Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 17/12/2024 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 17/12/2024 om 20:00.

De voorzitter opent de vergadering.

Gezien er op de installatievergadering van de gemeenteraad 2 verkozenen verontschuldigd waren, stelt de voorzitter voor om eerst de eedaflegging van betrokkenen te doen en schorst hij daarom de raad voor maatschappelijk welzijn onmiddellijk.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 19 november 2024 en 2 december 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Advies en motivering

      Gezien de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2024 handelde over de verkiezing voorzitter bcsd en verkiezing leden bcsd, in navolging installatie gemeenteraad en conform de richtlijnen van de Vlaamse regering, werden op die zitting geen andere agendapunten toegelaten.

      Het notulenverslag van 19 november 2024 dient bijgevolg nog goedgekeurd te worden. 

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 november 2024 en 2 december 2024 wordt goedgekeurd.

    • Verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Na de voorafgaandelijke schorsing van de raad voor maatschappelijk welzijn om de verkozenen die verontschuldigd waren op de installatievergadering gemeenteraad van 2 december de kans te geven hun eed af te leggen en zo onmiddellijk te kunnen deelnemen aan de raad voor maatschappelijk welzijn, en na schorsing van de gemeenteraad, heropent de voorzitter de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn verkiezen op basis van akten van voordracht de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 92.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 87, 88, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 102 en 105.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van de modellen van akte van voordracht en akte van opvolging in het kader van de installatie en samenstelling van de lokale bestuursorganen.
      • Besluit van de Vlaamse regering tot vaststelling van het aantal te verkiezen gemeenteraadsleden per gemeente, schepenen per gemeente, leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en van het vast bureau van Voeren en van de faciliteitengemeenten rond Brussel, leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst per gemeente, stadsdistrictsraadsleden per stadsdistrict in Antwerpen en provincieraadsleden per provincie en per provinciedistrict.
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
      Advies en motivering
      Het aantal leden van het BCSD bedraagt 8. Daarbij is de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst niet inbegrepen als lid. 

      Het aantal leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst dat wordt toegewezen aan de verschillende lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, wordt bepaald naar verhouding van het aantal zetels waarover elke lijst binnen de raad voor maatschappelijk welzijn beschikt. 

      Door de algemeen directeur werd nagegaan hoeveel zetels in het bijzonder comité voor de sociale dienst aan de verschillende lijsten of groepen van lijsten toekomen.  

      Op 28 november 2024 werd de zetelverdeling bekendgemaakt op de webtoepassing van de gemeente.

      Op de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2024 werd vastgesteld dat de lijsten Samen Vooruit en N-VA een ontvankelijke akte van voordracht voor kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers hadden ingediend.

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft dan ook 5 leden van het BCSD verkozen verklaard, die allen ter zitting de eed hebben afgelegd. 

      De kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden schriftelijk voorgedragen door de verkozenen voor de gemeenteraad op basis van akten van voordracht die moeten voldoen aan de ontvankelijkheidsvoorwaarden van decreet over het lokaal bestuur, artikel 92, tweede lid. 

      De algemeen directeur ontving per mail op woensdag 4 december 2024 de akte van voordracht van de kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst voor de lijst 1830-31 waarbij werd voorgesteld de heer du Bus de Warnaffe Maximilien als kandidaat lid BCSD voor te dragen.

      Tevens was in deze akte van voordracht een einddatum van het mandaat voorzien, met name op 31 december 2027. Als eerste kandidaat-opvolger werd opgegeven mevrouw Ayadi Badra. 

      De algemeen directeur ontving op maandag 9 december 2024 de akte van voordracht van de kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst voor de lijst cd&v-Open Vld waarbij volgende twee leden worden voorgesteld als lid BCSD:

      • Jean Dewaerheid
      • Carine Musschoot

      in deze akte zijn geen opvolgers aangeduid. 


      De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn stelt dat de akten van voordracht van de leden en kandidaat-opvolgers van het bijzonder comité voor de sociale dienst, binnengebracht na de installatievergadering van de gemeenteraad, ontvankelijk zijn onder volgende voorwaarde:

      • Gedaan zijn op de modelakte die de Vlaamse regering bij besluit van 21 juni 2024 heeft vastgesteld en die op de dag van de verkiezingen door het Agentschap Binnenlands Bestuur met de datumstempel van die dag ter beschikking is gesteld;  
      • De voornaam of voornamen, de naam, de geboortedatum, het beroep, het rijksregisternummer en de hoofdverblijfplaats van de kandidaat-leden en de opvolgers vermelden; 
      • Ondertekend zijn door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen, of, als de voorgedragen kandidaat deelgenomen heeft aan de lokale verkiezingen, door de meerderheid van de verkozenen van dezelfde lijst of groep van lijsten die aan de lokale verkiezingen hebben deelgenomen en die geïnstalleerd zijn als raadslid; kandidaat-leden van verschillend geslacht vermelden, tenzij het gaat om een lijst of groep van lijsten waaraan maar één zetel in het bijzonder comité voor de sociale dienst is toegewezen; 
      • Niet meer kandidaat-leden vermelden dan het aantal dat aan de lijst of groep van lijsten is toegewezen.

