Terug
Gepubliceerd op 14/11/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 19/09/2023 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/09/2023 om 20:01.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 28 juni 2023

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Advies en motivering

      notulenverslag goed te keuren

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 juni 2023 wordt goedgekeurd.

    • Kennisname rapport organisatie-audit lokaal bestuur Machelen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Tussen januari 2023 en begin augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.

      Het finaal rapport, met inbegrepen de managementreactie, is overgemaakt op 8 augustus 2023.

      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur artikel 77-78.

      Decreet lokaal bestuur artikelen 217 en 223.

      Artikel III 115 van het bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Advies en motivering

      A. In elke gemeente doet Audit Vlaanderen periodiek een audit.

      Audit Vlaanderen bezorgt de verslagen aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die ze bezorgt aan de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      B. Een audit

      • is een onafhankelijke, objectieve, systematische evaluatie (van het systeem organisatiebeheersing) waarover gerapporteerd wordt
      • is een momentopname
      • is een middel om de organisatie te ondersteunen in het verbeteren van haar werking
      • doet geen uitspraken over het functioneren van individuele medewerkers, maar over de werking van de organisatie
      • doet geen uitspraken over beleidskeuzes
      • helpt een organisatie om risico's in kaart te brengen en te beheersen

      In een audit mogen individuele passages niet worden gelezen los van de context uit het rapport en worden persoonsgegevens of veiligheidsinformatie niet vermeld.

      C. Het managementteam heeft de organisatie-audit aangekondigd, behandeld en besproken tot de definitieve managementreactie, in zijn zittingen van respectievelijk 12 januari 2023, 9 februari 2023, 29 juni 2023, 6 juli 2023 en 27 juli 2023.

      De verslagen werden, conform de afspraken tussen het managementteam en het college van burgemeester en schepenen, voor kennisname op college geagendeerd op respectievelijk 7 februari 2023, 21 februari 2023, 4 juli 2023, 1 augustus 2023 en 8 augustus 2023.

      D. Rekening houdende met de evoluties en voortgang van de audit en de voorlopige conclusies, is hiermee al rekening gehouden in de vacantverklaringen van respectievelijk

      • deskundige organisatie (B1/B3), waarvoor de selectieprocedure is afgerond en de meest geschikte kandidaat op 15 september in dienst treedt.
      • stafmedewerker organisatiebeheersing (A1a/A3a), waarvoor de selectieprocedure op datum gemeenteraad september nog lopende is.

      E. Een organisatie-audit focust zich op 10 thema's:

      - doelstellingen en procesmanagement

      - belanghebbendenmanagement

      - monitoring

      - financieel management

      - organisatiestructuur

      - personeelsbeleid

      - organisatiecultuur

      - informatie en communicatie

      - facilitaire middelen, opdrachten en contracten

      - informatie- en communicatietechnologie

      F. Uit de organisatie-audit zijn drie aanbevelingen gekomen:

      • evalueer de draagkracht van het lokaal bestuur en de interne werking om te komen tot een bestuurskrachtige organisatie met een degelijke werking en dienstverlening, te concretiseren in een gedragen plan.
      • het lokaal bestuur legt een kader voor organisatiebeheersing ter goedkeuring voor aan de raden en past dit toe
      • de algemeen directeur rapporteert jaarlijks op een degelijke manier over organisatiebeheersing aan de raden

      G. Het managementteam heeft in zijn managementreactie algemeen het volgende gesteld:

      Het MAT kan zich vinden in deze aanbevelingen en had deze vaststellingen zelf ook al gemaakt en stelt dat, waar mogelijk, er al aan gewerkt wordt.
      Uit dit rapport blijkt dat de rol van het MAT (als orgaan in het decreet lokaal bestuur vastgelegd) nog sterker moet worden, onverminderd de bevoegdheden van politieke organen en de decretale graden.
      In die zin zal het MAT zijn rol nog versterken en duidelijker afdwingen t.o.v. diensten en beleid inzake

      • beleidsvoorbereiding, -uitvoering en -evaluatie
      • de eenheid in de werking, kwaliteit van de organisatie en de geïntegreerde en transversale werking van de diensten van het lokaal bestuur
      • de interne communicatie

      In dat kader is er nu al het voorstel om het MAT te versterken door de vacantverklaring van de functie stafmedewerker organisatiebeheersing.
      Het MAT beseft dat dit rapport een “foto” is van vandaag en dat deze foto tot stand is gekomen op basis van de documentatie en de interviews die zijn afgenomen.
      Het MAT benadrukt dat de enigszins beperkte lijst van geïnterviewden niet kon leiden tot een perfect zicht op de evoluties en toekomstgerichte stappen die bezig zijn of gepland zijn.
      In dat verband, en verwijzende naar de aanbevelingen, zal het MAT zich nog meer profileren vooral naar het middenkader (leidinggevenden en deskundigen) om de elementen als proces-, projectmanagement, geïntegreerd en transversaal werken, wegwerken van de eilandvorming, verhogen van de organisatiebetrokkenheid en beleidsmatig werken nog te versterken.
      Het MAT zal zijn rol als evaluator van de werking, beleid en personeel nog meer op zich nemen.

      Financiële weerslag

      NVT

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende audit-rapport 2306007/08.08.2023 inzake organisatie-audit lokaal bestuur Machelen.

    • WZC Parkhof - wijziging opname-overeenkomst en interne afsprakennota

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Door toepassing van de gewijzigde regelgeving op Vlaams niveau dienen er aanpassingen te gebeuren aan de opname-overeenkomst en de interne afsprakennota.


      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78.

      Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019 en het uitvoeringsbesluit van 28 juni 2019, bijlage 11.

      De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 1 en 57.

      Advies en motivering

      De opname-overeenkomst en de interne afsprakennota van het WZC Parkhof worden aangepast aan de gewijzigde wetgeving en de mogelijkheid wordt voorzien om op te zeggen bij een vrijwillige stopzetting van de activiteiten.

      Financiële weerslag

      NVT

       
      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen in de opname-overeenkomst en de interne afsprakennota van het WZC Parkhof goed.


      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de, als bijlage liggende bij deze beslissing, opname-overeenkomst en interne afsprakennota goed.

    • Reglement vrijwilligers

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Vrijwilligers maken nu al deel uit van onze organisatie.

      Het werken met vrijwilligers maakt dat het lokale bestuur nog een stap verder kan gaan qua dienstverlening en ondersteuning voor haar bevolking.

      Dit dient op een gestructureerde manier ondersteund en uitgewerkt worden naar de toekomst toe. 

      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur artikel 77 en 78.

      Wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers.

