Terug
Gepubliceerd op 26/04/2024

Notulen  gemeenteraad

di 19/03/2024 - 20:05 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/03/2024 om 20:08.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 20 februari 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 20 februari 2024 wordt goedgekeurd.

    • Informatieveiligheid: jaarverslag 2023

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).

      De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 20 december 2022 waarbij Naomi Van Dingen aangesteld wordt als informatieveiligheidsconsulent/DPO.
      • Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden van 4 november 1950.
      • Algemene Verordening Gegevensbescherming (GDPR/AVG) van 27 april 2016.
      • Decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijk gegevensverkeer.
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor de gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer. 
      • Wet van 20 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
      Advies en motivering

      Rekening houdend met het feit dat er vanaf 1 januari 2020 slechts 1 DPO aangesteld is voor de entiteiten gemeenten en OCMW worden volgende documenten ter kennisname voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad:

      • jaarverslag 2023

      De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheid.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:

      • jaarverslag 2023.
    • Verlenging recht van opstal site A PPS project kernversterking centrum Machelen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op respectievelijk 21 februari 2017 en 23 januari 2018 keurde de gemeenteraad de PPS overeenkomst goed voor kernversterking centrum Machelen en het addendum.

      Er werd een recht van opstal verleend voor de betrokken sites A, B, C, D.

      Het recht van opstal werd verleden bij notariële akte.

      Voor site A was dit met akte van 28 februari 2018.

      Doel is nu het recht van opstal te verlengen omdat een aantal parkeerplaatsen nog dienen verkocht te worden, samen met de constructies nog te bouwen op site B.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 21 februari 2017 over PPS overeenkomst kernversterking centrum Machelen.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 23 januari 2018 over addendum aan de PPS overeenkomst centrum Machelen.
      Advies en motivering

      Het publieke projectgedeelte op site A, zijnde het kinderdagverblijf en de vier parkeerplaatsen die in de overeenkomst aan het lokaal bestuur toekwamen, is voorlopig opgeleverd.

      Het recht van opstal is voor dit gedeelte van rechtswege beëindigd.

      Het private projectgedeelte bestond uit:

      • bouwen van 6 woningen (allen verkocht) met collectieve tuin
      • bouwen van ondergrondse parkeergarage voor 36 parkeerplaatsen

      De gebouwde parkeerplaatsen zijn deels verkocht aan de eigenaars die een woning hebben gekocht, de gemeente zelf heeft er voor de politie nog twee bij aangekocht.

      In totaal waren er 36 parkeerplaatsen voorzien en ook gebouwd. Dit is beduidend meer omdat het totaal aantal te bouwen parkeerplaatsen werd beschouwd over het totale project.

      Concreet betekent dit dat er nog vandaag 19 onverkochte parkeerplaatsen zijn.

      Redenen hiervoor is dat het totale project vertraging heeft opgelopen onder meer door corona en de oorlog in Oekraïne (schaarste bouwmaterialen).

      Op 22 januari 2022 werd door het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning afgeleverd voor de sloop en de bouw op site B (vroegere GISO, vroegere gemeenteschool en oud gemeentehuis). Dit betreft enkel sloop en deelsite B1 tot en met B4, de deelsites kant Georges Ferréstraat zelf daarvoor wordt de omgevingsvergunningsaanvraag nog ingediend.

      Concreet, rekening houdend met feit

      • dat tot nu toe sloop is gedaan
      • dat men ontmanteling oude jongensschool (intern) heeft aangevat
      • dat er nog een omgevingsvergunningsaanvraag voor deelsites moet ingediend en behandeld worden  

      betekent dit dat de 19 onverkochte parkeerplaatsen op site A pas verkocht zullen worden wanneer de effectieve verkoop/bouw op site B begint.

      Wat de link met het op 28 februari 2024 te vervallen recht van opstal betreft:

      • de notariële akte voorziet dat een stilzwijgende verlenging niet mogelijk is
      • het lokaal bestuur heeft het recht om de niet verkochte private delen te laten opkopen door een met Matexi verbonden vennootschap. (In dat geval komt het rondaandeel onmiddellijk naar het lokaal bestuur)
      • een mogelijke verlenging van het recht van opstal is mogelijk tegen eventueel een billijke vergoeding aan de gemeente Machelen. 

