De voorzitter opent de zitting op 19/03/2024 om 20:08.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 20 februari 2024 wordt goedgekeurd.
Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).
De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.
Rekening houdend met het feit dat er vanaf 1 januari 2020 slechts 1 DPO aangesteld is voor de entiteiten gemeenten en OCMW worden volgende documenten ter kennisname voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad:
De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheid.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:
Op respectievelijk 21 februari 2017 en 23 januari 2018 keurde de gemeenteraad de PPS overeenkomst goed voor kernversterking centrum Machelen en het addendum.
Er werd een recht van opstal verleend voor de betrokken sites A, B, C, D.
Het recht van opstal werd verleden bij notariële akte.
Voor site A was dit met akte van 28 februari 2018.
Doel is nu het recht van opstal te verlengen omdat een aantal parkeerplaatsen nog dienen verkocht te worden, samen met de constructies nog te bouwen op site B.
Het publieke projectgedeelte op site A, zijnde het kinderdagverblijf en de vier parkeerplaatsen die in de overeenkomst aan het lokaal bestuur toekwamen, is voorlopig opgeleverd.
Het recht van opstal is voor dit gedeelte van rechtswege beëindigd.
Het private projectgedeelte bestond uit:
De gebouwde parkeerplaatsen zijn deels verkocht aan de eigenaars die een woning hebben gekocht, de gemeente zelf heeft er voor de politie nog twee bij aangekocht.
In totaal waren er 36 parkeerplaatsen voorzien en ook gebouwd. Dit is beduidend meer omdat het totaal aantal te bouwen parkeerplaatsen werd beschouwd over het totale project.
Concreet betekent dit dat er nog vandaag 19 onverkochte parkeerplaatsen zijn.
Redenen hiervoor is dat het totale project vertraging heeft opgelopen onder meer door corona en de oorlog in Oekraïne (schaarste bouwmaterialen).
Op 22 januari 2022 werd door het college van burgemeester en schepenen de omgevingsvergunning afgeleverd voor de sloop en de bouw op site B (vroegere GISO, vroegere gemeenteschool en oud gemeentehuis). Dit betreft enkel sloop en deelsite B1 tot en met B4, de deelsites kant Georges Ferréstraat zelf daarvoor wordt de omgevingsvergunningsaanvraag nog ingediend.
Concreet, rekening houdend met feit
betekent dit dat de 19 onverkochte parkeerplaatsen op site A pas verkocht zullen worden wanneer de effectieve verkoop/bouw op site B begint.
Wat de link met het op 28 februari 2024 te vervallen recht van opstal betreft:
Gezien het voorgaande en voornamelijk de link tussen de nog te bouwen site B en de 19 onverkochte parkeerplaatsen wordt voorgesteld om een verlenging van het recht van opstal toe te staan, zonder vergoeding, voor een aanvaardbare termijn die wordt geraamd op drie jaar.
Gezien voor 28 februari er geen gemeenteraadsbeslissing ter zake kon genomen worden (Matexi meldde dit na dat de termijn van verzenden agenda gemeenteraad al voorbij was), heeft het college van burgemeester en schepenen, na overleg met de notaris, op 20 februari al principiële beslissing genomen.
Bedoeling is om de principiële beslissing door het college van burgemeester en schepenen te laten bekrachtigen op de gemeenteraad van maart 2024.
De PPS partner en de instrumenterende notaris zijn hiervan op de hoogte gesteld.
Een verdere spreiding van de cash flow (voor die 19 onverkochte parkeerplaatsen, wat in het totaal project slechts zeer beperkt is in cashflow), in de tijd.
Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord om de termijn,
te verlengen met een periode van 3 jaar te rekenen zijnde dus tot en met 28 februari 2027.
Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het Agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.
In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht.
Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP).
Doel van het platform:
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt.
Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren.
Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid.
Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Voor handhaving van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt het gebruik van VHP verplicht op 25 maart 2024.