      Decreet  van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2019 inzake klachtenreglement (organisatiebeheersing).

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2022 inzake goedkeuring uniform arbeidsreglement lokaal bestuur voor gemeente- en ocmw personeel.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 december 2021 inzake goedkeuring rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur Machelen.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 april 2022 inzake wijziging rechtspositie personeel.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2022 inzake erkenningsreglement verenigingen.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2022 inzake arbeidsreglement aanpassing.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 inzake rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 inzake arbeidsreglement lokaal bestuur.

      Besluit van het vast bureau van 12 juli 2022 inzake verhoging kilometervergoeding minder mobielen centrale.

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2023 inzake aanschaf online platform vrijwilligers.

      Advies en motivering

      De huidige rechtspositieregeling is niet van toepassing op vrijwilligers, dit is bepaald in titel I, Hoofdstuk 1, artikel 1, §3, 6°

      Teneinde het vrijwilligersbeleid ook een reglementair kader te geven is het noodzakelijk dat de raad voor maatschappelijk welzijn zich hierover uitspreekt.

      Gezien vrijwilligers geen arbeidsovereenkomst hebben met het lokaal bestuur in uitvoering van de rechtspositie, de arbeidswet of arbeidstijdwet is onderhandeling en/of overleg met de representatieve vakorganisaties niet vereist. 

      Desalniettemin worden in dit reglement een aantal bepalingen gebaseerd op de rechtspositie en het arbeidsreglement opgenomen teneinde een zo uniforme mogelijke behandeling van vrijwilligers en personeel na te streven.

      Financiële weerslag
      1. Onlineplatform vrijwilligers: de abonnementsprijs voor een jaar bedraagt 3 000 euro (excl. BTW), budget is voorzien op budgetsleutel GE-6142200-011200-7-2
      2. Vandaag hebben we al rond de 100 vrijwilligers, de ambitie is om in allerlei domeinen meer vrijwilligers in te zetten, geraamd wordt op een pool te komen van 150 vrijwilligers: waarderingsbudget: 3750 euro (25*150/jaar), vormingsbudget: 11.250 euro (75*150/jaar), onthaalbudget: 2.250 euro (15*150/jaar), eventbudget: 10.000 euro/jaar
      3. Vrijwilligersvergoedingen: enkel van toepassing op zelfstandig en/of overige vrijwilligerswerk

      Geraamd wordt dat ongeveer de helft van de in te zetten vrijwilligers hiervoor in aanmerking zal komen.
      Raming: max bedrag per jaar vrijgesteld van fiscaliteit * 50% prestaties * 75 vrijwilligers : 70.000 euro

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement goed als reglementair kader voor het vrijwilligersbeleid 

       

      Artikel 1: wie

      §1. een persoon is een vrijwilliger die uit vrij wil en zonder loon een stuk van de vrije tijd besteedt om zinvol bij de dragen aan de werking van het lokaal bestuur en hierbij te voldoen aan de voorwaarden en verplichtingen volgend uit de vrijwilligerswet. 

       

      §2. De bijdrage aan de werking van het lokaal bestuur kan niet bestaan uit het opnemen van regulier werk dat tot de kerntaken behoort van het lokaal bestuur en dat in alle gevallen dient opgenomen te worden door ofwel statutair of contractueel personeel dat valt onder de beschrijvingen zoals bepaald in de rechtspositieregeling Titel I, hoofdstuk 2, artikel 2 punten 9°, 11°, 12°, 13°, 14°, 15°, 16° en 17°.

       

      Artikel 2: aansturen beleid en operationele werking

      §1. Vrijwilligerscoördinator: dit betreft een in dienst zijnde personeelslid dat deel uitmaakt van het HR-team en het algemeen aanspreekpunt is binnen en buiten de organisatie voor het vrijwilligersbeleid van het lokaal bestuur. De vrijwilligerscoördinator voorziet in het uitwerken van het beleid (bijgestaan door de vrijwilligerscoaches) en in het opvolgen en bijsturen van de operationele werking.

       

      §2. Vrijwilligerscoaches : zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de vrijwilligers in de uitoefening van hun vrijwilligerstaken, zij zorgen voor een opvolging van de vrijwilligers en geven, vanuit hun ervaringen, input aan het vrijwilligersbeleid. De vrijwilligerscoach maakt deel uit van het in dienst zijnde personeel binnen de dienst waaraan het vrijwilligerswerk en de inzet van vrijwilligers wordt gelinkt.

       

      Artikel 3: het vrijwilligerswerk binnen het lokaal bestuur is gebaseerd op

      • De wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers, en latere wijzigingen
      • Het decreet van 3 april 2009 betreffende het georganiseerde vrijwilligerswerk in het beleidsdomein Welzijn, Volksgezondheid en Gezin, en latere wijzigingen

       

      Artikel 4: vrijwilligersovereenkomsten

      §1. Voor elke soort vrijwilligerswerk wordt een aparte vrijwilligersovereenkomst opgemaakt, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.

       

      §2. Naast de bepalingen in dit reglement opgenomen, wordt in deze overeenkomst ook verwezen naar de bepalingen uit de vrijwilligerswet aangaande de voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht door de vrijwilliger.

       

      §3. Het voldoen aan die voorwaarden en de extra meldingsplicht/aanvraagplicht zijn de verantwoordelijkheid van de vrijwilliger. De vrijwilligerscoach, en in voorkomend geval, de vrijwilligerscoördinator wijst de vrijwilliger hierop voor de ondertekening van de overeenkomst.

       

      Artikel 5: verzekeringen

      §1. Elke vrijwilliger wordt minimaal verzekerd voor:

      • Burgerlijke aansprakelijkheid
      • Lichamelijke en materiële schade
      • Beroepsziektes en –besmettingen

       

      §2. Indien een bepaalde vrijwilligerstaak andere verzekeringen behoeft, opgelegd door hogere regelgeving, dan wordt daarin voorzien, onverminderd het in artikel 4 §1 bepaalde.

        

      §3. De vrijwilliger die slachtoffer is van een ongeval op weg naar, van of op de plaats waar de vrijwilligerstaken worden uitgeoefend moet onmiddellijk de vrijwilligerscoach verwittigen (persoonlijk of via een derde). De vrijwilligerscoach geeft alle nodige inlichtingen om de ongevallenverklaring te kunnen invullen.

       

      §4. In geval van een ongeval tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaak is, voor zover de vrijwilligerstaak wordt uitgeoefend in de infrastructuur van het lokaal bestuur, is er een EHBO-koffer ter beschikking.

       

      De eerste hulp zal gegeven worden door personeelsleden van het lokaal bestuur die een cursus eerstehulpverlening gevolgd hebben.

