Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 18/04/2023 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 20:01.

De voorzitter opent de vergadering met de triestige mededeling dat één van onze medewerkers overleden is.

Catherine Ghaye was in dienst bij het lokaal bestuur sedert 2019 en maakte op dit ogenblik deel uit van het poetsteam.

Ze was een levenslustige collega die spijtig genoeg op 55 jarige leeftijd onverwacht en plotseling is overleden.

We verliezen veel te vroeg een graag geziene collega en medewerker.

 

De raad houdt een minuut stilte.

 
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 21 maart 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 maart 2023 wordt goedgekeurd.

    • Aanpassing organisatiestructuur

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Bij de opmaak aanpassing MJP 2022-2025 heeft het managementteam een voorstel uitgewerkt en toegelicht aan het vast bureau tot aanpassing organisatiestructuur:

      Uitgangspunten hierbij zijn:

      • efficiënt personeelsbeheer, -beleid en -inzet
      • budgettaire druk op personeelskost
      • geïntegreerd en transversaal werken
      • projectmatig werken
      • klimaat/energie: voorbeeldrol, efficiënt beheer van eigen patrimonium en infrastructuur

       

      Uitdagingen voor de lokale organisatie zijn:

      • snelle bevolkingsgroei, jonge bevolking, grote diversiteit in bevolking
      • bevolking met problemen inzake energie, huisvesting, tewerkstelling en kansarmoede
      • hoog aantal niet- Nederlands als thuistaal
      • weinig groen, veel verharding
      • veel automobiliteit.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet lokaal bestuur m.b.t. bevoegdheden algemeen directeur en organisatiebeheersing.
      • Besluit gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 21 september 2021 tot goedkeuring nieuwe organisatiestructuur.
      • Principebesluit college en vast bureau van 13 december 2022 tot aanpassing organisatiestructuur: op weg naar 2030.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
      • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
      Advies en motivering

      De wijze van aanpak van de uitgangspunten en uitdagingen zijn de volgende:

      • eilandvorming in dienstverlening, acties en evenementen tegengaan: clustering in functie van beleid en efficiënte en effectieve dienstverlening en operationele werking
      • focussen op kerntaken
      • meer en meer overgang van operationele werking naar beleid en regie voeren
      • partnerschappen extern aangaan
      • het managementteam heeft strategische rol inzake beleid, regie, organisatie en budget.

      Bovendien worden we geconfronteerd met een krappe arbeidsmarkt en een zwakkere positie als aantrekkelijke en stabiele werkgever voor de hogere functies, waardoor het genoodzaakt is om aan opschaling te doen zoals in de meeste andere lokale besturen.

      De naamgeving van teams en functies dient aangepast te worden voor herkenbaarheid extern en vermijden van verwarring intern.

      De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies (met bemerkingen) tot gevolg.

      Financiële weerslag

      Voorzien in MJP.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de aanpassing van de organisatiestructuur lokaal bestuur, zoals vastgesteld in bijgaand organigram, wordt goedgekeurd.

      Het betreft de hierna volgende wijzigingen:

      1. naam teams, functies en inschaling:

      • team welzijn wordt directie mens, teamcoach welzijn A4a/A4b wordt directeur mens A5a/A5b
      • team ruimte wordt directie ruimte, teamcoach ruimte A4a-A4b wordt directeur ruimte A5a-A5b
      • team beleven wordt dienst beleven, functie teamcoach A4a-A4b wordt afgeschaft, dienst beleven wordt geleid door diensthoofd beleven A1a/A3a
      • personeelsdienst wordt directie HR, HR manager A1a/A3a wordt directeur HR A4a-A4b

       

      2. wijzigingen in de organisatiestructuur:

      • binnen directie mens  wordt, in de cluster volwassenenwelzijn de dienst burger en integratie ondergebracht zijnde de integratie huidige diensten onthaal/burgerzaken/toeleiding/sociale dienst vanuit het oogpunt eerstelijns-onthaal voor alle inwoners, oppikken signalen en geïntegreerde front-office dienstverlening;
      • in het kader van het efficiënt beheer van eigen patrimonium en infrastructuur, dienen de verantwoordelijkheden structureel vastgelegd te worden inzake het behalen van de doelstellingen verwoord in burgemeestersconvenant, het LEKP en doelstelling tot halvering energieverbruik tegen 2030;
      • dienst beleven en directie mens dienen een structurele samenwerking op poten te zetten inzake het behalen van de sociale doelstellingen, onder meer wat betreft e-inclusie, uitpas, taalproblematiek, inburgering, integratie, ...

       

      3. het managementteam:

      Naast de algemeen directeur (als voorzitter), de financieel directeur en de burgemeester (als waarnemer), zoals decretaal verankerd, zal het MAT nog bestaan uit volgende kernleden: directeur mens, directeur ruimte, diensthoofd beleven en directeur HR.

    • Arbeidsreglement lokaal bestuur

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Bijwerking arbeidsreglement ingevolge aanpassing organisatiestructuur (wijziging functiebenamingen).

