De voorzitter opent de zitting op 28/05/2024 om 20:04.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 23 april 2024 wordt goedgekeurd.
Op 21 november 2023 keurde het college van burgemeester en schepenen de opdracht goed voor het bestrijden van de Japanse duizendknoop op het bedoelde perceel.
Het perceel in kwestie is onbebouwd, ligt naast de spoorweg en wordt door de gemeentelijke diensten onderhouden en ter voorbereiding van de cross aldus ingericht als parcours.
Er dient een structurele oplossing en afspraken gezocht te worden tussen gemeente en eigenaar.
Hiervoor besliste het college van burgemeester en schepenen tevens op 21 november 2023 dat de bevoegde diensten tijdens het eerste kwartaal 2024 het volgende moesten voorleggen aan het college van burgemeester:
Er wordt voorgesteld om met een convenant te werken, naar analogie met de convenant inzake de pastorijtuin, waarbij ook met andere partners het gebruik van een perceel grond wordt geregeld in samenspraak met de gemeente, die hierdoor ook rechten krijgt tot gebruik van bedoeld perceel.
Het grootste probleem op bedoelde perceel is momenteel de bestrijding van de Japanse duizendknoop, een exoot die we ook hebben moeten bestrijden bij de aanleg van de Calenbergsite.
De snelle toename van dit probleem is te wijten aan het nulbeheer van Infrabel, maar wanneer we niet zelf optreden dreigt dit probleem verder uit te deinen over grotere oppervlakten in Diegem.
Huidige situatie
Er zijn drie haarden te onderscheiden. Deze haarden komen over van het perceel van de buren, Infrabel. Zij hanteren momenteel een nulbeheer ten opzichte van Duizendknoop.
Met andere woorden: ze laten de duizendknoop begaan zonder hem te bestrijden.
De gemeentelijke diensten trachten verder met hen in dialoog te gaan om hun van een andere beheersaanpak te overtuigen.
Aanpak Groendienst
In uitvoering van het ontwerp-convenant hebben we een strategie uitgewerkt om de Duizendknoop in de Frans Buekenhoutstraat te bestrijden.
Rekening houdend met:
Is de haalbare strategie: uitputten en verdere verspreiding vermijden.
We kunnen de haarden niet uitroeien zolang Infrabel niet dezelfde strategie hanteert.
De strategie is gebaseerd op meest actuele inzichten ter bestrijding van Japanse duizendknoop.
Concreet
Fase 1 - ontgraven
De huidige haarden worden afgegraven. Uitvoerder zal Kiemkracht zijn, dat hier via INL-uren voor ingezet kan worden.
Fase 2 - maaien
De weide zal met hoge regelmaat gemaaid worden door ons team openbaar domein. Daarbij zal erop toegezien worden dat het maaitoestel en het maaisel na afloop vrij zijn van wortel- of stengelelementen.
Het is namelijk via de wortels en het onderste deel van de stengels dat Japanse duizendknoop zich verder weet te verspreiden naar andere gedeeltes. Dit dient te allen tijde vermeden te worden.
Het ontwerp convenant en de wijze van aanpak is voorgelegd aan team beleven, team openbaar domein en aan de eigenaar, die allen positief advies hebben gegeven.
De kosten bestrijding Japanse duizendknoop worden opgenomen in de budgetten INL.
Het overige beheer wordt vandaag reeds gedaan door team openbaar domein.
Mogelijke kosten voor inrichting voor evenementen op deze grond, zullen apart (actie per actie) worden voorgelegd aan het college indien vereist.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het in bijlage liggende convenant voor gebruik perceel grond Frans Buekenhoutstraat goed.
Artikel 2: de burgemeester en algemeen directeur zijn gemachtigd de convenant te ondertekenen.
Op 22 december 2023 werd door Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting BV, gevestigd te Parkstraat 115 te 1800 Vilvoorde een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het bouwen van 12 eengezinswoningen en 28 duowoningen gelegen te Jan Moensstraat, 1830 Machelen, kadastraal gekend, Afdeling 1, sectie. nr. 2V3 (OMV_2023162766).
