De afvaltarieven werden tot op heden als contantbelasting geïnd. Conform de rechtsleer wordt een belasting eerder gedefinieerd als een algemene bijdrage zonder rechtstreekse band met een presentatie, terwijl een retributie een bedrag is dat we betalen voor een specifieke dienstprestatie en waarvan de vergoeding in verhouding staat met de kostprijs ervan.
De Vlaamse regelgeving verplicht lokale besturen in Vlarema om in de aanrekening van dienstverlening rond huishoudelijk afval de werkelijke kost aan te rekenen. In deze optiek worden de afvaltarieven best als retributie verrekend eerder dan als contantbelasting. Aanpassingen aan de tarieven zijn in dat opzicht ook veeleer technische dan wel politieke beslissingen. Het college krijgt de taak deze beslissingen uit te voeren.
In tijden van zeer sterke inflatie en onstabiele grondstoffenmarkten is het aangewezen om de afvalterreinen voldoende regelmatig aan te passen zodat de kloof tussen kostprijs en tarief voldoende klein blijft en zodat de verrekening van de kostaanpassingen zonder al te grote schokken verloopt. De kosten van de intercommunale zijn zeer sterk gebonden aan de prijzen voor stookolie en aan de loonkosten. Wanneer de tarieven voor dienstverlening onvoldoende de kostprijs dekken, zal dit een negatieve impact hebben op de vennotenbijdrage en op deze wijze op de gemeentelijke financiën.
Het is belangrijk dat de gemeenten in deze tijden voldoende financiële middelen behouden om de sterke sociale noden en noodzakelijke investeringen te kunnen doorvoeren.
De intercommunale zal verder blijven inzetten op verbeterd sorteergedrag en afvalpreventie, zodat de globale kost voor de inwoners zoals in de voorbije jaren verder kan dalen. Het heeft evenwel beleidsmatig geen zin om de "vervuiling" van een beperkte groep inwoners met bovengemiddeld veel afval verder te subsidiëren ten koste van de gemeentelijke financiële slagkracht. Dit zou bovendien conform Vlarema niet toegelaten zijn.
De ruime vrijstelling voor aanvoer van recycleerbaar afval op de recyclageparken blijft behouden en kan niet zonder toestemming van de gemeenteraad worden gewijzigd. Voor 15 andere afvalsoorten blijft de gratis aanvoer op het recyclagepark gelden.
Positief advies: belastingreglement wordt opgeheven, retributiereglement wordt ingevoerd.
De retributies worden geïnd door de intercommunale Incovo. Op die manier dragen ze bij aan het verlagen van de werkingstoelage die wij jaarlijks aan Incovo moeten betalen voor de verwerking van ons huishoudelijk afval.
De werkingstoelage die wij jaarlijks aan Incovo betalen is voorzien op budgetsleutel GE-6490000-030000-GBB-Wonen-Financiën en bedraagt in 2023, 543.684,31 euro.
Enig artikel: vanaf 1 april 2023 wordt volgende retributie op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen geheven:
"Retributiereglement op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen
Artikel 1: Haalmethode (huis-aan-huisinzameling)
A. Afvalzakken
De ophaling van restafval gebeurt uitsluitend en verplicht in restafvalzakken die het kenmerk van Incovo dragen.
De distributie van de voorgeschreven restafvalzakken gebeurt in samenwerking met Incovo. Zij worden te koop aangeboden bij Incovo en bij de handelsondernemingen aan het vastgesteld tarief.
De afvalzakken worden verkocht tegen volgende prijs:
B. Gft-container
Inwoners kunnen voor de ophaling van gft-afval beroep doen op gft-containers die door Incovo worden ter beschikking gesteld. Gft-containers dragen verplicht de jaarlijkse gft-sticker uitgereikt door Incovo.
De prijs voor de gft-sticker bedraagt (in functie van het ogenblik van aankoop van de jaarsticker):
Voor een gft-container van 240 liter
Van 1 januari tot 30 juni 120 euro
Van 1 juli tot 30 september 70 euro
Van 1 oktober tot 31 december 40 euro
Voor een gft-container van 140 liter
Van 1 januari tot 30 juni 75 euro
Van 1 juli tot 30 september 45 euro
Van 1 oktober tot 31 december 25 euro
Voor een gft-container van 25 liter
Van 1 januari tot 30 juni 25 euro
Van 1 juli tot 30 september 15 euro
Van 1 oktober tot 31 december 10 euro
C. Groot restafval - AEEA - snoeihout
De ophaling van groot restafval gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen de prijs van 30 euro per begonnen m³.
Voor AEEA (elektrische apparatuur) geldt een vaste ophaalkost van 15 euro, ongeacht de aangeboden hoeveelheid.
Voor snoeihout geldt een tarief van 10 euro per m³.
De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via bancontact.
D. Platenzak voor gebonden asbesthoudend bouwmateriaal
De ophaling van de platenzak gebeurt in samenwerking met Incovo op afroep en tegen een tarief van 30 euro per platenzak met afmetingen 3.10 - 1.10 - 0.30 meter. Bij de platenzak wordt ook veiligheidspak, handschoenen en een stofmasker bijgeleverd.
De platenzak kan worden aangekocht op de recyclageparken van Incovo of op de hoofdzetel. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van een betaalbewijs of door betaling via Bancontact.
Artikel 2: Brengmethode (recyclagepark)
Het groot restafval, groenafval, houtafval, harde plastics, zuiver steenpuin, gemengd bouwafval en bouwafval met hechtgebonden asbest kunnen tegen betaling aangeboden worden op het recyclagepark in samenwerking met en volgens de voorschriften van Incovo. De wijze van betaling geschiedt op de door Incovo voorgeschreven wijze, door middel van afgifte van een betaalbewijs conform de regels van Incovo of door elektronische betaling via Bancontact.
