De voorzitter opent de zitting op 18/02/2025 om 19:58.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 januari 2025 wordt goedgekeurd.
Volgende dagprijzen worden momenteel gehanteerd:
- Woonzorgcentrum:
- Centrum voor kortverblijf:
- Centrum voor dagverzorging:
- GAW Parkrust:
- GAW ’t Kanthof:
Op 21 juni 2024 keurde de Vlaamse Regering een besluit goed dat aanpassingen aanbrengt aan de regelgeving over de indexeringen van dagprijzen in woonzorgcentra, centra voor kortverblijf, centra voor dagverzorging en groepen van assistentiewoningen.
Met de overschrijding van spilindex 128,11 in april 2024 werd een overgangsfase aangevat die het mogelijk maakt dat alle voorzieningen op een gelijke wijze kunnen starten met de nieuwe indexatieregeling. Deze overgangsfase liep van 1 mei 2024 tot en met 31 augustus 2024. De overgangsfase sluit maximaal aan bij het indexatiesysteem dat van toepassing was (op basis van de consumptieprijsindex).
Zodra de spilindex 130,67 zou bereiken, wordt in de daaropvolgende maand de nieuwe regelgeving effectief toegepast middels een eerste indexatiemogelijkheid volgens de nieuwe regeling. Het nieuwe systeem bevat een aantal aanpassingen en verloopt op basis van de spilindexen van de afgevlakte gezondheidsindex en niet meer deze van de consumptieprijsindex.
In de nieuwe regeling wordt de mogelijkheid tot indexatie van de dagprijzen gekoppeld aan een overschrijding van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex. Een voorziening kan dus na afloop van de overgangsfase die eindigde op 31 augustus 2024, niet langer op een zelfgekozen moment een indexatiedossier aanmaken en indienen.
De spilindex 130,67 is eind januari 2025 overschreden waardoor we in de mogelijkheid zijn om de dagprijzen te indexeren.
Met de komst van de nieuwe regelgeving is het aangewezen om deze te volgen.
Tot nu mochten die voorzieningen maar één keer per jaar een prijsaanpassing doorvoeren. Die vertraagde prijscorrectie zorgde ten tijde van de gierende inflatie echter voor ruwe prijsschokken. Om zulke onaangename neveneffecten te voorkomen, besliste de Vlaamse regering vorige zomer dat de ligdagprijzen voortaan elke keer mogen stijgen als de pensioenen omhoog gaan. Het is de eerste keer dat de rusthuizen nu van die mogelijkheid gebruik kunnen maken.
De prijzen nu niet aanpassen heeft tot gevolg dat het lokaal bestuur moet wachten tot de volgende overschrijding van de spilindex.
Dat de indexering van de dagprijs in het nieuwe mechanisme parallel verloopt met de stijging van de pensioenen, heeft het voordeel van voorspelbaarheid voor de bewoners.
Daarom wordt voorgesteld om de dagprijzen van al onze entiteiten (WZC, CVK, CVD, GAW) bij elke overschrijding van de spilindex systematisch aan te passen.
Onder de nieuwe regelgeving zal een voorziening de geïndexeerde dagprijzen op zijn vroegst mogen toepassen vanaf de eerste dag van de tweede maand die volgt op de spilindexoverschrijding, mits enkele voorwaarden zijn voldaan.
Dat betekent concreet dat als in januari 2025 spilindex 130,67 effectief wordt overschreden een formulier tot prijsindexatie kan worden ingediend in de maand februari 2025, gedurende 30 dagen.
Vanaf ten vroegste 1 maart 2025 mogen vervolgens de geïndexeerde dagprijzen worden toegepast.
Om deze dagprijzen te kunnen toepassen moeten voorafgaandelijk twee voorwaarden zijn vervuld:
Uiterlijk vanaf de eerste dag van de vijfde maand die volgt op de maand van de spilindexoverschrijding moeten de geïndexeerde dagprijzen worden toegepast. Dit betekent uiterlijk 1 juni 2025.
Het is ook noodzakelijk om de nieuwe regelgeving in een addendum bij de opnameovereenkomst transparant kenbaar te maken aan de bewoner/bezoeker of zijn vertegenwoordiger.
Bij aanvang van het nieuwe indexatiesysteem, nl. bij de overschrijding van spilindex 130,67, zal voor elke voorziening de eerste index het spilindexcijfer 128,11 bedragen. 128,11 is het cijfer dat bij de spilindexoverschrijding van april 2024 werd bereikt. Als tweede index wordt dus het spilindexcijfer 130,67 gehanteerd. Dit staat gelijk aan een indexatie met 2%. Iedere voorziening start dus op dezelfde basis. Een overgangsmaatregel wordt hiertoe voorzien.
