Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 21/12/2022 - 20:05

Belastingreglement op het aanvragen en/of melden van een omgevingsvergunning, het aanvragen van een stedenbouwkundig attest en het aanvragen van advies voor notariële splitsingen

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gregory Lagae, Dina Ponticello, raadsleden
Aanleiding en doel

Het huidige belastingreglement op aanvragen tot of melding van het exploiteren hinderlijke inrichting goedgekeurd op 18 december 2019 legt enkel een belasting vast voor aanvragen omgevingsvergunningen waar de exploitatie van ingedeelde inrichting of activiteit van toepassing zijn.

Voor aanvragen omgevingsvergunningen voor stedenbouwkundige handelingen, verkavelingen, notariële splitsingen en stedenbouwkundige attesten wordt op dit ogenblik geen bijdrage gevraagd.

Juridische grond
  • Artikelen 40, 41, 286 §1, 285 en 288.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.
  • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en zijn uitvoeringsbesluiten.
  • Gecodificeerde decreten Vlaamse Codex Ruimtelijk Ordening van 15 mei 2009 - afgekort VCRO en latere uitvoeringsbesluiten.
  • Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid - afgekort het DABM en latere wijzigingen en bijhorende uitvoeringsbesluiten.
  • Bijlage 1 bij het Besluit van de Vlaamse Regering houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne van 1 juni 1995 (VLAREM II).
  • Hoofdstuk II van het algemeen reglement op de bescherming van de bevolking en van de werknemers tegen het gevaar van ioniserende stralingen.
  • De beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 op aanvragen tot of meldingen van het exploiteren hinderlijke inrichting.
Advies en motivering

Het is te rechtvaardigen om in de vorm van een belasting een bijdrage te vragen voor de gemeentelijke inzet van middelen bij het behandelen van omgevingsvergunningsaanvragen, notariële splitsingen en stedenbouwkundige attesten.

Financiële weerslag

De inkomsten worden geraamd op 25.000 euro inclusief btw per jaar.

De inkomsten worden ingeschreven op GE-0600-702004 GBB-Wonen en Werken- Financiën

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: het gemeenteraadsbesluit van 18 december 2019 over belastingreglement op aanvragen tot of melding van het exploiteren hinderlijke inrichting wordt opgeheven.


Artikel 2: er wordt ten behoeve van de gemeente voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025 een gemeentebelasting gevestigd op:

  • De aanvragen en meldingen bedoeld in het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • De aanvragen voor stedenbouwkundige attesten bedoeld in artikel 5.3.1. van de VCRO;
  • Het notarieel splitsen van percelen.

 

Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon, rechtspersoon of exploitant van de inrichting die gehouden is tot het indienen van de aanvraag tot of het melden van het exploiteren of veranderen ervan.

 

Artikel 4:

§1. Voor de meldingen, vergunningsaanvragen ingediend bij de gemeente Machelen wordt een belasting als volgt vastgesteld:

  • Melding voor de uitvoering van stedenbouwkundige handelingen: 55,00 euro;
  • Melding van exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 3: 75,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure zonder verplichte medewerking van een architect: 55,00 euro
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure met verplichte medewerking van een architect: 100,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure met wegeniswerken: 200,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - eenvoudige procedure: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure: 400,00 euro;
  • Verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking milieuvoorwaarden op vraag van exploitant: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een tijdelijke ingedeelde inrichting of activiteit: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een overdracht van een ingedeelde inrichting of activiteit: 75 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 200,00 euro + 50,00 euro per lot;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met aanleg wegenis: 300,00 euro + 50,00 euro per lot;

 

§2. De tarieven vermeld in §1 worden verhoogd met 1 500,00 euro wanneer de vergunningsaanvraag en/of melding een project - MER en/of OVR-rapport omvat.

 

§3. Bij aanvragen die tegelijk slaan op stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten - gemengde projecten - worden de van toepassing zijnde tarieven in §1 samengeteld.

 

Artikel 5:

§1. Voor de meldingen, vergunningsaanvragen ingediend bij de Vlaamse overheid en de Provincie Vlaams-Brabant wordt een belasting als volgt vastgesteld:

  • Melding voor de uitvoering van stedenbouwkundige handelingen: 55,00 euro;
  • Melding van exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 3: 75,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure zonder verplichte medewerking van een architect: 55,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - eenvoudige procedure met verplichte medewerking van een architect: 100,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen - gewone procedure met wegeniswerken: 200,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - eenvoudige procedure: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure - klasse 2: 400 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit - gewone procedure - klasse 1: 1000,00 euro;
  • Verzoek tot bijstelling of vraag tot afwijking milieuvoorwaarden op vraag van exploitant: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een tijdelijke ingedeelde inrichting of activiteit: 150,00 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor een overdracht van een ingedeelde inrichting of activiteit: 75 euro;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 200,00 euro + 50,00 euro per lot;
  • Aanvraag omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met aanleg wegenis: 300,00 euro + 50,00 euro per lot;

 

§2. De tarieven vermeld in §1 worden verhoogd met 1 500,00 euro wanneer de vergunningsaanvraag en/of melding een project - MER en/of OVR-rapport omvat.

 

§3. Bij aanvragen die tegelijk slaan op stedenbouwkundige handelingen en ingedeelde inrichtingen of activiteiten - gemengde projecten - worden de van toepassing zijnde tarieven in §1 samengeteld.

 

Artikel 6: voor de aanvraag stedenbouwkundig attest wordt een belasting vastgelegd van 50,00 euro.

 

Artikel 7: voor adviesvragen tot een notariële splitsing bij de gemeente Machelen wordt een belasting vastgesteld van 30,00 euro per kadastraal perceel.

 

 Artikel 8: zijn van belasting vrijgesteld:

  • Vergunningsaanvragen en meldingen die onvolledig en/of onontvankelijk worden verklaard;
  • Vergunningsaanvragen en meldingen die voor de volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag worden ingetrokken;
  • Aanvragen door de Vlaamse overheid of de provincie Vlaams-Brabant;
  • Aanvragen door de gemeente Machelen, door de politiezone en de hulpverleningszone van de gemeente Machelen, en door de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waar de gemeente deel van uitmaakt;
  • Aanvragen in verband met sociale woningen door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de door haar erkende sociale huisvestingsmaatschappij en woonmaatschappij;
  • De inrichtingen geëxploiteerd door beschermde werkplaatsen.

 

Artikel 9: de belasting is verschuldigd bij het verkrijgen van de omgevingsvergunning en/of melding.

 

Artikel 10: wat de inrichtingen betreft door het Vlarem gerangschikt in eerste klasse wordt de belasting ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

De overige aanvragen moeten contant worden betaald tegen afgifte van een kwijting. Bij gebreke van contante betaling, wordt de belasting ingekohierd.

 

Artikel 11: bezwaarprocedure:

§1. De belastingschuldige of zijn volmachthouder kan bezwaar indienen tegen deze belasting en de administratieve geldboetes voorzien in dit reglement bij het college van burgemeester en schepenen.

§2. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk worden ingediend en worden gemotiveerd.

De indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van 3 maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

 

Artikel 12: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.