Terug
Gepubliceerd op 24/03/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 22/02/2022 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
Ingrid Deblock, raadsleden
Afwezig: Veysel Top, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 22/02/2022 om 20:01.

Burgemeester Jean-Pierre De Groef geeft een update omtrent de corona-cijfers: sedert 24 januari dalen de cijfers voor Machelen constant. Wel moet opgemerkt worden dat er minder PCR-testen worden afgenomen. De meeste mensen doen nu zelftesten, dan worden die cijfers niet mee opgenomen. In de scholen hebben we 2 leerkrachten die besmet zijn en in ons WZC op dit ogenblik geen besmetting.

De cijfers in de ziekenhuizen zijn ook dalend.

 
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 3 januari 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 januari 2022 wordt goedgekeurd.

    • Interne werkverdeling

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Jean-Pierre De Groef heeft als burgemeester de decretaal voorziene eed afgelegd in handen van de gouverneur en is sedert 1 januari 2022 Burgemeester.

      Op de gemeenteraad van 3 januari 2022 werd kennis genomen van de opvolging van de eerste schepen, zoals voorzien in de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarvan op de gemeenteraad van 17 juni 2021 kennis van werd genomen.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van het vast bureau van 4 januari 2022 inzake interne werkverdeling.
      Advies en motivering

      Voor de goede werking van het vast bureau en voorbereiding van de dossiers het wenselijk is dat, gezien de nieuwe samenstelling van het vast bureau, een interne werkverdeling wordt afgesproken.

      Gezien ten gevolge van het decreet lokaal bestuur de samenstelling van het college identiek is aan de samenstelling van het vast bureau geldt deze beslissing ook voor de entiteit OCMW, in het kader van een geïntegreerd en transversaal beleid.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: onverminderd de beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2022 waarbij kennis werd genomen van de opvolging van de eerste schepen, zoals voorzien in de gezamenlijke akte van voordracht van kandidaat-schepenen, waarvan op de gemeenteraad van 17 juni 2021 kennis van werd genomen, wordt de volgende interne werkverdeling binnen het vast bureau afgesproken: 

       

      • Voorzitter Vast bureau/ Burgemeester: Jean-Pierre De Groef  

      Financiën

      Burgerzaken

      Personeelsbeleid

      Veiligheid en preventie

      Economie

      Middenstand

       

      • 1ste  schepen: Steve Claeys

      Mobiliteit

      Ruimtelijke ordening

      Stedenbouw

      Woonbeleid

       

      • 2de schepen: Peter Roose

      Organisatie en ICT

      Communicatie

      Sport

      Cultuur

      Feestelijkheden

      Toerisme

      Onderwijs

       

      • 3de schepen: Magda Geeroms

      Openbare werken

      Milieu

      Integratie

      Vlaamse aangelegenheden

      Dierenwelzijn

      Kinderopvang

        

      • Voorzitter BCSD* (toegevoegde schepen): Tessa Verberckmoes

      Sociale zaken

      Seniorenbeleid

      Zorg

      Jeugd

    • Aanduiding plaatsvervangend lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op 4 januari 2019 werden de voorgedragen kandidaat-leden en hun opvolgers als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst verkozen verklaard, gezien de akten van voordracht ontvankelijk waren.

      In de akten van voordracht werd voor sommige leden een einddatum van het mandaat vermeld en werden de opvolgers aangeduid.

      Op 3 januari 2022 is de heer Roger Bolleyn aangeduid als lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

      Het mandaat is ten einde gekomen.

      De fractie N-VA heeft een vervanger aangeduid.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikelen 90, 99, 102-104, 106 en 156 van het decreet lokaal bestuur.
      • Artikelen 109, 114, 278 §4 van het decreet lokaal bestuur.
      Advies en motivering

      De regeling van de vervanging is decretaal voorzien en is voor de continuïteit van de werking van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst aangewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanduiding van volgende vervanger voor Roger Bolleyn, in het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst: Stef Panneels.

       

      Artikel 2: het Bijzonder Comité voor de Sociale dienst wordt in kennis gesteld van deze beslissing.

    • Informatieveiligheid: jaarverslag 2021, beleidsplan 2021-2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).

      De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.

      Juridische grond

      Decreet lokaal bestuur artikel 77, 78 en 84.

