De voorzitter opent de zitting op 21/03/2023 om 20:06.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 14 februari 2023 wordt goedgekeurd.
OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil.
Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024.
In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.
De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil.
De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad.
De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend. Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen.
De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar.
De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied.
In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie.
Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.
Niet rechtstreeks. Eventuele inkomsten/uitgaven door de vaststellingen van de gewestelijke vaststellers (dossierkost GAS, inkomst geldboete).
Artikel 1: de GAS-vaststellers Bahram Maaruf, Dirk Verrees, Michael Sobkowiak en Benny Buvens worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.
Artikel 2: de GAS-vaststellers Sonja Wijgers, Kilian Vanherbruggen, Bram Jordens, Stefan Bonhomme en Gert Holderbeke worden geschrapt als gewestelijke vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3 en 5.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 16 maart 2021.
Artikel 3: deze aanstelling geldt tot einde looptijd van het driejarig proefproject van OVAM.
Eén van de elementen in het kader van de aanpassing MJP 2022-2025 was de overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar GO!.
Volgende stappen zijn daarin genomen:
- aankondiging aan de vakbonden (vakbonden lokaal personeel en vakbonden onderwijspersoneel) op 5 december.
- overleg met OVSG, met scholengemeenschap Noordring en met scholengemeenschap secundair onderwijs Brussel - Vlaams-Brabant.
- toelichting en adviesvraag aan de schoolraden GBS De Fonkel en GISO op 19 januari 2023.
- onderhandelingen met de onderwijsvakbonden op 17 februari 2023.
- onderhandelingen met vakbonden lokaal personeel op 22 maart 2023.
De onderhandelingen met GO! verlopen positief op twee vlakken:
- patrimonium
- inzet gemeentelijk personeel in de scholen.
Met betrekking tot het patrimonium is er de bijzonderheid van het nieuwe GISO dat gebouwd is in een DBFM Scholen van Morgen constructie.
Dit betekent dat AGION, als subsidiërende overheid, hier betrokken partij in is.
De betoelaging door AGION dient gewaarborgd te blijven, deze garantie kan maar gegeven worden wanneer de gemeenteraad akkoord gaat met de overname door GO! van het gemeentelijk onderwijs met ingang op 1 september 2023.
Er zal in voorkomend geval een addendum iDBFM contract worden opgemaakt waarbij GO! inrichtende macht wordt ter bevestiging dat GO! rechtstreekse rechtsopvolger wordt.
Met betrekking tot het personeel ten laste van de gemeente, dat nu tewerkgesteld wordt in de twee gemeentelijke scholen, wordt het volgende principe voorgesteld:
2. In overeenkomst met GO! gaan we voor een terbeschikkingstelling
Het overnemen door GO! van het gemeentelijk onderwijs per 1 september 2023 levert budgettaire positief cijfers op inzake het niet langer moeten betalen van het gebouwenbeheer, energierekeningen en aankopen allerlei materialen: de raming hiervoor bedraagt netto ongeveer 500.000 euro per jaar.
De regeling inzake principes patrimonium en personeel maakt dat wij in de periode 2023-2048 zelf nog een kost zullen dragen van om en bij de 350.000 euro in totaal.
Verdere verfijning zal worden voorgelegd met de definitieve beslissing.
Artikel 1: de gemeenteraad is akkoord met de principes inzake overdracht patrimonium GBS De Fonkel en GISO naar GO! met ingang van 1 september 2023, zoals verwoord in de nota in bijlage die deel uitmaakt van deze beslissing.
Artikel 2: de gemeenteraad is akkoord met de principes inzake terbeschikkingstelling poets-, administratief en technisch personeel, vandaag werkzaam in GBS De Fonkel en GISO, zoals in advies en motivering van deze beslissing omschreven.
Artikel 3: de besprekingen met GO! mogen verder gezet worden onder meer met oog op akkoord AGION en iDBFM.
Artikel 4: het definitief akkoord van deze overdracht zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van mei, uiterlijk juni 2023.
Op 1 januari 2023 wijzigden de regels voor sociale huur:
Het intern huurreglement Regimentsberg en de bijhorende formulieren worden door het lokaal bestuur in regel gesteld met de vigerende wetgeving.
Nihil
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het intern huurreglement Regimentsberg goed.
"Intern huurreglement Regimentsberg
1. Inschrijvings- en toelatingsvoorwaarden huurwoningen
- De kandidaat dient minstens 18 jaar te zijn op datum van inschrijving.
- Inkomensvoorwaarde: het inkomen mag niet hoger liggen dan de basisbedragen bepaald door Domus Flandria. De bedragen zijn raadpleegbaar op de website van het lokaal bestuur.
Het recentste aanslagbiljet wordt in aanmerking genomen of bij recente wijziging een ander attest van inkomen.
- Eigendomsvoorwaarde: de kandidaat en de echtgenoot, de persoon met wie u wettelijk samenwoont of de feitelijke partner
- Toelatingsvoorwaarde voor het onroerend bezit en inkomen zijn dezelfde als de voorwaarden, vermeld in artikel 6.12 van dit besluit. Artikel 6.13 en 6.14 zijn van overeenkomstige toepassing. Als artikel 6.14, eerste en tweede lid, 1° tot en met 3°, en 5° en 6°, van toepassing is, voldoet de kandidaat-huurder binnen een jaar na de toewijzing van een sociale huurwoning aan de onroerende bezitsvoorwaarden, vermeld in artikel 6.12. Als de huurder daarvoor gegronde redenen kan aanvoeren, kan hij de verhuurder verzoeken om de termijn van een jaar te verlengen. Als de huurder niet voldoet aan de onroerende bezitsvoorwaarde na een jaar of, in voorkomend geval, na de verlengde termijn, wordt de huurovereenkomst opgezegd.
- Het lokaal bestuur zal bij inschrijving nagaan of de kandidaat beschikt over de basistaalvaardigheid van het Nederlands. Dit is het niveau Nederlands dat overeenstemt met niveau A2 van het Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. De taalkennisvereiste is geen inschrijvings- of toelatingsvoorwaarde, maar een huurdersverplichting. Heeft de kandidaat (nog) geen basistaalvaardigheid Nederlands bij inschrijving of toelating? Dan moet hij hierover beschikken ten laatste twee jaar na aanvang van de huurdersovereenkomst.
- Alle niet-beroepsactieve huurders met arbeidspotentieel moeten zich binnen de 3 maanden na aanvang van de huurovereenkomst inschrijven bij de VDAB. Het gaat om alle niet-werkende huurders met een beroepsactieve leeftijd (tot de leeftijd van 64 jaar), tenzij men door billijkheidsredenen of uitzonderingsvoorwaarden niet in staat is om te werken of actief naar werk te zoeken. De personen die niet aan de voorwaarde moeten voldoen, beschikken (tijdelijk) niet over arbeidspotentieel.
Het gaat om:
- Uitkeringsgerechtigde personen voor wie een uitzondering geldt door billijkheidsredenen, nl. personen die een leefloon ontvangen en over wie het OCMW beslist dat zij door billijkheidsredenen niet kunnen werken.
- Personen die niet kunnen werken door arbeidsongeschiktheid, invaliditeit of een erkende handicap.
2. Toewijzingsregels huurwoningen
Een sociale huurwoning wordt toegewezen door het college van burgemeester en schepenen (CBS).
Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met (zie artikel 6.18 BSH):
tenzij voor de betreffende woning uitzonderlijk om zeer zwaarwichtige redenen tot een versnelde toewijzing wordt beslist.
2.1 De voorrangsregels
De woningen worden toegewezen volgens de chronologische volgorde van de inschrijvingen in het register der kandidaat-huurders voor een sociale huurwoning van het lokaal bestuur Machelen met toepassing van volgende voorrangregels. Verschillende voorrangregels kunnen voor een kandidaat-huurder van toepassing zijn. De effecten van de verschillende voorrangsregels die voor een kandidaat-huurder van toepassing zijn, worden bij elkaar opgesteld.