       

      De gegevens van die personeelsleden worden bij de EHBO-koffer bekendgemaakt (naam en intern telefoonnummer).

       

      Artikel 6: rechten en plichten van de vrijwilliger

      §1. De taken opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst opnemen op de afgesproken tijdstippen (uur en dag) en plaatsen. Afwijkingen hierop kunnen enkel mits argumentatie en akkoord van de betrokken vrijwilligerscoach.

       

      §2. Deontologie : vrijwilligers houden zich aan de volgende deontologische principes als richtlijn om hun takenpakket op een betrouwbare en correcte manier uit te oefenen. Deze principes moeten hen en het lokaal bestuur in staat stellen om gepast en correct te handelen in (complexe) situaties.

      Volgende 5 centrale waarden zijn voor het werken als vrijwilliger belangrijk:

      1. Loyaliteit en samenwerken
      2. Betrouwbaarheid: correct en consequent handelen
      3. Klantgerichtheid
      4. Objectiviteit – verbod discriminatie en onomkoopbaarheid
      5. Spreekrecht – spreekplicht – geheimhoudingsplicht, met inbegrip van discretie (verplichting om geen gegevens vrij te geven aan anderen dan diegenen gerechtigd om daarvan kennis te nemen)

       

      §3. Kledij : Vrijwilligers zijn neutraal, objectief en onpartijdig in de uitvoering van hun taken.

      De kledij van de vrijwilliger vertoont geen uiterlijke tekenen van levensbeschouwelijke, religieuze, politieke , sportieve of andere overtuigingen, die de neutraliteit in twijfel kunnen trekken.

       

      Vrijwilligers respecteren de wettelijke principes betreffende non-discriminatie en behandelen iedereen op een gelijke wijze ongeacht ras, geslacht, sociale status, nationaliteit, filosofische en/of religieuze overtuigingen, ideologische of politieke voorkeur, persoonlijke gevoelens, taal, seksuele geaardheid, afstamming of andere persoonskenmerken.

       

      Tijdens de uitvoering van het vrijwilligerswerk is het voor vrijwilligers  verboden om enige politieke, ideologische, religieuze of filosofische propaganda te voeren.

       

      De persoonlijke kledij van de vrijwilligers mag casual zijn, maar zonder uitdagend te zijn.

       

      §4. Werk- en of bescherm/veiligheidskledij

      Indien noodzakelijk voor de uitvoering van de vrijwilligerstaken krijgt de vrijwilliger aangepaste kledij in functie van de taken. Dit kan zowel werkkledij als bescherm/veiligheidskledij zijn.

      Deze (stofjas, overall, …) dient om te vermijden dat de vrijwilliger zijn persoonlijke kledij bevuilt of beschadigt.

      De bescherm/veiligheidskledij (signalisatiekledij, werkhandschoenen, persoonlijke beschermingsmiddelen …) dient om de vrijwilliger tegen bepaalde risico’s te beschermen, of is opgelegd door hogere regelgeving.

      De vrijwilliger is verplicht om tijdens de uitvoering van de vrijwilligerstaken de opgelegde werk- en beschermkledij te dragen.

      Het is verboden de door het lokaal bestuur verschafte werk- en/of beschermkledij mee te nemen naar huis en te gebruiken buiten de vrijwilligersactiviteiten.

      Het bestuur zorgt voor het onderhoud van zowel de werk- als de beschermkledij.

      De vrijwilliger die werk- of beschermkledij draagt, kan persoonlijke kledij en voorwerpen in een afsluitbare kast bewaren die het lokaal bestuur ter beschikking stelt op vraag van de vrijwilliger.

       

      §5. Toegang

      Indien voor de uitoefening van vrijwilligerstaken toegang noodzakelijk is tot infrastructuur van het lokaal bestuur wordt voor de vrijwilliger voorzien in de nodige toegangsbadges en/of sleutels.

      Het gebruik ervan dient beperkt te worden tot de momenten waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend.

      Toegangsbadges  en/of sleutels zijn ten persoonlijke titel en mogen nooit doorgegeven worden aan derden.

      Bij het einde van de vrijwilligersovereenkomst worden die terug ingeleverd.

      Het lokaal bestuur heeft recht om hierop controle te doen.

      Inbreuken hierop kunnen leiden, op advies van de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator tot het beëindigen van de vrijwilligersovereenkomst.

       

      §6. Persoonlijke voorwerpen

      Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstallen van persoonlijke voorwerpen tijdens de uitvoering van vrijwilligerstaken.

       

      §7. Privé-huishoudtoestellen

      Om brandincidenten te voorkomen, is het gebruik van privé elektrische huishoudtoestellen binnen de infrastructuur van het lokaal bestuur verboden.

      Het betreft toestellen zoals koffiezetautomaten, waterkokers, wafelijzers, friteuses, broodroosters, croque-monsieur machines, fonduetoestellen, verwarmingstoestellen, en toestellen zonder CE-keurmerk.

      Wanneer toestellen met een specifieke dienst gebonden functie noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de vrijwilligerstaken, zorgt het lokaal bestuur voor de mogelijkheid tot gebruik en/of aankoop ervan.

       

      §8. Parking

      Het lokaal bestuur wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van diefstal, ontlening of beschadiging van voertuigen, fietsen en bromfietsen op de openbare parking en/of stalplaatsen.

       

      §9. In overleg met de vrijwilligerscoach wordt bepaald hoe de dagen en begin en einde waarop vrijwilligerstaken worden uitgeoefend, worden geregistreerd. Dit wordt opgenomen in de vrijwilligersovereenkomst.

       

      §10. Elke vrijwilliger moet zijn vrijwilligerscoach rechtstreeks onmiddellijk op de hoogte brengen van iedere werksituatie waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat deze ernstig en onmiddellijk gevaar voor de veiligheid en de gezondheid met zich meebrengt, alsmede van elk vastgesteld gebrek in de beschermingsmiddelen.

       

      §11. Elke vrijwilliger zorgt ervoor dat misbruiken, nalatigheden of overtredingen van wetten of reglementen die hij vaststelt bij de uitoefening van zijn vrijwilligerstaken , ophouden of doet het nodige om deze te doen ophouden.

       

      De vrijwilliger deelt dit – bij voorkeur schriftelijk of per mail – mee aan zijn vrijwilligerscoach. Deze laatste treft de nodige maatregelen om hieraan tegemoet te komen en brengt zo nodig de vrijwilligerscoach op de hoogte.

