De voorzitter opent de zitting op 19/09/2023 om 20:01.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
notulenverslag goed te keuren
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2023 wordt goedgekeurd.
Tussen januari 2023 en begin augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.
Het finaal rapport, met inbegrepen de managementreactie, is overgemaakt op 8 augustus 2023.
Decreet lokaal bestuur artikel 77-78.
Decreet lokaal bestuur artikelen 217 en 223.
Artikel III 115 van het bestuursdecreet van 7 december 2018.
A. In elke gemeente doet Audit Vlaanderen periodiek een audit.
Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die ze bezorgt aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
B. Een audit
In een audit mogen individuele passages niet worden gelezen los van de context uit het rapport en worden persoonsgegevens of veiligheidsinformatie niet vermeld.
C. Het managementteam heeft de organisatie-audit aangekondigd, behandeld en besproken tot de definitieve managementreactie, in zijn zittingen van respectievelijk 12 januari 2023, 9 februari 2023, 29 juni 2023, 6 juli 2023 en 27 juli 2023.
De verslagen werden, conform de afspraken tussen het managementteam en het college van burgemeester en schepenen, voor kennisname op college geagendeerd op respectievelijk 7 februari 2023, 21 februari 2023, 4 juli 2023, 1 augustus 2023 en 8 augustus 2023.
D. Rekening houdende met de evoluties en voortgang van de audit en de voorlopige conclusies, is hiermee al rekening gehouden in de vacantverklaringen van respectievelijk
E. Een organisatie-audit focust zich op 10 thema's:
- doelstellingen en procesmanagement
- belanghebbendenmanagement
- monitoring
- financieel management
- organisatiestructuur
- personeelsbeleid
- organisatiecultuur
- informatie en communicatie
- facilitaire middelen, opdrachten en contracten
- informatie- en communicatietechnologie
F. Uit de organisatie-audit zijn drie aanbevelingen gekomen:
G. Het managementteam heeft in zijn managementreactie algemeen het volgende gesteld:
Het MAT kan zich vinden in deze aanbevelingen en had deze vaststellingen zelf ook al gemaakt en stelt dat, waar mogelijk, er al aan gewerkt wordt.
Uit dit rapport blijkt dat de rol van het MAT (als orgaan in het decreet lokaal bestuur vastgelegd) nog sterker moet worden, onverminderd de bevoegdheden van politieke organen en de decretale graden.
In die zin zal het MAT zijn rol nog versterken en duidelijker afdwingen t.o.v. diensten en beleid inzake
In dat kader is er nu al het voorstel om het MAT te versterken door de vacantverklaring van de functie stafmedewerker organisatiebeheersing.
Het MAT beseft dat dit rapport een “foto” is van vandaag en dat deze foto tot stand is gekomen op basis van de documentatie en de interviews die zijn afgenomen.
Het MAT benadrukt dat de enigszins beperkte lijst van geïnterviewden niet kon leiden tot een perfect zicht op de evoluties en toekomstgerichte stappen die bezig zijn of gepland zijn.
In dat verband, en verwijzende naar de aanbevelingen, zal het MAT zich nog meer profileren vooral naar het middenkader (leidinggevenden en deskundigen) om de elementen als proces-, projectmanagement, geïntegreerd en transversaal werken, wegwerken van de eilandvorming, verhogen van de organisatiebetrokkenheid en beleidsmatig werken nog te versterken.
Het MAT zal zijn rol als evaluator van de werking, beleid en personeel nog meer op zich nemen.
NVT
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende audit-rapport 2306007/08.08.2023 inzake organisatie-audit lokaal bestuur Machelen.
Door toepassing van de gewijzigde regelgeving op Vlaams niveau dienen er aanpassingen te gebeuren aan de opname-overeenkomst en de interne afsprakennota.
Decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en het uitvoeringsbesluit van 28 juni 2019, bijlage 11.
De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 1 en 57.
De opname-overeenkomst en de interne afsprakennota van het WZC Parkhof worden aangepast aan de gewijzigde wetgeving en de mogelijkheid wordt voorzien om op te zeggen bij een vrijwillige stopzetting van de activiteiten.
