De voorzitter opent de zitting op 28/06/2023 om 20:18.
De burgemeester deelt mede dat hij een brief heeft ontvangen waarbij vier raadsleden stellen verder te gaan als onafhankelijke en niet meer behoren tot de CD&V fractie:
Marc Grootjans
Ingrid Deblock
Patrick Hanon
Jocelyne Vangindertaelen
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 23 mei 2023 wordt goedgekeurd.
Ter afsluiting van het boekjaar, lopende van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, wordt de jaarrekening 2022 voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening, entiteit OCMW, door de raad maatschappelijk welzijn en keurt nadien de geconsolideerde jaarrekening voor beide entiteiten goed.
De jaarrekening en de documentatie bij de jaarrekening 2022 kan worden geraadpleegd door de raadsleden.
Ook het financieel rapport van de financieel directeur over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums is toegevoegd.
Het managementteam heeft op 25 mei 2023 advies uitgebracht.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022, entiteit OCMW, goed zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2023.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022, entiteit gemeente, goed.
Artikel 3: de gemeenteraad keurt de geconsolideerde jaarrekening 2022 voor het lokaal bestuur Machelen goed.
Artikel 4: de gemeenteraad neemt kennis van de financiële rapportage 2022 over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums.
Het klachtenregister 2022 bevat de klachten die volgens het klachtenreglement in het afgelopen jaar werden geregistreerd en afgehandeld.
Gemeenteraad neemt kennis van het aantal klachten en gevolg dat er, indien nodig, aan gegeven is.
Omwille van de privacy, werden de persoonsgegevens weggelaten uit het rapport.
Het managementteam heeft kennis genomen van dit rapport op 8 juni 2023.
In het kader van organisatiebeheersing zal in de toekomst nog meer ingezet worden op het verbeteren van onze interne processen, dit kan klachten vermijden.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het klachtenrapport 2022 in bijlage van deze beslissing liggende.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat er een organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld dat bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Gezien de integratie gemeente-ocmw sedert 1 augustus 2018, wordt dit rapport organisatiebeheersingssysteem opgemaakt en beschouwd voor het geïntegreerde lokaal bestuur.
De rapportering is voorgelegd en besproken op het managementteam van 8 juni 2023.
In volgende jaren zal een verdere inhoudelijke verdieping van deze rapportering worden aangepakt.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2022 zoals in bijlage liggende.
De ontwikkelaar PSR Brownfield Developers NV, vraagt de toestemming om in kader van het project De Lediaan, af te wijken van de parkeernorm bepaald in RUP Centrum Diegem van 1,5 naar 1,3 mits een vergoeding die integraal wordt ingezet in het realiseren van een modal shift.
In kader van de strategische visie naar een modal shift en deelmobiliteit is een verlaging van de parkeernorm van 1,5 naar 1,3 in ruil voor middelen die integraal kunnen geïnvesteerd worden in minstens 3 deelwagens gedurende 5 jaar een meerwaarde.
Deze strategische visie van de gemeente wordt ook ondersteund door het onderzoek naar de parkeerbehoefte en -ratio.
De gemeente zal 5 000 euro ontvangen per parkeerplaats die niet wordt aangelegd.
Deze middelen zullen door de gemeente aangewend worden binnen de algemene begroting om de engagementen inzake onder meer sensibilisering en deelwagens mogelijk te maken.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de realisatieconvenant in kader van het project De Lediaan goed op voorwaarde van uitvoering van een minimale parkeernorm van 1,3 en betaling van een som van 5 000 euro aan de gemeente per niet-uitgevoerde parkeerplaats.
Artikel 2: de burgemeester en de algemeen directeur zijn gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.
De gemeente Machelen ondertekende net zoals 6.458 andere Europese steden en gemeenten het Burgemeestersconvenant 2030 op 21 september 2021.
De gemeente verklaart hiermee het engagement aan te gaan om de CO2 uitstoot op haar grondgebied met minstens 40% te reduceren en daarboven een adaptatiebeleid op te maken.
Na ondertekening moet een Klimaatactieplan worden opgemaakt waarin het volgende wordt opgenomen:
Dit plan moet 2 jaar na ondertekening ingediend worden.
Na indiening moet er iedere twee jaar gemonitord worden over de uitvoering van het actieplan en iedere vier jaar moet er een update komen van de nulmeting.
I.s.m. Zero Emission Solutions en Sumaqua werd een volledige analyse van de situatie in Machelen op vlak van klimaatmitigatie en -adaptatie opgesteld.
Aan de hand van verschillende participatiemomenten (klimaattafel en thematische werkgroepen met relevante actoren en experten) zijn acties en maatregelen naar voren gebracht op maat van de gemeente, rekening houdende met voldoende betrokkenheid van zowel inwoners als bedrijven.
Het Klimaatactieplan heeft het doel om:
Mitigatieplan:
Het Mitigatieplan beschrijft de stand van zaken op vlak van uitstoot van broeikasgassen t.o.v. het referentiejaar 2011 en hoe deze uitstoot in Machelen kan verlaagd worden.