Het protocol en het addendum protocol goed te keuren.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving en gemeente Machelen in het kader van de toegang tot het Vlaams handhavingsplatform, goed.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het addendum protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Agentschap Justitie en Handhaving in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform goed.
Intercommunale Haviland kan in het kader van het intergemeentelijke samenwerkingsverband als verwerker van de gemeente Machelen optreden.
Artikel 3: Algemeen directeur en burgemeester handtekenen het protocol digitaal, waarna het overgemaakt wordt aan dhr. Van den Broek, Administrateur-Generaal van het Agentschap Justitie en Handhaving.
Op de Noordstraat is een verbod op parkeren en stilstaan ingevoerd omwille van problematiek vrachtwagens.
Er wordt een tijdelijke opheffing van dit parkeerverbod gevraagd zodat bezoekers van de Buitenspeeldag veilig kunnen parkeren.
Tijdens de Buitenspeeldag organiseren lokaal bestuur Machelen en de Brabantse Kouters een natuurlijke spelnamiddag in Peutiebos.
Om de bezoekers een veilige parkeerplek te bieden wordt er gevraagd om de zone nabij de eventlocatie toegankelijk te maken voor parkeerders.
Dit gebeurt door de verkeersborden tijdelijk te blinderen tussen 12 uur en 18 uur.
Het betreft enkel de zone op Machels grondgebied.
Gezien de buitenspeeldag doorgaat op 17 april dient het tijdelijk reglement bekrachtigd te worden op de gemeenteraad, op risico van verval.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigd de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 februari 2024 over goedkeuring parkeren op de Noordstraat tijdens Buitenspeeldag 2024: tijdelijk opheffen parkeerverbod op de Noordstraat, op Machels grondgebied, van 12 uur tot 18 uur op woensdag 17 april in het kader van de Buitenspeeldag.
De beslissing van de gemeenteraad van 21 november 2023 om haar goedkeuring te verlenen aan de oprichting van de SPV Groene Energie, een hernieuwbare-energie gemeenschap waarin gezamenlijk de krachten worden gebundeld teneinde voldoende kritische massa te hebben om deel te nemen aan hernieuwbare energie- en groene stroom projecten.
Doel van de samenwerkingsovereenkomst is:
De Gemeente heeft aandelen in SPV Groene Energie CV.
Rony Debeerst is bestuurder in de raad van bestuur.
Het feit dat de gemeente titularis is van adequate en toereikende zakelijke rechten op Daken of Gronden, wenst de gemeente aan de SPV Groene Energie CV gebruikersrechten toe te kennen op bepaalde Oppervlakten van de Daken of Gronden, voor de plaatsing, het onderhoud en de exploitatie van fotovoltaïsche zonne-energiesystemen of andere energiesystemen, met oog op de uitoefening van haar beroepswerkzaamheid en in het licht van de verwezenlijking van de doelstellingen van SPV Groene Energie CV.
De gemeente kent de gebruikersrechten op de Oppervlakte van de Daken of Gronden waarop SPV Groene Energie CV een Installatie plaatst toe aan de SPV Groene Energie CV op het moment van de beslissing tot uitvoering van een Deelproject door de gemeente.
SPV Groene Energie CV wenst de eigenaar te blijven van de Installaties en alle toebehoren voor een periode van twintig (20) jaar te rekenen van het moment van de Indienstname van elke individuele Installatie. SPV Groene Energie CV zal de Installatie exploiteren ten voordele van de Gemeente voor een periode van twintig (20) jaar vanaf de Instienstname. De gemeente betaalt de SPV Groene Energie CV een vergoeding voor deze door SPV Groene Energie CV geleverde dienstverlening.
De SPV Groene Energie CV zal tevens optreden als energiegemeenschap en energiedelen organiseren en de reststroom vermarkten in naam en voor rekening van de gemeente.
De Raad van Bestuur van Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV heeft op 23 januari 2024 het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst tussen Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV en de gemeente goedgekeurd.