       

      §12. Vrijwilligers gaan respectvol om met de mandatarissen, de collega’s vrijwilligers, het personeel van het lokaal bestuur en de inwoners. Omgekeerd gaan de mandatarissen, collega’s vrijwilligers en het personeel van het lokaal bestuur ook respectvol om met de vrijwilligers.

      Vrijwilligers worden waardig behandeld. Geen enkele daad van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk mag worden toegelaten of getolereerd.

      Vrijwilligers delen ieder vermoeden dat zij slachtoffer kunnen zijn  van psychosociale belasting, geweld, pesterijen of ongewenste seksuele intimiteiten, mee aan de vrijwilligerscoach en/of de vrijwilligerscoördinator.

       

      §13. Ingeval de vrijwilliger de vrijwilligerstaken niet kan uitvoeren op de in de vrijwilligersovereenkomst opgenomen dagen en uren, verwittigt hij de vrijwilligerscoach tijdig en minimaal 24 uur voor aanvang van de geplande vrijwilligerstaken.

       

      Ingeval van ziekte en/of ongeval en voor zover de vrijwilliger niet zelf in staat is om te verwittigen, kan een verwante dit in de plaats van de vrijwilliger doen.

       

      Artikel 7: de kostenvergoedingen

      Er zijn twee types kostenvergoedingen mogelijk, die niet combineerbaar zijn met elkaar:

      §1. Forfaitaire vergoeding:

      • een vast bedrag zonder bewijsstukken met een maximaal bedrag per dag en per jaar
      • Bijkomend is een verplaatsingsvergoeding mogelijk tot maximaal 2000 km/jaar of onbeperkt als het vrijwilligerswerk de activiteit van vervoer van personen betreft
      • Voor de bepaling van verplaatsingsvergoeding zonder vervoer van personen gelden de regels en tarieven zoals die voor het lokaal bestuur gelden zoals bepaald in de rechtspositieregeling Titel VI, toelagen, vergoedingen en sociale voordelen Hoofdstuk 5, afdeling 6 vergoedingen voor reiskosten.
      • Voor het vrijwilligerswerk inzake activiteit van vervoer van personen geldt het tarief dat het vast bureau bepaalt.   

       

      §2. Reële kostenvergoeding:

      • Een volledige terugbetaling van de werkelijke kosten met bewijsstukken en betaalbewijzen

       

      §3. De regeling van toepassing op de vrijwilliger wordt vastgelegd in de vrijwilligersovereenkomst, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.

       

      Artikel 8: klachtenbehandeling

      Een klacht is een manifest uiten van ongenoegen of ontevredenheid door een gebruiker van onze dienstverlening in verband met een handeling of prestatie die al dan niet is verricht. 

      Indien omtrent het functioneren een klacht wordt ingediend, wordt die behandeld  conform het van toepassing zijnde klachtenreglement door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn goedgekeurd.

       

      Artikel 9: soorten vrijwilligerswerk

      § 1. er zijn drie soorten vrijwilligerswerk:

      • Ondersteunend vrijwilligerswerk
      • Zelfstandig vrijwilligerswerk
      • Overig vrijwilligerswerk

       

      § 2. Het ondersteunende vrijwilligerswerk:

      • Een vrijwilliger die ondersteunende vrijwilligerswerk doet, kan worden ingepland binnen een dagdeel en volgens een afgebakend takenpakket.
      • De vrijwilliger heeft een specifieke, uitvoerende opdracht
      • De begeleiding en supervisie gebeurt door de vrijwilligerscoach
      • Voor de uitvoering van ondersteunend vrijwilligerswerk zijn geen specifieke competenties vereist

       

      §3. Zelfstandig vrijwilligerswerk:

      • Een vrijwilliger die zelfstandig vrijwilligerswerk doet zet zich in voor een bepaalde verantwoordelijkheid en engagement die samenhangt met een welbepaalde taak of dienstverlening.
      • De vrijwilliger heeft hiervoor geen rechtstreekse begeleiding of supervisie vanuit de dienst/vrijwilligerscoach
      • Voor de uitvoering van zelfstandig vrijwilligerswerk zijn vaak specifieke vaardigheden essentieel in de uitvoering van de taak.
      • De vrijwilliger krijgt een pro rata forfaitaire vrijwilligersvergoeding van maximaal 40,67 euro/dag

       

      §4.  Overige vrijwilligerswerk:

      • Vrijwilligerswerk dat niet valt onder artikel 8 §2 en §3 wordt beschouwd als overig vrijwilligerswerk.
      • De vrijwilliger krijgt een pro rata forfaitaire vrijwilligersvergoeding van maximaal 40,67 euro/dag

       

      §5. Bepalingen van toepassing op alle soorten vrijwilligerswerk:

      1. Elke vrijwilliger krijgt een welkomstpakket, bepaald op 15 euro
      2. Elke vrijwilliger krijgt jaarlijks
      • een attentie ten bedrage van maximaal 25 euro
      • een werkingsspecifieke vorming
      1. elke vrijwilliger wordt uitgenodigd voor het halfjaarlijkse vrijwilligersevent 
      2. elke vrijwilliger krijgt ook toegang tot het vrijwilligers-cafetariaplan: hierbij kunnen ze, naargelang het aantal keer dat ze vrijwilligerswerk doen, kiezen uit een aantal waarderingsopties.

       

      §6. Vrijwilligerswerk door erkende verenigingen:

      1. Erkende verenigingen komen in aanmerking om overige vrijwilligerswerk te doen.
      2. In voorkomend geval krijgt de betrokken vereniging een forfaitaire vergoeding van maximaal 250 euro per dag.
      3. De door de erkende verenigingen ingezette nominatieve vrijwilligers hebben geen recht op een individuele pro rata forfaitaire vrijwilligersvergoeding
      4. Erkende verenigingen zijn uitgesloten van toepassing van artikel 8 §5
      5. De overige bepalingen van dit reglement zijn op zowel de vereniging als de deelnemers uit die vereniging van toepassing.

       

      §7. vrijwilligersovereenkomsten

      • Het soort vrijwilligerswerk wordt opgenomen in de desbetreffende vrijwilligersovereenkomst, opgesteld zoals beschreven in het Vlaams decreet vrijwilligerswerk.