      Besluit van het vast bureau van 28 december 2021 waarbij Wendi Goethuys aangesteld wordt als informatieveiligheidsconsulent/DPO.

      Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden van 4 november 1950.

      Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/AVG) van 27 april 2016.

      Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijk gegevensverkeer met het uitvoeringsbesluit: besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor de gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer. 

      Wet van 20 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

      Advies en motivering

      Vanaf 1 januari 2020 is er 1 DPO aangesteld voor de entiteiten gemeente en OCMW. Volgende documenten inzake informatieveiligheid worden ter kennisname voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

      • jaarverslag 2021 gemeente en OCMW
      • beleidsplan 2021-2023 gemeente en OCMW

      De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheidscel.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:

      • jaarverslag 2021 gemeente en OCMW
      • beleidsplan 2021-2023 gemeente en OCMW.
    • Charter baanbrekende werkgever

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Er is in 2020 een charter gelanceerd "Baanbrekende werkgever" waar reeds een aantal lokale besturen hebben op ingespeeld.

      Het Lokaal Bestuur Machelen heeft reeds een aantal initiatieven genomen, of toch tenminste een aanzet gegeven, die passen in dit charter.

      Dit charter kan gebruikt worden als instrument naar imago toe en kan uitgespeeld worden op de arbeidsmarkt.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Het arbeidsreglement.
      • De rechtspositieregeling.
      Advies en motivering

      Een Baanbrekende werkgever zet resoluut in op een duurzaam mobiliteitsbeleid en een mensgericht personeelsbeleid.

      Met onze huidige maatregelen in het arbeidsreglement opgenomen inzake flexibele uurregelingen, thuiswerken en in de rechtspositieregeling inzake toelagen woon-werkverkeer en fietsleasing, zijn we als werkgever al een heel stuk op die piste ingeslagen.

      Na ondertekening zal Baanbrekende werkgever ons opnemen in een traject om ons te ondersteunen inzake verdieping en implementatie van de maatregelen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het charter "Baanbrekende werkgever" en is akkoord dit te ondertekenen.


      Artikel 2: de Voorzitter van het vast bureau en de algemeen directeur worden gemachtigd dit charter te ondertekenen.

    • Organiek reglement adviesraden

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het decreet lokaal bestuur voorziet dat een lokaal bestuur moet voorzien in participatie. 

      Een eerste luik werd hiervoor al voorzien in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad inzake verzoekschriften.

      Een tweede luik handelt over de mogelijkheid inzake werken met adviesraden.

      Bij de opstart van een nieuwe legislatuur worden ook de adviesraden vernieuwd.

      Het organiek reglement legt de doelstellingen vast van de adviesraden, hun samenstelling en werking, de relatie met het lokaal bestuur en de administratie.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2019 inzake organiek reglement adviesraden.
      Advies en motivering

      Er werd een analyse gemaakt omtrent het functioneren van de adviesraden. De bevindingen van het managementteam werden overgemaakt en besproken op het vast bureau.

       

      Grote lijnen van de analyse:

      - Incorporeren seniorenraad in welzijnsraad

      - Organiseren acties komen bij de administratie te liggen

      - Subsidies worden niet verstrekt aan adviesraden

      - Interne organisatie adviesraden wordt vrij gelaten.

       

      Daarna werd een ontwerp van nieuwe organiek reglement gemaakt waarbij nog volgende accenten werden gelegd:

      - vrijheid van verenigingen om hun afgevaardigden aan te duiden, doch bij formele adviesverlening kunnen enkel die leden deelnemen die woonachtig zijn in de gemeente

      - adviesraden dienen jaarlijks een evaluatieverslag omtrent hun werking over te maken.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 juni 2019 inzake organiek reglement adviesraden wordt ingetrokken.

       

      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het organiek reglement adviesraden goed met inwerkingtreding vanaf 1 maart 2022.

       

      "Organiek reglement adviesraden


      Artikel 1: dit organiek reglement regelt de samenstelling, bevoegdheden en organisatie van de adviesraden en geldt voor volgende adviesraden:

      - Jeugdraad

      - Cultuurraad

      - Milieuraad

      - Welzijnsraad

      - Sportraad

      - Lokaal Overleg Kinderopvang.

