem
We zetten volop in op kwalitatieve, duurzame woon- en bedrijfsgebieden, waar we aandacht hebben voor veilige mobiliteit en het behalen van onze klimaatdoelstellingen. We zetten in op betaalbaar wonen in een veilige, groene omgeving en voorzien een visie naar duurzame ontwikkelingen met de klemtoon op tewerkstelling, modal shift, ontharding en groen.
Daarnaast streven we naar leefbare dorpskernen waar je gezellig kan winkelen en vertoeven, en blijven we verder inzetten op diervriendelijke initiatieven.
BELEVEN in Machelen-Diegem
We brengen mensen meer samen, wat de (op)stap is naar een maatschappelijke en sociale integratie binnen onze Vlaamse diverse gemeente. We zetten verder in op onze belevingsinfrastructuur, blijven onze erkende verenigingen ondersteunen en stemmen onze programmatie en evenementen af rekening houdend met onze bevolkingssamenstelling, met bijzondere focus op kwetsbare doelgroepen en zinvolle vrijetijdsbesteding.
ORGANISATIE van Machelen-Diegem
Onze interne organisatie tenslotte is klantgericht en flexibel om onze inwoners optimaal te bedienen. Budgettair evenwicht, communicatie en participatie staan centraal. We vertalen ons beleid in een duidelijke, beheersbare budgettaire meerjarenplanning. Ons personeel werkt deskundig, efficiënt en toegankelijk. We praten met en luisteren naar elkaar en werken samen. En we staan garant voor een kwalitatief onthaal en toegankelijke diensten.
Evolutie van het MJP 2020-2025 met als twee belangrijkste indicatoren: beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020 – 2025 goed zoals voorgelegd in bijlage en deel uitmakende van deze beslissing.
Artikel 2: de financiële toestand van de meerjarenplanning voor de entiteit gemeente:
a) beschikbaar budgettair resultaat:
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 11.233.740 | € 8.690.763 | € 13.640.901 | € 15.157.955 | € 17.646.390 |
b) autofinancieringsmarge
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
€ 1.091.168 | € 1.963.302 | € 2.388.415 | € 3.351.462 | € 3.563.182 |
Artikel 3: de gemeenteraad keurt het deel goed van de aanpassing aan het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn voor de entiteit OCMW heeft vastgesteld in zitting van 22 december 2021.
Artikel 4: deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur binnen de 20 dagen.
Op 22 januari 2019 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn zijn huishoudelijk reglement goed. Door ervaringen in de werking en wijzigingen in regelgeving zijn hieraan tijdens de legislatuur al aanpassingen geweest.
Ten gevolge van nieuwe mogelijkheden opgenomen in decreet lokaal bestuur en besluit van de Vlaamse regering kan het huishoudelijk reglement aangepast worden.
Het aanvangsuur dient aangepast te worden naar 20.00 uur voor de raad voor maatschappelijk welzijn en 20.05 uur voor de gemeenteraad.
Door een wijziging van het decreet lokaal bestuur mogen de raden nu ook beslissen om digitaal te vergaderen los van de coronapandemie.
Er worden twee aanpassingen voorgesteld:
a) Het aanvangsuur van de raden wordt naar 20.00 uur voor de raad voor maatschappelijk welzijn en 20.05 uur voor de gemeenteraad. Dit is eenduidiger voor het publiek.
Daarmee lopen die starturen gelijk met het startuur van de commissie, het latere startuur maakt het ook gemakkelijker voor raadsleden die omwille van werk- gezins- en/of mobilteitsomstandigheden 19 uur als te vroeg beschouwden.
b) Invoeren van het digitaal vergaderen: tijdens de coronapandemie is dit ad hoc ingevoerd en via burgemeestersbesluit toegepast wanneer nodig. Nu kan dit structureel onder voorwaarden worden ingevoerd.
De mogelijkheid tot hybride vergaderen zoals voorzien door de hogere overheid wordt nog niet ingevoerd. Op dit ogenblik loopt er een onderzoek naar de mogelijke technische/operationele aanpassingen aan de systemen.
Geen
Artikel 1: in het huishoudelijk reglement wordt het aanvangsuur aangepast voor de raad voor maatschappelijk welzijn op 20.00 uur en van de gemeenteraad bepaald op 20.05 uur.
Artikel 2: de digitale wijze van vergaderen wordt toegevoegd aan het huishoudelijk reglement.
Artikel 3: het in bijlage toegevoegde reglement wordt goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 4: dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2022.
Naar aanleiding van de integratie gemeente-ocmw werd ook een nieuwe organisatiestructuur ingevoerd.
Hierbij werd het beheer van de verhuurwoningen van zowel OCMW als gemeente samengevoegd en operationeel bij de dienst extramurale zorg ondergebracht.
De dienst huisvesting in de entiteit gemeente focust zich op het huisvestingsbeleid.
Een vergelijking van alle van toepassingen zijnde regeling bracht aanzienlijke verschillen op gebied van inschrijvings- en toewijzingsvoorwaarden in kaart.
Ook de administratieve en praktische afhandeling van de verhuringen gebeurden op verschillende wijze.
Aangezien er verschillen zijn bij inschrijvings- en toewijzingsvoorwaarden alsook op vlak van administratieve/praktische afhandeling, wordt voorgesteld deze weg te werken en deze op te nemen in een eengemaakt reglement inzake private verhuring.
Rekening houdend met de vigerende hogere wetgeving wordt dit reglement ter goedkeuring voorgelegd.
Het complex Regimentsberg valt hierbuiten gezien dit dient getoetst te worden aan een andere hogere wetgeving.
Nihil
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het reglement private verhuring en de in bijlage bijgevoegde bijlagen van deze beslissing goed met inwerkingtreding vanaf 1 januari 2022.
"Reglement private verhuring
Inhoud
1. Inschrijvingsvoorwaarden
2. Toewijzingsregels huurwoningen
2.1. Toewijzingssysteem
2.2. Toewijzingsvoorwaarden
2.3. Rationele bezetting
2.3.1. Aantal personen
2.3.2. Onaangepaste woning
3. Kandidaat-huurder
3.1. Aanbod en bezichtiging
3.2. Schrapping
3.3. Wijziging
3.4. Dubbele inschrijving
4. Huurder
5. Huurprijzen
6. Bijlagen
6.1. Inschrijvingsformulier private verhuring
6.2. Inschrijvingsbewijs
6.3. 1ste aanbodbrief
6.4. 2de aanbodbrief
6.5. Reactieformulier
6.6. Schrappingsbrief – geen reactie of 2 maal weigering
6.7. Schrappingsbrief – voldoet niet meer
6.8. Huurprijsberekening
Het lokaal bestuur Machelen past de regelgeving betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen toe zoals bepaald in het Woninghuurdecreet van 9 november 2018. Daarnaast legt het lokaal bestuur een aantal regels vast in het reglement private verhuring.