      De twee ingediende akten kunnen als ontvankelijk beschouwd worden.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van

      a) De akte van voordracht van 1830-31:

      effectief lid BCSD: de heer du Bus de Warnaffe Maximilien, met einddatum mandaat 31 december 2027 en kandidaat-opvolger mevrouw Ayadi Badra.

       

      b) de akte van cd&v-Open Vld:

      effectieve leden BCSD: de heer Jean Dewaerheid en mevrouw Carine Musschoot, zonder opgave van einddatum mandaat noch kandidaat-opvolgers.


      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven goed van volgende kandidaat-leden en kandidaat-opvolgers:

      • Maximilien du Bus de Warnaffe met kandidaat-opvolger Ayada Badra
      • Jean Dewaerheid
      • Carine Musschoot.


      Artikel 3: de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn nodigt de verkozen leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, zoals in vorige artikelen vermeld, in openbare zitting uit tot de eedaflegging:

      "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van deze eedaflegging.


      Artikel 4: de raad voor maatschappelijk welzijn stelt vast dat, conform decreet over het lokaal bestuur, artikel 96, paragraaf 1 volgende verkozenen de eed als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst hebben afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn:

      • Maximilien du Bus de Warnaffe 
      • Jean Dewaerheid
      • Carine Musschoot.
    • Interne werkverdeling vast bureau

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Jean-Pierre De Groef is op de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad op 2 december 2024 aangesteld als aangewezen burgemeester en heeft de eed afgelegd in handen van de gemeenteraadsvoorzitter. De benoemingsprocedure tot burgemeester is hierdoor opgestart.

      De burgemeester is, door de toepassing van het decreet lokaal bestuur, ook voorzitter van het vast bureau.

      Op de installatievergadering van de gemeenteraad van 2 december 2024 werd kennis genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat schepenen, waarbij de voorgedragen kandidaat schepenen werden verkozen verklaard, zij de eed hebben afgelegd en akte werd genomen van de rangorde waarin zij werden geïnstalleerd.

      De schepenen zijn, door toepassing van het decreet lokaal bestuur, ook lid van het vast bureau.

      Op de eerste vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2024 werd kennis genomen van de akte van voordracht van kandidaat voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, en waarbij Benny Blanckaert als voorzitter verkozen werd verklaard en de eed heeft afgelegd.

      Bijgevolg is de heer Benny Blanckaert ook toegevoegde schepen en lid van het vast bureau.

      Juridische grond
      • Decreet van 17 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Voor de goede werking van het vast bureau, en onverminderd de decretale bepalingen in het decreet van het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 83 dat bepaalt dat het vast bureau collegiaal beslist, en onverminderd

      • De afsprakennota tussen het vast bureau - algemeen directeur - managementteam
      • Het huishoudelijk reglement van het vast bureau
      • De deontologische code voor lokale OCMW mandatarissen (ook van toepassing op de voorzitter en leden vast bureau, inbegrepen de voorzitter BCSD)

      Is het voor de praktische werking noodzakelijk om een interne werkverdeling te bepalen, dienstig voor de voorbereiding van beleid, projecten, dossiers en beslissingen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis

      a) Onverminderd de beslissing van de gemeenteraad van 2 december 2024 waarbij kennis werd genomen van de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarbij de voorgedragen kandidaat schepenen werden verkozen verklaard, zij de eed hebben afgelegd en akte werd genomen van de rangorde waarin zij werden geïnstalleerd;

       

      b) Onverminderd de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december waarbij kennis werd genomen van de akte van voordracht van kandidaat voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst, en waarbij Benny Blanckaert als voorzitter verkozen werd verklaard en de eed heeft afgelegd; 

       

      c) Onverminderd de kennisname door de gemeenteraad van de eedaflegging van Jean-Pierre De Groef als aangewezen-burgemeester, automatisch ook voorzitter van het vast bureau. 

       

      Van volgende interne werkverdeling binnen het vast bureau afgesproken voor de legislatuur die begonnen is op 2 december 2024 en loopt tot en met 2030:   

       

      Burgemeester: Jean-Pierre De Groef

      • Financiën
      • Burgerzaken
      • Personeelsbeleid
      • Veiligheid en preventie
      • Economie

       

      1ste schepen: Steve Claeys

      • Mobiliteit
      • Ruimtelijke ordening
      • Stedenbouw
      • Woonbeleid
      • Luchthaven


      2de schepen: Mohamed Akaychouh

      • Sport
      • Cultuur
      • Toerisme
      • IT
      • Communicatie
      • Organisatie


      3de schepen: Magda Geeroms

      • Openbaar domein
      • Gebouwenbeheer
      • Milieu
      • Dierenwelzijn
      • Vlaamse aangelegenheden


      4de schepen: Hicham El Majnaoui

      • schepen van het Kind (jeugd, kinderopvang, onderwijs)
      • integratie


      Voorzitter BCSD (toegevoegde 5de schepen): Benny Blanckaert

      • Sociale zaken
      • Seniorenbeleid
      • Zorg
      • Middenstand
    • Huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Bij het begin van de legislatuur stelt de raad voor maatschappelijk welzijn een huishoudelijk reglement vast.

      Tot de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing.

      Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Die maatregelen verzekeren een goede werking van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De raad voor maatschappelijk welzijn beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement en kan dit reglement op elk moment wijzigen.

      Het is echter redelijk om dit huishoudelijk reglement maximaal af te stemmen op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, onverminderd de decretale verschillen tussen beide raden.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 74.
        Werking van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 over huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Het decreet over het lokaal bestuur bepaalt wat minstens geregeld moet zijn in het huishoudelijk reglement. Het gaat daarbij onder meer over:

      • Het bedrag van het presentiegeld en de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend;
      • De wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van dossiers aan de raadsleden;
      • De wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de raad voor maatschappelijk welzijn openbaar wordt gemaakt;
      • De voorwaarden voor de uitoefening van het inzagerecht en het recht van afschrift voor raadsleden;
      • De voorwaarden voor de uitoefening van het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die het OCMW opricht en beheert;
      • De wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking wordt gesteld;
      • De keuze om digitaal te vergaderen en de wijze waarop. Als de gemeenteraad digitaal wil vergaderen, bepaalt het huishoudelijk reglement ook de uitzonderlijke omstandigheden waaronder dit kan.

       

      Het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn dat voor beslissing voorligt is gebaseerd op het huidige van toepassing zijnde, aangevuld en verbeterd met de opmerkingen en modellen van en vanuit de VVSG, de ervaringen vanuit de vorige legislatuur en good practices vanuit andere OCMW’s.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het in bijlage van deze beslissing liggende huishoudelijk reglement goed.


      Artikel 2: de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 over huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt opgeheven.

    • Huishoudelijk reglement van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Bij de aanvang van de zittingsperiode neemt het bijzonder comité voor de sociale dienst een huishoudelijk reglement aan.

      Dat reglement bepaalt de regels over de werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 87.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 109 tot en met 111 en 114.
        De werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      Het huishoudelijk reglement moet minstens volgende aangelegenheden regelen:

      • De notuleringswijze en de manier om de notulen van de vorige vergadering ter beschikking te stellen van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
      • De verzendingswijze van de oproeping en het ter beschikking stellen van het dossier aan de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
      • De wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden aan de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst die erom verzoeken, technische inlichtingen verschaffen over die stukken;
      • De wijze waarop het bijzonder comité voor de sociale dienst stemt;
      • De wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
      • De grenzen waarbinnen de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst zijn bevoegdheden kan uitoefenen;
      • De keuze om digitaal te vergaderen en de wijze waarop;
      • De uitzonderlijke omstandigheden waaronder het bijzonder comité voor de sociale dienst digitaal kan vergaderen, als het huishoudelijk reglement de mogelijkheid van digitaal vergaderen opneemt.

       

      Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

      Het huishoudelijk reglement voor het BCSD dat voor beslissing voorligt is opgemaakt op basis van de opmerkingen en modellen van en vanuit de VVSG, de ervaringen vanuit de vorige legislatuur en good practices vanuit andere OCMW’s.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het huishoudelijk reglement voor het bijzonder comité voor de sociale dienst.


      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn geeft opdracht aan de voorzitter van het BCSD om dit voor goedkeuring voor te leggen aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.


      Artikel 3: gelijk met de goedkeuring, zoals bepaald in artikel 2, worden alle vorige huishoudelijke reglement van het BCSD opgeheven.

    • Deontologische code voor OCMW lokale mandatarissen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt een deontologische code aan.

      Door de gemeenteraad is ook een deontologische commissie opgericht die zich uitspreekt over de toepassing van de deontologische code.

      Die decretale verplichting laat de gemeenteraad nadenken over de principes, gedragslijnen en richtlijnen waar de gemeenteraadsleden zich aan moeten houden bij de uitoefening van hun mandaat en hun dienstverlenende activiteiten.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 74.
        Werking van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      De deontologische code voor OCMW lokale mandatarissen is dezelfde als de deontologische code voor gemeentelijke mandatarissen.

      De deontologische code is geen tucht- of sanctie-instrument.

      Het is een moreel integriteitskader. Het is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen kunnen werken.

      Deze code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.  

      Het decreet over het lokaal bestuur voorziet geen sanctie bij de niet-naleving van de regels in de deontologische code.

      Binnen deze deontologische code heeft de gemeenteraad tevens een deontologische commissie opgericht die zich uitspreekt over de toepassing ervan.

      De samenstelling, werking en bevoegdheid van deze commissie, onder voorzitterschap van de voorzitter van de gemeenteraad, is geregeld in het besluit van de gemeenteraad inzake deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen.

      Gezien de voorzitter van de gemeenteraad tevens decretaal de voorzitter is van de raad voor maatschappelijk welzijn en gezien in de raad voor maatschappelijk welzijn geen fracties zijn, doch de deontologische commissie in zijn samenstelling is gebaseerd op één lid per fractie, doet de entiteit OCMW beroep op dezelfde deontologische commissie met dien verstande dat het zich uitspreken over de schendingen van de deontologische code voor OCMW mandatarissen in dat geval gebeurt door de raad voor maatschappelijk welzijn

      De deontologische code die de raad voor maatschappelijk welzijn goedkeurt is van toepassing op

      • De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      • De leden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      • De voorzitter van het vast bureau
      • De schepenen
      • De voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
      • De leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Bij uitbreiding is deze ook van toepassing op elkeen die namens het OCMW andere mandaten bekleedt.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de in bijlage liggende deontologische code voor OCMW lokale mandatarissen.