NVT
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen in de opname-overeenkomst en de interne afsprakennota van het WZC Parkhof goed.
Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de, als bijlage liggende bij deze beslissing, opname-overeenkomst en interne afsprakennota goed.
Vrijwilligers maken nu al deel uit van onze organisatie.
Het werken met vrijwilligers maakt dat het lokale bestuur nog een stap verder kan gaan qua dienstverlening en ondersteuning voor haar bevolking.
Dit dient op een gestructureerde manier ondersteund en uitgewerkt worden naar de toekomst toe.
Decreet lokaal bestuur artikel 77 en 78.
Wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.
Decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2019 inzake klachtenreglement (organisatiebeheersing).
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2022 inzake goedkeuring uniform arbeidsreglement lokaal bestuur voor gemeente- en ocmw personeel.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 inzake goedkeuring rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2022 inzake wijziging rechtspositie personeel.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2022 inzake erkenningsreglement verenigingen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 inzake arbeidsreglement aanpassing.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 inzake rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 inzake arbeidsreglement lokaal bestuur.
Besluit van het vast bureau van 12 juli 2022 inzake verhoging kilometervergoeding minder mobielen centrale.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2023 inzake aanschaf online platform vrijwilligers.
De huidige rechtspositieregeling is niet van toepassing op vrijwilligers, dit is bepaald in titel I, Hoofdstuk 1, artikel 1, §3, 6°
Teneinde het vrijwilligersbeleid ook een reglementair kader te geven is het noodzakelijk dat de raad voor maatschappelijk welzijn zich hierover uitspreekt.
Gezien vrijwilligers geen arbeidsovereenkomst hebben met het lokaal bestuur in uitvoering van de rechtspositie, de arbeidswet of arbeidstijdwet is onderhandeling en/of overleg met de representatieve vakorganisaties niet vereist.
Desalniettemin worden in dit reglement een aantal bepalingen gebaseerd op de rechtspositie en het arbeidsreglement opgenomen teneinde een zo uniforme mogelijke behandeling van vrijwilligers en personeel na te streven.
Geraamd wordt dat ongeveer de helft van de in te zetten vrijwilligers hiervoor in aanmerking zal komen.
Raming: max bedrag per jaar vrijgesteld van fiscaliteit * 50% prestaties * 75 vrijwilligers : 70.000 euro
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement goed als reglementair kader voor het vrijwilligersbeleid
Artikel 1: wie
§1. een persoon is een vrijwilliger die uit vrij wil en zonder loon een stuk van de vrije tijd besteedt om zinvol bij de dragen aan de werking van het lokaal bestuur en hierbij te voldoen aan de voorwaarden en verplichtingen volgend uit de vrijwilligerswet.
§2. De bijdrage aan de werking van het lokaal bestuur kan niet bestaan uit het opnemen van regulier werk dat tot de kerntaken behoort van het lokaal bestuur en dat in alle gevallen dient opgenomen te worden door ofwel statutair of contractueel personeel dat valt onder de beschrijvingen zoals bepaald in de rechtspositieregeling Titel I, hoofdstuk 2, artikel 2 punten 9°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17°.
Artikel 2: aansturen beleid en operationele werking
§1. Vrijwilligerscoördinator: dit betreft een in dienst zijnde personeelslid dat deel uitmaakt van het HR-team en het algemeen aanspreekpunt is binnen en buiten de organisatie voor het vrijwilligersbeleid van het lokaal bestuur. De vrijwilligerscoördinator voorziet in het uitwerken van het beleid (bijgestaan door de vrijwilligerscoaches) en in het opvolgen en bijsturen van de operationele werking.
§2. Vrijwilligerscoaches : zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de vrijwilligers in de uitoefening van hun vrijwilligerstaken, zij zorgen voor een opvolging van de vrijwilligers en geven, vanuit hun ervaringen, input aan het vrijwilligersbeleid. De vrijwilligerscoach maakt deel uit van het in dienst zijnde personeel binnen de dienst waaraan het vrijwilligerswerk en de inzet van vrijwilligers wordt gelinkt.
