Terug
Gepubliceerd op 05/05/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 26/03/2025 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/03/2025 om 20:01.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 18 februari 2025

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2025 wordt goedgekeurd.

    • Kennisneming ontslag lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 2 december 2024 en 17 december 2024 de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, aangesteld.

      Zij hebben de eed afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Mevrouw Carine Musschoot deelde mede dat zij haar ontslag indient als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Deze kennisgeving is aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn overgemaakt.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 92.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 87, 88, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 102 en 105.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 december 2024 over verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      De voorzitter stelt de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis van het ontslag.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Carine Musschoot als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Een nieuwe voordrachtakte dient ingediend te worden om in de opvolging te voorzien.

      De opvolger zal de eed afleggen in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Tot zolang dient mevrouw Carine Musschoot haar mandaat verder te zetten.

    • Verkiezing lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 2 december 2024 en 17 december 2024 de leden van het BCSD, aangesteld.

      Zij hebben de eed afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn verkiezen op basis van akten van voordracht de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Ontslag van mevrouw Carine Musschoot als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Ontvangst van voordrachtsakte voor een opvolger voor mevrouw Carine Musschoot.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 92.
        Bevoegdheid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 87, 88, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 102 en 105.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de modellen van akten van voordracht en akte van opvolging in het kader van de installatie en samenstelling van de lokale bestuursorganen.
      • Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente, schepenen per gemeente, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en van het vast bureau van Voeren en van de faciliteitengemeenten rond Brussel, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente, stadsdistrictsraadsleden per stadsdistrict in Antwerpen en provincieraadsleden per provincie en per provinciedistrict.
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2024 en 17 december 2024 over verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      Het aantal leden van het BCSD bedraagt 8. Daarbij is de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst niet inbegrepen als lid.

      Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat wordt toegewezen aan de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, wordt bepaald naar verhouding van het aantal zetels waarover elke lijst binnen raad voor maatschappelijk welzijn beschikt.

       

      De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn stelt dat de akte van voordracht van het lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, binnengebracht, ontvankelijk is onder volgende voorwaarden:

      • Gedaan is op de modelakte die de Vlaamse regering bij besluit van 21 juni 2024 heeft vastgesteld en die op de dag van de verkiezingen door het Agentschap Binnenlands Bestuur met de datumstempel van die dag ter beschikking is gesteld;
      • De voornaam, de naam, de geboortedatum, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats van het kandidaat-lid vermeldt;
      • Ondertekend is door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, of, als de voorgedragen kandidaat deelgenomen heeft aan de lokale verkiezingen, door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen maar één zetel in het bijzonder comité voor de sociale dienst is toegewezen; 
      •  

      De ingediende akte kan als ontvankelijk beschouwd worden.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de akte van voordracht van cd&v-Open Vld: Geert Van Hoof

       

      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven goed van volgend kandidaat-lid: Geert Van Hoof

       

      Artikel 3: de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn nodigt het verkozen lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, zoals in vorige artikelen vermeld, in openbare zitting uit tot de eedaflegging:

      "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van deze eedaflegging.

       

      Artikel 4: de raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat, conform decreet over het lokaal bestuur, artikel 96, paragraaf 1 volgende verkozene de eed als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst heeft afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn: Geert Van Hoof

       

      Artikel 5: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanduiding van Inge Bonaventure als plaatsvervanger van Geert Van Hoof in het bijzonder comité voor de sociale dienst.

    • Deelname aan overheidsoverdracht collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2031 uitgeschreven door GSD-V

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Het huidige raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering, afgesloten tussen de Federale Pensioendienst-Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) en Ethias/MedExel, waarvan het lokaal bestuur Machelen gebruik maakt, loopt ten einde op 31 december 2025.

      Vanaf 1 januari 2026 moet er dus een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven worden.

      De federale GSD heeft beslist dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet meer kunnen intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven voor het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering (nog enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD).

      De Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) heeft het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

      Zij hanteren hierbij een mededingingsprocedure met onderhandeling, waar naast de prijs ook de waarborgen (met een aantal verbeteringen t.o.v. de huidige polis) en de kwaliteit van de dienstverlening onderdeel zijn van de gunningscriteria.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Sectoraal akkoord 1999-2001 waarbij alle lokale besturen in het Vlaams Gewest sinds 2002 verplicht zijn een gratis collectieve verzekering hospitalisatie/ernstige ziekte aan te bieden aan hun personeelsleden.
      • Wet op de overheidsopdrachten.
      • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.
      Advies en motivering

      Het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis (positieve invloed op aanbod en prijs).

      Vereiste volgens de wet op de overheidsopdrachten om voorafgaandelijk in te tekenen.

      Financiële weerslag

      Zal bepaald worden als de verzekeringspremie voor basishospitalisatieverzekering gekend is bij gunning en aantal personeelsleden die moeten ingeschreven worden.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad bevestigt de deelname van het bestuur aan de overheidsoverdracht collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2031, uitgeschreven door GSD-V, en tekent in via het online inschrijvingsformulier van de GSD-V.

    • Participatiekader

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 verplicht alle steden en gemeenten om een participatiereglement op te stellen. Dat reglement moet duidelijk maken hoe burgerparticipatie in de gemeente georganiseerd wordt.