       

      Artikel 2: de adviesraden:

      - hebben een werking van zes jaar

      - moeten uiterlijk binnen een redelijke termijn volgend op de installatie van een nieuwe gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, opnieuw worden samengesteld.

       

      Artikel 3: elke adviesraad

      - is een orgaan buiten het kader van de administratie van het lokaal bestuur

      - maakt onderdeel uit van het participatiekader van het lokaal bestuur.

       

      Artikel 4: de adviesraden:

      - Zijn adviserende, coördinerende en stimulerende overlegorganen die adviseren aan het lokaal bestuur en ten overstaan van alle actoren (verenigingen, diensten, …) die actief zijn in de betreffende sector.

      - Behandelen kwesties op lokaal niveau die rechtstreeks of onrechtstreeks de betreffende sector en de inwoners aanbelangen.

      - Bezitten de bevoegdheid om voorstellen te formuleren en op eigen initiatief of op verzoek van het lokaal bestuur adviezen te verstrekken.

       

      De voertaal, zowel mondeling als schriftelijk, van en in de adviesraden is het Nederlands.

       

      Artikel 5: elke adviesraad heeft minstens zijn specifieke bevoegdheden

      Artikel 5.1. Algemene bevoegdheden van de adviesraden

      - Advies geven, op verzoek van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau of op eigen initiatief, over alle aangelegenheden die de adviesraad belangrijk acht in kader van het desbetreffende beleidsdomein.

       

      Artikel 5.2. Specifieke bepalingen inzake bevoegdheden en lidmaatschap per adviesraad

      Cultuurraad:

      Het lokaal bestuur moet advies vragen aan de adviesorganen over alle aangelegenheden, vermeld in art 4, 1°1 tot en met 10° van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, met uitzondering van punt 7° (jeugdbeleid) en punt 9° (sportbeleid). Dit zijn ondermeer volgende domeinen: de taal, de kunsten, het cultureel patrimonium, de musea, de wetenschappelijk-culturele instellingen, de bibliotheken,…..

       

      Sportraad:

      De sportraad verstrekt advies over alle kwesties die het algemeen sportbeleid aanbelangen.

       

      Jeugdraad:

      De leden mogen maximum 30 jaar zijn.

       

      Welzijnsraad:

      De welzijnsraad verstrekt advies over alle kwesties die het algemeen welzijnsbeleid, inbegrepen het beleid inzake gezondheid en in het bijzonder naar mensen met een beperking, aanbelangen.

       

      Milieuraad:

      Voor adviesverlening omtrent plannen van alle beleidsdomeinen die van belang zijn voor het behoud en de ontwikkeling van de natuurlijke structuur en de algemene milieukwaliteit, inclusief de thema’s duurzaamheid en klimaat wordt samenwerking tussen de Milieuraad en de GECORO gestimuleerd door gemeenschappelijke infovergaderingen te houden.

       

      Lokaal overleg kinderopvang:

      Wordt betrokken bij de bij samenwerking tussen verenigingen, diensten, inwoners en instellingen die actief zijn inzake kinderopvang in de ruime betekenis van het woord.

       

      Artikel 6:  

      - Het lokaal bestuur ondersteunt de adviesraad inhoudelijk en logistiek door de nodige beleidsdocumenten en cijfermateriaal te bezorgen aangaande de respectievelijke materies en door zijn lokalen ter beschikking te stellen voor de vergaderingen van de adviesraden.

      - De adviesraden staan zelf in voor hun administratie, verslagen, uitnodigingen, …. De administratie kan de adviesraden administratief en logistiek ondersteunen.

      - De adviezen van de adviesraden worden opgenomen in de desbetreffende dossiers wanneer die voor besluitvorming aan de respectieve organen worden voorgelegd.

      - Geen enkele functie of opdracht uitgevoerd in en voor de adviesraden is bezoldigd.

       

      Artikel 7: voor de eigen interne organisatie kan elke adviesraad zijn eigen huishoudelijk regelement en/of afsprakennota uitwerken. Dit huishoudelijk reglement/afsprakennota kan nooit het overkoepelende organiek reglement vervangen, noch beperken.

       

      Artikel 8: de formele adviesvragen worden in opdracht van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau via een schrijven/mail gericht aan de voorzitter van de respectievelijke adviesraad.