De belangrijkste bevindingen van het Mitigatieplan zijn:
De CO2-uitstoot van het grondgebied van Machelen daalde na het schrappen van de impact van de snelwegen en luchthaven tussen 2011 en 2019 van 109.436 ton naar 100.691 ton, of een daling van 7,99%. De verantwoordelijke sectoren voor deze CO2-uitstoot zijn:
In Machelen-Diegem is de tertiaire sector (hotels, kantoren, handelaars) met afstand de grootste energieverbruiker en CO2-uitstoter, gevolgd door transport. Ten opzichte van 2011 daalden vooral de sectoren tertiair en industrie (respectievelijk met 17,34% en 52,88%). Huishoudens en transport stegen met respectievelijk 11,67% en 33,04%. Opvallend is het gebruik van steenkool door huishoudens, industrie en landbouw. Ook stookolie levert nog een forse bijdrage.
Om de uitstoot van broeikasgassen maximaal te gaan reduceren moet er op volgende 5 pijlers worden ingezet:
Het plan toont hoe het lokaal bestuur door in te zetten op alle sectoren de CO2 op het grondgebied met minstens 40% kan reduceren tegen 2030. Elke sector heeft zijn eigen uitdagingen en vraagt een verschillende aanpak. Wel is duidelijk dat de tertiaire sector zeer zwaar doorweegt in Machelen. Daar kan besparing en omschakeling naar een duurzamere energievoorziening snel een groot verschil maken. Tegelijk neemt de vraag naar energiezuinige en milieuvriendelijke behuizing toe. Er is nood aan een grote gedrags- en mentaliteitsverandering bij alle partijen.
Adaptatieplan:
Het adaptatieplan bespreekt eerst en vooral de te verwachten klimaatverandering en gevolgen op niveau van de gemeente Machelen. Er wordt hierbij gekeken naar wateroverlast, droogte en hitte.
Daarnaast werden de noden en de kansen bekeken. Deze analyse geeft een idee van de nodige omvang, de geschikte types en de prioritaire locaties van adaptatiemaatregelen binnen de gemeente. Ook laat het toe om opportuniteiten te identificeren. Er wordt ook dieper ingegaan op de mogelijke adaptatiemaatregelen die in Machelen kunnen gerealiseerd worden. Telkens worden de belangrijkste concepten aangehaald, de uitvoering besproken en een beoordeling gegeven van de effectiviteit van de maatregel.
Er zijn een 55-tal concrete maatregelen die het resultaat zijn van een diepgaande analyse in samenspraak met lokale adviesraden en experten. Deze maatregelen zijn onderverdeeld in de volgende domeinen:
De gemeente Machelen moet als één van de meest verharde en verstedelijkte gemeenten in Vlaanderen zich voorbereiden om de effecten van de klimaatverandering dragelijk te maken.
De kernboodschap van het Klimaatactieplan ligt in het feit dat het lokaal bestuur naast het verduurzamen van de eigen diensten en het publiek domein en het koolstofvrij maken van het grondgebied ook de focus leggen moet op het aannemen van een informerende, inspirerende en faciliterende rol om alle partijen en sectoren aan te sporen samen te werken en mee hun schouders te zetten onder het behalen van de klimaatdoelstellingen.
24.500 euro excl. btw of 29.645 euro incl. 21% btw.
Budgetsleutel: 2021 - 035000 - 2140000 A:10-1IE:IE_AP10
Deze kost werd voor 50% gefinancierd via het Vlaams Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende Klimaatactieplan (SECAP) goed.
Artikel 2: de gemeenteraad geeft opdracht om het Sustainable Energy Climate Action Plan (SECAP) in te dienen bij het Covenant of Mayors Office.
De goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Goedkeuring kerkraad op 24 januari 2023.
Raadslid Lagae verlaat de vergadering.
Voorstel om goed te keuren.
De samenvoeging parochies kan leiden tot minder nood aan toelagen vanuit het lokaal bestuur voor deze geloofsgemeenschap.
De verplichte gemeentelijke toelage aan de Kerkfabriek wordt op basis budgetten kerkfabriek in het mjp opgenomen.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten voor het dienstjaar 2022 met volgende eindcijfers:
A. Exploitatie
| Ontvangsten |
1.677,00 |
| Uitgaven |
7.413,42 |
| Saldo voor overboekingen |
-5.736,42 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatie eigen fin. boekjaar |
-5.736,42 |
| Overschot exploitatie jaar N-1 |
-653,55 |
| Overschot exploitatie voor toelage |
-6.389,97 |
| Exploitatietoelage |
5.933,08 |
| Overschot exploitatie |
-456,89 |
B. Investeringen
| Ontvangsten |
2.000,00 |
| Uitgaven |
2.100,00 |
| Saldo voor overboekingen |
-100,00 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Overschot investering jaar N-1 |
1.157,41 |
| Investeringstoelage |
-100,00 |
| Overschot investeringen |
1.057,41 |
Raadslid Lagae vervoegt de vergadering.
De goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Goedkeuring van de kerkraad op 15 februari 2023.
Voorstel goed te keuren.