      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn maakt gebruik, zoals vermeld in artikel 35 van de in artikel 1 vermelde deontologische code van de deontologische commissie, opgericht door de gemeenteraad.


      Artikel 3: gezien deze deontologische code ook van toepassing is op de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wordt aan de voorzitter van het BCSD opgedragen deze ook op de zitting van het BCSD te laten kennisnemen.

      Artikel 58 van de deontologische code voor lokale OCMW mandatarissen is niet van toepassing op de leden van het BCSD. 


      Artikel 4: het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 over deontologische code - oprichting deontologische commissie wordt opgeheven.

    • Aanvullende deontologische code voor de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt een deontologische code aan die ook van toepassing is op de voorzitter en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Gezien het BCSD of de voorzitter, binnen zijn bevoegdheden inzake dringende steun, beslist over individuele dienstverlening en integratie, is het wenselijk om onderliggende aan de deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn, ook een aanvullende deontologische code voor de voorzitter en leden van het BCSD goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 112.
        Werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      De deontologische code voor OCMW lokale mandatarissen is dezelfde als de deontologische code voor gemeentelijke mandatarissen, buiten de decretaal bepaalde verschillen inzake commissies en fracties en is ook van toepassing op de voorzitter en leden van het BCSD, met uitzondering van artikel 58.

      Deze aanvullende deontologische code vervangt de deontologische code van de raad voor maatschappelijk welzijn dus niet.

      Het is echter wenselijk voor het BCSD om een aanvullende code vast te stellen omdat men als voorzitter of lid van het BCSD beslist over individuele maatschappelijke dienstverlening en integratie.  

      In die specifieke en belangrijke rol krijgt men te maken met erg gevoelige informatie van kwetsbare mensen voor wie het OCMW vaak het allerlaatste vangnet is.  

      Beslissen in een hulpverleningscontext vergt specifieke competenties en bijkomende deontologische aandachtspunten voor wie in het BCSD zetelt. 

      Naast de wettelijke plicht tot geheimhouding is discretie ook erg belangrijk voor het slagen van het hulpverleningstraject.  

      Het opbouwen en behouden van een vertrouwensrelatie tussen de maatschappelijk werker en de cliënt is cruciaal. Pas dan kunnen er goede afspraken gemaakt worden rond rechten en plichten.  

      Daarom is een goede relatie tussen sociale dienst en BCSD heel belangrijk.  

      Discretie en respect voor elkaars rollen, en dus de professionaliteit van de maatschappelijk werkers, staan dan ook centraal in dit aanvullend model van deontologische code.  

      De deontologische code is geen tucht- of sanctie-instrument.

      Het is een moreel integriteitskader. Het is in de eerste plaats bedoeld om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen kunnen werken.

      Deze code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.  

      De gemeenteraad heeft een deontologische commissie opgericht die zich uitspreekt over de toepassing ervan.

      De samenstelling, werking en bevoegdheid van deze commissie, onder voorzitterschap van de voorzitter van de gemeenteraad, is geregeld in het besluit van de gemeenteraad inzake deontologische code en deontologische commissie voor gemeentelijke lokale mandatarissen.

      Gezien de voorzitter van de gemeenteraad tevens decretaal de voorzitter is van de raad voor maatschappelijk welzijn en gezien in de raad voor maatschappelijk welzijn geen fracties zijn, doch de deontologische commissie in zijn samenstelling is gebaseerd op één lid per fractie, doet de entiteit OCMW beroep op dezelfde deontologische commissie met dien verstande dat het zich uitspreken over de schendingen van de deontologische code voor OCMW mandatarissen in dat geval gebeurt door de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Dit wordt ook van toepassing gemaakt op de voorzitter en leden van het BCSD met dien verstande dat de meldingen verlopen via de voorzitter BCSD, in de gevallen dat de melding niet op de voorzitter slaan en dat er pas een uitspraak in de raad voor maatschappelijk welzijn kan zijn na advies van het BCSD.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de in bijlage liggende aanvullende deontologische code voor de voorzitter en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.


      Artikel 2: gezien deze aanvullende deontologische code van toepassing is op de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wordt aan de voorzitter van het BCSD opgedragen deze ook op de zitting van het BCSD te laten goedkeuren.


      Artikel 3: alle vorige besluiten inzake aanvullende deontologische code voor de voorzitter en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst worden opgeheven.

    • Plaatsvervangers leden bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in vergadering van 2 december 2024 de leden van het BCSD, middels een voordrachtakte, aangesteld.

      Zij hebben de eed afgelegd in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Onverminderd de mogelijkheden van opvolging, al dan niet al uitdrukkelijk voorzien in de akte van voordracht van leden van het BCSD, is er tevens de mogelijkheid tot het voorzien van plaatsvervangers van leden van het BCSD.

      Het gaat dan om een tijdelijke verhindering, die niet maakt dat het betrokken lid van het BCSD het mandaat verliest.

      De plaatsvervangers dienen lid te zijn van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 102 en 105.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      Het huishoudelijk reglement van het BCSD vermeldt in artikel 4 §2 de mogelijkheid dat plaatsvervangers aanwezig zijn op het BCSD.

      Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn voorziet in artikel 41 de mogelijkheid om plaatsvervangers voor de leden van het BCSD aan te duiden.

      Gezien het huishoudelijk reglement van raad voor maatschappelijk welzijn deze mogelijkheid voorziet, dan kan een BCSD-lid bij een korte afwezigheid (zoals bijvoorbeeld een reis, korte ziekte,....) op de BCSD-vergadering vervangen worden door een OCMW-raadslid.

      Deze vervanging staat los van regels rond decretale verhindering of van de opvolging van leden BCSD.

      Aan de leden van het BCSD, inbegrepen de door de raad voor maatschappelijk welzijn op basis van een gezamenlijke akte van voordracht voorzitter BCSD, is door de algemeen directeur gevraagd of zij, en in voorkomend geval welk raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn, een plaatsvervanger in het BCSD aanduiden.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt hiervan kennis.

      Financiële weerslag

      Geen

      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de hiernavolgende aanduiding van plaatsvervangers van de leden van BCSD:

       

      Effectief lid BCSD

      Plaatsvervanger

      Benny Blanckaert, voorzitter

       

      Gregory Lagae

       Tessa Liénard 

      Anne Benvenuto

       Idris Bektas 

      Bas Dewulf

       Hicham El Majnaoui  

      Jocelyne Vangindertaelen

       Nancy Van Harck

      Roger Bolleyn

       Steven Tielemans 

       

      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn draagt de voorzitter van het BCSD op hiervan kennis te laten nemen door het BCSD.

    • Omschrijving begrip dagelijks bestuur en overdracht bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn naar het vast bureau

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn heeft de volheid van bevoegdheid voor de aangelegen die aan het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn door een wet/decreet aan de raad zijn toevertrouwd.

      In se wil dat zeggen dat alle dossiers en zaken die niet expliciet aan een ander orgaan via decreet lokaal bestuur of een andere regelgeving aan een ander orgaan zijn toegewezen, door de raad voor maatschappelijk welzijn moeten beslist worden.

      De raad voor maatschappelijk welzijn bepaalt het beleid van het OCMW en kan daarvoor algemene regels vaststellen.

      De raad voor maatschappelijk welzijn stelt de reglementen van hert OCMW vast, die kunnen betrekking hebben op het beleid, retributies en inwendige bestuur van het OCMW.

      De raad voor maatschappelijk welzijn kan per reglement bepaalde bevoegdheden delegeren aan het vast bureau.

      Artikel 78 tweede lid van het decreet lokaal bestuur bepaalt welke bevoegdheden de raad niet kan delegeren aan het vast bureau.

      De andere bevoegdheden die kunnen gedelegeerd worden door de raad naar het vast bureau, betreffen een trapsgewijze bevoegdheidsdelegatie die ook niet kruiselings kan werken:

      • De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel bevoegdheden delegeren naar het vast bureau, het vast bureau op zijn beurt kan bevoegdheden delegeren aan de algemeen directeur, die kan dan ook nog bepaalde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden.
      • De raad voor maatschappelijk welzijn kan geen bevoegdheden delegeren naar bv. gemeenteraad of college van burgemeester en schepenen, omdat dit een andere rechtspersoon betreft.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Het is opportuun om het vast bureau, middels de invulling van het begrip dagelijks bestuur, een werkbare inhoud te geven aan zijn bevoegdheid inzake personeelszaken, financieel beheer en de uitvoering van overheidsopdrachten.

      Niet overgaan tot de delegatie van bepaald bevoegdheden houdt in dat de heel wat meer dossiers te verwerken krijgt die te maken hebben met dagelijkse werking, uitvoering en beheer van de diensten, terwijl de expliciete taak van de raad is het beleid te bepalen, het meerjarenplan goed te keuren, de reglementen goed te keuren.

      De raad voor maatschappelijk welzijn komt slechts 10 keer per jaar samen wat een vertraging met zich meebrengt in de werking indien alle dossiers op deze raad zouden moeten komen.

      De raad voor maatschappelijk welzijn komt, tenzij in uitzonderlijke gevallen, bij hoogdringendheid of zoals voorzien in artikel 74lid van het decreet lokaal bestuur, niet samen in de maanden juli en augustus.

      Deze delegatie van bevoegdheden ondermijnt de rechten van de raad voor maatschappelijk welzijn en zijn leden niet, zoals die omschreven worden in het decreet lokaal bestuur en in het huishoudelijk reglement:

      • De raad voor maatschappelijk welzijn en zijn leden hebben toezicht op de werking van het vast bureau door de regeling die ook in huishoudelijk reglement wordt opgenomen inzake ter beschikkingstelling van de notulen van het vast bureau.
      • De raadsleden blijven hun rechten hebben om schriftelijke en mondelinge vragen te stellen en om de OCMW instellingen te bezoeken.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: onverminderd de toepassing van artikel 78 van het decreet lokaal bestuur, wordt als dagelijks bestuur beschouwd met onmiddellijke ingang na deze raadsbeslissing:

      a) Opdrachten, uitgaven, ontvangsten en verbintenissen die worden aangegaan en/of ontvangen binnen het exploitatiebudget.

