Terug
Gepubliceerd op 16/02/2023

Besluit  gemeenteraad

di 14/02/2023 - 20:05

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: verkeersregeling en voorrangsregeling Heirbaan

Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tessa Verberckmoes, vierde schepen
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
Aanleiding en doel

Naar aanleiding van verschillende meldingen aangaande de fietsveiligheid, zijn de voorrangsregels op de Heirbaan herbekeken. 

Vanuit sommige zijstraten van de Heirbaan heb je onvoldoende zicht op het aankomende verkeer. Het is wenselijk om de veiligheid van de fietser te verhogen, dat voertuigen komende uit de zijstraten vertragen, en hierdoor voldoende zicht creëren op het aankomende verkeer. 

Het is dan ook wenselijk, om deze nieuwe reglementering door te trekken, voor heel de Heirbaan (deel tussen rotonde en Kwekerijstraat), zodanig dat de situatie uniform is.

Een voorrang van rechts mag nooit een reden zijn voor snelheidsremmende maatregel. Zeker wanneer de voorrang van rechts niet altijd zichtbaar is, zorgt dit juist voor extra onveiligheid. 

Indien blijkt via meldingen of metingen dat de snelheid (het is nu een zone 30) verhoogd, zullen er andere snelheidsremmende maatregels moeten ingevoerd worden (vb. sensibiliseringsbord, versmalling met drempel, ...).

Juridische grond
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in zonderheid artikel 119.
  • Decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986. 
  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. 
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald. 
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. 
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009. 
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Advies en motivering

Advies van de politie is positief, mits het kruispunt Melsbroeksestraat met de Heirbaan een stopbord wordt geplaatst in plaats van een voorrangsbord, dit omdat het kruispunt niet overzichtelijk is voor de weggebruikers die uit de Melsbroeksestraat komen, waardoor het noodzakelijk is om op het einde van de Melsbroeksestraat een stopbord en dikke stopstreep zetten, en ook een waarschuwing dat er eerst een fietspad is.

Advies van de dienst mobiliteit is positief.

Financiële weerslag

Raming aankoop verkeersborden: 600 euro

Budget verkeerssignalisatie 020 0000 - 6150001 - 14 - 1

Publieke stemming
Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Daniël Schell
Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad heft alle voorgaande reglementen betreffende de Heirbaan op.  

 

Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord dat de Heirbaan (deel tussen Kwekerijstraat en rotonde) wordt ingericht als voorrangsbaan ter hoogte van volgende kruispunten met volgende straten: 

  • Melsbroeksestraat
  • Vinkenstraat
  • Leeuwerikenstraat
  • Heirbaan (deel tussen Kwekerijstraat en Luchthavenlaan) 

 

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt met de verkeersborden B15c of B15f (afhankelijk van de locatie) rechts te plaatsen op de Heirbaan. Ter hoogte van de bocht naar de Kwekerijstraat is er reeds een verkeerbord B15 c en B15f voorzien met onderbord GVIII. 
Op de Vinkenlaan, Leeuwerikenstraat en Heirbaan worden rechts voor het kruispunt met de Heirbaan de verkeersborden B1 geplaatst, aangevuld met de haaientanden op de rijbaan.

Op de Melsbroekstraat worden rechts voor het kruispunt met de Heirbaan de verkeersborden B5 geplaatst, aangevuld met een stopstreep op de rijbaan.

 

Het ontwerp- en signalisatieplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.

 

Artikel 3: een verplicht fietspad is ingesteld op de Heirbaan (deel tussen rotonde met de Koningin Fabiolalaan en de Kwekerijstraat) aan beide zijden van de rijbaan, zonder bijzondere beperking of verplichting. 

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door de verkeersborden D7 te plaatsen aan beide zijden van de rijbaan, en deze worden herhaald na elk kruispunt. Ter hoogte van de kruispunten wordt het fietspad doorgetrokken door middel van een onderbroken witte streep en een rode ondergrond conform artikel 74 van het koninklijk besluit en dienstorder MOW van 19 juli 2017. 

 

Artikel 4: een verplicht fietspad is ingesteld op de Heirbaan (deel tussen rotonde met de Koningin Fabiolalaan en de Bosveldsite) aan beide zijden van de rijbaan, zonder bijzondere beperking of verplichting.

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door middel van een onderbroken witte streep aan beide zijden van de rijbaan. Ter hoogte van de kruispunten wordt het fietspad doorgetrokken door middel van een onderbroken witte streep en een rode ondergrond conform artikel 74 van het koninklijk besluit en dienstorder MOW van 19 juli 2017. 

 

Artikel 5: de Heirbaan is verdeeld in rijstroken door witte onderbroken lijnen, vanaf de Kwekerijstraat overgaat in de Heirbaan tot aan de rotonde, met uitzondering van de verhoogde inrichtingen. 

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door een witte onderbroken lijn zoals voorzien in het artikel 72.3 van het koninklijk besluit. 

  

Artikel 6: de oversteekplaatsen voor voetgangers op de Heirbaan zijn afgebakend op volgende plaatsen: 

  • ter hoogte van het kruispunt met de Boskantweg
  • ter hoogte van de rotonde met de Koningin Fabiolalaan, aan huisnummer 66 (Koningin Fabiolalaan)
  • ter hoogte van de rotonde met de Koningin Fabiolalaan, aan huisnummer 97 (Koningin Fabiolalaan)
  • ter hoogte van de verhoogde inrichting aan huisnummer 110
  • ter hoogte van huisnummer 202
  • ter hoogte van huisnummer 209, net achter de bocht. 

 

Deze maatregel wordt kenbaar gemaakt door witte evenwijdige strepen, parallel met de as van de rijweg conform met het artikel 76.3 van het koninklijk besluit. 


Artikel 7: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.