      Gezien het voorgaande en voornamelijk de link tussen de nog te bouwen site B en de 19 onverkochte parkeerplaatsen wordt voorgesteld om een verlenging van het recht van opstal toe te staan, zonder vergoeding, voor een aanvaardbare termijn die wordt geraamd op drie jaar.

      Gezien voor 28 februari er geen gemeenteraadsbeslissing ter zake kon genomen worden (Matexi meldde dit na dat de termijn van verzenden agenda gemeenteraad al voorbij was), heeft het college van burgemeester en schepenen, na overleg met de notaris, op 20 februari al principiële beslissing genomen.

      Bedoeling is om de principiële beslissing door het college van burgemeester en schepenen te laten bekrachtigen op de gemeenteraad van maart 2024.

      De PPS partner en de instrumenterende notaris zijn hiervan op de hoogte gesteld.

      Financiële weerslag

      Een verdere spreiding van de cash flow (voor die 19 onverkochte parkeerplaatsen, wat in het totaal project slechts zeer beperkt is in cashflow), in de tijd.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord om de termijn,

      • opgenomen in de notariële akte van 28 februari 2024, opgemaakt door notaris Paeps, inzake verzaking recht van natrekking-opstal, meer bepaald voor site A van de PPS overeenkomst kernversterking centrum Machelen,
      • en in deze akte voor wat betreft de regeling inzake het private projectgedeelte bepaald in artikel 4, punt 2 als zijnde het recht van opstal eindigend van rechtswege bij het verstrijken van een termijn van 6 jaar te rekenen vanaf de datum van akte (zijnde dus 28 februari 2024)

      te verlengen met een periode van 3 jaar te rekenen zijnde dus tot en met 28 februari 2027.

    • Vlaams Handhavingsplatform - Protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen gemeente Machelen en agentschap Justitie en Handhaving

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het Agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.

      In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht.

      Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP).

       

      Doel van het platform:

      Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.


      Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt.

      Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren.

      Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid.

      Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.

      Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.

      Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25 maart 2024.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Kaderdecreet Vlaamse Handhaving.
      • Decreet betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning.
      • Decreet betreffende de omgevingsvergunning.
      • Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
      Advies en motivering

      Het protocol en het addendum protocol goed te keuren.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad keurt het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Machelen in het kader van de toegang tot het Vlaams handhavingsplatform, goed.


      Artikel 2: de gemeenteraad keurt het addendum protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform goed.

      Intercommunale Haviland kan in het kader van het intergemeentelijke samenwerkingsverband als verwerker van de gemeente Machelen optreden.


      Artikel 3: Algemeen directeur en burgemeester handtekenen het protocol digitaal, waarna het overgemaakt wordt aan dhr. Van den Broek, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.

    • Bekrachtiging beslissing college van burgemeester en schepenen over goedkeuring parkeren op de Noordstraat tijdens Buitenspeeldag 2024: tijdelijk opheffen parkeerverbod

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op de Noordstraat is een verbod op parkeren en stilstaan ingevoerd omwille van problematiek vrachtwagens.

      Er wordt een tijdelijke opheffing van dit parkeerverbod gevraagd zodat bezoekers van de Buitenspeeldag veilig kunnen parkeren. 

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41. 
        Bevoegdheden van de gemeenteraad.
      • De nieuwe gemeentewet (wijziging 12 december 2006), artikelen 119 en 130bis en 135 §2.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 286.
        Bekendmaking en inwerkingtreding.
      • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986, artikel 10 en 12.
      • De tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer – Wet van 12 januari 2006.
      • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
      • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
      • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
      Advies en motivering

      Tijdens de Buitenspeeldag organiseren lokaal bestuur Machelen en de Brabantse Kouters een natuurlijke spelnamiddag in Peutiebos.

      Om de bezoekers een veilige parkeerplek te bieden wordt er gevraagd om de zone nabij de eventlocatie toegankelijk te maken voor parkeerders.

      Dit gebeurt door de verkeersborden tijdelijk te blinderen tussen 12 uur en 18 uur.

      Het betreft enkel de zone op Machels grondgebied. 