Artikel 3: het vrijwilligerswerk binnen het lokaal bestuur is gebaseerd op
Artikel 4: vrijwilligersovereenkomsten
§1. Voor elke soort vrijwilligerswerk wordt een aparte vrijwilligersovereenkomst opgemaakt, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.
§2. Naast de bepalingen in dit reglement opgenomen, wordt in deze overeenkomst ook verwezen naar de bepalingen uit de vrijwilligerswet aangaande de voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht door de vrijwilliger.
§3. Het voldoen aan die voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht zijn de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger. De vrijwilligerscoach, en in voorkomend geval, de vrijwilligerscoördinator wijst de vrijwilliger hierop voor de ondertekening van de overeenkomst.
Artikel 5: verzekeringen
§1. Elke vrijwilliger wordt minimaal verzekerd voor:
§2. Indien een bepaalde vrijwilligerstaak andere verzekeringen behoeft, opgelegd door hogere regelgeving, dan wordt daarin voorzien, onverminderd het in artikel 4 §1 bepaalde.
§3. De vrijwilliger die slachtoffer is van een ongeval op weg naar, van of op de plaats waar de vrijwilligerstaken worden uitgeoefend moet onmiddellijk de vrijwilligerscoach verwittigen (persoonlijk of via een derde). De vrijwilligerscoach geeft alle nodige inlichtingen om de ongevallenverklaring te kunnen invullen.
§4. In geval van een ongeval tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaak is, voor zover de vrijwilligerstaak wordt uitgeoefend in de infrastructuur van het lokaal bestuur, is er een EHBO-koffer ter beschikking.
De eerste hulp zal gegeven worden door personeelsleden van het lokaal bestuur die een cursus eerstehulpverlening gevolgd hebben.
De gegevens van die personeelsleden worden bij de EHBO-koffer bekendgemaakt (naam en intern telefoonnummer).
Artikel 6: rechten en plichten van de vrijwilliger
§1. De taken opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst opnemen op de afgesproken tijdstippen (uur en dag) en plaatsen. Afwijkingen hierop kunnen enkel mits argumentatie en akkoord van de betrokken vrijwilligerscoach.
§2. Deontologie : vrijwilligers houden zich aan de volgende deontologische principes als richtlijn om hun takenpakket op een betrouwbare en correcte manier uit te oefenen. Deze principes moeten hen en het lokaal bestuur in staat stellen om gepast en correct te handelen in (complexe) situaties.
Volgende 5 centrale waarden zijn voor het werken als vrijwilliger belangrijk:
§3. Kledij : Vrijwilligers zijn neutraal, objectief en onpartijdig in de uitvoering van hun taken.
De kledij van de vrijwilliger vertoont geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke , sportieve of andere overtuigingen, die de neutraliteit in twijfel kunnen trekken.
Vrijwilligers respecteren de wettelijke principes betreffende non-discriminatie en behandelen iedereen op een gelijke wijze ongeacht ras, geslacht, sociale status, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuigingen, ideologische of politieke voorkeur, persoonlijke gevoelens, taal, seksuele geaardheid, afstamming of andere persoonskenmerken.
Tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk is het voor vrijwilligers verboden om enige politieke, ideologische, religieuze of filosofische propaganda te voeren.
De persoonlijke kledij van de vrijwilligers mag casual zijn, maar zonder uitdagend te zijn.
§4. Werk- en of bescherm/veiligheidskledij
Indien noodzakelijk voor de uitvoering van de vrijwilligerstaken krijgt de vrijwilliger aangepaste kledij in functie van de taken. Dit kan zowel werkkledij als bescherm/veiligheidskledij zijn.
Deze (stofjas, overall, …) dient om te vermijden dat de vrijwilliger zijn persoonlijke kledij bevuilt of beschadigt.
De bescherm/veiligheidskledij (signalisatiekledij, werkhandschoenen, persoonlijke beschermingsmiddelen …) dient om de vrijwilliger tegen bepaalde risico’s te beschermen, of is opgelegd door hogere regelgeving.
De vrijwilliger is verplicht om tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaken de opgelegde werk- en beschermkledij te dragen.
Het is verboden de door het lokaal bestuur verschafte werk- en/of beschermkledij mee te nemen naar huis en te gebruiken buiten de vrijwilligersactiviteiten.
