Terug
Gepubliceerd op 20/12/2024

Notulen  gemeenteraad

di 19/11/2024 - 20:05 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/11/2024 om 20:07.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 22 oktober 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 22 oktober 2024 wordt goedgekeurd.

    • Aanpassing meerjarenplan 2020-2025: aanpassing kredieten 2024, vaststelling kredieten 2025

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de lokale besturen hun meerjarenplannen minstens één keer per jaar moeten aanpassen om de kredieten voor het volgende boekjaar vast te stellen.

      Ze kunnen van de gelegenheid gebruik maken om ook de aanpassing van de kredieten voor het lopende jaar vast te stellen.

      Aan de gemeenteraad wordt voorgelegd:

      • een aanpassing van de kredieten 2024
      • een aanpassing van het Meerjarenplan voor 2025-2027.

      De gemeenteraad keurt in eerste instantie de aanpassing voor entiteit gemeente goed, nadien stelt ze ook de goedkeuring van entiteit OCMW vast zoals beslist door de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (BVR BBC).
      • Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen (MB BBC).
      • Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 - aanpassing meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen.
      Advies en motivering

      Deze aanpassing meerjarenplan werd opgemaakt net voor de verkiezingen van 13 oktober 2024, niet wetende welke bestuursploeg er vanaf december 2024 aan de macht zou komen.

      Dit maakt dat we ervoor gekozen hebben om voor het meerjarenplan uit te gaan van de voortzetting van het huidige beleid en geen nieuwe projecten of investeringen in te schrijven.

      Natuurlijk werden wel alle reeds besliste of niet uitstelbare investeringen meegenomen, werd uitgegaan van een personeelsploeg die minstens op het huidige peil blijft en werden alle beschikbare ramingen van belastingen en subsidies ingeschreven.

      Dit alles brengt ons tot een gezond meerjarenplan waarbij het budgettair resultaat van het boekjaar vanaf 2025 steeds ongeveer break-even is, het beschikbaar budgettair resultaat stabiel blijft op 10 miljoen euro en de autofinancieringsmarge bijna elk jaar ruim boven 1 miljoen euro ligt.

      We kunnen dus stellen dat we met dit meerjarenplan een solide basis leggen voor de nieuwe bestuursploeg om een realistisch, maar ambitieus nieuw meerjarenplan op te stellen waarin de nodige investeringsruimte is.

      De belangrijkste wijzigingen die geleid hebben tot dit resultaat zijn:

      • De loonkost wordt jaarlijks herberekend op basis van de in dienst zijnde personeelsleden en een personeelsbehoefteanalyse vanuit het MAT. Los van de exponentieel stijgende responsabiliseringsbijdrage, stijgt ook onze loonkost gemiddeld met 4% per jaar. Dit is vooral het gevolg van de loonsindexeringen, en van enkele bijkomende functies in ons organigram om tegemoet te komen aan de nood aan bestuurskracht die aangegeven werd in de Audit van Audit Vlaanderen in 2023.
      • Zonder het verhogen van de belastingsvoeten blijven de inkomsten van onze belastingen stijgen. Zowel de inkomsten uit de aanvullende personenbelasting als uit de onroerende voorheffing stijgen sneller dan de index, omdat onze gemeente blijft groeien qua aantal inwoners. Ook onze bouwbelasting is een niet te verwaarlozen opbrengst, die jaarlijks sterk schommelt afhankelijk van het aantal gerealiseerde, grote, bouwprojecten.
      • Sinds 1 september 2023 werden onze beide gemeentelijke scholen (De Fonkel en GISO) overgedragen aan het Go! We hadden gehoopt dat beide schoolgebouwen ondertussen ook overgedragen zouden zijn aan het Go!, maar dit is tot op heden niet het geval. We gaan ervanuit dat dit toch nog gerealiseerd kan worden voor het einde van het jaar 2024 en hebben het ook zo voorzien in ons meerjarenplan.
      • We verwachten in 2025 eindelijk een uitspraak in een geschil omtrent onze dotatie aan de hulpverleningszone van 2014. Met de informatie die we op dit moment van onze raadsman ontvingen, mogen we realistisch gezien een uitzonderlijke opbrengst van 620.000 euro inschrijven in 2025.

       

      Het managementteam heeft positief advies gegeven op 24 oktober 2024. 