      Het participatiereglement regelt de manier waarop belanghebbenden worden geïnformeerd, geconsulteerd en betrokken bij het beleid van het lokaal bestuur:

      • transparantie in de besluitvorming
      • toegang tot bestuursdocumenten
      • participatietrajecten
      • informatievragen, meldingen en suggesties
      • klachten
      • adviesorganen
      • verzoekschriften, volksraadplegingen, …
      Het huishoudelijk reglement adviesorganen bepaalt de samenstelling en de werking van de adviesorganen en themaforums.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 2 §1. 
        De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden. Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, Titel 6. 'Participatie van de burgers' artikel 302 en volgende.
      Advies en motivering

      In kader van een grotere betrokkenheid van de burgers bij het beleid, uiteraard onverminderd de decretale bevoegdheden van de bestuursorganen zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur ( gemeenteraad, raad maatschappelijk welzijn, college, vast bureau, burgemeester), is enerzijds vastgesteld dat de vroegere wijze van werken zoals omschreven in het organiek reglement adviesraden te statisch was, leidde tot het niet deelnemen van belangrijke delen van de bevolking aan de participatie en adviesvorming en anderzijds dat er meerdere vormen van participatiemogelijkheden zijn dan enkel de klassieke adviesvorming via adviesraden.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Onthouders: Danny Gooris, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid
      Resultaat: Met 20 stemmen voor, 3 onthoudingen
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn hecht haar goedkeuring aan het participatiereglement.

       

      "Participatiereglement

       

      Hoofdstuk 1: Kader

      Wettelijk kader

      Het participatiereglement van het lokaal bestuur Machelen geeft uitvoering aan artikel 604 §5 van het decreet lokaal bestuur.

       

      Toepassingsgebied

      Dit reglement is van toepassing voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) van Machelen.

       

      Doel

      Een inclusieve gemeenschap begint met de stem van haar burgers. Daarom zetten we in op dialoog, participatie en inspraak. Zo zorgen we ervoor dat elke inwoner van Machelen-Diegem de kans krijgt actief deel te nemen aan het besluitvormingsproces.

      Dit doen we met een mix aan participatievormen, die rekening houden met de participatieladder. Hierin zitten zowel decretaal vastgelegde vormen als lokale initiatieven met speelruimte voor vernieuwing en ontwikkeling van alternatieve methodieken.  

      Daarnaast zorgen we voor transparante communicatie over gemeentelijke projecten en beslissingen, zodat iedereen goed geïnformeerd is en zich gehoord voelt.

       

      Visie

      De kerntaak van een lokaal bestuur beoogt om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van de bevoegdheden te verzekeren.

      Het lokaal bestuur betrekt de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgt voor openheid van bestuur.

      In Machelen-Diegem zetten we in op de vijf pijlers van duurzame ontwikkeling: mensen, planeet, samenwerking, vrede en welvaart.

       

      De waarden die we hierbij streven zijn:

      • Zorgzaam: Samen aan boord: met elkaar en voor elkaar.
      • Duurzaam: Waar wij samen (van) leven, is waar wij om geven.
      • Relevant: Wat wij hier samen doen, doet er toe.
      • Inclusief: Wij omarmen samen diversiteit met respect en gelijkheid.
      • Ambitieus: Samen lokaal investeren en kansen creeëren.

       

      Participatieladder

      De participatieladder is een model dat de verschillende niveaus van betrokkenheid van burgers bij het besluitvormingsproces van het lokaal bestuur beschrijft. Het helpt inzicht te geven in hoe inwoners op diverse manieren kunnen bijdragen aan en invloed kunnen hebben op het gemeentelijk beleid en projecten.

      Het model bestaat uit vijf trappen, die elk een toenemende mate van invloed en participatie van burgers weerspiegelen. Het lokaal bestuur van Machelen kiest voor een horizontale ladder, zonder hiërarchie omdat elke trap van deze ladder evenveel waarde heeft. De keuze van de trede wordt per project bepaald.

       

      Speerpunten

      • Echt engagement: Participatie draait om het betrekken van de expertise, kennis en ideeën van burgers, waarbij een volwassen en open dialoog centraal staat, met ruimte voor zowel overeenstemming als verschil van mening.
      • Echte participatie start aan het begin van een project: Zo krijgen burgers de kans om invloed uit te oefenen op de richting en beslissingen. Dit zorgt voor een gedeeld eigenaarschap en maakt de resultaten relevanter en afgestemd op de behoeften van de gemeenschap.
      • Heldere verwachtingen: Elk traject start met het helder informeren over het doel van de inbreng van de burgers (participatieladder) en het afbakenen van het thema of werkgebied waarover de participatie gaat.
      • Actieve rol voor het middenveld: Middenveldorganisaties zijn een onmisbare partner. Ze zijn vaak stevig verankerd in de gemeenschap en hebben een grotere mobiliteitskracht.
      • Flankerende communicatie: Communicatie is de smeerolie van elk participatieproces, van bij de aanvang van het traject, terugkoppeling tijdens en na het traject.
      • De burger bestaat niet: Iedereen die dat wenst, moet kunnen participeren. Voor specifieke doelgroepen is vaak een specifieke aanpak nodig.

       

      Hoofdstuk 2: Participatie op vraag van het bestuur 

      Artikel 1: Actieve openbaarheid

      Het lokaal bestuur Machelen-Diegem informeert op eigen initiatief haar inwoners over het beleid, regelgeving en dienstverlening.

      Dit doet ze correct, tijdig, betrouwbaar, systematisch, evenwichtig en op een verstaanbare manier en toegankelijk voor iedereen.

      We zetten hiervoor een combinatie van digitale en niet-digitale kanalen. De gemeentelijke website is hierbij de primaire bron aan informatie over reglementen en verordeningen, agenda’s, besluiten en notulen en goedgekeurde meerjarenplannen.

