De voorzitter opent de zitting op 21/09/2021 om 19:19.
De burgemeester, Steve Claeys, geeft toelichting bij de actuele situatie inzake covid-19 en de vaccinaties:
Opvolging Vaccinatiegraad
Om de epidemie verder onder controle te houden in België wordt voorgesteld om van een nationaal crisisbeheer over te gaan naar een situatie van risicobeheer, met indien nodig aanvullende maatregelen lokaal om gelokaliseerde heropflakkeringen in te dijken.
De belangrijkste algemene vaststellingen is dat het aantal nieuwe infecties stabiel blijft en de hospitalisaties na een periode van stijging begin juli voor het eerst gedaald zijn in de week van 15 september.
Er blijft ook een uitgesproken verschil tussen de regio’s, met een verder dalende trend in de incidentie in Vlaanderen (met ook een gunstige evolutie in de meeste Vlaamse provincies). In Wallonië leek er een beginnende stabilisatie op te treden maar wordt nu terug een stijging gezien, met veel clusters in Luik en Namen. De situatie in Brussel toont voorlopig een stabilisatie van alle indicatoren, maar met een incidentie en hospitalisaties op een zeer hoog niveau. Verdere waakzaamheid en inspanningen om de vaccinatiegraad te verhogen zijn dus aangewezen.
Wat Machelen betreft zitten we op een vaccinatiegraad van 80,04% voor 18+ met een eerste dosis, 75,73% volledige gevaccineerden 18+. Daarmee scoren we ongeveer 10% lager dan andere gemeenten zoals Zemst, Kampenhout en Steenokkerzeel en hetzelfde als Vilvoorde.
Als we kijken naar de totale populatie, inclusief kinderen onder de 12j, is de vaccinatiegraad voor eerste dosis 64,58% en 60,45% volledig gevaccineerd. Daarmee scoren we gemiddeld 15% lager dan andere gemeenten zoals Zemst, Kampenhout en Steenokkerzeel en hetzelfde als Vilvoorde.
Onze gemeente heeft een zeer grote jonge populatie, de jongste van Vlaanderen zelfs, waardoor we bij statistieken, die rekening houden met de gehele bevolking, inclusief -12j die niet gevaccineerde kunnen worden, automatisch een cijfermatisch nadeel ondervinden tov andere gemeente bij een minder jonge bevolking. Daarom lijkt het ons logischer om als referentie de statistieken te nemen van de bevolking die wel gevaccineerd kan worden, namelijk iedereen vanaf 12j. Hier zijn de cijfers van +12j met minstens 1 dosis 77%, volledig gevaccineerd vanaf 12j 72,9%.
Test en Trace centrum
Cijfers van week 13/9 – 19/9 (week 38) tonen aan dat het iets rustiger is geworden in het testcentrum (aantal tests), waarschijnlijk omdat de vakantieperiode ten einde liep. In vergelijking met de vorige weken ongeveer 10% daling.
Er werden 976 testen uitgevoerd waarvan 888 uit de categorie symptomatisch, hoogrisico of terugkerende reiziger. 58 personen werden positief getest, een lichte stijging van de positiviteitsratio voor onze regio (6.53%). In de groep van vertrekkende reizigers of bezoekers van evenementen was niemand positief.
Per gemeente valt op dat Machelen met 2.82% positiviteitsratio het minste aantal positieve testen bevat, Kampenhout/Steenokkerzeel/Zaventem iets meer met 3.1 en 3.7%, Grimbergen 4.76% en Vilvoorde 8.88%.).
Voor Machelen is er een licht dalende trend op de 7-daagse incidentie van -6,1%.
Vaccinatiecentrum
Wat het vaccinatiecentrum betreft lopen we stillaan op het einde, voorzien op 15 oktober 2021. Er wordt nadien een vaccinatiepunt opgericht in AZ Jan Portaels. Momenteel worden er nog 2de prikken gezet en de 3de prik voor patiënten met een specifieke aandoening.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 juli 2021 wordt goedgekeurd.
Ten gevolge van de maatregelen omtrent Covid-19 en de Ministeriële Besluiten hierop betrekking hebbende, verliep de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad volledig digitaal en via MS teams.
Met de versoepelingen verwoord in het Ministerieel Besluit van 25 augustus 2021 kan fysiek vergaderen opnieuw, doch organisatorisch op dit ogenblik moeilijk inzake schatting van de aantallen als we publiek zouden toelaten.
De burgemeester neemt bij hoogdringendheid een besluit om de vergaderplaats en -wijze van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad te wijzigen omwille van de bescherming van de volksgezondheid (artikels 134, §1 en 135, §2 Nieuwe Gemeentewet).
Het lokaal bestuur communiceert via de webtoepassing, sociale media,… aan de bevolking op welke wijze de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad plaatsvinden.
In elk geval moet de fysieke gemeenteraad gelivestreamd worden zodat de openbaarheid verzekerd is. De webtoepassing van de gemeente communiceert hoe pers en publiek de vergadering kunnen volgen via de audiovisuele livestream.
De gemeente beschikt over een notuleringssysteem met een mobiele applicatie.
De social distancing maatregelen dienen nog steeds nageleefd te worden.
De raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad als openbare vergadering te organiseren, maar voor het publiek zowel virtueel/digitaal als fysiek.
Het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn.
Het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad.
De onderrichtingen van de Minister voor Binnenlands Bestuur.
Geen
Enig artikel: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 1 september 2021 inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 20 en 21 september 2021.
Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, zijn reeds tal van maatregelen opgelegd.
De huidige maatregelen op het federale niveau zijn vervat in het ministerieel besluit van 25 augustus houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus Covid-19 te beperken.
Artikel 20 van het ministerieel besluit bepaalt dat voor het leerplichtonderwijs de bevoegde Minister van Onderwijs verantwoordelijk is om de specifieke voorwaarden voor de organisatie van het onderwijs vast te stellen.
Inmiddels heeft de Minister van Onderwijs van Vlaanderen de geldende maatregelen voor het secundair en basisonderwijs afgekondigd die gelden vanaf 1 september 2021. De maatregelen kunnen, indien de lokale situatie het vereist, worden verstrengd.
Op 24 augustus 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen, mede op vraag van het GISO, de situatie besproken.
Op 25 augustus 2021 is per mail aan de veiligheidscel het advies gevraagd om bijkomende maatregelen te treffen in het GISO al zeker tot 30 september 2021.
Gegeven het grote aantal leerlingen in het GISO afkomstig uit Vilvoorde en, onderliggend, uit een aantal aangrenzende gemeenten uit het Brussels Gewest, wordt voorgesteld dezelfde maatregel toe te passen als in het secundair onderwijs te Vilvoorde en het Brussels Gewest.
Uit officiële cijfers is immers gebleken dat zowel wat het aantal besmettingen als de vaccinatiegraad van minderjarigen betreft er een sterk verschil is tussen Machelen en het Vlaams gemiddelde.
Zo zijn er in Machelen bijkomende besmettingen vast te stellen, wat een significant verschil is met de omliggende gemeenten en andere Vlaamse steden.