      Financiële weerslag

      Evolutie van het MJP 2020-2025 met als twee belangrijkste indicatoren: beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020 – 2025 goed zoals voorgelegd in bijlage en deel uitmakende van deze beslissing.


      Artikel 2: de gemeenteraad keurt het deel goed van de aanpassing aan het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn voor de entiteit OCMW heeft vastgesteld in zitting van 19 november 2024.


      Artikel 3: deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur binnen de 20 dagen.

    • Opvolgingsrapport Semester 1 - 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.

      De raad moet de aanrekeningen voor het lopende jaar kunnen vergelijken met de kredieten die hij voor dat jaar heeft vastgesteld, inclusief de naar dat jaar overgedragen transactiekredieten voor de investeringen en de bijhorende investeringen.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur hoofdstuk 2 "Andere rapportering" - artikel 263: minstens voor het einde van het 3de kwartaal wordt er een voorgangsrapportering voorgelegd. Dit rapport handelt over het 1ste semester van het lopende boekjaar.
      • Besluit Vlaamse Regering over de BBC van 30 maart 2018 Titel 3 "De opvolgingsrapportering" - artikel 29: De opvolgingsrapportering bevat minstens:

      - een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan

      - een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar

      - in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan

      - in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

      • Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC van 26 juni 2018, Hoofdstuk 3 "De opvolgingsrapportering - artikel 5: Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering vermeld in artikel 29, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC bevat minstens volgende elementen:

      - een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd

      - een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

      Advies en motivering

      Het opvolgingsrapport kan in bijlage geconsulteerd worden.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de voortgangsrapportering over semester 1 - 2024.

    • Voorlopig onteigeningsbesluit - De Heuve - afdeling 1, sectie A, nummer 2/04

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Naar aanleiding van de realisatie van de nieuwbouw van 12 eengezinswoningen en 28 duowoningen langsheen de Jan Moensstraat in Machelen door Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting (IVMH) aan de gemeente gevraagd de zone gelegen ten noorden van hun perceel tussen het perceel van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting en het wachtbekken van de Woluwe te gaan onteigenen.

      Dit om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake hemelwater.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Het Vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 september 2023 tot het afsluiten intentieverklaring met Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - realisatie nieuwbouw Jan Moensstraat. 
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepen van 13 februari 2024 over kostenverdeling openbaar domein realisatie nieuwbouw Jan Moensstraat - Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.
      • Beslissing omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepen van 18 juni 2024 over D&B bouwen van 12 eengezinswoningen+ 28 duo-woningen+ bijgebouwen, langsheen de Jan Moensstraat - 1830 Machelen (OMV_2023162766 - 2023/198).
      Advies en motivering

      Omschrijving van het te onteigenen goed

      Het perceel is gelegen De Heuve in 1830 Machelen, kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nummer 2/4 (capakey: 23047A0002/04_000). Het is een lang smal perceel dat niet gelegen is aan een openbare weg. Tussen het te onteigenen perceel en de dichtstbijzijnde openbare weg Jan Moensstraat is nog een perceel gelegen (afdeling 1, sectie A, nummer 2V3).

      Het te onteigenen perceel heeft een oppervlakte van 2.116m². Het perceel heeft een breedte van +-428m en een diepte van +-5m.
      Het perceel wordt momenteel gebruikt als grasveld en bos. 

      De bestemming van het perceel is volgens het gewestplan, origineel gewestplan Halle-Vilvoorde-Asse van 7 maart 1977, gelegen in woongebied.

      Onteigende instantie

      Belgische staat - Paleizenplein - 1000 Brussel

      Motivatie onteigening van algemeen nut

      Voor de realisatie van een nieuwbouwproject van de woonactor Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting (IVMH) dient een connectie te worden gemaakt met het wachtbekken van de Woluwe ten noorden van het perceel (over het te onteigenen) om te kunnen voldoen aan de verplichtingen inzake hemelwater.

      Aangezien Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting geen eigenaar is van het noordelijk perceel dient voor het mogelijk maken van de gehele realisatie eerst het perceel ten noorden in het bezit te zijn van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting of de gemeente.

      Het uiteindelijk doel is om ondergrondse leidingen in het perceel te voorzien en dit samen met het nieuw aan te leggen openbaar domein op te nemen in het openbaar domein van de gemeente Machelen.

