Terug
Gepubliceerd op 27/03/2023

Notulen  gemeenteraad

di 14/02/2023 - 20:05 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 14/02/2023 om 20:06.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 24 januari 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 24 januari 2023 wordt goedgekeurd.

    • Goedkeuring algemeen nood- en interventieplan gemeente Machelen

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Volgens het koninklijk besluit van 22 mei 2019 moet elke gemeente over een algemeen nood- en interventieplan (ANIP) beschikken waarin de aanpak van noodsituaties omschreven wordt. Voor dit noodplan werd in 2022 een nieuw canvas geschreven en op vraag van de gouverneur diende iedere gemeente in Vlaams-Brabant hun ANIP te herwerken volgens deze structuur.

      De raad wordt verzocht het nieuwe algemene nood- en interventieplan voor de gemeente Machelen goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 43 en 196.
        De samenwerking op gebied van het personeel.
      • De wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid.
      • De nieuwe gemeentewet en in het bijzonder artikel 135 §2.
      • Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en –situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau.
      Advies en motivering

      Het ANIP werd door de noodplanningscoördinator afgewerkt en ter goedkeuring voorgelegd aan de veiligheidscel. Op 21 december 2022 keurde de veiligheidscel het ANIP in zijn huidige en uiteindelijke vorm goed.

      Het ANIP is een document dat dient ter vervanging van de huidige ANIP uit 2010 en vormt het basisdocument voor de hedendaagse multidisciplinaire calamiteitenbestrijding.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad keurt het algemene nood- en interventieplan (ANIP) voor de gemeente Machelen goed.

    • Advies beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het ontwerp beleidsplan ruimte van de provincie Vlaams-Brabant werd door de provincieraad op 11 oktober 2022 vastgesteld. Overeenkomstig artikel 2.1.8 § 2, eerste lid, 3° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient binnen de 60 dagen na de voorlopige vaststelling het openbaar onderzoek plaats te vinden.

      Het openbaar onderzoek loopt van 1 december 2022 tot en met 1 maart 2023. Binnen de termijn van het openbaar onderzoek dienen de gemeenteraden hun advies op het ontwerp van provinciaal beleidsplan ruimte te bezorgen aan de deputatie.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Het omgevingsvergunningsdecreet.
      • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
      • Het advies van het college van burgemeester en schepenen van 14 januari 2020 op de Conceptnota - Beleidsplan provincie Vlaams-Brabant.
      • Het advies van het college van burgemeester en schepenen van 4 mei 2021 op het Beleidsplan Ruimte provincie Vlaams-Brabant op de kernselecties.
      • Het advies van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2022 op het Beleidsplan Ruimte provincie Vlaams-Brabant.
      Advies en motivering

      Het beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant geeft de inrichting aan van het provinciale ruimtelijke beleid, tussen het Vlaamse en gemeentelijke niveau in. Het omvat een visie en geeft beleidslijnen aan voor vraagstukken die te maken hebben met het invullen van onze ruimte: waar wonen we, hoe verplaatsen we ons, waar plannen we voorzieningen, hoe zorgen we voor een goede balans tussen open ruimte, ruimte voor bedrijven en ruimte voor landbouw, wat met onze energievoorzieningen?

       

      Het beleidsplan gaat uit van volgende inhoudelijke uitdagingen:

      Demografie

      Cijfers tonen dat de provincie Vlaams-Brabant in 2030 76.000 inwoners meer zou moeten kunnen huisvesten (t.o.v. 2015). Dit zou neerkomen op 44.000 huishoudens. Deze evolutie heeft te maken met een hoge instroom vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest naar het Vlaams Gewest.

      De stijging van de huishoudens is het grootste in de Vlaamse Rand.

      Ook de impact op de gezinsverdunning wordt voelbaar. Er is nood aan geschikte woningen die rekening houden met deze demografische ontwikkelingen.