Bij de aanvraag werd een rooilijnplan gevoegd opgemaakt door landmeter Quadrant BVBA, gevestigd te Dorpsstraat 202, 3078 Kortenberg.
Het decreet Gemeentewegen voorziet in artikel 12 §2 een geïntegreerde procedure voor de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning. Zo moet de gemeenteraad in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningsverlende overheid een beslissing kan nemen over de aanvraag.
De gemeenteraad heeft beslissingsbevoegdheid over de aanleg, wijziging en aanpassing van gemeentewegen.
De gemeenteraad spreekt zich in haar beslissing uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de opnamen in het openbaar domein.
Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 14 maart 2024 tot 12 april 2024, hierbij werden geen bezwaren ingediend.
Inhoudelijke beoordeling
De nieuwe gemeentewegen zijn aangeduid op de bijgevoegde plannen en - gemeentelijke rooilijnplannen.
Het betreft 4 doodlopende wegen vanaf de Jan Moensstraat en 1 centrale groenzone gelegen langs de Jan Moensstraat.
De doodlopende wegen worden voorzien van parkeerzones aan beide zijde van de weg.
Aan elke zijde worden ook voetpaden voorzien met een breedte van 1,5m.
Vervolgens wordt een infiltratiezone en buffer voorzien, aangeplant met vaste planten die graag een natte ondergrond hebben.
De parkeerzones worden voorzien met een diepte van 4,5m (ter hoogte van de infiltratiezones) en 5m voor de overige parkeerzones. Tussen de parkeerzones worden hoogstammige bomen en plantenborders voorzien.
De rijbaan wordt voorzien met een breedte van 6m waarvan 4m volle verharding en aan weerszijde 1m grasbetontegels.
De centrale groenzone wordt voorzien met enkele meerstammen, plantenborders en een gazon. Hier worden ook enkele zitbanken voorzien.
De uitrusting wordt op de plannen en in de beschrijvende nota infrastructuur bijgevoegd bij de vergunningsaanvraag opgenomen.
Gemeentewegendecreet
De aanleg van de wegen beantwoordt aan de doelstellingen en principes uit de artikelen 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet.
Doelstellingen uit artikel 3 Gemeentewegendecreet
1° De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau:
De voorziene doodlopende wegen sluiten aan op een wandelpad langs het wachtbekken van de Trawool. Op deze manier ontstaat ook een zachte verbinding naar andere delen van de gemeente.
De wegen worden voorzien voor het bereiken van de woningen en de parkeervoorzieningen maar zullen geen doorlopend verkeer genereren.
2° De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak:
De doodlopende wegen sluiten aan op het wandelpad langs het wachtbekken van de Trawool achter het perceel. Op deze manier ontstaan vanuit de Jan Moensstraat verbindingen met dit wandelpad.
Principes uit artikel 4 Gemeentewegendecreet
1° Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.
De nieuwe wegen zijn noodzakelijk om de ontwikkeling van een sociale woningbouw project te realiseren, op deze manier wordt bijgedragen aan het algemeen belang.
3° De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.
De wegen sluiten aan op een bestaande weg, het betreffen 4 nieuwe kruispunten. Ondanks de 4 nieuwe kruispunten wordt geen hinder of verkeersonveiligheid verwacht aangezien het doodlopende wegen betreft en deze louter voorzien worden voor het bereiken van de nieuwe woningen.
4° De wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief. Binnen het project wordt plaats gehouden voor de aantakking van de fietsbrug over de R22 doch werd deze op dit ogenblik niet opgenomen in de rooilijnplannen en blijft eigendom van de aanvrager.
5° Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De nieuwe doodlopende wegen met aansluiting voor voetgangers op het achterliggende wandelpad dragen bij tot het verder ontwikkelen van een trage wegennetwerk binnen de gemeente en het verbeteren van de aansluiting op het bestaande trage wegennet. De wegen voorzien functionele wegen met toegankelijkheid tot de parkeervoorzieningen op openbaar domein en de toegang tot de nieuw op te richten woonvoorzieningen. De wegen sluiten aan op de Jan Moensstraat, er wordt geen hinder verwacht gezien het woonkarakter van de omgeving.