       

      Artikel 2: Adviesorganen

      Met de adviesorganen beogen we een kwaliteitsvolle wisselwerking en nauwe samenwerking tussen het lokaal bestuur en haar burgers. Het doel is in te zetten op verbinding en betrokkenheid.

      De kernopdracht van een adviesorgaan is het raadpleegbaar zijn betreffende bepaalde dossiers of thema’s, op vraag van het bestuur. Zij hebben ook een signaalfunctie en kunnen op eigen initiatief advies formuleren. Ze zorgen er mee voor dat we bij dossiers waar we specifieke doelgroepen of experten nodig hebben, deze mee kunnen aansluiten.

       

      Soorten adviesorganen

      Het lokaal bestuur richt de volgende themaforums op:

      • Omgevingsforum met thema's als wonen, milieu en natuur, duurzaamheid, mobiliteit, ...
      • Vrijetijdsforum met thema's als bibliotheek, cultuur, erfgoed, sport, toerisme, ...
      • Welzijnsforum met thema's zoals onderwijs en kinderopvang, gezondheid, armoedebestrijding, inclusie, sociale dienstverlening, ...

       

      Er is altijd de mogelijkheid van transversale samenwerkingen tussen de verschillende forums.

       

      Het lokaal bestuur richt hiernaast ook de volgende decretaal verplichte adviesraden op:

      • Jeugdraad
      • GECORO
      • Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)

       

      Samenstelling

      Een themaforum bestaat uit een groep enthousiaste en betrokken inwoners die de motor vormen. Zij zetten zich langdurig in om mee richting te geven aan het thema. Om een breed en waardevol perspectief te garanderen, kan deze groep uitgebreid worden met burgers die zich kortstondig of eenmalig willen inzetten. Dit gebeurt op basis van hun kennis, band met de gemeente of interesse in het onderwerp. Zo zorgen we samen voor relevante, inspirerende en diverse inzichten!

       

      De samenstelling van de adviesorganen wordt verder geregeld in het huishoudelijk reglement inzake de adviesorganen.

       

      Werking

      Het lokaal bestuur kan een adviesorgaan raadplegen over een bepaald dossier of thema. Een adviesorgaan kan eveneens op vraag of eigen initiatief advies verlenen over een bepaald dossier of project.

      Elke adviesorgaan krijgt zowel logistieke ondersteuning als ondersteuning van een ambtenaar van het lokaal bestuur.

      De werking wordt verder geregeld in het huishoudelijk reglement inzake de adviesorganen.

       

      Artikel 3: Openbare onderzoeken

      Openbare onderzoeken die voorgeschreven zijn door bijzondere regelgevingen (bijv. inzake Omgeving) worden georganiseerd overeenkomstig de bijzondere bepalingen daaromtrent.

      De burger kan de openbare onderzoeken en bekendmakingen raadplegen op de gemeentelijke webstek.

       

      Artikel 4: Andere vormen van participaties

      Het lokaal bestuur kan zijn belanghebbenden ook steeds op een andere manier informeren, consulteren en betrekken over algemene thema’s of over specifieke projecten.

      Elk participatietraject vraagt om maatwerk. Thematiek en doelgroepen kunnen verschillend zijn. Beschikbare tijd en middelen ook. Bij elk project wordt ook de positie op de participatieladders en de in te zetten methodieken bepaald.

      Elk participatietraject houdt rekening met de visie en speerpunten inzake participatie. Volgende stappen worden minstens in rekening gebracht:

      1. Doelstelling
        • Waarom doen we dit?
        • Welke informatie willen we uit dit traject halen?
      2. Doelgroep
        • In kaart brengen van de te bereiken doelgroep
        • Middenveldorganisaties
        • Intermediares
      3. Afbakening van het thema/project
        • Waarover gaat de participatie (en waarover niet)
      4. Trede van de participatieladder
        • Hoe ver gaat de inspraak?
      5. Participatiemethodieken
        • Burgerpanel, bevraging, focusgesprekken, ... 
      6. Praktische organisatie
        • Locatie, budget, timing.

       

      Hoofdstuk 3: Participatie op vraag van de burger

      Artikel 5: Passieve openbaarheid van bestuur

      Iedereen die dat wil, kan bestuursdocumenten raadplegen. Burgers kunnen deze documenten inkijken, er uitleg over vragen of er een kopie van vragen.

       

      Procedure

      De aanvraag gebeurt:

      • Via het online formulier
      • Via e-mail naar secretariaat@machelen.be
      • Per brief t.a.v. de algemeen directeur, Woluwestraat 1, 1830 Machelen.

       

      Artikel 6: Bijwonen van vergaderingen

      De vergaderingen van de volgende bestuursorganen zijn openbaar en kan elke burger bijwonen:

      • Gemeenteraad
      • Raad voor maatschappelijk welzijn
      • Raadscommissie

      De date en uren van deze vergaderingen kunnen inwoners steeds raadplegen op www.machelen.be/bestuur. De zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn via dezelfde webpagina live te beluisteren.

       

      Artikel 7: Verzoekschriften

      Iedereen kan een verzoek indienen bij een orgaan van het lokaal bestuur.

      De organen van het lokaal bestuur zijn de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, het bijzonder comité voor de sociale dienst, de gemeenteraadscommissie, de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, de algemeen directeur en elk ander orgaan van het lokaal bestuur dat als overheid optreedt.