Het reglement is vrij beschikbaar op www.machelen.be. Op eenvoudig verzoek (per telefoon of via e-mail) wordt het op papier of digitaal (PDF-bestand) toegezonden.
Dit reglement is van toepassing voor de volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Schelpenberg, hoek J. Roelantsstraat – C. Hansoulstraat
10 gelijkvloerse appartementen met:
□ 1 slaapkamer (1 appartement)
□ 2 slaapkamers (9 appartementen)
- Wooncomplex Rode Beuk, hoek J. Roelantsstraat – H. Brounsstraat
22 gelijkvloerse appartementen met 1 slaapkamer
- Wooncomplex Van Obberghenstraat 28A – 42A (Bleyfuesz) en 50 A – D (Pellenberg)
10 appartementen met 1 slaapkamer op het gelijkvloers
- Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg 2 – 4
□ 1 slaapkamer (8 ouderenappartementen)
□ 3 slaapkamers (8 gezinsappartementen)
- Wooncomplex Parkgaarde 1 – 25
25 ouderenwoningen met 1 slaapkamer
1. Inschrijvingsvoorwaarden
1° De kandidaat-huurder is inwoner van de gemeente Machelen – Diegem. Een uitzondering geldt voor de ouderenappartementen- of woningen (5°).
2° De kandidaat dient minstens 18 jaar te zijn op datum van inschrijving.
3° Inkomensvoorwaarde: maximum gezamenlijk of afzonderlijk belastbaar inkomen zoals de Vlaamse wetgever bepaald heeft voor sociale huur. Deze bedragen worden vastgelegd per gezinssituatie en worden jaarlijks geïndexeerd. Het recentste aanslagbiljet wordt in aanmerking genomen of bij recente wijziging een ander attest van inkomen.
Voor de actuele bedragen, zie https://www.machelen.be/huren-bij-het-lokaal-bestuur.
4° Eigendomsvoorwaarde: de kandidaat-huurder en de echtgenoot, de persoon met wie hij wettelijk samenwoont of de samenwonende feitelijke partner
5° Enkel van toepassing op ouderenappartementen of –woningen:
2. Toewijzingsregels huurwoningen
2.1. Toewijzingssysteem
Een private huurwoning van het lokaal bestuur wordt toegewezen door het college van burgemeester en schepenen in geval van volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Schelpenberg
- Wooncomplex Rode Beuk
- Wooncomplex Van Obberghenstraat (Bleyfuesz en Pellenberg)
Een private huurwoning van het lokaal bestuur wordt toegewezen door het vast bureau in geval van volgende wooncomplexen:
- Wooncomplex Oude Haachtsesteenweg
- Ouderenwoningen Parkgaarde
Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met:
- De chronologische volgorde van de huurders bij het lokaal bestuur die wensen te verhuizen naar een aangepaste woning.
- De chronologische volgorde van de inschrijvingen in het inschrijvingsregister.
2.2. Toewijzingsvoorwaarden
2.3. Rationele bezetting
2.3.1. Aantal personen
De bepaling van de bezetting van het private patrimonium gebeurt op grond van de gezinssamenstelling. Hierbij wordt rekening gehouden met het aantal slaapkamers.
Het aantal slaapkamers varieert van 1 tot en met 3 slaapkamers.
Voor de 1-slaapkamerappartementen is de mogelijke keuze van gezinssamenstelling een alleenstaande of koppel.
Voor de 2-slaapkamerappartementen heeft de kandidaat-huurder minstens 1 kind ten laste of 1 kind waarvoor men onderhoudsplichtig is en er een co-verblijfsregeling geldt.
Voor de 3-slaapkamerappartementen heeft de kandidaat-huurder minstens 2 kinderen ten laste of 2 kinderen waarvoor men onderhoudsplichtig is en er een co-verblijfsregeling geldt.
Per slaapkamer geldt dat maximaal 2 personen kunnen worden gehuisvest.
2.3.2. Onaangepaste woning
Een huurder kan te groot of te klein wonen volgens de rationele bezetting van het woningaanbod van het lokaal bestuur of de woning kan niet meer voldoen wegens de fysieke toestand.
In deze gevallen kan de huurder een aanvraag doen voor of door het lokaal bestuur gevraagd worden om te verhuizen naar een aangepaste woning binnen het private patrimonium van het lokaal bestuur.
De huurder moet elke wijziging in zijn gezinssamenstelling melden aan het lokaal bestuur.
Het bewijs dat de woning niet meer voldoet aan de fysieke toestand van de huurder(s) wordt geleverd door de huurder(s) op basis van een medisch attest.
Indien de huurder weigert zijn onaangepaste woning te verlaten, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijk voorziene minimum huurtermijn van 9 jaar, verlengbaar met telkens 3 jaar en een opzegtermijn van 6 maanden.
3. Kandidaat-huurder
3.1. Aanbod en bezichtiging
Wanneer het lokaal bestuur Machelen de kandidaat-huurder een aanbod doet voor het huren van een woning, dient hij binnen de 5 werkdagen na postdatum van de brief (zie bijlage 6.3) contact op te nemen voor het bezichtigen van de woning. De contactgegevens van de betrokken dienst staan vermeld op de aanbodbrief. Na het bezichtigen van de woning, dient de kandidaat-huurder binnen de 5 werkdagen het bijgevoegd reactieformulier (zie bijlage 6.5) ingevuld en ondertekend terug te bezorgen aan het lokaal bestuur Machelen, Woluwestraat 1 te 1830 Machelen.
3.2. Schrapping
Tot schrapping van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister wordt overgegaan in volgende situaties:
1° De kandidaat-huurder heeft een woning die hem is toegewezen door het lokaal bestuur Machelen, aanvaard.
2° De kandidaat-huurder voldoet niet aan de inschrijvingsvoorwaarden op het moment dat het lokaal bestuur Machelen een woning aanbiedt voor zover het aanvaarden van de woning door de kandidaat-huurder aanleiding zou geven tot het toewijzen van de woning.
3° De Kandidaat-huurder voldoet niet aan de rationele bezetting van de woning op het moment dat het lokaal bestuur Machelen een woning aanbiedt voor zover het aanvaarden van de woning door de kandidaat-huurder aanleiding zou geven tot het toewijzen van de woning.
4° De kandidaat-huurder werd ingeschreven ingevolge onjuiste of onvolledige verklaringen of gegevens.
5° De kandidaat-huurder vraagt zelf om geschrapt te worden. Hij verzoekt hierom schriftelijk.
6° De kandidaat-huurder weigert of reageert een tweede maal niet wanneer een woning wordt aangeboden. Het lokaal bestuur Machelen kan omwille van zwaarwichtige redenen beslissen van de schrapping af te zien. Het lokaal bestuur Machelen brengt de kandidaat-huurder bij het 2de aanbod van een andere woning uitdrukkelijk op de hoogte dat bij een weigering of niet-reageren op het aanbod zijn kandidatuur wordt geschrapt.