Opname in het openbaar domein
De nieuwe wegen worden kosteloos overgedragen aan de gemeente.
De aangelegde wegen worden kosteloos overgedragen aan de gemeente.
De gemeente zal nadien wel instaan voor het onderhoud van deze wegen. Dit zal in de latere onderhoudsbudgetten- en -planning opgenomen moeten worden.
Artikel 1: de rooilijnplannen worden goedgekeurd.
Artikel 2: de aanleg van de gemeentewegen zoals aangeduid op plan, in bijlage van deze beslissing, worden goedgekeurd.
Artikel 3: volgende voorwaarden dienen opgenomen te worden in de omgevingsvergunning:
Artikel 4: de beslissing wordt toegevoegd aan het dossier omgevingsvergunning OMV_2023162766.
De samenwerkingsovereenkomst met het dierenopvangcentrum Zemst stopt op 31 mei 2024 nadat de overeenkomst met de huidige uitbater werd stopgezet door de gemeente Zemst.
Eind april werd er een nieuwe concessiehouder aangeworven door de gemeente Zemst. Onder de voor hen voorgestelde voorwaarden is het voor de gemeente Machelen niet mogelijk om hiermee een overeenkomst op te starten rond het zwerfkattenbeleid. De nieuwe concessiehouder moet zelfs het zwerfkattenbeleid nog volledig uitwerken. Dit zal zeker nog enige tijd in beslag nemen.
Gezien de problematiek inzake overlast van (zwerf)katten en omdat het een voorwaarde is in de beginselverklaring diervriendelijke gemeente die we begin 2020 ondertekenden bij de provincie, moeten we ons aansluiten bij een erkend dierenasiel. We namen contact op met vzw Het Kattenkabinet (erkend als dierenasiel) in Grimbergen en vroegen hen om een voorstelovereenkomst op te maken i.v.m. het zwerfkattenbeleid.
Naar aanleiding van de problematiek inzake overlast van (zwerf)katten en omdat in de beginselverklaring diervriendelijke gemeente die we begin 2020 ondertekenden bij de provincie staat dat we ons moeten aansluiten bij een erkend dierenasiel. Gezien de huidige samenwerkingsovereenkomst afloopt op 31 mei 2024, willen we zo snel als mogelijk een oplossing vinden.
De samenwerking in dit project heeft als doel om enerzijds de overlast van katten aan te pakken en anderzijds de populatie van zwerfkatten te beperken. Deze overlast gaat vaak gepaard met milieuhinder en/of met een bezorgdheid omtrent volksgezondheid. Anderzijds is er de bezorgdheid van het bestuur en de dierenasielen om de dieren niet aan hun lot over te laten en de steeds groter wordende kattenpopulatie te beperken tot het maatschappelijk en sociaal aanvaardbare.
De overeenkomst is jaarlijks opzegbaar.
Politiezone VIMA beschikt reeds over een overeenkomst met VETAS dat loopt tot 31 december 2025 voor de wet op de dierenbescherming: opvang van zwervende, verloren of achtergelaten dieren en het ophalen van dode dieren. Deze overeenkomst kan samenlopen met de samenwerkingsovereenkomst van vzw Het Kattenkabinet.
Het Kattenkabinet hanteert de volgende tarieven per gevonden/gevangen kat (incl. sterilisatie, FIV/FELV test en behandeling tegen parasieten):
● Kater: 85 euro
● Kattin: 145 euro
● Euthanasie: 50 euro + ophaling - gezamenlijke crematie: 60 euro (totaal 110 euro)
● Kilometervergoeding vrijwilligers: 0,40 euro/km
Bedragen zijn inclusief btw.
Kosten voor de sterilisatie van zwerfkatten zijn al opgenomen in de budgetten, aangezien deze reeds lopende waren voor het dierenopvangcentrum Zemst.
Het bedrag wordt jaarlijks geraamd op 4 000 euro.