      Een verzoek is een vraag om iets te doen of net om iets niet te doen.

      Een verzoekschrift is ontvankelijk als:

      • Het onderwerp behoort tot de bevoegdheid van het lokaal bestuur
      • Het verzoekschrift ondertekend is.

       

      Een verzoekschrift is onontvankelijk als:

      • De vraag onredelijk of te vaag geformuleerd
      • Het louter een mening is en geen concreet verzoek
      • Het taalgebruik beledigend is
      • De vraag anoniem, d.w.z. zonder vermelding van naam, voornaam en adres, werd ingediend.

       

      Procedure

      Het verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend en ondertekend door één of meerdere personen via:

      • secretariaat@machelen.be
      • Brief aan college van burgemeester en schepenen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen.

      Het lokaal bestuur geeft binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker. Is het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend, dan gebeurt dit aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.

      De wijze waarop een aanvraag wordt afgehandeld, wordt beschreven in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

       

      Artikel 9: Volksraadpleging

      De gemeenteraad kan op verzoek van de inwoners van de gemeente, beslissen om de inwoners te raadplegen over aangelegenheden van gemeentelijk belang.

      Het verzoek dat uitgaat van de inwoners van de gemeente, moet worden gesteund door ten minste 20% van het aantal inwoners die:

      • 16 jaar zijn
      • In het bevolkingsregister van de gemeente zijn ingeschreven
      • Niet het voorwerp uitmaken van een veroordeling of beslissing die voor een gemeenteraadskiezer de uitsluiting of de schorsing van het kiesrecht meebrengt.

       

      Procedure

      Het verzoek wordt schriftelijk ingediend via het aanvraagformulier, beschikbaar op www.machelen.be/volksraadpleging of bij de communicatiedienst.

      Het ingevuld aanvraagformulier wordt aangetekend verstuurd aan het college van burgemeester en schepenen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen. Bij het verzoek dient een gemotiveerde nota gevoegd te worden en de nodige bewijsstukken die de gemeenteraad kunnen voorlichten.

       

      Artikel 10: Vragen, meldingen en klachten

      Elke burger kan een vraag aan het lokaal bestuur stellen, een probleem melden of een klacht indienen.

      Een vraag kan gaan over de gemeentelijke dienstverlening, beleid of activiteiten. Een probleem over de wegen, infrastructuur, zwerfvuil, … betreft een melding. Burgers die onvriendelijk werden behandeld door een ambtenaar of waar de termijnen in een dossier niet werden gerespecteerd, kunnen een klacht indienen.

       

      Procedure

      Vragen, meldingen en klachten worden:

      • Online ingediend via www.machelen.be/melden
      • Fysiek aan de balie van het gemeentehuis
      • Via brief t.a.v. het college van burgemeester en schepenen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen.

      De klachtenprocedure wordt verder geregeld in het klachtenreglement.

       

      Hoofdstuk 4: Slotbepalingen

      Artikel 11: In werkingtreding

      Dit reglement treedt onmiddellijk na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn in werking."

    • Huishoudelijk reglement adviesorganen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 verplicht alle steden en gemeenten om een participatiereglement op te stellen. Dat reglement moet duidelijk maken hoe burgerparticipatie in de gemeente georganiseerd wordt.

      Het participatiereglement regelt de manier waarop belanghebbenden worden geïnformeerd, geconsulteerd en betrokken bij het beleid van het lokaal bestuur:

      • transparantie in de besluitvorming
      • toegang tot bestuursdocumenten
      • participatietrajecten
      • informatievragen, meldingen en suggesties
      • klachten
      • adviesorganen
      • verzoekschriften, volksraadplegingen, …
      Het huishoudelijk reglement adviesorganen bepaalt de samenstelling en de werking van de adviesorganen.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 2 § 1. 
        De gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn beogen om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en verzekeren een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van hun bevoegdheden. Ze betrekken de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, Titel 6. 'Participatie van de burgers' vanaf artikel 302 (waaronder ook artikel 304).
      • Besluit van de raad voor maatschappelijk werk van 26 maart 2025 inzake participatiekader, artikel 2 adviesorganen.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn hecht haar goedkeuring aan het huishoudelijk reglement adviesorganen

       

      "Huishoudelijk reglement adviesorganen

       

      Artikel 1: Doelstelling

      Een adviesorgaan beoogt een kwalitatieve wisselwerking en nauwe samenwerking met het lokaal bestuur. Dit huishoudelijk reglement regelt de relatie van het adviesorgaan met het lokaal bestuur en legt de afspraken over de (samen)werking vast.

       

      Artikel 2: Toepassingsgebied

      Dit reglement is van toepassing op alle adviesorganen:

      Themaforums:

      • Omgevingsforum
      • Vrijetijdsforum
      • Welzijnsforum

       

      Adviesraden:

      • Jeugdraad
      • GECORO
      • Lokaal overleg Kinderopvang (LOK)

       

      Artikel 3: Verbintenissen

      §1. Een adviesorgaan onderschrijft bij oprichting de bepalingen van het participatiedecreet en het huishoudelijk reglement.

       

      §2. De adviesorganen zullen in de eerste 6 maanden van de nieuwe legislatuur de statuten (over hun samenstelling en werking) ter bekrachtiging voorleggen aan de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn. De statuten dienen te verwijzen naar het participatiereglement en dit huishoudelijk reglement en mogen er niet strijdig mee zijn.

       

      Artikel 4: Rol adviesorgaan

      Een adviesorgaan heeft als opdracht inspraak te stimuleren van de brede bevolking bij het vormgeven van het lokale beleid.