7° Een brief keert onbesteld terug bij aanbod van een woning. De brief is naar het laatst bekende adres gezonden (zoals vermeld in het Rijksregister), tenzij de kandidaat-huurder het lokaal bestuur Machelen uitdrukkelijk heeft gevraagd om de briefwisseling naar een ander adres te verzenden. Het lokaal bestuur Machelen heeft hem dan op dit ander adres aangeschreven.
Het lokaal bestuur Machelen meldt een schrapping uit het inschrijvingsregister schriftelijk aan de kandidaat-huurder (zie bijlagen 6.6 en 6.7), behalve bij schrappingsgronden 1° en 4°.
3.3. Wijziging
Als personen zich samen als kandidaat-huurders inschrijven en daarna beslissen niet langer samen kandidaat te zijn, bestaan volgende mogelijkheden:
- Eén van beide partners wil de inschrijving behouden. De andere partner doet daarom schriftelijk afstand van de inschrijving.
- Beide partners willen de inschrijving behouden. De inschrijving wordt ontdubbeld (opgesplitst). De partners beslissen onderling wie de eerste inschrijving behoud, met behoud van de oorspronkelijke inschrijvingsdatum. De partner krijgt een nieuwe inschrijving met als inschrijvingsdatum, de datum wanneer hij op de inschrijving werd gezet. Dit kan ook de oorspronkelijke inschrijvingsdatum zijn, als beide personen vanaf de start samen zijn ingeschreven.
3.4. Dubbele inschrijving
Een inschrijving is een dubbele inschrijving wanneer de kandidaat-huurder(s) reeds beschikken over een actieve inschrijving in het inschrijvingsregister. De aanvrager(s) en de gezinssamenstelling van beide inschrijvingen zijn volledig identiek. Het lokaal bestuur Machelen schrapt deze dubbele inschrijving en behoudt enkel de inschrijving met de oudste inschrijvingsdatum. Informatie uit het dossier van de geschrapte inschrijving wordt gevoegd bij de inschrijving die behouden blijft.
4. Huurder
Indien de huurder bij het einde van de huurtermijn van 9 jaar niet meer voldoet aan de toewijzingsvoorwaarden, zal het lokaal bestuur de huurovereenkomst beëindigen rekening houdende met de wettelijk voorziene opzegtermijn van 6 maanden.
5. Huurprijzen
De huurprijs is afhankelijk van het wooncomplex en het type van de woning. De basishuurprijs werd bepaald door het bevoegde beslissingsorgaan. Bij aanvang van de huur wordt deze basishuurprijs geïndexeerd aan de hand van de gezondheidsindex (zie bijlage 6.8). Na aanvang van de huurovereenkomst wordt de huurprijs jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in de huurovereenkomst."
Artikel 2: dit reglement private verhuring heft alle vorige beslissingen met betrekking tot verhuren van de bedoelde complexen op.
In toepassing van het decreet lokaal bestuur en de organisatiestructuur willen we streven naar een maximale integratie gemeente en OCMW.
De keuze van het lokaal bestuur Machelen om één geïntegreerde rechtspositieregeling op te maken voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur (gemeente en OCMW), met duidelijke vermelding wanneer bepalingen specifiek van toepassing zijn op een welbepaalde categorie van het personeel OCMW.
De keuze om:
Sinds de laatste wijziging van de bestaande rechtspositieregelingen gemeente en OCMW, zijn er een aantal wijzigingen in de regelgeving gebeurd die een aanpassing van de rechtspositieregeling voor het personeel lokaal bestuur vragen.
De besprekingen met en het gunstig advies van het managementteam over het ontwerp van de nieuwe rechtspositieregeling lokaal bestuur Machelen.
De besprekingen over de basistekst van deze geïntegreerde rechtspositieregeling, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 20 oktober 2021 en de doorgevoerde aanpassingen op vraag van de representatieve vakorganisaties, dat resulteerde in het protocol van akkoord met bemerkingen van 20 oktober 2021.
De besprekingen over de bijlagen van de RPR lokaal bestuur Machelen, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 1 december 2021 en de doorgevoerde aanpassingen op vraag van de representatieve vakorganisaties, dat eveneens resulteerde in een protocol van akkoord met bemerkingen.
Geen
Artikel 1: de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen en de bijlagen wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit.
Artikel 2: deze rechtspositieregeling lokaal bestuur treedt in werking op 1 januari 2022.
Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.
Fietsmobiliteit aanmoedigen aan onze personeelsleden kadert binnen de beleidsdoelstellingen die we gesteld hebben.
Inzetten op deelmobiliteit (Deel de Zon - Blue bike), ons eigen fietsenpark uitbreiden, voertuigen efficiënt inzetten waar mogelijk,... .
Naast deze projecten bestaat er ook de mogelijkheid om fietsen te leasen voor onze personeelsleden.
Hierbij zijn we op zoek gegaan naar de mogelijkheden die er vandaag op de markt zijn en waaraan we wettelijk moeten voldoen om dit op een vlotte en juiste manier aan te bieden aan onze personeelsleden.
Het doel van dit fietsleaseproject is om het fietsgebruik te stimuleren bij onze personeelsleden.
We kunnen aansluiten bij de raamovereenkomst die loopt bij Haviland.
1. Marktverkenning en interessepeiling
a) Navraag bij gemeenten die dit al ingevoerd hebben: quid markverkenning, quid welke fietspolicy?
Concreet is de insteek om een totaalpakket aan te bieden via een aanbieder, dit houdt in:
- leasefiets via leasecontract (36 maanden): werkgever betaalt een deel van de leasekost
- onderhoud: fietsleasemaatschappij verzorgt het onderhoud van de fiets volgens bepaalde voorwaarden
- verzekering: fietsleasemaatschappij zorgt voor een degelijke verzekering tegen diefstal en schade
- pechbijstand: de fietsleasemaatschappij biedt een pechbijstand aan volgens zijn voorwaarden
- aankoopoptie: de werknemer kan de fiets, na afloop van de leaseperiode mogelijks overnemen tegen een restwaarde.
b) Interessepeiling: in juni 2021 een enquête gelanceerd voor onze personeelsleden om na te gaan wat ze belangrijk en interessant vinden.
c) Marktverkenning:
Rekening houdende met de resultaten van de interessepeiling zijn we op twee raamovereenkomsten uitgekomen, deze lopen via CREAT en Haviland.
De raamovereenkomst bij Haviland, die loopt via Joule NV, is in totaliteit interessanter dan die via Creat.
- veel ruimer aanbod
- prijzen in dezelfde lijn.
2. Instappen raamovereenkomst Haviland - JOULE NV
Haviland wil in het kader van de klimaatactieplannen en het behalen van de doelstellingen van het burgemeestersconvenant de gemeenten ondersteunen in de zoektocht naar duurzame mobiliteitsoplossingen.
Daarom willen ze het gebruik van fietsen promoten.
Haviland heeft een aanbestedingsprocedure opgestart en de opdracht werd gegund aan JOULE NV - Kerkstraat 108 te 9050 Gent.