      Het juridische beschikbare woonaanbod is niet optimaal gelegen. De demografische groei botst met andere uitdagingen zoals behoud van open ruimte, bereikbaarheid en nabijheid van voorzieningen.

       

      Mobiliteit

      De demografische groei, de blijvende aantrekkingskracht van onze centraal gelegen provincie, een groeiend aantal pendelaars, een hoger activiteitenniveau, een hogere welvaart en (te) grote afstanden tussen activiteiten en voorzieningen zorgt voor steeds meer verplaatsingen binnen de provincie. Voor deze verplaatsingen kiezen we in 2 op de 3 gevallen voor de auto. Voor woon-werkverkeer gaat het zelfs over 4 op 5 verplaatsingen. Meer verplaatsingen betekenen meer files, maar ook impact door sluiproutes, structurele files. De grote druk op de verkeersinfrastructuur leidt tot onveiligheid en een vermindering van de leefbaarheid, zowel voor de omwonenden als de gebruikers. Bovendien veroorzaakt het verkeer 44% van de CO²- uitstoot op het grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant. Als de huidige tendens aanhoudt, neemt het wegverkeer tegen 2030 met 15 tot 30% toe.

      Meer weginfrastructuur biedt geen duurzame oplossing voor dit probleem. Een structurele oplossing voor het mobiliteitsprobleem moet in de eerste plaats ingrijpen op de oorzaak van deze verplaatsingsbehoefte. De ruimte gaan organiseren zodat verplaatsingsbehoeften minimaal zijn is dan ook een belangrijk uitgangspunt.

      Er dringt zich een modal shift op: van de wagen naar een mix van verschillende vervoersmodi. In de klimaatstudie Vlaams-Brabant wordt een modal shift bepleit van personenwagen naar fiets en openbaar vervoer (50% auto, 25% fiets, 25% openbaar vervoer).

      De mobiliteitsuitdaging heeft ook een fundamentele sociale component. De mate waarin iemand zich kan verplaatsen, bepaalt immers ook de mate waarin de persoon kan participeren in de samenleving.

       

      Economische ontwikkelingen

      Vlaams-Brabant is een economische welvarende regio. Om deze welvaart te vrijwaren moeten we de concurrentiepositie van onze provincie voortdurend versterken. Het is een uitdaging om de wereldwijde veranderingen op de juiste manier te weerstaan en op te vangen. Dit vergt een grensoverschrijdende blik en een goede kennis van de sterktes, zwaktes en opportuniteiten van de Vlaams-Brabantse economie.

      De provincie kent omwille van de internationale uitstraling van Brussel, de luchthaven en de aanwezigheid van de kenniseconomie, een grote aantrekkingskracht voor kantoren. Toch kent de luchthavenregio een aanzienlijke leegstand in de monofunctionele kantoorzones. Het is een uitdaging om dergelijke personeelsintensieve activiteiten op de ruimtelijk meest geschikte locaties te stimuleren en een nieuw toekomstperspectief uit te werken voor de leegstandzones. We moeten hierbij rekening houden met de sectorspecifieke uitdagingen en logica’s.

        

      Ecosystemen en hun diensten onder druk

      Ecosystemen voorzien ons van een hele reeks diensten en goederen van onschatbare waarde voor onze maatschappij. De maatschappelijke vraag is veel hoger dan wat de ecosystemen ons te bieden hebben. Ecosystemen staan onder ruimtelijke druk. De open ruimte wordt vaak ingenomen door wonen, economie en mobiliteit. Het innemen van open ruimte gaat sneller dan de bebouwde ruimte te hergebruiken.

