Terug
Gepubliceerd op 28/11/2022

Besluit  gemeenteraad

di 22/11/2022 - 20:05

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: éénrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers in de Bergstraat

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Samia Benhomaid, raadsleden
Aanleiding en doel

Het éénrichtingsverkeer in de Bergstraat kent zijn oorsprong bij de onderhouds- en vernieuwingswerken Bergstraat, Koning Boudewijnlaan en Steenweg Buda Machelen.

Voor deze locaties is het project opgestart in 2019 en dit naar aanleiding van verschillende klachten over de staat van het voetpad en de wegverharding.
De reden ligt bij de aanwezigheid van bomen in het voetpad, op de riolering en/of de ondergrondse nutsleidingen.
De bomen zorgen voor wortelopdruk op openbaar en privaat domein, beperken de toegankelijkheid en vormen bij de uitvoering van nutswerken hinder.
De bomen kunnen omwille van hun ligging niet tot volwaardige bomen uitgroeien en ondervinden stress.
Omwille van bovenvermelde redenen bestaat het basisdoel van het project erin om de bomen te rooien, de voetpaden her aan te leggen, de toplaag van de wegverharding te vernieuwen en nieuwe bomen aan te planten in boomvakken op de rijbaan. Bomen die niet kunnen aangeplant worden op de rijbaan zullen gecompenseerd worden door een aanplanting in de buurtparken.

Er is ook de intentie om na te gaan waar er kansen liggen om het openbaar domein te ontharden waar mogelijk. Na het nodige studiewerk van Vectris, is er een plan opgemaakt voor delen van de rijbaan waar parkeermogelijkheid is, te ontharden en aan te leggen met waterdoorlatende grasdallen.  

De straat is ook opgenomen in het Mobiliteitsplan in de lijst van potentiële onthardingsprojecten.

Doordat de straat op verschillende plaatsen wordt versmald, is het wenselijk om in deze straat éénrichtingsverkeer in te stellen.

Juridische grond
  • Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 19 oktober 2021 over raamcontract onderhouds- en vernieuwingswerken voetpaden: goedkeuring aanvangsbevel/bestelbon nr. 01/2021 - Bergstraat/Koning Boudewijnlaan deel Budasteenweg.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 22 maart 2022 over goedkeuring mobiliteitsplan gemeente Machelen.
Advies en motivering

Verkeersveiligheid

Doordat de straat wordt heraangelegd en er wordt ingezet op ontharding, wordt de breedte van de straat smaller gemaakt. Hierdoor is het aangewezen om de straat 1 richtingsverkeer te maken. Door de parkeervakken  geschrankt aan te leggen, wordt de snelheid automatisch beperkt.  

De politie gaf positief advies voor deze wijziging.

 

Doorstroming busvervoer

Zowel de MIVB als De Lijn maken geen gebruik van de Bergstraat.

Financiële weerslag

De financiële impact wordt geraamd op 300 euro voor de aankoop van 2 palen, en 4 verkeersborden met beugels.

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij een deel van de Bergstraat, gedeelte tussen Budasteenweg en Koning Boudewijnlaan, éénrichtingsverkeer wordt richting Budasteenweg met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken). Deze verkeersregeling wordt kenbaar gemaakt met de verkeersborden F19 met onderbord M2 en C1 met onderbord M4. 

 

Artikel 2: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.

 

Artikel 3: de hierboven voorziene signalisatie wordt geplaatst conform de bepalingen van het KB en het MB.


Artikel 4: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt te kennisgeving overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.