      De adviesraad beschikt over een termijn van maximaal 30 kalenderdagen om hun advies schriftelijk/per mail terug te bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau.

      Indien er geen advies wordt bekomen binnen de 30 kalenderdagen, wordt het advies geacht stilzwijgend gunstig te zijn.

       

      Artikel 9: indien de beslissing van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau afwijkt van het geformuleerde advies beschikt het college van burgemeester en schepenen/vast bureau over 30 kalenderdagen om zijn gemotiveerde standpunt aangaande de uitgebrachte adviezen schriftelijk mee te delen aan de betreffende adviesraad.

      Indien de behandeling van het dossier een langere periode vergt zal het college van burgemeester en schepenen/vast bureau melding maken van de langere te volgen procedure alvorens zijn standpunt definitief te maken.

       

      Artikel 10: jaarlijks, onverminderd het bepaalde met betrekking tot de adviezen zoals omschreven in artikel 8 en 9, bezorgt elke adviesraad een evaluatie omtrent hun jaarwerking aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau.

       

      Artikel 11: de leden van de gemeentelijke adviesraden kunnen:

      - Afgevaardigden van private en/of professionele organisaties, verenigingen en instellingen die erkend zijn door college van burgemeester en schepenen die actief betrokken zijn bij de werking van de organisaties, verenigingen en instellingen zijn.

      - Deskundige of geëngageerde inwoners, minder of gelijk aan het aantal afgevaardigden van verenigingen. De deskundigheid of geëngageerdheid moet gemotiveerd aangetoond worden door ervaringen, interesses, actief zijn,… in het betrokken beleidsdomein.

       

      Indien een adviesraad een advies formuleert in toepassing van de adviesbevoegdheid zoals omschreven in artikelen 4, 5 en 8 van dit reglement, dan kan dergelijk advies enkel uitgebracht, geformuleerd en gesteund worden door de leden van de desbetreffende adviesraad die woonachtig zijn in Machelen-Diegem.

      De overige leden kunnen deelnemen aan de bespreking en beraadslaging voorafgaandelijk aan het formuleren van het uiteindelijk over te maken advies. 

        

      Artikel 12: de leden die afgevaardigd worden door private of publieke en/of professionele organisaties mogen zich op de samenkomsten van de adviesraad laten vertegenwoordigen door een vaste plaatsvervanger. Deze plaatsvervanger moet voldoen aan dezelfde voorwaarden aan deze gesteld aan de vaste vertegenwoordiger, met uitsluiting van de bepalingen inzake gendergelijkheid.

      De plaatsvervanger heeft dan stemrecht in plaats van de vaste afgevaardigde.

      Elke afgevaardigde kan maar in één gemeentelijke adviesraad zetelen als stemgerechtigd lid/plaatsvervanger.

      Elke vereniging/organisatie of deskundige kan maar als stemgerechtigd lid/plaatsvervanger in één adviesraad zetelen.

        

      Artikel 13: de bevoegde schepen en de desbetreffende deskundige van de administratie maken deel uit van de adviesraad met waarnemende stem.

      Andere leden van de gemeenteraad, raad voor maatschappelijk welzijn, college van burgemeester en schepenen, vast bureau en bijzonder comité voor de sociale dienst, kunnen geen lid zijn van de gemeentelijke adviesraden.

       

      Artikel 14: na de vernieuwing van de gemeenteraad worden alle organisaties, verenigingen, instellingen en inwoners, uitgenodigd om hun kandidatuur te stellen. Dit gebeurt via publicatie op de gemeentelijke webstek en in het gemeentelijk infoblad.

        

      Artikel 15: ten hoogste twee derde van de effectief stemgerechtigde leden van de adviesraden zijn van hetzelfde geslacht. Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.

        

      Artikel 16: aan het mandaat van de leden van de gemeentelijke adviesraden komt een einde door:

      - Het intrekken van hun opdracht door de organisatie/instelling die zij vertegenwoordigen.

      - Het ontslag van het lid in de gemeentelijke adviesraad of in de organisatie die hij/zij vertegenwoordigd.

      - Bij ontbinding van de adviesraad binnen een redelijke termijn na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.

