De Vlaamse overheid legt ambitieuze doelstellingen op inzake de hoeveelheid restafval dat door huishoudens mag worden voortgebracht. Binnen de Incovo regio dient de hoeveelheid restafval per inwoner en per jaar te dalen met meer dan 20 kg per inwoner en per jaar om te voldoen aan de doelstellingen.
De analyse van de restafvalzak leert dat er bij het restafval te veel organisch gft-afval zit, gemiddeld 40 % in de Incovo-regio. Het systeem van de composteerbare gft-zakken is niet gebruiksvriendelijk genoeg om op ruime schaal aan te slaan. Ondanks herhaalde pogingen om het gebruik van de gft zak te promoten blijft het succes ervan gering. Gebruikersbevragingen wijzen vooral naar de gebruiksongemakken ervan.
In regio’s waar de gft in containers wordt ingezameld, is de inzameling van gft-afval succesvoller en zijn ook de restafvalcijfers lager. De Interza-regio is hiervan het beste voorbeeld.
Om die reden zal Incovo met ingang van 2022 starten met de standaard inzameling van het gft door middel van containers. Dit systeem vervangt de bestaande gft zakken en tuincontainers. Door het verruimde gebruik zal de prijs voor de dienstverlening veel lager liggen dan bij de tuincontainers. De tweeduizend huidige gebruikers van de tuincontainers zullen dus op een grote prijsdaling kunnen rekenen (voor 240 liter is er een prijsdaling van 206,22 euro naar 120 euro).
Incovo zal de gft-containers in verschillende maten ter beschikking stellen. De gft-containers zullen het jaar door wekelijks worden leeggemaakt. Aan de afvalbelasting zal worden voldaan door aankoop van een gft-sticker die inwoners op de gft-container dienen aan te brengen. Wie de gft sticker enkel aankoopt voor de tweede jaarhelft of voor het laatste kwartaal betaalt een verlaagd tarief.
Voor inwoners zonder een tuin is de 25 liter container het meest geschikt. Alle keukenafval kan hierin verzameld worden. Wie deze container systematisch gebruikt, spaart gauw een bedrag aan afvalzakken uit dat groter is dan de kostprijs van de gft sticker.
Inwoners met tuinen kunnen opteren voor een 140 liter of 240 liter container met aangepast tarief. De 360 liter containers worden om ergonomische redenen uit gebruik genomen.
In het najaar van 2021 zullen alle gezinnen een brief vanwege Incovo ontvangen met uitleg rond het nieuwe aanbod en met de mogelijkheid om via een portaal of infolijn een keuze te maken. Demomodellen van de containers zullen worden tentoon gesteld in de gemeentehuizen.
De betaling zal meteen samen met de keuze van de juiste container worden geregeld. Op basis hiervan zullen begin 2022 containers met sticker bedeeld worden aan huis. Bedoeling is om deze grote logistieke operatie zo veel als mogelijk te laten renderen en twijfelaars meteen over de streep te trekken. Om die reden gelden in de opstartfase verlaagde tarieven.
De bedeling van containers na de opstartfase zal op individuele basis gebeuren en dus veel duurder zijn.
Het is bedoeling om uiterlijk einde februari de volledige bedeling van de duizenden gft-containers afgewerkt te hebben.
De sticker en gft-container zal na de opstartfase verder besteld kunnen worden via een webportaal. Jaarlijks voorziet Incovo ook een moment in elke gemeente waarop de sticker aan een loket zal kunnen worden aangekocht. Op die manier voorziet Incovo een alternatief voor de inwoners die niet de mogelijkheid hebben om digitale bestellingen te doen.
Voorliggende wijziging van het belastingreglement voor afval omvat alle wijzigingen die zich opdringen omwille van de invoering van de gft-containers met ingang van 2022.
Er zijn verschillende maten containers ter beschikking: 25 liter (meest geschikt voor inwoners zonder tuin), 140 liter en 240 liter.
De gft-containers zullen het jaar door wekelijks worden leeggemaakt. De gft-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.
De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker)
GFT-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni 120 euro
Van 1 juli tot 30 september 70 euro
Van 1 oktober tot 31 december 40 euro
GFT-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni 75 euro
Van 1 juli tot 30 september 45 euro
Van 1 oktober tot 31 december 25 euro
GFT-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni 25 euro
Van 1 juli tot 30 september 15 euro
Van 1 oktober tot 31 december 10 euro
Bij introductie van de gft-containers in het najaar van 2021 worden uitzonderlijk en eenmalig lagere tarieven aangerekend: 80 euro voor een 240 liter, 50 euro voor een 120 liter en 17 euro voor een 25 liter container. Deze tarieven gelden bij betaling voor 1 januari 2022.
De gft-zakken worden te koop aangeboden tot 30 november 2021 en mogen worden gebruikt tot 28 februari 2022. In de maand maart 2022 kunnen ze worden ingeruild bij Incovo.
In het MJP worden hiervoor geen ontvangsten voorzien. De verkoop van de recipiënten gebeurt door en voor rekening van Incovo, net als de ontvangsten op het recyclagepark.
Artikel 1: de gemeenteraadsbeslissing van 16 februari 2021 houdende het vaststellen van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven.
Artikel 2: vanaf 1 januari 2022 wordt volgende contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven:
1. Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)
A. Afvalzakken
De ophaling van restafval gebeurt uitsluitend en verplicht in restafvalzakken die het kenmerk van Incovo dragen.
