Terug
Gepubliceerd op 18/05/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 26/04/2022 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 26/04/2022 om 20:01.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 22 maart 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 maart 2022 wordt goedgekeurd.

    • Wijziging rechtspositieregeling

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden
      Aanleiding en doel

      In de raden van december 2021 werd de nieuwe rpr goedgekeurd.

      In deze rechtspositieregeling zijn een aantal toelagen voorzien zoals de managementtoelage en de verstoringstoelage.

      Teneinde een accumulatie van mogelijke toelagen aan een beperkte doelgroep te vermijden is er in overleg met de vakbonden een onderhoud geweest om een kleine aanpassing te doen aan de rechtspositieregeling.

      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur artikel 77.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 inzake goedkeuring rechtspositieregeling voor gemeente- en ocmw personeel.

      Besluit Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen.

      Besluit Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

      Wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.

      Advies en motivering

      ACOD en ACV-CSC zijn akkoord om in de goedgekeurde rechtspositieregeling in artikel 253:

      "Het personeelslid dat onvoorzien buiten zijn arbeidstijdregeling wordt opgeroepen voor een dringend werk, ontvangt per oproep een verstoringstoelage.

      De verstoringstoelage bedraagt 4 keer het uurloon.

      Als berekeningsbasis voor het uurloon geldt het bruto-uursalaris, eventueel verhoogd met de haard of standplaatstoelage, de toelage voor het waarnemen van een hogere functie of de gegarandeerde salarisverhoging na bevordering."

      De volgende zin aan toe te voegen: "Personeelsleden die deel uitmaken van het managementteam komen niet in aanmerking voor de verstoringstoelage."

      Concreet betekent dit dat de beide directeurs, de 3 teamcoaches en de HR manager niet in aanmerking komen voor de verstoringstoelage, er wordt geoordeeld dat dit inherent aan hun managementfunctie is.

      Concreet komen de 3 teamcoaches en de HR manager wel verder in aanmerking voor de managementtoelage. De beide directeurs zijn hiervan uitgesloten.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: in artikel 253 van de door de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021 goedgekeurde rechtspositieregeling wordt volgende zin aan toegevoegd: "Personeelsleden die deel uitmaken van het managementteam komen niet in aanmerking voor de verstoringstoelage".


      Artikel 2: deze nieuwe bepaling (toevoeging in artikel 253)  in de rechtspositieregeling lokaal bestuur treedt in werking op 1 mei 2022.


      Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.

    • Toetreding tot OFP PROLOCUS voor tweede pensioenpijler contractueel personeel

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Het bestuur wil de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel verkleinen en voorziet bijgevolg in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel.

      Tot op heden was het bestuur aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, die aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance. Deze verzekeraars hebben in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 opgezegd.

      Voor het voorzien in een tweede pensioenpijler heeft het bestuur de keuze tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds).

      Na onderhandelingen met de VVSG werd OFP PROVANT omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden.

      Door de toetreding bij een IBP is men meer betrokken bij het beheer van zijn pensioenfinanciering.

      In tegenstelling tot een groepsverzekering vaardigt het bestuur een vertegenwoordiger af in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS en heeft het bestuur naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid om – indien nodig – punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten.

      In tegenstelling tot een groepsverzekering streeft een IBP geen winsten na ten voordele van de organisatie zelf.

      Een IBP heeft ruime beleggingsmogelijkheden, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt.

      Het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan is:

      • ten eerste oefent het bestuur toezicht uit op OFP PROLOCUS via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, zoals op haar eigen diensten;
      • ten tweede behelst meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen;
      • ten derde is er geen directe participatie van privékapitaal in de OFP PROLOCUS en
      • ten vierde is OFP PROLOCUS zelf onderworpen aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

      OFP PROLOCUS zal, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen.

      Het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering.

      De mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; het is dus mogelijk om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

      Er bestaan drie soorten pensioenplannen (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen). De voorgestelde formule is een vastebijdragenplan. In dit plan belooft de werkgever een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement. De behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

      Het bestuur moet de vastgestelde bijdrage minimum betalen; wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, zal het bestuur bijkomende bijdragen moeten betalen. In elk geval moet voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement behaald worden: momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen (= aangeslotenen in dienst van het bestuur) en 0% voor passieve aangeslotenen (= aangeslotenen die het bestuur verlaten hebben en hun pensioenreserves in OFP PROLOCUS hebben laten staan).

      Het bestuur voorziet als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen. Deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen.

      Het bestuur kan met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep vormen. Binnen een MIPS-groep heeft territoriale personeelsmobiliteit geen gevolgen voor de pensioentoezegging van het personeelslid. Binnen een MIPS-groep speelt een onderlinge solidariteit.

      De kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 worden forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene; deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Nadien zal een meer stabiel systeem van kostenvergoeding worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikelen 77 en 78.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

      Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.