       

      Artikel 17: de samenstelling van de gemeentelijke adviesraden wordt informatief gepubliceerd op de gemeentelijke webstek.

       

      Artikel 18: een adviesformulering in een dossier moet gebeuren op volgende wijze:

      - Minstens de helft van de stemgerechtigde leden dient aanwezig te zijn.

      - In de adviesvorming wordt nominatief opgenomen welke leden het advies steunen en welke niet, in het geval het advies niet eenparig wordt genomen.

      - Indien bij een tweede oproeping aan de voorwaarde inzake quorum niet voldaan is kan de adviesraad zijn advies formuleren, ongeacht het aantal stemgerechtigde aanwezigen.

       

      Artikel 19: dit regelement is onderdeel van het participatiebeleid van het lokaal bestuur en gaat van kracht op 1 maart 2022 onverminderd de toepassing van artikel 2, tweede gedachtestreepje.

       

      Artikel 20: afschrift van dit organiek reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant."

    • Samenwerkingsovereenkomst ViTeS in kader van artikel 60 §7 - tewerkstellingen

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Magda Geeroms, schepenen
      Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Veysel Top, raadslid
      Aanleiding en doel

      Economische en sociale activering is één van onze speerpunten in ons sociaal beleid.

      We stellen artikel 60'ers tewerk zowel in privébedrijven als in sociale economie projecten.

      Op dit ogenblik wordt onderzocht om een artikel 60§7 er te werk te stellen bij team beleven.

      We hebben een nieuw sociaal economie project die voor tewerkstelling kan zorgen.

       

      De tweedehandswinkel in Laken valt onder ViTeS. Daarom dient er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld te worden om op die manier mevrouw in een artikel 60 tewerkstelling te kunnen laten starten bij ViTeS. 

      Voordat onze potentiële artikel 60'er zal starten met de tewerkstelling zal er nog een werkbezoek uitgevoerd worden door de maatschappelijk werker die tewerkstelling opvolgt voor OCMW Machelen.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Nieuwe samenwerkingsmogelijkheid voor de Sociale Dienst, om een groter netwerk aan tewerkstellingsplaatsen te creëren, met meer diversiteit in de jobs. 

      Maatschappelijke waarde:

      Deze tewerkstellingsplaats is een zeer goede leerschool voor OCMW-cliënteel voor het opdoen van ervaring, leren van arbeidsattitudes en –ethos, enzovoort.

      Ondanks het feit dat deze cliënten tewerkgesteld worden in de SEC, zijn deze trajecten een enorme hulp voor hun latere doorstroom naar het Normale Economiecircuit (NEC).

      Financiële weerslag
      De kostprijs bij tewerkstelling artikel 60 §7 verhoogde tussenkomst:
      Momenteel zijn reeds drie cliënten tewerkgesteld binnen een sociale economie en is er geen ruimte meer om een gedeelte van het loon onder te brengen in de verhoogde toelage die we ontvangen.
      Uitbreiding van budget is voorzien in meerjarenplanning (090400/6204000 AP7 actie 4).
       

      Het OCMW Machelen ontvangt jaarlijkse ongeveer 47 000 euro (verhoogde) subsidies voor de TWE-trajecten binnen Sociale Economie (SEC met verhoogde tegemoetkoming).
      Hiermee wordt het grootste deel van een contingent van 3 tewerkstellingen bekostigd in de SEC-trajecten.

      Momenteel zijn er reeds twee cliënten tewerkgesteld in Televill en één iemand bij de Strijkwinkel te Machelen (allebei Sociale Economie Initiatieven). 

      Bij het opstellen van de meerjarenplanning was het de bedoeling om het aantal tewerkstellingen binnen de sociale economie te verhogen, wat ook in de budgetten is opgenomen (090400/6204000  AP7-actie4).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Samia Benhomaid, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: goedkeuring nieuwe samenwerking in kader van tewerkstelling TWE-traject binnen SEI met ViTeS.


      Artikel 2: het OCMW Machelen zal een tewerkstelling in kader van het TWE-traject realiseren bij ViTeS.


      Artikel 3: de Voorzitter van het Vast bureau en de algemeen directeur zijn gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.


      Artikel 4: uitbreiding van budget is voorzien in meerjarenplanning (090400/6204000 AP7 actie 4).