Deze opdracht werd gegund tot juni 2023 (met mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar). De totale kost om in te stappen in deze raamovereenkomst bedraagt € 972 - dit voor het uitgevoerde werk (opmaak bestek, nazicht offertes, gunning).
Deze raamovereenkomst omvat een totaal fietsleaseplan dat aangeboden wordt aan onze werknemers.
Dit omvat:
- Ruim aanbod aan fietsen: elektrisch, speed pedelec, plooifietsen,... die kunnen geleased worden voor een periode van 36 maanden
- Levering van de fietsen op de werkvloer
- Mobiel onderhoud op de werkvloer
- Pechbijstand 24/7
- Omnium schade- en diefstalverzekering
- Aankoopoptie na leaseperiode
- Herstellingsvoucher: dit omvat een terugbetaalbaar extra budget van – meestal – 10€/maand dat wordt toegevoegd aan de leasing, om tussenkomsten voor herstellingen die niet onder jaarlijks onderhoud, verzekering of pechbijstand vallen, te dekken. Na 36 maanden wordt het restbedrag terugbetaald of kan het gebruikt worden door de werknemer om de aankoopoptie te lichten. Het voordeel is dat geen tussentijdse facturatie nodig is tussen Joule en het lokaal bestuur enerzijds, en tussen het lokaal bestuur en de werknemer anderzijds.
3. Fietspolicy
Naar aanleiding van dit project dient er ook intern een fietspolicy voorzien te worden.
De fietspolicy is een bijlage bij de rechtspositieregeling die op 22 december 2021 ter goedkeuring aan de gemeenteraad wordt voorgelegd.
972 euro: eenmalige instapkost raamovereenkomst Haviland
Voor het project leasefietsen is er binnen de MJP 2022-2025 volgend budget voorzien - 011500 - 2523000:
2022: € 24.000
2023: € 24.000
2024: € 24.000
2025: € 24.000
Artikel 1: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring om in te stappen in de raamovereenkomst die loopt via Haviland bij Joule NV - Kerkstraat 108 9050 Gentbrugge, onverminderd de goedkeuring van de fietspolicy die als bijlage bij de rechtspositieregeling ter goedkeuring voorligt op de gemeenteraad van 22 december 2021. Deze overeenkomst loopt tot juni 2023 (met mogelijkheid tot verlenging van 2 jaar).
Artikel 2: budgetten zijn voorzien binnen het MJP.
Francis Deweghe is sinds 1 september 2020 in dienst als gemeenschapswacht bij gemeente Machelen.
Hij heeft sindsdien de opleiding gemeenschapswacht en de opleiding GAS-vaststeller tot een goed einde gebracht.
Na zijn aanstelling als gemeenschapswacht-vaststeller door de gemeenteraad kan hij voor de gemeente vaststellingen doen in kader van de GAS.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties.
De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit.
Deze voorwaarden zijn de volgende:
1) tenminste 18 jaar oud zijn;
2) niet veroordeeld zijn geweest tot een correctionele of criminele straf behoudens veroordelingen wegens inbreuken op de wetgeving betreffende de politie over het wegverkeer;
3) minstens beschikken over een getuigschrift van het secundair onderwijs;
4) voldoen aan de voorwaarden inzake opleiding.
Het gaat om een 40 uur durende opleiding die vier verschillende onderdelen omvat:
1) de wetgeving met betrekking tot de gemeentelijke administratieve sancties;
2) conflictbeheersing + positieve conflictbeheersing met minderjarigen;
3) het vaststellen van de overtredingen en de redactie van de vaststelling
4) de werkingsbeginselen van de politiediensten.
Van alle gedoceerde onderdelen wordt een examen afgenomen.
De kandidaat is geslaagd indien hij voor elk onderdeel minimum 50% van de punten heeft behaald en minimum 60% van de punten heeft behaald voor het totaal van alle onderdelen.
Francis Deweghe voldoet aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als gemeenschapswacht-vaststeller.
Geen
Artikel 1: de heer Francis Deweghe, geboren op 31 oktober 1967, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.
Artikel 2: afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar en politiezone VIMA.
Door NV. MATEXI werd een aanvraag omgevingsvergunning ingediend op 06 juli 2021 voor de verbouwing van de voormalige gemeentelijke jongensschool naar meergezinswoningen en nieuwbouw van meergezinswoning met ondergrondse parkeergarage en omgevingsaanleg van het publiek domein en exploitatie van een bemaling.
De aanvraag heeft betrekking op de percelen Afd. 1, Sec. A, nr. 197P4 en 197R4, op de hoek van de Georges Ferréstraat en de Cornelius Peetersstraat.
Het aanvraagdossier omvat een rooilijnplan voor de aanpassing van een stuk van de rooilijn Cornelius Peetersstraat en een nieuwe rooilijn op het toekomstig plein.
De aanvraag werd voor een eerste maal onderworpen aan een openbaar onderzoek van 12 augustus 2021 tot 10 september 2021. Hierbij werden geen bezwaren ingediend die betrekking hebben op de rooilijn.
Na een ongunstig advies van de technische dienst werd de rooilijn aangepast, hierbij werd een wijzigingsverzoek ingediend op 10 november 2021, deze werd op 14 november door het gemeentebestuur aanvaard. Het nieuw rooilijnplan werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 19 november 2021 tot 18 december 2021. Hierbij werden geen bezwaren ingediend.
Voor het project werd advies aangevraagd overeenkomstig de bepalingen van het decreet op de gemeentewegen. Er werden geen adviezen ontvangen.
De aanvraag betreft een aanpassing van een beperkt deel van de rooilijn Cornelius Peetersstraat en het vaststellen van een nieuwe rooilijn voor het toekomstig plein, hiervoor werd een rooilijnplan toegevoegd aan de aanvraag.
Het nieuwe plein wordt voorzien bovenop de parkeerbak van het project (site B in kader van de PPS overeenkomst).
Het voorgestelde project past binnen de doelstelling uit artikel 3 en 4 van het decreet Gemeentewegen en het RUP Machelen-centrum.
De realisatie kadert in de PPS, de realisatie wordt gefinancierd door NV. MATEXI.
Artikel 1: het ontwerp van rooilijnplan voor de aanpassing (gedeelte) Cornelius Peetersstraat en het toekomstig plein zoals gevoegd bij de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2020172499 projectversie 2 wordt goedgekeurd.
Artikel 2: de beslissing wordt toegevoegd aan het dossier omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2020172499.
In 2001 reeds nam de gemeenteraad een principebeslissing opmaak BPA Bessenveld.
Dit in de nasleep van het faillissement van Sabena, waarbij moest ingezet worden op een invulling van de volgens het gewestplan beschikbare terreinen voor economische bedrijvigheid.
Door de diverse wijzigingen in het decretaal kader en visie inzake ruimtelijke ontwikkelingen enerzijds en de marktverschuivingen/evoluties anderzijds, is het niet meer noodzakelijk te werken met een BPA (ondertussen RUP), tevens zijn nu meer multifunctionele ontwikkelingen mogelijk.
Met de gewestplanwijziging van 17 juli 2000 werd het gebied door de Vlaamse regering omgezet tot een zone voor luchthaven gerelateerde kantoren en diensten, met het oog op het aantrekken van nieuwe tewerkstelling in de luchthavenregio.
Het doel is te komen tot een start van samenwerking om dit gebied te ontwikkelen, rekening houdende met de gemeentelijke beleidsprincipes en te zorgen voor een maatschappelijke meerwaarde bij de realisatie van dergelijk project.
In het projectgebied liggen nog een aantal gronden die eigendom zijn van of andere overheden of publiekrechtelijke instanties. Het interveniëren van het lokaal bestuur via de mogelijkheden van de onteigening is hierbij mogelijk.
In het kader van een volwaardige aanpak van het nog niet ontwikkelde gebied 'Bessenveld' (afdoende groen, afdoende maatschappelijk vastgoed) is het nodig om gronden van de Regie LW / OCMW Brussel te verwerven.
De te onteigenen onroerende goederen hebben betrekking op een site ter hoogte van het gebied 'Bessenveld' te Machelen.
A. Kaderovereenkomst
Er wordt door het masterplan ingezet op een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde ontwikkeling.
Nieuwe functies die het gemeentelijke voorzieningenapparaat aanvullen, inclusief een belangrijk aandeel (min 50%) wonen in ruime zin, worden aangetrokken.
Er wordt gestreefd naar gebouwencomplexen met een hoogwaardige architectuur waarin woonvormen in ruime zin, buurtvoorzieningen en verweefbare functies samengebracht worden, waardoor de beschikbare ruimte duurzamer en efficiënter benut wordt.
Er wordt uitgegaan van een klimaatadaptatieve groene en blauwe infrastructuur met een beduidende ecologische waarde, maar ook met een sociale waarde op het vlak van toegankelijkheid, bereikbaarheid, sociale participatie en recreatie.
Een publieke parkstructuur van ca. 9 hectare (overeenstemmend met ca. een derde van de site) is de drager van het MASTERPLAN die wordt gevormd door een verbindend “groen-blauw” netwerk en “autoluwe” wegenisinfrastructuur.
Kwalitatieve en klimaatadaptieve publieke ruimtes maken de site vitaal en leefbaar en zorgen voor ontmoeting, overgang en vermenging van functies.
Er wordt 7% (± 25.000 m2) van het BVO voorzien als MAATSCHAPPELIJK VASTOED.
De meerwaarde voor de GEMEENTE bestaat er in dat een goed ontsloten, centraal gelegen terrein opgeladen zal worden met diverse maatschappelijke functies in combinatie met de aanleg van collectief groen.
Daarenboven kunnen binnen het project specifieke tekorten binnen het gemeentelijke voorzieningenapparaat, met name op het vlak van publiek groen (creatie van een grootschalig landschapspark), maatschappelijk vastgoed (bv. de realisatie van onderwijsinfrastructuur of van overige ruimten voor de openbare dienst) en wonen in functie van het doelgroepenbeleid van de GEMEENTE (conventionering van een deel van het woonaanbod met het oog op het invullen van de woonbehoefte van personen met een band met de gemeente) opgevangen worden.
B. onteigening
In het kader van een volwaardige aanpak van het nog niet ontwikkelde gebied 'Bessenveld' (afdoende groen, afdoende maatschappelijk vastgoed) is het nodig om gronden van de Regie LW / OCMW Brussel te verwerven.
Omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen
De omtrek van de te onteigenen onroerende goederen, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en de onroerende goederen, de naam van eigenaars en de onteigenende instantie zijn overeenkomstig artikel 11, §1, eerste lid van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 weergegeven op het onteigeningsplan, dat gevoegd is als bijlage bij de beslissing.
impact inrichting en onteigening heeft geen betrekking op gronden van de fietsbrug.
Onteigende instantie
De gemeente Machelen treedt op als onteigenende instantie.
Onteigeningsdoel van algemeen nut
De onteigening streeft een doelstelling van het gemeentelijk omgevingsbeleid na en wordt gestoeld op artikel 7, derde lid, van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dat bepaalt dat gemeenten over een algemene rechtsgrond tot onteigening beschikken.
Onteigeningsnoodzaak
Omwille van de liggingskenmerken is het noodzakelijk om het terrein geschikt te maken voor een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde ontwikkeling binnen het gemeentelijke beleid.
De noodzaak tot onteigening van het betrokken terrein vloeit voor uit hetgeen volgt.
Enkel de gemeentelijke overheid is bij machte om op dwingende wijze ruimtelijke en programmatische parameters van openbaar nut vast te stellen die bij de ontwikkeling moeten worden gevolgd.
Minnelijke onderhandeling
De eigenaar heeft aangegeven een onteigening in der minne van het betrokken terrein, dat behoort tot het privaat domein van de betrokken overheden, genegen te zijn.
Private domeingoederen kunnen worden onteigend.
Daarbij geldt dat "een onteigening van een ander openbaar bestuur in principe (dient) om een minnelijke verkoop aan de onteigenende overheid mogelijk te maken".
Een en ander strookt met de artikelen 15-16 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 naar luid waarvan de onteigenende overheid in eerste instantie moet proberen het onroerend goed door onderhandelingen te verkrijgen.
Artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoerig van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 stipuleert dat de onteigenen (rechts)personen per beveiligde zending gecontacteerd moeten worden met het oog op onderhandelingen.
Geen, de verbintenisinspanning die het lokaal bestuur op zich neemt mbt onteigeningen dient, wat het financiële en budgettaire aspect betreft, volledig ingedekt te zijn door middel van een overeenkomst met de verkrijger van de omgevingsvergunning of afsluiter van de PPS overeenkomst in hoofde van de omzendbrief R02017/01 ruimtelijk transformatiebeleid
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het voorlopig onteigeningsbesluit, het onteigeningsplan en de projectnota.
De geschatte waarde van de gronden van RLW bedraagt 5.136.976,60 euro en voor de gronden OCMW 1.354.508,97 euro.
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van minnelijke onderhandelingen met de te onteigenen overheden, uitgaande van het opgestelde schattingsverslag.
Artikel 3: het masterplan als kader voor de beoogde ontwikkelingen te aanvaarden.
Artikel 4: de kaderovereenkomst voor de afstemming en samenwerking binnen project Bessenveld NV-Uptown goed te keuren.
Artikel 5: de burgemeester en de algemeen directeur zijn gemachtigd om de kaderovereenkomst te ondertekenen.
Op 1 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen het voorontwerp betreffende "Aanpassen fietsverbinding t.h.v. tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan" goed.
Op 20 april 2021 keurde de gemeenteraad de raming en het ontwerp goed.
Op basis van opmerkingen van het fietsfonds werd het ontwerp nog licht aangepast.
Financiering kan gebeuren via de omzendbrief Farys en deels via subsidies van het Fietsfonds.
