De voorzitter opent de zitting op 18/02/2025 om 20:14.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 21 januari 2025 wordt goedgekeurd.
Het schrijven van 31 januari 2025 van Daniël Schell, algemeen directeur, tot het bekomen van zijn vervroegd rustpensioen met ingang van 1 juni 2025.
Betrokken personeelslid voldoet op deze datum aan de voorwaarden om vervroegd met pensioen te gaan.
De noodzaak om over te gaan tot invulling van de open te vallen decretale graad van algemeen directeur.
De huidige algemeen directeur is op 1 juni 1995 in dienst getreden bij de gemeente Machelen als gemeentesecretaris.
Op 1 augustus 2018, naar aanleiding van de integratie gemeente-OCMW zoals decretaal voorzien, heeft hij het ambt van algemeen directeur opgenomen.
De rol, taken en bevoegdheden van de algemeen directeur zijn beschreven en gebaseerd op de desbetreffende bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
De algemeen directeur staat in voor de algemene leiding van de diensten van het lokaal bestuur, zijnde zowel de diensten van entiteit gemeente als de diensten van entiteit OCMW.
De algemeen directeur rapporteert aan de politieke bestuursorganen, al naargelang hun bevoegdheden.
De algemeen directeur is voorzitter van het managementteam en tevens ondervoorzitter van het syndicaal overleg (HOC/BOC).
De algemeen directeur is personeelslid van de entiteit gemeente maar bedient ook en is hoofd van de entiteit OCMW.
Decretale graad, klasse 3, voorzien in MJP.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de algemeen directeur van 31 januari 2025 tot het bekomen van zijn vervroegd rustpensioen met ingang van 1 juni 2025.
Artikel 2: ten gevolge van artikel 1 verklaart de gemeenteraad de statutaire functie van algemeen directeur vacant bij aanwerving met het oog op aanstelling en aanleggen van een werfreserve.
Artikel 3: de gemeenteraad keurt de functiebeschrijving van algemeen directeur, in bijlage van deze beslissing liggende, goed.
Artikel 4: de gemeenteraad beslist dat de selectie voor de aanwerving van de functie van algemeen directeur wordt uitbesteed aan een extern selectiebureau. De gemeenteraad draagt hiertoe het college van burgemeester en schepenen op het nodige te doen binnen de goedgekeurde aankoopprocedure en rekening houdende met de timing zoals hiervoren omschreven.
Artikel 5: de selectie zal uitgevoerd worden op basis van hetgeen omschreven is in artikel 29 §1 van de rechtspositieregeling.
Artikel 6: de selectiejury zal bestaan uit algemeen directeurs van andere gemeenten binnen Vlaams-Brabant, desnoods aangevuld met een expert van het extern selectiebureau. De definitieve nominatieve samenstelling van de selectiejury zal aan de gemeenteraad worden gecommuniceerd.
Artikel 7: de gemeenteraad beslist de aanwervingsvoorwaarden als volgt te bepalen:
De kandidaat beschikt over minimaal een masterdiploma ofwel een diploma van het universitair onderwijs of een diploma van het hoger onderwijs van 2 cycli dat gelijkgesteld werd met universitair onderwijs.
Artikel 8: de gemeenteraad beslist dat van de kandidaten die geslaagd zijn zowel in de schriftelijke als in de mondelinge proef, enkel de 6 eerste geslaagde kandidaten tot het assessment toegelaten worden.
De kandidaten die even goed scoren als de 6de gerangschikte, worden eveneens toegelaten tot het assessment.
Artikel 9: een wervingsreserve aan te leggen voor de duur van twee jaar.
Artikel 10: deze vacantverklaring wordt minimaal bekend gemaakt via gemeentelijke website, gemeentelijke facebookpagina, gemeentelijke digitale infoborden, LinkedIn, VDAB en Indeed.
Artikel 11: sollicitaties kunnen ingediend worden tot en met donderdag 20 maart 2025.
Op 23 mei 2023 keurde de gemeenteraad het protocolakkoord goed waarin de overdracht van het gemeentelijk onderwijs, Basisschool De Fonkel en Secundaire School GISO, aan het Gemeenschapsonderwijs Go! geformaliseerd werd.
In uitvoering van dat protocolakkoord verleent de gemeente Machelen een erfpachtrecht aan het Go! op de gronden en het gebouw van Het Gemeenschapsonderwijs GISO.
In uitvoering van het protocolakkoord ter overdracht van het gemeentelijk onderwijs naar het Go! zal het gebouw en het terrein van het Gemeenschapsonderwijs GISO in erfpacht gegeven worden aan het Go! voor 50 jaar.
De akte in bijlage regelt deze erfpacht en is een weergave van wat er tussen de gemeente Machelen en het Go! reeds werd afgesproken in het protocolakkoord.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de akte tot vestiging van een erfpachtrecht, in bijlage liggende van deze beslissing, goed.
Artikel 2: de voorzitter en de algemeen directeur worden gemachtigd de notariële akte te ondertekenen.
De gemeente draagt bij tot de financiering van de politiezone VIMA.
De exploitatie en de investeringstoelage worden opgenomen in het budget 2025 als onderdeel van het MJP.
Impact op de exploitatie-uitgaven, autofinancieringsmarge en resultaat op kasbasis:
Exploitatietoelage van 3 396 374 euro
Investeringstoelage van 144 550 euro
Enig artikel: de bijdrage van de gemeente Machelen zoals ingeschreven in de politiebegroting 2023 en in het MJP:
a) als exploitatiebudget: 3 396 374 euro
b) als investeringstoelage: 144 550 euro
goed te keuren en aan de politiezone VIMA toe te kennen.
De Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand is opgericht en heeft 100.000 euro werkingssubsidies verkregen.
Lokale besturen zijn zich bewust van en zetten in op de samenhang tussen beleidsdomeinen en actieterreinen, tussen vrije tijd en sociaal beleid. De lokale overheid heeft hierbij een cruciale verantwoordelijkheid als regisseur en facilitator.
Cultuur Noordrand zet in op 5 strategische uitdagingen om zo vanuit cultuur mee te bouwen aan een toekomstige ontwikkeling van de regio, ‘Drempels voor cultuurparticipatie verlagen’ is één van de vijf uitdagingen.
UiTPAS is een instrument voor verbreding, verhoging en verdieping van vrijetijdsparticipatie, het verlagen van drempels met bijzondere aandacht voor mensen in armoede, en communicatie.
1. Toetredingsbeslissing/doel UiTPAS Noordrand voor gemeentelijke activiteiten
Het uitrollen van de UiTPAS Noordrand voor de hele vrijetijdssector is een belangrijk instrument om vrijetijdsparticipatie te verhogen en te diversifiëren voor alle inwoners van de Noordrand en specifiek gericht op het wegwerken van participatiedrempels voor personen in armoede.