De distributie van de voorgeschreven restafvalzakken gebeurt in samenwerking met Incovo. Zij worden te koop aangeboden bij Incovo, bij het onthaal van het lokaal bestuur en bij de handelsondernemingen aan het vastgesteld tarief.
De afvalzakken worden verkocht tegen volgende prijs:
- Voor P+MD-afval (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,15 euro per zak met een inhoudsvermogen van 75 liter.
- Voor GFT-afval (groente-, fruit- en tuinafval), in pakken van 10, tegen de prijs van 0,25 euro per zak met een inhoudsvermogen van 15 liter, en 1,20 euro per zak met een inhoudsvermogen van 60 liter.
GFT zakken worden te koop aangeboden tot 30 november 2021 en mogen worden gebruikt tot 28 februari 2022. In de maand maart 2022 kunnen ze worden ingeruild bij Incovo.
- Voor restafval, in pakken van 10, tegen de prijs van 1,80 euro per zak met een inhoudsvermogen van 45 liter, en 0,90 euro per zak met een inhoudsvermogen van 22.5 liter.
B. GFT-container
Inwoners kunnen voor de ophaling van gft-afval beroep doen op gft-containers die door Incovo worden ter beschikking gesteld. GFT-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.
De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker):
GFT-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni 120 euro
Van 1 juli tot 30 september 70 euro
Van 1 oktober tot 31 december 40 euro
GFT-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni 75 euro
Van 1 juli tot 30 september 45 euro
Van 1 oktober tot 31 december 25 euro
GFT-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni 25 euro
Van 1 juli tot 30 september 15 euro
Van 1 oktober tot 31 december 10 euro
Bij introductie van de gft-containers in het najaar van 2021 worden uitzonderlijk en eenmalig lagere tarieven aangerekend: 80 euro voor een 240 liter, 50 euro voor een 120 liter en 17 euro voor een 25 liter container. Deze tarieven gelden bij betaling voor 01 januari 2022.
C. Groot restafval - AEEA - snoeihout
De ophaling van groot restafval gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen de prijs van 20 euro per begonnen m³.
Voor AEEA (elektrische apparatuur) geldt een vaste ophaalkost van 15 euro, ongeacht de aangeboden hoeveelheid.
Voor snoeihout geldt een tarief van 10 euro per m³.
De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.
D. Platenzak voor gebonden asbesthoudend bouwmateriaal
De ophaling van de platenzak gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen een tarief van 30 euro per platenzak met afmetingen 3.10 - 1.10 - 0.30 meter. Bij de platenzak wordt ook veiligheidspak, handschoenen en een stofmasker bijgeleverd.
De platenzak kan worden aangekocht op de recyclageparken van Incovo of op de hoofdzetel. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.
2. Brengmethode (recyclagepark)
Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Incovo. De wijze van betaling geschiedt op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Incovo of door elektronische betaling via Bancontact.
De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de geldende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.
Volgende categorieën worden onderscheiden:
Volgende tarieven worden gehanteerd in euro
|
Groot restafval en asbest |
Recycleerbaar (groen, harde plastics, hout en zuiver steen) |
Gemengd bouwafval |
Cat 1 |
5 |
2.5 |
6.25 |
Cat 2 |
10 |
5 |
12.5 |
Cat 3 |
20 |
10 |
25 |
Cat 4 |
30 |
15 |
37.5 |
Cat 5 |
40 |
20 |
50 |
Cat 6 |
60 |
30 |
75 |
In afwijking van bovenstaande tarieven wordt voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van tien euro.
Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Bij een jaarlijkse aanvoer per gezin voor meer dan 100 euro, worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.
Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO’s en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt eenmalig 20 euro administratiekost aangerekend.
3. Ondergrondse inzameling (uitsluitend voor de bewoners rondom sorteerpunten)
Het bedrag van de contant belasting voor de ondergrondse inzameling wordt als volgt vastgesteld:
Fractie Tarief
A) Restafval
Per dumping van restafval in de 30 liter trommel 1,15 euro
De contantbelasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van, restafval.
B) GFT
Per dumping van gft in de 15 liter trommel 0,25 euro
De contant belasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van gft.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling van restafval en gft zijn de contant belasting verschuldigd bij het openen van de trommel van de container door middel van de door Incovo verstrekte badge. Via het klantenportaal van Incovo kan een geldelijk tegoed worden opgeladen op de klantenrekening geassocieerd met de badge. Het correcte belastingbedrag wordt dan afgetrokken bij het openen van de trommel.
C) Verstrekken van een bijkomende badge of een nieuwe badge na verlies 5 euro
De contant belasting vermeld, is verschuldigd door eenieder die bij herhaling voor hetzelfde adres een badge voor gebruik van de ondergrondse containers aanvraagt.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling en hiervoor bij herhaling (tweede, derde, vierde …keer) een toegangsbadge aanvragen zijn dit bedrag verschuldigd bij de aanvraag van de badge via het klantenportaal. Dit bedrag wordt voor verzending afgetrokken van het tegoed op de klantenrekening geassocieerd met de badge.
Artikel 3: het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo wordt gemachtigd om de contantbelasting zoals vermeld te innen met ingang vanaf heden.
Artikel 4: de belasting moet contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting een kohierbelasting.
Artikel 5: de belastingschuldige kan een bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen overeenkomstig artikel 9 van het invorderingsdecreet. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na indiening ervan.
Artikel 6: dit besluit treedt in werking vanaf heden.
Artikel 7: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen en een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Incovo en Ovam.