De Raad van Bestuur van Sibelgas Project Vennootschap Groene Energie CV een aantal projectfiches heeft voorbereid, die de concrete uitwerking zijn van de voorziene investeringen en die voldoen aan de criteria van het door de gemeenteraad van 23 november 2023 goedgekeurde financieel plan.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de samenwerking tussen Sibelgas Project Groene Energie CV en de gemeente.
Artikel 2: de gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de in de projectfiches voorziene investeringen op de daken van de hierna vermelde locaties: GC KWadrant/t Zand.
Artikel 3: de heer Rony Debeerst, aangeduid als bestuurder door gemeenteraad, aan te duiden als gevolmachtigd ambtenaar, die kan optreden als de vertegenwoordiger van de gemeente voor de uitvoering van deze overeenkomst en de projectfiches met de voorziene investeringen kan goedkeuren, voor zo ver die passen binnen het kader van het door de gemeenteraad goedgekeurde financieel plan.
Op 10 mei 2023 werd binnen Comité C1 een protocolakkoord afgesloten over de zij-instroom van medewerkers in de zorg.
Dankzij dit traject kunnen medewerkers in ons bestuur tewerkgesteld worden die nog niet gekwalificeerd zijn om de functie uit te oefenen maar zich wel engageren een kwalificerend opleidingstraject te volgen voor de functies:
Door de krapte op de arbeidsmarkt van hoger genoemde zorgfuncties, is het aangewezen dat het bestuur gebruik maakt van het structureel instroomkanaal en de ermee samenhangende subsidiëring.
Teneinde te kunnen instappen in het structureel instroomkanaal moeten het protocolakkoord en kaderakkoord die hierrond werden opgesteld een integraal onderdeel uitmaken van de rechtspositieregeling voor het personeel lokaal bestuur.
De medewerkers tellen tijdens de periode van het opleidingstraject al mee voor de normering en voor de reguliere financiering, alsof de medewerkers al gekwalificeerd zouden zijn.
Werkgevers krijgen per medewerker in opleiding voor de coaching (interne of externe coaching) een eenmalig budget van
Dit budget kan besteed worden in het jaar 2024.
Het opleidingstraject verloopt o.a. via de CVO’s en de opleidingscentra van de diensten voor gezinszorg.
Afhankelijk van het succes van het project is het de bedoeling om dit project te bestendigen in de toekomst.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opname van het protocolakkoord en kaderakkoord in bijlage van deze beslissing als integraal onderdeel van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur.
Voor de verdere uitrol van het BOA-decreet is een tijdelijk subsidiereglement opgemaakt om een geïntegreerd activiteitenaanbod te kunnen samenstellen in de naschoolse opvang/schoolvakanties samen met andere relevante lokale, regionale partners en externe partner (op eigen initiatief).
Via testprojecten willen we in 2024/2025 volop experimenteren met verschillende lokale, regionale en/of externe partners (lokale en regionale erkende verenigingen binnen en buiten Machelen, zelfstandigen, scholen, of externe organisaties) om dat activiteitenaanbod te gaan samenstellen en te onderzoeken hoe we dat in de toekomst operationeel best aanpakken.
Hiervoor willen we onze samenwerkende partners financieel ondersteunen via een tijdelijke subsidie afhankelijk van de aard van het activiteitenaanbod dat ze wensen aan te bieden met een extra stimulans voor de doelgroep kleuters.
We komen in de uitvoeringsfase (testfase) van het BOA-project.
Dit tijdelijk subsidiereglement ligt daar in het verlengde van en vormt de basis om samenwerking te gaan stimuleren in dit verhaal.