Voor de verkrijging van de subsidies van het fietsfonds zal er nog een unieke verantwoordingsnota worden opgemaakt.
De facturen van het studiebureau en de aannemer met betrekking tot het fietspad, zullen ten laste van en naar Farys/TMVW worden verstuurd.
Farys/TMVW zal deze betalen.
Nadat de gemeente Machelen de subsidies met betrekking tot het fietspad heeft ontvangen, zal de gemeente Machelen dit subsidiebedrag volledig overmaken aan Farys/TMVW.”
Farys kan nu de aanbesteding opstarten, uitvoering is voorzien voor voorjaar 2022.
Het definitief ontwerp werd opgemaakt door studiebureau Lobelle, rekening houdend met de opmerkingen.
Aan de hand van het ontwerp werd een raming opgemaakt.
De raming bedraagt in totaal 448 120,04 euro excl. btw of 525 428,40 euro incl. btw.
Financiering kan gebeuren via omzendbrief Farys (Aquario) en deels met subsidies van het Fietsfonds.
De facturen van het studiebureau en de aannemer met betrekking tot het fietspad, zullen ten laste van en naar Farys/TMVW worden verstuurd.
Farys/TMVW zal deze betalen.
Nadat de gemeente Machelen de subsidies met betrekking tot het fietspad heeft ontvangen, zal de gemeente Machelen dit subsidiebedrag volledig overmaken aan Farys/TMVW.”
Rekening houdend met volgende opsplitsing:
Riolering tlv Farys excl. btw |
79 985,00 euro |
Op aandeel Farys btw verlegd |
|
Totaal TLV gemeente (TMVW Wegenis) excl. btw |
223 652,10 euro |
Totaal subsidie Fietsfonds |
144 482,94 euro |
btw 21% TMVW Wegenis |
46 966,94 euro |
btw 21% Fietsfonds |
30 341,42 euro |
Algemeen totaal excl. btw |
448 120,04 euro |
btw 21% |
77 308,36 euro |
Algemeen totaal incl. btw |
525 428,40 euro |
De financieel directeur verleende een visum op 18.11.2021.
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het ontwerp en bijhorende raming betreffende het dossier "Aanpassen fietsverbinding t.h.v. tunnel Haachtsesteenweg/Albertlaan".
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met het opstarten van de procedure voor het aanstellen van een aannemer voor dit project met Farys als aanbestedende overheid.
Artikel 3: financiering kan gebeuren via omzendbrief Farys en deels met subsidies van het fietsfonds.
De facturen van het studiebureau en de aannemer met betrekking tot het fietspad, zullen ten laste van en naar Farys/TMVW worden verstuurd.
Farys/TMVW zal deze betalen.
Nadat de gemeente Machelen de subsidies met betrekking tot het fietspad heeft ontvangen, zal de gemeente Machelen dit subsidiebedrag volledig overmaken aan Farys/TMVW.” Rekening houdend met volgende opsplitsing:
Riolering tlv Farys excl. btw |
79 985,00 euro |
Op aandeel Farys btw verlegd |
|
Totaal TLV gemeente (TMVW Wegenis) excl. btw |
223 652,10 euro |
Totaal subsidie Fietsfonds |
144 482,94 euro |
btw 21% TMVW Wegenis |
46 966,94 euro |
btw 21% Fietsfonds |
30 341,42 euro |
Algemeen totaal excl. btw |
448 120,04 euro |
btw 21% |
77 308,36 euro |
Algemeen totaal incl. btw |
525 428,40 euro
|
Momenteel circuleren er nog verschillende versies van sommige straatnamen, wat voor onduidelijkheid zorgt.
Dit is enerzijds historisch gegroeid.
Anderzijds zijn er door het gebruik van verschillende digitale systemen verschillen ingekropen.
Het is belangrijk dat er duidelijkheid en uniformiteit is over de schrijfwijze van de straatnamen van onze gemeente.
Er is gebleken dat in verschillende digitale toepassingen bepaalde straatnamen verschillend waren naargelang de toepassing.
Daarenboven bleek dat bepaalde straatnamen niet overeenkwamen met de officiële naam van de persoon naar wie de straat werd vernoemd.
Tot slot verschilde de fysieke straatnaambord soms van de beslissing inzake de straatnaam.
Om vanaf heden duidelijkheid te scheppen laten we de volledige uniforme lijst van straatnamen van onze gemeente vastleggen.
Sommige straatnamen zijn (licht) aangepast volgens de geldende regelgeving of hun juiste schrijfwijze. Hiervoor is het nodige opzoekwerk verricht om historische namen te verifiëren en waar nodig aan te passen.
Voor de hulpdiensten is het van levensbelang dat zij steeds over uniforme data van straatnamen en adressen beschikken, om hun werk te kunnen uitvoeren. Bij interventies is het cruciaal dat er maar één straatnaam is waardoor er geen tijd verloren gaat en de hulpdiensten zeer snel het juiste adres kunnen bereiken.
Het belang van een uniforme lijst van de straatnamen is ook groot in de huidige digitale wereld. De uitwisseling van correcte data wordt steeds intensiever gebruikt en is belangrijk.
In kader van het project van de nieuwe straatnaamborden is het natuurlijk ook vanzelfsprekend dat men beschikt over een uniforme straatnamenlijst. Zo kan voorkomen worden dat er zich in het straatbeeld verwarrende en tegenstrijdige situaties voordoen.
Naar de bevolking toe:
In de toepassing van het rijksregister/lokaal bevolkingsprogramma en CRAB wordt door onze diensten de straatnaam aangepast.
Hierdoor zal automatisch in de dossiers van de burgers, de correcte straatnaam zijn toegepast, burgers hoeven hiervoor niet tot op het gemeentehuis te komen om hun Eid te komen aanpassen, hierbij zal dus automatisch de correcte gegevens staan.
In 2022 zullen ook de straatnaamborden worden aangepast.
Geen
Project vernieuwing straatnaamborden staat in MJP voor 2022.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de lijst van straatnamen van onze gemeente goed.
