De voorzitter opent de zitting op 22/11/2022 om 20:07.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 18 oktober 2022 wordt goedgekeurd.
Gemeente Machelen wenst samen te werken met Haviland in kader van de gemeentelijke administratieve sancties voor GAS 1-3.
De samenwerking met Provincie Vlaams-Brabant wordt stop gezet.
Haviland heeft als intercommunale onder meer tot doel haar deelnemers bij te staan bij de uitvoering van hun taken door het verlenen van ondersteunende diensten, waaronder de gemeentelijke administratieve sancties. Het ter beschikking stellen van een intergemeentelijk sanctionerend ambtenaar behoort tot de ondersteunende diensten die Haviland kan aanbieden aan de deelnemende gemeenten, waaronder gemeente Machelen.
De ondersteuning door Haviland voor de gemeente is een in exclusiviteit toegewezen dienst, waarbij de gemeente zich ertoe verbindt om voor de diensten dewelke in deze overeenkomsten worden omschreven, indien ze deze niet in eigen beheer wenst uit te voeren, uitsluitend een beroep te doen op de diensten van Haviland.
De gemeente kan aldus kiezen om voor de betrokken diensten een beroep te doen op Haviland, dan wel om deze diensten zelf uit te oefenen, doch ziet uitdrukkelijk af van de mogelijkheid om de dienst, gedurende de looptijd van de overeenkomst, te laten uitvoeren door derden.
Overeenkomstig de overeenkomst worden de dossiers in het kader van deze opdracht behandeld aan een forfaitair tarief van 54 euro per dossier (GAS 1, 2 en 3), exclusief de onderdelen welke expliciet niet inbegrepen worden in deze kost.
De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur met als startdatum 1 januari 2023 voor GAS 1-3.
Artikel 1: de overeenkomst met Haviland, zoals toegevoegd in bijlage, aangaande de aanstelling van een sanctionerend ambtenaar voor GAS 1, 2 en 3 wordt goedgekeurd en treedt in werking voor onbepaalde duur vanaf 1 januari 2023.
Artikel 2: An Van den Stockt, Nikita Vanschaemelhout en Jasmine de Wachter worden aangesteld als sanctionerend ambtenaren voor gemeente Machelen voor wat betreft de sanctionering van GAS 1, 2 en 3.
Artikel 3: de samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant in kader van de aanstelling sanctionerend ambtenaren, wordt stopgezet op 1 januari 2023.
Artikel 4: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Vilvoorde-Machelen, de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank, Incovo en OVAM.
Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met gemeente in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten (IOED's) voor te bereiden.
Het voorstel tot oprichten van projectverenigingen ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de projectvereniging 'Brabantse Kouters Oost" als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 22 oktober 2019. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossier voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.
De beide projectverenigingen 'Brantse Kouters Oost' (gemeenten Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en de stad Vilvoorde) en 'Brabantse Kouters West' (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.
Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om:
- Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de aangesloten gemeenten
- Nauw samen te werken tussen de projectvereniging 'Brabantse Kouters West' en 'Brabantse Kouters Oost' (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergadering). De intergemeentelijke samenwering is immers ook gebaseerd op gelijkaardige statuten (op naam en werkingsgebied na) en een gedeeld personeelskader.
- Daarbij volgende inhoudelijk speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voor te schuiven:
- RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst van RLBK op 24 mei 2021.
Deze agendering en voorstel voor beslissing van de gemeenteraad omvat (1) de juridische organisatorische aspecten verbonden aan de nieuwe erkenningsaanvraag als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) en (2) de inhoudelijke en financiële hoofdlijnen van de intergemeentelijke samenwerking in de projectvereniging voor de periode 2024-2026.
(1) Op basis van de argumentatie van de minister bevoegd door Erfgoed Matthias Diependaele i.k.v. de eerste erkenningsaanvraag in 2020, maakt een nieuwe erkenningsaanvraag maar kans indien één globaal aanvraagdossier ingediend kan worden voor alle gemeenten van de projectverenigingen 'Brabantse Kouters West' (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) en 'Brabantse Kouters Oost' (Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst). Hij verwijst hierbij naar een voldoende schaalgrootte en een homogeen ergoedpakket als vereisten. Conform het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 kunnen twee projectverenigingen niet zomaar samengevoegd worden. Daarom ligt het voorstel voor om de projectvereniging 'Brabantse Kouters West' (5 gemeenten) te ontbinden als intergemeentelijke samenwerking en deze gemeenten te laten aansluiten bij de projectvereniging 'Brabantse Kouters Oost'. Om de lading te dekken van de projectvereniging 'Brabantse Kouters Oost' te wijzigen naar 'Erfgoed Brabantse Kouters'. Gezien de 12 betrokken gemeenten op basis van dezelfde verdeelsleutel financieel bijdragen hebben tot de resp. projectverenigingen en zich al geëngageerd hebben om dit voor de rest van de beleidsperiode te doen, wordt ook voorgesteld om de tegoeden van de projectverenigingen 'Brabantse Kouters West' na ontbinden van de projectvereniging in te brengen bij de projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters'.