De eventuele toelagen aan de Kerkfabriek wordt door het lokaal bestuur op basis budgetten kerkfabriek in het mjp opgenomen.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis voor het dienstjaar 2022 met volgende eindcijferes:
A. Exploitatie
| Ontvangsten |
53.052,56 |
| Uitgaven |
51.964,55 |
| Saldo exploitatie |
1.088,01 |
| Financiering |
-16.592,21 |
| Saldo exploitatie voor overboekingen |
-15.504,20 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatieresultaat boekjaar |
-15.504,20 |
| Overschot exploitatie N-1 |
59.733,17 |
| Exploitatieoverschot |
44.228,97 |
| Toelagen |
0,00 |
| TOTAAL EXPLOITATIEOVERSCHOT |
44.228,97 |
B. Investeringen
| Ontvangsten |
168.471,45 |
| Uitgaven |
168.471,45 |
| Saldo investeringen |
0,00 |
| Financiering |
0,00 |
| Investeringen voor overboekingen |
0,00 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Investeringen eigen fin. boekjaar |
0,00 |
| Overschot exploitatie jaar N-1 |
0,00 |
| TOTAAL INVESTERINGSOVERSCHOT |
0,00 |
De goedkeuring van de jaarrekening 2022 van de Kerkfabriek Sint-Catharina.
Goedkeuring kerkraad op 22 maart 2023.
Voorstel goed te keuren.
De samenvoeging parochies kan leiden tot minder nood aan toelagen vanuit het lokaal bestuur voor deze geloofsgemeenschap.
Geen, de Kerkfabriek Sint-Catharina behoeft geen toelagen vanuit het lokaal bestuur.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2022 met volgende eindcijfers:
A. Exploitatie
| Ontvangsten |
201.071,37 |
| Uitgaven |
197.120,26 |
| Saldo exploitatie |
3.951,11 |
| Financiering |
0,00 |
| Saldo exploitatie voor overboekingen |
3.951,11 |
| Overboekingen |
0,00 |
| Exploitatieresultaat boekjaar |
3.951,11 |
| Overschot exploitatie N-1 |
816,67 |
| Exploitatieoverschot |
4.767,78 |
| Toelagen |
0,00 |
| TOTAAL EXPLOITATIEOVERSCHOT |
4.767,78 |
B. Investeringen
| Ontvangsten |
197.000,00 |
| Uitgaven |
116.240,23 |
| Financieringsontvangsten |
0,00 |
| Financieringsuitgaven |
85.000,00 |
| Saldo uitgaven |
-4.240,23 |
| Overboekingen |
0,00 |
| TOTAAL INVESTERINGSOVERSCHOT |
-4.240,23 |
De organisatie van de voor- en naschoolse opvang (schoolvrije dagen en opvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie) voor de Machelse basisscholen zal in opdracht van het lokaal bestuur vanaf 1 september 2023 door dienstverlener 3wplus gebeuren.
In dat kader dienen er de nodige wijzigingen aangebracht te worden in het gelinkte retributiereglement wat betreft de inningsprocedure en bijkomende tarieven voor de gecentraliseerde vakantieopvang.
Hierbij worden de tarieven ook aangepast:
Volgende wijzigingen moeten doorgevoerd worden
Een accurate financiële prognose is moeilijk weer te geven aangezien we de voorbije jaren door Corona geen volledig bruikbare referentiejaren hebben qua registratie. De registraties van de eerste helft van dit schooljaar 2022-2023 zijn gebruikt als basis voor de berekeningen:
GERAAMDE INKOMSTEN
A. Ouderbijdragen (GE-7040005-87- 4.1)
2 scenario's: verhogingen tarief en behoud tarief alsook wat het effect is door het invoeren van een sociaal tarief.
In beide scenario's wordt uitgegaan van een stijging van de schoolvrije dagen/gecentraliseerde vakantieopvang (11,20 → 14,00 euro)
1. Geraamd inkomstenbedrag 2023-2024 (op basis van de huidige basistarief)
Geraamd inkomsten zonder sociaal tarief: 106.088,83 euro op jaarbasis
Geraamde inkomsten mét toepassing van een sociaal tarief: 99.220,13 euro op jaarbasis
Verlies 6.868,71 euro
2. Geraamd inkomstenbedrag 2023-2024 (op basis van het verhoogde basistarief)
Geraamd inkomsten zonder sociaal tarief: 117.676,73 euro op jaarbasis
Geraamde inkomsten mét toepassing van een sociaal tarief: 110.054,58 euro op jaarbasis
Verlies 7.622,15 euro
De invoering van het sociaal tarief voor ouders met een verhoogde tegemoetkoming ( +/13% van de Machelse bevolking) kan een effect hebben op het inkomstenbudget. Er is uitgegaan van de maximale kost zijnde dat iedereen met een verhoogde tegemoetkoming in Machelen een kind ten laste heeft, wat in realiteit niet zo is.
Dit zal een stuk zal dan gecompenseerd worden met:
Aanpassingen aan schoolbusvervoer, veilige schoolomgeving en schoolroutes kunnen deze cijfers nog beïnvloeden.
Totaal geraamd bedrag inkomsten
130.998,58 euro op jaarbasis (vernieuwd tarief + verhoging schoolvrijdagen/vakantieopvang)
B. Subsidies Buitenschoolse opvang en activiteiten
GE 7409999 0870 4.1:
Geraamde uitgaven: 473.118,30 euro
3Wplus: 472.818,30 euro
(organisatie voor- en naschoolse opvang, schoolvrije dagen en gecentraliseerde vakantieopvang in herfst-, kerst- en krokusvakantie)
Dit uitgavebudget is voorzien op huidig uitgavebudget + stuk financiering BOA-subsidies:
GE 7409999 0870 4.1: 333.584,00 geraamd bedrag
GE 7409999 0870 4.1: gedekt met stuk BOA-subsidie (gedeelte van deze subsidie zal ook gaan naar activiteiten die in kader van BOA zullen opgezet worden)
Jaarlijkse kost opvraging kruispuntenbank: +/- 300 euro (600 euro) om te kijken wie recht heeft op verhoogde tegemoetkoming
Deze kost zal ook moeten gemaakt worden voor het uitrollen van de UiTPAS.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:
"Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen-Diegem"
Artikel 1: deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door 3wplus, Z5 Mollem 250, 1730 Asse met ingang van 1 september 2023 in alle basisscholen op het grondgebied van Machelen-Diegem.
