Bij de dienst omgeving komt een groot aantal vragen binnen voor kopijen van oude vergunningen en plannen door (nieuwe) eigenaars, VME's, koper van gebouwen.
Dit vraagt voor de dienst opzoekingswerk, scannen, ... Het is te rechtvaardigen om in de vorm van een retributie een bijdrage te vragen voor de gemeentelijke inzet voor het opzoeken en digitaliseren van dossiers uit het archief.
De inkomsten worden geraamd op 6 000 euro inclusief btw per jaar.
De inkomsten worden ingeschreven op GE-0600-702004 GBB-Wonen en Werken-Financiën.
Artikel 1: er wordt voor de dienstjaren 2023 tot 2025 een retributie geheven op het digitaal opvragen van documenten en/of plannen die deel uitmaken van het stedenbouwkundig archief. Dit betreft de stedenbouwkundige dossiers, de dossiers uit het DBA-loket en afgeleverde omgevingsvergunningen.
Artikel 2: de retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een digitale kopie uit het stedenbouwkundig archief opvraagt.
Artikel 3:
§1. Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
§2. De tarieven voor het opvragen van een dossier uit het archief (aanvragen voor 1 januari 2017) zoals vermeld in §1 worden verhoogd met 5,00 euro per plan (vanaf formaat A2).
Artikel 4: het werk van de architect is beschermd door de wet van 30 juni 1994 betreffende het auteursrecht. Bouwplannen zijn beschermd tot 70 jaar na het overlijden van de architect. Alleen de oorspronkelijke bouwheer kan een kopie krijgen. In alle andere gevallen is de toestemming van de architect of zijn erfgenamen nodig.
Eigenaars van een pand kunnen bij uitzondering wel een afschrift van het bouwplan verkrijgen op voorwaarde dat ze de plannen enkel voor privédoeleinden gebruiken.
Artikel 5: de opgevraagde stukken worden digitaal in pdf-formaat overgemaakt aan de aanvrager.
Artikel 6: de betaling van de retributie gebeurt op basis van de afgehandelde aanvragen, via aanvaarde factuur.
Artikel 7: wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.