Voordelen:
Principes:
2. Toetredingsbeslissing/doel UiTPAS Noordrand voor externe aanbieders
Na de implementatie en launch voor de gemeentelijke activiteiten, komen we nu in de laatste fase en worden ook verenigingen en externe organisaties partner en aanbieder van de UitPAS.
Om onze verenigingen die de UiTPAS zullen aanbieden vanaf 2026, financieel te beschermen, werkte Cultuur Noordrand een werkwijze uit waarbij er niet meer dan 5% van de leden van de verenging voor derving van inkomsten voor de vereniging kan zorgen.
Formaliseren werkwijze 5% regel UiTPAS Noordrand
5%-regel
Wanneer er meer dan 5% leden van een vereniging/organisatie deelnemen aan kansentarief, vervalt de derving vanuit de organisatie/vereniging en staan de lokale overheden van de gemeente waar de personen gedomicilieerd zijn in voor de volledige derving (vanaf de eerste inschrijving tegen kansentarief na die eerste 5%). Met andere woorden: vanaf meer dan 5% inschrijvingen aan het kansentarief, wijzigt de standaard verdeelsleutel in 20% - 80% voor de lokale overheid.
Hiermee creëren we een plafond van de maximale kosten die door de organisator/vereniging/partner ten laste kunnen worden genomen en beschermen we organisaties die veel kansarmen bereiken.
10%-regel
Reden: Om tegemoet te komen aan de deelname van een grote groep kinderen in armoede aan vakantiekampen met professionele aanbieders, maar tegelijk ook bepalen van een plafond.
Overzicht geldende tarieven en terugbetalingen UiTPAS Noordrand
Organisatie |
Toepassingsgebied |
Regel |
Verdeelsleutel onder 5% |
Verdeelsleutel boven 5% |
Verdeelsleutel boven 10% |
Erkende lokale Sportclub/vereniging (bv. Voetbalclub, scouts, etc) |
Activiteit en lidgelden |
Komt in aanmerking voor 5% regel |
20-40-40 |
20-80 |
20-80 |
Niet-erkende vereniging door stad/gemeente waar het zich bevindt |
Activiteit en lidgelden |
Komt niet in aanmerking voor 5% regel |
20-40-40 |
20-40-40 |
20-40-40 |
Commerciële bovenlokale kampaanbieder (bv. Yes, Heyo, etc.) |
Kampen |
Verplicht 10%-regel |
20-40-40 |
20-40-40 |
20-40-40 |
Stadsdienst (bv. Stedelijk zwembad, cc, etc.) |
Activiteit en lidgelden |
Niet onderhevig aan 5% of 10% regel |
20-80 |
20-80 |
20-80 |
Commerciële partner (privé zwembaden, bowling) |
Activiteit |
Komt niet in aanmerking voor 5% regel |
20-40-40 |
20-40-40 |
20-40-40 |
De raad van bestuur Cultuur Noordrand keurde op donderdag 12 december de 5% en 10% regel goed.
Voorzien budget: 17 500 euro
BS: 6494000 074100 AP 5-9
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend reglement goed over implementatie UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IHS Cultuur Noordrand.
"Reglement inzake implementatie UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IHS Cultuur Noordrand
Hoofdstuk I - Start
Artikel 1: er wordt toegetreden in 2024 tot UiTPAS Noordrand.
Hoofdstuk II - Tarieven
Artikel 2: kostprijs UiTPAS
Verlies/diefstal gewone pas: 2,00 euro kansenpas: 0 euro
Lokaal kan men afwijkende tarieven hanteren, maar de gemeente/stad staat zelf in voor de verdeling, opvolging en betaling.
Een UiTPAS aan gewoon tarief kan in heel de regio gekocht worden. UiTPAS aan kansentarief kan enkel in de eigen gemeente aangekocht worden.
Hoofdstuk III - Kostendeling
Artikel 3:
§1. Volgende solidaire kostendeling wordt gehanteerd:
§2. De 5% - 10% regel wordt de maatstaf.
Formaliseren werkwijze 5% regel UiTPAS Noordrand
5%-regel
Wanneer er meer dan 5% leden van een vereniging/organisatie deelnemen aan kansentarief, vervalt de derving vanuit de organisatie/vereniging en staan de lokale overheden van de gemeente waar de personen gedomicilieerd zijn in voor de volledige derving (vanaf de eerste inschrijving tegen kansentarief na die eerste 5%). Met andere woorden: vanaf meer dan 5% inschrijvingen aan het kansentarief, wijzigt de standaard verdeelsleutel in 20% - 80% voor de lokale overheid.
Hiermee creëren we een plafond van de maximale kosten die door de organisator/vereniging/partner ten laste kunnen worden genomen en beschermen we organisaties die veel kansarmen bereiken.
10%-regel
Reden: Om tegemoet te komen aan de deelname van een grote groep kinderen in armoede aan vakantiekampen met professionele aanbieders, maar tegelijk ook bepalen van een plafond.
Organisatie |
Toepassingsgebied |
Regel |
Verdeelsleutel onder 5% |
Verdeelsleutel boven 5% |
Verdeelsleutel boven 10% |
Erkende lokale Sportclub/vereniging (bv. Voetbalclub, scouts, etc) |
Activiteit en lidgelden |
Komt in aanmerking voor 5% regel |
20-40-40 |
20-80 |
20-80 |
Niet-erkende vereniging door stad/gemeente waar het zich bevindt |
Activiteit en lidgelden |
Komt niet in aanmerking voor 5% regel |
20-40-40 |
20-40-40 |
20-40-40 |
Commerciële bovenlokale kampaanbieder (bv. Yes, Heyo, etc.) |
Kampen |
Verplicht 10%-regel |
20-40-40 |
20-40-40 |
20-40-40 |
Stadsdienst (bv. Stedelijk zwembad, cc, etc.) |
Activiteit en lidgelden |
Niet onderhevig aan 5% of 10% regel |
20-80 |
20-80 |
20-80 |
Commerciële partner (privé zwembaden, bowling) |
Activiteit |
Komt niet in aanmerking voor 5% regel |
20-40-40 |
20-40-40 |
20-40-40 |
Hoofdstuk IV - Doelgroepen
Artikel 4: de doelgroepenbepaling mensen in armoede gebeurt op basis van de verhoogde tegemoetkoming en collectieve schuldenregeling.
Artikel 5:
§1. Er wordt een derde niet-formele categorie van toekenning toegelaten: Er zijn lokaal mensen in armoede te bemerken of te detecteren die toch buiten deze 2 categorieën vallen, maar in een precaire (financiële) situatie verkeren of risico hierop lopen.