Budget is voorzien in MJP via onderstaande budgetsleutels:
2024-034900-6135003 A: 10-5
2024-034900-6491000 A: 10-5
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om de in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsovereenkomst, tussen de gemeente Machelen, en vzw Het Kattenkabinet, Hof ter Weerdestraat 78 te 1850 Grimbergen in het kader van een vang- en castratie/sterilisatieproject aangaande (zwerf)katten op het grondgebied van de gemeente Machelen goed te keuren.
Naar aanleiding van verschillende meldingen en vaststellingen van onveilige verkeerssituaties door het parkeren in de Kosterstraat ter hoogte van de groene berm kant sportcomplex Calenberg, willen we deze parkeerproblematiek aanpakken. Doel is de zichtbaarheid van het park/speelzone te verhogen aan de straatkant zodanig dat spelende kinderen en andere gebruikers van het park afgescheiden zijn en zich niet van tussen geparkeerde wagens op de rijbaan begeven. Ook het creëren van een veilige verkeersstroom voor gemotoriseerd tweerichtingsverkeer in de Kosterstraat is wenselijk.
Sinds de herinrichting van het sportcomplex Calenberg is de oude onverharde parking naast het voetbalveld omgevormd tot een park/speelzone waarbij de toegang voor wagens wordt geblokkeerd door houten palen. Deze werden op de rooilijn geplaatst en niet langs de rijbaan waardoor bestuurders hun voertuig in de Kosterstraat op de rijbaan of gedeeltelijk in de berm parkeren. Gezien het ontbreken van signalisatie om het parkeerverbod aan te duiden waardoor handhaving door politie onmogelijk is, wordt het parkeren ook gefaciliteerd.
In het mobiliteitsplan van de gemeente Machelen was voorzien dat de parking van sportcomplex Calenberg zou groeien van 60-tal naar 120-tal parkeerplaatsen, wat ook werd gerealiseerd. Door de realisatie ontstond het potentieel op het sportcomplex Calenberg om naast een sportparking ook als buurtparking gebruikt te worden. Om dit potentieel te benutten, is het instellen van een parkeerverbod op de Kosterstraat langs de gehele zijde van het sportcomplex en park/speelzone mogelijk en omwille van verkeersveiligheid noodzakelijk.
Het parkeerverbod zal aangeduid worden door middel van de volgende signalisatie:
Het bijhorende signalisatieplan en advies van de verkeersdienst politiezone VIMA is beschikbaar in de bijlagen.
Totale kost = 201,87 euro excl. btw of 244,29 euro incl. btw
Budgetsleutel: sleutel 2240000, actieplan 14 - We verplaatsen ons duurzaam, functioneel en recreatief, actie 3 - Mobiliteitsplan.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van verbod op stilstaan en parkeren in de Kosterstraat, tussen Calenbergstraat en Camiel Vandensteenstraat.
Via de bedrijven die in de Beaulieustraat gelegen zijn, werden verschillende meldingen gemaakt inzake de verkeersveiligheid en overlast langdurig geparkeerde vrachtwagens & busvervoer waardoor de zichtbaarheid in de gehele straat ondermaats is. Naar aanleiding van deze meldingen heeft één van onze gemeenschapswachten bijkomende vaststellingen gemaakt waarvan beeldmateriaal in de bijlagen terug te vinden is. De Beaulieustraat moet toegankelijk zijn voor de bedrijven die er gelegen zijn en plaats bieden voor hun activiteiten, werknemers en bezoekers. Ook de veiligheidscel heeft dit probleem aangekaart.
Op basis van de vaststellingen dient er actie ondernomen te worden naar verkeersveiligheid en zichtbaarheid toe. Door het langdurig parkeren van vrachtwagens & busvervoer is de in- en uitrijdende beweging van en naar de eigen percelen van de bedrijven een onveilig gebeuren geworden. Het straatbeeld wordt volledig ingenomen door losstaande opleggers en/of vrachtwagens & busvervoer waardoor voetgangers en fietsers niet zichtbaar zijn, aankomend fiets en gemotoriseerd verkeer uit Rittwegerlaan niet zichtbaar is en conflicten ontstaan om de percelen te bereiken van de bedrijven.
