De voorzitter opent de zitting op 21/11/2023 om 20:11.
De voorzitter deelt het volgende mede op vraag van de fractie Samen Vooruit:
“Nadat Danny Gooris in het verleden reeds een neen-stem heeft uitgebracht, nadat hij de voordracht van kandidaturen van zowel kartelleden als van leden van de coalitiepartner niet heeft ondersteund en nadat hij in de laatste gemeenteraad 2 keer neen gestemd heeft tegen een voorstel van de meerderheid heeft hij zichzelf buiten de meerderheid gezet.
De leden van de fractie Samen Vooruit hebben dan ook unaniem beslist dat Danny Gooris geen deel meer kan uitmaken van onze fractie.”
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 wordt goedgekeurd.
In Vlaams-Brabant komen er twee FJC’s: één in Halle voor Halle-Vilvoorde en één in Leuven.
PZ VIMA zal als pilootregio opgenomen worden in het project.
Hiervoor dient een casusregisseur aangesteld te worden die betaald wordt door Vilvoorde en Machelen. Er wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Na de provincies Antwerpen en Limburg krijgen de provincies Vlaams-Brabant, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen eigen Centra voor Intra Familiaal Geweld (Family Justice Center / Veilig Huis) in de strijd tegen familiaal geweld.
Met deze uitrol wil de Vlaamse overheid verder investeren in de succesvolle samenwerking tussen politie, justitie en hulpverlening om slachtoffers van familiaal geweld te helpen.
In Vlaams-Brabant komen er twee centra: één in Halle voor arrondissement Halle-Vilvoorde en één in arrondissement Leuven.
Voor de uitrol van het Veilig Huis te Halle start Vlaanderen met twee pilootregio’s: politiezone Zennevallei (Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel) en politiezone VIMA (Vilvoorde en Machelen).
Om burgers dicht bij huis te helpen, vraagt de Vlaamse overheid aan de lokale besturen om een lokaal gefinancierde casusregisseur aan te werven (1 VTE/50 000 inwoners). Deze ontvangt en helpt cliënten uit Vilvoorde en Machelen in een antennepost in het administratief centrum Brouwershuis.
De casusregisseur zal worden tewerkgesteld binnen de dienst Veiligheid en Preventie Vilvoorde vanwege de directe link met de AGM-werking en de justitieassistenten die het administratief centrum Brouwershuis gebruiken als antennepost. Dit personeelslid valt daardoor op de payroll van Vilvoorde, maar het loon wordt doorgerekend aan Machelen via de verdeelsleutel die geldt voor de politiezone VIMA (Machelen 29%, Vilvoorde 71 %).
1 VTE casusregisseur onder de weddeschaal niveau B1-B3 (Machelen 29%, Vilvoorde 71%).
Artikel 1: er wordt een samenwerkingsovereenkomst met stadsbestuur Vilvoorde gesloten in het kader van het Centrum Intra Familiaal Geweld Halle-Vilvoorde - pilootzone VIMA.
Artikel 2: deze samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van het besluit.
Artikel 3: de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
Door de toekomstige decreetswijzigingen wordt de huidige beleidsperiode van de IGS’en bovenlokale cultuur door de Vlaamse Overheid verlengd met 1 jaar. Normaal startte de nieuwe beleidsperiode op 1 januari 2026. Dat wordt nu 1 januari 2027. IGS Cultuur Noordrand heeft, zoals de meerderheid van de IGS’en bovenlokale cultuur, de vorm van een projectvereniging (PV). Die heeft een looptijd van max 6 jaar. De PV IGS Cultuur Noordrand loopt af in 2025. Door de verlenging van de huidige beleidsperiode voor bovenlokale cultuur moet de looptijd van de PV ook worden verlengd. Zo is het IGS juridisch in orde, wat noodzakelijk is om subsidies te ontvangen van de Vlaamse Overheid voor het extra jaar.
1. Advies Noordrand en dienst Beleven
Het gaat om een verlenging met 1 jaar, tot 31 december 2026, van de huidige werking en dus de verdere uitvoering van de bestaande cultuurnota. Met de huidige lokale besturen is er al een consensus over de cultuurnota die in uitvoering is. De financiële bijdrage voor dit extra werkjaar is conform de andere werkjaren.
2. Extra motivering
Regio Noordrand heeft reeds 20 jaar ervaring met intergemeentelijke culturele samenwerking. Het ‘verbredingsproces’ werd enkele jaren geleden gestart waarbij het projectmatig werken meer en meer sector-overschrijdend werd aangepakt.