      Financiële weerslag

      Op basis van het schattingsverslag opgemaakt door landmeter Dries Cools in opdracht van de gemeente Machelen kan gesteld worden dat de grondwaarde van deze grond 298.700,00 euro is. Het budget van 298.700,00 euro zal voorzien worden in het meerjarenplan.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: het voorlopig onteigeningsbesluit wordt goedgekeurd. De geschatte waarde van de grond bedraagt 298.700,00 euro.


      Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het uitvoeren van de minnelijke onderhandeling met de te onteigenen overheid, uitgaande van het schattingsverslag zoals opgemaakt door landmeter Dries Cools.

    • Zaak der wegen verschillende gemeentewegen in het kader van de herinrichting R0 (OMV_2024026169)

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Door De Werkvennootschap werd op 24 april 2024 een aanvraag omgevingsvergunning ingediend voor het project herinrichting R0 - Noord.

      De aanvraag omvat het afschaffen van in onbruik geraakte buurt- en voetwegen, het aanpassen van gemeentewegen en vaststellen van rooilijnen.

      Het decreet gemeentewegen voorziet in artikel 12 §2 een geïntegreerde procedure voor de aanleg, wijziging verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Zo moet de gemeenteraad in toepassing van artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning een beslissing nemen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg alvorens de vergunningverlenende overheid een beslissing kan nemen over de aanvraag.
      Enkel de gemeenteraad heeft beslissingsbevoegdheid over de aanleg, wijzigingen en aanpassingen aan gemeentewegen.
      De gemeenteraad spreekt zich in haar beslissing uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen, en over eventuele opname in het openbaar domein.
      Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:

      • Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
      • Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
      • De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
      • Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeente - overschrijdend perspectief;
      • Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen.
        Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

      De gemeenteraad kan hierbij voorwaarden en lasten opleggen, die de vergunningverlenende overheid vervolgens in de vergunning dient op te nemen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
      • Decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 over de omgevingsvergunning.
      • Decreet van 1 september 2019 over de gemeentewegen.
      Advies en motivering

      Openbaar onderzoek

      Het openbaar onderzoek werd gestart op 31 augustus 2024 en liep tot 29 september 2024. In het kader van het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschiften ingediend.


      Afschaffing in onbruik geraakte buurt- en voetwegen

      Binnen het projectgebied kruisen een heel aantal historische buurt- en voetwegen het tracé van de R0 en de E40. Deze autosnelwegen werden in gebruik genomen begin jaren ‘70 waardoor verschillende buurt- en voetwegen in ongebruik zijn geraakt. Deze historische wegen werden echter niet afgeschaft bij de aanleg van de R0 en de E40 omdat de huidige geldende regelgeving toen nog niet van toepassing was.

      De buurt- en voetwegen zijn al meer dan 30 jaar in onbruik aangezien zij veelal kruisen met de R0 en de  E40. Op deze manier is ook de verbindende en ontsluitende functie van de wegen verdwenen.
      De buurt- en voetwegen zijn niet meer waarneembaar in het landschap en vervangen door andere weginfrastructuur.

       

      Volgende in onbruik geraakte buurt- en voetwegen worden (gedeeltelijk) afgeschaft:

      • Buurtweg nr. 25: E40 - Viaductstraat, E40 ten oosten van het knooppunt Machelen
      • Voetweg nr. 39: Woluwelaan (R22) - E19
      • Buurtweg nr. 5: Petrus Schroonsstraat – Melkstraat
      • Buurtweg nr. 5: Melkstraat - E19 - Lindeplein
      • Buurtweg nr. 19: Petrus Schroonsstraat over E40/E19
      • Buurtweg nr. 4: Petrus Schroonsstraat - Henricus Brounsstraat
      • Buurtweg nr. 18: Oudstrijdersstraat - Machelenstraat
      • Buurtweg nr. 17: E19 -  Schetsstraat
      • Buurtweg nr. 3: Haachtsesteenweg (N21) - Ringstraat - Lindenplein
      • Weg Brussel naar Kampenhout: E40/A1 - Felix Timmermanslaan
      • Voetweg nr. 44: Veldweg - Kerkhof Diegem
      • Buurtweg nr. 27: Haachtsesteenweg - Zaventemsesteenweg
      • Voetweg nr. 43: E40 - Nieuwe Zaventemsesteenweg (resterende deel)
      • Buurtweg nr. 6: Zaventemsesteenweg - E40/ R22
      • Buurtweg nr. 1: E40 ten oosten knooppunt Machelen
      • Buurtweg nr. 11 E40 voor knooppunt A201
      • Buurtweg nr. 34: deel knooppunt A201
      • Voetweg nr. 45: deel knooppunt A201
      • Voetweg nr. 50

       

      De plannen met aanduiding buurt- en voetwegen maken integraal deel uit van deze beslissing.