       

      b) Opdrachten voor werken, leveringen en diensten, die voorzien worden op het investeringsbudget en waarvan de waarde lager is dan het drempelbedrag voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking, inclusief de verrekeningen, bijwerken en aanvullende werken.

       

      c) Bijkomende uitgaven voor opdrachten voor werken, leveringen en diensten, voorzien op het investeringsbudget, voor zover deze bijkomende uitgaven maximaal 10% bedragen van het bedrag van de oorspronkelijk gekozen offerte of inschrijving en hiermee onlosmakelijk verbonden zijn.

       

      d) Financieel beheer: in overleg met de financieel directeur, verrichtingen uit te voeren die noodzakelijk zijn voor een optimale thesauriepositie van het bestuur, hieronder onder meer te begrijpen het verdisconteren van subsidies, toelagen of schuldvorderingen, het opnemen van thesaurievoorschotten of het aangaan van kasfaciliteiten.

       

      e) Het dagelijks personeelsbeheer, waartoe de vaststelling en wijzigingen in rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur en de arbeidsreglementen niet behoren:

      1. Met betrekking tot de organisatie

      • Vaststelling van de functiebeschrijvingen en competentieprofielen, met uitzondering van de decretale graden;
      • Behandelen van aanvragen en afsluiten van overeenkomsten voor een stage, vrijwilligerswerk, een werkstraf en personeelsleden in kader van artikel 60 §7 van de OCMW wet;
      • Instaan voor de werkorganisatie, taakverdeling en taaktoewijzing;
      • Vaststellen van tijdelijke dienstaanwijzing van een personeelslid in het kader van de goede werking van de dienst;
      • Uitlenen van personeel tussen entiteit OCMW en entiteit gemeente (zonder overdracht werkgeversgezag);
      • Instaan voor onthaal van nieuwe personeelsleden, afspraken voor integratie en inwerking in de organisatie en de functie, met naleving van de bepalingen in de rechtspositieregeling omtrent inlooptijd en feedback en opvolging.

       

      2. Met betrekking tot de werking

      • Instaan voor de invulling van het vormingsrecht en de vormingsplicht;
      • Behandelen van vormingsaanvragen;
      • Waken over de invulling en interne organisatie van de feedback van de personeelsleden in de organisatie, inbegrepen tijdens de inlooptijd, met uitzondering van de decretale graden;
      • Verstrekken van verklaringen en ondertekenen attesten in verband met personeelsbeheer, zoals sociale documenten, tewerkstellingsattesten, vakantieattesten, …;
      • Opmaken van de werkplanning;
      • Instaan voor de regeling van dienstreizen en goedkeuren van aanvragen tot dienstreis met het meest geschikte vervoermiddel, rekening houdende met de bepalingen in rechtspositie en arbeidsreglement;
      • Goedkeuren van uitvoeren van thuiswerk door een personeelslid, rekening houdende met het arbeidsreglement;
      • Het nemen van maatregelen van inwendige orde, zijnde maatregelen om de goede werking van de dienst te verbeteren of te verzekeren, zoals een reorganisatie of de uitoefening van het hiërarchisch gezag, binnen de perken van de rechtspositie en arbeidsreglement.

       

      3. Met betrekking tot de arbeidsduur, verloven en afwezigheden

      • Toezien op het correct naleven van de arbeidstijd en, in geval van niet-naleving, het nemen van de passende maatregelen voorzien in de rechtspositie en arbeidsreglement;
      • Toestaan van afwijkingen op de organisatie van de arbeidstijd en rusttijden;
      • Goedkeuren van prestaties buiten het uurrooster zoals vastgelegd in het arbeidsreglement;
      • Instaan voor de regeling inzake permanentie en aanduiden van de personeelsleden die de permanentie vervullen;
      • Behandelen van aanvragen van verloven en afwezigheden in kader van de loopbaanvermindering, zorgkrediet, thematische verloven en onbetaald verlof binnen de mogelijkheden van de rechtspositie;
      • Goedkeuren van afwijkingen op de overdracht van vakantiedagen, beperkt tot het bijkomend verlof;
      • Behandelen van dagelijkse individuele verlof- en aanwezigheidsaanvragen, binnen het kader van het arbeidsreglement;
      • Vaststellen van ongewettigde afwezigheid van een personeelslid;
      • Organiseren van medische controles bij ziekte van een personeelslid.

       

      4. Met betrekking tot het salaris, toelagen en vergoedingen

      • Vaststelling van het individueel jaarsalaris van een personeelslid, met inbegrip van de aanrekening van eventuele relevante beroepservaring;
      • Beslissen over aanvragen met betrekking tot toelagen en (on)kostenvergoedingen van een personeelslid.

       

      f) De aanstellingsbevoegdheid, inclusief de vacantverklaring, samenstelling selectiejury, afsluiten kandidaturen, zowel voor procedures inzake aanwerving, bevordering en mobiliteit, ongeacht het statuut en de duur van de aanstelling, inbegrepen de eedaflegging.

    • Goedkeuring aankoopprocedure

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Uit de organisatie-audit van Audit Vlaanderen kwam de opmerking dat de huidige aankoopprocedure geen procedure bevat voor de aankopen van minder dan 1 000,00 euro.