§2. De niet-formele toekenning gebeurt lokaal op basis van wederzijds vertrouwen door het aanbrengen van bepaalde inwoners via sociale diensten of andere (sociale) partners die vaak ook een signaalfunctie hebben.
§3. Het lokale bestuur stelt een ambtenaar of dienst aan die hierin een aanspreekfunctie opneemt en zorgt voor advies en beslissing. De namen worden op regelmatige basis geagendeerd respectievelijk op het college van burgemeester en schepenen en deze beslissingen worden ter kennisgeving aan het vast bureau voorgelegd.
§4. De aantallen van deze in artikel 4 omschreven categorie worden jaarlijks ter kennisgeving anoniem geagendeerd op het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk V - Fasering
Artikel 6:
§1. Het aanbod wordt gedaan in volgende verschillende fasen:
§2. De timing tussen elke fase is een bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen.
Hoofdstuk VI - Ondersteuning en implementatie
Artikel 7: binnen cultuur noordrand en het regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie zal met middelen van Cultuur Noordrand om een regiocoördinator UiTPAS Noordrand en regionaal netwerk vrijetijdsparticipatie 0,5 VTE (PC 329 barema B1c) voor 2023, 2024 en 2025 aangeworven worden.
Artikel 8: binnen het MJP zullen lokaal voldoende personele middelen vrijgemaakt worden of door middel van een verschuiving van takenpakket door te voeren in functie van UiTPAS Noordrand: minimaal 0,2 VTE (kleine gemeenten) tot maximaal 0,5VTE (grote gemeenten).
Hoofdstuk VII - Integratie en layout UiTPAS
Artikel 9: de bestaande passen en kortingssystemen worden zoveel mogelijk geïntegreerd in UiTPAS inbegrepen het linken van pARTkoer/scholenwerking/BOA aan UiTPAS.
Artikel 10:
§1. De UiTPAS zal uniform in heel de regio dezelfde layout hebben aan de voorzijde.
§2. Aan de achterzijde zal het logo lokaal bestuur vermeld, zijnde het lokaal bestuur waar de pas wordt aangeschaft."
Vanaf 1 september 2023 gebeurt de organisatie van de voor- en naschoolse opvang (schoolvrije dagen en opvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie) voor de Machelse basisscholen door dienstverlener 3WPlus in opdracht van het lokaal bestuur. Zij innen voor het lokaal bestuur ook de ouderbijdragen aan de hand van dit retributiereglement.
Volgende wijzigingen worden voorgesteld:
Budget voorzien in de meerjarenplanning:
Inkomsten
Tussenkomsten ouders naschoolse opvang/schoolvakanties (3wplus) GE-7040005-0870- 4.4): 114 330 euro
BOA-subsidies GE-740999-0870-4.4: 109 242 euro
Uitgaven
Organisatie voor- en naschoolse opvang/schoolvakanties (herfst-, kerst- en krokusvakantie) - GE-6132010-0870-4.4: 482 274,67 euro
Het voorstel m.b.t. de uitbreiding van de toegang van broers/zussen van reeds schoolgaande kinderen in het basisonderwijs Machelen zal een zeer beperkte impact hebben gezien dezelfde tarieven zullen toegepast worden.
Enig artikel: de gemeenteraad keurt volgend retributiereglement goed:
"Retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen
Artikel 1: er wordt een retributie geheven voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen én de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen voor de dienstjaren 2023, met ingang van 1 september 2023 tot en met 31 december 2031.
Deze opvang wordt in opdracht van het lokaal bestuur georganiseerd door 3WPlus, Z5 Mollem 250 te 1730 Asse met ingang van 1 september 2023.
Artikel 2: Tarieven
Ochtend- en avondopvang schooldagen:
Voor kinderen die schoollopen in een Machelse basisschool:
Woensdagnamiddag
Voor kinderen die schoollopen in een Machelse basisschool:
Opvang op schoolvrije dagen en in de herfst-, kerst- en krokusvakantie
Voor kinderen die schoollopen in een Machelse basisschool én hun broers/zussen die niet schoollopen in het basisonderwijs Machelen maar wel gedomicilieerd zijn in Machelen. Voor broers of zussen die naar het buitengewoon basisonderwijs dient er vooraf contact opgenomen te worden met 3WPlus. 3WPlus bespreekt samen de mogelijkheden tot opvang. Inschrijvingen gebeuren via een andere weg.
Artikel 3: Sociaal tarief
Het sociaal tarief wordt vanaf 1 september 2024 automatisch toegekend aan alle kinderen in het basisonderwijs Machelen, ongeacht of de kinderen in Machelen gedomicilieerd zijn of niet en die tot een gezin behoren waar minstens 1 lid recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming voor gezondheidszorgen (VT).
Het recht op verhoogde tegemoetkoming wordt ieder schooljaar opnieuw vastgesteld, via een samenwerkingsovereenkomst met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
Artikel 4: Scanningstijden
De scanningstijden worden bepaald zoals in bijlage van dit reglement liggende.
De gemeenteraad draagt zijn bevoegdheid over aan het college van burgemeester en schepenen om in functie van wijzigende begin en einde lestijden de nodige aanpassingen te doen na overleg met de betrokken basisscholen.
Artikel 5: Te laat ophalen
De tarieven bij te laat komen worden als volgt geregeld:
Artikel 6: Annulatie gecentraliseerde vakantieopvang en op schoolvrije dagen
Annuleren is mogelijk tot 2 werkdagen voor de aanvang van de vakantieopvang. Wanneer niet geannuleerd wordt én het kind is niet aanwezig, zal er een extra annulatiekost aangerekend worden van 7 euro (halve dag) of 14 euro (hele dag).
Uitzonderingen zijn mogelijk ingeval van overmacht zoals ziekte, overlijden familielid, ... en dit na voorlegging van bewijsstukken binnen de 5 werkdagen na de afwezigheid.
Artikel 7: Registratie en inningsprocedure ouderbijdragen
De opvangmomenten worden door 3WPlus per kind ’s ochtends en ’s avonds geregistreerd en in opdracht van het lokaal bestuur maandelijks gefactureerd aan de ouders.
Volgende inningsprocedure zal gehanteerd worden:
Artikel 8: de vorige gemeenteraadsbesluiten inzake retributiereglement betreffende de voor- en naschoolse kinderopvang van 29 mei 2024 worden per 1 februari 2025 opgeheven.
Artikel 9: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang 19 februari 2025.
Artikel 10: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in de het gemeentelijk register inzake belastingreglementen en retributiereglementen."