       

      Afschaffing in onbruik geraakte gemeentewegen door het ontwerp

      De “Werken aan de Ring” beogen de herinrichting van de R0, het vernieuwen van de aansluiting op het onderliggende wegennet, het wijzigen van een aantal wegen van het onderliggende weggennet en het verder uitbreiden van de fietsinfrastructuur langs de R0.
      Door deze werkzaamheden zullen enkele gemeentewegen gedeeltelijk moeten worden afgeschaft, deze zijn niet verenigbaar met het ontwerp van de herinrichting van de R0.

       

      Volgende (gedeelte) van wegen in onbruik door het ontwerp worden afgeschaft:

      • Melkstraat: het doodlopende uiteinde van de Melkstraat parallel langs de R0.
      • Schetsstraat: het doodlopende uiteinde van de Schetsstraat ter hoogte van het braakliggend terrein waaraan dit deel van de weg is gelegen.
      • Veldweg (buurtweg nr. 3): deel ter hoogte van de Felix Timmermanslaan en een deel ter hoogte van de N21 Haachtsesteenweg.
      • Eugène Blaironstraat: het volledige tracé (verplaatsing wegenis Eugène Blaironstraat)
      • Nieuwe Zaventemsesteenweg: het begin van de Nieuwe Zaventemsesteenweg tot de Dreststraat.


      Afschaffing delen Veldweg, Eugène Blaironstraat en Nieuwe Zaventemsesteenweg om de aanleg van een fietsinfrastructuur langs de R0 mogelijk te maken. Dit kom het trage netwerk ten goede wat in overeenstemming is met de doelstellingen van het gemeentewegendecreet.

      Afschaffing delen van de Schetsstraat en Melkstraat dienen om bijkomende bebossing/natuur te voorzien. Deze komen de leefbaarheid van de omgeving ten goede.

      De plannen met aanduiding buurt- en voetwegen maken integraal deel uit van deze beslissing.

       

      Wijziging van de gemeentelijke rooilijn

      De heraanleg van de Zaventemsesteenweg zullen zorgen voor een veiligere en meer kwalitatieve oversteen van de R0. Er wordt daarbij tegemoet gekomen aan de behoeften van de zwakke weggebruikers door het aanleggen van een afgescheiden voet- en fietspad. De heraanleg van de Zaventemsesteenweg is noodzakelijk voor de aansluiting op de fietssnelwegen, er kan dus gesteld worden dat de wijzigingen in het algemeen belang zijn.
      Dit voldoet aan de doelstelling van het decreet gemeentewegen.

      De plannen met aanduiding buurt- en voetwegen maken integraal deel uit van deze beslissing.


      Nieuwe gemeentelijke rooilijn

      De ligging van de Eugène Blaironstraat zoals ze op heden bestaat staat in conflict met het ontwerp van de R0. Voorgesteld wordt het tracé te verplaatsen.
      Het verplaatsen van het tracé maakt de werken aan R0 mogelijk. Deze werken zijn van algemeen belang.
      Het verplaatsen biedt niet enkel mogelijkheden voor de R0 maar heeft ook een impact op de bereikbaarheid van de Felix Timmermanslaan.
      Op heden rijden vrachtwagens met als bestemming Brussels Airport zich vaak vast in de Felix Timmermanslaan. Door de wijziging van het tracé zal dit niet meer mogelijk zijn, dit heeft dan ook een positieve impact op de Felix Timmermanslaan en de bestaande onduidelijkheid voor vrachtverkeer.

      De aanpassing van de Eugène Blaironstraat hebben impact op het perceel eigendom van de gemeente Machelen (afdeling 2, sectie A, nummer 220 V) waarop het recyclagepark gelegen is. Hierdoor zal de vorm van het recyclagepark veranderen. De gesprekken voor aanpassing aan het recyclagepark en compensatie van de ingenomen ruimte lopen. Deze moeten wel nog vastgesteld worden.
      De aanpassing van de Eugène Blaironstraat is aanvaardbaar als de werking van het recyclagepark, en de gemeentelijke loods Pallieter op deze locatie gegarandeerd kan worden en blijven.

