De voorzitter opent de zitting op 26/06/2024 om 20:14.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 28 mei 2024 wordt goedgekeurd.
Ter afsluiting van het boekjaar, lopende van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023, wordt de jaarrekening 2023 voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening, entiteit OCMW, door de raad maatschappelijk welzijn en keurt nadien de geconsolideerde jaarrekening voor beide entiteiten goed.
De jaarrekening en de documentatie bij de jaarrekening 2023 kan worden geraadpleegd door de raadsleden.
Ook het financieel rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums is toegevoegd.
Het managementteam heeft op 31 mei 2024 advies uitgebracht.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023, entiteit OCMW, goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2024.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023, entiteit gemeente, goed.
Artikel 3: de gemeenteraad keurt de geconsolideerde jaarrekening 2023 voor het lokaal bestuur Machelen goed.
Artikel 4: de gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportage 2023 over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums.
De fietssnelweg F3 vormt de fietsruggengraat langsheen de spoorlijn 36 Zaventem-Diegem waar andere strategische routes op aantakken.
Voor de realisatie van de fietsroute die de woonkernen van Zaventem en Diegem verbinden, gescheiden door de ringinfrastructuur, zijn gronden onteigend of ingenomen door de opdrachtgever, de werkvennootschap (DWV). Gronden die eigendom zijn van NMBS, Infrabel, gemeenten Zaventem en Machelen, het Vlaamse Gewest en private eigenaars.
NMBS heeft haar medewerking verleend aan het project en heeft precaire dan wel zakelijke rechten op haar patrimonium verleend. NMBS blijft eigenaar van hun openbaar domein. Het goed wordt niet overgedragen naar de gemeente. Het beheer en het gebruik van dit in concessie gegeven goed van NMBS wordt geregeld via een concessiecontract tussen NMBS en gemeente.
De fietsroute F3 ligt deels op gronden in eigendom van NMBS. Het onroerend goed gelegen te Diegem (Machelen), langs de spoorlijn 36 omvat 3 percelen en een fietsgebouw “glazed box” met een totale oppervlakte van 2069,55 m². De gemeente Machelen staat als wegbeheerder in voor het beheer en onderhoud van de fietsinfrastructuur, de fietsbrug RO en de fietstunnel A201 op het grondgebied Machelen en dit vanaf de voorlopige oplevering van de werken verleend op 21 juli 2022.
De gronden worden bezet waarvoor voorliggende concessiecontract werd opgesteld en dit conform de artikelen 2 en 3 opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst van 28 juli 2016 over de aanleg van de HST-fietsroute in Diegem (Machelen) en Zaventem. De modaliteiten zijn opgenomen in het concessiecontract. Een tegensprekelijke plaatsbeschrijving bij intrede werd uitgevoerd op 10 april 2024 en gecontroleerd door de technische dienst op 12 mei 2024.
Geldigheidsduur
Het concessiecontract heeft als startdatum 01 januari 2023 en eindigt op 31 december 2025. Na het verloop van de termijn zal de interne fietsstrategie van de NMBS toegepast worden. De mogelijkheid tot verkoop of de verder verhuur van het onroerend goed zal voorwerp uitmaken van verder intern overleg bij NMBS.
Bezettingsvergoeding
De totale jaarlijkse bezettingsvergoeding is vrijgesteld van btw (artikel 44W. btw) en bedraagt 900,00 euro incl. btw. De concessievergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd. De aanvangsindex is deze van december 2022. Een eerste indexatie is van toepassing op 01 januari 2024.
Overige kosten
Ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving: De kosten worden evenredig verdeeld tussen de concessionaris en NMBS. De ingaande plaatsbeschrijving wordt geraamd op 182,30 euro excl. btw of 220,58 euro incl. 21%btw. Indien de finale factuur meer dan 10% afwijkt ten opzichte van de raming, zal een regularisatiefactuur worden opgemaakt.
Bodemattest: De kost voor het bodemattest bedraagt 192,00 euro en is vrijgesteld van btw. Een nieuw bodemattest zal vergoed moeten worden na verloop van de contracttermijn.
De totale jaarlijkse concessievergoeding is vrijgesteld van btw (artikel 44W. btw) en bedraagt 900,00 euro incl. btw. De concessievergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd. De kost voor het bodemattest bij aanvang concessie bedraagt 192,00 euro en is vrijgesteld van btw. Het aandeel van de concessionaris, de gemeente in de kosten voor de ingaande plaatsbeschrijving wordt geraamd op 91,15 euro excl. btw of 110,29 euro incl. 21% btw.
Het totale budget is te voorzien in de lopende aanpassing van de budgetten in meerjarenplan.
De kosten voor een nieuw bodemattest en een uitgaande plaatsbeschrijving dienen opnieuw opgenomen te worden in het budget 2026.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de concessie op een goed van het openbaar domein van de NMBS.
Artikel 2: de uitgaven worden voorzien in de lopende aanpassing van de budgetten meerjarenplan.
Artikel 3: de burgemeester en algemeen directeur zijn gemachtigd het concessiecontract en de bijhorende plannen in bijlage aan deze beslissing liggende in tweevoud te ondertekenen.
Artikel 4: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan NMBS.
Met deze aanpassingen hebben we twee doelen
a) Het probleem van personeelsschaarste in de zorg.
De wens om volop in te zetten op eigen vast personeel in het WZC om de continuïteit en kwaliteit binnen de zorg te vrijwaren en te verbeteren.
De nood om de regeling van prestatiegerichte uurroostertoeslagen in te voeren om de zorgfuncties financieel aantrekkelijker te maken.
b) De nood om deeltijdse werkhervatting na afwezigheid wegens ziekte/ongeval ook mogelijk te maken voor statutaire personeelsleden die niet meer beschikken over (voldoende) ziektekredietdagen.
Voor deze zaken dient een wettelijk kader voorzien te worden, op te nemen in de rechtspositieregeling.
De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 27 mei 2024 met het tot stand komen van 2 protocollen van akkoord tot gevolg.
Het positief advies van het managementteam van 31 mei 2024.
De budgettaire weerslag is positief voor het individueel personeelslid én voor het lokaal bestuur.