      Gezien de buitenspeeldag doorgaat op 17 april dient het tijdelijk reglement bekrachtigd te worden op de gemeenteraad, op risico van verval.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 over goedkeuring parkeren op de Noordstraat tijdens Buitenspeeldag 2024: tijdelijk opheffen parkeerverbod op de Noordstraat, op Machels grondgebied, van 12 uur tot 18 uur op woensdag 17 april in het kader van de Buitenspeeldag.

    • Samenwerkingsovereenkomst tussen SPV Groene Energie CV en de gemeente

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2023 om haar goedkeuring te verlenen aan de oprichting van de SPV Groene Energie, een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare energie- en groene stroom projecten.

      Doel van de samenwerkingsovereenkomst is:

      • aan SPV Groene Energie CV het recht te verlenen haar beroepswerkzaamheid uit te oefenen op de Daken of Gronden en hiertoe gebruiksrechten toe te kennen.
      • SPV Groene Energie CV blijft eigenaar van de Installaties en alle toebehoren voor een periode van twintig (20) jaar te rekenen van het moment van de Indienstname van elke individuele Installatie. SPV Groene Energie CV zal de Installatie exploiteren ten voordele van de Gemeente voor een periode van twintig (20) jaar vanaf de Indienstname. De Gemeente betaalt de SPV Groene Energie CV een vergoeding voor deze door SPV Groene Energie CV geleverde dienstverlening.

      De Gemeente heeft aandelen in SPV Groene Energie CV.

      Rony Debeerst is bestuurder in de raad van bestuur.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, en in het bijzonder artikel 180 dat stelt dat gemeenten rechtstreeks of onrechtstreeks kunnen participeren in bedrijven voor productie, vervoer en distributie van energie.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 23 november 2023 over VENTUM&green - oprichting Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV.
      Advies en motivering

      Het feit dat de gemeente titularis is van adequate en toereikende zakelijke rechten op Daken of Gronden, wenst de gemeente aan de SPV Groene Energie CV gebruikersrechten toe te kennen op bepaalde Oppervlakten van de Daken of Gronden, voor de plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van fotovoltaïsche zonne-energiesystemen of andere energiesystemen, met oog op de uitoefening van haar beroepswerkzaamheid en in het licht van de verwezenlijking van de doelstellingen van SPV Groene Energie CV.

      De gemeente kent de gebruikersrechten op de Oppervlakte van de Daken of Gronden waarop SPV Groene Energie CV een Installatie plaatst toe aan de SPV Groene Energie CV op het moment van de beslissing tot uitvoering van een Deelproject door de gemeente.

      SPV Groene Energie CV wenst de eigenaar te blijven van de Installaties en alle toebehoren voor een periode van twintig (20) jaar te rekenen van het moment van de Indienstname van elke individuele Installatie. SPV Groene Energie CV zal de Installatie exploiteren ten voordele van de Gemeente voor een periode van twintig (20) jaar vanaf de Instienstname. De gemeente betaalt de SPV Groene Energie CV een vergoeding voor deze door SPV Groene Energie CV geleverde dienstverlening.

      De SPV Groene Energie CV zal tevens optreden als energiegemeenschap en energiedelen organiseren en de reststroom vermarkten in naam en voor rekening van de gemeente.

      De Raad van Bestuur van Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV heeft op 23 januari 2024 het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV en de gemeente goedgekeurd.

      De Raad van Bestuur van Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV een aantal projectfiches heeft voorbereid, die de concrete uitwerking zijn van de voorziene investeringen en die voldoen aan de criteria van het door de gemeenteraad van 23 november 2023 goedgekeurde financieel plan.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de samenwerking tussen Sibelgas Project Groene Energie CV en de gemeente.


      Artikel 2: de gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de in de projectfiches voorziene investeringen op de daken van de hierna vermelde locaties: GC KWadrant/t Zand.


      Artikel 3: de heer Rony Debeerst, aangeduid als bestuurder door gemeenteraad, aan te duiden als gevolmachtigd ambtenaar, die kan optreden als de vertegenwoordiger van de gemeente voor de uitvoering van deze overeenkomst en de projectfiches met de voorziene investeringen kan goedkeuren, voor zo ver die passen binnen het kader van het door de gemeenteraad goedgekeurde financieel plan.

