In fase 3 van de wegenwerken aan de Woluwelaan zal wijk Beaulieu afgesneden worden van de Woluwelaan ter hoogte van de Budasteenweg. Ook het fietspad langs de Woluwelaan aan beide zijden is niet bruikbaar. Deze situatie is meer dan een jaar van toepassing.
Voor alle vervoersmodi is er daarom een omleiding van toepassing. Voor het openbaar vervoer en de fiets houden deze omleidingen ook rekening met de werken op de Vilvoordelaan (deel tussen Woluwelaan en grens Vilvoorde) en de Kerklaan (deel tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan) die lopen vanaf mei tot respectievelijk het najaar (Vilvoordelaan) en eind van het jaar (Kerklaan).
De bussen van De Lijn (lijn 282) en de MIVB (lijn 65) zullen gedurende een jaar deze omleidingsroute volgen in het centrum van Machelen:
Door de werken op de Vilvoordelaan en Kerklaan van mei tot ver in het najaar zullen de bussen 282 en 621 van De Lijn ook voor(bij) het kruispunt Vilvoordelaan/Woluwelaan een omleidingsroute volgen via de Woluwelaan en de Luchthavenlaan.
Voor de fiets is de volledige omleidingsroute als volgt
Vilvoordelaan: 30 km/u
De route werd geanalyseerd op verbeterpunten om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers te optimaliseren. Voor de Vilvoordelaan is de conclusie dat 30 km/u voor de hele straat ten Oosten van de Woluwelaan wenselijk is om veiligheid van de weggebruikers te verbeteren zowel in de straat als op beide kruispunten, zeker omdat ook de fietsomleiding langs hier loopt.
De zone 30 die vandaag geldig is zal uitgebreid worden zodat ze van toepassing is voor heel de Vilvoordelaan ten oosten van de Woluwelaan.
De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, in zonderheid artikel 119.
Het decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: invoeren zone 30 (goedgekeurd op gemeenteraad van 23 maart 2018).
Verkeersveiligheid
Bij max. 30 km/u verhoogt verkeersveiligheid, onder andere omdat de stopafstand kleiner wordt, maar ook omdat de gevolgen van een eventueel ongeval minder ernstig zijn. Ook de politie gaf positief advies voor deze wijziging.
Mobiliteitsplan
Ook in kader van het ontwerp van het circulatieplan in het nieuwe mobiliteitsplan is er reeds de afweging gemaakt om de zone 30 uit te breiden. Omdat de bibliotheek aanwezig is in de Vilvoordelaan wijzigen we het snelheidsregime van deze straat permanent naar 30 km/u.
Communicatie
Er wordt voor deze verkeerswijziging samen met de andere verkeerswijzigingen (Viaductstraat, E. Vanden Berghestraat, Vilvoordelaan, kruispunten Toekomststraat) en omleidingen een communicatie opgezet in samenwerking met AWV. De inwoners van Machelen centrum zullen een bewonersbrief krijgen. Daarnaast worden de website van de gemeente en AWV, sociale media, website vaccinatiecentrum en digitale nieuwsbrieven gebruikt om te realiseren dat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn van de nieuwe situatie. Ook aan de bushaltes zal gecommuniceerd worden. Er zullen extra waarschuwingsborden geplaatst worden dat de situatie gewijzigd is.
Borden worden geraamd op maximaal 150 euro. Budgetsleutel signalisatie/verkeersborden.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met een wijziging in het verkeersreglement waarbij de Vilvoordelaan tussen Van Obberghenstraat en R22 30 km/u wordt. Dit betekent dat vanaf heden volgende straten deel uitmaken van de zone 30
Artikel 2: de gemeenteraadsbeslissing van 20 maart 2018 inzake aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer: invoeren zone 30 wordt opgeheven.
Artikel 3: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 4: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan.