Terug
Gepubliceerd op 29/06/2021

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 23/06/2021 - 19:00

Reglement huisvuilzakken incontinentiemateriaal

Aanwezig: Jean-Pierre De Groef, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Steve Claeys, burgemeester
Gregory Lagae, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Karina Rombauts, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Raymonde Leskens, Benny Blanckaert, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Samia Benhomaid, raadslid
Aanleiding en doel

Vanaf 1 april 2021 zijn alle plastic verpakkingen toegestaan in de blauwe PMD-zak. PMD wordt dan uitgebreid naar P+MD.

De restafvalzakken worden kleiner en behouden hun prijs, de PMD-zakken worden groter en behouden ook dezelfde prijs.

Juridische grond
  • Artikel 84 van het decreet lokaal bestuur.
    Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • De gemeenteraadsbeslissing inzake contantbelasting op de inzameling, het hergebruik, recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen van 16 februari 2021.
  • De goedkeuring van het reglement "Huisvuilzakken incontinentiemateriaal" door de Commissie Woonzorg en Wonen van 3 december 2018.
Advies en motivering

De gratis huisvuilzakken voor personen met chronische incontinentie, stomazorg of nood aan peritoneale dialyse zijn kleiner geworden, hierdoor dient artikel 4 van het reglement "Huisvuilzakken incontinentiemateriaal" aangepast te worden: 

De aanvrager heeft jaarlijks recht op 5 rollen van 10 huisvuilzakken van 22,5 liter. De zakken zijn niet apart verkrijgbaar.

Financiële weerslag

Nihil

Publieke stemming
Aanwezig: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Gregory Lagae, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Karina Rombauts, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Raymonde Leskens, Benny Blanckaert, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Daniël Schell
Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Gregory Lagae, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Karina Rombauts, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Raymonde Leskens, Benny Blanckaert, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het aangepaste reglement "Huisvuilzakken incontinentiemateriaal" goed en treedt in werking vanaf 1 juli 2021.

"Artikel 1: Doelstelling

Het lokaal bestuur Machelen voorziet een financiële tegemoetkoming in de vorm van gratis huisvuilzakken voor personen met chronische incontinentie, stomazorg of nood aan peritoneale dialyse. De tegemoetkoming is bedoeld om de afvalkosten ingevolge deze aandoeningen te drukken.


Artikel 2: Doelgroep

De aanvrager is een inwoner van Machelen/Diegem die ingeschreven is in het bevolkingsregister van de gemeente;

De aanvrager heeft een verhoogd afvalverbruik om één van volgende medische redenen: 

  • Hij/zij lijdt aan chronische incontinentie (enkel in geval van grote hoeveelheden urine- en/of stoelgangverlies waarvoor inleggers of broekjes nodig zijn)
  • Hij/zij is stomapatiënt
  • Hij/zij heeft nood aan peritoneale dialyse

De aanvrager woont thuis en is niet verbonden aan een verzorgingsinstelling of woonzorgcentrum.


Artikel 3: Voorwaarden

De aanvrager dient zijn aanvraag in aan de hand van het daarvoor voorziene aanvraagformulier met medische verklaring van zijn/haar behandelende arts.


Artikel 4: Aantal huisvuilzakken

De aanvrager heeft jaarlijks recht op 5 rollen van 10 huisvuilzakken van 22,5 liter. De zakken zijn niet apart verkrijgbaar.


Artikel 5: Aanvraag

De aanvraag gebeurt jaarlijks door het indienen van het medisch attest op de dienst extramurale zorg

  • Telefonisch: 02 255 01 84
  • Via email: thuisdiensten@machelen.be
  • Schriftelijk: Lokaal bestuur Machelen, TAV Tessa Debruyne, Koningin Fabiolalaan 62, 1830 Machelen.


Artikel 6: Inwerkingtreding

Dit reglement is van toepassing op alle aanvragen vanaf juli 2021 en heft alle voorgaande reglementen huisvuilzakken incontinentiemateriaal op.

 

Artikel 7: Goedkeuring van de aanvraag

Alle aanvragen worden geregistreerd bij de dienst extramurale zorg, die tevens de verdeling van de huisvuilzakken op zich neemt."