       

      Artikel 10: stopzetting vrijwilligersovereenkomst

      §1. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden door het uitgevoerd zijn van de taken opgenomen in de desbetreffende vrijwilligersovereenkomst, waarin het einde van de overeenkomst ook wordt opgenomen

       

      §2. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer een vrijwilliger ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen:

      1. De vrijwilliger deelt dit mede aan de vrijwilligerscoach, die dit onmiddellijk doorgeeft aan de vrijwilligerscoördinator
      2. Datum einde vrijwilligerswerk wordt in gemeen overleg bepaald
      3. Er wordt een exitgesprek gedaan omtrent de redenen van stopzetting
      4. Het exitgesprek wordt geleid door de vrijwilligerscoach.
      5. De vrijwilligerscoördinator kan op dit exitgesprek aanwezig zijn.
      6. Van dit exitgesprek wordt een schriftelijk verslag gemaakt dat dienstig is in de evaluatie en bijsturing van het vrijwilligersbeleid

       

      §3. Een vrijwilligersovereenkomst kan stopgezet worden wanneer het lokaal bestuur ervoor kiest het vrijwilligerswerk te beëindigen.

       

      1. De vrijwilligerscoach deelt dit, na overleg met de vrijwilligerscoördinator, mee aan betrokken vrijwilliger
      2. Datum einde vrijwilligerswerk wordt in gemeen overleg bepaald
      3. Er wordt een exitgesprek gedaan omtrent de redenen van stopzetting
      4. Het exitgesprek wordt geleid door de vrijwilligerscoach.
      5. De vrijwilligerscoördinator kan op dit exitgesprek aanwezig zijn.
      6. Van dit exitgesprek wordt een schriftelijk verslag gemaakt dat dienstig is in de evaluatie en bijsturing van het vrijwilligersbeleid

       

      §4. Zonder afbreuk te doen aan het soevereine beslissingsrecht van de rechter kunnen volgende feiten beschouwd worden als een ernstige tekortkoming die de uitoefening van vrijwilligerstaken onmiddellijk en definitief onmogelijk maakt en leidt tot stopzetting van de vrijwilligersovereenkomst om dringende redenen:

      • Zware beledigingen en immoraliteit
      • Voorleggen van valse attesten
      • Druggebruik, dealen van drugs, alcoholintoxicatie en dronkenschap
      • Diefstal en plegen van geweld
      • Herhaaldelijke kleinere fouten die blijven duren na een schriftelijke vermaning, inbegrepen herhaalde kortere afwezigheden zonder grondige reden, het herhaald te laat komen of te vroeg vertrekken
      • Opzettelijk schade toebrengen aan machines en programmatuur
      • Herhaaldelijk overtreden van elementaire veiligheidsvoorschriften
      • De weigering een toevertrouwde vrijwilligerstaak uit te voeren die opgenomen is in de vrijwilligersovereenkomst
      • Aan derden een inlichting, gedekt door het beroepsgeheim, bekend maken
      • Alles wat strijdig is met de goede zeden.

      Deze lijst is niet limitatief.

       

      Artikel 11:

      §1. Elke vrijwilliger krijgt bij ondertekening van de vrijwilligersovereenkomst een afschrift van dit reglement.

       

      §2. Wijzigingen aan dit reglement worden

      • Medegedeeld aan de vrijwilligers die op het ogenblik van de wijzigingen reeds vrijwilligerstaken uitvoeren
      • Opgenomen in een gecoördineerde versie van dit reglement, bruikbaar voor nieuwe af te sluiten vrijwilligersovereenkomsten. 

       

      §3. Een gecoördineerde versie van dit reglement zal ter beschikking zijn op de gemeentelijke webstek.

    • Reglement transversale mantelzorgpremie.

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De bestaande subsidiereglementen werden geïnventariseerd en herbekeken in functie van de te behalen beleidsdoelstellingen.

      Binnen ons lokaal bestuur bieden we verschillende toelages aan voor mensen met een beperking onder verschillende vormen nl. medisch sociale toelage (MST), sociale pedagogische toelage (SPT), nominale subsidie Ons Tehuis Brabant. 

      Er is onderzocht welke subsidie te behouden, aan te passen of af te schaffen in het kader van onze huidige beleidsdoelstellingen.

      We bekeken ook of reglementen transversaal kunnen gemaakt worden.

       Algemene vaststellingen: 

      • Er gebeuren weinig evaluaties. Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, huidige actieplannen of beleidsdoelstellingen. 
      • Het regelgevend kader is niet altijd volledig, is verouderd/niet aangepast aan de huidige samenleving. 
      • De criteria voor toekenning zijn verschillend; waar dit niet functioneel is, verkiezen we eenvoud voor aanvrager en aanvragende. 
      • De huidige procedures kunnen administratief optimaler lopen. 
      Juridische grond
      • Art. 77 decreet Lokaal bestuur 22 december 2017, bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn
      • Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn  van 19 januari 2017  inzake het reglement voor OCMW-toelagen voor thuisverzorging en/of personen met een handicap.
        Dit reglement bevat 3 onderdelen: de sociaal pedagogische toelage (SPT), de medische sociale toelage (MST) en toelage thuisverzorging.
      • Besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 23 juni 2021 inzake Reglement Mantelzorgtoelage.
      • Besluit van de gemeenteraad van 20 september 2022 inzake ons tehuis Brabant- kennisneming jaarverslag en jaarrekening 2021 + subsidie 2022.

      Advies en motivering

      Het voorstel is te komen tot 1 overkoepelende mantelzorgpremie ter vervanging van de MST, SPT en huidige mantelzorgpremie en nominale subsidie voor instellingen, in casu Ons Tehuis Brabant (OTB).

      Sinds de zesde staatshervorming zijn er behoorlijk wat middelen voor personen met een beperking via de Federale Overheid (FOD SZ) en 3 verschillende agentschappen van de Vlaamse Overheid (VPAH, AZ&G, VUTG) die allemaal hun eigen tegemoetkomingen en premies aanbieden.

      Een aantal ervan gebeuren automatisch, voor andere is een keuze nodig die afhangt van dewelke men kan combineren. Bij grote zorgnood kunnen de budgetten oplopen tot meer dan 90 000 euro (Persoonsvolgend budget (PVB)) maar het kan ook 1.200 euro of 5.000 euro jaarlijks zijn.

      Als lokaal bestuur willen we ons meer richten op een andere doelgroep zijnde ‘de mantelzorger’.

      Benchmark met andere gemeenten: geen lijn te trekken in de ondersteuning die op lokaal niveau wordt geboden. Zo hebben onze buurgemeentes geen premies voor zoals MST en lopen de bedragen en aanpak uiteen in nog andere gemeentes

      Een mantelzorgondersteuning is echter belangrijk in onze gemeente.

      Onze maatschappij evolueert op vlak van zorg. De zorg verschuift van intramuraal naar extramuraal wat betekent dat mensen zo lang mogelijk thuis zorgondersteuning willen kunnen genieten.

      Naast opgeleide deskundigen zoals artsen, kinesisten, … is de rol van een mantelzorger hierbij onontbeerlijk.