Om de zichtbaarheid van de voetgangers en fietsers te verhogen, conflicten te vermijden met kruisend verkeer van en naar de bedrijfspercelen alsook tweerichtingsverkeer te faciliteren op de rijbaan wordt de invoering van een parkeerverbod +3,5ton voorgesteld. Vanuit de verkeerpolitie werd een positief advies afgeleverd om dit verbod te signalieren d.m.v. verkeersbord E9b 'parkeerplaats enkel motorfietsen, personenwagens, auto's voor dubbelgebruik en minibussen mogen parkeren' worden losstaande opleggers, vrachtwagens & busvervoer geweerd. Het bijhorende signalisatieplan (goedgekeurd door verkeerspolitie) is in bijlage bij de beslissing terug te vinden.
Totale kost = 310,12 euro excl. btw of 375,28 euro incl. btw
Budgetsleutel: sleutel 2240000, actieplan 14 - We verplaatsen ons duurzaam, functioneel en recreatief, actie 3 - Mobiliteitsplan.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van verbod op stilstaan en parkeren voertuigen +3,5ton in Beaulieustraat, zoals omschreven en aangeduid in de bijlage van deze beslissing.
Vanaf 1 september 2023 gebeurt de organisatie van de voor- en naschoolse opvang (schoolvrije dagen en opvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie) voor de Machelse basisscholen door dienstverlener 3WPlus in opdracht van het lokaal bestuur. Zij innen voor het lokaal bestuur ook de ouderbijdragen aan de hand van dit retributiereglement.
Volgende wijzigingen zijn noodzakelijk:
Budget voorzien in de meerjarenplanning:
Inkomsten
Tussenkomsten ouders naschoolse opvang/schoolvakanties (3WPlus) GE-7040005-0870- 4.4): 111.000 euro
BOA-subsidies GE-740999-0870-4.4: 107.100 euro
Uitgaven
Organisatie voor- en naschoolse opvang/schoolvakanties (herfst-, kerst- en krokusvakantie) - GE-6132010-0870-4.4: 472.818,30 euro
Het voorstel m.b.t. het verminderd tarief voor deelname kinderen 3WPlus aan de opvang tijdens de schoolvakanties heeft een zeer beperkte geraamde impact van maximaal 952 euro.
Dit gaat over maximum 8 kinderen X 17 dagen opvang x 14 euro inschrijvingsgeld =1 904 euro inschrijvingen - 50% = 952 euro verlies
Voor het overige is er geen andere financiële impact aangezien we geen tariefwijzigingen doen.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:
"Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen
Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen voor de dienstjaren 2023, met ingang van 1 september 2023 tot en met 31 december 2025.
Deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door 3WPlus, Z5 Mollem 250 te 1730 Asse met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: Tarieven
Ochtend- en avondopvang schooldagen:
Woensdagnamiddag
Opvang op schoolvrije dagen en in de herfst-, kerst- en krokusvakantie
o Hele dag (>6u): 14 euro
o Hele dag (vanaf 2 kinderen): 11 euro
o Halve dag (<6u): 7 euro
o Halve dag (vanaf 2 kinderen): 5 euro
o Hele dag (>6u): 7 euro
o Hele dag (vanaf 2 kinderen): 5,50 euro
o Halve dag (<6u): 3,50 euro
o Halve dag (vanaf 2 kinderen): 2,50 euro
Artikel 3: Sociaal tarief
Het sociaal tarief wordt vanaf 1 september 2024 automatisch toegekend aan alle kinderen in het basisonderwijs Machelen, ongeacht of de kinderen in Machelen gedomicilieerd zijn of niet en die tot een gezin behoren waar minstens 1 lid recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen (VT).
Het recht op verhoogde tegemoetkoming wordt ieder schooljaar opnieuw vastgesteld, via een samenwerkingsovereenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Artikel 4: Scanningstijden
De scanningstijden worden bepaald zoals in bijlage van dit reglement liggende.
De gemeenteraad draagt zijn bevoegdheid over aan het college van burgemeester en schepenen om in functie van wijzigende begin en einde lestijden de nodige aanpassingen te doen na overleg met de betrokken basisscholen.