Krijgen achtereenvolgend voorrang:
2.1.1 Verplichte voorrangregels (artikel 6.19 BSH)
1° De kandidaat-huurder of een van zijn gezinsleden met een fysieke handicap of beperking, uitsluitend als de beschikbare woning door de daarop gerichte investeringen specifiek is aangepast aan de huisvesting van personen met die fysieke handicap of beperking of de kandidaat-huurder die ingeschreven is voor een sociale assistentiewoning, als de beschikbare woning een sociale assistentiewoning is of de kandidaat-huurder die ingeschreven is voor een ADL-woning, als de beschikbare woning een ADL-woning is.
2° De kandidaat-huurder die huurder is van een sociale huurwoning van het lokaal bestuur Machelen die niet-voldoet aan de normen, vermeld in artikel 2.1, § 1, vierde lid, van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
3° De kandidaat-huurder die huurder is van een sociale huurwoning van het lokaal bestuur Machelen en die met toepassing van artikel 6.20, eerste lid, 9°, c) en d), van de voormelde codex moet verhuizen naar een andere sociale huurwoning.
4° De kandidaat-huurder met toepassing van artikel 6.30, vijfde lid, van dit besluit.
5° De kandidaat-huurder die nog geen huurder is van een sociale huurwoning, en die conform artikel 3.30, § 2, tweede lid, artikel 4.3, 5.25; 5.35, 5.41, 5.46 en artikel 5.88, tweede lid, van de voormelde codex, moet worden gehuisvest.
6° De kandidaat-huurder die huurder is van een sociale huurwoning die niet meer voldoet aan de rationele bezetting zonder dat dat te wijten is aan meerderjarige personen die na de aanvang van de huurovereenkomst zijn komen inwonen, alsook de kandidaat-huurder, vermeld in artikel 6.18, vierde lid, van dit besluit, als gezinshereniging plaatsvindt, die wil verhuizen naar een sociale huurwoning van dezelfde verhuurder die aan de rationele bezetting voldoet.
7° De kandidaat-huurder, vermeld in artikel 6.18, vierde lid, van dit besluit.
8° De kandidaat-huurder, die in de gemeente waar de toe te wijzen woning gelegen is, zijn hoofdverblijfplaats had in een onroerend of roerend goed als vermeld in artikel 3.35 van de voormelde codex, op de datum waarop dat conform artikel 3.37, eerste lid, van de voormelde codex in een proces-verbaal is vastgesteld.
9° De kandidaat-huurder die in de gemeente waar de toe te wijzen woning ligt, zijn hoofdverblijfplaats had in een woning op de datum waarop die:
10° De kandidaat-huurder die een ontvoogde minderjarige persoon is.
Let op:
- Een woning, een onroerend goed of een roerend goed kan maar één keer aanleiding geven tot de toepassing van de voorrangsregel, vermeld in het eerste lid, 8° en 9°. Om in aanmerking te komen voor de toepassing van de voorrangsregel, vermeld in het eerste lid, 8° en 9°, moet de kandidaat-huurder de woning, het onroerend of roerend goed sedert ten minste zes maanden bewoond hebben.
- De voorrang, vermeld in het eerste lid, 8°, wordt alleen verleend als de kandidaat-huurder zich uiterlijk twee maanden na de vaststelling in een proces-verbaal heeft ingeschreven in het inschrijvingsregister, vermeld in artikel 6.5 van dit besluit, en als de kandidaat-huurder het onroerend goed of het roerend goed, vermeld in artikel 3.35 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, nog bewoont of in een noodwoning woont.
- De voorrang, vermeld in het eerste lid, 9°, wordt alleen verleend als de kandidaat-huurder zich uiterlijk twee maanden na de datum van de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring heeft ingeschreven in het inschrijvingsregister, vermeld in artikel 6.5. De voorrang geldt niet in de volgende gevallen:
- De kandidaat-huurder kan via een verklaring op erewoord bewijzen dat de gebreken, vermeld in het vierde lid, 3°, niet ten laste van hem kunnen worden gelegd.
- Een kandidaat-huurder die beantwoordt aan de voorwaarden van de voorrangsregel, vermeld in het eerste lid, 6°, kan na de tweede ongegronde weigering van een aanbod tot toewijzing van een woning die beantwoordt aan zijn keuze met betrekking tot het type, de ligging en de maximale huurprijs, geen aanspraak meer maken op die voorrangsregeling. Noodmaatregelen, voor het Vlaamse Gewest, naar aanleiding van het Covid-19 virus: artikel 37 van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 oktober 2020 (BS 3 november 2020 (ed. 1)).
2.1.2 Optionele voorrangsregels
In toepassing van artikel 20 en 27 BSH worden de optionele voorrangsregels vervangen door de lokale toewijzingsregels vermeld in 1.1.3.
2.1.3 Lokaal toewijzingsreglement
Als het lokaal bestuur Machelen wil rekening houden met de lokale binding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen, dan kan het lokaal bestuur daartoe specifieke toewijzingsregels opstellen. Deze toewijzingsregels werden voor het lokaal bestuur Machelen vastgelegd in een toewijzingsreglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Regionaal Woonbeleid Vilvoorde-Machelen, goedgekeurd door de gemeenteraad van Machelen op 18 mei 2010.
Lokale binding is een uitbreiding van de optionele voorrangsregel uit het standaardluik van het BSH. De andere regels uit het standaardluik blijven gelden. De voorrang voor lokale binding geldt pas nadat de verplichte voorrangsregels en de voorrangsregels in het kader van de doelgroepen zijn toegepast.
Daarnaast speelt de voorrang voor lokale binding ook steeds binnen de toepassing van de andere voorrangsregels. De andere voorrangsregels primeren dus op de voorrang wegens lokale binding, maar binnen de toepassing van de andere voorrangsregels heeft lokale binding voorrang op afwezigheid van lokale bindingsfactoren.
Voorrang voor doelgroepen is een aanvulling van het standaardluik van het BSH. Binnen het standaardluik komt dan een nieuwe voorrangsregel voor bepaalde doelgroepen die zal gelden als verplichte voorrangsregel. Deze voorrangsregel komt vooraan de verplichte voorrangsregels van het standaardregime. Daarnaast blijven de andere regels uit het standaardluik gelden zoals de rationele bezetting en de chronologische volgorde.
De woningen die voor deze doelgroep worden voorbehouden zijn:
Personen kwetsbaar naar mobiliteit: dit zijn personen die hun verminderde mobiliteit kunnen staven met een medisch attest van een huisarts of een gespecialiseerde arts.
De woning die door deze doelgroep wordt voorbehouden is:
Deze sociale huurwoningen, kunnen enkel met voorrang worden toegewezen aan kandidaat-huurders die aan de voorwaarde van rationele bezetting voldoen.
De toepassing van dit lokaal toewijzingsreglement wijzigt niets aan de inschrijvings- en toelatingsvoorwaarden zoals bepaald in het BSH.
2.2 Rationele bezetting
2.2.1 Aantal personen
De bepaling van de bezetting van het hele patrimonium gebeurt op de grond van de gezinssamenstelling en per type woning. Hierbij wordt rekening gehouden met de grootte van de woonkamer, het aantal slaapkamers en de grootte ervan.
Er zijn enkel éénslaapkamerappartementen, gelegen op de gelijkvloers of de 1ste verdieping.
Voor wat het patrimonium van het lokaal bestuur Machelen betreft, geldt dat per slaapkamer maximaal twee personen kunnen worden gehuisvest.
Mogelijke keuzes per gezinssamenstelling: alleenstaande of koppel
Elk appartement die niet rationeel bezet wordt, wordt beschouwd als zijnde onaangepast aan de gezinssituatie van de huurder of de kandidaat-huurder.
2.2.2 Fysieke toestand
Indien de woning niet aangepast is aan de fysieke toestand van de huidige huurder, kan er een nieuwe aanvraag gedaan worden voor een andere woning. Indien er kan aangetoond worden dat de woning niet aangepast is voor de huurder, kan de voorrang (6°) worden toegekend. De bewijzen hiervoor moeten aangeleverd worden door de kandidaat-huurder en gebeurt op basis van een formulier ingevuld door een erkend geneesheer.