Adolf Denonstraat
Alfons De Cockplein
Antoine Vandervekenstraat
Beaulieustraat
Bedrijvenzone Diegem-Luchthaven
Bedrijvenzone Machelen-Cargo
Begoniagaarde
Bergstraat
Berkenlaan
Bessenveldstraat
Blijde Inkomststraat
Boskantweg
Bosstraat
Broekstraat
Calenberggaarde
Calenbergstraat
Camiel Vandensteenstraat
Camille Françoisstraat
Chrysantenstraat
Constant Hansoulstraat
Corneel De Ceusterstraat
Corneille Peetersstraat
Culliganlaan
De Fonkelstraat
De Kleetlaan
de Molenaarsweg
de Neufforgeplein
de Neufforgestraat
De Reinelaan
de Spoelberchplein
de Spoelberchstraat
de Warande
Diegemstraat
Dobbelenbergstraat
Dokter Albert Schweitzerstraat
Dorpsplein
Dorpstraat
Dreststraat
Drie Lindenstraat
Emiel Dewandeleerstraat
Emiel Vanden Berghestraat
Emmanuellaan
Eugène Blaironstraat
Felix Timmermanslaan
Ferdinand Campinestraat
Filip Dekleermaekerstraat
Frans Buekenhoutstraat
Frans Degeyndtgaarde
Frans Gurickxstraat
Frans Van Fraechemstraat
Frans Van Molderstraat
Fredericus Puelincxstraat
Generaal Lemanlaan
Georges De Conincklaan
Georges Ferréstraat
Georges Lacroixstraat
Georges Lambrettestraat
Goudstraat
Grensstraat
Groenstraat
Gustaaf Michielsstraat
Haachtsesteenweg
Heirbaan
Henri Brounsstraat
Deblockstraat
Henricus Rampelbergstraat
Hermeslaan
Holidaystraat
Holstraat
Hugo Clausstraat
Jan Van Obberghenstraat
Jan Jacobsstraat
Jan Paulusstraat
Jan Dilsstraat
Jan Mommaertslaan
Jan Keppensstraat
Jan Moensstraat
Joannes Roelantsstraat
Jan Veldmansstraat
Jean Moysonstraat
J.F. Kennedylaan
Joris de Leeuwstraat
Karel Van Miertstraat
Kerkhofdreef
Kerklaan
Kerktorenstraat
Kerkveld
Kleine Ham
Koning Albertlaan
Koning Boudewijnlaan
Koningin Astridlaan
Koningin Fabiolalaan
Korenbloemstraat
Kosterstraat
Kouterveldstraat
Kuregemstraat
Kwekerijstraat
Lambroekstraat
Leeuwerikenlaan
Leonardo da Vincilaan
Leuvensesteenweg
Lijsterstraat
Lindegaarde
Lindenplein
Lodewijk De Greefstraat
Frans Van Houtstraat
Lodewijk Vankeerberghenstraat
Lostraat
Luchthavenlaan
Machelenstraat
Madeliefjesstraat
Melkstraat
Melsbroeksestraat
Merelplein
Mezenstraat
Molenstraat
Mussenstraat
Neerhofdreef
Neerhofstraat
Nieuwbrugstraat
Nieuwe Hermeslaan
Nieuwe Zaventemsesteenweg
Nieuwstraat
Nijserenweg
Nijverheidsstraat
Noordstraat
Oude Haachtsesteenweg
Oudstrijdersstraat
Paardenbloemstraat
Parkgaarde
Parkstraat
Pater Damiaanstraat
Pegasuslaan
Peutiesesteenweg
Pierre Raedemaekersstraat
Petrus Schroonsstraat
Raoul Van Der Stappenstraat
Regimentsberg
René Quivreuxstraat
Ringstraat
Ringweg
Rittwegerlaan
Rozenstraat
Schetsstraat
Schetsveld
Sint-Gertrudisstraat
Sint-Katarinastraat
Sint-Korneliusstraat
Stadionstraat
Statieweg
Stationsstraat
Steenweg Buda
Stijn Streuvelsstraat
Telecomlaan
François Tenaertslaan
Toekomststraat
Trawoollaan
Tuinwijk de Heuve
Petrus Turcksinstraat
Eugeen Vander Aastraat
Veldbloemenstraat
Veldweg
Viaductstraat
Victor Servranckxstraat
Villastraat
Vilvoordelaan
Vinkenstraat
Vredestraat
Vuurkruisenlaan
Waterleliestraat
Watermolenstraat
Weerstandersstraat
Weg naar Sint-Stevens-Woluwe
Weldoenersstraat
Wilgenstraat
Willem Willoxstraat
Woluwelaan
Woluwestraat
Zandstraat
Zaventemsesteenweg
Zwaluwenstraat
Artikel 2: alle vorige gemeenteraadsbeslissingen met betrekking tot straatnamen worden met deze beslissing opgeheven.
Een deel van de buitenaanleg van het Jeugdcomplex Diegem dient te worden uitgevoerd op terreinen van de NMBS/Infrabel.
Hiervoor is in 2021 reeds een overeenkomst gesloten voor inlijving in de kleine wegenis.
De voorzien werken gaan over de aanleg van een parking langs de rand van het complex en een groenstrook langs de spoorwegberm.
op de kleine wegenis die ingelijfd is, kan Farys|TMVW als derde partij, een parking aanleggen in functie van de (ver)bouwing jeugdcomplex Diegem.
Gemeente Machelen brengt dit perceel in bij Farys/TMVW zodat de aanleg van de parking kan uitgevoerd worden volgens plan.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord, in uitbreiding van de gemeenteraadsbeslissing van 1 december 2013 waarbij de gemeente met ingang vanaf 1 april 2014 het gebruiksrecht en de daarmee gepaard gaande rechten van de overige sportinfrastructuur heeft ingebracht: sporthal Bosveld, tenniscomplex, Jeugdcomplex Diegem, sportcomplex Diegem Park, sporthal Robusta en het plonsbadencomplex, om het gebruiksrecht en de daarmee gepaard gaande rechten op perceel C392k2 in te brengen bij de Farys|TMVW voor de aanleg van de parking en groenberm in kader van de (ver)bouw(ing) Diegem Jeugdcomplex.
Op geregelde tijdstippen dient de samenstelling van de schoolraad vernieuwd te worden.
Wegens vastgestelde onregelmatigheden in de vorige aanstelling van de schoolraad is de procedure van het samenstellen van de schoolraad opnieuw opgestart.
De directeur heeft de bevragingen gedaan bij het personeel en de ouders. Hieruit is gebleken dat er niet meer kandidaten waren dan het aantal effectief te begeven mandaten.
In bijlage zijn deze proces-verbalen toegevoegd.
Geen
Artikel 1: het schoolbestuur te machtigen om de vertegenwoordiging in alle geledingen van de schoolraad van het Gemeentelijk Instituut voor Secundair Onderwijs Machelen op 1 januari 2022 te vernieuwen.
Artikel 2: de volgende personen zijn verkozen als effectieve vertegenwoordigers in de schoolraad:
Artikel 4: de schoolraad wordt samengesteld voor 4 jaar in het basis- en secundair onderwijs. Dit wil zeggen van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2025.
Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs.
Algemene afspraken functiebeschrijving en evaluatie (evaluatiereglement) gesubsidieerd personeel onderwijs.
Het protocol ondertekend door het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap.
Het protocol ondertekend van het afzonderlijk bijzonder comité.
Geen
Artikel 1:
Artikel 2: de tweede evaluator bewaakt het proces, bewaakt de kwaliteit en waakt over de objectiviteit en de eenvormigheid van de evaluaties over de personeelsleden heen.
Artikel 3: voor de evaluatoren wordt in het kader van het voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken een opleiding voorzien zodat de evaluator voldoende competent is om met kennis van zaken en op een objectieve evenwichtige manier een oordeel uit te spreken over het presteren van het personeelslid. Daartoe wordt bij OVSG+ ingeschreven voor de opleiding voor evaluatoren.