Op basis van de cijfers ter beschikking gesteld in de stuurgroep van het vaccinatiecentrum bij de 12-17 jarigen ligt de vaccinatiegraad bij de 12-17 jarigen tot nu toe op 38%, ongeveer 48% voor 16-17 jaren, ongeveer 33% voor 12-15 jarigen.
De algemene vaccinatiegraad +18 jarigen (volledig gevaccineerd) ligt op 71,89% (bron ELZ Bravio) terwijl dit in Vlaanderen op 88% ligt.
Gezien het significante verschil in aantal besmettingen en de vaccinatiegraad is het noodzakelijk om bijkomende maatregelen op te leggen voor het secundair onderwijs in Machelen om het aantal besmettingen bij de start van het nieuwe schooljaar in september te beperken en het contactonderwijs maximaal te kunnen laten plaatsvinden.
Artikel 27 van het Ministerieel besluit van 28 oktober 2020 bepaalt dat de bevoegde lokale overheden, in overleg met de bevoegde overheden van de gefedereerde entiteiten, aanvullende preventieve maatregelen kunnen nemen ten opzichte van deze voorzien in het Ministerieel besluit.
In casu is de bevoegde lokale overheid de burgemeester die krachtens artikel 133 van de nieuwe gemeentewet bevoegd is om uitvoering te geven aan de politiewetten, de politiedecreten, de politieverordeningen en de politiebesluiten. Daarbij bepalen de richtlijnen van de Minister van het Onderwijs dat de lokale overheden strengere maatregelen kunnen opleggen.
Gelet op het voorgaande is de burgemeester genoodzaakt om voor het GISO op basis van het voorzichtigheidsprincipe een beperkt aantal maatregelen uit te vaardigen die ook in het secundair onderwijs van Vilvoorde en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gelden.
Geen
Enig artikel: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 26 augustus 2021 inzake bijkomende maatregelen voor het onderwijs naar aanleiding van de coronacrisis.
De burgemeester werd bij wijze van meerdere bestuurlijke verslagen van PZ VIMA op de hoogte gebracht van overtredingen inzake de geldende coronamaatregelen bij Boggi Steak House (Stationsstraat 87, 1831 Diegem).
Naar aanleiding van de aanhoudende overtredingen op vlak van de coronamaatregelen beslist de burgemeester om bestuurlijke maatregelen op te leggen.
De burgemeester werd bij wijze van bestuurlijk verslag door de lokale politie VIMA op 17 mei 2021 ingelicht over vastgestelde overtredingen inzake de geldende coronamaatregelen:
Gezien er bij volgende passages op 15 mei 2021 en 16 mei 2021 geen overtredingen vastgesteld worden, houdt de burgemeester het bij een formele waarschuwing. De uitbater wordt per waarschuwingsbrief van 17 mei 2021 gewaarschuwd dat de burgemeester krachtens artikel 134ter van de nieuwe gemeentewet bevoegd is om ten gevolge van deze vaststellingen een sluiting van maximaal 3 maanden aan de horecazaak op te leggen, maar het bij een formele waarschuwing houdt. Bij een volgende vaststelling zal de zaak wellicht gesloten worden.
De burgemeester werd bij wijze van bestuurlijk verslag door de lokale politie VIMA op 19 juli 2021 opnieuw ingelicht over vastgestelde overtredingen inzake de geldende coronamaatregelen:
Per uitnodiging van 27 juli 2021 wordt de uitbater uitgenodigd voor een hoorzitting op 10 augustus 2021 om 11.00 uur op het gemeentehuis. Op 10 augustus komt er niemand opdagen. Het proces-verbaal met vermelding van zijn afwezigheid wordt betekend aan de uitbater, zowel op zijn thuisadres als op het adres van de horecazaak, zowel aangetekend als per gewone brief op datum van 11 augustus 2021. De uitbater krijgt hierbij 15 dagen om het proces-verbaal van hoorzitting te betwisten en een nieuwe afspraak in te plannen indien gewenst.
Naar aanleiding van de aanhoudende overtredingen op vlak van de coronamaatregelen beslist de burgemeester om bestuurlijke maatregelen op te leggen. Deze maatregelen worden formeel opgelegd met dit besluit.
Er wordt een sluiting van 3 maanden opgelegd, proportioneel aan de aanhoudende overtredingen en de hardleersheid van de uitbater. Deze maatregel is dringend gezien het niet naleven van de coronamaatregelen in deze pandemie gevaarlijk kan zijn voor de volksgezondheid.
Geen
Enig artikel: bekrachtiging besluit van de burgemeester van 26 augustus 2021 inzake besluit houdende bestuurlijke maatregelen ten aanzien van Boggi Steak House, gelegen te Stationsstraat 87, 1831 Diegem.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 18 juni 2018 werd, naar aanleiding van de integratie gemeente-OCMW de personeelsformatie van het lokaal bestuur aangepast door invoeren van 4 teams: welzijn, vrije tijd, omgeving en organisatie.
Op 19 en 20 juli 2021 heeft het college van burgemeester en schepenen/vast bureau een analyse gemaakt van de organisatiestructuur en zich baserende op voorstellen en besprekingen met zowel de algemeen directeur als betrokken teamcoaches en diensthoofden, een aantal wijzigingen goedgekeurd met het oog op het meer inzetten op het noodzakelijk beleid.
Het MAT is in kennis gesteld en de algemeen directeur heeft de betrokken teamcoaches en personeelsleden in kennis gesteld of mondeling bij een toelichting of, gezien de verlofperiode en tewerkstelling in verschillende gebouwen per mail.
Decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
Decreet lokaal bestuur m.b.t. bevoegdheden algemeen directeur en organisatiebeheersing.
Beslissing gemeenteraad 18 juni 2018 inzake gemeentepersoneel-aanpassing personeelsformatie en nieuw organogram lokaal bestuur.
Beslissing college van 3 augustus 2021 inzake gemeentepersoneel-aanpassing persconeelsformatie en nieuw organogram lokaal bestuur.
Beslissing college van 3 augustus 2021 inzake ambtshalve verplaatsing van een statutair personeelslid in een nieuwe functie van dezelfde rang.
Beslissing college van 31 augustus 2021 inzake ambtshalve verplaatsing van een statutair personeelslid in een nieuwe functie van dezelfde rang.
Het ACOD en ACV hebben het dossier, mede gezien de verlofperiode, per mail ontvangen van de algemeen directeur en hebben positief advies gegeven, met opmerkingen inzake evaluatie en statutaire tewerkstelling.
De nieuwe formatie zal uit 10 koppen meer bestaan, rekening houdende dat daar ook een 5 tal functies in uitdoving zijn geplaatst, zijnde functies die niet langer zullen ingevuld worden bij wegvallen van de huidige functiehouder (en waarvoor in team welzijn ook de nodige bevorderingsprocedures worden opgestart (cfr functie beleidsmedewerker)).
Uiteraard moet er rekening mee gehouden worden dat niet alle functies altijd tegelijkertijd fulltime of sowieso ingevuld zijn.
Voor dringende noden en speciale projecten, of om te voldoen aan wettelijke/decretale bepalingen is het altijd mogelijk dat personeel boven/buiten formatie wordt aangenomen.