2.3 Kandidaat huurder
2.3.1 Weigering van de toepassing (artikel 5.24 BSH)
Het lokaal bestuur Machelen kan de toewijzing van een woning gemotiveerd weigeren als de kandidaat-huurder huurder is of is geweest van een sociale verhuurder en van wie de huurovereenkomst is beëindigd op basis van een ernstige of blijvende tekortkoming van de huurder met betrekking tot zijn verplichtingen[1] of die een woning van een sociale verhuurder bewoont of heeft verlaten voor zover wordt aangetoond dat hij ernstig of blijvend zijn verplichtingen niet is nagekomen.
Als de huurovereenkomst werd beëindigd wegens wanbetaling aan een sociale verhuurder, kan het lokaal bestuur Machelen de toewijzing van een woning weigeren als de kandidaat-huurder op het ogenblik van de toewijzing de schulden bij die verhuurder nog niet heeft afgelost. Wanneer de kandidaat-huurder in budgetbeheer of budgetbegeleiding is bij het OCMW of een andere door de Vlaamse Gemeenschap erkende instelling voor schuldbemiddeling, kan het lokaal bestuur Machelen de toewijzing slechts weigeren als op het ogenblik van de toewijzing minder dan 75% van de schulden bij de sociale verhuurder zijn afgelost. Het lokaal bestuur Machelen kan de toewijzing niet weigeren als de kandidaat-huurder is toegelaten tot een collectieve schuldenregeling[2] en er is een minnelijke of gerechtelijke aanzuiveringsregeling opgesteld.
In uitzonderlijke gevallen kan het lokaal bestuur Machelen de toewijzing van een woning weigeren aan een kandidaat-huurder voor zover wordt aangetoond dat de toewijzing aan de kandidaat-huurder een ernstige bedreiging vormt voor de fysische of psychische integriteit van de bewoners.
In plaats van een toewijzing te weigeren kan het lokaal bestuur Machelen de kandidaat-huurder verplichten om begeleidende maatregelen te aanvaarden.
2.3.2 Keuze
De kandidaat-huurder kan zijn keuze of voorkeur enkel sterk bepalen wanneer hij dit motiveert.
Een beperking omwille van medische redenen, wordt gestaafd door een ingevulde medische verklaring of een doktersattest.
2.3.3 Bezichtiging
Wanneer het lokaal bestuur Machelen de kandidaat-huurder een aanbod doet voor het huren van een flat, dient hij binnen de 5 werkdagen na postdatum van de brief contact op te nemen voor het bezichtigen van de flat. De contactgegevens van de betrokken dienst staan vermeldt op de aanbodbrief. Na het bezichtigen van de flat, dient de kandidaat-huurder binnen de 15 werkdagen (vanaf de datum van uitnodiging) het bijgevoegd reactieformulier ingevuld en ondertekend terug te bezorgen aan het lokaal bestuur Machelen, Woluwestraat 1 te 1830 Machelen.
[1] De huurovereenkomst werd beëindigd op basis van artikel 6.33, 1ste lid 2° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
[2] Overeenkomstig de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van in beslag genomen onroerende goederen.
2.3.4 Actualisatie
Het inschrijvingsregister wordt in elk oneven jaar geactualiseerd. Het lokaal bestuur Machelen koos ervoor om de reactie op de brief over de actualisering verplicht te maken. De kandidaat-huurder heeft maximaal 15 werkdagen na postdatum om te reageren op de actualisatiebrief. Bij gebrek aan reactie wordt een herinneringsbrief verstuurd en krijgt de kandidaat-huurder nogmaals 15 werkdagen na postdatum om te reageren.
2.3.5 Schrapping
Tot schrapping van een kandidatuur uit het inschrijvingsregister wordt overgegaan in volgende situaties:
1° De kandidaat-huurder heeft een woning die hem is toegewezen door het lokaal bestuur Machelen, aanvaard.
2° De kandidaat-huurder voldoet bij actualisering niet meer aan de inkomensvoorwaarde.
3° De kandidaat-huurder voldoet niet aan de toelatingsvoorwaarden op het moment dat het lokaal bestuur Machelen een woning aanbiedt voor zover het aanvaarden van de woning door de kandidaat-huurder aanleiding zou geven tot het toewijzen van de woning.
4° De kandidaat-huurder werd ingeschreven ingevolge onjuiste of onvolledige verklaring of gegevens. Deze zijn te kwader trouw afgelegd of gegeven.
5° De kandidaat-huurder vraagt zelf om geschrapt te worden. Hij verzoekt hierom schriftelijk.
6° De kandidaat-huurder weigert of reageert een tweede maal niet wanneer een woning wordt aangeboden die aan zijn keuze qua ligging, type en maximale huurprijs voldoet, op voorwaarde dat tussen de eerste weigering of het uitblijven van een reactie en het volgende aanbod van een andere woning een periode verlopen is van ten minste
drie maanden[3]. Het lokaal bestuur Machelen kan omwille van zwaarwichtige redenen beslissen van de schrapping af te zien. Het lokaal bestuur Machelen brengt de kandidaat-huurder bij het aanbod van een andere woning uitdrukkelijk op de hoogte dat bij een weigering of niet-reageren op het aanbod zijn kandidatuur wordt geschrapt. De kandidaat-huurder krijgt vijftien werkdagen om te reageren, vanaf de postdatum van de brief waarmee het aanbod wordt gedaan.
[3] Tijdens de periode tussen twee aanbiedingen (minimum drie maanden) biedt het gemeentebestuur Machelen geen woningen aan aan de kandidaat-huurder. De kandidaat-huurder kan echter verzoeken om in deze periode bepaalde woningen toch aangeboden te krijgen indien hij voor die woningen de eerstvolgende op de wachtlijst is. Het gemeentebestuur Machelen schrapt de kandidaat-huurder wanneer hij het aanbod van één van die woningen weigert. De Kandidaat-huurder wordt door het gemeentebestuur Machelen van dit recht op de hoogte gebracht na de eerste weigering of na het eerste niet-reageren.
7° De kandidaat-huurder reageert niet of niet tijdig op de brief en de herinneringsbrief bij de actualisering van het register op voorwaarde dat hij maximaal 15 werkdagen, vanaf de postdatum van de brief, krijgt om te reageren en na de herinneringsbrief maximaal 15 werkdagen, vanaf de postdatum van de herinneringsbrief.
8° Een brief keert onbesteld terug bij actualisering van het inschrijvingsregister of bij aanbod van een woning. De brief is naar het laatst bekende adres gezonden (zoals vermeld in het Rijksregister), tenzij de kandidaat-huurder het lokaal bestuur Machelen uitdrukkelijk heeft gevraagd om de briefwisseling naar een ander adres te verzenden. Het lokaal bestuur Machelen heeft mij dan op dit ander adres aangeschreven.
Het lokaal bestuur Machelen meldt een schrapping uit het inschrijvingsregister schriftelijk aan de kandidaat-huurder, tenzij de brief onbesteld terugkeert. Een kandidaat-huurder die huurder wordt (schrappingsgrond 1°), ontvangt geen bevestiging van de schrapping.
De kandidaat-huurder kan het lokaal bestuur Machelen verzoeken om hem een bepaalde tijd geen woning aan te bieden. Hij moet hiervoor gegronde redenen aanvoeren die geen afbreuk doen aan zijn woonbehoeftigheid. Dit verzoek wordt niet in aanmerking genomen als weigering van een woning.
2.3.6 Wijziging
Als personen zich samen als kandidaat-huurders inschrijven onder hetzelfde inschrijvingsformulier en daarna beslissen niet langer samen kandidaat te zijn, bestaan volgende mogelijkheden:
2.3.7 Dubbele inschrijving
Een inschrijving is een dubbele inschrijving wanneer de kandidaat-huurder(s) reeds beschikken over een actieve inschrijving in het inschrijvingsregister. De aanvrager(s) en de gezinssamenstelling van beide inschrijvingen zijn volledig identiek. Het lokaal bestuur Machelen schrapt deze dubbele inschrijving en behoudt enkel de inschrijving met de laagste inschrijvingsnummer en oudste inschrijvingsdatum. Informatie uit het dossier van de geschrapte inschrijving wordt gevoegd bij de inschrijving die behouden blijft. Het lokaal bestuur Machelen brengt de kandidaat-huurder hiervan schriftelijk op de hoogte.