(2) Om verder inhoudelijk uitvoering te geven aan de bovenvermelde taak 'opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED' werd een ontwerp opgemaakt voor een beleidsplan voor de periode 2024-2026. Dit gebeurde op basis van de voorgaande erkenningsaanvraag en input vanuit het werkveld via drie zgn. Erfgoedcafé's rond bouwkunde, archeologie en landschap in 2022. Het ontwerp beleidsplan werd ook voorgelegd en goedgekeurd op een gezamenlijke vergadering van de raden van bestuur van de projectverenigingen 'Brabantse Kouters Oost' en 'Brabantse Kouters West' van 19 september 2022. Ook de begroting voor de periode 2024-2026 is hierin opgenomen waarbij naast de gemeentelijke bijdragen ook Vlaamse subsidies voorzien zijn voor een personeelskader met een expertise op het vlak van bouwkundig erfgoed, archeologie en landschappelijk erfgoed.
Door de gemeenten van projectvereniging Brabantse Kouters Oost en Brabantse Kouters West te verenigingen in één projectvereniging met de nieuwe naam Erfgoed Brabantse Kouters worden de kansen op goedkeuring van een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED door de Vlaamse Overheid vergroot. Een goedgekeurde IOED zal bijdragen tot de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid, meer specifiek de inventarisatie, het behoud, de restauratie, het beheer en de ontsluiting van het bouwkundig, landschappelijk en archeologisch erfgoed.
Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.
De meerjarige financiële verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2019.
De gemeentebesturen cofinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2 500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners. Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0,11 euro per inwoner. Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging. De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (19 december 2019).
Indien de projectvereniging erkend wordt als Intergemeentelijke Onroerende Erfgoeddienst (IOED) dan kan zij Vlaamse subsidies ontvangen in de jaren 2024-2026 volgens een vast en variabel bedrag zoals weergegeven in de begroting die opgenomen is in het ontwerp beleidsplan 2024-2026.
Artikel 1: de naam van de projectvereniging 'Brabantse Kouters Oost' te wijzigen naar 'Erfgoed Brabantse Kouters' en dit aldus in de statuten op te nemen.
Artikel 2: goedkeuring te verlenen aan de toetreding van de gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel tot deze projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters' indien zij dit vragen en aldus in de statuten van de projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters' het werkingsgebied uit te breiden tot het grondgebied van 12 gemeenten (Asse, Grimbergen, Kraainem, Machelen, Meise, Merchtem, Steenokkerzeel, Vilvoorde, Wemmel, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst).
Artikel 3: akkoord te gaan met de inbreng van de activa van de projectvereniging 'Brabantse Kouters West' bij deze van de projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters'.
Artikel 4: het ontwerp beleidsplan 2024-2026 goed te keuren en akkoord te gaan met de erkenningsaanvraag voor een 'Intergemeentelijke Onroerende Erfgoeddienst' (IOED) zoals die ten laatste op 15 januari 2023 vanuit de projectvereniging 'Erfgoed Brabantse Kouters' zal ingediend worden bij de Vlaamse Overheid.
Sedert verschillende jaren kunnen de gemeenten aan de distributienetbeheerders een retributie aanrekenen voor de hinder op het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan de nutsvoorzieningen.
De mogelijkheid om bij de distributiebeheerder de betaling te verkrijgen van een gemeentelijk opgelegde retributieheffing vindt zijn grondslag in de statuten, waarvoor de Raad van Bestuur een algemeen kader kan creëren, en voor zover dit aanvaard is in het distributienettarief door de reguleringsinstantie. Er is eveneens voorzien dat de distributienetbeheerder aan haar vennoten alle informatie ter beschikking zal stellen die noodzakelijk is om de belasting of retributie te heffen.