Artikel 1: er wordt een indexatiedossier ingediend voor het woonzorgcentrum, het centrum voor dagverzorging, het centrum voor kortverblijf, GAW Parkrust én GAW ’t Kanthof.
Artikel 2: de geïndexeerde dagprijzen worden ten vroegste op 1 april 2025 toegepast nadat de bewoners/bezoekers of hun vertegenwoordigers op de hoogte werden gebracht.
Artikel 3: bij elke volgende spilindexoverschrijding wordt automatisch binnen 30 dagen een indexatiedossier ingediend door de directie voor elke entiteit (WZC, CVK, CVD, GAW). Het blijft de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn of de indexatie zal worden toegepast of worden uitgesteld.
In het Rap op Stap-kantoor zal gewerkt worden met een nieuw boekingssysteem.
Rechthebbenden kunnen vanaf dan met hun burgerprofiel inloggen om hun uitstap of vakantie te boeken.
Het Rap op Stap kantoor blijft echter belangrijk om:
Naar aanleiding van het nieuw boekingssysteem zal er ook een nieuwe brochure gemaakt worden.
Voor het beeldmateriaal van de brochure is er een fotowedstrijd uitgeschreven.
De winnaars van de fotowedstrijd zullen hun foto terugvinden op de brochure.
Via deze nieuwe brochure in de vorm van een postkaart willen we de gebruikers juist informeren over het nieuwe boekingssysteem.
Al gekende gebruikers verbonden aan het Rap op Stap kantoor worden via e-mail op de hoogte gebracht van de wedstrijd. Enkel natuurlijke personen kunnen deelnemen met een foto die werd genomen tijdens een uitstap of vakantie via Rap op Stap. Elke deelnemer kan slechts 3 foto’s opsturen.
De foto’s moeten voldoen aan bijkomende voorwaarden, namelijk dat er geen herkenbare mensen in beeld worden gebracht.
Bij het insturen van de foto’s worden contactgegevens gevraagd.
De beslissing van de jury zal gevalideerd worden door het vast bureau.
Er werd een budget van 500 euro voorzien op de budgetsleutel BS 6143007/094400.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement ‘Reglement Fotowedstrijd Rap op Stap’ goed met ingang vanaf 3 maart 2025.
"Reglement Fotowedstrijd Rap op Stap
Dit reglement is van toepassing op de fotowedstrijd van Rap op Stap. De winnende foto’s worden gebruikt voor een nieuwe informatiebrochure.
Artikel 1: Principe
De fotowedstrijd voor de Rap op Stap-brochure (verder genoemd ‘de wedstrijd’), wordt georganiseerd door het Rap op Stap-kantoor van Machelen (verder genoemd ‘de organisator’).
Het doel van deze wedstrijd is om een unieke en Machelse informatiebrochure te creëren voor het Rap op Stap kantoor. Hiervoor kunnen gebruikers van Rap op Stap een (geanonimiseerde) foto van een uitstap of vakantie insturen. De winnende foto’s komen in de brochure te staan. Er worden maximum 4 winnaars gekozen (verder genoemd ‘de winnaars’).
De winnaars van de fotowedstrijd:
Artikel 2: Persoonsgegevens
Voor deze wedstrijd worden gegevens verzameld waarmee de organisator zorgvuldig omgaat.
Hierbij is het privacy beleid van lokaal bestuur Machelen van kracht. Meer info hierover is terug te vinden op de gemeentelijke website.
Deze gegevens worden enkel gebruikt voor volgende doeleinden:
Artikel 3: Deelnemers
Volgende voorwaarden zijn van toepassing op alle deelnemers voor een geldige deelname:
Enkel natuurlijke personen kunnen deelnemen – bedrijven, groepen, verenigingen en andere kunnen niet deelnemen;
Artikel 4: Termijn
De wedstrijd start op 3 maart 2025 en eindigt op 4 april 2025.
Artikel 5: Wedstrijd
Deelnemers kunnen de foto en de nodige gegevens insturen via een digitaal inschrijfformulier op de gemeentelijke website.
Artikel 6: Winnaars
De winnaars worden bepaald door een jury. De deelnemende foto’s die voldoen aan de voorwaarden worden anoniem aan een jury voorgelegd die zullen bepalen welke foto’s winnen en bijgevolg op de brochure komen te staan.
