Terug
Gepubliceerd op 28/10/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 17/09/2024 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jocelyne Vangindertaelen, Franky Van Praet, raadsleden
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 17/09/2024 om 19:59.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 26 juni 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jocelyne Vangindertaelen, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2024 wordt goedgekeurd.

    • Samenwerkingsovereenkomst renovatiebegeleiding Noodkoopfonds 3Wplus

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jocelyne Vangindertaelen, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het doel van het Noodkoopfonds is het ondersteunen van particuliere eigenaars bij noodzakelijke renovaties, waar die eigenaars zelf niet over de nodige fondsen beschikken.

      De eerdere gezamenlijke aanvraag met Vilvoorde resulteerde voor Machelen in een renovatiebudget voor 6 woningen met een maximale totale kredietlijn van 300.000 euro, 50.000 euro per woning.

      Het krediet is na 20 jaar, of bij vervreemding, opeisbaar. 

      De renovatiebegeleiding en het beheer van de lening worden uitgevoerd door 3Wplus.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Het Energiedecreet van 8 mei 2009 en meer bepaald artikel 7.9.1, artikel 8.2.1 en artikel 9.1.1.
      • Het Energiebesluit van 19 november 2010 en meer bepaald de artikelen 7.2.22 tot en met 7.2.28.
      • Beslissing van het vast bureau van 8 november 2022 over ondersteuning van renovatie van noodkoopwoningen via het noodkoopfonds.
      • Het Ministerieel besluit van 13 december 2022 houdende toekenning van steun voor energetische renovatieprojecten van noodkoopwoningen.
      Advies en motivering

      Een noodkoper is een natuurlijke persoon die alleen of samen met andere noodkopers voor de geheelheid volle eigenaar is van een noodkoopwoning en die deze woning als hoofdverblijfplaats gebruikt, zoals blijkt uit de inschrijvingen in het bevolkingsregister.

      Een noodkoopwoning is een woning die

      • Uitsluitend door 1 of meer noodkopers en hun inwonende gezinsleden als hoofdverblijfplaats gebruikt wordt
      • En die gekenmerkt wordt door structurele problemen op het vlak van veiligheid, gezondheid en/of kwaliteit
      • Én waaraan belangrijke werkzaamheden moeten worden uitgevoerd:
        • Die gericht zijn op een verbetering van de energieprestaties, gecombineerd met structurele en bouwfysische ingrepen én
        • Die tot doel hebben om de woning te laten beantwoorden aan de elementaire vereisten van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit, vermeld in artikel 3.1 van de Vlaamse Codex Wonen,
        • Én waarvan de financiering via een marktconforme lening aanleiding zou geven tot afbetalingsproblemen voor de eigenaar-bewoners, aangetoond in een        solvabiliteitsonderzoek door het OCMW.

      Het Noodkoopfonds biedt het OCMW de middelen om de noodkoper steun te bieden in de vorm van een renteloze lening.

      Noodkopers zijn huishoudens die deels uit noodzaak een kwalitatief minderwaardige woning aangekocht hebben, zonder de mogelijkheid er financiële middelen in te investeren om de woning op een goed kwaliteitsniveau te brengen, met onder meer hoge energiefacturen tot gevolg.

      Door gebrek aan voldoende eigen middelen en solvabiliteit vallen deze eigenaars ook systematisch uit de boot bij renovatiepremies.

      Om hieraan te verhelpen wordt ere een renteloze lening tot 50.000 euro voorzien per noodkoopwoning.

      Gelet op de omvang van die doelgroep, de specifieke financieringsbehoefte van die doelgroep, is er een formule met een bulletfinanciering, waarbij het geleende bedrag in principe op het einde in 1 keer wordt terugbetaald zonder vaste termijn.

      Er zijn enkele basisprincipes aan het noodkoopfonds:

      • Elke noodkoper wordt maximaal ontzorgd
      • Elke noodkoper wordt begeleid gedurende het volledige bouwproces (woningscreening, selectie van de ontwerpers en de aannemers, opmaken renovatie-                overeenkomst, werfopvolging, projectbeheer, …)
      • Uiteindelijk resultaat zorgt voor verbeteringen aan de woonkwaliteit en de woonveiligheid. 