De financiële weerslag wordt meegenomen in de berekeningen van de loonkosten in het MJP, waarbij rekening moet gehouden worden dat (cfr jaarrekening 2020) er ongeveer 600.000 kredieten overraamd waren in 2020, wat maakt met een correcte berekening en een constante opvolging (rekening houdende met tijdelijke uitvallen personeel, langere periode voor aanwerving, allerlei vragen inzake al dan niet onbetaalde verloven) de geraamde personeelskredieten kunnen volstaan om de loonkost van deze formatie te dragen.
Enig artikel: in navolging van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2021 keurt de gemeenteraad de nieuwe organisatiestructuur goed.
De Vlaamse regering keurde op 16 juli 2021 een nieuw besluit goed voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing.
Het besluit van 16 juli 2021 kent een specifieke subsidie toe aan de Vlaamse gemeentebesturen ter ondersteuning van optie 1: de lokale bronopsporing (d.w.z. de complementaire inzet in preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en aandacht voor kwetsbare personen) en dit van 1 september tot en met 15 oktober 2021.
De gemeente heeft bij de aanvang van de samenwerkingsovereenkomst gekozen voor optie 1: inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantaine coaching. In het kader van de beslissing van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 kan deze samenwerkingsovereenkomst verlengd worden tot en met 15 oktober 2021.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand tot en met 15 oktober 2021.
Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 3 augustus 2021 inzake het besluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021 tot verlenging van de subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid19-pandemie te versterken.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het addendum tot verder zetting van de engagementen goed.
De goedkeuring door de Kerkraad van het budget 2022 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Er dient voorzien te worden in
- woonstvergoeding bedienaar eredienst voor 4.800 euro
- een investeringstoelage van 20.000 euro.
Woonstvergoeding bedienaar eredienst voor 4.800 euro
Een investeringstoelage van 20.000 euro
Op te nemen in MJP 2022-2025, budget 2022.
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt goedgekeurd.
Artikel 2: er dient een investeringstoelage van 20.000 euro voorzien te worden en een woonstvergoeding voor de bedienaar van 4.800 euro.
De goedkeuring van de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2022 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten op 24 juni 2021.
Een exploitatietekort wordt geraamd dat door de gemeente dient bijgedragen te worden 5.933,08 euro.
Er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 5.933,08 euro. De budgettaire middelen zijn hiervoor voorzien op budgetsleutel in het MJP.
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2022 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten wordt goedgekeurd.
Artikel 2: er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 5.933,08 euro.
Op 7 juli 2020 keurde de gemeenteraad het subsidiebesluit goed inzake toekenning geschenken aan echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren.
In artikel 3 werd bepaald dat de premie wordt uitbetaald onder de vorm van MD cheques in uitvoering van het door de gemeenteraad goedgekeurde reglement van 7 juli 2020 inzake tot de invoering en gebruik van de MD cheque ter ondersteuning van de lokale economie.
In artikel 4 werd bepaald dat de premie wordt uitbetaald
In artikel 5 werd bepaald dat de gevierde de keuze krijgen om de MD cheques digitaal of op papier te ontvangen.
100-jarigen die gevierd worden krijgen een geschenk ter waarde van 500 euro.
Uit de praktijk blijkt dat het "verzilveren" van de toegekende MD cheques voor de echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren, niet evident is.
Het gaat om vrij aanzienlijke bedragen die niet onmiddellijk bijdragen tot het feestvieren en het huldigen van deze mensen.
Daarom wordt geadviseerd om de bedragen terug toe te kennen via een overschrijving op de door hen opgegeven bankrekening.
De middelen voor deze gevierden zijn in het MJP voorzien.
Artikel 1: in de beslissing van de gemeenteraad van 7 juli 2020 inzake subsidiebesluit voor toekenning geschenk aan de echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren wordt artikel 3 en 5 geschrapt.
Artikel 2: er wordt een premie voorzien per echtpaar om hun huwelijksjubileum te vieren:
De premie bedraagt:
Artikel 3: de premie vermeld in artikel 2 wordt uitbetaald ten laatste binnen de maand na de huwelijksdatum.
Artikel 4: er wordt een premie voorzien voor de inwoner die 100 jaar wordt van 500 euro.
Artikel 5: de premie vermeld in artikel 4 wordt uitbetaald binnen de week na de verjaardag.
Op 17 november 2020 werd bedoeld retributiereglement goedgekeurd.
De tarieven voor ontgraving werden bepaald in §6.
De tarieven werden gelijk gehouden om geen onderscheid te maken tussen de wijze van begraving.
Het tarief van ontgraving, bepaald op 1.000 euro, is gebaseerd op de effectieve kostprijs bij een ontgraving die gebeurt uit een niet-geconcedeerd en/of een geconcedeerd graf. In dat geval is tussenkomst nodig van een externe gespecialiseerde firma waarbij onder meer de omgeving dient afgezet te worden, en het beschikbaar stellen van een nieuwe kist.
Het ontgraven van een urne in een columbarium of een urnenkelder is in wezen een minder moeilijke, gevoelige en tijdrovende activiteit. Het betreft hier het openen van de deksteen (beperkt in afmetingen) en het uitnemen van de urne (waarna die kan uitgestrooid worden, herplaatst worden of mee naar huis worden genomen).
Een prijsverschil in retributie tussen ontgraving van een stoffelijk overschot en een ontgraving van een asurne is op basis van de mindere werkzaamheden, het niet moeten tussenkomen van een externe firma, mogelijk en wenselijk
Afhankelijk van het aantal aanvragen.
Artikel 1: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de niet-geconcedeerde graf, -nis en urnenveld concessies:
§1. In niet geconcedeerde graven, nissen en urnenvelden kan er altijd slechts 1 overleden persoon begraven worden.
§2. Gewoon graf volle grond: 15 jaar gratis grafrust
Urnenkelder: 15 jaar grafrust gratis
Nis in columbarium: 15 jaar grafrust gratis
§3. Asverstrooiing: 15 jaar gratis inbegrepen het aanbrengen van een naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat
Hernieuwing naamplaatje op de herdenkingsmuur/plaat bij asvertrooiïng: 250 euro voor een periode van 30 jaar.
§4. Plaatje bij de sterretjesweide: gratis
Artikel 2: er wordt voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 een retributie gevestigd op de graf, nis en urnenveld concessies.
De retributie voor inwoners wordt vastgesteld als volgt:
§1. Grafkelder: 30 jaar 1500 euro per persoon
Verlenging concessie: 30 jaar: 750 euro per persoon
§2. Urnenkelder: 30 jaar 1500 euro per persoon
Verlenging concessie: 30 jaar: 750 euro per persoon
§3. Nis columbarium 30 jaar: 1500 euro per persoon
Verlenging concessie: 30 jaar: 750 euro per persoon
§3bis. Wanneer de aangevraagde graf, -nis en urnenveld concessies gebeuren tussen 22 september 2020 en 1 juli 2021, en het gevolg zijn van de beslissingen van het college van burgemeester en schepen van 22 september 2020 m.b.t. procedure ontruiming niet-geconcedeerde graven en procedure niet-geconcedeerde urnen- en nisconcessies dan bedraagt het in §1, §2 en §3 vermelde tarief van 1500 euro per persoon slechts 1000 euro per persoon.