      Als lokaal bestuur willen we mensen die zorg nodig hebben zoals ouderen, mensen met een beperking, ondersteunen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen. Tevens willen we meer inzetten op de eenzaamheidsproblematiek in deze doelgroepen.

      Om die reden willen we een netwerk van mantelzorgers uitbouwen en kijken hoe we hen, naast deze financiële ondersteuning, kunnen helpen zodat de zorglast draagbaar blijft.

      Actieve communicatie met alle mantelzorgers zorgt voor een vinger aan de pols van de noden en behoeftes waarop beleidskeuzes kunnen inspelen.

      Uiteindelijk willen we alle mantelzorgers versterken in hun rol en is de nieuwe mantelzorgpremie een instrument om mensen te bereiken en vooral hun engagement te erkennen.

      Het belangrijkste argument om zich als lokaal bestuur op mantelzorgers te richten is dat deze doelgroep door geen enkel ander beleidsniveau wordt ondersteund ondanks dat ze hun belang sterk erkennen.

      Analyse van de huidige toelages (MST, SPT, nominale subsidie, mantelzorgpremie):

        • Geen inkomensvoorwaarde: iedereen heeft evenveel recht op de premie. We willen ons meer focussen op mensen die financieel kwetsbaar zijn, voor hen is de premie dan ook  echt een meerwaarde.
        • Wie ouder is dan 65 jaar heeft geen recht meer op een van deze premies
        • Veel administratieve last omwille van maandelijkse toekenning
        • De strikte afbakening van de huidige mantelzorgpremie maakte dat de dienst extramurale zorg in 2022 10 aanvragen moest weigeren. In 2020 werden er nog 31 mensen ondersteund, nu zijn het er nog 11.
        • De sociale dienst krijgt van tal van andere zorgaanbieders (cfr OTB) aanvragen omdat zij een bewoner met een beperking huisvesten die in onze gemeente wonen.

      Wat zijn de kenmerken van deze nieuwe premie?

      • Doelgroep = mantelzorgers; geen instellingen
      • Vast jaarbedrag (efficiëntere procedure);
      • Bedrag: 300 euro per jaar waarbij de titularis de zorgbehoevende Machelaar is maar dat de uitbetaling aan de mantelzorger toekomt.
      • 1 bedrag per persoon met beperking (moet duidelijk aantoonbaar zijn).
      • De voorliggende premie kan ook toegekend worden aan de mantelzorger die zorg biedt aan mensen met psychologische problemen indien dit blijkt uit het onderzoek en huisbezoek van de maatschappelijk werker. Daarbij moeten de inspanningen aangetoond worden om hulp te zoeken. Op deze manier willen we de drempel laag houden voor mensen die geconfronteerd worden met sterk psychisch lijden of psychische aandoeningen.
      • Ingeschat bereik: er zal een minimale stijging zijn van 20 ontvangers voor het komende jaar maar we rekenen op een mogelijks bijkomende stijging van 10 %. De minimale stijging is gebaseerd op het aantal ontvangers van de huidige mantelzorgpremie in 2020. 

       

      Er wordt dan ook voorgesteld om drie reglementen/premies op te heffen en een nieuw subsidiereglement inzake mantelzorgpremie goed te keuren. 

      Impact:

      • MST: kunnen aanspraak maken op de overkoepelende mantelzorgpremie, voor merendeel van de huidige gebruikers betekent dit zelfs een stijging van het bedrag (van €144 naar €300 jaarlijks)
      • SPT: kunnen aanspraak maken op de overkoepelende mantelzorgpremie, voor merendeel van de huidige gebruikers betekent dit zelfs een stijging van het bedrag, (idem MST)
      • 25 personen die in de Klink verblijven kunnen geen aanspraak maken op de overkoepelende mantelzorgpremie, onverminderd de bevoegdheid van de politieke organen inzake toekenning nominatieve subsidies
      • Vanaf het ingangsjaar 2024 van voorliggende premie zou OTB geen nominale subsidie meer krijgen via dit reglement om haar algemene werking te versterken, onverminderd de bevoegdheid van de politieke organen inzake toekenning nominatieve subsidies.
      • Een veel breder publiek zal kunnen genieten van de overkoepelende mantelzorgpremie
      Financiële weerslag

      Huidige budgettering 

        Toelage Budgetsleutel Gebudgetteerd bedrag 2023-2025 
       

      MST/SPT

      6491000-090000-3-1

      €22.000
        mantelzorgpremie 6491000-090000-3-5 €13.000
        nominale subsidie (toegekend aan OTB) ?6491000-098600-3-7 €10.000
            45.000

      Budgetraming

      aantal gebruikers vandaag 131.

      We verwachten een stijging van 10 % door betere bekendmaking of 13 extra gebruikers.

      Totaal : 144 gebruikers of 43 200 euro

      Berekening op basis van 12 maanden. In de realiteit zijn er een aantal mensen die overlijden of pas later in het jaar aanvraag doen. Hierdoor verschillen uiteraard ook de werkelijke uitgaven.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot de opheffing van het reglement Mantelzorgtoelage goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2021 op 31 december 2023.

       

      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot de opheffing van het subsidiereglement goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 januari 2017 inzake OCMW-toelagen voor thuisverzorging en/of personen met een handicap op 31 december 2023.

       

      Artikel 3: de raad voor maatschappelijk welzijn beslist tot invoering van het hiernavolgende reglement reglement voor de transversale mantelzorgpremie met ingang op 01/01/2024:

      " Artikel 1: doelstelling

      Met het toekennen van een mantelzorgtoelage heeft het lokaal bestuur Machelen als voornaamste doelstelling het stimuleren van de mantelzorg. Hierdoor kan de zorgbehoevende zo lang mogelijk in zijn eigen vertrouwde thuismilieu blijven. Deze toelage is een uiting van appreciatie voor het vrijwillige engagement dat een mantelzorger opneemt ten aanzien van een zorgbehoevende inwoner van onze gemeente Machelen.

       

      Artikel 2: voor wie

      De titularis van de toelage is de zorgbehoevende, maar de premie zelf wordt uitbetaald aan de mantelzorger. Er wordt 1 bedrag voorzien voor alle mantelzorgers per zorgbehoevende onderling te verdelen. Er kunnen maximaal 2 zorgbehoevende per gezin het recht openen op een mantelzorgtoelage.

       

      Artikel 3: voorwaarden

      Voorwaarden mantelzorger:

      • Is meerderjarig;
      • Is een natuurlijk persoon;
        • De mantelzorger draagt bij tot het thuis blijven wonen. Daarmee bedoelen we op regelmatige basis: de begeleiding, toezicht en gezelschap houden, hulp bij taken zoals het huishouden en administratie, persoonlijke verzorging zoals aankleden.