      Wet van 18 december 2018 tot waarborging van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen en tot versterking van het aanvullend karakter ten opzichte van de rustpensioenen.

      Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2010 houdende invoering aanvullend pensioenstelsel voor de contractuele personeelsleden, uitgezonderd contractueel aangesteld personeel van de federaal gefinancierde gezondheidsinstellingen.

      Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 18 december 2019 houdende invoering aanvullend pensioenstelsel voor contractuele personeelsleden in de zorg en verhoging aanvullend pensioenstelsel voor alle contractuele personeelsleden.

      De rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.

      De statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte tot OFP PROLOCUS.

      Het akkoord op Vlaams niveau tussen de VVSG en de vakorganisaties over het kaderreglement, formeel bekrachtigd binnen het Vlaamse Comité C1 op 30 maart 2022.

      Advies en motivering

      Het voorstel van het bestuur om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging.

      De intentie van het bestuur om met de gemeente en het OCMW Machelen een MIPS-groep te vormen om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.

      Op basis van het financieringsplan zullen verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS.

      Er moet een vertegenwoordiger aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS.

      Na de beslissing tot toetreding, moet dit aan OFP PROLOCUS meegedeeld worden en moet de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur goedkeuren.

      De bespreking van voormelde intentieverklaring van het bestuur en voormelde documenten tijdens het digitaal informeel overleg op 21 maart 2022, dat leidde tot het protocol van akkoord van 28 maart 2022 met de vakbonden.

      Het financieel advies van de financieel directeur.

      Financiële weerslag

      Luik 1 – een inningspremie op kwartaalbasis (+ 8,86% RSZ bijdrage op deze inningspremie)

      Dit is de reeds voorziene pensioentoezegging voor het contractueel personeel van 3% van het pensioengevend loon.

      Voorziene raming werkgeversbijdragen voor 2e pensioenpijler (3%) voor het jaar 2022 (op basis van loonindex op 1.01.2022): 68.000 euro

       

      Luik 2 – een bijkomende premie op jaarbasis om het saldo van de geïnde premies en de verschuldigde bijdragen conform het pensioenplan te dekken (+ 8,86% RSZ bijdrage op de bijkomende premie)

      Gedurende (wellicht) 5 jaar na de toetreding geldt een zogenaamde prefinanciering van 5% bovenop de pensioentoezegging. Met die middelen bouwt OFP Prolocus voor elk bestuur een tweede vrije reserve op (naast de eerste, die gevoed wordt via het deel van het rendement dat niet wordt toegekend aan de aangeslotene, zoals bepaald in het kaderreglement).

      De vrije reserves moeten maximaal vermijden dat besturen-werkgevers worden aangesproken om een eventueel tekort bij te passen (conform de na te leven garantie Wet op aanvullend pensioen). Als de tweede vrije reserve (gevormd uit de prefinanciering) hoog genoeg is, kan ze deels worden ingezet voor de (co)financiering van de pensioenbijdragen van één of meer jaar.

      Raming meerkost luik 2 voor 2022: 3.400 euro

       

      Luik 3 – een bijkomende kostenpremie op jaarbasis om de effectieve werkingskosten van het pensioenfonds OFP PROLOCUS te dekken

      Voor 2022 worden deze forfaitair vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangesloten medewerker. Deze bedragen worden jaarlijks geïndexeerd tot en met 2024. Er zal nadien een meer definitief kostensysteem uitgebouwd worden, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds.

      Voorziene raming administratiekosten voor 2022: 308 euro

      Raming kostenpremie luik 3 voor 2022 op basis van aantal contractuelen in dienst op 1 januari 2022 bij het OCMW: 1000 euro + 93 x 10 = 1.930 euro

      Er wordt in de nodige kredieten voorzien in de meerjarenplanning. 

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: met ingang van 1 januari 2022 treedt het OCMW voor de tweede pensioenpijler contractueel personeel toe tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG). Hiertoe wordt onverwijld een verzoek gericht tot OFP PROCOLUS tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering.

       

      Artikel 2: de raad neemt kennis van en stemt in met

      • de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS;
      • het kaderreglement en het basis pensioenreglement MIPS volgens de hierna vermelde keuzes.

      Er wordt kennis genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

       

      Artikel 3: de pensioentoezegging bedraagt voor alle contractuele personeelsleden 3% van het pensioengevend loon, conform artikel 284 van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.

      Er wordt niet voorzien in een bijzondere toezegging voor specifieke personeelsgroepen, noch in een inhaaltoezegging voor verleden loopbaanjaren, noch in een steprate.

       

      Artikel 4: het bestuur vormt samen met gemeentebestuur en OCMW Machelen een MIPS-groep om de mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen.

       

      Artikel 5: er wordt ingestemd met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

       

      Artikel 6: de heer Daniël Schell, algemeen directeur, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS. Mevrouw Ellen De Boeck, financieel directeur, wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.