Het huidige retributiereglement dat einde 2019 in de gemeenteraad goedgekeurd werd, vervalt in principe per 31 december 2022.
Het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Het feit dat de deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein.
De goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum herleiden.
Het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten.
Het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dingende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP, ...
De ontvangsten worden opgenomen in de exploitatieontvangsten in het MJP.
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, ...), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten, ...) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof;
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren voor derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dat geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 - Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 - Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet lokaal bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Naar aanleiding van meldingen omtrent gevaarlijke verkeersituatie op kruispunt van Merelplein met de Peutiesesteenweg dienen er gele lijnen aangebracht te worden om de visibiliteit te verhogen voor verkeer komende van de Peutiesesteenweg.
Komende van het Merelplein zijn er weinig tot geen uitwijkmogelijkheden en is de zichtbaarheid ondermaats, zeker indien er meteen na de oversteekplaats een wagen gestationeerd is.
Om aankomende verkeer zichtbaar te maken alsook een veilige oversteekplaats te verzekeren, is het noodzakelijk gele lijnen aan te brengen na de oversteekplaats op de Peutiesesteenweg richting Luchthavenlaan.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad is akkoord voor de plaatsing van gele lijnen vanaf het zebrapad over een lengte van 5 meter op het kruispunt van het Merelplein met de Peutiesesteenweg. De maatregel wordt kenbaar gemaakt door een gele onderbroken streep op de rand van het trottoir zoals voorzien in artikel 75.1 2° van het KB.
Artikel 2: de hierboven voorziene signalisatie wordt geplaatst conform de bepalingen van het K.B. en het M.B.
Artikel 3: het onderhavige reglement wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de Minister van Mobiliteit.
Het éénrichtingsverkeer in de Bergstraat kent zijn oorsprong bij de onderhouds- en vernieuwingswerken Bergstraat, Koning Boudewijnlaan en Steenweg Buda Machelen.
Voor deze locaties is het project opgestart in 2019 en dit naar aanleiding van verschillende klachten over de staat van het voetpad en de wegverharding.
De reden ligt bij de aanwezigheid van bomen in het voetpad, op de riolering en/of de ondergrondse nutsleidingen.
De bomen zorgen voor wortelopdruk op openbaar en privaat domein, beperken de toegankelijkheid en vormen bij de uitvoering van nutswerken hinder.
De bomen kunnen omwille van hun ligging niet tot volwaardige bomen uitgroeien en ondervinden stress.
Omwille van bovenvermelde redenen bestaat het basisdoel van het project erin om de bomen te rooien, de voetpaden her aan te leggen, de toplaag van de wegverharding te vernieuwen en nieuwe bomen aan te planten in boomvakken op de rijbaan. Bomen die niet kunnen aangeplant worden op de rijbaan zullen gecompenseerd worden door een aanplanting in de buurtparken.
Er is ook de intentie om na te gaan waar er kansen liggen om het openbaar domein te ontharden waar mogelijk. Na het nodige studiewerk van Vectris, is er een plan opgemaakt voor delen van de rijbaan waar parkeermogelijkheid is, te ontharden en aan te leggen met waterdoorlatende grasdallen.
De straat is ook opgenomen in het Mobiliteitsplan in de lijst van potentiële onthardingsprojecten.
Doordat de straat op verschillende plaatsen wordt versmald, is het wenselijk om in deze straat éénrichtingsverkeer in te stellen.
Verkeersveiligheid
Doordat de straat wordt heraangelegd en er wordt ingezet op ontharding, wordt de breedte van de straat smaller gemaakt. Hierdoor is het aangewezen om de straat 1 richtingsverkeer te maken. Door de parkeervakken geschrankt aan te leggen, wordt de snelheid automatisch beperkt.
De politie gaf positief advies voor deze wijziging.
Doorstroming busvervoer
Zowel de MIVB als De Lijn maken geen gebruik van de Bergstraat.
De financiële impact wordt geraamd op 300 euro voor de aankoop van 2 palen, en 4 verkeersborden met beugels.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij een deel van de Bergstraat, gedeelte tussen Budasteenweg en Koning Boudewijnlaan, éénrichtingsverkeer wordt richting Budasteenweg met uitzondering voor fietsers (zij mogen in twee richtingen de straat gebruiken). Deze verkeersregeling wordt kenbaar gemaakt met de verkeersborden F19 met onderbord M2 en C1 met onderbord M4.
