Terug
Gepubliceerd op 20/04/2023

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

di 18/04/2023 - 20:00

Arbeidsreglement lokaal bestuur

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
Aanleiding en doel

Bijwerking arbeidsreglement ingevolge aanpassing organisatiestructuur (wijziging functiebenamingen).

Nieuwe wetgeving vrijstelling geneeskundig getuigschrift voor één dag arbeidsongeschiktheid of eerste dag van langere periode arbeidsongeschiktheid (max. 3 keer per kalenderjaar), van toepassing op contractueel personeel, en keuze bestuur dit ook toepasbaar te maken op statutair personeel.

Invoering nieuwe klokkenluidersregeling voor lokale en provinciale besturen.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 77 en 78.
    Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • Wet van 8 april 1965 betreffende de arbeidsreglementen.
  • Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen.
  • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.
  • Besluit gemeenteraad en besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2020 tot goedkeuring arbeidsreglement personeel lokaal bestuur, aangepast bij de raadsbesluiten van 21 december 2022.
  • Aanpassing organisatiestructuur.
  • Wet van 30 oktober 2022 houdende diverse bepalingen betreffende arbeidsongeschiktheid, Hoofdstuk 2 – Wijziging regeling inzake voorleggen geneeskundig getuigschrift in geval van arbeidsongeschiktheid.
  • Wijziging aan het Bestuursdecreet (bekrachtigd door de Vlaamse Regering op 18 november 2022) dat voorziet in een procedure voor de melding van inbreuken en bescherming van melders, gebaseerd op de klokkenluidersrichtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement.
Advies en motivering

De besprekingen gevoerd in het hoog overleg- en bijzonder onderhandelingscomité van 22 maart 2023 met het tot stand komen van een positief advies tot gevolg.

Financiële weerslag

Geen

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de aanpassing van het arbeidsreglement personeel lokaal bestuur en de toevoeging van de klokkenluidersregeling aan bijlage 13 – deontologische code – van het arbeidsreglement, zoals vastgesteld in bijlagen, worden goedgekeurd.

 

Artikel 2: een afschrift van dit besluit met alle bijlagen, wordt overgemaakt aan de bevoegde inspectie van het Toezicht op de Sociale Wetten.