       

      De rol van een adviesorgaan bestaat erin:

      • Het behandelen van alle kwesties op lokaal niveau die rechtstreeks of onrechtstreeks de betreffende sector en de burgers aanbelangen;
      • Voorstellen te formuleren en op eigen initiatief of op verzoek van het lokaal bestuur, adviezen te formuleren over één of meerdere vraagstukken in de desbetreffende sector.

       

      Artikel 5: Samenstelling adviesorganen

      §1. De adviesorganen hebben een werking van zes jaar en moeten binnen een redelijke termijn volgend op de installatie van een nieuwe gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, opnieuw worden samengesteld.

       

      §2. De leden zijn minstens 16 jaar oud. Aanvullende leeftijdsvereisten kunnen per orgaan worden voorzien.

       

      §3. Stemgerechtigde leden

      • Elke inwoner van de gemeente kan als individu of als lid van een vereniging lid worden, mits akkoord met de doelstelling en bepalingen in het participatiedecreet, het huishoudelijk reglement en het statuut van het adviesorgaan.
      • Burgers die geen inwoner zijn, maar een link hebben met de gemeente en met het thema, kunnen eveneens stemgerechtigd lid worden.
      • Afgevaardigden van een vereniging van Machelen-Diegem die geen inwoner zijn en ondernemers die geen inwoner zijn, maar een handelsactiviteit hebben op ons grondgebied, kunnen eveneens stemgerechtigd lid worden.
      • Een stemgerechtigd lid kan zich voor een korte of lange termijn engageren voor een lidmaatschap, op grond van criteria als deskundigheid of positieve interesse.

       

      §4. Niet-stemgerechtigde leden

      • Leden van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, leden van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) mogen geen stemgerechtigd lid zijn.
      • De bevoegde schepen wordt door de leden uitgenodigd, om vergaderingen als waarnemer bij te wonen.
      • In het kader van bepaalde dossiers of projecten, kunnen deskundigen worden uitgenodigd, om een specifieke vergadering bij te wonen vanuit hun expertise.

       

      §5. De mandaten zijn onbezoldigd met uitzondering van de leden van de GECORO.

       

      §6. Adviesorganen sluiten elke vorm van discriminatie uit.

       

      Artikel 6: Specifieke bepalingen voor de adviesraden

      §1. Bij de samenstelling van de adviesraden wordt rekening gehouden met:

      • Representativiteit: zijn de deelnemers een afspiegeling van onze lokale bevolking(leeftijd, gender, achtergrond,...)
      • Draagvlak/achterban: vertegenwoordigen de leden een bepaalde groep inwoners?
      • Expertise: beschikken de leden over de juiste kennis/bagage om het lokaal bestuur te adviseren?

       

      Artikel 7: Bestuur

      Een adviesorgaan heeft een bestuur met een voorzitter en een secretaris die tijdens de eerste vergadering uit de stemgerechtigde leden verkozen worden.

       

      Artikel 8: Advies vragen

      §1. Het lokaal bestuur stelt de vraag om advies steeds schriftelijk of digitaal via de ondersteunend ambtenaar. 

       

      §2. De vraag om advies bevat een duidelijke omschrijving van de vraag en uitleg over het wettelijke, praktische en financiële kader indien van toepassing.

       

      §3. Het lokaal bestuur geeft het adviesorgaan een termijn van 6 weken, te rekenen vanaf de datum van verzending van de adviesvraag. Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van gemotiveerde hoogdringendheid kan het lokaal bestuur de termijn eenzijdig inkorten.

       

      §4. Indien het adviesorgaan geen advies uitbrengt op de adviesvraag binnen de afgesproken termijn, wordt het advies als gunstig beschouwd.

       

      §5. Wanneer de adviesvraag de interesse en kennis van één adviesorgaan overstijgt, organiseert het TACT (Transversale Adviescomité Team) een transversaal themaforum waaraan vertegenwoordigers van elk betrokken adviesorgaan kunnen deelnemen, evenals geïnteresseerde burgers.

       

      Artikel 9: Advies uitbrengen

      §1. De adviezen zijn pas geldig na ondertekening door de voorzitter van het adviesorgaan of door 2 stemgerechtigde leden.

       

      §2. Het adviesorgaan bezorgt een advies steeds schriftelijk of digitaal aan de ondersteund ambtenaar, die het advies ter kennisgeving voorlegt aan het college van burgemeester en schepenen of vast bureau.

       

      §3. Het advies van het adviesorgaan bevat steeds volgende bepalingen:

      • Aanduiding positief of negatief
      • Standpuntbepaling of herformulering
      • Motivering voor het advies
      • Eventuele afwijkende meningen of minderheidsstandpunten

       

      §4. De uitgebrachte adviezen zijn niet bindend.

       

      Artikel 10: Beantwoorden van adviezen

      §1. Het lokaal bestuur beantwoordt het advies schriftelijk of digitaal binnen een termijn van 6 weken na het ontvangen van het advies en dit via de ondersteunend ambtenaar.

       

      §2. In dit antwoord wordt aangegeven in welke mate er met het advies in de verdere besluitvorming wordt rekening gehouden. Indien het advies geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen, moet de reden grondig gemotiveerd worden.

       

      §3. Indien de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het lokaal bestuur binnen de 6 weken een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan het adviesorgaan zal worden bezorgd.