      Binnen elk project wordt een bouwverantwoordelijke aangesteld die het bouwproces begeleidt. Het Energiehuis 3Wplus staat in de gemeente Machelen in voor de correcte opvolging van de renteloze leningen en maakt gebruik van haar kennis en expertise inzake energetische renovatie.

      Per dossier ontvangt het OCMW een werkingsvergoeding van 3.000 euro voor het betalen van de sociale- en renovatiebegeleiding.

      Omdat 3Wplus de renovatiebegeleiding op zich neemt, ontvangen zij 1.500 euro van deze werkingsvergoeding van het OCMW. Indien er een plan is opgemaakt maar de werken niet tot uitvoering zijn gekomen, hoeft deze niet betaald te worden aan 3Wplus.

      Financiële weerslag

      Voor elk NKF dossier is er een vergoeding van 3.000 euro voor personeels- en werkingskosten met betrekking tot de sociale- en renovatiebegeleiding. Deze inkomst komt op de budgetsleutel OC-7409999-062900-12-1. 

      3Wplus ontvangt 1.500 euro ter uitvoering van de renovatiebegeleiding. Voor de uitgave is de budgetsleutel OC-6139999-062900-12-1.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingsovereenkomst met 3Wplus met betrekking tot het Noodkoopfonds goed en de verwerkingsovereenkomst hierop betrekking hebbende, bieden in bijlage van deze beslissing liggende.


      Artikel 2: de Voorzitter en de Algemeen Directeur worden gemachtigd bedoelde overeenkomsten te ondertekenen.

    • Huishoudelijk reglement voor gebruik infrastructuur Huis van het Kind

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jocelyne Vangindertaelen, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het Huis van het Kind Machelen wenst haar fysieke locatie ter beschikking te stellen voor interne diensten en partners van Huis van het Kind Machelen. 

      Huis van het Kind Machelen bevindt zich op de locatie van het Sociaal Huis te Machelen (Koningin Fabiolalaan 60, 1830 Machelen) met een aparte ingang (vooraan Sociaal Huis).

      Om de organisatie vlot en duidelijk te laten lopen, werd een huishoudelijk reglement opgesteld.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van het vast bureau van 28 juli 2020 over fysieke locatie Huis van Het Kind Machelen en uitbouw peuterspeelpunt.
      Advies en motivering

      Partners en gemeentelijke diensten die de waarden van Huis van het Kind nastreven, verdienen het ook deze te kunnen organiseren in het Huis van het Kind. Met dit reglement kunnen duidelijke afspraken gemaakt en grenzen aangegeven worden.

      Financiële weerslag

      Uitgaven

      Er worden geen uitgaven voorzien binnen deze gebruiksovereenkomst van de infrastructuur.


      Inkomsten

      Er wordt geen huurtarief toegepast alsook geen waarborg gevraagd. 

      Er worden wel duidelijke afspraken gemaakt omtrent schade, annulering, ontvreemding en oneigenlijk gebruik. Het betreft hier geen inkomsten, wel vergoeding voor aantoonbare schade, ontvreemding of oneigenlijk gebruik.

      • Als aanvrager dien je je reservatie tijdig te annuleren bij de bevoegde dienst. Dit kan ten laatste 48 uur voor aanvang van de activiteit (berekening op basis van werkdagen: zaterdagen, zondagen en feestdagen niet inbegrepen). Bij gebrek aan tijdige annulering kan u een forfaitaire boete van 60 euro opgelegd worden.
      • Wanneer u na de reservatie betrapt wordt op oneigenlijk gebruik (u gebruikt de ruimte niet tijdens de aangevraagde uren zonder voorafgaande verwittiging; u ontvangt inkomsten zonder een kansentarief toe te passen of u verhuurt de ruimte onder aan een organisatie die geen partner is van Huis van het Kind Machelen) zal u hierover gehoord worden en kan u een boete opgelegd worden tot 200 euro.
      • Overige artikelen met betrekking tot schade of ontvreemding.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikelde raad voor maatschappelijk welzijn keurt het hiernavolgende huishoudelijk reglement voor gebruik infrastructuur Huis van het Kind goed: 

       

      "Huishoudelijk reglement voor gebruik infrastructuur Huis van het Kind


      Dit huishoudelijk reglement is van toepassing op het gebruik van de fysieke locatie van Huis van het Kind Machelen en de activiteiten die er tijdens het gebruik georganiseerd worden. 