A. De vergoedingen voor onregelmatige prestaties
Gevolg: een individueel personeelslid krijgt bovenop de basiswedde mogelijkheid om toeslagen te krijgen in functie planning: de loonkost van het individueel personeelslid stijgt, doch de kosten inzetten interimmers en zelfstandigen (waarbij enerzijds een bijkomende fee moet gerekend worden ten gunste van de interim-bureaus en anderzijds hogere uurtarieven gangbaar zijn) zullen meer dalen dan de bijkomende verloning voor in dienst zijn personeel.
B. Deeltijdse werkhervatting na afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid
Wanneer we dit niet invoeren, blijft een statutair personeelslid volledig in disponibiliteit met een brutoloon als disponibiliteitsvergoeding van 60%.
Wanneer we dit wel invoeren en het statutaire personeelslid komt halftijds terug, dan krijgt dit personeelslid 50% + 37.5%/2 = 68,75% van het brutoloon.
Wanneer we echter het niet invoeren maar wel het statutaire personeelslid halftijds moeten vervangen ondertussen is de kost voor het lokaal bestuur: 60% brutoloon voor het in dispo zijnde personeelslid + 50% brutoloon voor vervanger = 110%
daarenboven zal het aantal statutaire personeelsleden in komende legislatuur, onder meer door pensionering, verder dalen.
Artikel 1: de aanpassing van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit (alle gewijzigde en nieuwe tekst staat in blauw gemarkeerd). Deze aanpassing treedt in werking vanaf 1 juli 2024.
Artikel 2: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.
In het kader van beleidsprioriteit 2 van Wonen in Vlaanderen werkt de gemeente Machelen aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving. Om dit beleid te versterken wil de gemeente Machelen het conformiteitsattest verplichten. Het verplichten van het conformiteitsattest voor huurwoningen helpt de gemeente Machelen bij het bewaken en het verbeteren van de kwaliteit van de huurwoningen. De invoer van het verplicht conformiteitsattest zal betekenen dat de verhuurder moet kunnen aantonen dat de woning die hij wenst te verhuren voldoet aan de woningkwaliteitsnormen zoals deze zijn vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Woningen met een conformiteitsattest garanderen veiligheid, gezondheid en woonkwaliteit voor de huurder.
De verplichting van het conformiteitsattest zal gefaseerd ingevoerd worden, de oudste huurwoningen komen eerst aan bod. Op deze manier zullen de huurwoningen met het hoogste risico op gebreken als eerste gecontroleerd worden. Het doel is te starten met de woning met een bouwjaar van 1975 of eerder.
Het advies is om het verplicht conformiteitsattest in te voeren vanaf 2025. De gefaseerde invoer van het conformiteitsattest zal helpen bij de verbetering en bewaking van de kwaliteit van de huurwoningen in de gemeente. Middels de fasering zullen de oudste huurwoningen als eerste aan de beurt komen. Deze woningen hebben de grootste kans op gebreken en hebben daarom prioriteit. Daarnaast zal de fasering helpen de werkdruk te spreiden.
Het garanderen van kwaliteitsvolle huurwoningen is belangrijk, het invoeren van het verplicht conformiteitsattest draagt bij aan beleidsprioriteit 2, werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving. Aangezien 31,9% van de huishoudens in Machelen in 2022 in een huurwoning woonden is het van belang dat de gemeente kan garanderen dat deze voldoen aan de minimale kwaliteitsnormen. Daarnaast kan tijdige renovatie van woningen voorkomen dat deze later ongeschikt of onbewoonbaar verklaard moeten worden of dat deze verwaarloosd raken.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van het verplicht conformiteitsattest.
"Reglement verplicht conformiteitsattest
Artikel 1: Doel
De gemeente Machelen wenst in te zetten op de verbetering en bewaking van de woningkwaliteit van de huurwoningen binnen de gemeente. De realisatie van dit doel tracht Machelen te bereiken middels de invoering van een verplicht conformiteitsattest (cf. artikel 3.2 Vlaamse Codex Wonen van 2021). De invoering van een verplicht conformiteitsattest zal betekenen dat de verhuurder zal moeten kunnen aantonen dat de woning die hij ter beschikking stelt voldoet aan de woningkwaliteitsnormen zoals deze zijn vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021. De gemeente wil op deze manier garanderen dat alle huurwoningen minstens aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsnormen voldoen zoals deze omschreven worden in de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.1.
Artikel 2: Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
§1. Conformiteit: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 8° Vlaamse Codex Wonen van 2021
§2. Conformiteitsattest: een attest zoals vermeld in artikel 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
§3. Woning: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 66° Vlaamse Codex Wonen van 2021
§4. Huurwoning: elke woning die verhuurd is, te huur wordt aangeboden of ter beschikking wordt gesteld, als hoofdverblijfplaats
§5. Hoofdverblijfplaats: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 21° Vlaamse Codex Wonen van 2021
§6. Verhuurder: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt
§7. Bouwjaar: jaar waarin de opbouw van de woning werd beëindigd, zoals gekend bij FOD Financiën, Patrimoniumdocumentatie
§8. Ter beschikkingstelling: de toelating een woning te betrekken anders dan via een huurcontract, bijvoorbeeld gratis, kost en inwoon in ruil voor arbeid, bewust gedogen van krakers, …
Artikel 3: Toepassingsgebied
Voor elke huurwoning die nieuw verhuurd wordt, ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats, of te huur gesteld wordt, moet de verhuurder of ter beschikkingsteller een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen. Deze verplichting kent een gefaseerde invoering voor alle nieuwe verhuringen en terbeschikkingstellingen op basis van het bouwjaar van de huurwoning:
Vanaf 1 september 2024 voor alle huurwoningen van 50 jaar en ouder (bouwjaar 1974 en ouder)
Vanaf 1 januari 2027 voor alle huurwoningen van 30 jaar en ouder (bouwjaar 1994 en ouder)
Vanaf 1 januari 2030 zal het conformiteitsattest voor alle huurwoningen verplicht zijn, ongeacht leeftijd en ongeacht of deze reeds verhuurd zijn, nieuw verhuurd zijn of ter beschikking gesteld zijn.
Artikel 4: Regels
§1. De verhuurder of ter beschikkingsteller moet de aanvraag voor een conformiteitsattest indienen. De bewijslast van het indienen en de ontvangst ligt bij de aanvrager.