§4. Kinderbegraafplaats (voor kinderen tot 12 jaar):
Concessie 50 jaar: gratis
Verlenging concessie 30 jaar: gratis (ambtshalve)
Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
§5. Begraving op perk oudstrijders:
Concessie 50 jaar: gratis
Verlenging concessie 30 jaar: gratis (ambtshalve)
Indien er niet gekozen wordt voor een verlenging, engageert het lokaal bestuur zich tot het gratis aanbrengen van een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat.
§6. Prijs ontgraving:
Van een niet-geconcedeerd en/of geconcedeerd graf: 1000 euro taks
Van een urne in columbarium en/of urnenkelder: 250 euro taks
Concessie 30 jaar naar aanleiding van ontgraving: 1500 euro per persoon
Bijkomende concessie 1 persoon 30 jaar: 1000 euro per persoon
§6bis. Wanneer de aangevraagde grafconcessies en ontgravingen gebeuren tussen 22 september 2020 en 1 juli 2021, en het gevolg zijn van de beslissingen van het college van burgemeester en schepen van 22 september 2020 m.b.t. procedure ontruiming niet-geconcedeerde graven en procedure niet-geconcedeerde urnen- en nisconcessies dan bedraagt het tarief van 1500 euro per persoon, zoals in §6 vermeld voor een concessie 30 jaar naar aanleiding van ontgraving, slechts 1000 euro per persoon.
§7. Vergoeding voor de geleverde prestaties:
Openen van grafkelder voor bijzetting: 350 euro
§8. Naar aanleiding van de ontruiming van een niet-geconcedeerd graf, -nis of urne, kunnen de nabestaanden een aanvraag doen om een naamplaatje op een herdenkingsmuur/plaat te laten plaatsen: 250 euro voor een periode van 30 jaar herdenking, niet verlengbaar.
Artikel 3: de retributies voor concessies bedoeld in artikel 1 en verleend ten gunste van overledenen die hun woonplaats op het ogenblik van hun overlijden niet in de gemeente Machelen hadden, worden met 50% verhoogd.
De tarieven worden niet verhoogd met 50% voor:
• Personen die de gemeente effectief bewonen, doch krachtens wettelijke bepalingen of internationale overeenkomsten vrijgesteld zijn van inschrijving in de gemeentelijke bevolkings- of vreemdelingenregisters.
• Personen die vroeger in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Machelen waren ingeschreven maar die omwille van hun ouderdom, ofwel omwille van ziekte, inwoonden bij één van hun kinderen buiten de gemeente, ofwel opgenomen werden in een instelling buiten de gemeente en er verbleven tot aan hun overlijden.
• Personen waarvan de nabestaanden een nauwe band met de gemeente kunnen aantonen, zoals een aantal jaren gewoond te hebben in de gemeente, culturele, sportieve, sociale of beroepsleven kunnen aantonen kunnen in aanmerking komen.
Artikel 4: het gemeenteraadsbesluit van 17 november 2020 wordt ingetrokken.
Artikel 5: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2021.
In opdracht van het lokaal bestuur organiseert Infano vzw (vroeger vzw Breugelkind) de binnenschoolse opvang (voor- en naschoolse opvang) voor alle basisscholen op het grondgebied Machelen sedert 2014.
Infano vzw organiseert eveneens de inningsprocedure voor de ouderbijdragen. Deze bijdragen worden maandelijks doorgestort naar het lokaal bestuur.
Er dienen aanpassingen te gebeuren aan het oude retributiereglement.
Er wordt niet geraakt aan de basistarifering van 0,90 euro of andere tarieven, deze blijven behouden.
De uitgebreide tarieven voor schoolvrije dagen werden niet opgenomen in het vorige retributiereglement maar wel toegepast. Het kortingstarief (5%) en de inningsprocedure werden ook niet opgenomen in het vorige retributiereglement.
Actie 4.1 Aangepast flankerend onderwijsbeleid 0870 7040005: 130 000 euro - geen weerslag op budget.
Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor organisatie van de voor- en naschoolse opvang en de opvang op schoolvrije dagen in al de basisscholen op het grondgebied Machelen voor de dienstjaren 2021 tot en met 2025.
Deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door Infano vzw, Keizerstraat 35 - 1740 Ternat.
Artikel 2: Tarieven:
Artikel 3: Te laat ophalen:
De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:
Artikel 4: Korting domiciliëring:
De ouder(s) die de betalingen verrichten via domiciliëring krijgen een korting van 5% op het maandelijks factuurbedrag.
Artikel 5: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen:
De opvangmomenten worden door vzw Infano per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.
Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:
Factuurdatum = telkens de laatste dag van de periode die wordt gefactureerd
Factuurdatum = vervaldatum
De eventuele openstaande schuld zal vermeld worden bij het volgende factuur.
Infano vzw controleert of het verschuldigde bedrag betaald werd.
De herinneringsbetaling dient binnen de 7 werkdagen betaald te worden.
Vermelding brief dat er bij betalingsmoeilijkheden contact kan opgenomen worden met Infano vzw of met de sociale dienst van het lokaal bestuur.
Het openstaand bedrag + kost aangetekende zending van 7 euro dient betaald te worden binnen de 7 werkdagen.
Vermelding brief dat er bij dat er bij betalingsmoeilijkheden contact kan opgenomen worden met Infano vzw of met de sociale dienst en dat er bij systematische niet-betaling er een gerechtelijke procedure opgestart zal worden.
Het lokaal bestuur mandateert Infano vzw voor de opvolging van het openstaande bedrag vanaf 25 euro.
Het incassobureau stelt na de in ontvangst name van de opdracht een brief met een minnelijke in gebreke stelling, men probeert eerst te zorgen voor een sociale en bemiddelende oplossing met de ouders.
De openstaande schuld zal overeenkomstig de wetsbepalingen van de burgerlijke rechtsvordering geschieden of overeenkomstig artikel 177 DLB door middel van een dwangbevel.
Artikel 6: gemeenteraadsbeslissing retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse kinderopvang d.d. 18 december 2019 wordt ingetrokken.
Artikel 7: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2021.
Artikel 8: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
De Vlaamse overheid legt ambitieuze doelstellingen op inzake de hoeveelheid restafval dat door huishoudens mag worden voortgebracht. Binnen de Incovo regio dient de hoeveelheid restafval per inwoner en per jaar te dalen met meer dan 20 kg per inwoner en per jaar om te voldoen aan de doelstellingen.
De analyse van de restafvalzak leert dat er bij het restafval te veel organisch gft-afval zit, gemiddeld 40 % in de Incovo-regio. Het systeem van de composteerbare gft-zakken is niet gebruiksvriendelijk genoeg om op ruime schaal aan te slaan. Ondanks herhaalde pogingen om het gebruik van de gft zak te promoten blijft het succes ervan gering. Gebruikersbevragingen wijzen vooral naar de gebruiksongemakken ervan.