Het bestuur zorgt voor het onderhoud van zowel de werk- als de beschermkledij.
De vrijwilliger die werk- of beschermkledij draagt, kan persoonlijke kledij en voorwerpen in een afsluitbare kast bewaren die het lokaal bestuur ter beschikking stelt op vraag van de vrijwilliger.
§5. Toegang
Indien voor de uitoefening van vrijwilligerstaken toegang noodzakelijk is tot infrastructuur van het lokaal bestuur wordt voor de vrijwilliger voorzien in de nodige toegangsbadges en/of sleutels.
Het gebruik ervan dient beperkt te worden tot de momenten waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend.
Toegangsbadges en/of sleutels zijn ten persoonlijke titel en mogen nooit doorgegeven worden aan derden.
Bij het einde van de vrijwilligersovereenkomst worden die terug ingeleverd.
Het lokaal bestuur heeft recht om hierop controle te doen.
Inbreuken hierop kunnen leiden, op advies van de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator tot het beëindigen van de vrijwilligersovereenkomst.
§6. Persoonlijke voorwerpen
Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstallen van persoonlijke voorwerpen tijdens de uitvoering van vrijwilligerstaken.
§7. Privé-huishoudtoestellen
Om brandincidenten te voorkomen, is het gebruik van privé elektrische huishoudtoestellen binnen de infrastructuur van het lokaal bestuur verboden.
Het betreft toestellen zoals koffiezetautomaten, waterkokers, wafelijzers, friteuses, broodroosters, croque-monsieur machines, fonduetoestellen, verwarmingstoestellen, en toestellen zonder CE-keurmerk.
Wanneer toestellen met een specifieke dienst gebonden functie noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de vrijwilligerstaken, zorgt het lokaal bestuur voor de mogelijkheid tot gebruik en/of aankoop ervan.
§8. Parking
Het lokaal bestuur wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van diefstal, ontlening of beschadiging van voertuigen, fietsen en bromfietsen op de openbare parking en/of stalplaatsen.
§9. In overleg met de vrijwilligerscoach wordt bepaald hoe de dagen en begin en einde waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend, worden geregistreerd. Dit wordt opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst.
§10. Elke vrijwilliger moet zijn vrijwilligerscoach rechtstreeks onmiddellijk op de hoogte brengen van iedere werksituatie waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat deze ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid en de gezondheid met zich meebrengt, alsmede van elk vastgesteld gebrek in de beschermingsmiddelen.
§11. Elke vrijwilliger zorgt ervoor dat misbruiken, nalatigheden of overtredingen van wetten of reglementen die hij vaststelt bij de uitoefening van zijn vrijwilligerstaken , ophouden of doet het nodige om deze te doen ophouden.
De vrijwilliger deelt dit – bij voorkeur schriftelijk of per mail – mee aan zijn vrijwilligerscoach. Deze laatste treft de nodige maatregelen om hieraan tegemoet te komen en brengt zo nodig de vrijwilligerscoach op de hoogte.
§12. Vrijwilligers gaan respectvol om met de mandatarissen, de collega’s vrijwilligers, het personeel van het lokaal bestuur en de inwoners. Omgekeerd gaan de mandatarissen, collega’s vrijwilligers en het personeel van het lokaal bestuur ook respectvol om met de vrijwilligers.
Vrijwilligers worden waardig behandeld. Geen enkele daad van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk mag worden toegelaten of getolereerd.
Vrijwilligers delen ieder vermoeden dat zij slachtoffer kunnen zijn van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenste seksuele intimiteiten, mee aan de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator.
§13. Ingeval de vrijwilliger de vrijwilligerstaken niet kan uitvoeren op de in de vrijwilligersovereenkomst opgenomen dagen en uren, verwittigt hij de vrijwilligerscoach tijdig en minimaal 24 uur voor aanvang van de geplande vrijwilligerstaken.
Ingeval van ziekte en/of ongeval en voor zover de vrijwilliger niet zelf in staat is om te verwittigen, kan een verwante dit in de plaats van de vrijwilliger doen.