§2. De verhuurder of ter beschikkingsteller is verplicht een conformiteitsattest te kunnen voorleggen op de volgende momenten:
(i) Bij nieuwe verhuringen wordt het conformiteitsattest ten laatste verplicht gesteld op de dag dat de huurovereenkomst wordt ondertekend om de huurder maximaal te informeren vooraleer hij zich juridisch verbindt tot bepaalde verplichtingen;
(ii) Bij nieuwe terbeschikkingstellingen moet het conformiteitsattest ten laatste op de eerste dag van de terbeschikkingstelling beschikbaar zijn.
§3. Zolang niet aan de verplichting van paragraaf 2 is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. Deze aanvraag moet ten laatste worden ingediend op de verjaardag van de dag waarop de verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. De verhuurder is verantwoordelijk het conformiteitsattest op tijd aan te vragen. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na verzending.
Wanneer een conformiteitsattest verplicht is voor de woning en het huidige attest vervalt tijdens de periode van verhuring of te huurstelling, dan begint de jaarlijkse aanvraagverplichting te lopen van op de dag van het verval.
§4. De aanvraag van een conformiteitsattest houdt geen toekenning in. De toekenning van een conformiteitsattest is afhankelijk van een conformiteitsonderzoek en de gedane vaststellingen wat betreft de dan geldende technische vereisten en normen met toepassing van of krachtens de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 5: Geldigheidsduur van het conformiteitsattest
§1. Het conformiteitsattest is 10 jaar geldig. Voor het conformiteitsattest geldt een geldigheidsduur van 5 jaar indien de woning meer dan 4 gebreken van categorie I (cf. artikel 3.1, Vlaamse Codex Wonen van 2021) heeft.
§2. Het conformiteitsattest kan om redenen zoals vermeld in artikel 3.9 van de Vlaamse Codex Wonen van rechtswege vervallen.
§3. Wanneer de geldigheidsduur van het conformiteitsattest is verlopen zal er een nieuw conformiteitsattest aangevraagd moeten worden door de verhuurder of ter beschikkingsteller. Een nieuw conformiteitsonderzoek zal moeten worden uitgevoerd.
§4. De geldigheidsduur van conformiteitsattesten afgeleverd voor de inwerkingtreding van dit reglement blijft ongewijzigd.
Artikel 6: Kostprijs van het conformiteitsattest
§1. De vergoeding voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek in het kader van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest bedraagt 200 euro.
§2. De vergoeding is verschuldigd door de aanvrager en wordt betaald op basis van de afgehandelde aanvragen, via aanvaarde factuur.
§3. Indien de afgifte van een conformiteitsattest wordt geweigerd of het conformiteitsattest is vervallen, dient een nieuwe aanvraag gedaan te worden. Bij elke nieuwe aanvraag is de vergoeding verschuldigd.
§4. Wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 7: Sancties
Inbreuken op artikel 3 en 4 van dit reglement kunnen worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete van maximaal 350,50 euro. In het geval van meerdere eigenaars geldt er hoofdelijkheid en ondeelbaarheid voor deze boete.
Artikel 8: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 9: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst."
Het doel van het vastleggen van de voorwaarden tot toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap is om enkel een parkeerplaats toe te kennen aan personen met een beperkte mobiliteit waarvoor de bereikbaarheid van een niet-voorbehouden parkeerplaats problematisch is.
Dit reglement is van toepassing op personen met een handicap die in de gemeente Machelen-Diegem een parkeerplaats willen aanvragen in de nabijheid van hun woning.
Het is nodig om de procedure aanvraag en toekenning in een reglement vast te leggen om ook het proces duidelijk te maken.
Gezien de invoering van het parkeerbeleid merken wij een stijging van het aantal aanvragen voor een parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van de woning, zodat een reglement zich opdringt.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap goed.
"Reglement houdende de voorwaarden tot het toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap
Artikel 1: Doel
Het doel van het vastleggen van de voorwaarden tot toekennen van parkeerplaatsen voor personen met een handicap is om enkel een parkeerplaats toe te kennen aan personen met een beperkte mobiliteit waarvoor de bereikbaarheid van een niet-voorbehouden parkeerplaats problematisch is.
Artikel 2: Doelgroep en toepassingsgebied
§1. Dit reglement is van toepassing op personen met een handicap die in de gemeente Machelen-Diegem een parkeerplaats willen aanvragen in de nabijheid van hun woning.
§2. Deze parkeerplaats kan door iedereen gebruikt worden, die in het bezit is van een parkeerkaart voor personen met een handicap.
Artikel 3: Regels
§1. De persoon met een handicap die op het grondgebied van de gemeente Machelen-Diegem een parkeerplaats wil aanvragen in de nabijheid van de woning bezorgt het ter beschikking gestelde formulier aan de bevoegde dienst.
§2. De aanvraag is pas ontvankelijk als het formulier volledig ingevuld en vergezeld is van de gevraagde bewijzen en attesten:
§3. De aanvragen tot het voorbehouden van een parkeerplaats in de nabijheid van de woning van een persoon met een handicap, worden door de bevoegde dienst beoordeeld, rekening houdend met de volgende criteria:
Artikel 4: Controle
§1. Binnen de 30 dagen wordt door de dienst mobiliteit de aanvraag afgetoetst aan de voorwaarden in artikel 3 en voor advies aan de verkeersdienst van de politiezone ViMa voorgelegd.
§2. Na het verkrijgen van het advies van de verkeersdienst van de politiezone ViMa wordt de aanvraag ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
§3. Het college van burgemeester en schepenen keurt, na onderzoek door de diensten, de aanvraag al dan niet goed.
Artikel 5: Uitvoering
De uitvoeringstermijn na beslissing van het college van burgmeester en schepenen bedraagt maximaal 2 maanden.
Artikel 6: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024.
Artikel 7: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst."
In 2024-2025 organiseert de gemeente Machelen een belevingsonderzoek bij 9 tot 14-jarigen opdat het duidelijker is hoe deze leeftijdsgroep het ervaart om op te groeien binnen Machelen-Diegem.
Om de leeftijdsgroep van 13- en 14-jarigen te bereiken wordt een wedstrijd uitgeschreven opdat zij zich aangesproken voelen om de online bevraging van het belevingsonderzoek (zijnde de Vlaamse Jeugdmonitor) in te vullen.
Het college van burgemeester en schepenen gaf op 13 februari 2024 goedkeuring tot de aanstelling van Bataljong als ondersteuner bij het afnemen van het belevingsonderzoek bij 9 t.e.m. 14-jarigen. Het traject van dit onderzoek kent 2 fases: een kwantitatieve bevraging (zijnde een online enquête) en een kwalitatieve bevraging (diepte-interviews).