       

      Artikel 11: Bijkomende informatie

      §1. Wanneer een adviesorgaan een advies wenst uit te brengen, kan zij steeds schriftelijk of digitaal informatie opvragen aan het lokaal bestuur via de ondersteunend ambtenaar.

       

      §2. Deze schriftelijke verzoeken worden binnen de 10 werkdagen beantwoord door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen of door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.

       

      Artikel 12: Ondersteuning

      §1. De adviesorganen kunnen voor hun vergaderingen gebruik maken van de infrastructuur van het lokaal bestuur en de dienstverlening. Hierover worden duidelijke afspraken gemaakt met de ondersteunend ambtenaar en in de statuten van de adviesorganen.

       

      §2. Het college van burgemeester en schepenen en vast bureau duidt binnen de administratie voor elke adviesorgaan een ondersteunend ambtenaar aan. De ondersteuningsopdracht bestaat uit:

      • Contactpersoon voor het adviesorgaan binnen het lokaal bestuur:
        • Signaleren van beleidspunten waarover advies kan worden uitgebracht
        • Adviezen administratief behandelen
        • Opvolging van de adviezen en terugkoppeling
        • Samenwerking tussen het adviesorgaan en het lokaal bestuur bevorderen.
      • Administratieve ondersteuning:
        • Toezien op het correct versturen van de uitnodigingen en de verslagen
        • Agenda openstellen in samenwerking met de leden van het adviesorgaan, al dan niet gebaseerd op vraag of suggestie van een lid of een geïntegreerde burger.
      • Controlefunctie:
        • Bewaken van de wettelijke en lokale procedures
        • Bewaken van het volgen van de deontologische code van het lokale bestuur
        • De ondersteunend ambtenaar oefent geen controle uit op de inhoud van de adviezen.

       

      §3. De ondersteunende ambtenaren vormen samen het 'Transversale adviescomité Team (TACT)'.

      Het TACT komt samen:

      • Om transversale thema's en potentiële transversale adviesvragen te bespreken
      • Om te waken over het bereiken van specifieke doelgroepen over bepaalde dossiers/projecten/thema's
      • Om een evaluatie uit te voeren omtrent de werking van de adviesorganen. Minimum 1 keer jaar.

       

      Artikel 13: Oprichting of ontbinding

      Een adviesorgaan wordt opgericht wanneer aan alle voorwaarden in het participatiereglement en huishoudelijk reglement wordt voldaan.

       

      Een adviesorgaan wordt ontbonden en opgeheven wanneer niet langer aan de voorwaarden in het participatiereglement, huishoudelijk reglement of de statuten wordt voldaan. Dit gebeurt op basis van een verslag van de ondersteunend ambtenaar en wanneer alle pogingen tot bijsturing of remediëring uitgeput zijn."

       

      Artikel 2: het organiek reglement adviesraden zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 januari 2022, wordt opgeheven.

    • Informatieveiligheid: jaarverslag 2024, informatie- en privacybeleid 2025-2030, informatieveligheidsplan 2025-2027

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).

      De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag en beleidsplan van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/AVG) van 27 april 2016.
      • De NIS2-richtlijn voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen.
      • De wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
      • De wet van 26 april 2024 tot vaststelling van een kader voor de cyberbeveiliging van netwerk- en informatiesystemen van algemeen belang voor de openbare veiligheid.
      • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijk gegevensverkeer.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor de gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer. 
      • Besluit van het vast bureau van 12 november 2024 waarbij it-punt ilv aangesteld wordt als informatieveiligheidsconsulent/DPO.
      Advies en motivering

      Vanaf 1 januari 2020 is er 1 DPO aangesteld voor de entiteiten gemeente en OCMW. Volgende documenten inzake informatieveiligheid worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad:

      • jaarverslag 2024 gemeente en OCMW
      • informatie- en privacybeleid 2025-2030
      • informatieveligheidsplan 2025-2027

      De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheidscel.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:

      • jaarverslag 2024 gemeente en OCMW
      • informatie- en privacybeleid 2025-2030
      • informatieveligheidsplan 2025-2027.
    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Vervangen van bestaande keukens in 22 serviceflats (2025/07)

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De bestaande keukens van de assistentiewoningen Parkrust zijn hun technische levensduur reeds voorbij, waardoor vervanging noodzakelijk is.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341.
        Het bestuurlijk toezicht.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36.
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      Advies en motivering

      In het kader van de opdracht “Vervangen van bestaande keukens in 22 serviceflats" werd een bestek met nr. 2025/07 opgesteld door de dienst organisatie.

      Er dienen in totaal 22 keukens te worden vervangen. De raming voor het vervangen van 1 keuken bedraagt 12 264,20 euro, inclusief btw (6% btw voor keukenmeubilair en 21% btw voor de toestellen).

      De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 254 540,00 euro, excl. btw of 269 812,40 euro, incl. btw.

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      Financiële weerslag

      De raming voor deze opdracht bedraagt 254 540,00 euro, excl. btw of 269 812,40 euro, incl. btw.

      Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in 095200/2291500.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/07 en de raming voor de opdracht “Vervangen van bestaande keukens in 22 serviceflats", opgesteld door de dienst organisatie.

      De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

      De raming bedraagt 254 540,00 euro, excl. btw of 269 812,40 euro, incl. btw.


      Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.


      Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.


      Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het MJP.

    • Partnerschapsovereenkomst LIFT Lokaal partnerschap Grimbergen-Machelen-Vilvoorde-Zaventem

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Peter Roose, Ilker Makine, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant uitgestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building.