Artikel 7: de kostenvergoedingen
Er zijn twee types kostenvergoedingen mogelijk, die niet combineerbaar zijn met elkaar:
§1. Forfaitaire vergoeding:
§2. Reële kostenvergoeding:
§3. De regeling van toepassing op de vrijwilliger wordt vastgelegd in de vrijwilligersovereenkomst, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.
Artikel 8: klachtenbehandeling
Een klacht is een manifest uiten van ongenoegen of ontevredenheid door een gebruiker van onze dienstverlening in verband met een handeling of prestatie die al dan niet is verricht.
Indien omtrent het functioneren een klacht wordt ingediend, wordt die behandeld conform het van toepassing zijnde klachtenreglement door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.
Artikel 9: soorten vrijwilligerswerk
§ 1. er zijn drie soorten vrijwilligerswerk:
§ 2. Het ondersteunende vrijwilligerswerk:
§3. Zelfstandig vrijwilligerswerk:
§4. Overige vrijwilligerswerk:
§5. Bepalingen van toepassing op alle soorten vrijwilligerswerk:
- een attentie ten bedrage van maximaal 25 euro
- een werkingsspecifieke vorming
§6. Vrijwilligerswerk door erkende verenigingen:
§7. vrijwilligersovereenkomsten
Artikel 10: stopzetting vrijwilligersovereenkomst
§1. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden door het uitgevoerd zijn van de taken opgenomen in de desbetreffende vrijwilligersovereenkomst, waarin het einde van de overeenkomst ook wordt opgenomen
§2. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer een vrijwilliger ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen:
§3. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer het lokaal bestuur ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen.
§4. Zonder afbreuk te doen aan het soevereine beslissingsrecht van de rechter kunnen volgende feiten beschouwd worden als een ernstige tekortkoming die de uitoefening van vrijwilligerstaken onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt en leidt tot stopzetting van de vrijwilligersovereenkomst om dringende redenen:
Deze lijst is niet limitatief.
Artikel 11:
§1. Elke vrijwilliger krijgt bij ondertekening van de vrijwilligersovereenkomst een afschrift van dit reglement.
§2. Wijzigingen aan dit reglement worden
§3. Een gecoördineerde versie van dit reglement zal ter beschikking zijn op de gemeentelijke webstek.
De bestaande subsidiereglementen werden geïnventariseerd en herbekeken in functie van de te behalen beleidsdoelstellingen.
Binnen ons lokaal bestuur bieden we verschillende toelages aan voor mensen met een beperking onder verschillende vormen nl. medisch sociale toelage (MST), sociale pedagogische toelage (SPT), nominale subsidie Ons Tehuis Brabant.
Er is onderzocht welke subsidie te behouden, aan te passen of af te schaffen in het kader van onze huidige beleidsdoelstellingen.
We bekeken ook of reglementen transversaal kunnen gemaakt worden.
Algemene vaststellingen:
Besluit van de gemeenteraad van 20 september 2022 inzake ons tehuis Brabant- kennisneming jaarverslag en jaarrekening 2021 + subsidie 2022.
Het voorstel is te komen tot 1 overkoepelende mantelzorgpremie ter vervanging van de MST, SPT en huidige mantelzorgpremie en nominale subsidie voor instellingen, in casu Ons Tehuis Brabant (OTB).
Sinds de zesde staatshervorming zijn er behoorlijk wat middelen voor personen met een beperking via de Federale Overheid (FOD SZ) en 3 verschillende agentschappen van de Vlaamse Overheid (VPAH, AZ&G, VUTG) die allemaal hun eigen tegemoetkomingen en premies aanbieden.
Een aantal ervan gebeuren automatisch, voor andere is een keuze nodig die afhangt van dewelke men kan combineren. Bij grote zorgnood kunnen de budgetten oplopen tot meer dan 90 000 euro (Persoonsvolgend budget (PVB)) maar het kan ook 1.200 euro of 5.000 euro jaarlijks zijn.
Als lokaal bestuur willen we ons meer richten op een andere doelgroep zijnde ‘de mantelzorger’.
Benchmark met andere gemeenten: geen lijn te trekken in de ondersteuning die op lokaal niveau wordt geboden. Zo hebben onze buurgemeentes geen premies voor zoals MST en lopen de bedragen en aanpak uiteen in nog andere gemeentes
Een mantelzorgondersteuning is echter belangrijk in onze gemeente.