In regio’s waar de gft in containers wordt ingezameld, is de inzameling van gft-afval succesvoller en zijn ook de restafvalcijfers lager. De Interza-regio is hiervan het beste voorbeeld.
Om die reden zal Incovo met ingang van 2022 starten met de standaard inzameling van het gft door middel van containers. Dit systeem vervangt de bestaande gft zakken en tuincontainers. Door het verruimde gebruik zal de prijs voor de dienstverlening veel lager liggen dan bij de tuincontainers. De tweeduizend huidige gebruikers van de tuincontainers zullen dus op een grote prijsdaling kunnen rekenen (voor 240 liter is er een prijsdaling van 206,22 euro naar 120 euro).
Incovo zal de gft-containers in verschillende maten ter beschikking stellen. De gft-containers zullen het jaar door wekelijks worden leeggemaakt. Aan de afvalbelasting zal worden voldaan door aankoop van een gft-sticker die inwoners op de gft-container dienen aan te brengen. Wie de gft sticker enkel aankoopt voor de tweede jaarhelft of voor het laatste kwartaal betaalt een verlaagd tarief.
Voor inwoners zonder een tuin is de 25 liter container het meest geschikt. Alle keukenafval kan hierin verzameld worden. Wie deze container systematisch gebruikt, spaart gauw een bedrag aan afvalzakken uit dat groter is dan de kostprijs van de gft sticker.
Inwoners met tuinen kunnen opteren voor een 140 liter of 240 liter container met aangepast tarief. De 360 liter containers worden om ergonomische redenen uit gebruik genomen.
In het najaar van 2021 zullen alle gezinnen een brief vanwege Incovo ontvangen met uitleg rond het nieuwe aanbod en met de mogelijkheid om via een portaal of infolijn een keuze te maken. Demomodellen van de containers zullen worden tentoon gesteld in de gemeentehuizen.
De betaling zal meteen samen met de keuze van de juiste container worden geregeld. Op basis hiervan zullen begin 2022 containers met sticker bedeeld worden aan huis. Bedoeling is om deze grote logistieke operatie zo veel als mogelijk te laten renderen en twijfelaars meteen over de streep te trekken. Om die reden gelden in de opstartfase verlaagde tarieven.
De bedeling van containers na de opstartfase zal op individuele basis gebeuren en dus veel duurder zijn.
Het is bedoeling om uiterlijk einde februari de volledige bedeling van de duizenden gft-containers afgewerkt te hebben.
De sticker en gft-container zal na de opstartfase verder besteld kunnen worden via een webportaal. Jaarlijks voorziet Incovo ook een moment in elke gemeente waarop de sticker aan een loket zal kunnen worden aangekocht. Op die manier voorziet Incovo een alternatief voor de inwoners die niet de mogelijkheid hebben om digitale bestellingen te doen.
Voorliggende wijziging van het belastingreglement voor afval omvat alle wijzigingen die zich opdringen omwille van de invoering van de gft-containers met ingang van 2022.
Er zijn verschillende maten containers ter beschikking: 25 liter (meest geschikt voor inwoners zonder tuin), 140 liter en 240 liter.
De gft-containers zullen het jaar door wekelijks worden leeggemaakt. De gft-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.
De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker)
GFT-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni 120 euro
Van 1 juli tot 30 september 70 euro
Van 1 oktober tot 31 december 40 euro
GFT-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni 75 euro
Van 1 juli tot 30 september 45 euro
Van 1 oktober tot 31 december 25 euro
GFT-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni 25 euro
Van 1 juli tot 30 september 15 euro
Van 1 oktober tot 31 december 10 euro
Bij introductie van de gft-containers in het najaar van 2021 worden uitzonderlijk en eenmalig lagere tarieven aangerekend: 80 euro voor een 240 liter, 50 euro voor een 120 liter en 17 euro voor een 25 liter container. Deze tarieven gelden bij betaling voor 1 januari 2022.
De gft-zakken worden te koop aangeboden tot 30 november 2021 en mogen worden gebruikt tot 28 februari 2022. In de maand maart 2022 kunnen ze worden ingeruild bij Incovo.
In het MJP worden hiervoor geen ontvangsten voorzien. De verkoop van de recipiënten gebeurt door en voor rekening van Incovo, net als de ontvangsten op het recyclagepark.
Artikel 1: de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 2021 houdende het vaststellen van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven.
Artikel 2: vanaf 1 januari 2022 wordt volgende contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven:
1. Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)
A. Afvalzakken
De ophaling van restafval gebeurt uitsluitend en verplicht in restafvalzakken die het kenmerk van Incovo dragen.
De distributie van de voorgeschreven restafvalzakken gebeurt in samenwerking met Incovo. Zij worden te koop aangeboden bij Incovo, bij het onthaal van het lokaal bestuur en bij de handelsondernemingen aan het vastgesteld tarief.
De afvalzakken worden verkocht tegen volgende prijs:
- Voor P+MD-afval (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,15 euro per zak met een inhoudsvermogen van 75 liter.
- Voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,25 euro per zak met een inhoudsvermogen van 15 liter, en 1,20 euro per zak met een inhoudsvermogen van 60 liter.
GFT zakken worden te koop aangeboden tot 30 november 2021 en mogen worden gebruikt tot 28 februari 2022. In de maand maart 2022 kunnen ze worden ingeruild bij Incovo.
- Voor restafval, in pakken van 10, tegen de prijs van 1,80 euro per zak met een inhoudsvermogen van 45 liter, en 0,90 euro per zak met een inhoudsvermogen van 22.5 liter.
B. GFT-container
Inwoners kunnen voor de ophaling van gft-afval beroep doen op gft-containers die door Incovo worden ter beschikking gesteld. GFT-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.
De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker):
GFT-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni 120 euro
Van 1 juli tot 30 september 70 euro
Van 1 oktober tot 31 december 40 euro
GFT-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni 75 euro
Van 1 juli tot 30 september 45 euro
Van 1 oktober tot 31 december 25 euro
GFT-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni 25 euro
Van 1 juli tot 30 september 15 euro
Van 1 oktober tot 31 december 10 euro
Bij introductie van de gft-containers in het najaar van 2021 worden uitzonderlijk en eenmalig lagere tarieven aangerekend: 80 euro voor een 240 liter, 50 euro voor een 120 liter en 17 euro voor een 25 liter container. Deze tarieven gelden bij betaling voor 01 januari 2022.
C. Groot restafval - AEEA - snoeihout
De ophaling van groot restafval gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen de prijs van 20 euro per begonnen m³.
Voor AEEA (elektrische apparatuur) geldt een vaste ophaalkost van 15 euro, ongeacht de aangeboden hoeveelheid.
Voor snoeihout geldt een tarief van 10 euro per m³.
De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.
D. Platenzak voor gebonden asbesthoudend bouwmateriaal
De ophaling van de platenzak gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen een tarief van 30 euro per platenzak met afmetingen 3.10 - 1.10 - 0.30 meter. Bij de platenzak wordt ook veiligheidspak, handschoenen en een stofmasker bijgeleverd.
De platenzak kan worden aangekocht op de recyclageparken van Incovo of op de hoofdzetel. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.