Artikel 5: Te laat ophalen
De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:
Artikel 6: Annulatie gecentraliseerde vakantieopvang en op schoolvrije dagen
Annuleren is mogelijk tot 2 werkdagen voor de aanvang van de vakantieopvang. Wanneer niet geannuleerd wordt én het kind is niet aanwezig, zal er een extra annulatiekost aangerekend worden van 7 euro (halve dag) of 14 euro (hele dag).
Uitzonderingen zijn mogelijk ingeval van overmacht zoals ziekte, overlijden familielid, ... en dit na voorlegging van bewijsstukken binnen de 5 werkdagen na de afwezigheid.
Artikel 7: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen
De opvangmomenten worden door 3WPlus per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.
Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:
• Week 1: facturatie – betaaltermijn: 10 dagen
• Week 3: betaling door ouders (de facturen worden bij voorkeur betaald via domiciliëring)
• Week 4: 1e herinnering per e-mail of per brief via het softwareprogramma, 5 dagen na de vervaldatum van de factuur.
Deze herinnering vertelt aan de gebruiker dat er een openstaande factuur is en dat deze moet betaald worden binnen de 20 dagen.
• Week 6: herinnering per sms via het softwareprogramma dat er een openstaand saldo is en dat de factuur moet betaald worden binnen de 20 dagen.
• Week 8: 9 dagen na sms, 28 dagen na vervaldatum factuur: 2e herinnering die zegt dat als je niet betaalt voor de volgende facturatie er op deze factuur 20 euro forfaitaire kost aangerekend zal zijn.
Facturatie maand x +1: Er is een forfaitaire kost van 20 euro aangerekend.
• Week 12: een aangetekend schrijven wordt bezorgd aan de klanten. Tevens vertelt de brief dat indien er binnen de 10 werkdagen niet betaald wordt (openstaand saldo inclusief forfaitaire kost), de kinderopvang zal stopgezet worden en er een gerechtelijke procedure via de gerechtsdeurwaarder Modero zal opgestart worden.
• Week 16: een herinnering van het aangetekend schrijven wordt via e-mail of per post bezorgd aan de klant.
Artikel 8: de vorige gemeenteraadsbesluiten inzake retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse kinderopvang van 21 november 2023 worden per 29 mei 2024 opgeheven.
Artikel 9: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 29 mei 2024.
Artikel 10: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in de het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen."
Vanaf 1 juni 2024 kan de gemeente een vergoeding vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Zodra deze vergoeding mogelijk is, vervalt de huidige vergoeding voor het conformiteitsattest.
De retributie voor de aanvraag van een conformiteitsattest zal veranderen in een retributie voor de aanvraag van een conformiteitsonderzoek. De retributie zal worden verhoogd van 95,00 euro naar 200,00 euro per onderzoek van een woning. Deze verhoging heeft als doel de kosten te dekken van een conformiteitsonderzoek.
Conformiteitsonderzoeken die worden aangevraagd en uitgevoerd in het kader van een waarschuwingsprocedure of administratieve-procedure woningkwaliteit, zullen worden vrijgesteld van deze retributie. Ook onderzoeken aangevraagd door de Woonmaatschappij zijn vrijgesteld.
Het resultaat van een conformiteitsonderzoek betekent een toekenning of weigering van een conformiteitsattest.
Een ontvangst van 200,00 euro per aangevraagd conformiteitsonderzoek.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van een retributie op het aanvragen van een conformiteitsonderzoek.
"Retributiereglement conformiteitsonderzoek
Artikel 1: van 1 juni 2024 tot en met 31 december 2025 wordt er een retributie geheven op het laten uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Naar aanleiding van een conformiteitsonderzoek kan er een conformiteitsattest uitgereikt worden. Een conformiteitsattest bevestigt dat de verhuurde woning of kamer voldoet aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsnormen zoals beschreven in de Vlaamse Codex Wonen van 2021, boek 3, deel 1.
Artikel 2: Tarieven
2.1. Voor een zelfstandige woning: 200,00 euro per conformiteitsonderzoek.
2.2. Voor een kamer in een kamerwoning: 200,00 euro per conformiteitsonderzoek.
2.3. Een conformiteitsonderzoek is gratis in de volgende gevallen:
Artikel 3: de retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsonderzoek.