      Hieraan voorafgaand werden de regisseurs sociale economie en werk van de provincie, waaronder ook die in dienst van de stad Vilvoorde, bij eerdere overlegmomenten betrokken om input te geven.

      Doelstelling van dit project was om versnippering van initiatieven rond begeleiding van doelgroepen over Vlaanderen tegen te gaan, budgetten te bundelen en in te zetten op organisatie-overschrijdende samenwerking waarbij diverse expertises gecombineerd worden voor het optimaal begeleiden van werkzoekenden met een multiproblematiek.

      De middelen voor dit project, welke grotendeels gefinancierd wordt door Europa WSE (vroegere ESF) waren echter afkomstig vanuit de heroriëntering van middelen van diverse aflopende ESF-projecten. Deze ESF-projecten (bij ons sTEAM/ The 18, de gratis JobRoad edities, Diana at work en ICAN) liepen  allemaal op het einde van het werkingsjaar 2023 af waarna de bijhorende middelen allemaal in één pot verzameld werden in kader van de nieuwe lokale partnerschappen Capacity Building.

      In navolging van deze brief en toelichting werd tussen januari 2023 en oktober 2024 het voorbereidende en vormgevend traject voor het lokaal partnerschap opgedeeld in fases.

      In fase 1 werd ingezet op het uitwerken van een werkingsgebied waarin het lokaal partnerschap operationeel zou worden. Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten. In fase 4 werd deze vraag door Zaventem alsnog gesteld waar na een positief antwoord van alle lokale besturen zij mee in het resterend proces opgenomen werden.

      In fase 2 werden de lokale besturen bevraagd rond de uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering. Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse. Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden en waarop partners zich konden aandienen om deel van het partnerschap uit te maken..

      Tijdens fase 3 werd vervolgens het matchingsproces doorlopen. Hier werden de kandidaturen van partners die zich kandidaat stelden onderworpen aan een aangestelde jury.  Na het doorlopen van het gehele selectieproces werden Arktos, Emino, JobRoad, CAW Halle-Vilvoorde en AIF+ als partners weerhouden.

      Vervolgens zouden de kernpartners (de lokale besturen en VDAB) vanuit een gelijkwaardige positie aan tafel zitten om samen het partnerschap vorm te geven in de fase 4. Vanuit Europa WSE (EWSE) werd hiervoor een lijst van 19 vragen uitgewerkt welke moesten bijdragen aan het vormgeven van een goed, volledig en realistisch projectvoorstel. Tijdens de vormgevingssessies werd hiervoor de expertise en visie van elk van de partners samengelegd en op elk van deze 19 vragen via discussie, dialoog en consensus een antwoord geformuleerd.  Dit met als resultaat het projectvoorstel.

      Tijdens deze fase werden ook enkele financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs. Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering  van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap. Hierrond werd afgesproken om hiervoor de verdeling steeds te baseren op basis van het inwonersaantal van de lokale besturen. 

      In oktober 2023 werd vervolgens het projectvoorstel ingediend ter goedkeuring bij Europa WSE en tegelijkertijd bij de verschillende gemeenteraden van de deelnemende lokale besturen. Elk van deze partijen gaf positief antwoord waarna gedurende de rest van 2024 verder werd ingezet op het concreet uitwerken en opzetten van het partnerschap (opstellen partnerschapsovereenkomst, aanwerven medewerkers,..) om een vlotte opstart in januari 2024 te bekomen.

      In 2024 kon het lokaal partnerschap LiFT met een voltallig team van coaches uit verschillende partners opstarten. Hierbij werd meteen ingezet op de diverse aspecten noodzakelijk om het partnerschap operationeel te maken (uitwerken flows en procedures, maken van afspraken, verdiepen in lokale sociale kaart,….).

      Rond december 2023 werd door EWSE en VVSG een eerste reeks van een 15-tal documenten in kader van GDPR verplichtingen bezorgd aan de lokale partnerschappen. Deze documenten moesten de diverse GDPR-kwesties binnen het partnerschap juridisch in goede banen leidden (gaande van data-uitwisseling tussen partners in het partnerschap tot vertrouwelijkheiddocumenten). Ondanks dat de GDRP wetgeving relatief onbekend was bij het merendeel van de betrokken partners konden een aantal documenten relatief vlot aangepast worden. Twee documenten, de Data Protection Impact Assessment (DPIA) en Joint Controller Agreement (JCA), echter ingewikkelder te zijn dan zowel het partnerschap GriMaViZa, andere partnerschappen over heel Vlaanderen als EWSE en VVSG gedacht hadden. Dit omdat dit uitvoerige documenten bleken te zijn waarbij enige kennis rond GDPR-wetgeving een noodzakelijke was.

      Gelet dat deze twee documenten niet onmiddellijk in orde gebracht konden worden werd besloten om zowel de opstart van cliënten als het ondertekenen van de partnerschapsovereenkomst op pauze te zetten terwijl hier verder aan gewerkt werd. Na 2 maanden werd echter vanuit de stuurgroep beslist dat het opstarten van toeleidingen en begeleiding van cliënten mocht beginnen ondanks dat deze documenten nog niet finaal in orde waren. Dit om toch een doorstart te kunnen maken mits er steeds aandacht aan databescherming werd gespendeerd om het risico minimaal te houden. Voor de partnerschapsovereenkomst werd dit destijds beschouwd als verplichte bijlagen waardoor de ondertekening voor onbepaalde tijd uitgesteld werd.