Artikel 2: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: de hierboven voorziene signalisatie wordt geplaatst conform de bepalingen van het KB en het MB.
Artikel 4: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt te kennisgeving overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.
Op 22 december 2021 nam de gemeenteraad het besluit om het gebied, beter gekend onder de benaming Bessenveld, te ontwikkelen tot een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde bestemming.
Het masterplan beslaat een oppervlakte van ca. 27 hectare en voorziet een derde hiervan voor publieke parkstructuur. Publieke ruimtes maken de site vitaal en leefbaar. Verder zal ongeveer 25.000 m² of 7% van het BVO wordt bestemd als maatschappelijk vastgoed.
Om dit alles te bekomen werd een samenwerking opgezet met de NV Project Bessenveld. Bovenvermelde principes van het project Uptown werd, in uitvoering van dezelfde gemeenteraadsbeslissing, gedetailleerd vastgelegd in een kaderovereenkomst tussen de gemeente en de ontwikkelaars.
Het grootste deel van de site is momenteel in eigendom van de NV Project Bessenveld. Teneinde te komen tot een coherent aaneengesloten terrein ontbreken nog een aantal gebieden met een totaaloppervlakte van ca. 44.389,52 m². Deze zijn momenteel in eigendom van de Regie der Luchtwegen (Fod Mobiliteit) en het Brusselse OCMW. De nota van 22 december 2021 gelastte het college eveneens om deze terreinen via minnelijke onderhandelingen te onteigenen.
Na verwerving worden deze onteigeningen voor hetzelfde bedrag doorverkocht aan de ontwikkelaar. Derhalve is de financiële weerslag van deze onteigeningen op de gemeentelijke begroting nihil, vermits ze volledig ingedekt worden door de NV Project Bessenveld.
Stand van zaken
Beide overheden, met name OCMW Brussel en de Regie der Luchtwegen, werden na de besluitvorming van de gemeenteraad aangeschreven met het verzoek om via een voorlopig onteigeningsbesluit over te gaan tot een minnelijke onteigening van hun eigendommen
Onze schattingen werd hen meegegeven met de vraag om deze te toetsen en voor te leggen aan hun respectievelijke beslissingsorganen.
Teneinde het gemeentebestuur de mogelijkheid te bieden om te onderhandelen heeft de NV Project Bessenveld op 5 september 2022 een ‘Eenzijdige Verbindende Belofte’ ondertekend tot voorafbetaling aan de gemeente van de onderhandelde aankoopbedragen. Hierdoor moet de gemeente niet pre-financieren.
Daar waar Regie der Luchtwegen oorspronkelijk akkoord ging met het door ons voorgelegde schattingsverslag en -bedrag, hebben ze op 11 oktober ll. meegedeeld af te zien van de verkoop (lees onteigening).
Regie der Luchtwegen wenst een terrein in de nabije omgeving van Eurocontrol voor te behouden voor eventuele uitbreiding. Het voorstel is om dit terrein te ruilen met een gelijkwaardig terrein, eigendom van de NV Project Bessenveld. Deze gesprekken zijn ondertussen lopende.
Het gevolg is dat de gemeente Machelen in voorkomend geval geen direct betrokken partij meer is. Onteigenen blijft nog steeds een mogelijkheid indien Regie der Luchtwegen en de ontwikkelaar tot geen akkoord komen, doch is niet meer het voorwerp van dit voorstel van beslissing.
Het terrein eigendom van OCMW Brussel situeert zich in Machelen, 2de afdeling, sectie B, nr. 10t, met een kadastrale oppervlakte van 1ha 98a 18 ca.
De onderhandelingen omtrent de prijs van het terrein van het OCMW Brussel heeft geleid tot een akkoord over een totaalbedrag van 1.450.000 euro (wederbeleggingsvergoeding van 13,5% inbegrepen). Dit werd schriftelijk bevestigd aan het gemeentebestuur bij brief van 22 oktober 2022.
Aankoopakten
De timing voorziet dat we nog einde 2022 de aankoopakte met het OCMW Brussel verlijden en dezelfde dag de verkoopakte van dit terrein aan de NV Project Bessenveld.
Voor de eerste akte, de ‘aankoop’ wenst het gemeentebestuur beroep te doen op een commissaris van Vastgoedtransacties Vlaanderen. Deze persoon kan zowel optreden als notaris voor de gemeente, doch kan de beide aktes ook rechtsgeldig ondertekenen. Deze beslissing houdt in om Vastgoedtransacties Vlaanderen te mandateren om deze handelingen uit te voeren.