Artikel 4: de betaling van de retributie gebeurt op basis van de afgehandelde aanvragen, via aanvaarde factuur.
Artikel 5: wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6: het retributiereglement op de afgifte van van conformiteitsattest, goedgekeurd op 21 december 2021 door de gemeenteraad, wordt per 1 juni opgeheven."
De goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Goedkeuring kerkraad op 25 januari 2024.
Raadslid Gregory Lagae verlaat de vergadering.
Voorstel om goed te keuren.
De verplichte gemeentelijke toelage aan de Kerkfabriek wordt op basis budgetten kerkfabriek in het mjp opgenomen.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten voor het dienstjaar 2023 met volgende eindcijfers:
A. Exploitatie
Ontvangsten |
2.382,57 |
Uitgaven |
10.566,39 |
Saldo voor overboekingen |
-8.183,82 |
Overboekingen |
0,00 |
Exploitatie eigen fin. Boekjaar |
-8.183,82 |
Overschot exploitatie jaar N-1 |
-456,89 |
Overschot exploitatie voor toelage |
-8.640,71 |
Exploitatietoelage |
6.357,47 |
Overschot exploitatie |
-2.283,24 |
B. Investeringen
Ontvangsten |
3.000,00 |
Uitgaven |
0,00 |
Saldo voor overboekingen |
3.000,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Overschot investering jaar N-1 |
1.057,41 |
Investeringstoelage |
3.000,00 |
Overschot investeringen |
4.057,41 |
Raadslid Gregory Lagae vervoegt de vergadering.
De goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Goedkeuring van de kerkraad op 24 januari 2024.
Voorstel om goed te keuren.
De verplichte gemeentelijke toelage aan de Kerkfabriek wordt op basis budgetten kerkfabriek in het mjp opgenomen.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2023 met volgende eindcijfers:
A. Exploitatie
Ontvangsten |
57.727,94 |
Uitgaven |
42.913,96 |
Saldo exploitatie |
14.813,98 |
Financiering |
-16.958,79 |
Saldo exploitatie voor overboekingen |
-2.144,81 |
Overboekingen |
0,00 |
Exploitatieresultaat boekjaar |
-2.144,81 |
Overschot exploitatie N-1 |
44.228,97 |
Exploitatieoverschot |
42.084,16 |
Toelagen |
0,00 |
Totaal exploitatieoverschot |
42.084,16 |
B. Investeringen
Ontvangsten |
178.436,60 |
Uitgaven |
178.436,60 |
Saldo investeringen |
0,00 |
Financiering |
0,00 |
Investeringen voor overboekingen |
0,00 |
Overboekingen |
0,00 |
Investeringen eigen fin. Boekjaar |
0,00 |
Overschot exploitatie jaar N-1 |
0,00 |
Totaal investeringsoverschot |
0,00 |
De oproepingsbrief van 2 mei 2024 van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting voor de algemene vergadering van 29 mei 2024.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda voor de algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting:
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting op 29 mei 2024 goed te keuren.
De oproepingsbrief van 17 april 2024 van Creat Services dv voor de algemene vergadering op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Creat Services dv.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Creat Services dv van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De deelneming van de gemeente Machelen in VENTUM&green.
De raad van bestuur van 8 mei 2024 roept de vennoten op voor de gewone algemene vergadering op 18 juni 2024.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten, op de agenda van de gewone algemene vergadering VENTUM&green van 20 juni 2024 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot gewone algemene vergadering van VENTUM&green vastgesteld op 8 mei 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 18 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 19 juni 2024 plaatsheeft op "Domein Vossenberg, Hogestraat 194 te 8830 Hooglede".
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West.
De documentatiestukken werden per brief van 29 maart 2024 overgemaakt.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West van 19 juni 2024:
Artikel 2: aanbod tot aankoop aandelen Publi-T
De gemeenteraad verzoekt de algemene vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1 457,00 euro per aandeel te bekrachtigen.