Het Vlaamse decreet Bovenlokale Cultuurwerking wil duurzame voorwaarden creëren om een geïntegreerd bovenlokale cultuurwerking te (laten) ontwikkelen, in stand te houden en te verspreiden. Het erkent en subsidieert daarvoor intergemeentelijke samenwerkingsverbanden die hieraan beantwoorden.
Voor onze regio betekent dit dat de continuïteit van de huidige werking en transversale culturele samenwerking kan verzekerd worden maar dat daarnaast de uitdaging kan aangegaan worden om linken te leggen met andere sectoren. Het is belangrijk om op bovenlokaal niveau ervoor te zorgen dat onze regio verder wordt ontwikkeld. Kennisdeling van culturele factoren met elkaar en met factoren uit andere beleidsdomeinen stimuleren, activeren, faciliteren en ondersteunen draagt hiertoe bij. Het efficiënter en effectiever aanpakken van gedeelde culturele en maatschappelijke uitdagingen in onze regio kan een meerwaarde betekenen voor elke partner. Een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor cultuur kan hierin een belangrijke regiefunctie opnemen.
Enig artikel: het lokaal bestuur Machelen verlengt de samenwerking met het intergemeentelijk samenwerkingsverband Noordrand voor een duurtijd van 1 jaar tot 31 december 2026.
Naar aanleiding van het inspectieverslag van 30 augustus 2022 en veranderingen in richtlijnen vanuit Kind en Gezin i.v.m. schriftelijke overeenkomsten, dient de schriftelijke overeenkomst van kinderdagverblijf De Madieliefjes aangepast te worden.
Het huishoudelijk reglement en de schriftelijke overeenkomst werden aangepast.
De belangrijkste wijzigingen zijn als volgt:
Na goedkeuring van de schriftelijke overeenkomst door de gemeenteraad worden ouders op de hoogte gebracht. De ouders moeten van iedere verandering op de hoogte zijn en tekenen voor ontvangst en kennisname. Ze hebben twee maanden de tijd om de schriftelijke overeenkomst op te zeggen zonder schade- of opzegvergoeding indien zij niet akkoord gaan met de wijzigingen.
De inkomsten voor afvalverwerking zullen verminderd worden. De vermindering zal maximum 177 euro bedragen. Deze afvalverwerkingsprijs is reeds goedgekeurd.
Er zal een boete van 5 euro aangerekend worden per beginnend kwartier, wanneer de ouder hun kind te laat brengt.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de nieuwe aanpassingen in de schriftelijke overeenkomst zoals in bijlage van deze beslissing liggende.
In het kader van invordering van schulden t.a.v. consumenten treedt het nieuw Boek XIX Wetboek Economisch Recht “Schulden van de Consument” op 1 september 2023 in voege. Dit leidt ertoe dat we enkele wijzigingen moeten aanbrengen aan ons retributiereglement over de aanrekening van aanmaningskosten bij niet of te laat betalen van vorderingen verzonden door Gemeente of OCMW Machelen.
De belangrijkste wijziging die we moeten aanbrengen is het bedrag dat we aanrekenen op het moment dat een dossier, na 2 door ons verzonden aanmaningen, in handen komt van de externe partner waarmee we samenwerken voor de minnelijke invordering.
Op dit moment is dit bedrag voor alle vorderingen 25 euro. De nieuwe wet stelt dat dit voor vorderingen onder de 150 euro maximaal 20 mag mag zijn. We passen het reglement in die zake aan, maar om dit verlies te compenseren verhogen we het forfaitaire bedrag naar 30 euro voor de vorderingen boven de 150 euro.
Dit werd zo afgestemd met onze externe partner, CMA, en ook onze aanmaningen werden ondertussen aangepast naar de regels van de nieuwe wetgeving.
Geen, gezien de forfaitaire kosten geïnd worden door en voor rekening zijn van de externe partner.
De kosten wij zelf aanrekenen bij het verzenden van de 2e aanmaning blijven gelijk, op 7 euro.
Artikel 1: het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 21 maart 2023, wordt opgeheven met ingang van 1 december 2023.
Artikel 2: er wordt vanaf 1 december 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.
Artikel 3: dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.
Artikel 4: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:
1e aanmaning per gewone brief: geen kosten
2e aanmaning per aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro
Per bijkomend aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro
Artikel 5: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).
Artikel 6: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.
Artikel 7: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, zullen volgende kosten aangerekend worden:
1. Verwijlintresten conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
2. Een forfaitaire vergoeding van:
Artikel 8: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
Gezien de gewijzigde wetgeving in het kader van invordering van facturen moet ons retributiereglement voor de voor- en naschoolse opvang aangepast worden.