De basis van de tarifering wordt gevormd door het volume van het aangeboden afval volgens de gelende tariefcategorie. Dit volume wordt bepaald als het volume van de meetkundige balk gevormd door de uiteindes van het afval in de verschillende dimensies.
Volgende categorieën worden onderscheiden:
Categorie 1: Volume tot 0,25 m³
Categorie 2: Volume tussen 0,25 en 0,5 m³
Categorie 3: Volume tussen 0,5 en 1 m³
Categorie 4: Volume tussen 1 en 1,5 m³
Categorie 5: Volume tussen 1,5 en 2 m³
Categorie 6: Volume tussen 2 en 3 m³
Volgende tarieven worden gehanteerd in euro
|
Groot restafval en asbest |
Recycleerbaar (groen, harde plastics, hout en zuiver steen) |
Gemengd bouwafval |
Categorie 1 |
5 |
2,50 |
6,25 |
Categorie 2 |
10 |
5 |
12,50 |
Categorie 3 |
20 |
10 |
25 |
Categorie 4 |
30 |
15 |
37,50 |
Categorie 5 |
40 |
20 |
50 |
Categorie 6 |
60 |
30 |
75 |
In afwijking van bovenstaande tarieven wordt voor zetels en sanitair porselein (WC, lavabo) een vast tarief gehanteerd van 5 euro, voor meerpersoons zetels geldt een vast tarief van 10 euro.
Ieder gezin heeft recht op een jaarlijkse vrijstelling van 25 euro voor de aanvoer van recycleerbaar afval en 25 euro voor de aanvoer van asbesthoudend afval.
Bij een jaarlijkse aanvoer per gezind voor meer dan 100 euro, worden de tarieven verhoogd met 50 %. Zowel de vrijstelling als de verhoging worden berekend per kalenderjaar.
Voor de aanvraag van een toegangsbadge voor KMO's en voor personen met eigendom of verblijf in de gemeente zonder domicilie wordt eenmalig 20 euro administratiekost aangerekend.
Artikel 3: Ondergrondse inzameling (uitsluitend voor de bewoners rondom sorteerpunten)
Het bedrag van de retributie voor de ondergrondse inzameling wordt als volgt vastgesteld:
Fractie Tarief
A) Restafval
Per dumping van restafval in de 30 liter trommel 1,15 euro
De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van, restafval.
B) Gft
Per dumping van gft in de 15 liter trommel 0,25 euro
De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de ondergrondse containers opgesteld met het oog op inzameling bij diens woning van gft.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling van restafval en gft zijn de retributie verschuldigd bij het openen van de trommel van de container door middel van de door Incovo verstrekte badge. Via het klantenportaal van Incovo kan een geldelijk tegoed worden opgeladen op de klantenrekening geassocieerd met de badge. Het correcte belastingbedrag wordt dan afgetrokken bij het openen van de trommel.
C) Verstrekken van een bijkomende badge of een nieuwe badge na verlies 5 euro
De retributie is verschuldigd door eenieder die bij herhaling voor hetzelfde adres een badge voor gebruik van de ondergrondse containers aanvraagt.
De personen die gebruik maken van de bij hun woning horende ondergrondse containers voor inzameling en hiervoor bij herhaling (tweede, derde, vierde ... keer) een toegangsbadge aanvragen zijn dit bedrag verschuldigd bij de aanvraag van de badge via het klantenportaal. Dit bedrag wordt voor verzending afgetrokken van het tegoed op de klantenrekening geassocieerd met de badge.
Artikel 4: het intergemeentelijk samenwerkingsverband Incovo wordt gemachtigd om de retributies zoals vermeld te innen.
Conform de bepalingen van het Vlarema dienen de gevraagde afvaltarieven de weerslag te zijn van de werkelijke kost in toepassing van het principe "de vervuiler betaalt". Het college van burgemeester en schepenen dient deze aanpassingen door te voeren, op vraag van de raad van bestuur van Incovo dat zich hiervoor baseert op de kostprijscalculatie van de intercommunale conform Vlarema, zonder doorrekening van de overheadkosten.
Voor wat betreft de tarieven op de recyclageparken mag de kostprijs van de vaste infrastructuur en de vaste personeelsleden niet in de kostprijs aan de inwoner verrekend worden, wel de totale kosten voor de verrekend worden, wel de totale kosten voor de verwerking en het transport van het afval.
Het principe dat ieder gezin jaarlijks een equivalente hoeveelheid van 2,5 m³ recycleerbare afvalstoffen gratis op het recyclagepark mag aanbrengen dient gevrijwaard te worden.
Artikel 5: de retributie moet contant worden betaald, tegen afgifte van een betalingsbewijs.
Wanneer de contante betaling uitzonderlijk niet mogelijk is, wordt de retributie betaald binnen de 14 dagen nadat de betalingsuitnodiging verzonden is. Wanneer een herinnering vereist is (saldo onder nul en betalingstermijn is verlopen), wordt deze digitaal of per post verstuurd en worden er geen administratiekosten aangerekend. Wanneer een aanmaning vereist is (saldo onder nul en niet-betaling binnen de 14 dagen na de herinnering), wordt deze aangetekend verstuurd en worden 25 euro administratiekosten aangerekend. Het volledige verschuldigde bedrag zal ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 177, tweede lid van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, of in voorkomend geval langs gerechtelijke weg.
Artikel 6: dit besluit treedt in werking op 1 april 2023.
Artikel 7: de gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2021 houdende het vaststellen van het reglement op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wordt opgeheven met ingang van 1 april 2023.
Artikel 8: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Incovo en Ovam."