      Na interne analyse was er de intentie om enerzijds de aankoopprocedure qua administratieve overlast te vereenvoudigen maar anderzijds voldoende controleinstrumenten en -mogelijkheden te behouden.

      Er werd beslist om de hele procedure te herbekijken. 

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77, 78 en 84.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 265 tot en met 273.
        De ontvangsten- en uitgavencyclus.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 april 2021 inzake de aankoopprocedure.
      Advies en motivering

      Aankopen en opdrachten zullen worden uitgevoerd in overeenstemming met de aankoopprocedure die integraal deel uitmaakt van deze beslissing. 

      Met huidig voorstel wordt de regeling voor de gehele organisatie en lokaal bestuur doorgetrokken. Op deze manier zullen alle aankopen en opdrachten op uniforme wijze en in overeenstemming met de wet overheidsopdrachten gebeuren.

      Er worden 3 categorieën van aankopen opgenomen in de aankoopprocedure:

      • Prijsvragen tot 10 000 euro, exclusief btw; 
      • Prijsvragen vanaf 10 000 euro, exclusief btw en tot 30 000 euro, exclusief btw;
      • Aankopen vanaf 30 000 euro (overheidsopdrachten).

      De aankoopprocedure werd voorgesteld, besproken en goedgekeurd op het managementteam van 4 november 2024.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voorgestelde aankoopprocedure goed in bijlage van deze beslissing liggend.


      Artikel 2de regeling van de nieuwe aankoopprocedure gaat in werking vanaf 1 januari 2025.


      Artikel 3: de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 april 2021 inzake de aankoopprocedure wordt met ingang van 1 januari 2025 opgeheven.

    • Beheersovereenkomst tussen de gemeente en het OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Artikel 196 §2 van het decreet lokaal bestuur stelt dat tussen de gemeente en het OCMW beheersovereenkomsten kunnen worden gesloten over het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten.

      Daarin kan worden opgenomen dat men op elkaars personeelsleden beroep kan doen en dat de bevoegde organen hun beslissings- en delegatiebevoegdheid kunnen toevertrouwen aan personeelsleden van het andere bestuur binnen de grenzen van het decreet.

      In vorige legislatuur werd reeds een beheersovereenkomst afgesloten, en aangepast, tussen gemeente en OCMW.

      Het is aangewezen, gebaseerd op de ervaringen van uit vorige legislatuur, en met de aanpassingen die noodzakelijk zijn ten gevolge van ofwel beslissingen die ondertussen door gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen of die een correctere weergave geven van de realiteit op de werkvloer in de geïntegreerde werking van het lokaal bestuur, een nieuwe beheersovereenkomst te maken.

      Een beheersovereenkomst schept het groter reglementaire kader op niveau van het lokaal bestuur naar verdere integratie en werking van het ééngemaakt lokaal bestuur, weliswaar blijvende bestaan uit twee rechtspersonen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 196 §2 en 77.
        Samenwerking op het gebied van personeel.
      Advies en motivering

      Het opmaken van een beheersovereenkomst is in toepassing decreet lokaal bestuur en schept het lokaal reglementaire kader voor integratie gemeente-OCMW.

      Het managementteam gaf op 5 december 2024 positief advies.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de in bijlage liggende beheersovereenkomst tussen gemeente en het OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid.


      Artikel 2: de voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd deze overeenkomst te ondertekenen.


      Artikel 3: de beslissingen van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW voor een geïntegreerd (personeels)beleid, van respectievelijk 26 februari 2019 en 21 april 2020, worden opgeheven.

    • Retributiereglement Cafetaria WZC

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De prijzen in de cafetaria van het WZC zijn sinds 2022 onveranderd.

      Door de stijgende aankoopprijzen voor drank, de stijgende energieprijzen en de algemene hoge inflatie, is het noodzakelijk de retributie die gevraagd wordt voor de aangeboden dranken en snacks in WZC Parkhof te verhogen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2018 over het lokaal bestuur artikelen 77, 286 §1, 285 en 288.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Om de prijzen te bepalen werd bij zes andere WZC's de prijzen opgevraagd en we werden er de nodige relevante vergelijkingen gedaan.

      Financiële weerslag

      De opbrengsten uit de cafetaria van WZC Parkhof zijn geraamd op 48 000 euro per jaar op sleutel OC-7005002-095300-3-4.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

       

      Artikel 1: er wordt voor de periode van 1 januari 2025 tot 31 december 2025 een retributie gevestigd voor de dranken en snacks die genuttigd worden in de cafetaria van het WZC Parkhof.


      Artikel 2: de retributie is verschuldigd door de persoon die drank(en) en/of snack(s) nuttigt.


      Artikel 3: de retributie voor de dranken en snacks in de cafetaria van WZC Parkhof wordt vastgesteld op:

       

      Coca-cola/zero/light

      1,50

      Fanta/Sprite

      1,50

      Ice Tea

      1,50

      Plat/Bruiswater

      1,50

      Fruitsap

      1,50

       

       

      Jupiler

      1,80

      Jupiler NA

      1,80

      Kriek Lindemans

      2,00

      Palm

      1,80

      Westmalle (donker en tripel)

      3,00

      Duvel

      3,00

      La Chouffe/Andere speciale bieren

      3,00

       

       

      Witte wijn

      4,00

      Rode wijn

      4,00

      Cavaflesje

      5,00

       

       

      Koffie

      1,50

      Thee

      1,50

      Cappuccino

      1,50

      Espresso groot

      1,50

      Koffie verkeerd

      1,50

      Warme chocomelk

      1,50

       

       

      Wafel

      1,50

      Chips

      1,50


      Artikel 4: residenten en kortverblijvers van WZC Parkhof die in de cafetaria koffie of thee drinken, worden hiervoor vrijgesteld van retributie gezien deze dranken in de dagprijs verrekend zijn.