Volgens de nieuwe wetgeving mag er voor een 2e aanmaning slechts een forfaitaire kost van maximaal 20 euro aangerekend worden bij vorderingen onder de 150 euro. Gezien in dit reglement nog sprake is van 25 euro voor elke 2e aanmaning, moet artikel 6 in die zin aangepast worden en wordt het bedrag voor een 2e aanmaning verlaagd van 25 euro naar 20 euro.
Ook wordt de termijn die men heeft voor betaling na een gratis 1e aanmaning verlengd tot 20 dagen i.p.v. de nu voorziene 5 dagen.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:
"Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen
Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen voor de dienstjaren 2023, met ingang van 1 september 2023 tot en met 31 december 2025.
Deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door 3WPlus, Z5 Mollem 250, 1730 Asse met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: Tarieven
Ochtend- en avondopvang schooldagen:
Woensdagnamiddag:
Tarief opvang op schoolvrije dagen en in de herfst-, kerst- en krokusvakantie
Artikel 3: Scanningstijden
De scanningstijden worden bepaald zoals in bijlage van dit reglement liggende.
De gemeenteraad draagt zijn bevoegdheid over aan het college van burgemeester en schepenen om in functie van wijzigende begin en einde lestijden de nodige aanpassingen te doen na overleg met de betrokken basisscholen.
Artikel 4: Te laat ophalen
De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:
Artikel 5: Annulatie gecentraliseerde vakantieopvang en op schoolvrije dagen
Annuleren is mogelijk tot 2 werkdagen voor de aanvang van de vakantieopvang.
Wanneer niet geannuleerd wordt én het kind is niet aanwezig, zal er een extra annulatiekost aangerekend worden van 7,00 euro (halve dag) of 14,00 euro (hele dag).
Uitzonderingen zijn mogelijk ingeval van overmacht situaties, zoals ziekte, overlijden familielid, ... en dit na voorlegging van bewijsstukken binnen de 5 werkdagen na de afwezigheid.
Artikel 6: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen
De opvangmomenten worden door 3Wplus per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.
Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:
Artikel 7: de vorige gemeenteraadsbesluiten over retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse kinderopvang van 28 juni 2023 worden per 1 december 2023 opgeheven.
Artikel 8: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 december 2023.
Artikel 9: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in de het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen."
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van Kerkfabriek Sint-Catharina.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de Kerkfabriek Sint-Catharina.
De goedkeuring van de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2024 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten op 22 juni 2023.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur heeft het lokaal bestuur per brief met kenmerk GEN2023.0207 in kennis gesteld van de aanvraag tot samenvoeging van de kerkfabriek "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten" en de kerkfabriek "Sint-Catharina" Diegem.
Om te bepalen welke effecten dit kan hebben op de indiening en goedkeuring budgetten is er advies gevraagd aan ABB.
de deadline voor de Minister om de samenvoeging goed te keuren is 1 juli 2024.
Er zijn twee mogelijkheden:
Er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 6 194,42 euro. De budgettaire middelen zijn hiervoor voorzien op budgetsleutel in het MJP.
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2024 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten wordt goedgekeurd.
Artikel 2: er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 6 194,42 euro.
Artikel 3: maandelijks zal slechts 1/12de van de voorziene exploitatietoelage worden uitbetaald tot wanneer de samenvoeging een feit is.
De goedkeuring door de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2024 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis op 21 juni 2023.
Goedkeuring budget 2024 rekening houdende met de woonstvergoeding bedienaar eredienst, vermits in de ruil- en verkoopoperatie van gronden eigendom kerkfabriek in de Corneille Peetersstraat naar aanleiding van de PPS kernversterking, destijds de pastorij in eigenaarschap is overgegaan van de gemeente naar de kerkfabriek, doch dat de gemeente en de verplichting heeft om de bedienaar eredienst een woonst ter beschikking te stellen of wel een vergoeding te betalen.
Er dient voorzien te worden in
Op te nemen in MJP 2023-2025, budget 2024.
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2024 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt goedgekeurd.
Artikel 2: er dient
De deelneming van de gemeente Machelen in VENTUM&green, coöperatieve vennootschap met maatschappelijke zetel te Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van 24 oktober 2023, heeft besloten tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap SVP Groene Energie CV (hierna "SPV Groene Energie"), een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare energie- en groene stroom projecten.
Gelet op de geheime stemming.
De gemeente kan hiermee mee springen op de technologische trein inzake ecologie en duurzaamheid met eigen inbreng en eigen inspraak.
Geen
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de oprichting van SPV Groene Energie en de ontwerpstatuten van SVP Groene Energie goed, zoals in bijlage gevoegd aan het huidig besluit.