De gemeente is aangesloten bij Incovo.
De noodzaak om deze personeelsleden van de afvalintercommunale INCOVO aan te stellen als GAS-vaststeller met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn; dat deze GAS-vaststellers enkel binnen de omschreven bevoegdheid mogen optreden.
Geen
Enig artikel: afvalintercommunale Incovo wordt aangesteld als GAS-vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de directeur van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen.
De aanleiding is een melding omtrent het niet in- en uit de garage geraken met de auto door de inwoner van de Jan van Obberghenstraat 57 (garage is gelegen in de Frans van Molderstraat).
Gezien er geen 6m beschikbaar is vanaf de rand van de garage tot aan de overzijde als er iemand geparkeerd staat, is deze aanvraag conform volgens het reglement van de gele lijnen. Na een bezoek ter plaatse is gebleken dat de gele lijnen, die reeds aanwezig zijn, niet ver genoeg doorgetrokken zijn zodoende de draaicirkel, om de garage te verlaten, niet groot genoeg is.
Het advies van de politie en de dienst mobiliteit luidt positief voor het verlengen, met twee lijnen, van de reeds bestaande gele onderbroken lijnen, gelegen in de Frans van Molderstraat aan het kruispunt met de Jan van Obberghenstraat.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad is akkoord voor het verlengen, met twee lijnen, van de reeds bestaande gele onderbroken lijnen, gelegen in de Frans Van Molderstraat aan het kruispunt met de Jan van Obberghenstraat.
Artikel 2: de hierboven voorziene signalisatie wordt geplaatst conform de bepalingen van het K.B. en het M.B.
Gemeenten kunnen ook overtredingen op stilstaan en parkeren sanctioneren via gemeentelijke administratieve sancties, namelijk GAS 4.
Gemeente Machelen wenst dit ook in te voeren voor de werking op haar grondgebied.
Om dit te kunnen bewerkstelligen heeft:
De gemeentelijke gemeenschapswacht-vaststellers dienen aangesteld te worden in de hoedanigheid voor vaststellingen in het kader van GAS 4.
De handhaving omtrent het foutief parkeren binnen het retributiereglement parkeren wordt uitgevoerd door de aangestelde firma OPC.
Zij hebben geen bevoegdheid om het fout stilstaan en parkeren ook te kunnen handhaven via GAS 4.
Door de aanstelling van gemeenschapswacht-vaststellers voor de vaststelling van deze overtreding kan gezorgd worden voor:
Gemeenschapswacht-vaststellers
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit. Deze voorwaarden zijn de volgende:
Om in kader van GAS 4 vaststellingen te mogen doen, dient een bijkomende module gevolgd te worden, namelijk een opleiding aangaande de wetgeving met betrekking tot het stilstaan en parkeren. Deze opleiding heeft een minimale duur van 8 uur.
Melissa De Snijder voldoet aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als gemeenschapswacht-vaststeller in het kader van GAS 4.
Geen
Artikel 1: mevrouw Melissa De Snijder, geboren op 16 september 1999, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het gemeentebestuur van Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken van artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Artikel 2: een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de provinciegouverneur, de sanctionerend ambtenaren van Haviland, de korpschef van de politiezone Vilvoorde-Machelen, de procureur des Konings van Halle-Vilvoorde, de griffiers van de rechtbank van eerste aanleg en van de politierechtbank.
Het bestaande raamcontract betreffende het dossier "Onderhoudswerken aan gemeentewegen 2021-2024" via Haviland liep af.
Aangezien dit een positieve samenwerking was en Haviland een raamcontract heeft opgesteld voor de periode 2025-2028 wensen we hier opnieuw in te stappen.
Onder coördinatie van het studiebureau van Haviland worden in verschillende straten op het grondgebied van de deelnemende gemeenten onderhoudswerken uitgevoerd. Dit gebeurt volgens de geldende technische richtlijnen die worden bepaald in het bijzonder bestek, dat naar het Standaardbestek 250 en de technische voorschriften verwijst. Deze werken worden gerealiseerd op basis van de vooropgestelde en door de bouwheer goedgekeurde investeringsbudgetten.
Voordelen: Dankzij de in-house opdracht hoeven we geen aparte aanbesteding te doen voor het aanduiden van Haviland. Dit betekent een belangrijke tijdswinst. Door schaalvergroting worden lagere aanbestedingsprijzen verkregen. Met de nieuwe raamovereenkomst wordt dit schaaleffect nog meer benadrukt ten opzichte van de vroegere procedure. Haviland beschikt over uitgebreide expertise op zowel technisch als juridisch vlak, zodat zij een professionele opvolging van de werken kunnen verzekeren.
In eerste instantie dient de samenwerkingsovereenkomst te worden goedgekeurd, met vermelding van welke percelen we wensen gebruik te maken in de periode 2025-2028.
Half maart dient er een selectie van de straten te worden doorgegeven die we in 2025 wensen uit te voeren.
Net zoals bij het vorige contract ondersteund Haviland ons in de opvolging van dit dossier.
De mogelijkheid van Haviland om, conform hogervermelde statuten, diensten te leveren in het belang van de aangesloten gemeenten, dit onder meer inzake openbare werken, en het feit dat de aankoopcentrale en aanvullende diensten voor onderhoudswerken aan gemeentewegen ontegensprekelijk als een dergelijke dienst dienen beschouwd te worden.
De gemeente Machelen is als deelnemer van de dienstverlenende vereniging Haviland in de mogelijkheid om een beroep te doen op deze diensten van de vereniging.
Haviland treedt op als aankoopcentrale voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig artikel 2, 7°, b van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Haviland heeft de openbare procedure onder de vorm van een raamcontract van maximaal 4 jaar (2025 tot 2028) gepubliceerd.
De gemeente wenst als aanbestedende overheid een beroep te doen op de aankoopcentrale voor het onderhoud van haar wegeninfrastructuur en aldus overeenkomstig artikel 47, §2, eerste lid van de Wet Overheidsopdrachten vrijgesteld is van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren.
De gemeente wenst een beroep te doen op de aankoopcentrale voor volgende percelen:
gewone onderhoudswerken:
De gemeente wenst aanvullend op de opdracht in het kader van de aankoopcentrale aan Haviland tevens opdracht wenst te geven tot het uitvoeren van aanvullende diensten aangaande de begeleiding van de onderhoudswerken, zoals omschreven in bijgevoegde overeenkomst.
De gemeenteraad acht het dan ook aangewezen om voornoemde diensten toe te kennen aan Haviland overeenkomstig de modaliteiten zoals beschreven in de als bijlage toegevoegde overeenkomst, dit gelet op de expertise van Haviland op dit terrein en de budgettaire voordelen bij deelname aan de aankoopcentrale.