Kinderen tussen de leeftijd van 9 en 12 jaar zullen anoniem de online enquête invullen op school tijdens de maand oktober 2024.
De 4 basisscholen te Machelen en Diegem verlenen hun medewerking hierbij.
Via het kanaal van de onderwijsraad werd elke school ingelicht over het belevingsonderzoek en welke medewerking verwacht wordt. Op die manier is er een garantie op een groot bereik van een deel van de beoogde doelgroep.
Tieners tussen 13 en 14 jaar gaan naar de middelbare school en dan vooral buiten de gemeentegrenzen. GO! GISO zal ook tijdens de maand oktober de 13 en 14-jarige leerlingen die inwoner zijn van Machelen of Diegem begeleiden bij het anoniem invullen van de online enquête.
Daarentegen zijn er nog andere stimulansen nodig om de overige tieners te bereiken. Dit gebeurt via het uitschrijven van een wedstrijd waarbij tieners kans maken op een leuke prijs als zij de online enquête invullen en deelnemen aan het wedstrijdformulier. Elke 13 of 14-jarige woonachtig in de gemeente zal een postkaartje toegestuurd krijgen met beknopte informatie over het belevingsonderzoek, de wedstrijd en een QR-code naar de enquête. Deze methodiek werd eveneens toegepast met succes in andere gemeenten waar tieners vooral buiten de gemeentegrenzen naar de middelbare school trekken.
Het voorstel wedstrijdreglement is nagekeken en aangevuld door de DPO van het lokaal bestuur gezien er gegevens opgevraagd worden van minderjarigen die wensen deel te nemen aan de wedstrijd.
Het invullen van de online enquête is anoniem. Het is een vrijblijvende keuze om deel te nemen aan de wedstrijd want daar worden wel persoonsgegevens gevraagd die verwerkt worden conform het wedstrijdreglement.
Op basis van de enquêteresultaten zal Bataljong een tussentijds rapport opstellen tijdens november en december 2024. Zij voorzien eveneens dan een terugkoppeling aan de gemeente Machelen van voorlopige inzichten en welke zaken lonen om extra te verkennen via diepte-interviews met kinderen en tieners tijdens de kwalitatieve bevraging. Deze 2e fase vindt plaats tussen januari en februari 2025. De diepte-interviews worden afgenomen door medewerkers van gemeente Machelen, bij voorkeur van verschillende diensten opdat er zo werk gemaakt kan worden van een brede jeugdreflex. Medewerkers ontdekken zo wat er leeft bij kinderen en jongeren.
Vervolgens zal Bataljong op basis van alle verzamelde feedback van de diepte interviews een eindrapport schrijven. De voorstelling hiervan is voorzien tijdens april 2025. Hiermee komt het belevingsonderzoek tegemoet aan het advies van het managementteam van 8 februari 2024 om het traject maximaal te integreren binnen de opmaak en timing van de omgevingsanalyse en de daarbij voorziene participatie in eerste kwartaal 2025.
De uitgave van aankoop prijzen die gewonnen kunnen worden door de tieners, is niet voorzien binnen de meerjarenplanning. Er wordt een bijkomend budget van 1.200 euro gevraagd op de BS 751/6150001/9.4 (Aankoop klein materiaal).
Het betreft de aankoop van 35 prijzen: 5 mobiele geluidsboxen, 20 duo-cinema tickets, 10 madie-cheques en/of waardebonnen online via BS 2024-017100-2140000-A:6-2-IP:IE_AP06 worden drukwerken voorzien van de postkaart.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het reglement wedstrijd belevingsonderzoek jongeren in kader van doelgroepenbereik 13 t.e.m. 14-jarigen goed.
"Reglement wedstrijd belevingsonderzoek jongeren in kader van doelgroepenbereik 13 t.e.m. 14-jarigen
Artikel 1: Principe
De wedstrijd rond het belevingsonderzoek voor 13-14-jarigen in Machelen en Diegem (verder genoemd ‘de wedstrijd’), wordt georganiseerd door gemeente Machelen (verder genoemd ‘de organisator’).
De bedoeling van deze wedstrijd is om informatie te verzamelen over hoe tieners opgroeien binnen de gemeente beleven.
Hiervoor zal een online bevraging via Microsoft Forms gebruikt worden van de partnerorganisatie Bataljong.
Deze bevraging kadert volledig binnen de ‘Jeugdmonitor’ van de Vlaamse Overheid.
Aan het einde van de online bevraging van het belevingsonderzoek krijgen de deelnemers de keuze om hun persoonsgegevens aan te vullen om zo kans te maken op leuke prijzen:
Artikel 2: Persoonsgegevens
Voor deze wedstrijd worden gegevens verzameld waarmee de organisator zorgvuldig omgaat. Hierbij is het privacy beleid van gemeente Machelen van kracht. Meer info hierover is terug te vinden op de gemeentelijke website.
1. Online bevraging
Deelnemers vullen anoniem de Microsoft Forms bevraging in van het belevingsonderzoek, opgemaakt door Bataljong en is identiek aan de Vlaamse Jeugdmonitor.
De Vlaamse Overheid legt in het charter voor de verwerking van persoonsgegevens de verantwoordelijkheid vast van het Departement Cultuur, Jeugd en Media, het Agentschap Binnenlands Bestuur, de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC) alsook van het lokaal bestuur.
Dit charter is beschikbaar op de website van jeugdmonitor Vlaanderen.
2. Wedstrijdformulier
Aan het einde van de online bevraging krijgen deelnemers de keuze om deel te nemen aan de wedstrijd waarmee ze leuke prijzen winnen.
Dit is een volledig vrijblijvende keuze van de tiener.
Indien men akkoord gaat tot deelname, dient men het wedstrijdformulier aan te vullen met persoonsgegevens.
De deelnemers geven hun volledige naam, geboortedatum, adres, e-mailadres, telefoon- of gsmnummer door en beantwoorden een wedstrijdvraag.
Deze informatie wordt bewaard tot en met januari 2025. Hierna worden deze gegevens verwijderd door de organisator.
Deze gegevens worden enkel gebruikt voor volgende doeleinden:
Artikel 3: Deelnemers
Volgende voorwaarden zijn van toepassing op alle deelnemers voor een geldige deelname:
Enkel natuurlijke personen kunnen deelnemen – bedrijven, groepen, verenigingen en andere kunnen niet deelnemen;
Artikel 4: Termijn
De wedstrijd start op 1 oktober 2024 om 10.00 uur en eindigt op 1 november 2024 om 23.59 uur.