Artikel 2: de gemeenteraad geeft haar goedkeuring om als oprichter in SVP Groene Energie te participeren met een inbreng van 1 000 euro.
Artikel 3: de gemeenteraad keurt het ontwerp financieel plan met betrekking tot de op te richten vennootschap SPV Groene Energie, zoals in bijlage gevoegd goed.
Artikel 4: de gemeenteraad verleent een volmacht verlenen aan elke advocaat van Clifford Chance en medewerker van notariskantoor Van Halteren teneinde de gemeente te vertegenwoordigen tijdens het verlijden van de akte van 12 december 2023 die handelt over de oprichting van SPV Groene Energie en in het algemeen alle handeling mag stellen en documenten mag ondertekenen (waaronder het financieel plan, waarin verwezen wordt in Artikel 3) in het kader van de voorziene oprichting van SPV Groene Energie.
Artikel 5: de heer Rony Debeerst als bestuurder aan te stellen teneinde de gemeente Machelen te vertegenwoordigen in de raad van bestuur van SPV Groene Energie.
Artikel 6: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit, met inbegrip van een verdere delegatie van de bijzondere machtiging verleend bij dit besluit.
De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal over de agendapunten van deze algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Geen
Artikel 1: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissing conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De oproepingsbrief van 30 oktober 2023 van Incovo voor de algemene vergadering op 15 december 2023.
Een begroting voor het boekjaar 2024 wordt voorgelegd met een begrotingstotaal van 13,3 miljoen en een totale vennotenbijdrage van 4,3 miljoen euro.
Grootste wijzigingen in vergelijking met 2023 is de stopzetting van de dienstverlening in Grimbergen als vennoot.
Dit impliceert een aanzienlijke omzetdaling.
Grootste andere wijzigen in budget 2024 ten opzichte van 2023 zijn de kostendaling voor restafval als gevolg van het nieuwe contract en de correctie naar inflatie met betrekking tot de personeelskost (budget 2023 ging uit van een gelijke inflatie als in 2022).
De retributies werden sinds meerdere jaren niet geïndexeerd, terwijl de kosten wel stegen. Hierdoor is er grotere druk op de vennotenbijdrage.
Voor 2024 worden geen grote investeringen voorzien. Eind 2023 worden vier nieuwe vrachtwagens geleverd. Een volgende levering is wellicht pas voor 2025.
Door alle optimalisaties kan de stijging van de vennotenbijdrage beperkt blijven tot 1,29 euro per inwoner per jaar. In sommige gemeenten is de stijging van de totale vennotenbijdrage groter omwille van stijgingen in het inwonersaantal.
De gemeente Machelen dient een vennotenbijdrage te voorzien van 562 622,22 euro voor 2024, berekend volgens de statutair geldende verdeelsleutel op basis van de bevolkingscijfers per 1 januari 2023.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van 15 december 2023, zijnde:
Artikel 2: de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om de algemene vergadering te handelen en beslissen conform dit besluit. Indien de gewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeente Machelen is aangesloten bij de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2023 en verlengd haar bestaansduur tot 10 juni 2025.
De agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die plaatsvindt op woensdag 20 december 2023 om 19.00 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging, Erasmuslaan 50 te 1804 Eppegem (Cargovil) en volgende agendapunten omvat:
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem op 20 december worden goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op 20 december 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2023 van Fluvius West.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius West.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2023 van Fluvius West.
De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.
In het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad is voorzien dat er een verenigde gemeenteraadscommissie wordt opgericht.
De commissie wordt voorgezeten door een gemeenteraadslid. De leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen voorzitter zijn van de commissie.
Om de gemeenteraadscommissie ordentelijk te laten volgen, dient een voorzitter en vervanger aangeduid te worden.
De gemeenteraadsfracties hebben hun kandidaten ingediend, deze worden bij geheime stemming aangeduid.
Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen en 1 stem onthouden.
Met 20 stemmen voor, 1 stem tegen en 1 stem onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als vervanging van de heer Danny Gooris als voorzitter van de verenigde gemeenteraadscommissie: Kris Jacobs.
Artikel 2: de toewijzing van de mandaten gebeurt voor de volledige legislatuur, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat van vertegenwoordiger voor Adviescomité secundaire diensten.
Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 stem onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor Adviescomité secundaire diensten ter vervanging van Danny Gooris: Benny Blanckaert
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Op dit ogenblik is de vertegenwoordiging in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting als volgt:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat van bestuurder in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.
Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Kandidatuur mannelijke bestuurder Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting
Gregory Lagae: 11 stemmen voor
Patrick Hanon: 9 stemmen voor
Onthouding: 1 stem
Neen: 0 stemmen
Ongeldig: 1 stem
Kandidatuur vrouwelijke bestuurder Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting
Nadine Gurickx: 13 stemmen voor
Jocelyne Vangindertaelen: 8 stemmen voor
Onthouding: 0 stemmen
Neen: 0 stemmen
Ongeldig: 1 stem
Artikel 1: wordt aangeduid als bestuurder ter vervanging van Danny Gooris:
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
De gemeenteraadsbeslissing van 19 januari 2021 over aanduiding vertegenwoordiger in Centrum Basiseducatie Halle-Vilvoorde, werden aangeduid als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen:
Als lid van de raad van bestuur wordt aangeduid: Danny Gooris
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen.
Bij geheime stemming worden deze mandaten toegewezen.
Geen
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 2 stemmen onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur in Centrum Basis Educatie Halle-Vilvoorde ter vervanging van Danny Gooris: Patrick Vanderauwera
Artikel 2: deze beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
De Samen Vooruit fractie vraagt gemeenteraadslid Danny Gooris te vervangen.
Op de gemeenteraad van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere gemeenteraden werden her en der aanpassingen gedaan.
Het gemeenschapscentrum Kwadrant wordt beheerd door een beheerraad samengesteld uit
Bij de samenstelling dient rekening gehouden te worden met een vertegenwoordiging van alle levensbeschouwingen die in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn.
Momenteel zijn onze beheerders in Beheerraad Culturele Instellingen als volgt:
Het college van burgemeester en schepenen, de fracties en de gemeenteraadsleden hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat van vertegenwoordiger voor
Bij geheime stemming word het te wijzigen mandaat toegewezen.
Geen
Patrick Vanderauwera als Beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Danny Gooris:
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 2 stemmen onthouden.
Rony Debeerst als beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Benny Blanckaert:
Met 19 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 stem onthouden.
Artikel 1: word aangeduid als beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Danny Gooris: Patrick Vanderauwera
Artikel 2: word aangeduid als beheerder in Beheerraad Culturele Instellingen ter vervanging van Benny Blanckaert: Rony Debeerst
Artikel 3: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de gemeenteraad.
Huidige situatie:
Nu we met z’n allen meer thuis aan het werk zijn, blijven de auto’s ook vaker stilstaan op hun vast parkeerplekje. De beschikbare parkeerplaatsen worden hierdoor schaarser en dat heeft een negatieve invloed op de zorgverleners aan huis. Onderzoek toont aan dat ze gemiddeld 5 tot 10 minuten verliezen per huisbezoek door het zoeken naar parkeerplaats dicht bij hun patiënt. Tijd die ze veel nuttiger kunnen gebruiken: meer tijd om te luisteren, om de juiste zorg toe te dienen, meer patiënten die per week bezocht kunnen worden.
Nieuw parkeerbeleid
Ondanks enkele goede resultaten in onze gemeente van het nieuwe parkeerbeleid, zijn er echter ook nog wijken en straten waar parkeren geen evidentie is, en zeker niet voor onze zorgverleners. Voor artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners aan huis is het niet altijd makkelijk om een parkeerplaats dicht bij de woning van hun patiënt te vinden.
Wie vandaag actief zorgverlener is in Machelen-Diegem, kan een zorgparkeerkaart aanvragen, maar zich houden aan de beperkte wettelijke parkeerplaatsen.
Werking
Met een sticker kunnen bewoners aangeven dat zorgverleners mogen parkeren voor hun oprit of garage. Zorgverleners mogen tijdens huisbezoeken gratis gebruikmaken van de zorgparkeerplaats. Ze moeten wel een speciale parkeerkaart achter hun voorruit plaatsen, waarop een mobiel nummer staat. Zo kunnen ze altijd opgebeld worden om de auto te verplaatsen als dat nodig is.
Wij vragen aan onze inwoners, kleef een zorgparkeersticker op je venster, brievenbus, muurtje van je oprit, en dan doe ze veel meer dan enkel een parkeerplaats aanbieden. Ze zorgen mee voor hun buren én ze geven een hoopvol signaal aan alle helden van de zorg, en brengen zo hun steentje bij tot een solidaire gemeente vol zorgparkeerstickers.
Vraag
Mijn vraag is of er kan gestemd worden over dit voorstel om zorgparkeren mogelijk te maken, wil verder uitwerken en in een wettelijk kader te gieten, door het opmaken van een zorgparkeer reglement.
