Terug
Gepubliceerd op 27/12/2022

Besluit  gemeenteraad

wo 21/12/2022 - 20:05

Retributiereglement betreffende stedenbouwkundige en milieu inlichtingen of Vastgoedinformatie

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Gregory Lagae, Dina Ponticello, raadsleden
Aanleiding en doel

De gemeente Machelen stapt in de loop van 2023 in op het VastgoedInformatiePlatform (VIP) ontwikkeld door Digitaal Vlaanderen. Via dit portaal zullen in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars aanvragen tot vastgoedinformatie kunnen indienen.

Andere aanvragers van vastgoedinformatie (burgers, andere overheden,…) zullen pas in een latere fase (vanaf 2024) een aanvraag kunnen indienen via het VIP, het moment dat het VIP voor alle aanvragers en door alle gemeenten verplicht te gebruiken is.

Het nieuwe reglement vervangt vanaf 1 januari 2023 het retributiereglement betreffende stedenbouwkundige en milieu inlichtingen of vastgoedinformatie, dat werd goedgekeurd op 18 december 2019, voor de andere aanvragers (zoals in vorig punt vermeld) tot dat alle aanvragen via het VIP moeten verlopen (vanaf 2024). Tot de opstart van het VIP voor de gemeente Machelen zullen notarissen en de vastgoedmakelaars nog onder dit reglement vallen.

Juridische grond
  • Artikelen 40, 41, 286 §1, 285 en 286 van het decreet lokaal bestuur.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • Het milieuvergunningsdecreet van 28 juni 2005 en latere wijzigingen.
  • Het bodemdecreet van 27 oktober 2006 en uitvoeringsbesluit VLAREBO.
  • Het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
  • De Vlaamse Codex ruimtelijke ordening. Decreet algemene bepalingen milieubeleid (DABM).
  • Aansluiting VastgoedInformatiePlatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie.
Advies en motivering

Dit retributiereglement werd goedgekeurd door de gemeenteraad op 18 december 2019 en loopt tot eind 2025. Naar aanleiding van het VastgoedInformatiePlatform passen wij het reglement aan zodat andere aanvragers dan notarissen en vastgoedmakelaars aanvragen kunnen blijven doen parallel lopend met het VIP tot dat het VIP op punt staat en alle aanvragen wettelijk via dit platform moeten gebeuren.

Financiële weerslag

De inkomsten worden geraamd op 35.000 euro inclusief btw per jaar.

De inkomsten worden ingeschreven op GE-0600-702004 GBB-Wonen en Werken-Financiën

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: voor de dienstjaren 2023 tot en met wanneer het VIP volledig operationeel is (2024) wordt er een retributie geheven op het afleveren van stedenbouwkundige en/of milieu-inlichtingen of vastgoedinformatie die aangevraagd worden.

 

Artikel 2: aanvragers die wettelijk verplicht zijn vastgoedinformatie aan te vragen via het VastgoedInformatiePlatform vallen niet onder dit retributiereglement. Voor hen is er een specifiek retributiereglement.

 

Artikel 3: met inlichtingen wordt bedoeld:

  • de algemene stedenbouwkundige inlichtingen over een onroerend goed, noodzakelijk bij de aankoop/verkoop van een onroerend goed, ongeacht of ze aangevraagd worden door notaris, makelaar, immobiliënvennootschappen of particulieren.
  • de inlichtingen die in hoofdzaak een overzicht geven van de omgevingsvergunningen en de bodemverontreinigende activiteiten van één of meerdere percelen en/of inlichtingen omtrent activiteiten en/of inrichtingen die vallen onder het milieuvergunningsdecreet van 28 juni 1985 en latere wijzigingen, het Bodemdecreet van 27 oktober 2006 en uitvoeringsbesluit VLAREBO en het omgevingsdecreet.

 

Artikel 4: de retributie is verschuldigd door de persoon en/of vennootschap die de inlichtingen heeft gevraagd aan het bestuur.

 

Artikel 5: het bedrag van de retributie wordt bepaald op 100 euro per kadastraal perceel waarop de inlichtingen betrekking hebben.

 

Artikel 6: zijn van de retributie vrijgesteld de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.

 

Artikel 7: de betaling van de retributie gebeurt op basis van de afgehandelde aanvragen voor inlichtingen, via aanvaarde factuur. 

 

Artikel 8: wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.