      Artikel 5: de retributie is contant betaalbaar tegen afgifte van een ontvangstbewijs of binnen de 30 dagen na de toezending van de factuur. Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde retributie zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.


      Artikel 6: dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop het werd aangenomen als de datum waarop het op de webtoepassing bekendgemaakt werd.


      Artikel 7: dit reglement vervangt alle vorige vastgestelde retributiereglementen voor de cafetaria WZC.

    • Jaarverslag 2023 sociale dienstverlening en burenbemiddeling

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Het jaarverslag van de sociale dienst duidt haar werking en taken. Vermits de dienst vertrekt vanuit een federaal wetgevend kader, gaat het over de entiteit OCMW.

      Het beschrijft hoe er concreet aan het recht op maatschappelijke integratie wordt gewerkt met een interpretatie van de cijfergegevens.

      Het jaarverslag werd gepresenteerd op het BCSD om individuele dossiers ook in een breder kader te kunnen beoordelen.

      Aanvullend hierop wordt een rapportage over burenbemiddeling aanhangig gemaakt.

      Waar in het verleden een jaarverslag van het OCMW werd opgemaakt, is dit nu dus gewijzigd naar het jaarverslag sociale dienst. Dit maakt duidelijk dat er enkel over de sociale dienst wordt gerapporteerd. Nauw aansluitende werkingen binnen welzijn en transversale projecten komen niet aan bod.

      Het is de bedoeling om signalen op te pikken en beleidsmatig aan de slag te gaan met deze gegevens.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Het jaarverslag brengt tendensen in kaart van de meest kwetsbare doelgroepen in Machelen. De coördinerende rol in het project burenbemiddeling wordt in Machelen opgenomen door de jurist van de sociale dienst.

      Burenbemiddeling, vanuit het oogpunt dat hiermee een tussenkomst van de politie kan vermeden worden, is onderdeel van de sociale dienstverlening. Het doel is om vroegtijdig de communicatie reeds te herstellen.

      Dit jaarverslag zal ook aan de nieuwe samenstelling BCSD worden toegelicht, gezien het, samen met de hulpverleningskaders, een goed zicht geeft op werkveld, regelgeving en kaders waarbinnen individuele steundossiers dienen bekeken, besproken en beslist worden.  

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2023 sociale dienstverlening en burenbemiddeling.

    • Verlenging samenwerkingsovereenkomst CAW-Vilvoorde: sociale kruidenier Idem Dito - 2025

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
      Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Op het vast bureau van 13 juni 2023 werd beslist om de voedselbedeling op een alternatieve manier te organiseren.

      De eigen actorrol werd stopgezet vanaf 1 augustus 2023 en de samenwerking met Idem Dito werd uitgebreid.

      Bij de sociale kruidenier van het CAW Vilvoorde werd in 2024, als gevolg van onze samenwerking, een sterke stijging vastgesteld in het aantal gezinnen welke gebruik maken van hun werking.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van het vast bureau van 13 juni 2023 over goedkeuring alternatieve manier voedselbedeling.
      • Beslissing van het vast bureau van 19 december 2023 over goedkeuring samenwerkingsovereenkomst Idem Dito 2024.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 januari 2024 over goedkeuring reglement hulpverlening voedsel i.s.m. Idem Dito.
      Advies en motivering

      Vanaf augustus 2023 worden zowel bestaande als nieuwe cliënten actief toegeleid naar Idem Dito.

      De resultaten hiervan zijn: 

       

      jan-nov 2022

      aug-okt 2023

      jan-okt 2024

      Aantal unieke gezinnen

      8

      106

      156

      # gezinsleden

      31

      324

      459

      # winkelbeurten

      350

      1119

      2581

      Ondanks de vrees dat de drempel voor onze cliënten om naar Vilvoorde te gaan te hoog zou zijn, zien we een significante stijging in het aantal gezinnen en aantal winkelbeurten.

      De toeleiding naar idem dito door sociale dienst werkt goed en hierdoor vinden meer mensen hun weg.

      Voor 2025 is de vraag om opnieuw een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten.

      Financiële weerslag

      Voor 2025 is er een budget voorzien van 30 000,00 euro in kader van deze samenwerking.

      Budgetsleutel 090000/6491000 (A3:1).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
      Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de verlenging van de samenwerking met Idem Dito voor het werkingsjaar 2025, volgens de bepalingen zoals omschreven in de in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsovereenkomst.


      Artikel 2: er zal een bijdrage van 7 euro per winkelbeurt per gezinslid betaald worden door ons lokaal bestuur. Dit is enkel van toepassing op inwoners van Machelen-Diegem die gebruik maken van de sociale kruidenier.


      Artikel 3: de voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd deze samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen namens het OCMW.