2. Brengmethode (recyclagepark)
Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Incovo. De wijze van betaling geschiedt op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Incovo of door elektronische betaling via Bancontact.
De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de geldende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.
Volgende categorieën worden onderscheiden:
Volgende tarieven worden gehanteerd in euro
|
Groot restafval en asbest |
Recycleerbaar (groen, harde plastics, hout en zuiver steen) |
Gemengd bouwafval |
Cat 1 |
5 |
2.5 |
6.25 |
Cat 2 |
10 |
5 |
12.5 |
Cat 3 |
20 |
10 |
25 |
Cat 4 |
30 |
15 |
37.5 |
Cat 5 |
40 |
20 |
50 |
Cat 6 |
60 |
30 |
75 |
In afwijking van bovenstaande tarieven wordt voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van tien euro.
Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Bij een jaarlijkse aanvoer per gezin voor meer dan 100 euro, worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.
Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO’s en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt eenmalig 20 euro administratiekost aangerekend.
3. Ondergrondse inzameling (uitsluitend voor de bewoners rondom sorteerpunten)
Het bedrag van de contant belasting voor de ondergrondse inzameling wordt als volgt vastgesteld:
Fractie Tarief
A) Restafval
Per dumping van restafval in de 30 liter trommel 1,15 euro
De contantbelasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van, restafval.
B) GFT
Per dumping van gft in de 15 liter trommel 0,25 euro
De contant belasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van gft.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling van restafval en gft zijn de contant belasting verschuldigd bij het openen van de trommel van de container door middel van de door Incovo verstrekte badge. Via het klantenportaal van Incovo kan een geldelijk tegoed worden opgeladen op de klantenrekening geassocieerd met de badge. Het correcte belastingbedrag wordt dan afgetrokken bij het openen van de trommel.
C) Verstrekken van een bijkomende badge of een nieuwe badge na verlies 5 euro
De contant belasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die bij herhaling voor hetzelfde adres een badge voor gebruik van de ondergrondse containers aanvraagt.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling en hiervoor bij herhaling (tweede, derde, vierde …keer) een toegangsbadge aanvragen zijn dit bedrag verschuldigd bij de aanvraag van de badge via het klantenportaal. Dit bedrag wordt voor verzending afgetrokken van het tegoed op de klantenrekening geassocieerd met de badge.
Artikel 3: het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo wordt gemachtigd om de contantbelasting zoals vermeld te innen met ingang vanaf heden.
Artikel 4: de belasting moet contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 5: de belastingschuldige kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van het invorderingsdecreet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na indiening ervan.
Artikel 6: dit besluit treedt in werking vanaf heden.
Artikel 7: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen en een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Incovo en Ovam.
Naar aanleiding van aanhoudende problemen in de omliggende straten (hygiëneproblemen, zwerfvuil, ...) en om de doelstellingen van de gemeente op vlak van vrachtwagen parkeren te bereiken, komt er een parkeerverbod voor vrachtwagens op de Leonardo Da Vincilaan.
Het is de visie van de gemeente dat transporteurs moeten voorzien dat vrachtwagens op hun eigen terreinen kunnen parkeren of op een private parking.
Borden en signalisatie 450 euro exploitatiebudget verkeerssignalisatie.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij er enkel nog door personenwagens, motorfietsen, minibussen en auto’s voor dubbel gebruik mag geparkeerd worden in de Leonardo Da Vincilaan.
Artikel 2: de signalisatie zal bestaan uit het aanbrengen van de verkeersborden E9b.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de gemeente Zaventem, het digitaal loket lokale besturen en de afdeling Beleid van het departement mobiliteit en openbare werken.
Naar aanleiding van aanhoudende problemen rond foutparkeerders op de Culliganlaan en het verhogen van de veiligheid voor fietsers, wordt er aan beide zijden van de Culliganlaan parkeerverbod ingevoerd.
Het is de visie van de gemeente dat bezoekers en werknemers van bedrijven op hun eigen terreinen kunnen parkeren of op een private parking en inzetten op een modal shift waar noodzakelijk.
Met het parkeerverbod wordt beoogd om het parkeren van voertuigen in de daarvoor bestemde ondergrondse garages te laten plaatsvinden en niet op de openbare weg.
Alle kantoorgebouwen in de omgeving beschikken over ruime ondergrondse parkeergarages. Op de Culliganlaan komt zo meer ruimte vrij voor fietsers zodat ze zich op een veilige manier kunnen verplaatsen en niet langs en tussen geparkeerde auto’s hun weg moeten zoeken.
Ook het parkeren van wagens (gedeeltelijk) op de voetpaden kan hierdoor worden vermeden, waardoor ook voor voetgangers een veiligere en aangenamere situatie ontstaat.
Borden en signalisatie 460 euro, exploitatiebudget verkeerssignalisatie.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij er een parkeer- en stilstaanverbod geldt op de Culliganlaan.
Artikel 2: de wijziging wordt aangeduid met volgende verkeersborden:
E3+ beginpijl Xa
E3+ dubbele pijl Xd
E3 + eindpijl Xa
Het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, afdeling Beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en het loket voor lokale besturen.
Op 16 februari 2021 werd door de gemeenteraad de verkoop van de grond langsheen de J.F. Kennedylaan aan aanpalende eigenaar goedgekeurd.
De Werkvennootschap die het fietspad langsheen de J.F. Kennedylaan gaat aanleggen heeft ondertussen verder uitgewerkte plannen waardoor het te verkopen perceel in oppervlakte kleiner zal worden. 14a 97ca i.p.v. 16a 83ca.
Naar aanleiding van de wijzigingen werd een nieuw opmetingsplan opgemaakt.
Decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41.
De Codex RO van 15 mei 2009, en decreet op de omgevingsvergunning 25 april 2014.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.
Het decreet betreffende de gemeentewegen van 1 september 2019.
Besluit van de gemeenteraad van 16 februari 2021 inzake verkoop grond langsheen de J.F. Kennedylaan.
Op basis van het voorgaande schattingsverslag (grondprijs: € 287) en het nieuwe opmetingsplan (14a97ca) zal de prijs € 429 639 bedragen.
€ 429 639 aan ontvangsten.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging van de te verkopen oppervlakte grond langsheen de J.F. Kennedylaan uit de beslissing 16 februari 2021
Gelegen aan de rand van het kantorenpark van Machelen/Diegem Industrie: Afdeling 2 Sectie B zonder nummer, deel niet gekadastreerd domein.
Aard: Beboste grond, Oppervlakte: 14a 97ca.
Artikel 2: de verkoop gebeurt tegen de verkoopprijs van € 429 639.
Artikel 3: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de notariële akte te ondertekenen.
E.H. Vital Orolé, geboren op 31 januari 1931 te Leuven, priester gewijd op 23 september 1956 (Mechelen) - 30 september 1956 (Westerlo), in Diegem als onderpastoor aangekomen in 1956 en op 15 oktober 1980 bovenpastoor benoemd, staat al 65 jaar ten dienste van de Diegemse gemeenschap.
Zijn verdiensten als pastoor, maar vooral als sociaal bewogen mede-inwoner van deelgemeente Diegem, staan buiten kijf.