       

      Klimaatverandering en energiebehoefte

      De provincie Vlaams-Brabant heeft zich geëngageerd om samen met de gemeenten, bedrijven, kennisinstellingen, middenveld en burgers te evolueren naar een klimaatneutraal Vlaams-Brabant tegen 2040. Klimaatneutraliteit betekent dat we tegen 2040 niet meer willen bijdragen aan de toename van broeikasgassen in de atmosfeer. Om die doelstelling te bereiken, moeten de broeikasgassen die we uitstoten in evenwicht zijn met wat de natuur kan opnemen. Dit komt overeen met een vermindering van 80% van de broeikasgassen tegen 2040 (t.o.v. 2011). Het is een uitdaging om deze mitigatie-ambitie te vertalen in het ruimtelijke beleid.

       

      De klimaatverandering maakt het weer extremer waardoor periode van droogte en wateroverlast ontstaan. Voedselzekerheid, waterschaarste, veiligheid, welvaart, de druk op onze ecosystemen, het zijn uitdagingen veroorzaakt door de klimaatverandering. Er moet niet enkel ingezet worden op klimaatmitigatie maar ook op klimaatadaptatie. Voor het ruimtelijke beleid bestaat de adaptatie-uitdaging er in om de ruimte zo te organiseren dat de provincie en haar inwoners maximaal beschermd worden tegen deze risico’s.

       

      De klimaatuitdaging bestaat er in om onze energiebehoefte te verkleinen en bovendien de omslag te maken van fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie.


      3 ruimtelijke principes overstijgen het niveau van de bouwstenen. Ze zijn zo fundamenteel dat ze niet als strategie maar als basisprincipe van het beleidsplan vormen.

      1. Efficiënt ruimtegebruik en het verhogen van het ruimtelijk rendement met het oog op de afbouw van het bijkomend ruimtebeslag

      Het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant neemt volgende principes op van ruimtelijk rendement

      • Compact bouwen
      • Verwering of meervoudig ruimtegebruik
      • Tijdelijk ruimtegebruik ruimtelijke transformatie
      • Afbouwen van bijkomende ruimtebeslag
       
      2. Nabijheid en bereikbaarheid sturend maken voor nieuwe ontwikkelingen met het oog op het verminderen van de verplaatsingsbehoefte
      Aan de basis van de ruimtelijke mobiliteit liggen 2 grondbeginselen: nabijheid en bereikbaarheid.

      Nabijheid en bereikbaarheid zijn inhoudelijk en strategisch sterk aan elkaar gekoppeld. Bereikbaarheid staat voor het gemak waarmee mensen een reeks diensten kunnen bereiken binnen een bepaald tijdsbestek. Bereikbaarheid bestaat uit 2 belangrijke componenten: nabijheid en verplaatsingsmiddel (te voet, per fiets, collectief vervoer, privaat autoverkeer,…). Nabijheid is de afstand die een persoon moet afleggen.

      Bereikbaarheid en nabijheid hebben ook een belangrijke sociale component. Ze bepalen immers ook de mater waarin iemand kan participeren in de samenleving.

      Bereikbaarheid en nabijheid moeten sturend zijn voor de ruimtelijke ontwikkeling. Ruimtelijke ontwikkelingen moeten gebundeld zijn in goed bereikbare kernen.

       

      3. Het fysische systeem beschermen, versterken en verbinden met het oog op de realisatie van een klimaatbestendig landschap

      Menselijke activiteiten hebben hun stempel op het landschap gedrukt maar evengoed heeft het fysisch systeem menselijke activiteiten begrensd en gestuurd. Denk maar aan overstromingen of het verschil in bodemvruchtbaarheid.

      De uitdagingen van vandaag maken duidelijk dat we de natuurlijke logica en de werking van het fysische systeem moeten beschermen en versterken. Niet alleen in de open ruimte maar ook in de stedelijke- en landelijke gebieden. Ruimtelijke ontwikkelingen mogen geen impact hebben op het fysische systeem.

      Gezien de beperkte beschikbare ruimten moet de verschillende ruimtevragen samenhangend bekeken worden. Respect voor het fysische systeem geeft een duidelijke structuur aan de ruimtelijke ontwikkelingen en maakt het cultuurlandschap leesbaar en duurzaam.