    • Instap structureel instroomkanaal – opname in rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Op 10 mei 2023 werd binnen Comité C1 een protocolakkoord afgesloten over de zij-instroom van medewerkers in de zorg.

      Dankzij dit traject kunnen medewerkers in ons bestuur tewerkgesteld worden die nog niet gekwalificeerd zijn om de functie uit te oefenen maar zich wel engageren een kwalificerend opleidingstraject te volgen voor de functies:

      • verzorgende/zorgkundige;
      • logistiek assistent/logistiek medewerker in de zorg;
      • kinderbegeleider.
      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Intersectoraal kaderakkoord betreffende het structureel instroomkanaal voor de zorg- en welzijnssectoren van 1 juli 2022.
      • Sociaal akkoord gesloten tussen de sociale partners van de lokale publieke sector betreffende de tewerkstelling in uitvoering van het intersectoraal kaderakkoord structureel instroomkanaal van 10 mei 2023.
      • Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
      Advies en motivering

      Door de krapte op de arbeidsmarkt van hoger genoemde zorgfuncties, is het aangewezen dat het bestuur gebruik maakt van het structureel instroomkanaal en de ermee samenhangende subsidiëring.

      Teneinde te kunnen instappen in het structureel instroomkanaal moeten het protocolakkoord en kaderakkoord die hierrond werden opgesteld een integraal onderdeel uitmaken van de rechtspositieregeling voor het personeel lokaal bestuur.

      Financiële weerslag

      De medewerkers tellen tijdens de periode van het opleidingstraject al mee voor de normering en voor de reguliere financiering, alsof de medewerkers al gekwalificeerd zouden zijn.

      Werkgevers krijgen per medewerker in opleiding voor de coaching (interne of externe coaching) een eenmalig budget van

      • 6.300 euro bij omscholing naar verzorgende/zorgkundige of kinderbegeleider
      • 4.200 euro bij omscholing naar logistiek medewerker in de zorg.

      Dit budget kan besteed worden in het jaar 2024.

      Het opleidingstraject verloopt o.a. via de CVO’s en de opleidingscentra van de diensten voor gezinszorg.

      Afhankelijk van het succes van het project is het de bedoeling om dit project te bestendigen in de toekomst.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opname van het protocolakkoord en kaderakkoord in bijlage van deze beslissing als integraal onderdeel van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.

    • BOA-decreet: goedkeuring tijdelijk subsidiereglement testfase buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA)

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, raadslid
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      Voor de verdere uitrol van het BOA-decreet is een tijdelijk subsidiereglement opgemaakt om een geïntegreerd activiteitenaanbod te kunnen samenstellen in de naschoolse opvang/schoolvakanties samen met andere relevante lokale, regionale partners en externe partner (op eigen initiatief).

      Via testprojecten willen we in 2024/2025 volop experimenteren met verschillende lokale, regionale en/of externe partners (lokale en regionale erkende verenigingen binnen en buiten Machelen, zelfstandigen, scholen, of externe organisaties) om dat activiteitenaanbod te gaan samenstellen en te onderzoeken hoe we dat in de toekomst operationeel best aanpakken.

      Hiervoor willen we onze samenwerkende partners financieel ondersteunen via een tijdelijke subsidie afhankelijk van de aard van het activiteitenaanbod dat ze wensen aan te bieden met een extra stimulans voor de doelgroep kleuters.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet houdende de organisatie van buitenschoolse opvang en de afstemming tussen buitenschoolse activiteiten van 3 mei 2019.
      • Beslissing van het college van 21 september 2021 in het kader van de subsidie-oproep Buitenschoolse Opvang en Activiteiten (BOA) voor lokale besturen.
      • Beslissing van het college van 23 januari 2024 over BOA-decreet: goedkeuring visie en conceptuitwerking.
      Advies en motivering

      We komen in de uitvoeringsfase (testfase) van het BOA-project.

      Dit tijdelijk subsidiereglement ligt daar in het verlengde van en vormt de basis om samenwerking te gaan stimuleren in dit verhaal.