Vital Orolé is door vele generaties gekend en geliefd, los van elkeen zijn geloofsovertuiging, om zijn inspiratie, daadkracht, sociale ingesteldheid met grote voor de zwakkeren in onze leefgemeenschap.
Zijn levenshouding en –loop heeft van hem een bekende Diegemnaar gemaakt en hemzelf maar ook Diegem bekend gemaakt, ver buiten onze gemeentegrenzen.
Als mens kan Vital Orolé terecht een ambassadeur van onze gemeenschap worden genoemd.
Op 11 en 12 september is Diegem Zomert omgetoverd geworden tot het FestiVital, een feest voor de gehele Machelse-Diegemse gemeenschap waarbij E.H. Vital Orolé centraal staat.
Op 27 april 2021 besliste het college al om naar aanleiding van deze festiviteiten een olieverfschilderij te laten maken van Vital Orolé, door de beroemde kunstenares Ulirke Bolenz, hetgeen ondertussen overhandigd werd aan de gevierde en een ere-plaats in de kerk van Diegem heeft gekregen.
Op 22 oktober 2019 besprak de gemeenteraad al de mogelijkheid om het ere-burgerschap toe te kennen.
Om dit alles te formaliseren wordt voorgesteld hem het ere-burgerschap formeel toe te kennen.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om E.H. Vital Orolé het ere-burgerschap van de gemeente Machelen-Diegem toe te kennen.
De directeur stelt na onderzoek van de kandidatenlijst vast dat er niet meer kandidaten zijn dan het aantal effectief te begeven mandaten.
Akkoord van de directie, op voorwaarde dat er niet meer kandidaten zijn dan het aantal effectief te begeven mandaten.
Geen
na mondelinge toelichting door de voorzitter wordt dit agendapunt niet behandeld en verdaagd naar een volgende zitting
Artikel 1: het schoolbestuur te machtigen om de vertegenwoordiging in alle geledingen van de schoolraad van het Gemeentelijk Instituut voor Secundair Onderwijs Machelen op 1 september 2021 te vernieuwen.
Artikel 2: de volgende personen zijn verkozen als effectieve vertegenwoordigers in de schoolraad:
Artikel 3: de schoolraad wordt samengesteld voor 4 jaar in het basis- en secundair onderwijs. Dit wil zeggen van 1 september 2021 tot en met 31 augustus 2025.
De gemeente Machelen is een deelnemer van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de werkmaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
De statuten van Fluvius West waarbij in het voorwerp expliciet vermeld wordt dat ze bevoegd is voor "het ter beschikking stellen aan de deelnemende gemeenten, die daartoe een uitdrukkelijke beslissing hebben genomen, in het kader van een geografisch informatiesysteem (GIS), van basis- en themakaarten, waarvan de gegevens inzake topografie, cartografrie en geografische betrekking hebben op wat zich boven, op en onder het openbaar en/of privé-domein bevindt, met inbegrip van koppelingen met andere databronnen".
Het aanbod dat Fluvius West heeft gecreëerd voor haar deelnemers, m.n. Fluvius GIS, bestaande uit het aanbieden van een geografisch informatiesysteem (GIS). Het Fluvius GIS aanbod heeft o.a. betrekking op
- de uitbouw en het beheer van een geografisch informatiesysteem waarbij Fluvius West zal instaan voor de investering en het onderhoud van verschillende themakaarten;
- het aanbieden van de functionele toepassing met aanbod van de wettelijk verplichte modules en eventuele bijkomende modules op vraag van de gemeente;
- operationele ondersteuning en het voorzien in een opleiding voor het gebruik van de toepassing.
Artikel 11 van het reglement Fluvius GIS, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West op 24 juni 2019, waarin voorzien wordt dat de Fluvius GIS-dienstverlening zal een einde nemen in geval van herroeping van de beheersoverdracht door de deelnemer mits de statuten van de netbeheerder in deze mogelijkheid voorzien.
Ingevolge de statutenwijziging van 10 december 2020 werd de herroepbaarheid van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS opgenomen in artikel 9 punt 8 van de statuten van Fluvius West.
Ingevolge het intern kerntakendebat op het niveau van Fluvius, zoals goedgekeurd door de Raad van Bestuur van Fluvius West, werd beslist om de activiteit Fluvius GIS niet langer als kerntaak te weerhouden.
Tevens werd beslist om de continuïteit van de activiteit Fluvius GIS te bestendigen en te blijven ondersteunen tot een volwaardig alternatief tegen gelijkwaardige voorwaarden qua dienstverlening, service en prijs met een lange termijn garantie voor de toekomst kan worden gevonden.
De gemeente is van oordeel dat de GIS-activiteit een volwaardig activiteit betreft en wenst de GIS-activiteit tot een volwaardige activiteit te blijven uitbouwen en desgevallend uit te breiden volgens de noden en tendensen in het GIS-landschap die noodzakelijk zijn voor een goede en efficiënte werking van het geografisch informatiesysteem en dit binnen het daarvoor bepaalde financiële kader.
De gemeente Machelen is overtuigd dat hiervoor alternatieven op de markt voorhanden zijn.
Met betrekking tot de bovenstaande visie van Fluvius op de afbouw van de niet-kerntaken en gelet op de bovenvermelde visie van de gemeente over de invulling van de GIS-activiteit, wordt voorgesteld om haar beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS te herroepen.
De gemeente Machelen verzoekt de Raad van Bestuur van Fluvius West om deze intrekking van de beheersoverdracht voor de activiteit Fluvius GIS uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 ter aanvaarding te agenderen op de eerstkomende algemene vergadering.
Geen
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de intrekking van de beheersovereenkomst voor de Fluvius GIS activiteit en bijgevolg aan de herroeping van de aansluiting uiterlijk met ingang van 1 juni 2022 van de gemeente Machelen bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS en dit overeenkomstig de hierboven vermelde modaliteiten.
Artikel 2: de opdrachthoudende vereniging Fluvius West te verzoeken de in artikel 1 genomen beslissing ter aanvaarding voor te leggen aan de eerstvolgende algemene vergadering.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van voormelde beslissingen alsook kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in PDF-versie) op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Op 20 mei 2014 ondertekende de gemeente Machelen het Europese Burgemeestersconvenant 2020.
Door dit convenant te ondertekenen, engageerde de gemeente zich om op haar grondgebied tegen 2020 minstens 20% minder CO² uit te stoten ten opzichte van 2011.
Het is belangrijk om dit engagement verder te zetten om op deze manier te werken aan een sterk en doorgedreven klimaatbeleid.
Meer dan ooit vertellen afwisselende en steeds fellere periodes van hitte, droogte en overstromingen ons dat het klimaat verandert.
De laatste jaren neemt de temperatuur op aarde toe met gemiddeld 0,2°C. Als het zo verdergaat, overschrijdt de aarde tussen 2030 en 2052 een opwarming met 1,5°C volgens het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).
Het vijfde Assessment Report (AR5) van 27 september 2013 van het IPCC (Intergovernmental Panel of Climate Change) heeft bevestigd dat de klimaatverandering ondubbelzinnig is en dat het uiterst waarschijnlijk is dat de invloed van de mens de belangrijkste oorzaak is van de waargenomen opwarming sinds het midden van de 20ste eeuw.
