Terug
Gepubliceerd op 16/02/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 24/01/2023 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steve Claeys, eerste schepen
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 24/01/2023 om 20:01.

De Voorzitter van de gemeenteraad opent de vergadering en deelt zijn beste wensen mee voor het nieuwe jaar:

Bij de start van een nieuw jaar blikken we ook even terug op het voorgaande jaar. Het was een bijzonder ruw jaar op mondiaal vlak. We kwamen net uit een sanitaire crisis en werden geconfronteerd met een gewelddadige oorlog in ons eigen Europa. Hierdoor veroorzaakt en onmiddellijk aansluitend, een energiecrisis met ongeziene financiële gevolgen voor gezinnen.

 

Dit leidde ertoe dat in onze gemeente heel wat uitdagingen waren voor het personeel. Ik lijst enkele markante feiten op:

Net zoals andere gemeenten kregen we de opdracht van de overheid om Oekraïense gezinnen op te vangen. Het moet gezegd worden dat het niet evident was voor onze mensen om dit voor mekaar te krijgen maar zij zijn daar wonderwel in geslaagd. Extra plaatsen van huisvesting werden gevonden en de integratie loopt. 

 

In onze gemeente wonen ook veel mensen die het vorig jaar zeer lastig kregen door de torenhoge inflatie. Vanuit onze gemeenteraad dank ik alle medewerkers in de sociale sector die deze mensen ondersteunen.

 

Een bijzonder moment dit jaar was de opening van het Huis van het Kind. Onveranderd zal de gemeente, samen met zijn partners, zowel het kind, ouders als grootouders, helpen om de juiste ondersteuning te vinden.

 

Op sportief vlak hadden we de inhuldiging van het sportcomplex Calenberg. Bij ons gezamenlijk bezoek werd duidelijk dat de inzet van onze gemeente onontbeerlijk was om alles tijdig klaar te krijgen. Het sportcomplex dat gerenoveerde binnen- en buiten ruimtes kreeg, werd duurzaam vernieuwd en werd rolstoelvriendelijk gemaakt. Op het terrein werden permanent toegankelijke speel- en fitnesstoestellen geplaatst om de kinderen en de jongeren in de buurt in beweging te houden.

 

Onze Technische dienst en Groendienst bleven zich onverminderd inzetten voor onze bevolking. Bij elke feestviering in onze gemeente ws hun inzet essentieel. Machelen Zomert, Diegem Wintert, onze mensen waren steeds paraat. Mooi is dat onze gemeente opnieuw in de prijzen viel tijdens de 'Openbaar Groen Awards' als BloemVriendelijke gemeente maar ook als BijenVriendelijke gemeente. Een nominatie voor 'Groene Gemeente Omgevingsgroen' voor de binnentuin van het 't Kanthof staken we ook op zak. We zijn trots. 

 

In de departementen Ruimtelijke ordening en Mobiliteit werd het voorbije jaar heel wat voorbereidend werk verricht. Meerdere straten en buurten kregen reeds een herinrichting maar het grote werk komt er binnenkort aan met het nieuwe mobiliteitsplan. Onze diensten maken zich klaar om het nieuwe parkeerbeleid vlot te integreren in onze gemeente.

 

In het departement Onderwijs werd dit jaar een belangrijke beslissing genomen. Om gelijke kansen op kwaliteitsvol onderwijs te garanderen werd beslist 2 scholen (GBS De Fonkel en GISO) over te hevelen naar het Go Onderwijs. Onderwijs is een belangrijke hefboom voor het bestrijden van (kinder)armoede en het bevorderen van sociale cohesie. De uitdaging is groot in onze gemeente. Machelen-Diegem behoort tot de snelst groeiende gemeenten in Vlaanderen. Deze groei zit voornamelijk bij de jongeren waar het Nederlands bij de meerderheid van de gezinnen niet meer de thuistaal is. Door deze overheveling kan de gemeente zich ook sterker engageren om het kwalitatief flankerend onderwijsbeleid verder te versterken.

 

Het loopt moeilijk op de arbeidsmarkt. In 2022 zijn er in ons land netto meer dan 100.000 jobs bijgekomen. Dat is de sterkte groei in meer dan 70 jaar. Dat betekent dat een gemeente meer moeite heeft om kandidaten te vinden en snel te rekruteren. Ook onze gemeente ontsnapt hier niet aan. Voldoende mensen vinden blijft een uitdaging. Een reden temeer dat we onze huidige medewerkers danken voor hun toewijding, hun zorg en hun aandacht voor de gemeente.

 

De post covid periode is een zeer moeilijke periode voor de socio-culturele activiteiten. De energiecrisis heeft de gezinsbudgetten fel doen krimpen en zo ook het bezoek aan culturele voorstellingen. Door het aanbod aan te passen trachten onze medewerkers opnieuw meer volk naar onze voorstelling te lokken.

 

Leven, beleven, wonen en werken in Machelen-Diegem met de nodige aandacht voor veiligheid en een goede dienstverlening zijn de kernwoorden van het beleid.

 

Maar koken kost geld. Het wordt jaar op jaar moeilijker om een evenwicht te vinden tussen de financiële uitdagingen en een degelijk gemeentelijke beleid.

Niettegenstaande deze moeilijke en complexe context slaagt onze gemeente er jaar na jaar in mooie resultaten te boeken. We kunnen hier alleen maar fier op zijn.

 

Zoals u hoort blijven er genoeg uitdagingen over in 2023.

