Terug
Gepubliceerd op 10/09/2021

Agenda  gemeenteraad

di 21/09/2021 - 19:05 De Wulfzaal
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 juli 2021

    • Bekrachtiging besluit burgemeester inzake gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad 20 en 21 september 2021

      Ten gevolge van de maatregelen omtrent Covid-19 en de Ministeriële Besluiten hierop betrekking hebbende, verlopen de gemeenteraadscommissie, raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad als openbare vergadering maar voor het publiek zowel virtueel/digitaal als fysiek.

    • Bekrachtiging besluit burgemeester inzake bijkomende maatregelen voor het onderwijs naar aanleiding van het coronacrisis

      Gezien het significante verschil in aantal besmettingen en de vaccinatiegraad is het noodzakelijk om bijkomende maatregelen op te leggen voor het secundair onderwijs in Machelen om het aantal besmettingen bij de start van het nieuwe schooljaar op te september te beperken en het contactonderwijs maximaal te kunnen laten plaatsvinden.

    • Bekrachtiging besluit burgemeester inzake besluit houdende bestuurlijke maatregelen ten aanzien van Boggi Steak House, gelegen te Stationsstraat 87, 1831 Diegem

    • Nieuwe organisatiestructuur

      Er komt een nieuwe organisatiestructuur, gebaseerd op de ervaringen sedert 2018, na de integratie gemeente-ocmw.

      Er blijven drie teams over: welzijn, ruimte en beleven.

      De onderdelen van team organisatie worden terug geïncorporeerd bij diensten waar ze functioneel of decretaal bij thuishoren:

      - organisatiebeheersing onder de algemeen directeur

      - interne preventie bij de HRM dienst

      - de poetsploeg bij de technische diensten

      Team welzijn wordt geclusterd tot drie clusters: kind en jeugdwelzijn, volwassenenwelzijn en ouderenwelzijn

      Dit alles met het oog op een efficiëntere organisatie van de diensten en teneinde een geïntegreerd en transversaal beleid te kunnen voeren.

    • Besluit tot goedkeuring van het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst in het kader van het besluit Vlaamse regering 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken en het besluit van de Vlaamse regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID19-pandemie te versterken tot verderzetting van de engagementen in het kader van het wijzigingsbesluit van de Vlaamse regering van 16 juli 2021

      De contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid19-pandemie wordt verder gezet tot 15 oktober 2021.


    • Kerkfabriek Sint-Gertrudis - Budget 2022

      De beleidsnota en het budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Gertrudis dient worden goedgekeurd.

      Er dient voorzien te worden in

      - woonstvergoeding bedienaar eredienst voor 4.800 euro

      - een investeringstoelage van 20.000 euro.

    • Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten - Budget 2022

      De beleidsnota en het budget 2022 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten. 

      Een exploitatietekort wordt geraamd dat door de gemeente dient bijgedragen te worden 5.933,08 euro.

    • Subsidiebesluit inzake toekenning geschenken aan echtparen die hun gouden, diamanten, briljanten of platina bruiloft vieren en aan 100-jarigen

      Er wordt een premie voorzien per echtpaar om hun huwelijksjubileum te vieren:

      De premie bedraagt:

      • Gouden bruiloft (50 jaar): 125 euro
      • Diamanten bruiloft (60 jaar): 250 euro
      • Briljanten bruiloft (65 jaar): 375 euro
      • Platina bruiloft (70 jaar): 620 euro.

      Er wordt een premie voorzien voor de inwoner die 100 jaar wordt van 500 euro.
      Deze premies worden overgemaakt via de bankrekening.

    • Retributiereglement op graf-, nis- en urnenveld concessies

      De prijs van de ontgraving, in het geval het gaat om een urne in een columbarium of een urnenkelder, wordt verlaagd van 1000 euro naar 250 euro.

    • Retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse opvang

    • Contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen

      Wijziging van het belastingreglement voor afval: alle wijzigingen die zich opdringen omwille van de invoering van de gft-containers met ingang van 2022.

      De gft-zakken worden te koop aangeboden tot 30 november 2021 en mogen worden gebruikt tot 28 februari 2022. In de maand maart 2022 kunnen de niet gebruikte gft-zakken worden ingeruild bij Incovo.

      Vanaf dan kan gebruik gemaakt worden van gft-containers in verschillende inhoudsmaten en tarieven.

    • Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: parkeren uitsluitend voor motorfietsen, personenauto’s, auto’s voor dubbelgebruik en minibussen op de Leonardo da Vincilaan

      Er komt een verbod op parkeren voor vrachtwagens op de Leonardo da Vincilaan.

    • Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: verbod stilstaan en parkeren aan beide zijden van de Culliganlaan

      Op de Culliganlaan wordt parkeerverbod ingesteld langsheen beide zijden van de straat. Op die manier is er een veiligere verbinding voor fietsers en voetgangers.

    • Verkoop perceel grond langsheen J.F. Kennedylaan aan aanpalende eigenaar

    • Toekenning ere-burgerschap aan E.H. Vital Orolé

       

       
    • Proces-verbaal kandidaten schoolraad

      Proces-verbaal kandidaten schoolraad.

      De directeur stelt na onderzoek van de kandidatenlijst vast dat er niet meer kandidaten zijn dan het aantal effectief te begeven mandaten.

    • Intrekking beheersoverdracht bij Fluvius West voor de activiteit Fluvius GIS

       Fluvius GIS stopt met ingang van 1 juni 2022 met de ondersteuning van de gemeentelijke GIS-activiteiten, de gemeente zal de alternatieven bekijken op de markt om de ondersteuning in de toekomst verder te zetten.

       
    • Ondertekening Burgemeestersconvenant (Convenant of Mayors) 2030

      De gemeenteraad gaat akkoord met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030.

      Hiermee engageert de gemeente zich om:

      • De uitstoot van CO² (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen ten opzichte van 2011, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie);
      • Haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering (klimaatadaptatie).
    • Ondertekening Lokaal Energie- en Klimaatpact

      Met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact engageert de gemeente Machelen zich om:

      • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen.
      • De uitstoot van CO² (en eventuele andere broeikasgassen) op haar grondgebied tegen 2030 met ten minste 40 % terug te dringen ten opzichte van 2011, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen (klimaatmitigatie).
      • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden.
      • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025.
      • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken.
      • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
    • Ons Tehuis Brabant vzw - kennisneming jaarverslag 2020

    • Haviland - kennisneming jaarverslag 2020