      Deze ruimtelijke strategieën werden vertaald naar 6 thema's die samen het ruimtelijk beleidskader vormen voor de concrete acties en specifieke projecten op provinciaal niveau:

      1. Mobiliteit

      Mobiliteit is een beleidsdomein op zich. Toch krijgt het een bijzondere plek in het beleidsplan ruimte Vlaams- Brabant. Mobiliteit is immers het resultaat van de ruimtelijke organisatie van onze activiteiten. En omgekeerd geldt ook: onze verkeersnetwerken hebben op lange termijn een grote invloed op de ruimtelijke ordening.

       

      2. Voorzieningen

      Voorzieningen zoals scholen, winkels, ziekenhuizen en sportvelden vormen een belangrijk onderdeel van onze leefomgeving. Het beschikbaar stellen van een voldoende aanbod aan voorzieningen krijgt daarom bijzondere aandacht in het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant. Het doel is is een kader bieden voor de juiste functies op de juiste plaats.

       

      3. Wonen

      Waar en hoe we wonen heeft een belangrijke impact op onze ruimte, zeker met de demografische groei. Ruimtelijke ordening kan bijdragen aan de kwaliteit van de woonomgeving en er mee voor zorgen dat een gepaste en kwalitatieve woning voor iedereen beschikbaar is.

       

      4. Economie

      Economie bestaat in diverse vormen, het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant wil het optimaal functioneren van de economie Vlaams-Brabant versterken en de impact op de ruimte zo goed mogelijk opvangen.

       

      5. Open ruimte

      Open ruimte is de zuurstof voor onze ruimte. Het is dus een kostbaar goed, dat we moeten beschermen. Verder inname van open ruimte tegengaan.

       

      6. Energie

      De opgave om klimaatneutraal te worden vraagt dat we vandaag nadenken over hoe we in de toekomst onze energiebehoefte gaan invullen.

       

      De provinciale visie moet uitwerking krijgen, dit onder de vorm van 4 provinciale werven:

      1. Versterken van hoog dynamische kernen (harde ruggengraat)
      2. Kwalitatief ontwikkelen van een zacht open ruimte netwerk (zachte ruggengraat)
      3. Activeren van productieve landschappen met ruimte voor energie
      4. Gebiedsgericht werken (onder de vorm van strategische projecten)

       

      Machelen als hoog dynamische woonkern-vervoerskernen:

      Machelen werd binnen het beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant opgenomen als hoog dynamisch woonkern-vervoerskernen.

       

      Het ontwerp beleidsplan Ruimte Vlaams-Brabant voorziet een omvattende en geïntegreerde visie voor de toekomstige ontwikkelingen. Het belang en de valkuilen voor de Vlaamse Rand (demografisch) worden voldoende erkend. Ook het belang van de luchthavenregio (economische ontwikkelingen) en het belang van de kanaalzone die reeds een hele tijd in reconversie is worden erkend.

       

      Machelen mag zeker gezien worden als een hoog dynamische kern maar er zal wel moeten gewaakt worden dat de leefkwaliteit verbetert en niet verder belast wordt met hinder van verkeersinfrastructuur, spoorwegen, gewestwegen, ...

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad is principieel akkoord met voorliggende ontwerp beleidsplan ruimte Vlaams-Brabant. Het belang en de valkuilen voor de Vlaamse Rand (demografisch) worden voldoende erkend. Ook het belang van de luchthavenregio (economische ontwikkelingen) en het belang van de kanaalzone die reeds een hele tijd in reconversie is worden erkend.

      Het ontwerp houdt rekening met eerder geuite bezwaren wat betreft de verweving van functies. Bedrijvigheid (logistiek en productie) zijn niet te verweven met andere functies. Binnen de toelichting van de hoog dynamische kernen wordt gesproken van grote woondichtheid. Bouwen van meergezinswoningen en opsplitsing van eengezinswoningen wordt mogelijk gelaten. 

