De gemeente Machelen stapt in de loop van 2023 in op het VastgoedInformatiePlatform (VIP) ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen. Via dit portaal zullen in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars aanvragen tot vastgoedinformatie kunnen indienen.
Andere aanvragers van vastgoedinformatie (burgers, andere overheden,…) zullen pas in een latere fase (vanaf 2024) een aanvraag kunnen indienen via het VIP, het moment dat het VIP voor alle aanvragers en door alle gemeenten verplicht te gebruiken is.
Het nieuwe reglement vervangt vanaf 1 januari 2023 het retributiereglement betreffende stedenbouwkundige en milieu inlichtingen of vastgoedinformatie, dat werd goedgekeurd op 18 december 2019, voor de andere aanvragers (zoals in vorig punt vermeld) tot dat alle aanvragen via het VIP moeten verlopen (vanaf 2024). Tot de opstart van het VIP voor de gemeente Machelen zullen notarissen en de vastgoedmakelaars nog onder dit reglement vallen.
Dit retributiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2019 en loopt tot eind 2025. Naar aanleiding van het VastgoedInformatiePlatform passen wij het reglement aan zodat andere aanvragers dan notarissen en vastgoedmakelaars aanvragen kunnen blijven doen parallel lopend met het VIP tot dat het VIP op punt staat en alle aanvragen wettelijk via dit platform moeten gebeuren.
De inkomsten worden geraamd op 35.000 euro inclusief btw per jaar.
De inkomsten worden ingeschreven op GE-0600-702004 GBB-Wonen en Werken-Financiën
Artikel 1: voor de dienstjaren 2023 tot en met wanneer het VIP volledig operationeel is (2024) wordt er een retributie geheven op het afleveren van stedenbouwkundige en/of milieu-inlichtingen of vastgoedinformatie die aangevraagd worden.
Artikel 2: aanvragers die wettelijk verplicht zijn vastgoedinformatie aan te vragen via het VastgoedInformatiePlatform vallen niet onder dit retributiereglement. Voor hen is er een specifiek retributiereglement.
Artikel 3: met inlichtingen wordt bedoeld:
Artikel 4: de retributie is verschuldigd door de persoon en/of vennootschap die de inlichtingen heeft gevraagd aan het bestuur.
Artikel 5: het bedrag van de retributie wordt bepaald op 100 euro per kadastraal perceel waarop de inlichtingen betrekking hebben.
Artikel 6: zijn van de retributie vrijgesteld de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.
Artikel 7: de betaling van de retributie gebeurt op basis van de afgehandelde aanvragen voor inlichtingen, via aanvaarde factuur.
Artikel 8: wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.