Artikel 2: Tarieven
Tarief ochtend- en avondopvang schooldagen:
Woensdagnamiddag:
Het sociaal tarief wordt automatisch toegepast voor Machelse gezinnen.
Niet-Machelse gezinnen dienen telkens vóór 1 september van het schooljaar een attest van verhoogde tegemoetkoming voor te leggen.
Artikel 3: Te laat ophalen
De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:
Artikel 4: Annulatie gecentraliseerde vakantieopvang en op schoolvrije dagen
Annuleren is mogelijk tot 2 werkdagen voor de aanvang van de vakantieopvang.
Wanneer niet geannuleerd wordt én het kind is niet aanwezig, zal er een extra annulatiekost aangerekend worden van 7,00 euro (halve dag) of 14,00 euro (hele dag).
Uitzonderingen zijn mogelijk ingeval van overmacht situaties, zoals ziekte, overlijden familielid, ... en dit na voorlegging van bewijsstukken binnen de 5 werkdagen na de afwezigheid.
Artikel 5: Scanningstijden
De scanningstijden worden bepaald zoals in bijlage van dit reglement liggende.
De gemeenteraad draagt zijn bevoegdheid over aan het college van burgemeester en schepenen om in functie van wijzigende begin en einde lestijden de nodige aanpassingen te doen na overleg met de betrokken basisscholen.
Artikel 6: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen
De opvangmomenten worden door 3wplus per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.
Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:
Artikel 7: de vorige gemeenteraadsbesluiten inzake retributiereglement betreffende de voor en naschoolse kinderopvang van 21 september 2021 worden per 1 september 2023 opgeheven.
Artikel 8: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 9: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 1 september 2023."
Tijdens de werken aan het Lindenplein was de toegang tot de rotonde versperd.
De Blijde Inkomststraat en Melkstraat werden tijdelijk ingericht als éénrichtingsverkeer straten.
Dit tijdelijk éénrichtingsverkeer in beide straten is positief bevonden tijdens de werken aan het Lindenplein. De Blijde Inkomstraat is smaller, en het kruisen met 2 auto's is op verschillende plaatsen moeilijk.
De nieuwe inrichting van de Woluwelaan heeft als mogelijk gevolg dat gemotoriseerd verkeer komende van de Haachtsesteenweg, die richting de Beaulieu-wijk rijden, via de Blijde Inkomststraat, hun weg zullen vinden.
Er werd een bevraging georganiseerd bij de inwoners om deze tijdelijke situatie verder te evalueren, op basis van algemene vragen om meer inzicht te krijgen in het mobiliteitsprofiel van onze bewoners ter ondersteuning van het algemene mobiliteitsbeleid van de gemeente.
Deze bevraging was volledig anoniem.
De werken aan de Woluwelaan en het kruispunt met de Budasteenweg zijn onderbroken.
Hierdoor is de toegang met de Beaulieu-wijk langs de Woluwelaan versperd. Mogelijks zal er gemotoriseerd verkeer komende van de Haachtsesteenweg, richting deze wijk rijden via de Blijde Inkomststraat.
Indien we de Blijde Inkomststraat niet éénrichting maken, dan zal dit voor conflicten zorgen. Eénrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen zorgt er ook voor dat er mogelijks plaats vrij komt op het openbaar domein, (zeker in de Melkstraat), om in de toekomst de voetpaden kwalitatief te verbeteren enerzijds en mogelijks te kunnen ontharden anderzijds.
Resultaten bevraging:
Zowel voor de Blijde Inkomststraat en de Melkstraat wordt de nieuwe verkeerssituatie, na het invoeren van het éénrichtingsverkeer, veiliger bevonden dan diegene vóór de testopstelling. De resultaten van de bevraging tonen aan dat een meerderheid van de inwoners aangeeft positief tegenover de verkeersaanpassingen te staan.
Advies:
Het invoeren van éénrichtingsverkeer in de Blijde Inkomststraat en de Melkstraat o.b.v. de evaluatie na testopstelling en positieve respons na bevraging bij de inwoners.
De inrichting van beide straten verloopt volgens bijgevoegd bordenplan dat voortvloeit uit de testopstelling. Huidige signalisatie zal aangepast worden naargelang de rijrichting in beide straten.
Geen, verkeersborden zijn in stock.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie Blijde Inkomststraat en Melkstraat.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging in het verkeersreglement waarbij de Melkstraat tussen de Blijde Inkomststraat en de Diegemstraat en Blijde Inkomststraat tussen de Melkstraat en de Diegemstraat, éénrichtingsverkeer wordt met uitzondering voor fietsers.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan PZ VIMA, de politierechtbank, de brandweer zone Vlaams Brabant-West, en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.
Eind de jaren 1990/begin de jaren 2000, onder meer door de opmaak van de bijzondere plannen van aanleg, werd, voor de oude industriezone van Machelen, een visie ontwikkeld waarbij de Kerklaan een belangrijke verbindingsweg wordt voor voetgangers en fietsers.