Antwoord door schepen Magda Geeroms:
Het reglement rond parkeren is reeds driemaal op de gemeenteraad geweest, telkens hebt u dat meegestemd.
Momenteel wordt er binnen het huidige parkeerbeleid het volgende voorzien:
Zorgparkeerkaart: een gemeentelijke parkeerkaart specifiek voor zorgverstrekkers die hen het recht geeft tot onbeperkt parkeren in de gemeente Machelen in de parkeerzones vermeld in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’. Deze mag enkel gebruikt worden in het kader van medische en zorgverstrekkende hulp van personen aan huis.
Iedere natuurlijke persoon die zorg verstrekt op het grondgebied van de gemeente Machelen en in het bezit is van een RIZIV-nummer of een inschrijvingsbewijs van verzorgende uitgereikt door de Vlaamse Gemeenschap kan een zorgparkeerkaart aanvragen bij de gemeente Machelen, of bij een door de gemeente Machelen aangestelde concessionaris. Bij de aanvraag dient de aanvrager zijn inschrijvingsbewijs of RIZIV-nummer voor te leggen. De zorgparkeerkaart heeft een geldigheidsduur van 1 jaar en is gratis.
Op dit ogenblik zijn er zeer beperkt aantal aanvragen voor zorgparkeerkaarten al ingediend en geen aanvragen voor een zorgsticker, wat aantoont dat door het parkeerbeleid er blijkbaar voor deze mensen plaats genoeg is om te parkeren en de nood er niet toe is om hier met zorgstickers te gaan werken.
Als dergelijke aanvragen in grote getale zouden komen, nemen we dat bij de evaluatie en mogelijk aanpassing van het reglement zeker mee en zal dit aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Huidige situatie:
De Bergstraat is een straat waar er weinig circulatie of verkeer is. Enkel de inwoners en bezoekers van deze inwoners, rijden door de Bergstraat. Deze straat heeft dan ook helemaal geen last van sluipverkeer of snelheidsduivels.
Ondanks het nieuwe parkeerbeleid was het aantal parkeerplaatsen reeds beperkt, maar doenbaar.
Bezorgde inwoners
Een aantal inwoners van de Bergstraat hebben contact opgenomen met mij in verband met de straat werken die opgestart werden op maandag 23 oktober 2023
De bewoners vragen zich af wat het nut is van deze werken. De aanpassingen om het nodige groen te plaatsen, neemt natuurlijk heel wat parkeerplaatsen weg.
De reden voor deze werken is bij deze inwoners onbekend ondanks de nota die zij een paar dagen voor de start van de werken ontvingen. Meer zelfs ze vinden ze totaal ongepast.
Vraag
Mijn vraag is waarom deze werken uitgevoerd zijn? Welk objectief tracht men hiermee te behalen?
Antwoord door schepen Steve Claeys:
De boomvakken in de rijweg zijn uitgevoerd voor de aanplant van nieuwe bomen en hun onderbeplanting.
Het project is opgestart in 2019 en dit naar aanleiding van verschillende klachten over de staat van het voetpad en de wegverharding.
De toegankelijkheid en de staat van het voetpad en de onderliggende riolering hadden sterk te leiden onder de aanwezigheid van de bomen in het voetpad.
Ook de bomen ondervonden tengevolge van hun ligging stress. Dit uitte zich onder de vorm van wortelopdruk en groeibeperking. De bomen konden niet uitgroeien tot volwaardige bomen.
Farys, onze rioolbeheerder, heeft een camera-onderzoek uitgevoerd van de riolering en de posities van de huisaansluitingen op de riolering. De conclusie was dat de bomen boven riolering diende verwijderd te worden omwille van wortelgroei en toenemend gewicht van de bomen. De kans op grote schade aan de riolering was te groot, met alle nadelen vandien voor de aansluitingen van de privé-woningen.
De bestaande bomen zijn gerooid. Nieuwe bomen worden eind november voorzien in de rijbaan (de voorbereidende werken zijn bezig hiervoor).
Bij de inplanting van de boomvakken werd er rekening gehouden met de aanwezigheid van de bestaande rioleringsaansluitingen, de nutsleidingen, de openbare verlichting maar nog meer in het bijzonder met de bestaande inritten en de richtlijnen uit het mobiliteitsplan.
Omwille van de inzet op ontharding en de heraanleg is de breedte van de straat aangepast. Het instellen van een 1-richtingsverkeer is een logisch gevolg. Het desbetreffende aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer is reeds goedgekeurd met eenparigheid van stemmen in de gemeenteraad van november 2022.
Door de geschrankte parkeerzones wordt de snelheid beperkt wat de verkeersveiligheid ten goede komt.