2.4 De zorg voor een optimale leefbaarheid
Bij het ondertekenen van de huurovereenkomst krijgt de huurder een reglement van inwendige orde. Dit reglement dient strikt nageleefd te worden. Bij niet-naleving kan de opzeg betekend worden.
3. Huurwaarborg
De huurwaarborg geldt als garantie voor het naleven van de huurdersverplichtingen door de huurder.
De basis voor de berekeningen van de waarborgsom is de basishuurprijs. De huurwaarborg bedraagt maximaal drie maanden de basishuurprijs.
De huurder heeft het recht om de waarborg met maandelijkse betalingen samen te stellen. In dat geval bedraagt de waarborg maximaal 2 keer de basishuurprijs. Als de huurder hiervan gebruik wenst te maken, betaalt hij daarvoor een administratieve vergoeding zoals vastgelegd in het BSH en dient de 1e schrijf huurwaarborg (gelijk aan 1 maand huur) vooraf betaald te worden. De rest wordt verdeeld over 18 maanden.
4. Huurlasten
Aan huren ven verhuren zijn kosten en lasten verboden. In het BSH bijlage 27 staat vermeld wie wat betaalt.
Er wordt gewerkt met maandelijkse voorafbetalingen. Jaarlijks wordt er een overzicht opgesteld van de gemaakte kosten en lasten. Indien de kosten en lasten hoger liggen dan de aangerekende voorafbetaling, zal het lokaal bestuur deze ten laste nemen aan de hand van een jaarlijkse gemotiveerde beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
5. Privacy Policy
Door de aard van onze organisatie moeten we veel persoonsgegevens verwerken. We willen ervoor zorgen dat uw gegevens beschermd zijn en we ze alleen gebruiken waar nodig. Daarom respecteren wij de hoogte privacynormen, inclusief de privacywet General Data Protection Regulation (GDPR) of in het Nederlands de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die sinds 25 mei 2018 geldt. Bij de inschrijving ontvangt de kandidaat-huurder een omstandige privacyverklaring waarin alle gegevensuitwisselingen staan die het lokaal bestuur Machelen uitvoert."
De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een presentatie, terwijl een retributie een bedrag is dat we betalen voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.
De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden als afvaltarieven best al retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan de tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technische dan wel politieke beslissingen. Het college krijgt de taak deze beslissingen uit te voeren.
In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkt is het aangewezen om de afvalterreinen voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van deze kostaanpassingen zonder al te grote schokken verloopt. De kosten van de intercommunale zijn zeer sterk gebonden aan de prijzen voor stookolie en aan de loonkosten. Wanneer de tarieven voor dienstverlening onvoldoende de kostprijs dekken, zal dit een negatieve impact hebben op de vennotenbijdrage en op deze wijze op de gemeentelijke financiën.
Het is belangrijk dat de gemeenten in deze tijden voldoende financiële middelen behouden om de sterke sociale noden en noodzakelijke investeringen te kunnen doorvoeren.
De intercommunale zal verder blijven inzetten op verbeterd sorteergedrag en afvalpreventie, zodat de globale kost voor de inwoners zoals in de voorbije jaren verder kan dalen. Het heeft evenwel beleidsmatig geen zin om de "vervuiling" van een beperkte groep inwoners met bovengemiddeld veel afval verder te subsidiëren ten kosten van de gemeentelijke financiële slagkracht. Dit zou bovendien conform Vlarema niet toegelaten zijn.
Vanaf 1 april 2023 wordt er een retributie op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven, het huidige belastingreglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven.
In regel stellen met beleid en beslissingen Vlaamse regering.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opheffing van het belastingreglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 september 2021 vanaf 1 april 2023.
De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een presentatie, terwijl een retributie een bedrag is dat we betalen voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.
De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden de afvaltarieven best als retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan de tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technische dan wel politieke beslissingen. Het college krijgt de taak deze beslissingen uit te voeren.
In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkten is het aangewezen om de afvalterreinen voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van de kostaanpassingen zonder al te grote schokken verloopt. De kosten van de intercommunale zijn zeer sterk gebonden aan de prijzen voor stookolie en aan de loonkosten. Wanneer de tarieven voor dienstverlening onvoldoende de kostprijs dekken, zal dit een negatieve impact hebben op de vennotenbijdrage en op deze wijze op de gemeentelijke financiën.
Het is belangrijk dat de gemeenten in deze tijden voldoende financiële middelen behouden om de sterke sociale noden en noodzakelijke investeringen te kunnen doorvoeren.
De intercommunale zal verder blijven inzetten op verbeterd sorteergedrag en afvalpreventie, zodat de globale kost voor de inwoners zoals in de voorbije jaren verder kan dalen. Het heeft evenwel beleidsmatig geen zin om de "vervuiling" van een beperkte groep inwoners met bovengemiddeld veel afval verder te subsidiëren ten koste van de gemeentelijke financiële slagkracht. Dit zou bovendien conform Vlarema niet toegelaten zijn.
De ruime vrijstelling voor aanvoer van recycleerbaar afval op de recyclageparken blijft behouden en kan niet zonder toestemming van de gemeenteraad worden gewijzigd. Voor 15 andere afvalsoorten blijft de gratis aanvoer op het recyclagepark gelden.
Positief advies: belastingreglement wordt opgeheven, retributiereglement wordt ingevoerd.
De retributies worden geïnd door de intercommunale Incovo. Op die manier dragen ze bij aan het verlagen van de werkingstoelage die wij jaarlijks aan Incovo moeten betalen voor de verwerking van ons huishoudelijk afval.
De werkingstoelage die wij jaarlijks aan Incovo betalen is voorzien op budgetsleutel GE-6490000-030000-GBB-Wonen-Financiën en bedraagt in 2023, 543.684,31 euro.
Enig artikel: vanaf 1 april 2023 wordt volgende retributie op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven:
"Retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 1: Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)
A. Afvalzakken
De ophaling van restafval gebeurt uitsluitend en verplicht in restafvalzakken die het kenmerk van Incovo dragen.
De distributie van de voorgeschreven restafvalzakken gebeurt in samenwerking met Incovo. Zij worden te koop aangeboden bij Incovo en bij de handelsondernemingen aan het vastgesteld tarief.
De afvalzakken worden verkocht tegen volgende prijs:
B. Gft-container
Inwoners kunnen voor de ophaling van gft-afval beroep doen op gft-containers die door Incovo worden ter beschikking gesteld. Gft-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.
De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker):
Voor een gft-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni 120 euro
Van 1 juli tot 30 september 70 euro
Van 1 oktober tot 31 december 40 euro
Voor een gft-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni 75 euro
Van 1 juli tot 30 september 45 euro
Van 1 oktober tot 31 december 25 euro
Voor een gft-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni 25 euro
Van 1 juli tot 30 september 15 euro
Van 1 oktober tot 31 december 10 euro
C. Groot restafval - AEEA - snoeihout
De ophaling van groot restafval gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen de prijs van 30 euro per begonnen m³.
Voor AEEA (elektrische apparatuur) geldt een vaste ophaalkost van 15 euro, ongeacht de aangeboden hoeveelheid.
Voor snoeihout geldt een tarief van 10 euro per m³.
De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via bancontact.
D. Platenzak voor gebonden asbesthoudend bouwmateriaal
De ophaling van de platenzak gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen een tarief van 30 euro per platenzak met afmetingen 3.10 - 1.10 - 0.30 meter. Bij de platenzak wordt ook veiligheidspak, handschoenen en een stofmasker bijgeleverd.
De platenzak kan worden aangekocht op de recyclageparken van Incovo of op de hoofdzetel. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.
Artikel 2: Brengmethode (recyclagepark)
Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Incovo. De wijze van betaling geschiedt op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Incovo of door elektronische betaling via Bancontact.
De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de gelende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.