       

      Artikel 7: de voorzitter van de Raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

    • Opvolging van een lid in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Op 3 januari 2022 is er een opvolger in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst aangeduid voor Bart Masschelein, zijnde Roger Bolleyn.

      Dit was in uitvoering van de oorspronkelijke voordrachtsakte die op 4 januari 2019 werd aangenomen in de raad voor maatschappelijk welzijn en waarbij het mandaat van de heer Bart Masschelein stopte eind 2021 en de opvolger in de voordrachtakte was opgenomen.

      In diezelfde voordrachtakte was opgenomen dat ook het mandaat van Nancy Wysgeer eindigde, haar opvolgster was Nancy Van Harck.

      Doch Nancy Van Harck had medegedeeld het mandaat niet te willen opnemen. 

      Concreto diende Nancy Wysgeer haar mandaat te voleindigen tot haar opvolger werd geïnstalleerd.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 87, 88, 91, 92, 96, 97, 99, 100, 101 en 102 van het decreet lokaal bestuur.
      Advies en motivering

      Er is geen voordrachtsakte binnengekomen.

      Ondertussen is de termijn van 60 dagen verlopen.

      Er kan overgegaan worden naar toepassing van artikel 95 vierde lid van het decreet lokaal bestuur waarbij elk lid van de raad een voordrachtsakte kan indienen en er ter zitting in geheime stemming wordt overgegaan tot de vervanging.

      Er zijn twee kandidaturen ingediend.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Stemmen voor: 0
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      uitslag geheime stemming:

      - Nancy Wysgeer: 17 stemmen

      - Dylan Engels: 5 stemmen

      - 1 ongeldige stem

      Besluit

      Artikel 1: op basis van de uitslag van de geheime stemming ter zitting wordt aangeduid als lid-opvolger in het BCSD voor mevrouw Nancy Wysgeer: Nancy Wysgeer.

       

      Artikel 2: teneinde het mandaat te kunnen opnemen, zal de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn de aangeduide opvolger van het effectief verkozen lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst uitnodigen om de eed af te leggen, in bijzijn van de algemeen directeur.

       

      Artikel 3: afschrift van deze beslissing en het pv van eedaflegging wordt overgemaakt aan de voorzitter en secretaris van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. 

    • TMVS dv - algemene jaarvergadering 21 juni 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 5 april 2022 van TMVS dv voor de algemene jaarvergadering op dinsdag 21 juni 2022.

      Het OCMW Machelen is aangesloten bij TMVS dv.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De statuten van TMVS dv.
      • Besluit van de gemeenteraad van 19 februari 2019 inzake aanduiding vertegenwoordigers in TMVS.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVS dv van 21 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Toetreding van deelnemers

      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

      3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021

      4. Verslag van de commissaris

      5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021

                  b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2021

      6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

      7. Actualisering presentievergoeding

      8. Statutaire benoemingen

      9. Aanstelling commissaris

      Varia

       

      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 21 juni 2022, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene jaarvergadering.

       

      Artikel 3: een afschrift van dit besluit zal per elektronische post, 20220621AVTMVS@farys.be, gestuurd worden.

    • Haviland - gewone algemene vergadering 22 juni 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gregory Lagae, Samia Benhomaid, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Het OCMW Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965.

      Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 inzake aanduiden vertegenwoordigers in Haviland Intercommuncale.
      Advies en motivering

      De oproepingsbrief van 25 maart 2022 tot de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 met volgende agendapunten:

      1. Notulen van de buitengewone algemene vergadering van 8 december 2021: goedkeuring

      2. Verslag der activiteiten van het afgelopen boekjaar 2021

      3. Jaarrekening 2021 met balans, resultatenrekening, sociale balans per 31 december 2021, het voorstel van bestemming van het resultaat en toelichting: goedkeuring (artikel 41)

      4. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021: goedkeuring (artikel 41)

      5. Verslag van de commissaris over het boekjaar afgesloten op 31 december 2021: goedkeuring (artikel 41)

      6. Bestuur: kwijting aan de bestuurders, commissaris (artikel 34)

      7. Vaststelling resultaatbestemming (artikel 41)

      8. Vervanging lid raad van bestuur (artikel 19): goedkeuring

      9. Vervanging deskundige (artikel 19): goedkeuring

      10. Toekenning dubbel presentiegeld aan de voorzitter (artikel 29)

      11. Bepaling vergoeding deskundige (artikel 29)

      12. Benoeming commissaris-revisor (artikel 31): goedkeuring

      13. Vaststelling jaarlijkse bezoldiging commissaris (artikel 31): goedkeuring

      14. Varia

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de agendapunten van de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 worden goedgekeurd. 

       

      Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de gewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 22 juni 2022 goed te keuren.

       

      Artikel 3: het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.