Artikel 5: Wedstrijd
Elke 13- en 14-jarige (°2011 & 2010), woonachtig in de gemeente, zal van de organisator een postkaart toegestuurd krijgen die toegang tot de online bevraging en het wedstrijdformulier biedt.
Deelnemers moeten volgende voorwaarden vervullen om kans te maken naar een van de prijzen:
Artikel 6: Winnaars
De winnaars worden bepaald door de wedstrijdvraag: ‘Hoeveel unieke personen zullen deelnemen aan dit belevingsonderzoek tussen 1 september 2024 (10.00 uur) en 1 november 2024 (23.59 uur)?’.
De deelnemer wiens antwoord het kortst bij de waarheid ligt, zal als eerste een prijs ontvangen totdat de voorraad (35 prijzen) uitgeput is. Hiervoor wordt deze volgorde aangehouden:
Iedere deelnemer kan maximaal éénmaal winnen.
Bij een ex-aequo zal de deelnemer die als eerste zijn/haar/x formulier ingediend heeft, winnen. Dit wordt gecontroleerd via de tijdstempel die via het digitaal formulier wordt bijgehouden.
De winnaars worden geselecteerd door een beslissing van het college van burgemeester en schepenen. Tegen de uitslag is geen verhaal of betwisting mogelijk.
Indien er te weinig of geen winnaars zijn, worden de overige prijzen bijgehouden voor een volgend onderdeel van het belevingsonderzoek (dit loopt tot en met maart 2025).
Artikel 7: Bekendmaking winnaars
De winnaars worden op de hoogte gebracht dat ze gewonnen hebben via een brief vanuit de gemeente naar hun adres en een mail naar het mailadres dat ze hebben opgegeven bij hun deelname.
De bekendmaking van de winnaars zal gebeuren in de loop van november 2024.
De prijzen kunnen afgehaald worden tot 20 december 2024.
Winnaars worden verwittigd bij welke bevoegde dienst ze de prijs kunnen ophalen en op welke manier.
Indien een prijs na 20 december 2024 niet opgehaald wordt, vervalt het recht op deze prijs.
Artikel 8: Reglementswijzigingen
De organisator behoudt zich het recht voor om in elke afzonderlijke jurisdictie de wedstrijd op elk ogenblik op te schorten of in te trekken indien zij daartoe gedwongen wordt omwille van wettelijke redenen of omwille van dwingende zelfregulerende redenen, zonder enig recht op compensatie of tegemoetkomingen ten aanzien van de deelnemers.
Indien er wijzigingen aan het reglement gemaakt worden, zullen die meegedeeld worden op de gemeentelijke website.
Artikel 9: Betwistingen en contact
Bij vragen of problemen i.v.m. de wedstrijd kunnen geïnteresseerden terecht bij de dienst Beleven via vrijetijd@machelen.be of 02 254 12 01.
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2024.
Artikel 11: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website, de besluitenlijst en wordt opgenomen in het register der reglementen."
De aanvraagtermijn tot het inrichten van een speelstraat tijdens de zomervakantie 2024 verstreek op 31 mei 2024.
Er zijn 3 aanvragen van burgers geregistreerd over de inrichting van een speelstraat:
Positief advies ten aanzien van de 3 speelstraten.
Elke speelstraat beantwoordt aan de bepalingen van een speelstraat die opgenomen zijn in het kaderreglement speelstraten.
Dit betreft:
1. De wettelijke bepalingen tot inrichting van de speelstraat:
2. De gemeentelijke bepalingen tot inrichting van de speelstraat:
De speelstraten worden bijgevolg in een tijdelijk politiereglement gegoten dat bekrachtiging nodig heeft van de gemeenteraad.
Positief advies dienst mobiliteit.
Na bekrachtiging door de gemeenteraad worden alle documenten overgemaakt aan de betrokken aanvragers, de politiezone VIMA, de noodplanambtenaar, de brandweerzone en de ophalingsdiensten (bijv. Incovo).
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de inrichting, het bijhorende signalisatieplan en de signalisatie (nadarhek, verkeersbord C3, onderbord speelstraat) goed van de speelstraat te George Lambrettestraat (huisnummer 1 tot 39), met als speelstraatverantwoordelijken Filip Frederix en Martine Devos, voor de periode 1 juli tot 30 augustus 2024 (tussen 10.00 uur en 20.00 uur).
Artikel 2: de gemeenteraad keurt de inrichting, het bijhorende signalisatieplan en de signalisatie (nadarhek, verkeersbord C3, onderbord speelstraat) goed van de speelstraat te René Quivreuxstraat ((huisnummer 1 tot 16), met als speelstraatverantwoordelijken Johan Vanstraelen en Carla Moens, voor de periode 1 juli tot 30 augustus (tussen 10.00 uur en 20.00 uur).
Artikel 3: de gemeenteraad keurt de inrichting, het bijhorende signalisatieplan en de signalisatie (nadarhek, verkeersbord C3, onderbord speelstraat) goed van de speelstraat De Spoelberchstraat (huisnummer 2 tot 20), met als speelstraatverantwoordelijken Yves Beeckman en Kristien Junius, voor de periode 1 juli tot 30 augustus (tussen 10.00 uur en 20.00 uur).
Artikel 4: de signalisatieplannen in bijlage van deze beslissing maken er deel van uit.
Handhaving vormt het sluitstuk van elke regelgeving. Zonder het inzetten op handhaving bestaat de kans dat het gekozen beleid dode letter blijft. Milieutoezichthouders hebben tal van bevoegdheden zoals het uitvoeren van controles bij bedrijven, het nakijken van vergunningen, het opvolgen van klachten en het onderzoeken van lozingen.
In het milieuhandhavingsdecreet en haar uitvoeringsbesluiten werden enkele verplichtingen opgelegd aan de gemeenten met betrekking tot milieuhandhaving.
De formele taken inzake handhaving zijn opgenomen in het handhavingsdecreet.
De gemeente beschikt momenteel over 1 lokale toezichthouder (= verplicht).
Momenteel is er 1 lokale milieutoezichthouder aanwezig. Wegens tijdsgebrek en andere taken gaat het op dit moment vaak enkel over enkele reactieve controles (naar aanleiding van klachten). Er kan te weinig of niet worden ingezet op preventief en proactief handelen, in functie van het voorkomen van milieumisdrijven en -inbreuken.