Momenteel wordt het zesde Assessment Report (AR6) opgesteld en dit rapport zal gefinaliseerd worden in de eerste helft van 2022.
De lokale en regionale overheden dragen samen de verantwoordelijkheid voor het bestrijden van de opwarming van de aarde en de aanpassing aan de klimaatverandering en moeten zich daarvoor actief inzetten, ongeacht wat de andere partijen doen.
De Europese Unie kan de in het vooruitzicht gestelde emissiereductie alleen realiseren als ook de lokale stakeholders, inwoners en hun organisaties daartoe een bijdrage leveren.
Als lokaal bestuur hebben wij hefbomen in handen om het verschil te maken, zowel om minder CO² uit te stoten (mitigatie) als om ons aan te passen aan de klimaatverandering (adaptatie).
De Vlaamse Regering keurde op 4 juni 2021 het lokaal Energie- en Klimaatpact goed, waarbij Vlaanderen en de lokale besturen de handen in elkaar slaan om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Om beroep te kunnen doen op financiële ondersteuning (50% cofinanciering) van de Vlaamse overheid voor klimaatacties, wordt van de lokale besturen gevraagd het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen.
De gemeente Machelen wil zich ook tijdens deze legislatuur blijven inzetten voor een ambitieus gemeentelijk klimaatbeleid en erkent dat lokale initiatieven bijdragen tot een concrete beperking van de broeikasgasuitstoot en de klimaatverandering en tot het behalen van regionale, nationale en internationale energie- en klimaatdoelstellingen.
Om bovenvermelde redenen is het belangrijk dat wij als gemeente ons engageren om:
We moeten ons daarbij inzetten op onder andere deze thema’s:
Dit alles kadert binnen het Burgemeestersconvenant 2030 (Convenant of Mayors 2030).
Ten laatste twee jaar na de ondertekening van dit Klimaatengagement moet de gemeente een Klimaatactieplan of SECAP (Sustainable Energy and Climate Action Plan) indienen bij de Europese Commissie.
Dit SECAP is de verderzetting en uitbreiding van het huidige SEAP dat opgesteld werd na ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2020.
De opmaak van het Klimaatactieplan voor de gemeente Machelen zal worden aanbesteed aan studiebureau Zero Emission Solutions, in samenwerking met Sumaqua, tegen een inschrijvingsbedrag van 24.500 euro excl. btw of 29.645 euro incl. btw. Hiervoor wordt voldoende budget voorzien op budgetsleutel 2140000/035000 Plannen en studies - investeringen m.b.t. een duurzaam en groen milieu.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist dat de gemeente Machelen het Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030 zal ondertekenen.
Artikel 2: met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030 engageert de gemeente Machelen zich om:
Artikel 3: om deze engagementen om te zetten in praktische maatregelen zal de gemeente Machelen volgende stappen ondernemen:
Artikel 4: de gemeenteraad geeft de burgemeester machtiging om het toetredingsformulier tot het Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030 te ondertekenen.
De Vlaamse regering nodigt alle lokale besturen uit om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
De regering verdeelt via een principe van 50% cofinanciering dit jaar 25 miljoen euro steun onder de lokale besturen die dat doen en daar zal steeds jaarlijks minstens 10 miljoen euro bijkomen voor de ondertekenaars.
Als lokale bestuur hebben we immers een sleutelrol in handen voor het behalen van de gezamenlijke klimaatdoelstellingen.
Het pact wil de Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op reeds ingeburgerde initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. Het pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat- en energiebeleid beklemtonen. De focus ligt hierbij op vier werven: vergroening, energie, (deel)mobiliteit en ontharding.
De deadline om het pact te ondertekenen is 29 oktober 2021.
Een jaarlijks opvolgmoment dat focust op alle gerealiseerde acties en een digitaal platform dat helpt alle acties op te volgen staat in de steigers.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken.
Aan de hand van concrete en herkenbare werven wil men inzetten op een krachtdadig beleid.
Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
• Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken.
• Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
• Een reductie van de CO²-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren.
• Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden.
• Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025.
• Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
• Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
De Vlaamse overheid engageert zich om:
• Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s.
• Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden.
• Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact.
• Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen.
• In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen.
• Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren.
• Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geven de Vlaamse gemeentes aan actie te ondernemen om de collectieve streefdoelen van het Pact binnen de onderstaande werven waar te maken:
1. Laten we een boom opzetten
• Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
• 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
• Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030).
2. Verrijk je wijk
• 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030.
• 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030).
3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
• Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (= 6.600 toegangspunten).
• Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (= 66.000 laadpunten).
• 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030.
4. Water het nieuwe goud
• 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
• Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)
Er wordt een jaarlijks opvolgmoment voorzien.
Nadat het rapport met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact aan de gemeenteraad is voorgelegd, zal de gemeente uiterlijk op 1 maart 2023 deze rapportering bezorgen via de digitool (loket.lokaalbestuur.vlaanderen.be).
Er wordt gerapporteerd over de uitgaven die gebeurd zijn voor de projecten waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd, door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code 'ABB-LEKP-2021'.
Gemeentes die intekenen op het Lokaal Energie- en Klimaatpact hebben recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
De verdeling van de financiële middelen van de overheid (±24 miljoen voor 2021) is voor 80% o.b.v. het aantal inwoners en 20% o.b.v. het Gemeentefonds.
Afhankelijk van het aantal Vlaamse gemeenten dat het Pact ondertekent, zal Machelen voor het jaar 2021 aanspraak kunnen maken op minstens 52.861 euro via een 50% cofinancieringsprincipe. Het exacte bedrag wordt ten laatste 1 december 2021 bekend gemaakt. Het Agentschap Binnenlands Bestuur betaalt uiterlijk op 30 april 2022 het subsidiebedrag uit.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist dat de gemeente Machelen het Lokaal Energie- en Klimaatpact zal ondertekenen.
Artikel 2: met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact engageert de gemeente Machelen zich om:
Artikel 3: om deze engagementen om te zetten in praktische maatregelen zal de gemeente Machelen acties voorop plaatsen in haar Klimaatactieplan met betrekking tot de vier werven.
Artikel 4: de voorzitter, burgemeester en algemeen directeur zijn gemachtigd worden gemachtigd dit pact te ondertekenen.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Ons Tehuis Brabant vzw.
De gemeente is aangesloten bij Ons Tehuis Brabant vzw.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Ons Tehuis Brabant vzw.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Haviland vzw.
De gemeente is aangesloten bij Haviland.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van Haviland.
De mail van 11 september 2021 van mevrouw Karina Rombauts waarbij zij haar ontslag aanbiedt als gemeenteraadslid.
De raad dient akte te nemen van dit ontslag.
Het raadslid, voor zover ze nog voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, dient haar mandaat verder te zetten tot de opvolging geregeld is.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad neemt akte van het schriftelijk ontslag van mevrouw Karina Rombauts.
Artikel 2: haar opvolger, conform de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen, zal voor volgende gemeenteraad opgeroepen worden om de eed af te leggen en het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen.
De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2021 om 20:05.