      Het subsidiereglement heeft in hoofdzaak volgende belangrijke insteken:

      • Partners motiveren om mee te werken aan de uitwerking van het BOA-decreet (doel)
      • Een zo ruim mogelijke doelgroep van partners aanspreken die potentieel willen meewerken aan de uitwerking van het BOA-aanbod (variatie activiteitenaanbod)
      • Een subsidiebedrag dat aantrekkelijk genoeg is gecombineerd met een administratieve ontlasting bij de organisatie van aanbod in de schoolvakanties (stimulans)
      • Toegankelijk subsidie: makkelijk aan te vragen en te verantwoorden (administratieve last verminderen)
      • Participatie: evaluatie van het tijdelijke subsidiereglement met de partners (optimaliseren).
      Financiële weerslag

      De budgetten voor een verdere uitrol werden voorzien in onze huidige meerjarenplanning:

      • Uitgaven: 572 818,30 euro
        GE 6139999 087000 4.4: aanbod externen: 50 000 euro
        GE 6494000 087000 4.4: stimulans verenigingen/partners: 50 000 euro
        We hebben een realistische kost trachten te simuleren voor het naschools aanbod en voor de schoolvakanties op een begrotingsjaar (zie bijlage)
        Het totale bedrag wordt geraamd op 28.200 euro.
        GE 6132010 087000 4.4: organisatie voor- en naschoolse opvang en overige schoolvakanties (3wplus): 472 818,30 euro

      • Ontvangsten: 218 100 euro
        GE 740999 087000 4.4: subsidie Vlaamse overheid BOA: 107 100 euro
        GE 704005 087000 4.4:ontvangsten voor- en naschoolse opvang: 111 000 euro
      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad keurt het subsidiereglement testfase BOA-decreet goed, met volgende bepalingen:

       

      "Subsidiereglement testfase BOA-decreet


      Artikel 1: Doel

      Het decreet BOA streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten voor kinderen tussen 2,5 - 12 jaar en stelt 3 doelstellingen voorop:

      • kinderen speelmogelijkheden en ontplooiingskansen geven, maar ook keuzevrijheid en recht op rust;
      • ouders de mogelijkheid bieden om werk, opleiding en gezin vlot te combineren;
      • een aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten creëren, dat toegankelijk en betaalbaar is voor iedereen.

      Via testprojecten in de naschoolse opvang en de schoolvakanties wil het lokaal bestuur Machelen volop experimenteren om een activiteitenaanbod vorm te geven, dat aansluit op bovenstaande doelstellingen samen met lokale, regionale en/of externe partners. Zowel verenigingen, zelfstandigen, scholen of externe organisaties willen we de kans geven om hiervoor een aanbod uit te werken en financieel te ondersteunen via een tijdelijke subsidie afhankelijk van de aard van het activiteitenaanbod.

       

      Artikel 2: Begunstigden

      De aanvrager is een:

      • Erkende vereniging door het lokaal bestuur
      • Een zelfstandige
      • Een Machelse basisschool
      • Een externe organisatie

      Die in een Machelse basisschool of in de onmiddellijke omgeving van de school naschoolse activiteiten wil organiseren of in de schoolvakanties een open kamp wil organiseren voor kinderen tussen de 2,5 - 12 jaar.

       

      Artikel 3: Subsidie

      Het lokaal bestuur Machelen kent volgend subsidiebedrag toe voor het organiseren van BOA-activiteiten in de:

      Naschoolse opvang

      Basissubsidie:

      1. Voor een initiatieaanbod (= 4 namiddagactiviteiten) = 250 euro
      2. Semesteraanbod (= 8 namiddagactiviteiten) = 700 euro
      3. Jaaraanbod (= 12 namiddagactiviteiten) = 1150 euro
       
      Extra kleutersubsidie:
      Een activiteitenaanbod dat de focus legt op een bijkomend aanbod kleuters (2,5 - 5 jaar) in de naschoolse opvang, krijgt een extra toelage bovenop de basissubsidie.
      1. Voor een initiatieaanbod (= 4 namiddagactiviteiten) = 150 euro
      2. Semesteraanbod (= 8 namiddagactiviteiten) = 400 euro
      3. Jaaraanbod (= 12 namiddagactiviteiten) = 600 euro

       

      Schoolvakanties

      Basissubsidie (voor een aanbod van 5 weekdagen m.u.v. feestdagen):

      1-24 kinderen

      1000 euro/ week

      25-50 kinderen

      1500 euro/week

      51-80 kinderen

      2000 euro/week

      Voorwaarde:

      De organisator voorziet 1 begeleider per 15 kinderen.