      Artikel 1: Voorwaarden 

      §1. De ruimte wordt uitsluitend ter beschikking gesteld onder specifieke voorwaarden (zie artikel 1§3).

      §2. De activiteiten dienen te passen binnen de doelstellingen van Huis van het Kind Machelen zoals opgenomen in het decreet houdende de organisatie van preventieve gezinsondersteuning (2013), het bijhorende besluit van de Vlaamse Regering (2014) en het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind.  

      §3. Specifieke voorwaarden/categorieën waaraan de gebruiker zich minimaal verplicht moet houden/binden alvorens de ruimte te kunnen reserveren (minstens één van onderstaande):

      • Laagdrempelig aanbod aan opvoedingsondersteuning voor aanstaande gezinnen en/of gezinnen met kinderen (opvoedingsverrijkend aanbod, opvoedingsvragen verduidelijken, opvoedingsproblemen in kaart brengen, sensibiliseren inzake opvoedingsondersteuning, expertise-uitwisseling) met tot doel de ontwikkelingskansen versterken, de draagkracht van opvoeders te versterken, de draaglast van opvoeders te verminderen en het sociale netwerk van gezinnen te versterken op een zo laagdrempelige maar kwaliteitsvolle manier;

      • Laagdrempelig aanbod aan spel en ontmoeting voor aanstaande gezinnen en/of gezinnen met kinderen (ontmoeting faciliteren en stimuleren, inzetten op interactie en taalontwikkeling, sensibilisering inzake belang spel en ontmoeting, expertise-uitwisseling) met tot doel het bijdragen tot socialisatie en ontwikkelingsstimulering van kinderen, de draagkracht van opvoeders versterken, het sociale netwerk van gezinnen versterken en sociale cohesie bevorderen;

      • Laagdrempelig, ambulant aanbod preventieve gezinsondersteuning voor aanstaande gezinnen en/of gezinnen met kinderen met specifieke focus op gezinnen in een maatschappelijk kwetsbare positie (duurzaam bereiken, laagdrempelige ondersteuning bieden, sensibiliseren inzake drempels door kwetsbaarheid, signalering knelpunten in ontplooiingskansen van (kwetsbare) gezinnen) met tot doel de ontwikkelingskansen van het kind te versterken, de draagkracht van de opvoeder te versterken, de draaglast van de opvoeder te verminderen, het sociale netwerk van gezinnen te versterken en bij te dragen tot de ontwikkeling van structurele oplossingen op vlak van armoedebestrijding;

      • Laagdrempelig aanbod preventieve gezinsondersteuning voor aanstaande gezinnen en/of gezinnen met kinderen met het oog op versterking van onderwijskansen met specifieke focus op gezinnen in een maatschappelijk kwetsbare positie (stimulering voor- en vroegschoolse ontwikkeling, opvoedingsondersteuning in schoolse ontwikkeling, ondersteuning bij spel- en taalontwikkeling, interactie tussen opvoeder en kind stimuleren, signaleren knelpunten rond voor- en vroegschoolse ontwikkeling, expertise-uitwisseling) met tot doel de onderwijskansen van kinderen te versterken, de draagkracht van opvoeders te versterken en het sociale netwerk te versterken;

      §4. Om toegang te krijgen tot de ruimte zal de potentiële gebruiker een aanvraagformulier moeten invullen. Deze aanvraag wordt goed- of afgekeurd door medewerkers van Huis van het Kind op basis van de bezetting.  

       

      Artikel 2: Gebruikers 

      §1. De ruimte wordt uitsluitend ter beschikking gesteld aan: 

      • Partners van Huis van het Kind Machelen. Organisaties of verenigingen die geen partner zijn maar wel binnen het kader van Huis van het Kind als meerwaarde kunnen dienen, moeten hiervoor eerst tot partner gemaakt worden (onder de specifieke voorwaarden opgesomd in artikel 1§3).

      • Interne gemeentelijke diensten (onder de specifieke voorwaarden opgesomd in artikel 1§3).

      §2. Onder gemeentelijke diensten mag begrepen worden: gemeentediensten en erkende onderwijsinstellingen op het grondgebied van Machelen (1830 - 1831).  