De winnaars ontvangen hun foto op A4-formaat.
De winnaars worden geselecteerd door een beslissing van het vast bureau. Tegen de uitslag is geen verhaal of betwisting mogelijk.
Indien er te weinig of geen deelnemers zijn, worden er geen winnende foto’s gekozen.
Artikel 7: Bekendmaking winnaars
De winnaars worden op de hoogte gebracht via e-mail en op een brief.
De bekendmaking van de winnaars zal gebeuren in de loop van de maand april.
Informatie over de afhaling van de prijzen zal in de brief en op e-mail staan.
Artikel 8: Reglementswijzigingen
De organisator behoudt zich het recht voor om in elke afzonderlijke jurisdictie de wedstrijd op elk ogenblik op te schorten of in te trekken indien zij daartoe gedwongen wordt omwille van wettelijke redenen of omwille van dwingende zelfregulerende redenen, zonder enig recht op compensatie of tegemoetkomingen ten aanzien van de deelnemers.
Indien er wijzigingen aan het reglement gemaakt worden, zullen die meegedeeld worden op de gemeentelijke website.
Artikel 9: Betwistingen en contact
Bij vragen of problemen i.v.m. de wedstrijd kunnen geïnteresseerden terecht bij het Rap op stap kantoor via rapopstap@machelen.be of 02 756 55 34.
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 3 maart 2025.
Artikel 11: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website, de besluitenlijst en wordt opgenomen in het register der reglementen."
Bedoeling is om met deze muurschildering het Huis van het Kind nog meer een eigen gelaat te geven, gericht op de doelgroep en de beleidsdoelstellingen gericht op het kind.
Akkoord met het aanbrengen van een muurschildering.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend wedstrijdreglement muurschildering Huis van het Kind goed:
"Reglement wedstrijd muurschildering in het Huis van het Kind Machelen
Artikel 1: Principe
De wedstrijd muurschildering op één vooraf aangewezen muur in het Huis van het Kind, (Koningin Fabiolalaan 60, 1830 Machelen) (verder genoemd ‘de wedstrijd’), wordt georganiseerd door het Huis van het Kind Machelen (verder genoemd ‘de organisator’).
Het doel van deze wedstrijd is om een uniek en door een kind of jongere gecreëerd schilderij of tekening als inspiratie te gebruiken voor een muurschildering in het Huis van het Kind. Hiervoor kunnen alle kinderen en jongeren uit Machelen of Diegem een zelfgemaakt schilderij of zelfgemaakte tekening insturen.
Er wordt maximum één winnaar gekozen (verder genoemd ‘de winnaar’).
De winnaar van de wedstrijd:
Artikel 2: Persoonsgegevens
Voor deze wedstrijd worden gegevens verzameld waarmee de organisator zorgvuldig omgaat.
Hierbij is het privacybeleid van lokaal bestuur Machelen van kracht. Meer info hierover is terug te vinden op de gemeentelijke website.
Deze gegevens worden enkel gebruikt voor volgende doeleinden:
Aangezien deze wedstrijd ook gericht is op deelnemers jonger dan 13 jaar, raden wij aan, vooraleer persoonsgegevens aan ons worden bezorgd, om de toestemming van ouders of wettelijke vertegenwoordiger(s) te vragen voor de deelname aan de wedstrijd.
Artikel 3: Deelnemers
Volgende voorwaarden zijn van toepassing op alle deelnemers voor een geldige deelname:
Enkel natuurlijke personen kunnen deelnemen – bedrijven, groepen, verenigingen en andere kunnen niet deelnemen;
Artikel 4: Voorwaarden schilderij
Het schilderij dient geschilderd of getekend en ingekleurd te zijn op een papier met A4-formaat.
De originele versie moet ingezonden worden, kopieën worden niet geselecteerd.
Het Huis van het Kind is een ontmoetingsplaats voor (aanstaande) gezinnen met jonge kinderen.
De deelnemer van de wedstijd mag zijn creativiteit de vrije loop laten en is niet gebonden aan bepaalde thema’s, noch aan de huisstijl van het lokaal bestuur, maar dient wel de doelgroep van het Huis van het Kind te respecteren.
Het schilderij moet een persoonlijk werk zijn. Elke vorm van duplicatie van bestaande werken is niet toegestaan. Schilderijen of tekeningen die een te grote gelijkenis vertonen met bestaande werken, worden uitgesloten van de wedstrijd. Ook het gebruik van computergestuurde tekenprogramma’s en het gebruik van artificiële intelligentie is niet toegestaan.