      Extra kleutersubsidie:

      Een activiteitenaanbod dat de focus legt op kleuters (2,5 - 5 jaar) in de schoolvakanties, krijgt gradueel een extra subsidie bovenop de basissubsidie.

      1-24 kinderen

      500 euro/ week

      25-50 kinderen

      750 euro/week

      51-80 kinderen

      1000 euro/week

       

      Voorwaarde:

      De organisator voorziet 1 begeleider per 10 kinderen.

       

      Artikel 4: Perioden

      Voor schooljaar 2023-2024 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:

      • Het naschools aanbod (De Windroos): februari t.e.m. mei 2024
        (Voorlopig geen interesse vanuit lokale erkende verenigingen)


      • Schoolvakanties: zomervakantie 2024
        Enkel de aanvragers die ingediend hebben via de doelgroepensubsidie via Vrijetijd, meer bepaald subsidieronde 2023-2024, krijgen de mogelijkheid om te kiezen voor dit subsidieaanbod. Uiterste indiendata is 15 mei 2024.

       

      Voor schooljaar 2024-2025 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:

      • Het naschoolse aanbod (De Windroos + andere testschool):
        Activiteitenaanbod voor september 2024 - mei 2025. Uiterste indiendata 30 juni 2024 en op 1 december 2024.

       

      • Schoolvakanties: alle schoolvakantieperioden
        Uiterste indiendata: 30 juni 2024 (herfst- en kerstvakantie 2024) én 1 december 2024 (krokus-, paas- en zomervakantie 2025)

       

      Artikel 5: Voorwaarden aanbod

      De toelage wordt verleend onder volgende voorwaarden:

      Algemeen 

      • Deze subsidies zijn niet cumuleerbaar met andere lokale subsidiereglementen m.a.w. het uitgewerkte aanbod in het kader van BOA kan niet als staving dienen voor het verkrijgen van andere gemeentelijke subsidies (vb. subsidiereglement jeugd, cultuur en sport).
      • De aanvragen worden gezamenlijk bekeken tijdens de opstartvergadering naar haalbaarheid en beschikbaarheid van de onderwijs en gemeentelijke infrastructuur, die nodig is om het activiteitenaanbod te organiseren.

       

      Naschoolse opvang

      De erkende verenigingen, zelfstandige, school of externe organisatie:

      • Zorgt voor een kwaliteitsvol aanbod aansluitend op de schooluren van de betrokken school voor de gehele duur van het ingetekende aanbod. Een namiddagactiviteit duurt minimaal 2 uur en wordt begeleid door minstens 1 begeleider voor een aanbod lagere school. Bij kleuteraanbod voorziet de organisator minstens 2 begeleiders.
      • De organisator heeft een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen afgesloten.
      • De organisator verbindt zich ertoe om aanwezig te zijn op de opstartvergadering om het volledige activiteitenaanbod samen te stellen en op de evaluatievergadering. Deze vergaderingen worden geleid door het lokaal bestuur.
      • Maakt met de school en opvangorganisatie de nodige praktische afspraken m.b.t. het gebruik van de school en eventuele materialen.
      • De infrastructuur van de school wordt kosteloos ter beschikking gesteld.
      • Zorgt zelf voor het overbrengen van leerlingen van de school tot de eventueel externe locatie en terug naar de school.
      • Mag geen extra meerprijzen vragen van de leerlingen.

       

      Schoolvakanties

      De erkende vereniging, zelfstandige, school of externe organisatie:

      • Zorgt voor een kwaliteitsvol open aanbod (voor alle kinderen uit de gemeente, niet enkel leden van de vereniging) tijdens één van de schoolvakanties met voldoende begeleiders. Voor de doelgroep lagere school (6-12 jaar) betekent dat een ratio van 1 begeleider/15 kinderen, voor de doelgroep kleuters betekent dat een ratio van 1 begeleider/10 kinderen. 
      • Verbindt zich ertoe om aanwezig te zijn op de opstartvergadering om het volledige activiteitenaanbod samen te stellen en op de evaluatievergadering. Deze vergaderingen worden geleid door het lokaal bestuur.
      • Organiseert een minimale voor- en avondopvang vanaf 8.00 uur ’s ochtend tot minstens 17.30 uur ’s avonds.
      • De inschrijvingen verlopen via het gemeentelijk inschrijvingsprogramma. Daartegenover staat dat het aanbod gepromoot wordt via gemeentelijke infokanalen en de gemeente instaat voor het opmaken van de fiscale attesten kinderopvang.
      • Zorgt voor een democratische inschrijvingsprijs per dag max. 14 euro (per halve dag: max. 7 euro) en past een verplicht kansentarief toe van de UITPAS.
      • Het lokaal bestuur zorgt voor gezonde vieruurtjes in de schoolvakanties.