      Nieuwe wetgeving vrijstelling geneeskundig getuigschrift voor één dag arbeidsongeschiktheid of eerste dag van langere periode arbeidsongeschiktheid (max. 3 keer per kalenderjaar), van toepassing op contractueel personeel, en keuze bestuur dit ook toepasbaar te maken op statutair personeel.

      Invoering nieuwe klokkenluidersregeling voor lokale en provinciale besturen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen.
      • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
      • Besluit gemeenteraad en besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2020 tot goedkeuring arbeidsreglement personeel lokaal bestuur, aangepast bij de raadsbesluiten van 21 december 2022.
      • Aanpassing organisatiestructuur.
      • Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid, Hoofdstuk 2 – Wijziging regeling inzake voorleggen geneeskundig getuigschrift in geval van arbeidsongeschiktheid.
      • Wijziging aan het Bestuursdecreet (bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 18 november 2022) dat voorziet in een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
      Advies en motivering

      De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies tot gevolg.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de aanpassing van het arbeidsreglement personeel lokaal bestuur en de toevoeging van de klokkenluidersregeling aan bijlage 13 – deontologische code – van het arbeidsreglement, zoals vastgesteld in bijlagen, worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2: een afschrift van dit besluit met alle bijlagen, wordt overgemaakt aan de bevoegde inspectie van het Toezicht op de Sociale Wetten.

    • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De nood aan enkele aanpassingen aan de rechtspositieregeling ingevolge de aanpassing van de organisatiestructuur:

      • wijziging functiebenamingen leden MAT
      • invoering nieuwe weddeschaal A5a-A5b
      • aanpassing bepalingen managementtoelage.

      Gezien heel wat functies niet of pas na meerdere vacant verklaringen ingevuld geraken, is het aangewezen de voorziene versoepelde wervingsprocedure voor knelpuntberoepen in de zorg uit te breiden naar knelpuntberoepen buiten de zorg. Dit onder bepaalde voorwaarden en zonder afbreuk te doen aan het niveau van de selectie van de kandidaten.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
      • Aanpassing organisatiestructuur.
      Advies en motivering

      De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een protocol van akkoord tot gevolg.

      Het positief advies van het managementteam van 24 maart 2023.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de aanpassing van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, overeenkomstig het document in bijlage van dit besluit.

       

      Artikel 2: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.

    • Deontologische code OCMW lokale mandatarissen - oprichting deontologische commissie

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Alle gemeenten in Vlaanderen zijn vanaf maart 2023 verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de politieke mandaten.

      De decreetwijziging houdt in dat:

      - de raad voor maatschappelijk welzijn een deontologische commissie moet oprichten

      - de deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn bevat de regels over de deontologische commissie: samenstelling, werking en bevoegdheid.

       

      De deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor:

      -          De OCMW-raadsleden

      -          De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn

      -          De voorzitter en de leden van het vast bureau

      -          De voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 39, 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 januari 2019 aangaande de vastlegging van de deontologische code OCMW lokale mandatarissen.
      Advies en motivering

      De samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie wordt opgenomen in de deontologische code onder het hoofdstuk “Naleving en handhaving van de deontologische code”.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van de deontologische code tot oprichting van een deontologische commissie zoals in bijlage van deze beslissing liggende en er deel van uitmakende.

    • Informatieveiligheid: jaarverslag 2022, beleidsplan 2023-2025

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).

      De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur artikel 77, 78 en 84.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Besluit van het vast bureau van 20 december 2022 waarbij Naomi Van Dingen aangesteld wordt als informatieveiligheidsconsulent/DPO.
      • Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden van 4 november 1950.
      • Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/AVG) van 27 april 2016.
      • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijk gegevensverkeer met het uitvoeringsbesluit: besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor de gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer. 
      • Wet van 20 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
      Advies en motivering

      Vanaf 1 januari 2020 is er 1 DPO aangesteld voor de entiteiten gemeente en OCMW. Volgende documenten inzake informatieveiligheid worden ter kennisname voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

      • jaarverslag 2022 gemeente en OCMW
      • beleidsplan 2023-2025 gemeente en OCMW

      De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheidscel.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:

      • jaarverslag 2022 gemeente en OCMW
      • beleidsplan 2023-2025 gemeente en OCMW.
    • Haviland - gewone algemene vergadering 21 juni 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het OCMW Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale.

      Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 over aanduiding vertegenwoordigers in Haviland Intercommunale.
      Advies en motivering

      De oproepingsbrief van 30 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 met volgende agendapunten:

      1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022: goedkeuring
      2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2022
      3. Jaarrekening 2022 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31 december 2022, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (artikel 41)
      4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31 december 2022: goedkeuring (artikel 41)
      5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31 december 2022: goedkeuring (artikel 41)
      6. Bestuur: kwijting aan de bestuurders, commissaris (artikel 34)
      7. Vaststelling resultaatsbestemming (artikel 41)
      8. Toetreding politiezone(s): goedkeuring (artikel 8)
      9. Varia.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 worden goedgekeurd.

       

      Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 goed te keuren.