      We houden geen rekening met de verwantschap van de mantelzorger ten opzichte van de zorgbehoevende en de mantelzorger hoeft niet in te wonen bij de zorgbehoevende.

      Voorwaarden zorgbehoevende:

      • Is gedomicilieerd in Machelen/Diegem en de zorg wordt in de gemeente opgenomen;
        • Woont thuis. Er is geen recht op mantelzorgtoelage als de zorgbehoevende in een zorgvoorziening verblijft.
        • Is in het bezit van een bewijsstuk van extra zorgnood:
          • Of heeft een attest MyHandicap FOD van min. 9 punten;
          • Of heeft een attest zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
          • Of kan aantonen professionele hulp te krijgen of er actief naar te zoeken in het geval van mentale noden. Er is bijkomend een verslag van een maatschappelijk werker. 
      • Of heeft één van de volgende 3 scores op de BelRAI Screener:
        • Minimumscore van 12/30 voor de hele BelRAI Screener;
        • Minimumscore van 4.5/12 voor de modules ADL én IADL opgeteld;
        • Minimumscore van 3/6 op de module cognitie.

       

      Artikel 4: pro rata jaarbedrag

      300 euro per jaar bij 1 zorgbehoevende in het gezin en 400 euro bij 2 zorgbehoevenden in het gezin.

       

      Artikel 5: procedure

      Hoe aanvragen

      • Telefonisch: 02 255 01 84;
      • Via email: thuisdiensten@machelen.be;
      • Schriftelijk: Lokaal bestuur Machelen, extra murale diensten, Woluwestraat 1, 1830 Machelen.

      Formulieren

      Aanvraagformulier ‘mantelzorgtoelage’, te verkrijgen via de contactgegevens hierboven vermeld of via de website van lokaal bestuur Machelen.

      Uitbetaling

      • De toekenning van de mantelzorgpremie gebeurt uitsluitend na een huisbezoek aan de zorgbehoevende in aanwezigheid van de mantelzorger. Een jaarlijkse herziening is voorzien.
      • Het recht op de mantelzorgpremie gaat in vanaf de eerste van de maand volgend op de maand waarin de aanvraag is gebeurd.
      • De premie wordt jaarlijks uitbetaald op de rekening van de mantelzorger in het eerste trimester van het volgende jaar.
      • Mantelzorger(s) en zorgbehoevenden verbinden er zich toe elke wijziging van de gestelde voorwaarden onmiddellijk te melden. Foutieve of onvolledige aangiften kunnen een gehele of gedeeltelijke schrapping of terugvordering van de toelage tot gevolg hebben.
      • De mantelzorgtoelage wordt bij tijdelijke opname in een zorgvoorziening niet geschorst.

      De mantelzorgpremie wordt stopgezet de maand na definitieve opname in een instelling of bij overlijden van de zorgbehoevende(n) en/of de mantelzorger die de toelage ontvangt.

       

      Artikel 6: afwijkingen

      Op basis van de motivatie door de maatschappelijk assistent die het onderzoek verricht, kan aan het vast bureau een afwijking worden gevraagd van bovenstaand reglement.

       

      Artikel 7: huisbezoek

      • Een maatschappelijk werker gaat op huisbezoek bij een aanvraag voor mantelzorgtoelage. Zowel zorgbehoevende(n) als mantelzorger dienen aanwezig te zijn.
      • Op vraag van de mantelzorger kan een maatschappelijk werker op huisbezoek komen.
      • Bij twijfel of bij onduidelijkheden mag het lokaal bestuur een huisbezoek aanvragen.

       

      Artikel 8:

      Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024 en heft alle voorgaande reglementen inzake mantelzorgtoelage op."

    • Samenstelling van de deontologische commissie

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 keurde de oprichting van de deontologische commissie goed.

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 besliste tot de samenstelling van de deontologische commissie

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 39, 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 18 april 2023 inzake oprichting deontologische commissie
      • Besluit raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 inzake samenstelling deontologische commissie
      Advies en motivering

      Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 effectieve per fractie met mogelijkheid om ook 1 plaatsvervanger aan te duiden, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie.

      De samenstelling dient aangepast te worden naar aanleiding van:

      • de wijziging sedert 1 september 2023 van de voorzitter van de gemeenteraad, tevens voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn
      • leden die niet meer tot een fractie behoren en dus geen deel meer kunnen uitmaken van de deontologische commissie.

      De voorzitter ontving van de betrokken fracties een voordracht.

      Financiële weerslag

      nvt

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn wordt als volgt samengesteld

      • Stef Panneels, voorzitter
      • Samen Vooruit: Greg Lagae, effectief en Jean-Pierre De Groef, plaatsvervanger
      • N-VA: Nancy Van Harck, effectief en Peter Roose, plaatsvervanger
      • CD&V-fractie: Veysel Top effectief
      • Open VLD fractie: Kris Jacobs, effectief.
    • Vervanging voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op 28 juni 2023 is de heer Benny Blanckaert verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, met ingang op 1 september 2023.

      Wanneer de voorzitter tijdelijk afwezig is zonder decretaal verhinderd te zijn of geschorst te zijn, of als hij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is, kan hij een lid van het vast bureau aanduiden als vervanger.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      • Artikelen 90, 99, 102-104, 106 en 156 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Artikelen 109, 114, 278 §4 van het decreet lokaal bestuur.
        De werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      De regeling van de vervanging is decretaal voorzien en is voor de continuïteit van de werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanduiding door de heer Benny Blanckaert, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, van de heer Jean-Pierre De Groef, om hem te vervangen als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 19 september 2023.

    • Interne werkverdeling vast bureau

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de gemeenteraad van 28 juni 2023 werd akte genomen van het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid met ingang van 1 september 2023.

      Op de raad voor maatschappelijk welzijn werd vervolgens ook een nieuwe voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen verklaard als toegevoegd schepen.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Voor de goede werking van het vast bureau en voorbereiding van de dossiers is het wenselijk dat, gezien de nieuwe samenstelling van het vast bureau, een interne werkverdeling wordt afgesproken.