      De plannen met aanduiding buurt- en voetwegen maken integraal deel uit van deze beslissing.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de historisch in ongebruik geraakte buurt- en voetwegen (delen buurtwegen nummers 25, 5, 19, 4, 13, 17, 3, 27, 43, 6, 1, 11, 34 voetwegen nummers 39, 44, 45, 50 en Weg van Brussel naar Kampenhout) die het projectgebied snijden worden opgeheven.


      Artikel 2: de in onbruik geraakte gemeentewegen door het ontwerp (namelijk gedeelte Melkstraat, Schetsstraat, Veldweg, Eugène Blaironstraat, Nieuwe Zaventemsesteenweg) worden opgeheven.


      Artikel 3: het ontwerp van rooilijnplan gedeelte Zaventemsesteenweg wordt goedgekeurd.


      Artikel 4: het ontwerp van rooilijnplan nieuwe Eugène Blaironstraat wordt goedgekeurd.


      Artikel 5: de vergunningverlenende overheid wordt gevraagd in de omgevingsvergunning volgende voorwaarden op te nemen:

      • De voorwaarden voor overdracht van lokale wegenis en de uitrusting dienen te worden opgenomen in een samenwerking/beheersovereenkomst met het lokaal bestuur. De aanvrager van de vergunning neemt hiervoor het initiatief voor de aanvang der werken.
      • De (nieuwe/aangepaste) openbare verlichting geplaatst op de over te dragen/aangepast wegenis dient conform de richtlijnen van de beheerder Fluvius en het masterplan “Verlichting Machelen-Diegem" uitgevoerd te worden.
      • Het beheer en onderhoud van de lokale wegenis en de uitrusting wordt overgedragen aan het lokaal bestuur: na het verkrijgen van de definitieve oplevering.
        Bij de overdracht dient een as-builtplan en beheersplan te worden gevoegd.
      • De aanvrager brengt het lokaal bestuur op de hoogte van de start der werken, de vordering der werken en bezorgt het lokaal bestuur de uitnodigingen voor de werfvergaderingen, rondgangen en opleveringen. De verslagen worden gedeeld met het lokaal bestuur.
      • Het verplaatsen van de Eugène Blaironstraat kan enkel gebeuren als er een akkoord is over de compensatie en de werking van het recyclagepark en de gemeentelijke loods Pallieter gegarandeerd kan blijven.
    • Eerstelijnszone BraViO - goedkeuring statuten

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      In 2017 startte de Vlaamse Regering een hervorming van een eerstelijnszorg en het afbakenen van 60 Vlaamse Eerstelijnszones (ELZ).

      Machelen behoort tot de Eerstelijnszone BraViO, samen met Vilvoorde, Kampenhout, Steenokkerzeel en Zemst.

      Op 26 september 2019 werd de voorlopige Zorgraad ELZ BraViO geïnstalleerd.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 28 februari 2019.
      • Decreet van 26 april 2018 over de organisatie van de eerstelijnszorg.
      • Besluit van 17 mei 2019 over Erkenning en subsidiëring van de zorgraden.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 over voorlegging ter kennisgeving statuten Eerstelijnszone BraViO.
      Advies en motivering

      Goedkeuring van de statuten.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de statuten van Eerstelijnszone BraViO goed.

    • Incovo - bijzondere algemene vergadering 20 december 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 28 oktober 2024 van Incovo voor de bijzondere algemene vergadering op 20 december 2024.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
        De organisatie van intergemeentelijke samenwerking.
      • De statuten van Incovo.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 juli 2021 over aanduiding vertegenwoordiger in Incovo.
      Advies en motivering

      Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering 20 juni 2024, zijnde:

      1. Vaststelling van geldigheid tot vergaderen, overeenkomstig artikel 26 van de statuten
      2. Aanduiding van 2 stemopnemers
      3. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 21 juni 2024
      4. Goedkeuring evaluatieverslag Incovo 2019-2024
      5. Goedkeuring van het budget 2025 en van de vennotenbijdrage
      6. Nota van de voorzitter en ondervoorzitter aan de sociale partners
      7. Varia.

       

      Artikel 2: de gemeentelijke vertegenwoordigers/plaatsvervangers worden gemandateerd om de bijzondere algemene vergadering te handelen en beslissen conform dit besluit. Indien deze bijzondere algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze bijzondere algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

    • Fluvius West - Halfjaarlijks syntheseverslag 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2024 van Fluvius West.