      Naast een sterke gezinsverdunning kan ook een sterke vraag naar kwalitatieve gezinswoningen voor grotere gezinnen opgemerkt worden in Machelen (dit heeft vooral te maken met de Stadsvlucht). 

      Wij merken op dat de opsplitsingen van eengezinswoningen vaak onvoldoende woningkwaliteit biedt en dit ook moeilijk te handhaven is. We zouden hier dan ook de renovatie van ruime gezinswoningen willen stimuleren, gezien de nieuwbouw meergezinswoningen zich vooral richten op de gezinsverdunning.

    • Rapportering LEKP 1.0

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeente Machelen ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 21 september 2021 en moet daarvoor een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opmaken, dat voorleggen aan de gemeenteraad en bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Voor deze rapportering wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • De gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2021 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant 2030.
      • De gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2021 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
      • De collegebeslissing van 19 april 2022 over de rapporten klimaatscenario's en adaptiemaatregelen.
      • De gemeenteraadsbeslissing van 18 oktober 2022 betreffende de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0.
      Advies en motivering

      Speciale aandachtspunten bij het rapport:

      • Er is nog geen monitoring voor de doelstelling rond fietspaden.
      • Er is nog geen afbakening van het begrip ‘lokaal sloopbeleidsplan’ en dus ook geen monitoring. Dat is nog in overleg maar hoeft dus niet in rekening gebracht worden voor 2022.
      • De monitoring rond collectieve renovaties is nog onvolledig. Ten eerste wordt momenteel enkel de burenpremie van Fluvius als databron genomen (dit wordt in de toekomst nog uitgebreid). Ten tweede is er slechts een jaarlijkse update, en die gebeurt in mei. De cijfers opgenomen in de rapportage zullen dus maar heel partieel zijn voor 2022.
      • Het cijfer bij de doelstelling rond coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten houdt nog geen rekening met de grootte van het project. 1 groot project is uiteraard evenwaardig aan vele kleintjes. Daarnaast worden momenteel nog alle projecten die in de energiekaart van VEKA (kaartlaag 'Energiecoöperaties in Vlaanderen') opgenomen zijn, meegeteld, in plaats van de projecten sinds 2021 (start LEKP). Dit cijfer is dus nog niet betrouwbaar.
      • De cijfers rond de verledding volgen momenteel nog niet de publicatiekalender. De cijfers dateren van 31 augustus 2022, terwijl de meest recente update volgens de publicatiekalender 31 december 2022 zou moeten zijn. Er wordt momenteel gekeken hoe dat zo snel mogelijk actueel te krijgen.

       

      Voor een aantal zaken (voornamelijk Werf 1) kunnen burgers, bedrijven en verenigingen zelf de opvang van hemelwater, aantal aangeplante bomen, hagen, gevelgroen, etc. op hun privédomein aangeven via de blauwgroen applicatie. We merken dat dit momenteel niet gebeurd, dit zal extra worden aangespoord via de gemeentelijke communicatiekanalen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0.

    • Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: verkeersregeling en voorrangsregeling Heirbaan

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Naar aanleiding van verschillende meldingen aangaande de fietsveiligheid, zijn de voorrangsregels op de Heirbaan herbekeken. 

      Vanuit sommige zijstraten van de Heirbaan heb je onvoldoende zicht op het aankomende verkeer. Het is wenselijk om de veiligheid van de fietser te verhogen, dat voertuigen komende uit de zijstraten vertragen, en hierdoor voldoende zicht creëren op het aankomende verkeer. 

      Het is dan ook wenselijk, om deze nieuwe reglementering door te trekken, voor heel de Heirbaan (deel tussen rotonde en Kwekerijstraat), zodanig dat de situatie uniform is.

      Een voorrang van rechts mag nooit een reden zijn voor snelheidsremmende maatregel. Zeker wanneer de voorrang van rechts niet altijd zichtbaar is, zorgt dit juist voor extra onveiligheid. 