      Financiële weerslag

      nvt

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de volgende interne werkverdeling binnen het vast bureau: 

       

      • Voorzitter: Jean-Pierre De Groef  

      Financiën

      Burgerzaken

      Personeelsbeleid

      Veiligheid en preventie

      Economie

      Middenstand

       

      • 1ste  schepen: Steve Claeys

      Mobiliteit

      Ruimtelijke ordening

      Stedenbouw

      Woonbeleid

       

      • 2de schepen: Mohamed Akaychouh

      Organisatie en ICT

      Communicatie

      Sport

      Cultuur

      Feestelijkheden

      Toerisme

      Onderwijs

       

      • 3de schepen: Magda Geeroms

      Openbare werken

      Milieu

      Integratie

      Vlaamse aangelegenheden

      Dierenwelzijn

      Kinderopvang

       

      • Voorzitter BCSD (toegevoegde schepen): Benny Blanckaert

      Sociale zaken

      Seniorenbeleid

      Zorg

      Jeugd

    • Aanduiding vertegenwoordiger in Interlokale Vereniging Sociale Economie

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

      In een latere raad voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan. 

      Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 35 van het decreet lokaal bestuur.
        De afzonderlijke geheime stemming.
      Advies en motivering

      Op dit ogenblik geldt de volgende vertegenwoordiging voor de gewone en buitengewone algemene vergadering:

      • Effectief vertegenwoordigers: Tessa Verberckmoes
      • Lid van de raad van bestuur: Tania Van den Berghe

      Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat als effectief vertegenwoordiger.

      Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Gestemd: Jocelyne Vangindertaelen, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Marc Grootjans, Ingrid Deblock, Stef Panneels, Gregory Lagae, Dina Ponticello, Patrick Hanon, Patrick Vanderauwera, Nancy Van Harck, Steven Tielemans, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Steve Claeys, Danny Gooris, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Magda Geeroms, Peter Roose, Jean-Pierre De Groef
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 1
      Resultaat:

      Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

      Besluit

       

      Artikel 1: wordt aangeduid als effectief lid van het beheerscomité in Interlokale Vereniging Sociale Economie ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.

       

      Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.

       

      Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd aan Interlokale Vereniging Sociale Economie.

    • Aanduiding vertegenwoordiger in Lokale Werkwinkel

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, ... waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

      In latere raden voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.

      Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.

      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur artikelen 77 en 78.

      Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 tot aanduiding van de respectievelijke afgevaardigden en de navolgende beslissingen die hierop betrekking hadden. 

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn inzake oprichting Lokale Werkwinkel. 

      Advies en motivering

      Momenteel is Tessa Verberckmoes aangeduid als bestuurder van de Lokale Werkwinkel.

      Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen.

      Bij geheime stemming worden dit mandaat toegewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Gestemd: Nancy Van Harck, Peter Roose, Dina Ponticello, Nadine Gurickx, Gregory Lagae, Mohamed Akaychouh, Veysel Top, Rony Debeerst, Danny Gooris, Kris Jacobs, Jocelyne Vangindertaelen, Steve Claeys, Steven Tielemans, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Patrick Vanderauwera, Jean-Pierre De Groef, Stef Panneels, Marc Grootjans, Ingrid Deblock, Patrick Hanon, Magda Geeroms, Benny Blanckaert
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 1
      Resultaat:

      Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

      Besluit

      Artikel 1: wordt aangeduid als bestuurder van de Lokale Werkwinkel ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.

       

      Artikel 2: deze beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. dit mandaat op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn. 

    • Aanduiding vertegenwoordiger in PWO Vilvoorde SW - De Strijkwinkel

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

      In latere raad voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.

      Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 35 van het decreet lokaal bestuur.
        De afzonderlijke geheime stemming.
      Advies en motivering

      Op dit ogenblik geldt de volgende vertegenwoordiging voor de raad van bestuur en gewone en buitengewone algemene vergadering:

      • Lid van de raad van bestuur: Tessa Verberckmoes
      • Effectief vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes
      • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Ingrid Deblock

      Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor het mandaat, lid van de raad van bestuur en effectief vertegenwoordiger.

      Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Gestemd: Steve Claeys, Jean-Pierre De Groef, Werner Lenaerts, Veysel Top, Magda Geeroms, Nadine Gurickx, Ingrid Deblock, Marc Grootjans, Benny Blanckaert, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Gregory Lagae, Mohamed Akaychouh, Kris Jacobs, Rony Debeerst, Danny Gooris, Patrick Vanderauwera, Nancy Van Harck, Steven Tielemans, Tania Van den Berghe
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 1
      Resultaat:

      Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

      Besluit

      Artikel 1: wordt aangeduid als lid van de raad van bestuur ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.

       

      Artikel 2: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van de PWO Vilvoorde SW – De Strijkwinkel ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.

       

      Artikel 3: de beslissing inzake toewijzing van dit mandaat gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.

       

      Artikel 4: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd PWO Vilvoorde SW – De Strijkwinkel.

    • Aanduiding vertegenwoordiger in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Franky Van Praet, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 februari 2019 werden voor de instellingen, intercommunales, … waar de gemeente lid en/of vennoot van is de noodzakelijke afgevaardigden in de diverse organen aangeduid.

      In latere raad voor maatschappelijk welzijn werden her en der aanpassingen gedaan.

      Door het ontslag van Tessa Verberckmoes als raadslid dient zij vervangen te worden.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 35 van het decreet lokaal bestuur.
        De afzonderlijke geheime stemming.
      Advies en motivering

      Op dit ogenblik geldt de volgende vertegenwoordiging voor de gewone en buitengewone algemene vergadering:

      • Effectief vertegenwoordiger: Tessa Verberckmoes
      • Plaatsvervangend vertegenwoordiger: Jean-Pierre De Groef

      Het vast bureau, de fracties en de leden van de raad voor maatschappelijk welzijn hebben de kans gehad om hun kandidaten in te dienen voor deze mandaten.

      Bij geheime stemming worden de te wijzigen mandaten toegewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Gestemd: Werner Lenaerts, Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Rony Debeerst, Danny Gooris, Kris Jacobs, Mohamed Akaychouh, Steve Claeys, Dina Ponticello, Steven Tielemans, Tania Van den Berghe, Patrick Vanderauwera, Peter Roose, Nancy Van Harck, Nadine Gurickx, Jocelyne Vangindertaelen, Veysel Top, Ingrid Deblock, Gregory Lagae, Patrick Hanon, Benny Blanckaert, Magda Geeroms, Marc Grootjans
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 1
      Resultaat:

      Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

      Besluit

      Artikel 1: wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting ter vervanging van Tessa Verberckmoes: Benny Blanckaert.

       

      Artikel 2: de beslissing inzake toewijzing van deze mandaten gebeurt voor de resterende duur van de legislatuur, heft alle voorgaande beslissingen m.b.t. deze mandaten op, onverminderd decretale bepalingen of herroeping door een nieuwe beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn.

       

      Artikel 3: een afschrift van dit besluit wordt per e-mail bezorgd Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.