De personeelskost, welke berekend wordt op basis van de arbeidsuren die door alle betrokken personeelsleden van HAVILAND worden gepresteerd naar aanleiding van of in uitvoering van de in de artikelen 1 en 3 vermelde opdracht.
Het toepasbare uurtarief (excl. BTW) voor de personeelsleden wordt daarbij door HAVILAND als volgt bepaald: 121,00 euro.
Dit uurloon is gekoppeld aan de indexaanpassing van de lonen zoals toepasselijk in de openbare sector.
Indien het bevoegde beslissingsorgaan van HAVILAND een beslissing neemt omtrent de wijziging van de voormelde uurtarieven, zullen deze nieuwe tarieven van rechtswege worden toegepast.
Op driemaandelijkse basis wordt door HAVILAND aan de GEMEENTE een detail van de geleverde uur prestaties en een factuur overgemaakt.
Andere kosten: Voor prestaties welke uitgevoerd worden op een locatie buiten de kantoren van HAVILAND wordt een forfaitaire verplaatsingskost van 30,00 euro per aaneensluitende prestatie aangerekend. Voor de prestaties welke moeten worden geleverd na 18.00 uur en vóór 7.30 uur tijdens de normale werkdagen, en op zaterdag, zondag en feestdagen, wordt het uurtarief met 50% verhoogd.
Effectieve kostprijs voor de werken zal bekend zijn na het selecteren van de straten, opmetingen door aannemer en de selectie.
Het budget is voorzien op budgetsleutel 2240000/020000 AP14 AC1 voor 2025 en in de meerjarenplanning.
Artikel 1: de gemeenteraad beslist een beroep te doen op de aankoopcentrale Haviland voor onderhoudswerken aan gemeentewegen overeenkomstig het bijzonder bestek 115700/2025-2028 BIS van 12 september 2024 getiteld ‘wegenonderhoud dienstjaren 2025-2028 BIS’, en dit voor volgende percelen:
Artikel 2: de gemeenteraad geeft tevens opdracht aan Haviland voor het uitvoeren van aanvullende diensten overeenkomstig bijgevoegde overeenkomst, en keurt deze overeenkomst goed.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van dit besluit, inclusief het aanduiden van de straten zoals bepaald in artikel 1, §6 van de overeenkomst.
Artikel 4: het budget is voorzien op budgetsleutel 2240000/020000 AP14 AC1 voor 2025 en in de meerjarenplanning.
Sinds 2014 is de titel “Faire Gemeente” (vroegere naam: Fair Trade Gemeente) één van de vaste waarden voor het lokaal bestuur Machelen. Om daarvoor in aanmerking te komen moet het lokaal bestuur aan een aantal criteria voldoen; één daarvan is het tweejaarlijks hernieuwen van een beleidsresolutie in het kader van Fair Trade.
Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen
Het lokaal bestuur Machelen kan zijn missie aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Verenigde Naties koppelen. Daarbij respecteren we zowel het sociaal fundament (=menswaardig bestaan voor iedereen) als het ecologisch plafond (=duurzaam werken en handelen).
Dit vertaalt zich onder andere in de opdracht van het lokaal bestuur Machelen om duurzame productie- en consumptiepatronen te bevorderen, en een menswaardig inkomen voor de producent deel uitmaakt van duurzame productiepatronen. Het bevorderen hiervan houdt tevens in dat het lokaal bestuur enerzijds zelf het goede voorbeeld moet geven en anderzijds de bevolking moet sensibiliseren.
Fair Trade
Het lokaal bestuur van Machelen haalde in 2014 de titel van Faire Gemeente binnen en behield haar titel. Ze is daarmee één van de 195 titel-dragende Faire Gemeenten in België.
Een Faire Gemeente worden en blijven vraagt een engagement van het lokale bestuur samen met betrokken burgers. Deze titel toont aan dat het lokaal bestuur van Machelen eerlijke handel, lokale duurzame voeding en bewust consumeren niet alleen een warm hart toedraagt, maar dat het er effectief ook werk van maakt. Bovendien zet het lokaal bestuur van Machelen zo ook in op 12 van de 17 SDG’s, werkt het aan een duurzame en solidaire samenleving en bestrijdt het mee de klimaatcrisis.
De beleidsresolutie en samenwerkingsovereenkomsten met partners worden elke twee jaar hernieuwd.
Criteria
Om een Faire Gemeente te worden en te blijven zet het lokale bestuur zich in voor 6 verplichte criteria en het next level:
Next level: De gemeente koppelt eerlijke handel aan andere thema’s zoals fair bankieren, fair textiel, faire natuursteen en hergebruik van spullen.
NB: Met fairtrade-producten wordt bedoeld: producten met een door “Faire Gemeente” geaccepteerd fairtrade-label.
In januari 2025 zijn dit er 4: “FAIRTRADE”, “WORLD FAIR TRADE ORGANISATION”, “SPP – SMALL PRODUCERS – FIAR TRADE” en “fair for life”
Fair-O-Meter
Tweejaarlijks dient een Faire Gemeente haar engagement voor eerlijke handel, lokale duurzame voeding en bewust consumeren te herbevestigen. Dit gebeurt door het invullen van de Fair-O-Meter, een zelfevaluatie die het gemeentelijk engagement voor een faire wereld ‘meet’, zowel lokaal als mondiaal.
Geen
Enig artikel: lokaal bestuur Machelen engageert zich voor het behalen en behouden van de titel van Faire Gemeente zoals beschreven.
De gemeente Machelen is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Halle-Vilvoorde die op 25 maart 2025 plaatsheeft in De Waerboom, Jozef Mertensstraat 140, 1702 Groot-Bijgaarden.
De documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Halle-Vilvoorde.
De gemeente is ingedeeld bij het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde.
Geen
Met 24 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde van 25 maart 2025 met als enig agendapunt 'Statutaire ontslagnemingen/benoemingen'.
Artikel 2: de heer Jean-Pierre De Groef, burgemeester, voor te dragen als kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité Halle-Vilvoorde van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, voor een duur van zes jaar, vanaf de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 tot aan de eerste (buitengewone) algemene vergadering in het jaar 2031.
Artikel 3: de vertegenwoordiger(s) van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 25 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 4: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Halle-Vilvoorde.
Geen
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde van 25 maart 2025 met als enig agendapunt 'Statutaire ontslagnemingen/benoemingen'.
Artikel 2: de vertegenwoordiger(s) van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde op 25 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van de heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 7 januari 2025 overgemaakt overeenkomstig artikel 29 van de statuten.