De tweede akte, de ‘verkoop’ aan NV Bessenveld Project zal worden opgesteld en verleden door de notaris van de NV Project Bessenveld. Het spreekt vanzelf dat de inhoud van deze akte in ruime mate gelijkaardig is aan de aankoopakte. Het betreft immers hetzelfde terrein. Vastgoedtransacties Vlaanderen zal enkel worden gevraagd om de redactie van deze akte goed te keuren.
Voor de ondertekening van de verkoopakte aan NV Project Bessenveld wordt aan de gemeenteraad gevraagd de handtekenbevoegdheid via collegebeslissing te delegeren aan de burgemeester, algemeen directeur en financieel directeur.
Rekening houdende met de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 is goedkeuring van deze tweede akte door de gemeenteraad geen vereiste. Enkel de aankoopakte met OCMW Brussel wordt derhalve ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Voorwaardelijke goedkeuring
Het spreekt vanzelf dat de aktes pas zullen worden verleden als het gemeentebestuur vooraf aan de aankoopakte door NV Project Bessenveld in het bezit wordt gesteld van het volledige bedrag, met name 1.450.000 euro.
Vastgesteld werd ook dat een aantal organisaties en overheden op het te verwerven terrein een Vlaams voorkooprecht genieten. De vraag om af te zien van dit voorkooprecht werd reeds geplaatst op het e-voorkooploket. Een datum voor het verlijden van de aktes zal pas worden vastgelegd als ze alle hebben afgezien van dit recht. Het betreft volgende partijen:
Goedkeuring wordt gevraagd voor de ontwerpakte. Een aantal administratieve gegevens en clausules zullen na goedkeuring worden aangevuld.
Geen, de verbintenisinspanning die het lokaal bestuur op zich neemt m.b.t. de aankoop is, wat het financieel en budgettair aspect betreft, volledig ingedekt door de ‘Eenzijdig Verbindende Belofte’ die de NV Bessenveld Project heeft ondertekend.
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend voor de aankoop van het terrein - eigendom van het OCMW Brussel – voor een totaalbedrag van 1.450.000 euro.
Artikel 2: goedkeuring van de bijgevoegde ontwerpakte, opgesteld door commissaris Gertjan Droeshout van de afdeling Vastgoedtransacties Vlaanderen.
Artikel 3: goedkeuring verkoop van het aangekochte terrein van het OCMW Brussel, aan de NV Project Bessenveld goed voor een totaalbedrag van 1.450.000 euro.
Artikel 4: vastgoedtransacties Vlaanderen wordt gelast om op te treden als commissaris/notaris van de gemeente Machelen voor de aankoop van vermelde eigendom.
Artikel 5: vastgoedtransacties Vlaanderen wordt gemandateerd om de aankoopakte namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 6: de handtekeningbevoegdheid van de verkoopakte wordt gedelegeerd aan het college.
Artikel 7: voorgaande beslissingen mogen pas uitgevoerd worden als het gemeentebestuur vooraf en tijdig in het bezit wordt gesteld van het overeengekomen aankoopbedrag van 1.450.000 euro, eveneens moeten alle betrokken partijen vooraf afzien van hun Vlaams voorkooprecht.
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de Bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale is als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De oproepingsbrief van 11 oktober 2022 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 14 december 2022 met volgende agendapunten:
I. Notulen van de algemene vergadering van 22 juni 2022: goedkeuring
II. De te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie + begroting 2023 (artikel 34)
III. Vervanging lid raad van bestuur (artikel 19): goedkeuring
IV. Varia
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 14 december 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 14 december 2022 goed te keuren.
De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg "Cipal").
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 met de volgende agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2023
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Na beraadslaging en stemming.
Geen
Artikel 1: op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van die gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De oproepingsbrief van 31 oktober 2022 van Incovo voor de algemene vergadering op vrijdag 16 december 2022.
Incovo organiseert op 16 december 2022 de algemene vergadering tot vaststelling van het jaarbudget en de vennotenbijdragen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de algemene vergadering van 16 december 2022, zijnde:
1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 30 september 2022 (bijlage 1)
3. Goedkeuring begroting 2023 - vaststellen van de werkingsbijdragen (bijlage 2)
4. Aktename vervanging raadgevend bestuurders
5. Varia
Artikel 2: de gemeentelijke vertegenwoordiger wordt gemandateerd om de algemene vergadering te handelen en beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze gewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De oproepingsbrief van 5 oktober 2022 van TMVW ov voor de buitengewone algemene vergadering op vrijdag 16 december 2022.