De ondersteuning beoogt enerzijds een kwaliteitsinjectie in de aanmaningen, PV’s, verslagen en bestuurlijke maatregelen te brengen opdat deze aan kracht winnen bij verdere vervolging of beboeting. Anderzijds kan de ondersteuning de lokale toezichthouder tijdelijk ontlasten van een deel van zijn/haar takenpakket.
Op dit moment is er onvoldoende capaciteit om milieuhandhaving op het terrein te doen.
Haviland werkt al nauw samen met de politiezone VIMA.
De intercommunale handhaver werkt op afroep en enkel met toestemming van de opdrachtgever.
De milieuhandhaving in de gemeente kan zo ook gegarandeerd worden bij mogelijke afwezigheid van de lokale toezichthouder.
Voorstel om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Haviland voor ondersteuning van milieuhandhaving.
De gemeente is vennoot van Haviland.
Volgende uurlonen worden gehanteerd (toestand op 01 december 2023):
• Projectleider: 107,00 euro
• Jurist: 116,50 euro
Voor prestaties die uitgevoerd worden op een locatie buiten de kantoren van Haviland wordt een forfaitaire verplaatsingskost van 10,00 euro per aansluitende prestatie aangerekend.
Bovenstaande tarieven zijn van toepassing tijdens de kantooruren van 7.30 tot 18.00 uur. Voor de prestaties die moeten worden geleverd buiten de kantooruren tijdens de normale werkdagen en op zaterdag, zondag en feestdagen, wordt dit tarief met 50% verhoogd.
De hier opgegeven uurlonen zijn gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector. Alle andere lasten, zoals verplaatsingskosten, uitrustingskosten, enz. zijn begrepen in deze uurprijs.
Dat de toekenning via het in-house principe van voornoemde opdrachten aan Haviland onder meer tot voordeel heeft dat er in beginsel, behoudens andersluidend standpunt van de btw-administratie, op de door de eigen personeelsleden van Haviland geleverde prestaties geen btw zal worden doorgerekend.
De uitgaven zullen worden gedekt door overheveling/verschuiving van kredieten die niet gebruikt worden op de budgetsleutel 060000-6139999 A:7-4 (vergoedingen en prestaties voor derden).
Artikel 1: een samenwerkingsovereenkomst die in bijlage van deze beslissing ligt, met de intercommunale Haviland, Brusselsesteenweg 617 te 1731 Zellik wordt goedgekeurd voor ondersteuning milieuhandhaving.
Artikel 2: de geaccrediteerde personeelsleden van Haviland, worden aangesteld als intergemeentelijk toezichthouder milieu overeenkomstig de bepalingen van de samenwerkingsovereenkomst voor milieuhandhaving afgesloten tussen Machelen en Haviland.
Artikel 3: de burgemeester en de algemeen directeur zijn gemachtigd om de samenwerkingsovereenkomst te tekenen.
Benoeming van een nieuwe parochieverantwoordelijke bij de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Aanpassing 2024 van de woonvergoeding voor de bedienaars van de erediensten.
Als de gemeente of provincie de bedienaar van de eredienst geen woning ter beschikking stelt, dan heeft de bedienaar recht op een woonvergoeding. De woonvergoeding is een subjectief recht van de bedienaar.
De kennisgeving van de aanstelling parochieverantwoordelijke van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis, de heer Warlito Borja.
Er wordt een woonstvergoeding voorzien van 530 euro per maand en zal per kwartaal uitbetaald worden.
Niet voorzien in MJP, budgetsleutel 079000-6100200 - Gebouwen - Beheer gebouwen.
De secretariaatsvergoeding mag stop gezet worden aldus het bisdom.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van de heer Warlito Borja als parochieverantwoordelijke voor de Parochie Sint-Gertrudis Machelen.
Artikel 2: de gemeente voorziet een woonstvergoeding van 530 per maand en zal per kwartaal uitbetaald worden vanaf 1 juni 2024.
Artikel 3: vanaf 1 juni 2024 stopt de secretariaatsvergoeding van 350 euro per maand aan pater Nand Verhoeven, de voorzien was in de overeenkomst waar goedgekeurd door de gemeenteraad van 23 oktober 2018.
De gemeente Machelen ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
De gemeenten engageert zich om, volgens eigen prioriteiten, tegen 2030 een CO2-reductie van 40% te behalen (mitigatie), alsook verschillende maatregelen te nemen die de impact van klimaatveranderingen temperen (adaptatie).
Om de subsidies te ontvangen dient de gemeenteraad jaarlijks kennis te nemen van het LEKP-rapport.
Dit LEKP-rapport wordt samengesteld uit data die Vlaanderen verzameld. Deze cijfers nemen echter niet alle maatregelen op die een gemeente uitvoert in kader van klimaatadaptatie en -mitigatie. Ze onderbelichten de reële verwezenlijkingen.
Om hieraan tegemoet te komen is het rapport door de gemeentelijke diensten aangevuld.
Zo wordt een meer realistische weergave van de gemeentelijke inspanningen geformuleerd.
Door de wijdverbreidheid van cijfers, inspanningen en resultaten geeft ook deze aanvulling nog niet het volledige beeld. Omdat het in kaart brengen van de realisaties van vorig jaar, omwille van het wegvallen van een duurzaamheidsambtenaar eind 2023 en begin 2024, nog gaande is.
Ondanks de beperktheden van het rapport, toont het aan dat de gemeente Machelen op sommige maatregelen goed rond het Vlaamse gemiddelde zit en er soms ruim bovenuit steekt.
Het klimaatpactportaal zal op langere termijn ook data verzamelen van burgers, bedrijven en organisaties om op die manier een nog vollediger beeld te schetsen van de realisaties die binnen gemeentegrenzen behaald worden.
Indien geen kennisname/rapportering door de gemeenteraad kunnen de verkregen subsidies door Vlaanderen worden teruggevorderd.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang van het LEKP, zoals in bijlage liggende van deze beslissing goed.
Artikel 2: deze beslissing wordt samen met de rapportering bij Agentschap Binnenlands Bestuur ingediend uiterlijk voor 28 juni 2024.