Geen
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging van 26 maart 2025 met als enig agendapunt:
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente ie zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente Machelen is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 18 maart 2025 plaatsheeft in Skyline Park, Ambachtenstraat 33 te 8870 Izegem.
De documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West.
Geen
Artikel 1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 18 maart 2025 met als enig agendapunt:
Artikel 2: de vertegenwoordiger(s) van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelaten met de uitvoering van voormelde beslissingen, en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is deelnemer van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Havicrem, opgericht op 10 juni 2003.
Op de agenda van de bijzondere algemene vergadering van IGV Havicrem die zal gehouden worden op 18 maart 2025 om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging en volgende agendapunten omvat:
Na beraadslaging en stemming.
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Havicrem IGV van 18 maart 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de effectieve of plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, zijn gemandateerd om de agendapunten van de algemene vergadering van Havicrem IGV op 18 maart 2025 goed te keuren.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
De gemeente aangesloten is bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, verschenen in de bijlage tot het Belgisch Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
De duurtijd van de vereniging wordt beperkt tot zestien jaar, ingaand op tien november tweeduizend negentien en eindigend op tien november tweeduizend vijfendertig.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging is die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De agenda van de algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op woensdag 19 maart 2025 en volgende agendapunten omvat:
Het werkingsgebied van Haviland dat onderverdeeld is in 4 categorieën volgens aandelen:
Categorie A: > 1 400 aandelen = 5 bestuurders
Categorie B: 1 001 - 1 400 aandelen = 2 bestuurders
Categorie C: 500 - 1 000 aandelen = 6 bestuurders
Categorie D: < 500 aandelen = 2 bestuurders
Na beraadslaging en stemming.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad bevestigt dat de gezamenlijke voordracht van de 15 kandidaat-bestuurders zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de leden van de raad van bestuur:
Artikel 2: de gemeenteraad duidt in de lijst van de 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Kurt Ryon.
Artikel 3: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de samenstelling van de raad van bestuur op de algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 19 maart 2025 goed te keuren.
Artikel 4: het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van dit besluit.
Gehoord raadslid Danny Gooris:
1. Situatieschets en voorgeschiedenis
In december 2022 werd unaniem goedgekeurd om een schoolstraat in te voeren voor de Parochiale Basisschool in Diegem. Deze maatregel had als doel het gemotoriseerd verkeer in de smalle straten rond de school te vermijden en zo verkeerschaos en onveilige situaties aan de schoolpoort te voorkomen. De schoolstraat draagt bij aan een veiligere schoolomgeving voor alle weggebruikers en past binnen het woonerfkarakter van de omliggende straten. Ouders worden actief geïnformeerd over parkeermogelijkheden op wandelafstand van de school.
2. Recente incidenten en bezorgdheden
Ondanks de invoering van de schoolstraat, blijven er ernstige incidenten plaatsvinden:
Op 3 februari werd een kind aangereden in de schoolstraat op de Oude Haachtsesteenweg. De bestuurder stapte uit, gaf het kind de schuld en reed vervolgens weg. Dankzij een alerte ouder kon het voertuig geïdentificeerd worden en werd de informatie doorgegeven aan politiezone ViMa. De directie is onmiddellijke ter plaatse gekomen, maar helaas was de dader en het slachtoffer op dat moment al verdwenen en bleef verdere opvolging uit.
In december 2024, werd een aanrijding ternauwernood vermeden tussen een bestuurder en een kind op een loopfiets. Dit had ernstige gevolgen kunnen hebben.
Door een tekort aan politiecontrole in de zone ViMa worden de schoolstraten niet effectief gehandhaafd, wat leidt tot een vals gevoel van veiligheid voor onze kinderen, frustratie bij de ouders, en straffeloosheid voor overtreders.
3. Voorstel voor structurele oplossing: automatische slagbomen
Om de veiligheid in de schoolomgeving effectief af te dwingen, stellen wij voor om opnieuw het idee van automatische slagbomen te overwegen, zoals reeds succesvol toegepast in andere gemeenten.
Locaties:
Gebruik en toegankelijkheid:
Veiligheid en zichtbaarheid:
Financiële impact:
Uit navraag en offertes zou een volledige automatische en smart slagboom 9.000 euro betreffen, en jaarlijks 1.000 euro voor onderhoud en software aanpassingen. Een bedrag dat werkbaar moet zijn binnen de budgettering van de gemeente.
Algemene voordelen van de schoolstraat
Overige maatregelen en bijkomende voorstellen
Naast de implementatie van slagbomen willen wij pleiten voor bijkomende acties ter verhoging van de verkeersveiligheid:
Duidelijkere en zichtbaardere verkeersborden:
a) Huidige borden zijn slecht zichtbaar en de vermelding van de geldende uren is te klein (1,5 cm).
b) Voorstel om de plaatsing en signalisatie van de borden te optimaliseren in overleg met politiezone ViMa.
c) Oprichting van een gemeenteraadscommissie:
d) Jaarlijkse bijeenkomst van gemeente per school (directie, veiligheidsteam), oudercomites, buurtbewoners, ViMA) om het veiligheidsplan te bekijken en optimaliseren of aan te passen indien en waar het noodzakelijk is.
Verzoek aan de gemeenteraad
Wij verzoeken de gemeenteraad om te stemmen over de volgende punten:
Bijlage: Overzicht van een twintigtal gemeenten waar schoolstraten met slagbomen reeds succesvol werden ingevoerd.
Wij roepen op om over partijgrenzen heen samen te werken en gezamenlijk een verkeersveilig plan op te stellen, zodat alle kinderen in onze gemeente veilig van en naar school kunnen gaan.
Gehoord schepen Steve Claeys die het volgende antwoord verstrekt:
Ik start graag om te benadrukken dat u zelf aangeeft dat de gemeenteraad op 21 december 2022 unaniem akkoord is gegaan met de invoering van de Schoolstraat aan de Parochiale basisschool in Diegem in het kader van de veilige schoolomgeving. Dat getuigt dat deze beslissing destijds gedragen werd door alle gemeenteraadsleden, zowel meerderheid als oppositie.
In dat aspect is het ook belangrijk om te weten dat het gemeentebestuur op dat moment een beslissing heeft genomen gebaseerd op de samenwerking tussen de school, onze dienst mobiliteit, PZ Vima en het studiebureau Mobiel 21, die ge gemeente begeleidt en adviseert in besluiten omtrent veilige schoolomgevingen.
Daarnaast werd in desbetreffend besluit van de gemeenteraad in artikel 4 bepaald dat de opdracht werd gegeven aan de politiezone en het studiebureau om te onderzoeken of er nog bijkomende fysieke maatregelen moesten en konden genomen worden om de veiligheid in de Schoolstraat te verhogen.