Het procesverloop van dit project is het volgende :
De bewoners zijn in de loop van het project tweemaal geïnformeerd door een bewonersbrief.
Tekort
Huidige situatie:
Onze gemeente Machelen kampt met een groot tekort aan opvangplaatsen voor baby’s en peuters. Slechts voor 30 procent van de kindjes tussen 0 en 3 jaar is er plek in de kinderopvanginitiatieven. Wie een opvangplek zoekt, moet al meteen bij het begin van de zwangerschap beginnen met de zoektocht. Met andere woorden, een minimum wachttijd van 1 jaar.
Randgemeenten
We scoren hier slecht mee in onze gemeente vergeleken met Vlaanderen, ook al zijn we niet de enige randgemeente rond Brussel die dit probleem heeft. Met 165 opvangplaatsen (inclusief de 18 plaatsen van3WPlus) voor 460 kinderen, kunnen we enkel besluiten dat er een groot tekort is.
Wij beschikken in onze gemeente over 1 gemeentelijk initiatief en 2 private initiatieven, maar dat is dus duidelijk niet voldoende.
Aanvraagplatform
Via het aanvraagplatform (zien we dat ongeveer 12 procent van de aanvragen goedgekeurd wordt. 56 procent van de aanvragen wordt dan weer (bijna) onmiddellijk afgekeurd. We merken dat er vooral een tekort is aan plaatsen gebaseerd op het inkomenstarief. Het gaat om plaatsen voor kwetsbare gezinnen waarvoor wij een subsidie verkrijgen.
Vraag
Mijn vraag is welke zijn de concrete plannen van de gemeente om via een inhaalbeweging het aantal kinderopvang plaatsen aanzienlijk te verhogen in onze gemeente op korte termijn?
Antwoord door schepen Magda Geeroms:
We tellen 4 groepsopvanginitiatieven: KDV De Madieliefjes, Dromenland, ‘t Paviljoen 3Wplus, Trippel Trappel en 10 onthaalouders waarvan 2 op non actief (uitgebaat door 3Wplus).
Het verhogen van kinderopvangcapaciteit is geen evidentie om een aantal redenen.
Het vinden van organisaties die dergelijke opvang willen uitbaten is bijzonder moeilijk. Er zijn heel wat drempels voor nieuw opstartende kinderopvangplaatsen:
1) Financiële rendabiliteit is geen zekerheid. Er zijn 3 modellen:
2) Personeelstekort
3) Steeds strenger wordende kwaliteitsnormen (vereisten infrastructuur ed..) en complexe regelgeving.
4) Complexe procedure voor opstart van een opvanginitiatief
Wat is er op korte termijn al gebeurd?
Begin dit jaar werd een nieuw KDV (‘t Paviljoen) geopend in ons Margapaviljoen, een mooie samenwerking tussen 3Wplus en onze gemeente. Het paviljoen heeft momenteel 18 kinderopvangplaatsen waarvan 13 gesubsidieerde en 5 vrije plaatsen. Die vrije plaatsen financieren wij als gemeente. Ondertussen wachten wij op de volgende uitbreidingsronde van het Agentschap Opgroeien voor de omschakeling van deze 5 plaatsen naar gesubsidieerde plaatsen. Wij zouden graag naar de toekomst toe dit kinderdagverblijf nog laten uitbreiden tot 20 plaatsen.
Wat op langere termijn?
Bij de opmaak van een nieuw MJP 2026-2031 zal kinderopvang een van de belangrijke thema’s worden waarbij we verschillende stakeholders zullen betrekken en wat hopelijk zal leiden tot nieuwe acties
Nieuw Parkeerbeleid
Kick-Off
Sinds 17 mei is er in onze gemeente een nieuw parkeerreglement van kracht, met parkeerretributie. De situatie is aanzienlijk verbetert op bepaalde plekken, andere wijken en straten kunnen nog geoptimaliseerd worden.
Inwoners kunnen gratis één bewonerskaart aanvragen, 2de aan 120€, 3de en 4de aan 500€. Voor niet inwoners zijn er abonnementen voorzien van:
Resultaten
Vandaag zijn er reeds 6 maanden voorbij, sinds de introductie van het nieuwe parkeerretributie reglement, de invoering van blauwe zone, shop en go parkeerplaatsen en dergelijke meer.
Vraag
Mijn vraag is of het mogelijk is, om een overzicht te kunnen ontvangen van de reeds ontvangen retributies ivm
Antwoord door schepen Steve Claeys:
We kunnen ons baseren op de resultaten van de eerste analyse van 19 september, met die bemerking dat de toepassing van het parkeerreglement dan nog maar enkele maanden bezig was en de zomer/vakantiemaanden daar in vielen.