Langsheen de Kerklaan komt woonontwikkeling, gemengd met kantoorfunctie en lokale bedrijvigheid.
Doorgaand verkeer en vrachtverkeer wordt afgeleid naar de Vilvoordelaan en de Steenweg Buda, waardoor op de Kerklaan, dankzij het instellen van eenrichtingsverkeer, meer ruimte vrijkomt voor brede voetpaden en fietspaden.
Er wordt ook voorzien dat ter hoogte van de spoorlijn in de Kerklaan een nieuwe treinhalte komt op de lijnen 25/27 en 26, ter vervanging van de gesloten treinhaltes Machelen (lijn 26) en Buda (lijn 25/27), die meer in het zuiden zijn gelegen.
De Kerklaan wordt bijgevolg uitgebouwd tot een as, als verbinding tussen dorp Machelen, de woonontwikkelingen en bedrijvigheid langsheen de Kerklaan, de toekomstige treinhalte en de verbinding over het kanaal naar Park Drie Fonteinen.
Eénrichtingsverkeer richting Vilvoorde tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan is hiervoor noodzakelijk, net als het weren van doorgaand zwaar verkeer.
Deze visie wordt bevestigd bij de opmaak van het ruimtelijk structuurplan Machelen (2009), waarbij rond de Kerklaan en zone viaduct een strategische hoogwaardig ontwikkeling wordt gepland, als motor voor de reconversie van de oude industriezone Machelen.
Bij de opmaak van het bovenlokaal fietsnetwerk door de Provincie Vlaams-Brabant wordt de Kerklaan als het aangewezen tracé voor de fietssnelweg aangeduid.
De noodzakelijke ruimte voor het aanleggen van kwalitatieve fietsinfrastructuur is mogelijk dankzij het invoeren van eenrichtingsverkeer (richting Vilvoorde), waardoor meer ruimte vrijkomt voor fietspaden. Deze fietssnelweg, die door Machelen-centrum loopt, zal aansluiten op de fietssnelweg langsheen de spoorlijn.
Door de Afdeling Wegen en Verkeer werd een nieuw profiel voor de Woluwelaan ontwikkeld, met ruimte voor een vrije busbaan voor de Ringtrambus.
Op die manier wordt de reconversiezone versterkt met hoogwaardig openbaar vervoer. Bij de plannen voor de heraanleg van de Woluwelaan (momenteel in uitvoering) is rekening gehouden met de gewijzigde verkeersafwikkeling door de bedrijvenzone van Machelen.
De Vilvoordelaan en Steenweg Buda zullen als bovenlokale verbindingen worden uitgebouwd en de Kerklaan krijgt een lokale ontsluitingsfunctie met eenrichtingsverkeer met extra ruimte voor voetgangers en fietsers.
Aansluitend hiermee werd voor de Kerklaan een nieuw ontwerp opgemaakt om een kwalitatieve voetgangers en fiets-as te voorzien met eenrichtingsverkeer. De werken werden reeds uitgevoerd. Het nieuw uitgerust ontwerp en het daarbij horend signalisatieplan is in tussentijd opgesteld alsook ingericht.
De Kerklaan is een centrumhoofdstraat (lokale weg type II) en dus bedoeld voor lokaal verkeer en verkeer (voornamelijk fietsers en voetgangers) naar het toekomstige station aan de Kerklaan.
Om de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers te optimaliseren werd de ruimte herverdeeld waarbij deze doelgroepen voldoende ruimte kregen aan beide zijden van de straat. De wijziging naar éénrichting met beperking voor zwaar verkeer met voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers versterkt dit doel.
Bijkomend worden twee parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden ter hoogte van huisnummers 68 en 90 in de Kerklaan.
Op een gedeelte van de Kerklaan wordt een verbod voor parkeren en stilstaan ingevoerd, dit ter hoogte van de Ford garage Trading (strook van 28 meter) en Toyota De Bruyn (strook van 24 meter), waarbij de mogelijkheid wordt gegeven om te laden en te lossen van 6u tot 18u, van maandag tot en met vrijdag.
Aangezien het laden en lossen niet op de eigen terreinen kan gebeuren, wordt er op deze manier voor gezorgd dat de verkeersveiligheid en doorstroming in de Kerklaan alsnog gefaciliteerd kan worden.
Geen (de signalisatie werd reeds ingericht op basis van eerder goedgekeurde signalisatieplannen).
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met wijziging in het verkeersreglement waarbij de Kerklaan tussen Woluwelaan en kruispunt Rittwegerlaan/Nijverheidsstraat éénrichtingsverkeer wordt richting Vilvoorde met een verbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton met uitzondering van lokaal bestemmingsverkeer.
Aan beide zijden van de baan wordt een fiets- en voetpad voorzien. De fietsvoorzieningen voldoen aan de ontwerpeisen van een fietssnelweg.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met de inrichting van twee parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden ter hoogte van huisnummers 68 en 90 in de Kerklaan.
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met het verboden parkeren en stilstaan ter hoogte van huisnummer 80 (strook van 28 meter) en huisnummer 56 (strook van 24 meter), waarbij de mogelijkheid wordt gegeven om te laden en te lossen van 6u tot 18u, van maandag tot en met vrijdag.