Dit onderzoek, in samenspraak met alle betrokken actoren zonet vernoemd, heeft niet geleidt tot de noodzaak nieuwe bijkomende maatregelen of fysieke ingrepen.
Om even te schetsen waarover uw vraag eigenlijk gaat kan ik hetvolgende meegeven:
Reeds verschillende malen heeft u de vraag gesteld om een slagboom te plaatsen, en dit ten gevolge van ofwel gesprekken met de school of ouders, ofwel ten gevolge van een incident.
Telkens opnieuw moet het college u hetzelfde antwoord bieden, wat tot op heden nog steeds ongewijzigd is:
- De school ter sprake heeft geen enkele vraag gesteld aan het gemeentebestuur, noch opmerking gemaakt over de bestaande maatregelen die destijds in samenspraak en unanimiteit zijn genomen en waarvoor er aanpassingen noodzakelijk zouden zijn. Mijn collega schepen bevoegd voor onderwijs zal u hierna meer duiding geven.
- Daarnaast is de basis op dewelke u zich baseert om deze vraag te stellen, zoals we natuurlijk van u kunnen verwachten, opnieuw een bericht op sociale media. Een medewerker van de school heeft namelijk, en zeer terecht na het incident, duidelijk gemaakt dat niet de maatregelen die door het bestuur zijn genomen in twijfel worden getrokken, maar wel de verantwoordelijkheid van de bezoekers van de school, die de maatregelen die actief zijn moeten respecteren, niet alleen voor de bescherming en het welzijn van de kinderen, maar ook elke begeleider en medewerker van de school.
- Om dus opnieuw de unisono verantwoordelijkheid af te schuiven op het gemeentebestuur en de maatregelen die u enkelzijdig wenst door te voeren aan te kaarten, gaat u volgens mij te kort door de bocht.
Volgens u is het plaatsen van en slagboom of verzinkbare paal de ideale en goedkope oplossing, echter is het wel zo dat het u in uw voorstel voorbijgaat aan;
- Het feit of deze, volgens u beste oplossing zijn grenzen wel kent. Wat als we deze aanpassing invoeren aan de rand van de straat maar er zich daags nadien net voor de slagboom een incident voordoet, breiden we dan de zonering verder uit en tot welke grens…?
- U aangeeft dat het vrij goedkoop en makkelijk is om dit te plaatsen, maar u wel voorbijgaat aan de aankoopprocedure die gebonden is aan de gemeente, het college of bij uitstek door gemeenteraad zelf?
- Het voorzien van elektriciteit voor de bediening van de slagboom, indien geautomatiseerd niet vanzelfsprekend is, waaronder de ondergrondse leidingen die doorheen onze gemeente overal liggen en dus onderzoek vergen naar mogelijke inplanting van een slagboom
Zoals u kan uitmaken in mijn antwoord is er volgens ons geen enkele reden om deze extra maatregelen noch te onderzoeken, noch hiervoor te stemmen. Ik zou dus willen vragen aan de voltallige gemeenteraad om niet over te gaan tot een stemming.
Extra commissie… Gecoro
En tenslotte wil ik nog 1 kantekening maken bij uw pleidooi raadslid Gooris… ons bestuur en zijn medewerkers zet zit dagelijks in voor alle scholen en alle kinderen, maar blijkbaar spits u zich tijdens uw interventies in de gemeenteraad enkel toe tot 1 school en zijn kinderen. En begrijp mij niet verkeerd, voor het college is het leven van elke leerling evenveel waard, ongeacht in welk schoolnet het kind schoolloopt. Met andere woorden een geïntegreerde aanpak van de veilige schoolomgevingen én schoolroutes lijkt het college een meer zekere optie dan lukraak ad hoc oplossingen voor te stellen en uit te werken zoals u doet.
Raadslid Danny Gooris blijft bij zijn standpunt dat de schoolstraat aan de parochiale basisschool niet afdwingbaar is wegens fout geplaatste verkeersborden en vraagt de stemming van het ingediende punt.
Geen
Enig artikel:
Gehoord raadslid Dieter Imbrechts
Achtergrond
De samenwerking gaat over specifieke acties die op die plek zullen worden genomen ter bestrijding van het sluikstortprobleem. Zo wordt de weg anders ingericht. Op de Woluwelaan in onze gemeente is het niet zo dat er parkeerzones langs de Woluwelaan zijn, zoals dat bijvoorbeeld vroeger wel op de Haachtsesteenweg was. Tevens lijkt Incovo hierin niet betrokken, temeer omdat dit een gewestweg is. Zie: https://www.ringtv.be/groen/vilvoorde-zemst-en-grimbergen-pakken-het-sluikstorten-langs-de-woluwelaan-aan-parkeerverbod
Dat wil niet zeggen dat we ons geen vragen kunnen stellen. Het is spijtig dat men niet breder heeft gekeken naar de situatie. Rond en op de Woluwelaan zijn namelijk veel plaatsen waar minder tot geen sociale controle is met als resultaat veel sluikstorten. Wanneer men van daaruit zou kijken zou de herinrichting van de Woluwelaan op Cargovil een onderdeel kunnen zijn, naast vele andere maatregelen.
Onze vraag is dus niet waarom neemt de gemeente niet deel aan deze groep van gemeenten, wel of het bestuur bij deze samenwerking heeft aangedrongen om dit probleem vanuit een holistische benadering te bekijken en daarop aan te dringen.
Het gaat namelijk niet louter over de situatie daar, maar over de gehele zone rond de Woluwelaan en het kanaal, waar zich door het gebrek aan sociale controle veel sluikstorten plaats vinden en deze sluikstorters zich ook gemakkelijk verplaatsen naar andere plaatsen. Info die in mijn vraag voorkomt: https://www.ringtv.be/samenleving/groot-sluikstort-op-terrein-onder-viaduct-aan-woluwelaan-opnieuw-afsluiten
Vraag voor schepen van milieu Magda Geeroms:
De gemeenten Grimbergen, Zemst en Vilvoorde slaan de handen in elkaar om de verkeerssituatie op de Woluwelaan in Cargovil op die manier aan te passen zodat de kans op sluikstorten verkleint.
We stellen ons vanuit 1830-31 de vraag of het bestuur bij deze samenwerking van gemeenten heeft aangedrongen om een meer holistische benadering van het probleem van sluikstorten rond de Woluwelaan te hanteren. Het sluikstorten vind namelijk niet louter plaats ter hoogte van Cargovil maar op en rond de gehele Woluwelaan en dit voornamelijk op plaatsen waar minder tot geen sociale controle is. Ik vermoed dat ik de schepen niet hoef te herinneren aan het grote sluikstort van september 2023 onder het viaduct op de Woluwelaan te Machelen.