 

Met ons sterk aanbod, een dienstverlening waar we continu aan werken en een financiële evenwicht in moeilijke tijden, hebben wij troeven genoeg om onze burgers te begeleiden doorheen een fantastisch jaar.

 

De solidariteit, die we vormgeven, zal groeien in onze samenwerking. Onze gemeente zal verder bouwen op zijn sterktes. Het is en blijft goed wonen in Machelen-Diegem.

 

Rest mij u alleen een voorspoedig, gezond en succesrijk 2023 te wensen voor u, uw familie en uw dierbaren.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 21 december 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steve Claeys, eerste schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 wordt goedgekeurd.

    • Interne werkverdeling vast bureau

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steve Claeys, eerste schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de gemeenteraad van 21 december 2022 werd, zoals voorzien in de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, Mohamed Akaychouh verkozen verklaard als schepen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Voor de goede werking van het college van burgemeester en schepenen en voorbereiding van de dossiers is het wenselijk dat, gezien de nieuwe samenstelling van het vast bureau, een interne werkverdeling wordt afgesproken.

      Gezien ten gevolge van het decreet lokaal bestuur de samenstelling van het vast bureau identiek is aan de samenstelling van het college geldt deze beslissing ook voor de entiteit OCMW, in het kader van een geïntegreerd en transversaal beleid.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de volgende interne werkverdeling wordt binnen het college van burgemeester en schepenen/vast bureau afgesproken: 

       

      • Burgemeester: Jean-Pierre De Groef  

      Financiën

      Burgerzaken

      Personeelsbeleid

      Veiligheid en preventie

      Economie

      Middenstand

       

      • 1ste  schepen: Steve Claeys

      Mobiliteit

      Ruimtelijke ordening

      Stedenbouw

      Woonbeleid

       

      • 2de schepen: Mohamed Akaychouh

      Organisatie en ICT

      Communicatie

      Sport

      Cultuur

      Feestelijkheden

      Toerisme

      Onderwijs

       

      • 3de schepen: Magda Geeroms

      Openbare werken

      Milieu

      Integratie

      Vlaamse aangelegenheden

      Dierenwelzijn

      Kinderopvang

        

      • Voorzitter BCSD* (toegevoegde schepen): Tessa Verberckmoes

      Sociale zaken

      Seniorenbeleid

      Zorg

      Jeugd

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Aankoop van voedingsproducten voor woonzorgcentrum Parkhof (2022/561)

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Steve Claeys, eerste schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Gezien het stopzetten van samenwerking met Compass, die als keukenbeheerder verantwoordelijk was voor de aankoop van voeding, dienen we een procedure uit te schrijven die het mogelijk maakt om continuïteit in voedselvoorziening voor Woonzorgcentrum Parkhof te waarborgen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43.
      • Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      Advies en motivering

      In het kader van de opdracht “Aankoop van voedingsproducten voor woonzorgcentrum Parkhof” werd een bestek met nr. 2022/561 opgesteld door de dienst organisatiebeheersing;

      Deze opdracht is als volgt opgedeeld:

      • Perceel 1 (Leveren van brood en banket), raming: 41.012,65 euro excl. btw of 43.473,41 euro incl. 6% btw;
      • Perceel 2 (Leveren van vis), raming: 29.082,20 euro excl. btw of 30.827,13 euro incl. 6% btw;
      • Perceel 3 (Leveren van groenten en fruit), raming: 21.681,50 euro excl. btw of 22.982,39 euro incl. 6% btw;
      • Perceel 4 (Leveren van zuivelproducten), raming: 61.119,38 euro excl. btw of 64.786,54 euro incl. 6% btw;
      • Perceel 5 (Leveren van verse en bereide vleeswaren), raming: 49.304,00 euro excl. btw of 52.262,24 euro incl. 6% btw;
      • Perceel 6 (Leveren van droge voeding), raming: 29.983,15 euro excl. btw of 31.782,14 euro incl. 6% btw;
      • Perceel 7 (Levering van diepvriesproducten), raming: 15.474,83 euro excl. btw of 16.403,32 euro incl. 6% btw;

       

      Elk perceel wordt afgesloten voor een periode van 12 maanden (basisopdracht).

      Elk perceel kan 3 keer stilzwijgend verlengd worden, telkens voor een periode van één jaar. De aanbestedende overheid heeft de mogelijkheid om de opdracht op te zeggen mits inachtname van een opzegtermijn van minstens 90 kalenderdagen voor het einde van de basisopdracht of van een latere verlenging. De totale looptijd inclusief 3 verlengingen mag de datum van 30 april 2027 niet overschrijden. 

      De totale uitgave voor deze opdracht over vier jaar (inclusief verlengingen) wordt geraamd op 990.630,84 euro excl. btw of 1 050.068,68 euro incl. 6% btw. 

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

      Financiële weerslag

      De uitgave voor deze opdracht voorzien is in het MJP 2022-2025 onder budgetsleutel 6000100/095400 AP: 3 AC: 4.

      Jaarlijkse uitgave wordt geraamd op 247.657,71 euro, exclusief btw of 262.517,17 euro, inclusief btw.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: het bestek met nr. 2022/561 en de raming voor de opdracht “Aankoop van voedingsproducten voor woonzorgcentrum Parkhof”, opgesteld door de dienst organisatiebeheersing worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 990.630,84 euro excl. btw of 1.050 068,68 euro incl. 6% btw.


      Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.


      Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.


      Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het MJP 2022-2025 onder budgetsleutel 6000100/095400 AP: 3 AC: 4.