      De gemeente is aangesloten bij Fluvius West.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de jaarnota 2024 van Fluvius West.

    • Bijkomede schriftelijke vraag van raadslid Danny Gooris: Aanpassing maximale parkeerduur blauwe schijf parking kerkhof te Diegem

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Raadslid Danny Gooris: Graag wil ik u op de hoogte brengen van de feedback die ik heb ontvangen van buurtbewoners en bezoekers van het kerkhof in Diegem, betreffende de huidige situatie op de parking aan het kerkhof. Momenteel is het zo dat men op deze parking met een blauwe schijf maximaal 11 uur kan parkeren. Helaas is het probleem dat deze parkeerplaats vaak volledig wordt ingenomen door bestelwagens en lichte vrachtwagens, voertuigen die hier eigenlijk niet zouden moeten staan.

      Dit zorgt voor een gebrek aan beschikbare parkeerplaatsen voor zowel de buurtbewoners als de bezoekers van het kerkhof. Zeker tijdens begrafenissen wordt de situatie vaak problematisch, aangezien er onvoldoende ruimte is voor bezoekers om hun voertuigen te parkeren.

      Het voorstel is dan ook om de maximale parkeertijd op deze parking te beperken van de huidige 11 uur naar 4 uur. Door deze wijziging zouden de bestelwagens en lichte vrachtwagens, die momenteel onterecht langdurig parkeren, niet langer in staat zijn om zich op deze locatie te parkeren. Dit zou niet alleen de parkeerdruk voor de buurtbewoners verminderen, maar ook de bezoekers van het kerkhof de nodige parkeermogelijkheden bieden, vooral tijdens drukke momenten zoals begrafenissen.

      Ik verzoek u vriendelijk, alle gemeenteraadsleden, te vragen om dit voorstel te overwegen en ermee in te stemmen, zodat een oplossing kan worden geboden voor de parkeerproblemen die zich momenteel voordoen.

      Gehoord schepen Steve Claeys die het volgende antwoord verstrekt:

      De vraag is op zich terecht, wijzelf en onze diensten zijn hiervan reeds op de hoogte.

      Er zijn 2 parkeerpockets aan de begraafplaats van Diegem, ééntje aan kant Zaventemsesteenweg en één aan kant Haachtsesteenweg.

      Langs de Zaventemsesteenweg hebben wij gekozen voor een 11 uur pocket, bedoeld voor de leerkrachten van GO! De Fonkel en GO! Giso, die geen parkeerkaart krijgen zoals het gemeentepersoneel. Gevolg was dat we beiden als 11 uur pocket hebben ingericht.

      We gaan dit probleem globaal bekijken voor alle parkeerpockets en het desbetreffende gemeenteraadsbesluit in aanpassing aan de gemeenteraad voor te leggen, naast de eventuele aanpassing in infrastructuur die moet gebeuren.

      Het agendapunt wordt afgesloten.

    • Benoeming ere-raadsleden en viering uittredende raadsleden

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Franky Van Praet, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Bij het einde van een legislatuur of ten hoogste bij het begin van een nieuwe legislatuur is er de mogelijkheid dat de ere-titel van de functie wordt toegekend.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 17 en 148.
        Bevoegdheid van de eretitels.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 22 oktober 2024 over reglement voor toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters of voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en gegeven de duur en aard van hun mandaten, is het voorstel om volgende personen de ere-titel van hun functie toe te kennen, conform het bestaande reglement:

      • Rony Debeerst
      • Gregory Lagae
      • Ingrid Deblock
      • Edith Poot

       

      Bij geheime stemming.

      Financiële weerslag

      Geen

      Geheime stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Gestemd: Magda Geeroms, Danny Gooris, Veysel Top, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Steven Tielemans, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Mohamed Akaychouh, Nancy Van Harck, Gregory Lagae, Peter Roose, Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Steve Claeys, Stef Panneels, Patrick Vanderauwera, Patrick Hanon
      Stemmen voor: 22
      Stemmen tegen: 0
      Onthoudingen: 0
      Resultaat:

      Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad beslist  om de ere-titel van raadslid aan Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid De Block en Edith Poot te verlenen.

De voorzitter sluit de zitting op 19/11/2024 om 20:45.