      Het college van burgemeester en schepenen kan eventueel bijkomende voorwaarden opleggen.

       

      Artikel 6: Aanvraag

      De erkende vereniging, zelfstandige, school of externe organisatie bezorgt voorafgaandelijke aan het lokaal bestuur een aanvraagformulier met hierin:

      • De naam en contactgegevens van de aanvrager
      • Op welk BOA-aanbod men wenst in te tekenen: naschools en/of schoolvakanties
      • Wat hun aanbod juist zal inhouden
      • Welke kostprijs ze zullen vragen aan de deelnemers (enkel bij aanbod in de schoolvakanties)
      • Vermelding van het max. aantal deelnemers (schoolvakanties) volgens de schaalcapaciteit
      • Vermelding van de gegevens van de begeleiders en een uittreksel uit het strafregister ‘minderjarigenmodel’ (Artikel 596.2)  
      • Bewijs aansluiting verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen.

      Alle aanvragen worden tijdens de opstartvergadering bekeken naar haalbaarheid en de mogelijkheden van de beschikbare infrastructuur. Voor de aanvraag wordt een standaardforumiel opgemaakt.

       

      Dit document moet ingediend worden op:

      Voor schooljaar 2023-2024 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:

      • Het naschoolse aanbod (De Windroos): februari t.e.m. mei 2024
        (Voorlopig geen interesse vanuit lokale erkende verenigingen)

       

      • Schoolvakanties: zomervakantie 2024
        Enkel de aanvragers die ingediend hebben via de doelgroepsubsidie via Vrijetijd, meer bepaald subsidieronde 2023-2024, krijgen de mogelijkheid om te kiezen voor dit subsidieaanbod. Uiterste indiendata 15 mei 2024.

       

      Voor het schooljaar 2024-2025 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:

      • Het naschoolse aanbod (De Windroos + andere testschool):
        Activiteitenaanbod voor september - mei 2025. Uiterste indiendata 30 juni 2024 en op 1 december 2024.

       

      • Schoolvakanties: alle schoolvakantieperioden
        Uiterste indiendata: 30 juni 2024 (herfst- en kerstvakantie 2024) én 1 december 2024 (krokus-, paas- en zomervakantie 2025)

       

      Artikel 7: Verantwoording en evaluatie

      Na afloop van het activiteitenaanbod bezorgt de aanvrager een verklaring op eer met vermelding van de data van de activiteiten, het aantal kinderen en het aantal begeleiders.

      De aanvrager neemt ook verplicht deel aan de opstartvergaderingen en evaluatievergaderingen, die in dit verband georganiseerd worden door het lokaal bestuur.

       

      Artikel 8: Uitbetaling

      De toegekende steun wordt uitbetaald in twee schijven van 50%: een eerste schijf voor de organisatie van het ingetekende aanbod en een tweede schijf na afronding van het activiteitenaanbod bij het tijdig het binnenbrengen van de verklaring op eer (uiterlijk 2 maanden na afloop van het activiteitenaanbod) én deelname aan de opstart- en evaluatievergadering.

       

      Artikel 9: Inwerkingtreding

      Dit reglement treedt in werking op 20 maart 2024 en loopt tot en met 31 december 2025."

    • Mondelinge vragen

      Aanleiding en doel

      Onafhankelijk raadslid Danny Gooris

      1. Tekort aan huisartsen in de gemeente
      2. Invulling Makro site
      3. Update i.v.m. de Woluwelaan te Diegem
      4. Parkeer reglement op de kosterstraat ter hoogte van huisnummers 55-67 en 69-77

De voorzitter sluit de zitting op 19/03/2024 om 20:50.