Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 26/06/2024 - 20:00

Aanpassing rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Grootjans, Rony Debeerst, Peter Roose, Kris Jacobs, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Afwezig: Danny Gooris, Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Franky Van Praet, raadsleden
Aanleiding en doel

Met deze aanpassingen hebben we twee doelen

a) Het probleem van personeelsschaarste in de zorg.

De wens om volop in te zetten op eigen vast personeel in het WZC om de continuïteit en kwaliteit binnen de zorg te vrijwaren en te verbeteren.

De nood om de regeling van prestatiegerichte uurroostertoeslagen in te voeren om de zorgfuncties financieel aantrekkelijker te maken.

b) De nood om deeltijdse werkhervatting na afwezigheid wegens ziekte/ongeval ook mogelijk te maken voor statutaire personeelsleden die niet meer beschikken over (voldoende) ziektekredietdagen.

Voor deze taken dient een wettelijk kader voorzien te worden, op te nemen in de rechtspositieregeling.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
    Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.
  • Besluit Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, en latere wijzigingen.
  • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
Advies en motivering

De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024 met het tot stand komen van 2 protocollen van akkoord tot gevolg.

Het positief advies van het managementteam van 31 mei 2024.

Financiële weerslag

De budgettaire weerslag is positief voor het individueel personeelslid én voor het lokaal bestuur.

A. De vergoedingen voor onregelmatige prestaties

  • Het in dienst zijnde personeel kan kiezen om het huidige systeem te behouden: geen andere budgettaire weerslag dan vandaag opgenomen in mjp.
  • Het nieuw aan te werven personeel krijgt de nieuwe toeslagen/weddebijslagen: per individueel personeelslid betekent dit een toelage per prestatie zoals omschreven die in nauw verband staat met de planning zorg. Door deze combinatie te maken kunnen we het aantal interimmers en zelfstandigen verder afbouwen en de bezetting in piek- en dalperiodes optimaliseren. 

Gevolg: een individueel personeelslid krijgt bovenop de basiswedde mogelijkheid om toeslagen te krijgen in functie planning: de loonkost van het individueel personeelslid stijgt, doch de kosten inzetten interimmers en zelfstandigen (waarbij enerzijds een bijkomende fee moet gerekend worden ten gunste van de interimbureaus en anderzijds hogere uurtarieven gangbaar zijn) zullen meer dalen dan de bijkomende verloning voor in dienst zijn personeel.

 

B. Deeltijdse werkhervatting na afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid

Wanneer we dit niet invoeren, blijft een statutair personeelslid volledig in disponibiliteit met een brutoloon als disponibiliteitsvergoeding van 60%.

Wanneer we dit wel invoeren en het statutaire personeelslid komt halftijds terug, dan krijgt dit personeelslid 50% + 37.5%/2 = 68.75%  van het brutoloon.

Wanneer we echter het niet invoeren maar wel het statutaire personeelslid moeten vervangen ondertussen is de kost voor het lokaal bestuur: 60% brutoloon voor het in dispo zijnde personeelslid + 50% brutoloon voor vervanger = 110%

daarenboven zal het aantal statutaire personeelsleden in komende legislatuur, onder meer door pensionering, verder dalen.

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Sabine Wijns
Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de aanpassing van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit (alle gewijzigde en nieuwe tekst staat in blauw gemarkeerd). Deze aanpassing treedt in werking vanaf 1 juli 2024.

 

Artikel 2: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.