      §3. Onder erkende partners van Huis van het Kind Machelen mag begrepen worden: alle partnerorganisaties die de engagements- en intentieverklaring ondertekenden en wiens partnerschap goedgekeurd werd door de stuurgroep van Huis van het Kind.  

       

      Artikel 3: Reservatie 

      §1. Het huren van de fysieke ruimte van Huis van het Kind Machelen zal aangevraagd kunnen worden via een aanvraagformulier op de website van Huis van het Kind of door het invullen van het aanvraagformulier op aanvraag bij de desbetreffende dienst.

      §2. Zaalbezichtiging is mogelijk, na afspraak met de bevoegde dienst.

      §3. Belangrijk: bij organisatie van een publiek evenement dient u steeds een gemeentelijke evenementenaanvraag in te dienen.

      §4. Eigen activiteiten krijgen steeds voorrang op aanvragen.

      §5. Als aanvrager dien je je reservatie tijdig te annuleren bij de bevoegde dienst. Dit kan ten laatste 48 uur voor aanvang van de activiteit (berekening op basis van werkdagen, weekends, brugdagen en feestdagen niet inbegrepen). Bij gebrek aan tijdige annulering kan u een forfaitaire boete van 60 euro opgelegd worden.

      §6. Bij elke activiteit moeten de sluitingsuren gerespecteerd worden. Het gebouw dient opgeruimd afgesloten te worden ten laatste om 21.30 uur.

      §7. Als organisator sluit je een eigen risicoverzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ af. De burgerlijke verantwoordelijkheid t.o.v. derden wordt niet gedekt door een verzekeringspolis van de gemeente.

       

      Artikel 4: Organisatie en inkomsten 

      §1. Er zijn uitsluitend activiteiten toegelaten die (1) doorgaan tijdens weekdagen of –avonden en (2) passen binnen de eerder vernoemde specifieke voorwaarden (artikel 1§3).

      §2. De maximumcapaciteit van de ruimte, zijnde maximaal 14 (volwassen) personen (kinderen niet meegerekend), moet gerespecteerd worden. Per volwassene wordt één kind gerekend. Uitzonderingen op deze maatregel worden op voorhand besproken.

      §2. Toegang tot de ruimte wordt verkregen via een sleuteloverdracht. In geen geval kan de gebruiker van de ruimte toegang krijgen tot de algemene ruimtes van het Sociaal Huis. Deze partij zal geen toegangsbadge ontvangen, maar een sleutel die uitsluitend werkt op de voordeur van Huis van het Kind. De sleuteloverdracht vindt altijd plaats in afspraak tussen de aanvrager en een medewerker van Huis van het Kind.

      §3. Bij promotie en bekendmaking van de activiteit wordt de naam en het logo van Huis van het Kind Machelen stelselmatig vermeldt tenzij expliciet anders afgesproken tussen beide partijen. De aanvrager vermeldt zich wel als verantwoordelijke uitgever, gepaard gaande met de juiste contactgegevens van deze persoon, organisatie of vereniging.

      §4. Inkom vragen of tickets verkopen voor een gereserveerde activiteit is mogelijk, indien er gewerkt wordt met regulier én kansentarief via de UiTPAS.

      §5. Er worden geen activiteiten voor politieke doeleinden noch via politieke organisaties of verenigingen toegelaten binnen de ruimte van Huis van het Kind. We wensen deze ruimte als neutrale ruimte te behouden waar elke filosofie, geloofsovertuiging, persoon en hun eigenheid welkom is.

       

      Artikel 5: Gebruik 

      §1. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om de ruimte na afloop correct af te sluiten en in oorspronkelijke staat achter te laten. Ook de verlichting wordt op een correcte manier uitgeschakeld.

      §2. De gebruiker stelt zich op als een voorzichtig en redelijk persoon en ziet erop toe dat de aanwezige materialen en infrastructuur niet door hun publiek en/of medewerkers worden ontvreemd, verplaatst of beschadigd.

      §3. Eventueel aanwezige losse materialen (tafels, stoelen, ...) worden na de activiteit op hun oorspronkelijke plaats teruggelegd. Alle afwasbare oppervlakken – andere dan de vloer – zoals tafels, stoelen, werkbladen etc. worden in onberispelijke staat afgeleverd.