De verkeersregelingen worden ingesteld door het plaatsen van de verkeersborden E3 met beginpijl en eindpijl en onderbord "Uitgezonderd laden en lossen van 6u tot 18u, van maandag tot en met vrijdag".
Artikel 4: het ontwerp- en signalisatieplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 5: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan.
De sociale huisvestingsmaatschappij/de woonmaatschappij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting (werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost) verzoekt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost (Vilvoorde en Machelen).
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement.
Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad.
De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels.
Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen.
De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren.
De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement.
Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad.
De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Inzake samenstelling is informatie ingewonnen door Inter-Vilvoordse bij de hogere overheid, daaruit is het volgende gekomen:
Vandaag maken volgende personen deel uit van de voorlopige toewijzingsraad:
Voorstel is om hen ook als effectief en plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden.
Geen
Met 17 stemmen voor, 1 stem onthouden.
Artikel 1: Carine Pepermans wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Machelen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost.
Artikel 2: Elke De Coninck wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Machelen te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het werkingsgebied Halle-Vilvoorde Oost.
de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand is opgericht.
Deze heeft 100.000 euro werkingssubsidies verkregen.
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio.
‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
De betrachting van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie om drempels naar vrijetijdsparticipatie (ruimer dan enkel cultuur) voor mensen in armoede weg te werken sluit perfect aan bij deze strategische uitdaging, maar is ook binnen de bredere regionale werking van het IGS een logische stap. De verkennende gesprekken naar aanloop van de oprichting van de IGS Cultuur Noordrand resulteerden in een vraag naar prioritaire aandacht voor kwetsbare bevolkingsgroepen in de Cultuurnota.
Het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie wil deze structurele samenwerking verwezenlijken.
De afsprakennota RNVTP Noordrand is een subsidieaanvraag voor de creatie van een regionaal en structureel samenwerkingsverband met als doel het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede, het verbreden van het vrijetijdsaanbod en het stimuleren van vrijetijdsparticipatie.
Volgens het participatiedecreet van 18 januari 2008 bevat het lokaal netwerk volgende verplichte partners:
Daarnaast kunnen andere gemeentelijke diensten of andere externe leden deel uitmaken van het netwerk. Dit is echter niet verplicht.
Wanneer een intergemeentelijk samenwerkingsverband een regionaal netwerk opricht, moet niet elke deelnemende gemeente over een armoedepartner beschikken. De in de regio aanwezige verenigingen waar armen het woord nemen volstaan voor de totaliteit van het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie.
Positief advies van de adviesgroep (04 mei 2023) en raad van bestuur (11 mei 2023) Cultuur Noordrand.
Er wordt voorgesteld toe te treden tot het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie Noordrand.
Voorzien budget: 17.500 euro
BS: 6494000 074100 AP5-9
Voorziene inkomsten subsidies: 3.595 euro
Voorziene uitgave cofinanciering: 7.189 euro
Artikel 1: de gemeenteraad wenst toe te treden vanaf 2024 tot het Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie Noordrand.
Artikel 2: de gemeenteraad verklaart zich akkoord met de Afsprakennota Regionaal Netwerk Vrijetijdsparticipatie (RNVTP) Noordrand zoals in bijlage van deze beslissing liggende.
Artikel 3: de gemeenteraad is akkoord met het budget per doelstelling/actie voor het jaar 2024 zoals in bijlage van deze beslissing liggende. Deze cijfers gelden ook voor 2025.
Artikel 4: het indienen van de Afsprakennota RNVTP Noordrand door IGS Cultuur Noordrand in KIOSK uiterlijk 1 oktober 2023. Cultuur Noordrand is jaarlijks ook verantwoordelijk voor de verantwoording.
Artikel 5: de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de in artikel 2 vernoemde afsprakennota te ondertekenen.
De projectvereniging Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand is opgericht en heeft 100.000 euro werkingssubsidies verkregen.
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio, ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, het verlagen van drempels met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, en communicatie.
UiTPAS heeft 3 basisprincipes die elke UiTPAS aanbieder moet aanvaarden:
De gemeente Asse startte reeds met de UiTPAS, andere gemeenten uit regio Noordrand kunnen instappen zonder een aanvraag tot implementatie bij de Vlaamse Regering in te dienen. De gemeenten nemen de specifieke voorwaarden die de Vlaamse Regering opstelt en die Asse toepast over:
Toetredingsbeslissing/doel UiTPAS Noordrand
Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.
UiTPAS Noordrand biedt heel wat meerwaarde:
1. Meerwaarde voor de participant/gebruiker
2. Meerwaarde voor organisatoren/verenigingen
3. Meerwaarde voor gemeenten
Voorstel is toe te treden tot UiTPAS Noordrand.
Voorzien budget: 17.500 euro
BS: 6494000 074100 AP 5-9
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend reglement goed over implementatie UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IHS Cultuur Noordrand.
" Reglement inzake implementatie UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IHS Cultuur Noordrand
Hoofdstuk I - Start
Artikel 1: er wordt toegetreden in 2024 tot UiTPAS Noordrand.
Hoofdstuk II - Tarieven
Artikel 2: kostprijs UiTPAS
Verlies/diefstal gewone pas: 2 euro kansenpas: 0 euro
Lokaal kan men afwijkende tarieven hanteren, maar de gemeente/stad staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling.
Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden.