Volgende categorieën worden onderscheiden:
Categorie 1: Volume tot 0,25 m³
Categorie 2: Volume tussen 0,25 en 0,5 m³
Categorie 3: Volume tussen 0,5 en 1 m³
Categorie 4: Volume tussen 1 en 1,5 m³
Categorie 5: Volume tussen 1,5 en 2 m³
Categorie 6: Volume tussen 2 en 3 m³
Volgende tarieven worden gehanteerd in euro
|
Groot restafval en asbest |
Recycleerbaar (groen, harde plastics, hout en zuiver steen) |
Gemengd bouwafval |
Categorie 1 |
5 |
2,50 |
6,25 |
Categorie 2 |
10 |
5 |
12,50 |
Categorie 3 |
20 |
10 |
25 |
Categorie 4 |
30 |
15 |
37,50 |
Categorie 5 |
40 |
20 |
50 |
Categorie 6 |
60 |
30 |
75 |
In afwijking van bovenstaande tarieven wordt voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van 10 euro.
Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Bij een jaarlijkse aanvoer per gezind voor meer dan 100 euro, worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.
Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO's en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt eenmalig 20 euro administratiekost aangerekend.
Artikel 3: Ondergrondse inzameling (uitsluitend voor de bewoners rondom sorteerpunten)
Het bedrag van de retributie voor de ondergrondse inzameling wordt als volgt vastgesteld:
Fractie Tarief
A) Restafval
Per dumping van restafval in de 30 liter trommel 1,15 euro
De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van, restafval.
B) Gft
Per dumping van gft in de 15 liter trommel 0,25 euro
De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van gft.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling van restafval en gft zijn de retributie verschuldigd bij het openen van de trommel van de container door middel van de door Incovo verstrekte badge. Via het klantenportaal van Incovo kan een geldelijk tegoed worden opgeladen op de klantenrekening geassocieerd met de badge. Het correcte belastingbedrag wordt dan afgetrokken bij het openen van de trommel.
C) Verstrekken van een bijkomende badge of een nieuwe badge na verlies 5 euro
De retributie is verschuldigd door eenieder die bij herhaling voor hetzelfde adres een badge voor gebruik van de ondergrondse containers aanvraagt.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling en hiervoor bij herhaling (tweede, derde, vierde ... keer) een toegangsbadge aanvragen zijn dit bedrag verschuldigd bij de aanvraag van de badge via het klantenportaal. Dit bedrag wordt voor verzending afgetrokken van het tegoed op de klantenrekening geassocieerd met de badge.
Artikel 4: het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo wordt gemachtigd om de retributies zoals vermeld te innen.
Conform de bepalingen van het Vlarema dienen de gevraagde afvaltarieven de weerslag te zijn van de werkelijke kost in toepassing van het principe "de vervuiler betaalt". Het college van burgemeester en schepenen dient deze aanpassingen door te voeren, op vraag van de raad van bestuur van Incovo dat zich hiervoor baseert op de kostprijscalculatie van de intercommunale conform Vlarema, zonder doorrekening van de overheadkosten.
Voor wat betreft de tarieven op de recyclageparken mag de kostprijs van de vaste infrastructuur en de vaste personeelsleden niet in de kostprijs aan de inwoner verrekend worden, wel de totale kosten voor de verrekend worden, wel de totale kosten voor de verwerking en het transport van het afval.
Het principe dat ieder gezin jaarlijks een equivalente hoeveelheid van 2,5 m³ recycleerbare afvalstoffen gratis op het recyclagepark mag aanbrengen dient gevrijwaard te worden.
Artikel 5: de retributie moet contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Wanneer de contante betaling uitzonderlijk niet mogelijk is, wordt de retributie betaald binnen de 14 dagen nadat de betalingsuitnodiging verzonden is. Wanneer een herinnering vereist is (saldo onder nul en betalingstermijn is verlopen), wordt deze digitaal of per post verstuurd en worden er geen administratiekosten aangerekend. Wanneer een aanmaning vereist is (saldo onder nul en niet-betaling binnen de 14 dagen na de herinnering), wordt deze aangetekend verstuurd en worden 25 euro administratiekosten aangerekend. Het volledige verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Artikel 6: dit besluit treedt in werking op 1 april 2023.
Artikel 7: de gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2021 houdende het vaststellen van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven met ingang van 1 april 2023.
Artikel 8: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Incovo en Ovam."
In het retributiereglement parkeren, voorgelegd ter goedkeuring op de gemeenteraad van 21 maart 2023, worden andere tarieven gehanteerd voor aanmaningen die in het kader van dat retributiereglement verzonden worden.
We voorzien daarom in ons algemeen reglement een uitzondering voor de retributies die voortvloeien uit het retributiereglement parkeren.
We voegen het artikel toe dat zegt: 'Dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.'.
Geen
Artikel 1: het retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 maart 2022, wordt opgeheven.
Artikel 2: er wordt voor de dienstjaren 2022 tot en met 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.
Artikel 3: dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.
Artikel 4: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:
1e aanmaning per gewone brief: geen kosten
2e aanmaning per aangetekend schrijven: 7 euro
Per bijkomend aangetekend schrijven: 7 euro.
Artikel 5: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).
Artikel 6: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.
Artikel 7: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, wordt een administratieve kost van 25 euro aangerekend per openstaande vordering.
Artikel 8: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
In uitvoering van het door de gemeenteraad in maart 2022 goedgekeurde mobiliteitsplan, wordt het parkeerbeleid uitgerold.
De druk op het parkeren in Machelen en Diegem is groot.
Daarenboven is er weinig ruimte om bijkomende parkings te voorzien.
Er zijn al veel publieke parkings in vele wijken en onlangs was er nog de uitbreiding van het parkeren op sportcomplex Calenberg.
Tevens zijn er veel parkeerplaatsen in de straten.
Daarom wenst de gemeente een retributie te heffen op het parkeren.
De gemeente Machelen-Diegem is één van de snelst groeiende gemeenten in Vlaanderen. De gemeente start daarom met een duurzaam parkeerbeleid dat in evolutie zal zijn de komende jaren. Het parkeerbeleid start vanuit de volgende principes:
a) De beschikbare parkeerruimte in Machelen en Diegem wordt zoveel mogelijk gevrijwaard voor parkeerruimte voor de inwoners van, werknemers in en bezoekers van Machelen en Diegem.
b) We vermijden te allen tijde dat langparkeerders die niet wonen of werken in de gemeente ruimte innemen in de straten van Machelen en Diegem door het straatparkeren te beperken tot 4u.
c) Werknemers in de gemeente kunnen parkeren op de buurtparkings waar we de duurtijd van het straatparkeren uitbreiden tot 11 uur of ze kunnen gebruik maken van een parkeerabonnement.
d) Voor de handel voorzien we kortparkeren via Shop&Go plaatsen.
Het parkeerbeleid wordt zo een middel om het evenwicht tussen gebruik van de auto en andere vervoersmiddelen te veranderen, mede vanuit het oog van bekomen van de modalshift, de volksgezondheid, de verkeersveiligheid, het ontharden en vergroenen van het openbaar domein, ...
We wensen hierbij de bereikbaarheid niet in het gedrang te brengen en dat iedereen vlot moet kunnen gaan en staan waar hij of zij wil.
Het nieuwe parkeerbeleid gaat uit van de volgende basisbeginselen:
De ontvangsten zijn geraamd op minimaal 100.000 euro en voorzien op budgetsleutel GE-7060001-020000-14-3.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het retributiereglement parkeren goed.
"Retributiereglement parkeren op openbaar domein
Hoofdstuk I. Definities
Artikel 1: Definities
Retributiebiljet: het ticket/biljet dat je krijgt waarop staat wat je moet betalen indien je een retributie krijgt.
Gemeentelijke parkeerkaart: de gemeentelijke parkeerkaart (bewonerskaart, parkeerkaart autodelen, parkeerabonnement, …) vervangt de parkeerschijf in de parkeerzones die gespecifieerd zijn in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’.
De verschillende types gemeentelijke parkeerkaarten:
Parkeerzone: de indeling van de straten en gebieden in zones beperkt in tijd zoals wordt vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen in een besluit ‘parkeerzonering’.