Dit aanbod situeert ich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas n de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderszijds Efin.
Artikel 3: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale.
Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De oproepingsbrief van 16 april 2024 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 met volgende agendapunten:
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 juni 2024 goed te keuren.
De oproepingsbrief van 3 mei 2024 van Cipal dienstverlenende vereniging voor de algemene vergadering 20 juni 2024.
De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Geen
Artikel 1: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeente Machelen is aangesloten bij de Intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2023 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
De agenda van de algemene vergadering van Havicrem IGV die plaatsvindt op donderdag 20 juni 2024 om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging Crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te 1804 Eppegem (Cargovil) en volgende agendapunten omvat:
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op donderdag 20 juni 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem op donderdag 20 juni 2024 goed te keuren.
De oproepingsbrief van 17 april 2024 van Farys ov voor de algemene vergadering op vrijdag 21 juni 2024 om 14.30 uur.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Farys ov.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene vergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De oproepingsbrief van 29 april 2024 van Incovo voor de gewone jaarvergadering op vrijdag 21 juni 2024.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de gewone jaarvergadering 21 juni 2024, zijnde:
Artikel 2: de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om de gewone jaarrekening te handelen en beslissen conform dit besluit. Indien deze gewone jaarvergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze gewone jaarvergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De deelneming van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS, cvba, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te Laurent Benoit Dewezplein 6 te 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van I.B.E.G. van 26 maart 2024 heeft de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. samengeroepen en bepaald dat deze op 25 juni 2024 zal plaatsvinden.
De documentatiestukken zijn uitgewerkt door de raad van bestuur van I.B.E.G.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 25 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de gewone algemene vergadering van I.B.E.G. vastgesteld op 26 maart 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde gewone algemene vergadering.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Sibelgas die op 25 juni 2024 plaatsheeft in "Living Tomorrow (zaal Vision Room - 1e V.), Indringingsweg 1 te 1800 Vilvoorde.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas.
De agenda met documentatiestukken zijn opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 26 maart 2024.
Een dossier met documentatiestukken zijn per brief van 28 maart 2024 overgemaakt aan de gemeente.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas van 25 juni 2024:
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas op 25 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente is aangesloten bij Fluvius West.
De gemeenteraad neemt kennis van de synthese van het activiteitenverslag 2023.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de synthese van het activiteitenverslag 2023 van Fluvius West.
De gemeente is aangesloten bij Sibelgas.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van het syntheseverslag activiteiten 2023.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het syntheseverslag activiteiten 2023.
1. Naar aanleiding van de mondelinge vraag gesteld door onafhankelijk raadslid Danny Gooris, waarbij onjuiste informatie werd meegegeven omtrent het inzetten van HAIO artsen en mogelijke tussenkomst van het lokaal bestuur, geeft schepen Benny Blanckaert aan dat het tussenkomen van het lokaal bestuur hierin geen meerwaarde heeft en eigenlijk zelfs wettelijk niet kan. Gezien de afwezigheid op deze raad van raadslid Gooris zal schepen Benny Blanckaert zijn volledige rechtzetting op een volgende raad uiteenzetten wanneer het raadslid aanwezig is.
2. Tijdens de gemeenteraad op heden zijn volgende mondelinge vragen gesteld:
a) Door raadslid Veysel Top omtrent het inrichten van eenrichtingsverkeer in de Nieuwstraat, waarbij het verkeer richting Neufforgeplein kan rijden, mits advies van de politie. Schepen Claeys antwoordt dat de bevoegde diensten reeds met de voorbereiding van dit dossier bezig zijn en het aanvullend reglement op één van de volgende raden zal worden geagendeerd.
b) Door raadslid Patrick Hanon die peilt naar de stand van zaken omtrent de verbouwingen sportcomplex Diegem Park. Schepen Mohamed Ackaychouh verstrekt het antwoord door te verwijzen naar de werken die nu nog ingepland staan en geeft de zekerheid dat de volgende reguliere voetbalcompetitie van het eerste elftal zal kunnen starten in het sportcomplex Diegem Park.
De voorzitter sluit de zitting op 28/05/2024 om 20:34.