Het subsidiereglement heeft in hoofdzaak volgende belangrijke insteken:
De budgetten voor een verdere uitrol werden voorzien in onze huidige meerjarenplanning:
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het subsidiereglement testfase BOA-decreet goed, met volgende bepalingen:
"Subsidiereglement testfase BOA-decreet
Artikel 1: Doel
Het decreet BOA streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten voor kinderen tussen 2,5 - 12 jaar en stelt 3 doelstellingen voorop:
Via testprojecten in de naschoolse opvang en de schoolvakanties wil het lokaal bestuur Machelen volop experimenteren om een activiteitenaanbod vorm te geven, dat aansluit op bovenstaande doelstellingen samen met lokale, regionale en/of externe partners. Zowel verenigingen, zelfstandigen, scholen of externe organisaties willen we de kans geven om hiervoor een aanbod uit te werken en financieel te ondersteunen via een tijdelijke subsidie afhankelijk van de aard van het activiteitenaanbod.
Artikel 2: Begunstigden
De aanvrager is een:
Die in een Machelse basisschool of in de onmiddellijke omgeving van de school naschoolse activiteiten wil organiseren of in de schoolvakanties een open kamp wil organiseren voor kinderen tussen de 2,5 - 12 jaar.
Artikel 3: Subsidie
Het lokaal bestuur Machelen kent volgend subsidiebedrag toe voor het organiseren van BOA-activiteiten in de:
Naschoolse opvang
Basissubsidie:
Schoolvakanties
Basissubsidie (voor een aanbod van 5 weekdagen m.u.v. feestdagen):
1-24 kinderen |
1000 euro/ week |
25-50 kinderen |
1500 euro/week |
51-80 kinderen |
2000 euro/week |
Voorwaarde:
De organisator voorziet 1 begeleider per 15 kinderen.
Extra kleutersubsidie:
Een activiteitenaanbod dat de focus legt op kleuters (2,5 - 5 jaar) in de schoolvakanties, krijgt gradueel een extra subsidie bovenop de basissubsidie.
1-24 kinderen |
500 euro/ week |
25-50 kinderen |
750 euro/week |
51-80 kinderen |
1000 euro/week |
Voorwaarde:
De organisator voorziet 1 begeleider per 10 kinderen.
Artikel 4: Perioden
Voor schooljaar 2023-2024 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:
Voor schooljaar 2024-2025 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:
Artikel 5: Voorwaarden aanbod
De toelage wordt verleend onder volgende voorwaarden:
Algemeen
Naschoolse opvang
De erkende verenigingen, zelfstandige, school of externe organisatie:
Schoolvakanties
De erkende vereniging, zelfstandige, school of externe organisatie:
Het college van burgemeester en schepenen kan eventueel bijkomende voorwaarden opleggen.
Artikel 6: Aanvraag
De erkende vereniging, zelfstandige, school of externe organisatie bezorgt voorafgaandelijke aan het lokaal bestuur een aanvraagformulier met hierin:
Alle aanvragen worden tijdens de opstartvergadering bekeken naar haalbaarheid en de mogelijkheden van de beschikbare infrastructuur. Voor de aanvraag wordt een standaardforumiel opgemaakt.
Dit document moet ingediend worden op:
Voor schooljaar 2023-2024 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:
Voor het schooljaar 2024-2025 is er een testperiode voorzien voor onderstaand aanbod:
Artikel 7: Verantwoording en evaluatie
Na afloop van het activiteitenaanbod bezorgt de aanvrager een verklaring op eer met vermelding van de data van de activiteiten, het aantal kinderen en het aantal begeleiders.
De aanvrager neemt ook verplicht deel aan de opstartvergaderingen en evaluatievergaderingen, die in dit verband georganiseerd worden door het lokaal bestuur.
Artikel 8: Uitbetaling
De toegekende steun wordt uitbetaald in twee schijven van 50%: een eerste schijf voor de organisatie van het ingetekende aanbod en een tweede schijf na afronding van het activiteitenaanbod bij het tijdig het binnenbrengen van de verklaring op eer (uiterlijk 2 maanden na afloop van het activiteitenaanbod) én deelname aan de opstart- en evaluatievergadering.
Artikel 9: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 20 maart 2024 en loopt tot en met 31 december 2025."
Onafhankelijk raadslid Danny Gooris
De voorzitter sluit de zitting op 19/03/2024 om 20:50.