Onze maatschappij evolueert op vlak van zorg. De zorg verschuift van intramuraal naar extramuraal wat betekent dat mensen zo lang mogelijk thuis zorgondersteuning willen kunnen genieten.
Naast opgeleide deskundigen zoals artsen, kinesisten, … is de rol van een mantelzorger hierbij onontbeerlijk.
Als lokaal bestuur willen we mensen die zorg nodig hebben zoals ouderen, mensen met een beperking, ondersteunen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen. Tevens willen we meer inzetten op de eenzaamheidsproblematiek in deze doelgroepen.
Om die reden willen we een netwerk van mantelzorgers uitbouwen en kijken hoe we hen, naast deze financiële ondersteuning, kunnen helpen zodat de zorglast draagbaar blijft.
Actieve communicatie met alle mantelzorgers zorgt voor een vinger aan de pols van de noden en behoeftes waarop beleidskeuzes kunnen inspelen.
Uiteindelijk willen we alle mantelzorgers versterken in hun rol en is de nieuwe mantelzorgpremie een instrument om mensen te bereiken en vooral hun engagement te erkennen.
Het belangrijkste argument om zich als lokaal bestuur op mantelzorgers te richten is dat deze doelgroep door geen enkel ander beleidsniveau wordt ondersteund ondanks dat ze hun belang sterk erkennen.
Analyse van de huidige toelages (MST, SPT, nominale subsidie, mantelzorgpremie):
Wat zijn de kenmerken van deze nieuwe premie?
Er wordt dan ook voorgesteld om drie reglementen/premies op te heffen en een nieuw subsidiereglement inzake mantelzorgpremie goed te keuren.
Impact:
Huidige budgettering
Toelage | Budgetsleutel | Gebudgetteerd bedrag 2023-2025 | |
MST/SPT |
6491000-090000-3-1 |
€22.000 | |
mantelzorgpremie | 6491000-090000-3-5 | €13.000 | |
nominale subsidie (toegekend aan OTB) | ?6491000-098600-3-7 | €10.000 | |
€45.000 |
Budgetraming
aantal gebruikers vandaag 131.
We verwachten een stijging van 10 % door betere bekendmaking of 13 extra gebruikers.
Totaal : 144 gebruikers of 43 200 euro
Berekening op basis van 12 maanden. In de realiteit zijn er een aantal mensen die overlijden of pas later in het jaar aanvraag doen. Hierdoor verschillen uiteraard ook de werkelijke uitgaven.
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot de opheffing van het reglement Mantelzorgtoelage goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2021 op 31 december 2023.
Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot de opheffing van het subsidiereglement goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 januari 2017 inzake OCMW-toelagen voor thuisverzorging en/of personen met een handicap op 31 december 2023.
Artikel 3: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot invoering van het hiernavolgende reglement reglement voor de transversale mantelzorgpremie met ingang op 01/01/2024:
" Artikel 1: doelstelling
Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het lokaal bestuur Machelen als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg. Hierdoor kan de zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn eigen vertrouwde thuismilieu blijven. Deze toelage is een uiting van appreciatie voor het vrijwillige engagement dat een mantelzorger opneemt ten aanzien van een zorgbehoevende inwoner van onze gemeente Machelen.
Artikel 2: voor wie
De titularis van de toelage is de zorgbehoevende, maar de premie zelf wordt uitbetaald aan de mantelzorger. Er wordt 1 bedrag voorzien voor alle mantelzorgers per zorgbehoevende onderling te verdelen. Er kunnen maximaal 2 zorgbehoevende per gezin het recht openen op een mantelzorgtoelage.
Artikel 3: voorwaarden
Voorwaarden mantelzorger:
We houden geen rekening met de verwantschap van de mantelzorger ten opzichte van de zorgbehoevende en de mantelzorger hoeft niet in te wonen bij de zorgbehoevende.
Voorwaarden zorgbehoevende:
Artikel 4: pro rata jaarbedrag
300 euro per jaar bij 1 zorgbehoevende in het gezin en 400 euro bij 2 zorgbehoevenden in het gezin.