Hoofdstuk III - Kostendeling
Artikel 3:
§1. Volgende solidaire kostendeling wordt gehanteerd:
§2. De 5%-regel wordt de maatstaf.
De eerste 5% van deelnemers met kansenpas t.o.v. het totaal aantal deelnemers verloopt via 20-40-40-regel. Vanaf 6% van deelnemers met kansenpas verloopt de verdeling volgens 20-80 regel (= 80% voor gemeente van domicilie deelnemer).
Hoofdstuk IV - Doelgroepen
Artikel 4: de doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling.
Artikel 5:
§1. Er wordt een derde niet-formele categorie van toekenning toegelaten: Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen.
§2. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben.
§3. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd respectievelijk op het college van burgemeester en schepenen en deze beslissingen worden ter kennisgeving aan het vast bureau voorgelegd.
§4. De aantallen van deze in artikel 4 omschreven categorie worden jaarlijks ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk V - Fasering
Artikel 6:
§1. Het aanbod wordt gedaan in volgende verschillende fasen:
§2. De timing tussen elke fase is een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk VI - Ondersteuning en implementatie
Artikel 7: binnen cultuur noordrand en het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie zal met middelen van Cultuur Noordrand om een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025 aangeworven worden.
Artikel 8: binnen het MJP zullen lokaal voldoende personele middelen vrijgemaakt worden of door middel van een verschuiving van takenpakket door te voeren in functie van UiTPAS Noordrand: minimaal 0,2 VTE (kleine gemeenten) tot maximaal 0,5VTE (grote gemeenten).
Hoofdstuk VII - Integratie en layout UiTPAS
Artikel 9: de bestaande passen en kortingssystemen worden zoveel mogelijk geïntegreerd in UiTPAS inbegrepen het linken van pARTkoer/scholenwerking/BOA aan UiTPAS.
Artikel 10:
§1. De UiTPAS zal uniform in heel de regio dezelfde layout hebben aan de voorzijde.
§2. Aan de achterzijde zal het logo lokaal bestuur vermeld, zijnde het lokaal bestuur waar de pas wordt aangeschaft."
De oproepingsbrief van 30 mei 2023 van Providentia cvba voor de buitengewone algemene vergadering op donderdag 15 juni 2023.
De oproepingsbrief van 30 mei 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba op 15 juni 2023 met volgende agendapunten:
Gezien de buitengewone algemene vergadering al op 15 juni 2023 heeft plaatsgevonden, heeft college van burgemeester en schepenen de beslissing genomen zodat deze kon doorgaan.
Bekrachtiging collegebeslissing terzake.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2023 over Providentia cvba - buitengewone algemene vergadering 15 juni 2023.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Providentia cvba van 23 mei 2023 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 mei 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas die op dinsdag 29 augustus 2023 plaatsheeft om 17.00 uur, bij Salons De Romree, Beiaardlaan 31, 1850 Grimbergen.
De gemeente is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende Vereniging Sibelgas.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 23 en 25 mei 2023.
Een dossier samen met documentatiestukken werd bij deze oproepingsbrief toegevoegd.
Het tweede agendapunt omvat:
- De realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken met betrekking tot de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
De gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Affligem en Bever en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen.
Daarom stellen de raden van bestuur van Iverlek, PBE en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.
- Het derde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken, met betrekking tot de gemeenten Affligem en Bever over te brengen van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
De gemeenten Affligem en Bever wensen de keuze te maken om, samen met de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst en de bestaande deelnemers van Sibelgas, de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor zowel elektriciteit als aardgas te vormen.
Daarom stellen de raden van bestuur van Intergem en Sibelgas voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij voornoemde gemeenten voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) zullen treden en zullen toetreden tot de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde).
Door deze partiële splitsing zullen voornoemde gemeenten de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, op 1 januari 2025 respecteren.
- Het vijfde agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
De voorgestelde statutenwijzigingen vinden hun oorsprong in de op de Raad van Bestuur, in zitting van 25 mei 2023 voorgestelde structuurwijzigingen, meer bepaald de partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) - Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde) en de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle - Sibelgas (die haar naam zal wijzigen in Fluvius Halle-Vilvoorde).
De voorgestelde statutenwijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 en zal onder andere de naamswijziging van Sibelgas in Fluvius Halle-Vilvoorde betreffen.
Geen
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas van 29 augustus 2023 met onderstaande agenda:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
Artikel 2: statutenwijzingen
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Sibelgas, met inbegrip van de naamswijziging en wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2025 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van alle hiermee verband houdende partiële splitsingen.
Artikel 3: partiële splitsing door overneming van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) voor de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kappele-Op-Den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Fluvius Zenne-Dijle naar Sibelgas van de activiteiten elektriciteit, aardgas en/of openbare verlichting en/of warmte en/of strategische participaties en/of openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Galmaarden, Gooik, Halle, Herne, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Pepingen, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, Sint-Pieters-Leeuw, Steenokkerzeel, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van voornoemde gemeenten voor voornoemde activiteiten te willen aanvaarden.
Artikel 4: partiële splitsing door overneming van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, strategische participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken van de gemeenten Affligem en Bever
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) / Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas voor Affligem en Elia en Publi-T voor Bever) en openbare elektronische-communicatie-netwerken verbonden aan de gemeenten Affligem en Bever.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Sibelgas wordt verzocht de toetreding van voornoemde gemeenten voor voornoemde activiteiten te willen aanvaarden.
