Kader maken voor actieve en passieve openbaarheid van bestuur.
In kader van openbaarheid van bestuur en participatie zijn de afgelopen jaren vele initiatieven genomen:
De digitale communicatie met de Vlaamse overheid is geregeld via het digitaal loket.
De decretaal te publiceren documenten zoals agenda raden, besluitenlijsten, reglementen, verordeningen, samenstelling bestuursorganen, openbare notulen, van de bevoegde organen (gemeenteraad, raad maatschappelijk welzijn, college van burgemeester en schepenen, vast bureau, burgemeester) worden via de gemeentelijke webstek ter beschikking gesteld, evenals het MJP, de jaarrekening de beleidsverklaring, de deontologische code mandatarissen alsmede ook de rechtspositieregeling en deontologische code van het personeel van het lokaal bestuur.
De verplichtingen inzake publicatie van oprichtingsaktes, statuten van IGS’en wordt opgenomen.
Meer en meer worden burgers mondig, vinden hun weg naar de administratie, en vragen bestuurdocumenten op.
Hiervoor dient een reglementair kader uitgewerkt te worden, wat zekerheid, juridisch en procesmatig, aan burger en administratie verleent.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement openbaarheid van bestuur goed:
"Reglement openbaarheid van bestuur
Artikel 1: dit reglement regelt de openbaarheid van bestuur ten aanzien van de burgers, zowel de actieve als de passieve openbaarheid:
Hoofdstuk 1: Actieve openbaarheid van bestuur
Artikel 2: het lokaal bestuur publiceert volgende bestuursdocumenten op een actieve manier op de website van het lokaal bestuur www.machelen.be:
Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn:
College van burgemeester en schepenen/vast bureau:
Bijzonder comité voor de sociale dienst:
Burgemeester:
Het budget, meerjarenplanningen, aanpassing hieraan en jaarrekening
De beleidsverklaring van het college van burgemeester en schepenen/vast bureau
De deontologische code voor lokale mandatarissen
De rechtspositieregeling van het personeel lokaal bestuur
De deontologische code van het personeel lokaal bestuur
De oprichtingsaktes en statuten van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid
Hoofdstuk 2: Passieve openbaarheid van bestuur
Artikel 3:
§1. Elke burger kan bij het lokaal bestuur bestuursdocumenten inzien, er een afschrift van opvragen of er uitleg over opvragen.
Artikel 4:
§1. De aanvraag wordt ingediend
§2. De aanvraag moet volgende informatie bevatten:
§3. De aanvrager moet geen belang aantonen, tenzij het gaat om openbaarmaking van informatie van persoonlijke aard
In dat geval dient de aanvrager aan te tonen dat hij/zij rechtstreeks en persoonlijk in zijn rechtssituatie kan geraakt worden door:
Artikel 5:
§1. De aanvraag wordt genoteerd in een register, met vermelding ontvangstdatum. Dit register is openbaar voor de aanvrager.
§2. Als de aanvraag kennelijk onredelijk is of op te algemene wijze verwoord, wordt aan de aanvrager binnen de 20 kalenderdagen gemotiveerd gevraagd zijn aanvraag te specificeren of te vervolledigen.
§3. De beslissing over de aanvraag tot openbaarmaking wordt genomen door de algemeen directeur of door dienst aangeduide afgevaardigde.
§4. De beslissing kan het volgende inhouden:
Een gedeeltelijke inwilligging kan onder meer als de aanvraag betrekking heeft op beslissingen die niet af of onvolledig zijn of als de aanvraag betrekking heeft op interne communicatie.
De volledige lijst is opgenomen in titel II, hoofdstuk 3, afdeling 3 Bestuursdecreet, artikelen II33 tot en met II39.
§5. Als de aanvraag tot openbaarmaking wordt afgewezen op grond van:
Dan neemt het lokaal bestuur contact op met betrokkene en vraagt de schriftelijke bevestiging dat de aanvrager toestemming krijgt om alsnog toegang te krijgen tot het bestuursdocument.
§6. De beslissing wordt uiterlijk binnen 20 kalenderdagen na ontvangst aanvraag of bijkomende informatie genomen en per webformulier, e-mail of per brief verstuurd naar de aanvrager.
§7. Als de toetsing aan de uitzonderingen niet mogelijk is binnen de 20 kalenderdagen, dan wordt de termijn verlengd tot 40 kalenderdagen, mits gemotiveerde beslissing.
§8. In de kennisgeving van de inwilliging of gedeeltelijke inwilliging wordt vermeld dat deze geen toestemming inhoudt het document te hergebruiken als vermeld in hoofdstuk 4 van het Bestuursdecreet.
§9. In de kennisgeving van gedeeltelijke inwilliging of afwijzing wordt vermeld waar en binnen welke termijn beroep kan ingesteld worden, overeenkomstig artikel 3.3. van het Bestuursdecreet.
§10. Als de aanvrager gebruik wil maken van zijn recht op inzage van een bestuursdocument, dan stelt het lokaal bestuur de plaats, datum en tijdstip van de inzage vast.
De plaats is altijd ten gemeentehuize. Datum en tijdstip worden bepaald in overeenstemming met de openingsuren gemeentehuis.
§11. Het ontvangen van een afschrift is onderworpen aan een retributiereglement.
Hoofdstuk 3: Beroep
Artikel 6:
§1. Tegen de beslissingen in kader van dit reglement, kan beroep ingesteld worden bij de beroepsinstantie openbaarheid van bestuur en hergebruik van overheidsinformatie van de Vlaamse overheid.
§2. Het beroep dient ingesteld te worden binnen een termijn van 30 dagen ingaand op de dag nadat de beslissing verstuurd is, of, bij het uitblijven van een beslissing, op de dag nadat de termijn voor het nemen van de beslissing verstreken is.
§3. Bij kennisgeving van de beslissing lokaal bestuur zal aan de aanvrager de nodige coördinaten van de beroepsinstantie medegedeeld worden.
Deze coördinaten zullen ook ter beschikking gesteld worden op de webstek van het lokaal bestuur.
Hoofdstuk 4: Inwerkingtreding
Artikel 7: dit reglement treedt in werking op 1 januari 2024. Het reglement komt in de plaats van het eerdere door gemeenteraad goedgekeurde reglement openbaarheid van bestuur dat hierbij wordt opgeheven."