      Indien blijkt via meldingen of metingen dat de snelheid (het is nu een zone 30) verhoogd, zullen er andere snelheidsremmende maatregels moeten ingevoerd worden (vb. sensibiliseringsbord, versmalling met drempel, ...).

      Juridische grond
      • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in zonderheid artikel 119.
      • Decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986. 
      • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. 
      • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
      • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald. 
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. 
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009. 
      • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
      Advies en motivering

      Advies van de politie is positief, mits het kruispunt Melsbroeksestraat met de Heirbaan een stopbord wordt geplaatst in plaats van een voorrangsbord, dit omdat het kruispunt niet overzichtelijk is voor de weggebruikers die uit de Melsbroeksestraat komen, waardoor het noodzakelijk is om op het einde van de Melsbroeksestraat een stopbord en dikke stopstreep zetten, en ook een waarschuwing dat er eerst een fietspad is.

      Advies van de dienst mobiliteit is positief.

      Financiële weerslag

      Raming aankoop verkeersborden: 600 euro

      Budget verkeerssignalisatie 020 0000 - 6150001 - 14 - 1

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad heft alle voorgaande reglementen betreffende de Heirbaan op.  

       

      Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord dat de Heirbaan (deel tussen Kwekerijstraat en rotonde) wordt ingericht als voorrangsbaan ter hoogte van volgende kruispunten met volgende straten: 

      • Melsbroeksestraat
      • Vinkenstraat
      • Leeuwerikenstraat
      • Heirbaan (deel tussen Kwekerijstraat en Luchthavenlaan) 

       

      Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt met de verkeersborden B15c of B15f (afhankelijk van de locatie) rechts te plaatsen op de Heirbaan. Ter hoogte van de bocht naar de Kwekerijstraat is er reeds een verkeerbord B15 c en B15f voorzien met onderbord GVIII. 
      Op de Vinkenlaan, Leeuwerikenstraat en Heirbaan worden rechts voor het kruispunt met de Heirbaan de verkeersborden B1 geplaatst, aangevuld met de haaientanden op de rijbaan.

      Op de Melsbroekstraat worden rechts voor het kruispunt met de Heirbaan de verkeersborden B5 geplaatst, aangevuld met een stopstreep op de rijbaan.

       

      Het ontwerp- en signalisatieplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.

       

      Artikel 3: een verplicht fietspad is ingesteld op de Heirbaan (deel tussen rotonde met de Koningin Fabiolalaan en de Kwekerijstraat) aan beide zijden van de rijbaan, zonder bijzondere beperking of verplichting. 

      Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door de verkeersborden D7 te plaatsen aan beide zijden van de rijbaan, en deze worden herhaald na elk kruispunt. Ter hoogte van de kruispunten wordt het fietspad doorgetrokken door middel van een onderbroken witte streep en een rode ondergrond conform artikel 74 van het koninklijk besluit en dienstorder MOW van 19 juli 2017. 

       

      Artikel 4: een verplicht fietspad is ingesteld op de Heirbaan (deel tussen rotonde met de Koningin Fabiolalaan en de Bosveldsite) aan beide zijden van de rijbaan, zonder bijzondere beperking of verplichting.

      Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door middel van een onderbroken witte streep aan beide zijden van de rijbaan. Ter hoogte van de kruispunten wordt het fietspad doorgetrokken door middel van een onderbroken witte streep en een rode ondergrond conform artikel 74 van het koninklijk besluit en dienstorder MOW van 19 juli 2017. 

       

      Artikel 5: de Heirbaan is verdeeld in rijstroken door witte onderbroken lijnen, vanaf de Kwekerijstraat overgaat in de Heirbaan tot aan de rotonde, met uitzondering van de verhoogde inrichtingen. 

      Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door een witte onderbroken lijn zoals voorzien in het artikel 72.3 van het koninklijk besluit. 