Zone parkeren met beperkte duurtijd, of blauwe zone: in een zone met beperkte duurtijd voor parkeren, of blauwe zone, moet het voertuig de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de beperkte parkeerduur indien men niet over een vergunning beschikt die het recht geeft om langer te parkeren. Zoniet, betaalt men een retributie.
Shop&go: parkeerplaats of parkeerzone met beperkte parkeerduur aangeduid door middel van het verkeersbord Fig. E9b aangevuld met een onderbord type VIIc dat de parkeerduur beperkt tot 30 minuten elke dag van 7 uur tot 20 uur, behalve op zon- en feestdagen en op 11 juli.
Parkeerinformatiebord: een informatiebord waarop alle informatie met betrekking tot het parkeerbeleid in de zone van het bord staat.
Provider: een dienstverlener (aangeduid door de gemeente Machelen, of een door de gemeente Machelen aangestelde concessiehouder) die op digitale wijze (bv. via app, en/of internet en/of sms, en/of …) de mogelijkheid biedt aan parkeerders om onder bepaalde modaliteiten een parkeerrecht te verwerven en/of om een parkeersessie te starten en te stoppen.
Verkeersreglement: koninklijk besluit van 1 december 1975 betreffende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Openbare weg: alle wegen met inbegrip van fietspaden, bermen en trottoirs die eigendom zijn van de gemeentelijke of gewestelijke overheid in de zin van het verkeersreglement.
Met openbare weg gelijkgestelde plaatsen: parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, tweede lid, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Kentekenplaat: in het algemeen moet een voertuig voorzien zijn van een kentekenplaat om tot het verkeer op de openbare weg toegelaten te worden. Er bestaan verschillende kentekenplaten die elk beantwoorden aan een specifieke situatie.
Hoofdstuk II. Stratenzones
Artikel 2: Parkeerzones
De verschillende zones die van toepassing zijn in de gemeente Machelen zijn terug te vinden in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen’ dat kan geraadpleegd worden op de website van het lokaal bestuur.
De afbakening van de parkeerzones is een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk III: Retributie
Artikel 3: Toepassing retributie
§1. Er wordt, met ingang ten vroegste op 1 april 2023 en eindigend op 31 december 2025, een retributie op het parkeren van motorvoertuigen, aanhangwagens of onderdelen op de openbare weg, op parkeerplaatsen grenzend aan de openbare weg en op plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg waar parkeren toegelaten is en waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.
§2. Er wordt een retributie gevestigd
• Op het parkeren van een motorvoertuig, aanhangwagen of onderdelen op de plaatsen in de gemeente Machelen binnen de zones met beperkte parkeertijd waar parkeren krachtens een politiereglementering of andere gemeentelijk beleid toegelaten is. De bijzondere voorwaarden voor Machelen inzake retributie op parkeren in de blauwe zone, met inbegrip van de begin- en einduren en minimum uren, zijn vastgelegd in het meest recent goedgekeurde besluit 'parkeerzones in Machelen'.
• Op de afgifte van (digitale) gemeentelijke parkeerkaarten, bedoeld in de artikelen 27.1, 27.3 en 27 ter van het Verkeersreglement, waardoor het mogelijk wordt de parkeerfaciliteiten te benutten.
Artikel 4: Retributieplichtige
§1. De retributie geldt per geparkeerd voertuig en is verschuldigd door de houder van de kentekenplaat of van de houder van de aanhangwagen of de onderdelen.
Artikel 5: Tarief retributie
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
§1. Voor de maximale parkeerduur die toegelaten is in de zones met beperkte parkeerduur die bepaald wordt in artikel 27.1.2 van het Verkeersreglement en verder gespecifieerd in het meest recent goedgekeurde besluit ‘parkeerzones in Machelen’: gratis.
§2. De bestuurder die voor een langere periode dan bepaald door dit retributiereglement en het meest recent goedgekeurde besluit ‘parkeerzones in Machelen’ verkiest te parkeren in een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) tijdens de geldigheidsduur van deze blauwe zone en niet beschikt over een ander parkeerrecht voor deze zone, kan parkeren tegen betaling van een retributie van 25,00 euro per dag in alle zones behalve in de Shop&Go zone waar de retributie 50,00 euro per dag is.
Deze retributie geeft recht op een parkeertijd van maximum 13 uren (of tot het einde van diezelfde dag) vanaf het moment van de vaststelling die vermeld wordt op het retributiebiljet tot maximum het einde van de dag van de vaststelling.
Deze vaststelling wordt op het retributiebiljet minimaal vermeld als ‘retributie’.
§3. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart voor bewoners of zelfstandigen met adres op eigen domicilie: personen die hun domicilie hebben in de gemeente Machelen (en die voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart) kunnen aanspraak maken op maximaal 4 bewonerskaarten voor personenwagens per domicilie-adres tegen volgende tarieven:
• 1e bewonerskaart: 0 euro per jaar
• 2e bewonerskaart: 120 euro per jaar
• 3e bewonerskaart: 500 euro per jaar
• 4e bewonerskaart: 500 euro per jaar
§4. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart voor voertuigen ingeschreven als lichte vracht voor bewoners of zelfstandigen met adres op eigen domicilie: personen die hun domicilie hebben in de gemeente Machelen (en die voldoen aan de voorwaarden zoals vastgelegd in het ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart) kunnen aanspraak maken op maximaal 2 bewonerskaarten per domicilie-adres tegen volgende tarieven:
§5. Als er op hetzelfde domicilie bewonerskaarten voor zowel personenwagens als lichte vrachten worden aangevraagd, wordt eerst de tarifering voor lichte vracht aangerekend. Indien er bijkomend nog bewonerskaarten voor personenwagens worden aangevraagd, wordt het tarief van 3de en 4de bewonerskaart gehanteerd.
§6. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen (artikel 9), zorgparkeren (artikel 11) en specifieke dienstverleners (artikel 12): gratis.
§7. Voor de afgifte van de gemeentelijke parkeerkaart met abonnementsformule voor werknemers van of werkgevers met een zaak of bedrijf in de blauwe zone of voor bestuurders zonder werk- of domicilie-adres in Machelen die wensen te parkeren in een blauwe zone van Machelen: tegen volgende tarieven met een maximum van 4 abonnementen per adres:
De kostprijs voor de bijkomende abonnementen die enkel via gemotiveerd schrijven (artikel 10 §6) kunnen bekomen worden, is 2 000 euro/per abonnement.
Hoofdstuk IV: Parkeren in de zones met beperkte parkeerduur
Artikel 6: Richtlijnen inzake aanmelden in de blauwe zone waar een beperkte parkeerduur van toepassing is
§1. Reglementair aanmelden in de blauwe zone:
De gemeentelijke parkeerkaart vervangt de parkeerschijf in de parkeerzones waar de gemeentelijke parkeerkaart geldig is.
§2. Het voertuig moet de parkeerplaats verlaten hebben uiterlijk bij het verstrijken van de vergunde parkeerduur.
§3. Indien een langere parkeerduur dan de duurtijd van die van toepassing is in de parkeerzone gewenst is, dient een alternatief parkeerrecht te worden gekozen.
§4. De gebruiker die digitaal niet aanmeldt in de zone met beperkte parkeerduur, geen parkeerschijf legt en niet beschikt over een gemeentelijke parkeerkaart die van toepassing is in de zone wordt geacht te kiezen voor de betaling van het retributietarief (zie artikel 5, §2).
§5. De gebruiker van een digitale betaalmethode kan noch de gemeente, noch de concessiehouder of diens onderaannemers, noch de provider aansprakelijk stellen voor de gebrekkige werking of een defect van de digitale betaalmethode.
§6. Bij de registratie van de kentekenplaat is de retributieplichtige verantwoordelijk voor het juist invoeren van de kentekenplaat van zijn/haar voertuig.
§7. Enkel in geval van gebruik van de parkeerschijf dient deze achter de voorruit gelegd te worden, of als er geen voorruit is, op het voorste deel van het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel, aangezien de andere parkeerrechten (digitale aanmelding in de blauwe zone, aanmelding via SMS of gemeentelijke parkeerkaart) digitaal worden toegekend.