Artikel 5: de betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 6: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas op 29 augustus 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 5 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
De brief van mevrouw Tessa Verbeckmoes, ontvangen per mail van 6 juni 2023 en gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur, en als dusdanig opgenomen in het register van inkomende briefwisseling, waarbij zij haar ontslag aanbiedt als gemeenteraadslid met ingang van 1 september 2023.
De raad dient akte te nemen van dit ontslag.
Het raadslid, voor zover ze nog voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden, dient haar mandaat verder te zetten tot de opvolging geregeld is.
Er is nood aan continuïteit gezien in juli en augustus geen raden gepland zijn.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad neemt akte van het schriftelijk ontslag van mevrouw Tessa Verberckmoes met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: haar opvolger, conform de resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen, is opgeroepen voor de gemeenteraad om de eed af te leggen en het mandaat van gemeenteraadslid op te nemen.
Ontslag van mevrouw Tessa Verberckmoes als gemeenteraadslid met ingang van 1 september 2023.
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het ontslag van de mevrouw Tessa Verberckmoes als gemeenteraadslid met ingang van 1 september 2023.
Het gemeenteraadslid dat zijn ontslag heeft gegeven wordt vervangen door zijn opvolger, die aangewezen wordt overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011.
De uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018, waaruit blijkt dat de heer Patrick Vanderauwera als volgende opvolger op de lijst in aanmerking komt om het mandaat op te nemen met ingang van 1 september 2023 en het mandaat van Tessa Verberkmoes te voleindigen.
Om rechtsgeldig te kunnen zetelen als gemeenteraadslid dient het gemeenteraadslid:
De geloofsbrieven zijn volgende stukken:
Deze stukken zijn door de algemeen directeur aan de voorzitter van de gemeenteraad overhandigd.
Hieruit blijkt dat de geloofsbrieven in orde zijn en de kandidaat niet in een geval van onverenigbaarheid zich bevindt.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van de heer Patrick Vanderauwera, opgeroepen als aangeduide opvolger naar aanleiding van het ontslag van mevrouw Tessa Verberckmoes.
Artikel 2: Patrick Vanderauwera wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht, in deze openbare vergadering, in handen van de voorzitter van de voorgeschreven eed af te leggen, waarbij hij voldoet als volgt: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Artikel 3: de heer Patrick Vanderauwera wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld met ingang van 1 september 2023. Hij zal het mandaat van mevrouw Tessa Verberckmoes voleindingen. Hij zal de laatste voorkomen op de ranglijst van de raadsleden.
Op 3 januari 2022 werd de heer Benny Blanckaert, in opvolging van de heer Jean-Pierre De Groef, tot voorzitter van de gemeenteraad verkozen verklaard.
De voorzitter van de gemeenteraad is van rechtswege ook de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de voorzitter van de deontologische commissie.
De heer Benny Blankaert, huidig voorzitter, heeft zijn ontslag uit de functie als voorzitter aangeboden met ingang van 1 september 2023.
Er is een nieuwe akte van voordracht aan de algemeen directeur bezorgd binnen de termijn van uiterlijk acht dagen voor deze vergadering van de gemeenteraad. De akte bevat een opvolger in de loop van de resterende zittingsperiode.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht aan de voorzitter van de vergadering overhandigd.
De akte is ontvankelijk:
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het ontslag uit de functie van voorzitter gemeenteraad van de heer Benny Blanckaert met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: na onderzoek van de ontvankelijkheid van de voordracht van de kandidaat-voorzitter voor de gemeenteraad door de voorzitter, verklaart de voorzitter deze kandidatuur geldig en is de voorgedragen kandidaat, Stefan Panneels tot voorzitter verkozen met ingang van 1 september 2023.
Er dient een rangorde bepaald te worden van de gemeenteraadsleden.
Deze rangorde is van belang om te voorzien in de vervanging van de voorzitter van de gemeenteraad (als die niemand schriftelijk heeft aangewezen) of van een schepen, die tijdelijk afwezig is.
Daarnaast is deze rangorde van belang voor de mogelijkheid dat een ambtenaar van de burgerlijke stand bij zijn verhindering tijdelijk vervangen wordt door de burgemeester, een schepen of een raadslid in de volgorde van hun benoeming.
De rangschikking wordt op de installatievergadering vastgesteld aan de hand van de anciënniteit van de raadsleden.
De opvolgers die na de installatievergadering als raadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Gezien het ontslag van gemeenteraadslid Tessa Verberckmoes per 1 september 2023 en de aanduiding van de opvolging ingaande op die datum, dient de rangorde opnieuw vastgesteld te worden.
De gemeenteraad dient de rangorde van de gemeenteraadsleden vast te leggen.
De rangorde van de gemeenteraadsleden moet volgens het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur alleen verplicht worden vastgesteld tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad.
Toch is het nuttig om dit te doen na een aantal vervangingen, verschillende artikelen van het decreet lokaal bestuur verwijzen naar 'de rang van het gemeenteraadslid'.
De opvolgers die als raadslid worden geïnstalleerd, worden onderaan de ranglijst bijgeschreven, volgens de datum van hun eedaflegging.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de bijgevoegde rangorde van de gemeenteraadsleden die van toepassing wordt met ingang van 1 september 2023.
De voorzitter sluit de zitting op 28/06/2023 om 20:46.