        

      Artikel 6: de oversteekplaatsen voor voetgangers op de Heirbaan zijn afgebakend op volgende plaatsen: 

      • ter hoogte van het kruispunt met de Boskantweg
      • ter hoogte van de rotonde met de Koningin Fabiolalaan, aan huisnummer 66 (Koningin Fabiolalaan)
      • ter hoogte van de rotonde met de Koningin Fabiolalaan, aan huisnummer 97 (Koningin Fabiolalaan)
      • ter hoogte van de verhoogde inrichting aan huisnummer 110
      • ter hoogte van huisnummer 202
      • ter hoogte van huisnummer 209, net achter de bocht. 

       

      Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door witte evenwijdige strepen, parallel met de as van de rijweg conform met het artikel 76.3 van het koninklijk besluit. 


      Artikel 7: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.

    • Goedkeuring statuten nieuwe woonactor

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeente Machelen is aangesloten bij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet over het lokaal bestuur, artikel 432 en 545.
        Organisatie van intergemeentelijke samenwerking.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 juli 2021 over aanduiding vertegenwoordiger in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.
      Advies en motivering

      Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting wenst de gewijzigde vennootschapswetgeving aan te passen.

      De aanpassing houdt in dat Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting van een CVBA naar een BV gaat.

      In het kader van de erkenning als woonmaatschappij zullen zij de modelstatuten (door de Vlaamse Regering opgelegd) aannemen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de erkenning als woonmaatschappij van de besloten vennootschap "Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting", gevestigd te 1800 Vilvoorde, Parkstraat 115, met ondernemingsnummer 0400.676.613, voorheen erkende sociale huisvestingsmaatschappij en keurt de statuten, in bijlage van deze beslissing, goed.

    • Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting - buitengewone algemene vergadering 22 maart 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 17 januari 2023 Van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting voor de buitengewone algemene vergadering op 22 maart 2023.

      De gemeente Machelen is aangesloten bij Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Artikel 432 en 545 van het decreet lokaal bestuur.
        Organisatie van intergemeentelijke samenwerking.
      • Beslissing van de gemeenteraad 19 juli 2021 over aanduiding vertegenwoordiger in Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting.
      Advies en motivering

      Er wordt een buitengewone algemene vergadering gehouden om aan de gewijzigde vennootschapswetging aan te passen.

      De aanpassing houdt in dat Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting van een CVBA naar een BV gaat.

      In het kader van de erkenning als woonmaatschappij zullen ze op deze buitengewone algemene vergadering ook de modelstatuten (door de Vlaamse Regering opgelegd) aannemen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda voor de buitengewone algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting goed:

      1. Goedkeuring statutenwijziging

       

      Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Inter-Vilvoordse Maatschappij voor Huisvesting op 22 maart 2023 goed te keuren.

    • Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw - algemene vergadering 22 maart 2023

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 21 december 2022 van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw voor de algemene vergadering van 22 maart 2023.

      De gemeente is aangesloten bij Regionaal Landschap Brabantse Kouters.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • De statuten van Regionaal Landschap Brabantse Kouters.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten van de algemene vergadering van 22 maart 2023, zijnde:

      1. Opening van de vergadering
      2. Vaststelling dat de oproeping is gebeurd conform de statuten
      3. Vaststelling van de aanwezigheden en van het quorum
      4. Goedkeuring verslag vorige AV
      5. Toelichting en goedkeuring jaarverslag 2022
      6. Goedkeuring jaarrekening 2022 + verslag accountant controle boekhouding 2022
      7. Toelichting en goedkeuring jaarprogramma 2023
      8. Goedkeuring begroting 2023
      9. Kwijting van de bestuurders
      10. Aanstelling van een accountant voor de verificatie van de rekening 2023
      11. Verlenen volmacht aan voorgaande voor neerlegging jaarrekening bij Nationale Bank
      12. Varia

De voorzitter sluit de zitting op 14/02/2023 om 20:17.