      §4. De ruimte voor Huis van het Kind en de onmiddellijke omgeving van de ruimte moeten worden vrijgemaakt van glas, plastic bekers, zwerfvuil, sigarettenpeuken etc.

        

      Artikel 6: Misbruik en eventuele schade 

      §1. Wanneer u na reservatie betrapt wordt op oneigenlijk gebruik (u gebruikt de ruimte niet tijdens de aangevraagde uren zonder voorafgaande verwittiging; u ontvangt inkomsten zonder een kansentarief toe te passen of u verhuurt de ruimte onder aan een organisatie die geen partner is van Huis van het Kind) zal u hierover gehoord worden en kan u een boete opgelegd worden tot 200 euro. 

      §2. Beschadigingen die de gebruiker vaststelt voor aanvang van de activiteit, worden verplicht gemeld via mail of geschreven bericht aan de bevoegde dienst. Zo niet, zullen herstellingskosten aan de organisator aangerekend worden.

      §2. Indien er schade of ontvreemding wordt vastgesteld aan het ter beschikking gestelde materiaal en infrastructuur, zullen de kosten hiervoor ten laste gelegd worden aan de gebruiker. De kosten worden bepaald op de actuele aankoopprijs van hetzelfde product of een gelijkaardig product indien het exacte product niet langer verkrijgbaar is. Het schadebedrag wordt vereffend middels een aparte factuur.

      §3. De gebruiker is verantwoordelijk voor alle schade aangericht aan de roerende en onroerende goederen, zowel door zichzelf, hun aangestelde, als door de deelnemers van de door hen ingerichte activiteit. De gebruiker is verantwoordelijk voor schade aan derden en schade aan het gehuurde/ter beschikking gestelde.

      §4. Lokaal bestuur Machelen noch Huis van het Kind Machelen is verantwoordelijk voor gebeurlijke lichamelijke ongevallen, diefstal en/of schade aan het materiaal van de gebruiker.

      §5. Het is verboden lokalen, ramen, deuren, muren, panelen, gordijnen en vloeren te benagelen, beplakken, hechtingsmaterialen aan te brengen, te verwijderen of te beschilderen. Eventuele herstellingskosten zullen verhaald worden bij de gebruiker.

       

      Artikel 7: Afspraken in het kader van brandveiligheid en geluidsoverlast 

      §1. De maximale geluidsniveaus in het gebouw moeten beperkt blijven tot de toegelaten waarden zoals opgenomen in de algemene politieverordening zoals goedgekeurd; afhankelijk van de activiteit en rekening houdend met de omwonenden en de regels omtrent geluidsoverlast met bij overtreding het risico tot het krijgen van minstens een GAS-bekeuring.

      §2. Het is verplicht om de regels voor brandveiligheid te respecteren alsook de aangeduide vluchtroutes te volgen bij evacuatiealarm.

      §3. De nooddeuren en brandbestrijdingsmiddelen moeten ten allen tijden vrijgehouden worden en gesloten zijn. Enkel bij noodgevallen mogen ze gebruikt worden.

      §4. De noodverlichting van de ruimte mag nooit uitgeschakeld worden.

      §5. Het is ten strengste verboden gasflessen te gebruiken.

      §6. Er mogen geen brandbare versieringen aangebracht worden.

      §7. Aan bestaande elektrische installaties mogen geen wijzigingen aangebracht worden.

      §8. Kaarsen mogen niet aangestoken worden.

      §9. Het is verboden bijkomende keuken- en kookapparatuur te plaatsen zonder voorafgaande toestemming.

      §10. Roken, vaping en het gebruik van illegale middelen is verboden in het hele gebouw. Indien er inbreuk tegen dit verbod wordt opgemerkt zal de politie onmiddellijk verwittigd worden. Indien er tijdens een controle op dit verbod boetes worden uitgeschreven worden deze volledig doorgerekend aan de organisator van de activiteit.  