De gemeente Machelen is aangesloten bij TMVW ov.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVW ov van 16 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing
6. Statutaire benoemingen
7. Statutenwijziging
7.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
7.2. Nieuwe tekst van de statuten
8. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutaire onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
10. Overboekingen van de in het verleden aangelegde uitgiftpremie (rekening 1110 Uitgiftepremie) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
11. Volmachten
Varia
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 16 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De gemeente Machelen is aangesloten bij de intergemeentelijk samenwerkingsverband Havicrem, opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
De agenda van de gewone algemene vergadering van Havicrem IGV die zal gehouden worden op woensdag 21 december 2022 om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging, Erasmuslaan 50 te 1804 Eppegem (Cargovil) en volgende agendapunten omvat:
1. Goedkeuring notulen algemene vergadering 15 juni 2022
2. Kort overzicht werking 2022
3. Goedkeuring budget en actienota 2023
4. Varia
De voorstellen van de Raad van Bestuur van Havicrem van 8 novemberl 2022.
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem IGV op 21 december 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem IGV op 21 december 2022 goed te keuren.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
1. Gerechtelijke procedures en scenario’s voor het baangebruik
1.1 Op 30 mei 2018 bekwamen de vijf Noordrandgemeenten (Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel) een vonnis van de Nederlandstalige Brusselse rechtbank waarin de rechter het bevel gegeven heeft om de verschuivingen van vliegtuigen vanuit Brussel en de oostrand (door de verschuiving van routes, het wijzigen van windcriteria en het wijzigen van tonnagebeperkingen) terug te draaien en een nieuwe verdeling uit te werken conform de Grondwet (gelijkheidsbeginsel, verbod op discriminatie, recht op gezondheid en rustig privéleven).
We zijn meer dan vier jaar verder en er is nog niets verbeterd in de door de rechtbank opgelegde zin. Er werden door de Belgische Staat wel al dwangsommen betaald aan de Noordrandgemeenten omwille van de niet-naleving van het vonnis (750.000 + 1.200.000 euro).
Door het vonnis werd ook opgelegd dat er een Staten-Generaal zou worden opgericht van alle actoren. Dat is inmiddels gebeurd, maar in de praktijk is dit weinig meer dan een praatbarak.
1.2 Parallel is er een reeks van opeenvolgende vonnissen van de Franstalige rechtbank van Brussel waarin de overschrijdingen van de Brusselse geluidsnormen wordt verboden boven het Hoofdstedelijk Gewest. Omwille van deze uitspraak en om boetes te voorkomen, proberen de luchtvaartmaatschappijen de Brusselse geluidsmeters te vermijden, door vooral over de Noordrand te vliegen. Ook aan Brussel werden intussen al voor meer dan 9 miljoen euro aan dwangsommen betaald.
In het kader van het Brussels vonnis werd de Belgische Staat verplicht om een studie te laten maken door een expert die oplossingen moest voorstellen voor de overschrijdingen van de Brusselse geluidsnormen op de Kanaalroute, de Ringroute en de landingsroute bij oostenwind.
De bij het Brussels vonnis betrokken partijen konden voorstellen overmaken aan de expert. Onze raadsman schreef de expert eveneens aan met de vraag om voorstellen te analyseren die konden tegemoetkomen aan het Brussels vonnis én het hogervermelde Noordrandvonnis. Federaal Minister Gilkinet heeft echter de expert verbod opgelegd om voorstellen te onderzoeken die niet van de partijen kwamen of die laattijdig binnenkwamen (Vlaams Gewest).
Het resultaat was dat enkel voorstellen werden geanalyseerd
- op verzoek van Brussel, waarbij alle hinder van Brussel werd verschoven naar de Vlaamse rand (Noordrand en Oostrand)
- op verzoek van de Oostrand, waarbij alle hinder van Brussel én de Oostrand werd verschoven naar de Noordrand.