In 60 jaar tijd is het aantal dagen met zeer zware neerslag in België verdubbeld. De klimaatverandering zorgt niet alleen voor meer neerslag, maar ook voor meer dagen met intense, zware neerslag, wat kan leiden tot wateroverlast en overstromingen. In de zomer kunnen aanhoudende droogtes dan weer leiden tot waterschaarste.
Een hemelwater- en droogteplan brengt de huidige situatie in kaart: het rioleringsstelsel, de afvoerassen, mogelijke infiltratiezones, enzovoort. Zo kunnen we bewust met hemelwater omgaan d.m.v. hergebruik, buffering, infiltratie en vertraagde afvoer.
Daarnaast deelde de Vlaamse regering mee bij de aankondiging van de Blue Deal (droogteproblematiek op structurele manier aanpakken) dat vanaf 2024 de toegang tot watergerelateerde subsidies gekoppeld zal worden aan het beschikken over een dergelijk hemelwater- en droogteplan van een voldoende hoog ambitieniveau.
Daarom heeft de gemeente Machelen een uitbesteding gedaan aan Farys (rioolbeheerder) voor de opmaak van een hemelwater- en droogteplan.
Het Burgemeestersconvenant 2030 legt op aan gemeenten om tegen 2030 op hun grondgebied voor minstens 40% CO2 te verminderen, én om hun grondgebied maximaal aan te passen en voor te bereiden op de impact van de klimaatverandering. Een van de effecten van de klimaatverandering waar we in Vlaanderen mee geconfronteerd worden, is een gewijzigd neerslagpatroon, namelijk meer regen in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal ook de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere, drogere periodes. Het risico op wateroverlast, ook vanuit het rioleringsstelsel, kan daarom in de volgende jaren toenemen. Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water. Dit vraagt een visie op maat voor het omgaan met hemelwater: een hemelwater- en droogteplan.
Het hemelwater- en droogteplan is een omvattend kader voor een integrale ruimtelijke visie over waar en hoe het hemelwater van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken moet opgevangen, ter plaatse gehouden of vertraagd afgevoerd worden zonder daarbij een negatieve impact op het watersysteem en de omgeving teweeg te brengen.
Het hemelwater- en droogteplan omvat een integrale visie m.b.t. (hemel-)waterhuishouding van de gemeente.
De voornaamste doelstellingen zijn:
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan met de daarbij behorende documentatie goed, zoals in bijlage van deze beslissing bijgevoegd.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Machelen en vzw Het Kattenkabinet werd reeds goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 mei 2024.
Boven op de tarieven die geformuleerd werden, zal er een extra tarief van 50 euro per kat aangerekend worden. Dit tarief is een vergoeding/subsidie voor hun dienstverlening.
Deze aanpassing wordt opgenomen in een addendum dat aan de samenwerkingsovereenkomst zal worden toegevoegd.
Budgettair is dit wel een bijkomende kost maar het is nog steeds goedkoper dan het nieuwe voorstel van Dierenopvangcentrum Zemst. Zonder deze vergoeding is het moeilijk voor het dierenasiel om uit de kosten te komen aangezien er altijd onvoorziene kosten gemaakt worden, zoals de opvang van gevonden katten en zieke katten. De extra kost is verplicht voor elke aangesloten gemeente.
Reeds goedgekeurde kosten:
Het Kattenkabinet hanteert de volgende tarieven per gevonden/gevangen kat (incl. sterilisatie, FIV/FELV test en behandeling tegen parasieten):
Bedragen zijn inclusief btw.
Kosten voor de sterilisatie van zwerfkatten zijn al opgenomen in de budgetten, aangezien deze reeds lopende waren voor het dierenopvangcentrum Zemst.
Het bedrag wordt jaarlijks geraamd op 4 000 euro.
Budget is voorzien in MJP via onderstaande budgetsleutels:
2024-034900-6135003 A: 10-5
2024-034900-6491000 A: 10-5
Boven op de tarieven die geformuleerd werden in samenwerkingsovereenkomst zal er een extra tarief van 50 euro per gesteriliseerde kat aangerekend worden.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist om de vergoeding/subsidie vermeld in het addendum van vzw Het Kattenkabinet, Hof ter Weerdestraat 78 te 1850 Grimbergen in het kader van een vang- en castratie/sterilisatieproject aangaande (zwerf)katten op het grondgebied van de gemeente Machelen goed te keuren.
Artikel 2: dit addendum wordt toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst die reeds werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 mei 2024.
Het schrijven dd. 5 maart 2024 van de werkgroep Processie van de parochie St.-Gertrudis met de vraag of de gemeente de organisatie van de jaarlijkse Processie dit jaar financieel kan ondersteunen.
Tot op heden werden de volledige kosten gedragen door de Kerkraad, dit met een maximum bedrag van 1 250,00 euro. Door de stijging van de algemene kosten is dit bedrag niet meer toereikend.
Volgens de werkgroep zijn de voorziene kosten voor de organisatie van de processie van 2024 geraamd op 1 835,00 euro. Dit brengt een tekort van 585,00 euro met zich mee.
Financiële steun gemeente: 500 euro
Deze uitgave is niet voorzien in het MJP.
Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 11 juni 2024 om de Processie van de Parochie St.-Gertrudis op 23 juni 2024 financieel te ondersteunen, met als voorwaarde dat op alle publicaties moet vermeld worden "met steun van de gemeente Machelen".
Artikel 2: een bedrag van 500 euro zal worden overgemaakt aan de werkgroep Processie van de Parochie St.-Gertrudis.
Tijdens de gemeenteraad van april, werd er een update geven door de schepen Steve Claeys op mijn vraag in verband met de werken aan de Woluwelaan, dat het kruispunt aan de Woluwelaan/De Cockplein voor 120 dagen zou afgesloten worden om de werken te voltooien aan de zuidzijde van de Woluwelaan.
Geen activiteit: Aangezien we in het verleden ook wel heel wat dagen gezien hebben dat er geen activiteit was op de werf, (waarschijnlijk meestal gegronde redenen, …) zou ik graag willen vragen aan de gemeente om Viabuild te contacteren en te vragen om de werken aan dit kruispunt zo snel mogelijk af te werken, zodoende de impact voor de zelfstandigen en de inwoners beperkt blijft tot het minimum. Vier maanden voor een kruispunt van +-200 vierkante meter is toch wel ruim voorzien.
Viabuild heeft natuurlijk verschillende tientallen werven in ons land, en werken volgens bepaalde prioriteiten waardoor ze soms hun arbeiders moeten wegnemen bij een bepaalde werf om tijdelijk aan de slag te gaan op een andere werf.