Artikel 4:
Artikel 5:
Artikel 6: de (eerste) evaluator zorgt voor de informatiedoorstroming naar het schoolbestuur en desgevallend naar de tweede evaluator.
Artikel 7: deze bovenstaande taken kunnen gedelegeerd worden naar anderen die voldoen aan de voorwaarden opgelegd in het decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding.
Goedkeuren van het arbeidsreglement voor de gemeentelijke scholen van Machelen-Diegem dat vanaf heden wordt samengevoegd als 1 reglement.
Een goede schoolorganisatie steunt op duidelijke afspraken tussen het personeel en het schoolbestuur.
Alle personen die onder gezag arbeid verrichten in het gemeentelijk onderwijs moeten worden geïnformeerd over de voorwaarden die op hun arbeidsverhouding van toepassing zijn.
Het decreet rechtspositie en het decreet basisonderwijs laat ruimte om lokaal en autonoom concrete afspraken te maken rond rechten en plichten van het personeel en het schoolbestuur.
Het protocol van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap.
Het protocol van het afzonderlijk bijzonder comité.
Geen
Enig artikel: het in bijlage liggende arbeidsreglement wordt goedgekeurd, geldig vanaf het schooljaar 2021-2022 voor zowel GBS De Fonkel en het GISO.
Goedkeuren van de functiebeschrijvingen voor het gesubsidieerd onderwijs GISO en De Fonkel.
Het protocol van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap.
Het protocol van het afzonderlijk bijzonder comité.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgende functiebeschrijvingen goed voor het gewoon basisonderwijs en secundair onderwijs zoals in bijlage liggende van deze beslissing:
- administratief medewerker
- ondersteuner
- directeur
- leraar in het secundair onderwijs
- kleuteronderwijzer
- leermeester
- onderwijzer.
Goedkeuren van de lijst met instellingsgebonden opdrachten voor het gesubsidieerd onderwijs GISO en De Fonkel.
Het protocol van het lokaal comité op het niveau van de scholengemeenschap.
Het protocol van het afzonderlijk bijzonder comité.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt de lijst met instellingsgebonden opdrachten voor het gesubsidieerd onderwijs GISO en GBS De Fonkel goed, zoals in bijlage van deze beslissing liggende.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een schoolreglement opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
Het huidig schoolreglement gewoon basisonderwijs goedgekeurd op datum van 20 oktober 2020 is aan actualisatie toe.
Het protocol van het afzonderlijk bijzonder comité.
Geen
Artikel 1: het bestaande schoolreglement gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 oktober 2020 wordt opgeheven.
Artikel 2: het in bijlage van deze beslissing liggende schoolreglement wordt goedgekeurd, geldig vanaf het schooljaar 2021-2022.
Artikel 3: het schoolreglement gewoon basisonderwijs wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Het schoolbestuur moet voor elk van zijn basisscholen een infobrochure opstellen dat de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de ouders en de leerlingen regelt.
De huidige infobrochure goedgekeurd op datum van 20 oktober 2020 is aan actualisatie toe.
Het protocol van het afzonderlijk bijzonder comité.
Geen
Artikel 1: de bestaande infobrochure gewoon basisonderwijs, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 oktober 2020 wordt opgeheven.
Artikel 2: de in bijlage liggende infobrochure wordt goedgekeurd, bevattende meer specifieke regels en afspraken.
Deze wordt in de toekomst elk jaar voor het begin van het schooljaar aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd.
Artikel 3: de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
OVSG sloot overeenkomsten af met de andere onderwijsverstrekkers zodat stedelijke en gemeentelijke scholen de leerplannen kunnen gebruiken van het GO!.
Het GISO vraagt de toelating tot het gebruiken van de leerplannen van het GO!
De schoolraad keurde dit reeds goed.
Procedurele vormvereisten
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad. Het advies van de schoolraad werd gegeven.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 2, §1 van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel. Het protocol van akkoord akkoord werd afgesloten.
Verantwoording
Na toetsing van alle decretale en bijkomende pedagogische criteria stelt het schoolbestuur vast dat de leerplannen van GO! hieraan voldoen en daarom voor deze leerplannen kiest.
Geen
Enig artikel: de beslissing tot het gebruik van de leerplannen van GO! wordt vastgesteld.
Niveau bestuur of schoolniveau: Voor school GISO Machelen wordt beslist om de leerplannen tweede en derde graad van het GO! te gebruiken.
De gemeente is vennoot van deze intercommunale en dient hierin volgende vertegenwoordigers te hebben:
- een effectief vertegenwoordiger (en plaatsvervanger)
- een vertegenwoordiger met raadgevende stem (en plaatsvervanger) die wordt aangeduid uit de fracties die niet tot de meerderheid behoren.
Elke gemeente (met uitzondering van faciliteitengemeente) dient volgende leden af te vaardigen:
- 1 effectieve (lid van het college van burgemeester en schepenen) en plaatsvervanger
- 1 raadgevende (oppositie) en plaatsvervanger
Steve Claeys was al aangeduid als effectief lid. De drie andere aanduidingen dienen nog te gebeuren.
Geen
Artikel 1: wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger: Stef Panneels
Artikel 2: wordt aangeduid als effectief lid met raadgevende stem: Patrick Hanon
Artikel 3: wordt aangeduid als plaatsvervangend lid met raadgevende stem: geen kandidaten
Artikel 4: een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de Projectvereniging Intergemeentelijk Onroerend Erfgoeddienst West en Oost.
In 2017 startte de Vlaamse Regering een hervorming van de eerstelijnszorg in Vlaanderen en het afbakenen van 60 Vlaamse eerstelijnszones (ELZ).
Machelen behoort tot de ELZ BraViO, samen met Vilvoorde, Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst.
Op 26 september 2019 werd de voorlopige Zorgraad EL BraViO geïnstalleerd.
Het Vlaams Agentschap voor Zorg en Gezondheid heeft bepaald dat de Zorgraad een VZW moet zijn.
De statuten werden door de voorlopige Zorgraad uitgewerkt en moeten in eerste instantie door de 5 lokale besturen worden goedgekeurd.
De brief van 6 oktober 2021 van Eerstelijnszone BraViO met de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering op 18 november 2021.
De statuten werden door een werkgroep binnen de zorgraad geëvalueerd en getoest aan werking en regelgeving.
De wijziging betreffen onder andere:
- De praktische organisatie van de bestuursvergaderingen
- Het bedrag van beslissingen in kader van degelijks bestuur (tot 5.000 euro i.p.v. 15.000 euro)
- De structuur en indeling van het document.
Geen
Artikel 1: het voorstel van statutenwijziging van Eerstelijnszone BraViO zoals werd aangenomen door de raad van bestuur wordt goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de statutenwijziging goed te keuren.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit te bezorgen aan Eerstelijnszone BraViO vzw, Koningin Fabiolalaan 62 te 1830 Machelen.
De voorzitter sluit de zitting op 22/12/2021 om 20:11.