In totaal werden door het aangestelde studiebureau ENVISA negen scenario’s naar voren geschoven. De meeste scenario’s houden een bijkomende verschuiving van overlast in van Brussel naar Vlaanderen. Geen enkel scenario gaat uit van een maximale spreiding van de hinder of van een verdeling op basis van correcte windcriteria, zodat de hinder op een objectiveerbare wijze wordt gespreid over de diverse zones rond de luchthaven. Een scenario dat wel naar voren wordt geschoven en ook ruime aandacht kreeg in de Franstalige pers, kan schematisch als volgt worden weergegeven:
Dit scenario zou betekenen dat alle opstijgende vliegtuigen vanaf de luchthaven zouden geconcentreerd worden boven Machelen, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel. Dit zou neerkomen op 350 vliegtuigen per 24 uur … dag en nacht … week en weekend…
Een studie rond Parijs maakte een berekening van de consequenties:
- verlies van minstens 3,5 gezonde levensjaren voor de getroffen inwoners
- jaarlijks een gigantische gezondheidseconomische kost voor de gemeenschap
- drastische daling van de waarde van het onroerend goed
- verpaupering van de betreffende zones
De door ENVISA geanalyseerde scenario’s vertonen ernstige hiaten:
Om die reden hebben de colleges van burgemeesters en schepenen van de vijf Noordrandgemeenten beslist om aan de federale regering te vragen bijkomende scenario’s te onderzoeken. In een eerste bijkomend scenario wordt uitgegaan van een verregaande spreiding van de hinder. In een tweede bijkomend scenario zou dan onderzocht kunnen worden wat de gevolgen zouden zijn indien alle vluchten die in scenario 9 van Envisa naar rechts opstijgen, naar links zouden vertrekken.
Indien op deze vraag niet wordt ingegaan, zijn de vijf gemeenten voornemens dit bijkomend onderzoek af te dwingen via de rechtbank. Het onderzoeken van de bijkomende scenario’s is ook belangrijk in het kader van de nieuwe omgevingsvergunning voor de luchthaven die de Vlaamse overheid binnen afzienbare tijd dient te nemen, gelet op het feit dat de bestaande vergunning op 8 juli 2024 afloopt.
2. Gezamenlijk standpunt actiegroepen
Met het oog op het beperken van de gezondheidsrisico’s en de overlast van de luchthaven hebben de actiegroepen uit Vlaams-Brabant in onderling overleg en in samenwerking met de Bond Beter Leefmilieu een gezamenlijk standpunt uitgewerkt. Dit wordt momenteel aan de bevolking voorgelegd in de vorm van een petitie, waarbij zowel met de gezondheids- als ook economische aspecten van de uitbating van Brussels airport rekening wordt gehouden.
De petitie schuift daarbij de volgende vier doelstellingen naar voren:
- afbouw van de nachtvluchten
- invoering van een plafond op het aantal vliegbewegingen
- realisatie van een lage-emissiezone in de lucht, zodat de uitstoot van geluid en CO² van de vliegtuigen stelselmatig kan worden verminderd
- invoering van geluids- en frequentienormen i.f.v. verminderde geluidshinder op de grond en een evenwichtige beperking van de hinder voor alle omwonenden
De gemeenteraad kan zich in de bekommernissen en de krachtlijnen van deze tekst vinden en vraagt aan zowel de Vlaamse als de federale overheid om hiermee in hun beleid rekening te houden. Er dient te worden gestreefd naar een evenwicht tussen enerzijds de economische belangen van de luchthaven en anderzijds het welzijn en de gezondheid van de bevolking die in de ruime omgeving van de luchthaven woont. Het is immers wetenschappelijk al uitvoerig aangetoond dat de luchtvaart gezondheidsschade veroorzaakt via de overvlucht, dag en nacht, van grote aantallen luidruchtige vliegtuigen, alsook via de hoge uitstoot van CO2 en stikstofoxiden, luchtvervuiling met ultrafijnstof. Bij alle belangrijke beleidsmaatregelen moet steeds de gezondheidseconomische kost van de exploitatie mee in rekening worden genomen.
De gemeenteraad wil daar nog aan toevoegen dat alles in het werk moet gesteld opdat vliegtuigen zoveel mogelijk tegen de wind invliegen en zoveel mogelijk rechtstreeks zouden vliegen naar hun bestemming, zonder overbodige omwegen. Dit zou automatisch zorgen voor minder geluidshinder en een lager energie- en CO²-verbruik, wat van groot belang is in het kader van het klimaatbeleid.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad:
De voorzitter sluit de zitting op 22/11/2022 om 20:32.