De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 20:01.
De voorzitter opent de vergadering met de triestige mededeling dat één van onze medewerkers overleden is.
Catherine Ghaye was in dienst bij het lokaal bestuur sedert 2019 en maakte op dit ogenblik deel uit van het poetsteam.
Ze was een levenslustige collega die spijtig genoeg op 55 jarige leeftijd onverwacht en plotseling is overleden.
We verliezen veel te vroeg een graag geziene collega en medewerker.
De raad houdt een minuut stilte.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 maart 2023 wordt goedgekeurd.
Bij de opmaak aanpassing MJP 2022-2025 heeft het managementteam een voorstel uitgewerkt en toegelicht aan het vast bureau tot aanpassing organisatiestructuur:
Uitgangspunten hierbij zijn:
Uitdagingen voor de lokale organisatie zijn:
De wijze van aanpak van de uitgangspunten en uitdagingen zijn de volgende:
Bovendien worden we geconfronteerd met een krappe arbeidsmarkt en een zwakkere positie als aantrekkelijke en stabiele werkgever voor de hogere functies, waardoor het genoodzaakt is om aan opschaling te doen zoals in de meeste andere lokale besturen.
De naamgeving van teams en functies dient aangepast te worden voor herkenbaarheid extern en vermijden van verwarring intern.
De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies (met bemerkingen) tot gevolg.
Voorzien in MJP.
Enig artikel: de aanpassing van de organisatiestructuur lokaal bestuur, zoals vastgesteld in bijgaand organigram, wordt goedgekeurd.
Het betreft de hierna volgende wijzigingen:
1. naam teams, functies en inschaling:
2. wijzigingen in de organisatiestructuur:
3. het managementteam:
Naast de algemeen directeur (als voorzitter), de financieel directeur en de burgemeester (als waarnemer), zoals decretaal verankerd, zal het MAT nog bestaan uit volgende kernleden: directeur mens, directeur ruimte, diensthoofd beleven en directeur HR.
Bijwerking arbeidsreglement ingevolge aanpassing organisatiestructuur (wijziging functiebenamingen).
Nieuwe wetgeving vrijstelling geneeskundig getuigschrift voor één dag arbeidsongeschiktheid of eerste dag van langere periode arbeidsongeschiktheid (max. 3 keer per kalenderjaar), van toepassing op contractueel personeel, en keuze bestuur dit ook toepasbaar te maken op statutair personeel.
Invoering nieuwe klokkenluidersregeling voor lokale en provinciale besturen.
De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies tot gevolg.
Geen
Artikel 1: de aanpassing van het arbeidsreglement personeel lokaal bestuur en de toevoeging van de klokkenluidersregeling aan bijlage 13 – deontologische code – van het arbeidsreglement, zoals vastgesteld in bijlagen, worden goedgekeurd.
Artikel 2: een afschrift van dit besluit met alle bijlagen, wordt overgemaakt aan de bevoegde inspectie van het Toezicht op de Sociale Wetten.
De nood aan enkele aanpassingen aan de rechtspositieregeling ingevolge de aanpassing van de organisatiestructuur:
Gezien heel wat functies niet of pas na meerdere vacant verklaringen ingevuld geraken, is het aangewezen de voorziene versoepelde wervingsprocedure voor knelpuntberoepen in de zorg uit te breiden naar knelpuntberoepen buiten de zorg. Dit onder bepaalde voorwaarden en zonder afbreuk te doen aan het niveau van de selectie van de kandidaten.
De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een protocol van akkoord tot gevolg.
Het positief advies van het managementteam van 24 maart 2023.
Geen
Artikel 1: de aanpassing van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, overeenkomstig het document in bijlage van dit besluit.
Artikel 2: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.
Alle gemeenten in Vlaanderen zijn vanaf maart 2023 verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de politieke mandaten.
De decreetwijziging houdt in dat:
- de raad voor maatschappelijk welzijn een deontologische commissie moet oprichten
- de deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn bevat de regels over de deontologische commissie: samenstelling, werking en bevoegdheid.
De deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor:
- De OCMW-raadsleden
- De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
- De voorzitter en de leden van het vast bureau
- De voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De samenstelling, werking en bevoegdheid van de deontologische commissie wordt opgenomen in de deontologische code onder het hoofdstuk “Naleving en handhaving van de deontologische code”.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aanpassing van de deontologische code tot oprichting van een deontologische commissie zoals in bijlage van deze beslissing liggende en er deel van uitmakende.
Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).
De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.
Vanaf 1 januari 2020 is er 1 DPO aangesteld voor de entiteiten gemeente en OCMW. Volgende documenten inzake informatieveiligheid worden ter kennisname voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn:
De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheidscel.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:
Het OCMW Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale.
Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het Decreet Lokaal Bestuur.
De oproepingsbrief van 30 maart 2023 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 met volgende agendapunten:
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 21 juni 2023 goed te keuren.