       

      Artikel 8: Keuken 

      §1. Servies zoals glazen, tassen en bestek mogen kosteloos gebruikt worden. De gebruiker is verantwoordelijk voor eventuele schade of ontvreemding en is verplicht deze af te wassen of correct in de vaatwasmachine te plaatsen. Er kan door een medewerker van Huis van het Kind van de gebruiker gevraagd worden de materialen zelf af te wassen indien op de eerstvolgende dag een eigen activiteit georganiseerd wordt. Komt de gebruiker servies te kort, is deze zelf verantwoordelijk voor het voorzien van extra.

      §2. Het gebruik van de koffiemachine is toegestaan, echter moet het materiaal (koffiefilter, koffie) zelf voorzien worden.

      §3. Het is verboden alcoholische dranken te schenken tijdens een activiteit.

      §4. Aanwezig keukenapparatuur zoals de microgolfoven, koelkast en kookplaat mogen kosteloos gebruikt worden met de nodige aandacht en respect voor het aanwezige materiaal en de veiligheid. Bij defecten of ontvreemdingen wordt de gebruiker aansprakelijk gesteld.

       

      Artikel 9: dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2024 en is geldig voor de fysieke ruimte van Huis van het Kind Machelen (Koningin Fabiolalaan 60, 1830 Machelen)."

    • Mandaat vertegenwoordiger lokaal bestuur voor bijzondere algemene vergadering fusie van de Vlaamse Logo's - Logo Zenneland vzw

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Jocelyne Vangindertaelen, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De rechtspersoon OCMW Machelen is lid van de algemene vergadering van de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw tot het einde van de legislatuur.

      Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiënte winst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken.

      Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Halle-Vilvoorde.

      Op 15 november 2024 houdt Logo Zenneland vzw een bijzondere algemene vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren. 

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid.
      • Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 januari 2021 over aanduiding vertegenwoordiger in Logo Zenneland vzw.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2024 over de Logo's.
      Advies en motivering

      Sinds 2023 werken de Logo’s samen met de Vlaamse overheid en Deloitte aan een transitieproject.

      Vanaf 1 januari 2025 bundelen de Logo’s uit het Nederlandstalige gebied hun krachten en gaan we verder als één organisatie met behoud van sterke regionale antennes.

      Logo Brussel blijft apart werken voor het tweetalig gebied Brussel-hoofdstad.

      Dit nieuwe organisatiemodel zal helpen om de expertise en ervaring als gids in preventieve gezondheid verder uit te bouwen en de impact op het terrein te vergroten.

      De nieuwe organisatie zal versterkend zijn als pleitbezorger voor meer preventieve gezondheid in Vlaanderen.

      Het een gezamenlijke aanpak in merkpositionering, vorming, personeel, kwaliteit en processen kunnen de medewerkers zich lokaal focussen op preventiebeleid en -projecten en zo bijdragen aan een hogere tevredenheid van partners op alle niveaus.

      De lokale verankering is vandaag de sterkte.

      Partners informeren en adviseren over lokale noden en prioriteiten om samen een relevante visie en projecten in het preventieve gezondheidsbeleid uit te bouwen, is en blijft de kernopdracht.

      Door de versterkte onderlinge samenwerking voor een aantal processen zullen de regionale antennes en medewerkers zich meer kunnen inzetten voor lokale partners en projecten.

      Als lokale partner behouden we een aanspreekpunt op dat niveau. Het blijft de doelstelling om maatwerk te leveren.

      De regionale antennes zullen in de toekomst gealigneerd worden met de referentieregio’s. Op 17 mei 2024 werd het Besluit van de Vlaamse regering (BVR) over de toekomstige Logo-werking definitief goedgekeurd. Hiermee worden de contouren voor de reorganisatie vastgelegd.

      De doelstellingen uit het beleidsplan worden operationeel vertaald in jaaractieplannen door de regionale antennes, waarbij aandacht voor lokale noden en context en betrokkenheid van lokale partners/netwerk cruciaal zijn.

       

      Sommige gemeenten en/of OCMW's dienen expliciet mandaat te geven aan hun stemgerechtigd(e) vertegenwoordiger(s) zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo's kan goedkeuren.

      Indien vaste vertegenwoordigers niet aanwezig kunnen zijn op de bijzondere algemene vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de bijzondere algemene vergadering van Logo Zenneland vzw.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn geeft aan de effectief of plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Logo Zenneland vzw het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de bijzondere algemene vergadering 15 november 2024.

      De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de bijzondere algemene vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.