Als fietser passeer ik echter meermaals per week in de Ritwegerlaan waar naast het spoor veel afval en enkele kleinere sluikstorten liggen, die ook lijken blijven te liggen wat het risico om meer sluikstorten alleen doet toenemen.
Indien het bestuur de vraag ten aanzien van de samenwerkende gemeenten niet heeft gesteld om een meer globale aanpak van het probleem te benaderen, wensen we bij deze te vragen aan de schepen en het bestuur dit alsnog wel te doen. We zijn ervan overtuigd dat een samenwerking meer oplevert dan dat elke gemeente dit apart aanpakt.
Stemmen
We vragen dan ook aan de gemeenteraad om te stemmen om zich aan te sluiten bij het project van Vilvoorde, Grimbergen en Zemst, om zo het probleem zonaal aan te pakken, en dat de problemen in deze gemeente zich niet verplaatsen naar onze gemeente.
Gehoord de schepen Magda Geeroms, die het volgende antwoord verstrekt:
Het raadslid verwijst naar het probleem langs de Woluwelaan op de zone Cargovil waar dit gedeelte loopt over grondgebied Vilvoorde, Zemst en Grimbergen.
Dit is niet het grondgebied van Machelen-Diegem.
De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang.
Dat is wat artikel 2 §2 van het decreet lokaal bestuur duidelijk stelt.
De vraagstelling gaat over een gegeven op grondgebied van andere gemeenten en moet dan ook in dit kader bekeken worden als buiten de bevoegdheid van de gemeenteraad en bijgevolg zonder voorwerp.
Maar om voldoende informatie te geven aan de vraagsteller die blijkbaar de intercommunale werking niet goed begrijpt het volgende: Incovo is een opdrachthoudende intergemeentelijke samenwerking. De deelnemende gemeenten hebben hun bevoegdheid inzake ophalen van de huisvuilfracties en uitbating recyclageparken overgedragen.
Wat betreft sluikstorten kunnen de gemeente-vennoten
a) Het zelf doen
b) Beroep doen op Incovo
c) Een derde partij het laten doen
De vraagsteller gaat ook voorbij aan de maatregelen die de gemeente destijds al genomen heeft om het probleem dat zich voordoet op Cargovil, zijnde sluikstorten langsheen geparkeerde vrachtwagens op gewestwegen, te voorkomen.
Reeds gedurende vele jaren hebben wij parkeerverbod ingevoerd langsheen de Haachtsesteenweg en de luchthavenlaan, daarmee is dit probleem van sluikstorten gecounterd geweest alsook het risico op zware ongevallen weggenomen.
Het probleem van sluikstorten op de Rittwegerlaan staat daar los van.
Daar hebben we al maatregelen getroffen ondermeer door inzet mobiele camera’s Incovo, door afsluitingen te zetten, door knippen te voorzien in Rittwegerlaan, …
De Rittwegerlaan had vroeger het hoogste tonnage van sluikstorten, door onze maatregelen is dit al sterk teruggedrongen.
Op deze gemeenteraad is overigens Incovo aangesteld als gas vaststeller ook voor sluikstorten.
Meldingen van sluikstorten worden binnen de 2 dagen opgepikt.
Tenslotte wat de Rittwegerlaan betreft zijn we ervan overtuigd dat met de komende werken aan
- Fietssnelweg Vilvoorde-Brussel langs de spoorwegberm
- Bouw Broeklin
In dit gebied voldoende sociale controle zal komen en sluikstorten vanzelf zal afnemen.
Binnen artikel 2 van decreet lokaal bestuur doen wij er dus al alles aan om problemen niet naar onze gemeente te laten komen.
Conclusie: gezien het voorstel een bevoegdheidsoverschrijding territoriaal is van de gemeenteraad, kan hier niet op ingegaan worden.
Raadslid Dieter Imbrechts maakt zich zorgen over de mogelijke verplaatsing van sluikstorten als Vilvoorde, Zemst en Grimbergen maatregelen op Cargovil richting onze gemeente.
Schepen Magda Geeroms repliceert dat wat de Rittwegerlaan betreft om degelijk nazicht te blijven doen op de afsluitingen.
Het agendapunt wordt afgesloten zonder stemming.
1. Tijdens de gemeenteraad op heden zijn volgende mondelinge vragen gesteld:
a) Door raadslid Veysel Top-Karani, namens CD&V fractie omtrent
In onze gemeente zijn de afgelopen jaren heel wat nieuwe woningen en appartementen bijgekomen via de Inter-Vilvoordse Maatschappij. Dat is op zich een positieve evolutie, maar wij willen graag weten hoeveel van die woongelegenheden effectief toegewezen worden aan inwoners van onze gemeente.
Wij weten namelijk dat er al jarenlang inwoners op de wachtlijst staan, zonder zicht op een woning. Onze bezorgdheid is dan ook dat een te groot aandeel van deze nieuwe woningen naar mensen van buiten onze gemeente gaat, terwijl onze eigen inwoners blijven wachten.
Kan het bestuur hier duidelijkheid over geven? Hoeveel inwoners van onze gemeente hebben intussen een woning kunnen krijgen via de nieuwe projecten? En welke maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat onze inwoners voldoende kansen krijgen?
b) Door raadslid Danny Gooris, namens 1830-31 fractie omtrent
Bijna dag op dag een jaar nadat een staking uitbrak bij afvalintercommunale Incovo, heeft het personeel op maandag 10 februari opnieuw het werk neergelegd. In 2024 was de staking het gevolg van een aanhoudend dispuut tussen het personeel en directeur Jan Buysse, waarbij er sprake was van een collectieve klacht tegen de directie, een angstcultuur en pesterijen. Daarnaast was er een moeizame samenwerking met enkele leden van de raad van bestuur.
Ook deze recente staking werd volgens het personeel veroorzaakt door een toxische werksfeer binnen Incovo. Vervolgens legde het personeel op vrijdag 14 februari opnieuw het werk neer omdat de directie gemaakte afspraken niet zou zijn nagekomen. Dit had een impact op de afvalophaling en andere essentiële diensten voor onze inwoners.
Onze vragen aan het gemeentebestuur zijn:
Onze inwoners verdienen een goede afval dienstverlening, het is aan het beleid van onze gemeente, en de 4 andere deelnemende gemeente, om er voor te zorgen dat er sociale rust heerst en dat iedere Incovo werknemer of bediende zijn werk op een degelijke manier kan uitvoeren, zonder angst te moeten hebben van de directie of van de raad van bestuur.
De voorzitter sluit de zitting op 18/02/2025 om 21:57.