Artikel 5: procedure
Hoe aanvragen
Formulieren
Aanvraagformulier ‘mantelzorgtoelage’, te verkrijgen via de contactgegevens hierboven vermeld of via de website van lokaal bestuur Machelen.
Uitbetaling
De mantelzorgpremie wordt stopgezet de maand na definitieve opname in een instelling of bij overlijden van de zorgbehoevende(n) en/of de mantelzorger die de toelage ontvangt.
Artikel 6: afwijkingen
Op basis van de motivatie door de maatschappelijk assistent die het onderzoek verricht, kan aan het vast bureau een afwijking worden gevraagd van bovenstaand reglement.
Artikel 7: huisbezoek
Artikel 8:
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en heft alle voorgaande reglementen inzake mantelzorgtoelage op."
De raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 keurde de oprichting van de deontologische commissie goed.
De raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 besliste tot de samenstelling van de deontologische commissie
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 effectieve per fractie met mogelijkheid om ook 1 plaatsvervanger aan te duiden, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.
De samenstelling dient aangepast te worden naar aanleiding van:
De voorzitter ontving van de betrokken fracties een voordracht.
nvt
Enig artikel: de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt als volgt samengesteld
Op 28 juni 2023 is de heer Benny Blanckaert verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, met ingang op 1 september 2023.
Wanneer de voorzitter tijdelijk afwezig is zonder decretaal verhinderd te zijn of geschorst te zijn, of als hij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is, kan hij een lid van het vast bureau aanduiden als vervanger.
De regeling van de vervanging is decretaal voorzien en is voor de continuïteit van de werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangewezen.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanduiding door de heer Benny Blanckaert, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, van de heer Jean-Pierre De Groef, om hem te vervangen als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 19 september 2023.
Op de gemeenteraad van 28 juni 2023 werd akte genomen van het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid met ingang van 1 september 2023.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn werd vervolgens ook een nieuwe voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen verklaard als toegevoegd schepen.
Voor de goede werking van het vast bureau en voorbereiding van de dossiers is het wenselijk dat, gezien de nieuwe samenstelling van het vast bureau, een interne werkverdeling wordt afgesproken.
nvt
Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volgende interne werkverdeling binnen het vast bureau:
Financiën
Burgerzaken
Personeelsbeleid
Veiligheid en preventie
Economie
Middenstand
Mobiliteit
Ruimtelijke ordening
Stedenbouw
Woonbeleid
Organisatie en ICT
Communicatie
Sport
Cultuur
Feestelijkheden
Toerisme
Onderwijs
Openbare werken
Milieu
Integratie
Vlaamse aangelegenheden
Dierenwelzijn
Kinderopvang
Sociale zaken
Seniorenbeleid
Zorg
Jeugd
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In een latere raad voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.
Op dit ogenblik geldt de volgende vertegenwoordiging voor de gewone en buitengewone algemene vergadering:
Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat als effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief lid van het beheerscomité in Interlokale Vereniging Sociale Economie ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Interlokale Vereniging Sociale Economie.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere raden voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.
Decreet lokaal bestuur artikelen 77 en 78.
Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 tot aanduiding van de respectievelijke afgevaardigden en de navolgende beslissingen die hierop betrekking hadden.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake oprichting Lokale Werkwinkel.
Momenteel is Tessa Verberckmoes aangeduid als bestuurder van de Lokale Werkwinkel.
Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen.
Bij geheime stemming worden dit mandaat toegewezen.
Geen
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als bestuurder van de Lokale Werkwinkel ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: deze beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere raad voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.
Op dit ogenblik geldt de volgende vertegenwoordiging voor de raad van bestuur en gewone en buitengewone algemene vergadering:
Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat, lid van de raad van bestuur en effectief vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van de PWO Vilvoorde SW – De Strijkwinkel ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 3: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 4: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd PWO Vilvoorde SW – De Strijkwinkel.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.
In latere raad voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.
Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.
Op dit ogenblik geldt de volgende vertegenwoordiging voor de gewone en buitengewone algemene vergadering:
Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor deze mandaten.
Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.
Geen
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.
Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van deze mandaten gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.