      Vanuit de penhouder (medewerker Stad Vilvoorde coördinator en supervisor van het lokaal partnerschap werd doorheen 2024 blijvend ingezet op het vormgeven van deze documenten. Deze vooruitgang werd echter gehinderd door beperkte technische kennis, wisselende verwachtingen vanuit EWSE rond de inhoud van de documenten, veranderende sjablonen en diverse workshops verspreid doorheen 2024. Dit met als gevolg dat er geen finale versie voorgelegd kon worden voor het einde van 2024.

      Ondanks de afwezigheid van de overeenkomst en GDPR-documenten kon doorheen het werkingsjaar 2024 het lokaal partnerschap LiFT zich ontplooien volgens verwachtingen en zich verankeren in de regio.  Er konden tussen januari 2024 en begin december 2024, 93 cliënten uit de verschillende lokale besturen (grondgebied) aangemeld worden, waarvan 75 mochten opstarten (en al minstens 1 werk heeft gevonden). Van deze 75 trajecten waren +/-30 cliënten afkomstig uit Vilvoorde, waarvan 17 (18% van alle toeleidingen) toegeleid door het lokaal bestuur zelf).

      Bijkomend werd vanuit het lokaal partnerschap ViMaGriZa de trekkersrol opgenomen om een provinciaal overlegorgaan voor alle lokale partnerschappen in Vlaams-Brabant op te starten. Dit vanuit de filosofie om te leren uit good practices, gemeenschappelijke signalen op te vangen en elkaar wederzijds te ondersteunen. Vanuit deze actie stelde het lokaal partnerschap GriMaViZa, en de bijhorende lokale besturen, zich op als verbindend en trekkend op provinciaal vlak.

      Tenslotte kon het lokaal partnerschap zich ook bekend maken naar omliggende partners en de relevante sociale kaart via netwerkacties, bezoeken en toelichtingen.

      Vanuit EWSE wordt tegen 31/03/2025 de rapportage van het werkingsjaar 2024 verwacht. Dit om genomen acties, het besteedde budget en andere zaken in beeld te brengen. Gelet op de moeilijkheden dat het merendeel van de lokale partnerschappen ervaren met de JCA en DPIA werd dan ook beslist deze niet langer als verplichte bijlagen te zien voor de partnerschapsovereenkomst (waardoor deze nu ter ondertekening voorgelegd kan worden). Dit zodat dit tijdig in orde gebracht kan worden en er geen financiële gevolgen voor de partnerschappen zijn (wachten op volgende schijf van middelen).

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      De laatste jaren zagen de OCMW's een exponentiële toename in de groep mensen die moeilijk activeerbaar zijn en langdurig in een traject blijven. Door de hoge caseload (60 tot 80 dossiers per maatschappelijk werker) zijn maatschappelijk werkers niet meer in staat om deze groep cliënten nauw op te volgen.


      Efficiënt en werkbaar:

      Capacity Building is een investering voor 6 jaar en dus duurzaam en duidelijker dan de steeds wisselende projecten die toegespitst waren op enkele kenmerken van de moeilijk
      activeerbare doelgroepen. Het gaat dus om cliënten met een multiproblematiek en niet meer om "secundaire" kenmerken zoals enkel vrouwen met een migratie achtergrond of
      jongeren tussen 18 en 30 jaar. Het probleem bij zulke specificering is dat er altijd mensen worden uitgesloten. Nu hebben de vier lokale besturen zélf de regie gekregen om hun
      cliënten in problematieken onder te brengen in plaats van de secundaire kenmerken.

      Specifiek en integraal:

      Het partnerschap zal op haar wekelijkse casusoverleg bekijken welke cliënten een maattraject kunnen volgen binnen het project. Ze streven ernaar complementair en
      methodisch te werken en een case integraal te benaderen. Het partnerschap is samengesteld op de specifieke kwaliteiten van elke organisatie om de lokale noden van de
      4 gemeentes in te vullen.

      Eigenaarschap:

      Het lokaal bestuur staat mee aan het roer wat niet altijd het geval was in voorgaande ESFprojecten.

      Realistisch:

      Het partnerschap biedt een kader van samenwerken met andere partners dat vooraf besproken is en daardoor realistische verwachtingen creëert en de mogelijkheid om
      samenwerken te verbeteren.

      Regio werking:

      Het partnerschap zal monitoren en rekening houden met een eerlijke verdeling van instroom van cliënten uit de lokale besturen. Tegelijk ontsluit het een regio van
      werkgevers en organisaties met een regionaal werkingsgebied. Wat er vanuit het partnerschap gevraagd wordt, kan meer impact hebben.

      Financiële weerslag

      De projectvoorstellen van de lokale partnerschappen worden voor 40% door E WSE (of vroegere ESF), 30% door Vlaamse Cofinanciering en 30% door lokale cofinanciering voorzien van middelen.


      De 30% lokale cofinanciering wordt voor de helft door VDAB gedragen. De resterende 15% wordt verdeeld onder de lokale besturen.
      Het voorstel omtrent cofinanciering aan elk lokaal bestuur is:

      • verdeling op basis van inwonersaantal,
      • inzet via personeel en niet in middelen.

      Voor Machelen komt dit jaarlijks neer op 15 263,40 euro. 

      Budgetsleutel uitgave werkingsmiddelen
      OC-6139999-090400-3-1: voorzien budget op sleutel 45 500 euro

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De partnerschapsovereenkomst LIFT GriMaViZa wordt goedgekeurd.

      Artikel 2: Er is een structurele, permanente betrokkenheid en samenwerking met de sociale dienst van het lokaal bestuur Machelen.