Er zijn in die periode 4570 parkeervergunningen uitgereikt, als volgt onderverdeeld :
In die periode zijn er volgende retributies uitgeschreven :
Bijna 70% van de retributies werden uitgeschreven wegens het niet voorleggen parkeerkaart
8% van de retributies zijn geannuleerd omdat de reden in het bezwaar aanvaard werd.
Op vrijdag 6 oktober publiceerde het Nieuwsblad de resultaten van een onderzoek “1 jaar voor de verkiezingen – Gemeente Check”, onder de burgemeesters en schepenen over heel Vlaanderen.
Resultaten
De resultaten per gemeente toonden hoeveel
• Hoeveel verdient je burgemeester en schepenen
• Hoeveel belastingen je betaalt & hoeveel schulden er zijn
• Hoe hard werkt het bestuur
• Wie is weer verkiesbaar
• Cordon of niet
Deze laatste vraag was omtrent de samenwerking met het Vlaams Belang of zij bereid zijn om een samenwerking aan te gaan of een coalitie te vormen met het Vlaams Belang. Voor Machelen waren er 3 correspondenten, waarvan 2 geen coalitie wensten te vormen met Vlaams Belang, en 1 iemand die wel bereid is om een coalitie te vormen met Vlaams Belang.
Samenwerking Vlaams Belang
Ik ben hierover aangesproken door 2 personen die me vroegen wie die persoon dan wel mag zijn in het college.
Vraag
Mijn vraag is of het College kan mededelen wie er voor een samenwerking gestemd heeft met het Vlaams Belang in deze enquête van het Nieuwsblad.
Antwoord door burgemeester Jean-Pierre De Groef:
Zoals u zelf zegt: het gaat om een anonieme enquête van 1 krant, het is dus niet geweten wie het ingevuld heeft, laat staan wie wat gezegd heeft, of hoe eventuele antwoorden verwerkt zijn.
De vraag is eigenlijk niet relevant voor de gemeenteraad. Wij vragen aan u als onafhankelijke toch ook niet op welke lijst u gaat verschijnen voor komende gemeenteraadsverkiezingen, noch met wie u een coalitie zou vormen?
Daarenboven heeft het Vlaams Belang al 12 jaar, of twee legislaturen lang, geen enkele vertegenwoordiger meer in deze raad.
Daaruit kan ik concluderen dat uw vraag nog meer irrelevant is en dat alle gemeenteraadsleden nu zetelend in deze raad, de fracties en partijen, niet onmiddellijk de noodzaak zien het Vlaams Belang nodig te hebben na de verkiezingen van 13 oktober om een werkbare coalitie te maken.
Masterplan
Op de vorige gemeenteraadscommissie van 5 oktober werd het masterplan van de CAT-Site voorgestel door het studiebureau Buur.
Op de vorige gemeenteraad van 21 oktober, werd het masterplan van de CAT-site goedgekeurd met 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen en 15 stemmen voor
RUP
Op diezelfde gemeenteraad werd er uitleg gegeven dat het hier nog maar om een masterplan ging, namelijk een visie die het beleid heeft over de invulling ervan. De volgende stap zou dan het opmaken van een RUP zijn, wat omschreven werd als het masterplan in een wettelijk kader te gieten. Daarna zouden vergunningen aangevraagd kunnen worden en kan er dan eventueel nog protest aangetekend worden, tegen eventueel verstrekte vergunningen.
MG
Op die plannen van het masterplan staat ook het opslag gebouw van MG. Dat gebouw van 12.000 m2 staat inderdaad reeds op de CAT-Site, en dit lang voor de presentatie op gemeenteraadcommissie en de beslissing van de gemeenteraad van vorige maand.
Vraag
Hoe is het mogelijk dat alvorens de gemeenteraad het masterplan heeft kunnen inzien en goedgekeurd (nogmaals met 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen en 15 stemmen voor), hier toch reeds een gebouw staat van de ontwikkelaar MG.
Antwoord door schepen Steve Claeys:
De huidige bestemming volgens het gewestplan (KB van 28/12/1972) is industriegebied.
“ Industriegebieden zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten.
Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop.”
De reeds gebouwde loods is in overeenstemming met de gewestplanbestemming, Op het ogenblik van de omgevingsvergunningsaanvraag (in 2018) was er nog geen goedgekeurd masterplan.
Het RUP dient opgemaakt te worden om de mix aan bestemmingen zoals opgenomen in het masterplan te realiseren.
De voorzitter sluit de zitting op 21/11/2023 om 21:53.