Op vraag van college burgemeester en schepenen werd gevraagd knip in de Kerklaan te evalueren gezien de aankomende werken (bijvoorbeeld Kruispunt Kerklaan met Woluwelaan R22) en aanhoudende verkeersdruk in de aantakkende Nijverheidsstraat en Vilvoordelaan.
De aanhoudende verkeersproblematiek en -druk in de Vilvoordelaan, die de volledige knip voor gemotoriseerd verkeer in de Kerklaan heeft versterkt, kan gereduceerd worden door het openstellen van de knip voor eenrichtingsverkeer op de Kerklaan richting de Schaarbeeklei (N1). Zo kan verkeer komende van de Woluwelaan (R22) richting de Schaarbeeklei (N21) zich verspreiden over zowel de Vilvoordelaan alsook Kerklaan.
Ook kadert het openstellen van de knip voor eenrichtingsverkeer van gemotoriseerd verkeer in de Kerklaan binnen de aankomende werken op kruispunt Kerklaan - Woluwelaan (R22) en andere toekomstige ontwikkelingen. Het faciliteren van een correcte verkeersafwikkeling en - doorstroming binnen de gehele zone is hierbij de doelstelling en zal in de toekomst alsnog geëvalueerd worden.
Het eenrichtingsverkeer in de Kerklaan zal aangeduid worden door verkeersbord D1a alsook het aanbrengen van witte pijlen die de rijrichting aanduiden.
Om ook de fietsers duidelijk een plaats te geven in de Kerklaan wordt belijning voorzien alsook extra symbolen om fietsverkeer te organiseren.
Alle belijning zal later aangebracht worden naargelang weersomstandigheden en afhankelijk van de planning binnen raamcontract Creat - De Groote.
Totaal: EUR 710,00 excl. btw of 859,10 euro incl. btw
Budget mobiliteitsbeleid (sleutel 6150001, actieplan 14 - We verplaatsen ons duurzaam, functioneel en recreatief, actie 3 - Mobiliteitsplan).
Artikel 1: het college van burgemeester en schepenen in Machelen-Diegem is akkoord met het openstellen van de knip, het inrichten van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer tussen de Kerklaan en de Broekstraat alsook het aanbrengen van bijkomende belijning/symbolen voor fietsers.
Artikel 2: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: Deze verkeerswijziging vervangt het bestaande verkeersreglement van de Kerklaan en blijft minimaal geldig tot de definitieve heraanleg van de Rittwegerlaan, Vilvoordelaan en de heraanleg van kruispunt Woluwelaa-Kerklaan.
Artikel 4: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de verantwoordelijke voor de Woluwelaan en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.