Sprekende met de zelfstandigen in de buurt, hebben zij nu al een zware impact op hun zaken ondervonden, sinds de aanvang van de werken, welke tijdens het afsluiten van het kruispunt alleen maar erger zal worden.
Aangepast circulatieplan: Ook zou ik toch nog eens willen vragen om tijdens het sluiten van dit kruispunt, om nogmaals het circulatie plan van de 2 andere ontsluitingswegen onder de loep te nemen. Een paar weken geleden werd er fiber aangelegd aan de Cockplein, en was de Cockplein wel bereikbaar komende van de Woluwelaan, maar was het verboden om langs daar op de Woluwelaan te rijden, met als gevolg zware verkeersopstoppingen bij de andere 2 ontsluitingswegen. Dit was gelukkig deze keer maar voor 2 dagen (kruispunt liet nadien terug 2-richtingsverkeer toe). Maar stel je voor, dergelijke situatie, 4 maanden lang, en dat op voorwaarde dat we een zachte winter krijgen, anders zou het wel een paar weken of maanden langer kunnen duren.
Voetgangersbrug: Tenslotte, voor de veiligheid van onze inwoners, die de Woluwelaan talrijk dagelijks oversteken, voor de ouders die hun kinderen van of naar school brengen, of de inwoners die hun dagelijkse inkopen bij OKAY doen, eens na te kijken of er geen tijdelijke voetgangersbrug kan gebouwd worden. In 2022 en 2023 werd er een fiets- en voetgangersbrug gemaakt ter hoogte van de Budastraat.
Mijn vraag is deze motie te laten stemmen op de gemeenteraad om:
1) Viabuild te contacteren om te vragen om het aantal dagen waarop het kruispunt wordt afgesloten tot een minimum aantal dagen i.p.v. 120 dagen die in het beste geval dat vandaag op tafel ligt
2) Het huidige circulatie plan, tijdens de werken als het kruispunt is afgesloten, om nogmaals de 2 ontsluitingwegen (Witloofstraat en Corneel De Ceusterstraat) onder de loep te nemen, en wel degelijk aanpassingen (bijvoorbeeld tijdelijk één richtingsstraten in te richten) voor te bereiden.
3) Het voorstel om tijdens de werken aan het kruispunt, een voetgangersbrug op te bouwen, net zoals er eerder een voetgangersbrug aan Buda werd opgesteld, en zodoende de veiligheid van onze kinderen en andere inwoners te garanderen bij het oversteken van de drukke Woluwelaan.
Repliek Schepen Claeys:
Onze dienst mobiliteit en de technische dienst, zeg maar ons eigen departement MOW, volgt deze werken van zeer nabij op. Zoals u weet zijn de werken niet in opdracht van de gemeente maar door de Werkvenootschap, echter blijft onze gemeente van nauw bij betrokken. Ten opzichte van uw vorige vragen rond de werken aan de Woluwelaan, nu 2 maanden geleden, is er, zoals toen ook meegedeeld, een nieuw overzicht beschikbaar. Ik schets even kort:
Fase 2 Zuid (de cock – R0), die momenteel gestart is, zou doorlopen tot eind oktober 24.
Fase 3 kruispunt R0, start in september 24 tot december 24.
Fase 4 Noord (Haachtesteenweg – De Cock, start onder voorbehoud van de zuivering, ook in september tot eind februari 25
Fase 5 Noord (De Cock – R0), November 24 tot februari 25
Fase 6 Zuid (De Cock- Haachtsesteenweg) en Diegemplein, maart 25 tot eind juni 25.
Omwille van de vertragingen die opgelopen zijn door het vinden van vervuilde grond aan de noordzijde, werd de fasering aangepast waardoor er alternerend aan zuidzijde sportstadion Diegem en nadien zuidzijde Parochiale Basischool zal gewerkt worden.
Hierdoor zal het A. de Cockplein tijdens deze twee fases steeds bereikbaar blijven voor voetgangers, fietsers en personenwagens. Om de beide werfzones aan de zuidzijde met elkaar te verbinden, zal het kruispunt Woluwelaan - A. de Cockplein in een latere fase wel afgesloten worden, echter minder lang dan de vooropgestelde 120 dagen, dit door het alternerend werken aan de Zuidzijde.
Om op uw tweede vraag te antwoorden; de Corneel De Ceusterstraat is reeds een éénrichtingsstraat, dus daar zien we niet onmiddellijk wat uw vraag hieromtrent is. Wat de Witloofstraat/Kuregemstraat betreft zijn we momenteel in gesprek met de stad Brussel om hier een éénrichtingsstraat in te richten. Zo hebben we ondertussen een duidelijk beeld van de circulatiestromen, en kunnen we ook beslissingen nemen gebaseerd op cijfers. Om u alvast hiervan iets te informeren; deze straat wordt 75% voor sluipverkeer gebruikt, komende van de Groenstraat richting Haaachtesteenweg/Woluwelaan, en omgekeerd richting Woluwelaan en Grensstraat. Momenteel vinden noch ons bestuur, noch de stad Brussel net noodzakelijk om gehaast een beslissing te nemen ten gevolge van de werken aan de Woluwelaan, mede onderbouwd door het feit dat de nieuwe fasering voor minder hinder zal zorgen dan initieel gepland. De definitieve beslissing van het inrichten van deze straat zal op een later tijdstip geagendeerd worden op de gemeenteraad.
Repliek burgemeester Degroef:
Betreffende de vraag om een voetgangersbrug te bouwen; Omwille van de verschillende faseringen die zich kort op elkaar opvolgen, en de opstelling van de werfzone per fase is een voetgangersbrug moeilijk, quasi onmogelijk te plaatsen.Daarom lijkt het ons niet opportuun om deze vraag verder te onderzoeken, aangeven dat het niet haalbaar is.
Aangezien deze antwoorden leiden tot vragen zonder onderwerp, vraag ik aan de collega’s van de gemeenteraad, om deze motie niet te stemmen.
Naar aanleiding van de mondelinge vraag gesteld op een vorige gemeenteraad door raadslid Veysel Top omtrent onveiligheidsgevoel en vraag tot het terug laten branden openbare verlichting, vraagt hij een stand van zaken. De burgemeester verstrekt het antwoord.
De voorzitter sluit de zitting op 26/06/2024 om 20:42.