§8. Een parkeerrecht is enkel geldig voor het voertuig of de aanhangwagen of het onderdeel waarvoor het aangekocht of aangemeld werd, is niet overdraagbaar en niet-restitueerbaar.
Hoofdstuk V. Gemeentelijke parkeerkaart
Artikel 7: Voorwaarde gebruik gemeentelijke parkeerkaart
§1. De gemeentelijke parkeerkaart mag enkel gebruikt worden voor het voertuig waarvan de kentekenplaat erop aangeduid is of voor de aanhangwagen of de onderdelen waarvan het merk en chassisnummer erop aangeduid is indien er geen inschrijving verplicht is.
§2. Per gemeentelijke parkeerkaart mag er maximaal 1x/jaar van kentekenplaat of merk en chassisnummer gratis gewijzigd worden, nadien zal hier een administratieve kost van 5 euro worden aangerekend.
§3. Per adres heeft men maximaal recht op 4 gemeentelijke parkeerkaarten, uitgezonderd een ongelimiteerd aantal gemeentelijke parkeerkaarten voor autodelen.
Artikel 8: Richtlijnen/specificaties inzake aanvragen bewonerskaart
§1. Een gedomicilieerde inwoner kan een bewonerskaart aanvragen voor het voertuig, de aanhangwagen of onderdelen dat op zijn/haar naam ingeschreven staat of waarvan hij/zij de vaste bestuurder is. Voor salariswagens, bedrijfswagens en dienstwagens is een attest van de werkgever vereist om de bewonerskaart aan te vragen.
§2. De bewonerskaart heeft een geldigheidsduur van 1 jaar vanaf de datum van uitreiking en ten vroegste vanaf 1 april 2023.
§3. De bewonerskaart wordt digitaal afgeleverd en wordt slechts aan 1 kentekenplaat of, in geval de aanhangwagen of het onderdeel niet moet worden ingeschreven, aan 1 merk en chassisnummer gekoppeld. De bewonerskaart kan enkel gebruikt worden voor het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel waarvan de kentekenplaat of het merk en het chassisnummer erop aangeduid is en voor de welbepaalde zone die aan de kaart gekoppeld is.
§4. De titularis van de bewonerskaart betaalt het eventueel verschuldigde bedrag bij het aanmaken van de digitale bewonerskaart.
§5. Bewoners in het bezit van een bewonerskaart zijn de retributie niet verschuldigd voor het parkeren in de parkeerzones die aan de bewonerskaart gekoppeld zijn.
Artikel 9: Richtlijnen/specificaties inzake aanvragen parkeerkaart voor autodelen
§1. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor voertuigen die gebruikt worden door een door de gemeente Machelen erkende autodeelorganisatie op voorwaarde dat het voertuig voorzien is van een gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen. Dit geldt niet op Shop&Go-plaatsen.
§2. De gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen heeft een geldigheidsduur van 5 jaar vanaf de datum van uitreiking.
§3. De gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen wordt digitaal afgeleverd en wordt slechts aan 1 kentekenplaat gekoppeld. De gemeentelijke parkeerkaart voor autodelen kan enkel gebruikt worden voor het voertuig waarvan de kentekenplaat erop aangeduid is en voor de welbepaalde zone die eraan gekoppeld is.
Artikel 10: Richtlijnen/specificaties inzake aanvragen parkeerkaart met abonnementsformule
§1. Een werknemer die werkt voor een bedrijf of werkgever met een bedrijf of handelszaak in de blauwe zone van Machelen-Diegem of een bezoeker van de blauwe zone van Machelen-Diegem kan een parkeerabonnement aanvragen voor voertuigen, aanhangwagens of onderdelen.
§2. De aanvragers zullen een parkeerabonnement ontvangen geldig voor de aangevraagde periode, waarbij de geldige begin- en einddatum zal worden meegedeeld.
§3. De aanvrager van het parkeerabonnement betaalt het verschuldigde bedrag bij het aanmaken van het parkeerabonnement.
§4. Het parkeerabonnement wordt digitaal afgeleverd en wordt enkel aan 1 kentekenplaat, of in geval de aanhangwagen of het onderdeel niet moet worden ingeschreven, aan 1 merk en chassisnummer gekoppeld.
De gemeentelijke parkeerkaart kan enkel gebruikt worden voor het voertuig, de aanhangwagen of het onderdeel waarvan de kentekenplaat of het merk en het chassisnummer erop aangeduid is en voor de welbepaalde zone die eraan gekoppeld is.
§5. Bestuurders in het bezit van een gemeentelijke parkeerkaart met abonnementsformule zijn de retributie niet verschuldigd voor het parkeren in de parkeerzones die aan de gemeentelijke parkeerkaart gekoppeld zijn.
$6. Een werknemer van of een werkgever met een zaak of bedrijf in de blauwe zone of een bestuurder zonder werk- of domicilie-adres in Machelen-Diegem die meer dan 4 abonnementen wenst aan te vragen voor één adres, dient een gemotiveerd schrijven te richten aan het college van burgemeester en schepenen (kan geweigerd of slechts tijdelijk toegekend worden).
Artikel 11: Gemeentelijke parkeerkaart en parkeerrecht voor specifieke dienstverleners
§1. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1 en 27.2 van het Verkeersreglement is niet van toepassing op:
§2. Voertuigen die duidelijk herkenbaar zijn als specifieke dienstverlener, zoals in §1 gedefinieerd en opgesomd, dienen niet over een gemeentelijke parkeerkaart te beschikken.
Hoofdstuk VI. Plaatsen voor elektrisch laden
Artikel 12: Parkeren op parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen
§1. De parkeerplaatsen die zijn voorbehouden voor het opladen van elektrische voertuigen worden uitgerust met een oplaadpunt en mogen enkel worden ingenomen door elektrische voertuigen voor zover het voertuig tijdens het parkeren effectief opgeladen wordt.
Het opladen zal blijken uit het al dan niet aangesloten zijn van het voertuig op het oplaadpunt door middel van de stekker.
Deze parkeerplaatsen worden aangeduid door middel van het verkeersbord E9a waarop het pictogram van de parkeerschijf en het symbool van een stekker wordt afgebeeld.
§2. Voor wagens die niet beschikken over een ander parkeerrecht is behoudens anders gesignaleerd dezelfde tijdsbeperking van toepassing als in de respectievelijke blauwe zone.
Hoofdstuk VII. Parkeerrecht
Artikel 13: Parkeerrecht algemeen
§1. Het gebruik van een parkeerkaart, bewonerskaart, parkeerschijf of ander parkeerrecht geeft enkel recht op parkeren gedurende de gekozen tijd.
De betaling van de retributie geeft geen aanleiding tot enig recht op toezicht.
Het parkeren gebeurt altijd op eigen risico.
De gemeente Machelen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor om het even welk feit dat beschadiging of verlies van het geparkeerde voertuig zou tot gevolg hebben.
§2. De gebruiker van een parkeerschijf of andere applicatie zal geen verweer kunnen indienen wanneer hij, de Europese parkeerschijf niet duidelijk leesbaar achter de voorruit van de wagen plaatst of beschikken over een ander parkeerrecht, toch niet kan parkeren om een reden vreemd aan de wil van het lokaal bestuur of de concessiehouder, of in geval van verplichte evacuatie van de voertuigen op bevel van de politie of enig ander overheidsbevel, of in geval een machtiging vanwege de gemeente wordt verleend tot langdurig privaat gebruik van een openbare parkeerplaats.
§3. De bestuurder die beschikt over een parkeerrecht kan niet parkeren op plaatsen waar dit verboden is middels signalisatie, een aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer, een tijdelijke politieverordening, de wegverkeerswet of andere verkeersreglementering.
Artikel 14: Parkeerrecht voor personen met een handicap
§1. De beperkingen van de parkeertijd en het betalen van de retributie gelden niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap wanneer de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van het Verkeersreglement is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.
Met de speciale kaart bedoeld in artikel 27.4.3 van het Verkeersreglement wordt gelijkgesteld het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder artikel 70.2.1.3°.c van het Verkeersreglement voorkomt.