Het schilderij bevat geen ongepaste, haatdragende en/of racistische taal en/of symbolen. Het Huis van het Kind is een neutrale ruimte waar elke filosofie, geloofsovertuiging, politieke overtuiging, persoon en hun eigenheid welkom is. Het schilderij dient in deze visie te passen.
Artikel 5: Termijn
De wedstrijd, dit wil zeggen de data waartussen inzendingen van schilderijen aanvaard worden, start op 1 april 2025 en eindigt op 28 april 2025.
Artikel 6: Wedstrijd
Deelnemers kunnen het schilderij en de nodige persoonsgegevens (naam, voornaam, geboortedatum, adres, e-mailadres en telefoonnummer) afgeven tijdens de openingsuren van het Sociaal Huis, Koningin Fabiolalaan 60,1830 Machelen.
De deelnemer geeft toestemming om het schilderij of de tekening op verschillende gemeentelijke kanalen te publiceren wanneer men wint.
De deelnemer geeft toestemming om het schilderij of de tekening te gebruiken als inspiratie voor de muurschildering.
De deelnemers geven hun volledige naam, geboortedatum, adres, e-mailadres en telefoon- of gsmnummer. Deze informatie wordt bewaard tot en met september 2025. Hierna worden deze gegevens verwijderd door de organisator.
Artikel 7: Winnaar
De winnaar wordt bepaald door de beslissing van een jury. De deelnemende schilderijen en tekeningen die voldoen aan de voorwaarden worden anoniem aan een jury voorgelegd, die zal bepalen welk schilderij wint en bijgevolg wordt omgezet in een muurschildering. Tegen de uitslag is geen verhaal of betwisting mogelijk.
De winnaar ontvangt een uitnodiging om mee te werken aan de muurschildering en een uitnodiging voor de uiteindelijke inhuldiging.
Indien er geen of te weinig inzendingen zijn, behoudt de organisator zich het recht voor om geen winnaar te kiezen.
Het aanbrengen van de muurschildering is voorzien in de zomervakantie van 2025. De exacte datum wordt later meegedeeld en is onder voorbehoud van onder andere weersomstandigheden.
Artikel 8: Bekendmaking winnaars
De winnaar wordt op de hoogte gebracht via e-mail naar het mailadres dat werd opgegeven bij de deelname.
De bekendmaking van de winnaar zal gebeuren in de loop van de maand juni.
Verdere informatie over de uitvoering van de muurschildering wordt ook via mail meegedeeld.
Artikel 9: Reglementswijzigingen
De organisator behoudt zich het recht voor om in elke afzonderlijke jurisdictie de wedstrijd op elk ogenblik op te schorten of in te trekken indien zij daartoe gedwongen wordt omwille van wettelijke redenen of omwille van dwingende zelfregulerende redenen, zonder enig recht op compensatie of tegemoetkomingen ten aanzien van de deelnemers.
Indien er wijzigingen aan het reglement gemaakt worden, zullen die meegedeeld worden op de gemeentelijke website.
Artikel 10: Betwistingen en contact
De organisator behoudt zich het recht voor om de schildering niet te laten doorgaan en/of het schilderij grondig aan te passen, als men merkt dat de uitvoering ervan niet mogelijk of praktisch niet haalbaar is.
Bij vragen of problemen i.v.m. de wedstrijd kunnen geïnteresseerden terecht bij het Huis van het Kind via huisvanhetkind@machelen.be of 02 254 33 65.
Alle betwistingen over de toepassing van dit reglement worden beslecht door het vast bureau.
Artikel 11: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 april 2025.
Artikel 12: Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke website, de besluitenlijst en wordt opgenomen in het register der reglementen."
Het OCMW is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019,verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De agenda van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op woensdag 19 maart 2025 en volgende agendapunten:
Het werkingsgebied van Haviland dat onderverdeeld is in 4 categorieën volgens aandelen:
Categorie A: > 1 400 aandelen = 5 bestuurders
Categorie B: 1 001 - 1 400 aandelen = 2 bestuurders
Categorie C: 500 - 1 000 aandelen = 6 bestuurders
Categorie D: < 500 aandelen = 2 bestuurders
Na beraadslaging en stemming.
Geen
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn bevestigt de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de raad van bestuur:
Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn duidt in de lijst van de 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Kurt Ryon.
Artikel 3: de vertegenwoordiger van het OCMW is gemandateerd om de samenstelling van de raad van bestuur op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025 goed te keuren.
Artikel 4: het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.