§2. De speciale kaart vervangt de parkeerschijf wanneer het gebruik daarvan verplicht is.
§3. Shop&Go parkeerplaatsen: Het is niet toegestaan om met de parkeerkaart voor personen met een handicap langer dan 30 min. te parkeren op de Shop&Go parkeerplaatsen.
§4. De plaatsen voor personen met een handicap worden niet geregeld via dit reglement.
Artikel 15: Parkeerrecht voor de inrij van eigendommen
§1. De beperkte parkeertijd, bedoeld in artikel 27.1. en artikel 27.2 van het verkeersreglement is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.
Hoofdstuk VIII Betaalregeling
Artikel 16: Betaalregeling algemeen
§1. De retributie wordt betaald binnen de 15 dagen door storting of overschrijving op de aangeduide bankrekening, overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het parkeerticket dat in dit geval door de daartoe aangestelde persoon op het voertuig wordt aangebracht.
§2. De aanvrager van het parkeerabonnement betaalt het verschuldigde bedrag bij het aanmaken van het parkeerabonnement. Het parkeerabonnement wordt digitaal afgeleverd en wordt enkel aan 1 kentekenplaat, of in voorkomend geval aan 1 merk en chassisnummer gekoppeld.
§3. De betalende parkeerrechten worden voorafgaandelijk aangekocht via de gemeente, of via een door de gemeente aangestelde concessionaris of provider die een dergelijk parkeerrecht aanbiedt, door het gebruik van elektronische of digitale betaalmiddelen. Na bevestiging van aankoop door de verkoper, kan van het parkeerrecht gebruik worden gemaakt voor de vastgestelde periode.
Artikel 17: Bijkomende kosten bij niet-betaling
§1. Bij gebrek aan betaling van de retributie, worden volgende bijkomende kosten aangerekend.
Verzending van een eerste aanmaning |
Gratis |
Verzending van een tweede aanmaning |
20,00 euro |
Verzending van een derde aanmaning |
Tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder*/incassobureau/…) |
*Tarief burgerlijke en handelszaken KB 30 november 1976 wordt gehanteerd voor de eventuele minnelijke fase (aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel - kwijtings- en inningsrecht) én de gerechtelijke fase.
Artikel 18: het retributiereglement parkeren zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 29 juni 2022 wordt opgeheven."
Het schrijven van FOD Binnenlandse Zaken van 11 oktober 2022 waarbij een aanpassing van de prijzen met ingang van 01 januari 2023 zal doorgevoerd worden.
Een bijkomende mogelijkheid werd voorzien om een spoedprocedure aan te vragen voor identiteitskaarten Belgen met afhaling in Brussel.
Hiervoor wordt een andere prijs gehanteerd dan afhaling spoedprocedure gemeente.
Deze prijsaanpassing zijn naar aanleiding van schrijven Binnenlandse zaken.
De jaarlijkse aanpassingen die de federale overheid toepast op dergelijke belastingen.
Om te vermijden dat er jaarlijks naar aanleiding van een indexaanpassing, het reglement op administratieve bescheiden steeds moet aangepast worden, wordt het reglement op een andere manier vastgesteld.
In het reglement zal in de toekomst enkel de gemeentebelasting specifiek vermeld worden, deze gemeentetaks wordt dan verhoogd met de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde federale overheid voor de productiekost van het desbetreffend product.
Voor de vaststelling van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de federale overheid aan de gemeente, wordt deze tarief afgerond naar het eerstvolgend geheel getal.
Bijkomend wordt een nieuw vergoeding bijgevoegd voor de aanvraag van de Belgische nationaliteit.
Is opgenomen in MJP 2021-2025.
Artikel 1: er wordt met ingang van 1 april 2023, voor de dienstjaren 2023 tot en met 2025, een gemeentebelasting gevestigd op de afgifte van administratieve bescheiden.
Artikel 2: de belasting is verschuldigd bovenop de officiële kostprijs doorgerekend door de bevoegde Federale Overheidsdienst aan de gemeente voor de productiekost van het desbetreffende document. Voor het vaststellen van de tarieven, zijnde de som van de gemeentebelasting en de kostprijs aangerekend door de Federale Overheidsdienst aan de gemeente, wordt deze laatste afgerond naar het eerstvolgende geheel getal.
Artikel 3: de belasting is verschuldigd door de persoon aan wie het stuk door het gemeentebestuur op aanvraag of ambtshalve wordt uitgereikt.
Artikel 4: het bedrag van de belasting wordt als volgt bepaald:
|
Gemeente belasting |
IK voor Belgen |
|
Kid’s ID gewone procedure |
0,00 |
Kid’s ID dringende procedure |
5,00 |
Kid’s ID dringende procedure afhaling Brussel |
5,00 |
|
|
EIK gewone procedure |
6,00 |
EIK dringende procedure |
20,00 |
EIK dringende procedure afhalen Brussel |
20,00 |
|
|
IK voor vreemdelingen |
|
Gewone procedure EU, EU+, F, F+, N, M, kaarten |
6,00 |
Gewone procedure A, B, H, K, L, J, I |
6,00 |
Eik dringende procedure |
20,00 |
Identiteitsbewijs voor niet-Belgische kinderen -12 jaar |
5,00 |
Attest verlies identiteitskaart (bijlage 12) +1 |
5,00 |
|
|
Aanvragen pincode/2de aanvraag digitale sleutel |
5,00 |
|
|
Paspoorten |
|
Belgen |
|
Paspoort +18 jaar |
15,00 |
Paspoort -18 jaar |
5,00 |
Paspoort +18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort -18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort +18 jaar super dringend |
25,00 |
Paspoort -18 jaar super dringend |
25,00 |
|
|
Vluchtelingen, vreemdelingen en staatlozen |
|
Paspoort +18 jaar |
15,00 |
Paspoort -18 jaar |
5,00 |
Paspoort +18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort -18 jaar spoed |
25,00 |
Paspoort +18 jaar super dringend |
25,00 |
Paspoort -18 jaar super dringend |
25,00 |
|
|
Rijbewijzen kaartmodel |
5,00 |
Rijbewijs internationaal |
4,00 |
|
|
Trouwboekje |
20,00 |
Opzoekingen archieven per uur |
25,00 |
Belgische nationaliteit |
100,00 |
Artikel 5: zijn van de belasting vrijgesteld: alle andere administratieve stukken.
Artikel 6: de belasting wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbaar stuk of 1 maand na afleveren van factuur.
Artikel 7: alle voorgaande gemeenteraadsbeslissingen inzake vaststelling gemeentebelastingen op het afleveren van administratieve bescheiden worden opgeheven.
Artikel 8: deze verordening treedt in werking op 01 april 2023.
Artikel 9: deze verordening wordt overeenkomstig het gemeentedecreet, artikelen 252 en 253, aan de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant toegezonden, wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
Gezien de ligging van Parkgaarde en de inrichting van het openbaar domein, dat volledig voldoet aan alle eisen die noodzakelijk zijn om een woonerf in te kunnen richten, kunnen we een woonerf instellen om voetgangers zich vrij te laten bewegen over de gehele ruimte alsook de snelheid te beperken.
Aangezien Parkgaarde aan alle eisen voldoet om als een woonerf in te richten, we door deze inrichting de snelheid van voertuigen kunnen beperken en hierdoor voetgangers bewegingsvrijheid kunnen bieden binnen een veilige en trage omgeving wordt geadviseerd het woonerf in te richten.
Politie heeft positief advies gegeven voor deze inrichting.
Totale kostprijs: 790,75 euro excl. btw - budget mobiliteitsbeleid sleutel GE-6150001-020000-14-3.
Artikel 1: er wordt voor de nodige signalisatie gezorgd aan de kruispunten van Parkgaarde met de Koningin Fabiolalaan en de Korenbloemstraat om het woonerf aan te geven d.m.v. de borden F12a en F12b. Ook worden de parkeerplaatsen aangeduid met de letter ‘P’, zoals aangegeven in de wegcode, en worden deze onderverdeeld d.m.v. stootbanden.
Artikel 2: het signalisatieplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
De voorzitter sluit de zitting op 21/03/2023 om 20:29.