Terug
Gepubliceerd op 05/06/2024

Notulen  gemeenteraad

di 23/04/2024 - 20:05 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 23/04/2024 om 20:08.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag gemeenteraad 19 maart 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 19 maart 2024 wordt goedgekeurd.

    • Beleidsnota organisatiebeheersing

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Tussen januari 2023 en augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.

      Aanbeveling 1 van deze organisatie-audit luidde:

      Het lokaal bestuur legt een kader voor organisatiebeheersing ter goedkeuring voor aan de raden en past dit toe. Dit kader bepaalt minstens:

      1. Welk model de organisatie wil hanteren om aan haar organisatiebeheersing te werken (bv. Leidraad organisatiebeheersing);
      2. Met welke periodiciteit en op welke manier de organisatie stil wil staan bij haar eigen werking (via periodieke zelfevaluatie, een doorlichting door een externe partij, enz.);
      3. Hoe de algemeen directeur minstens jaarlijks rapporteert aan de raden en een aanbeveling (aanbeveling 1) om een kader voor organisatiebeheersing te schetsen en dit ter goedkeuring aan de raden voor te leggen. 

      Dit resulteert in een beleidsnota rond organisatiebeheersing. Hierin meer kadering hoe we organisatiebeheersing wensen aan te pakken, zodat we evolueren naar een betere werking als organisatie. Meer details hierover is te vinden in de nieuwe beleidsnota rond organisatiebeheersing.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad. 
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hoofdstuk 5, afdeling 9, artikel III.115.
        Bevoegdheid van Organisatiebeheersing en audit.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 september 2023 over kennisname rapport organisatie-audit lokaal bestuur Machelen.
      Advies en motivering

      Dit resulteert in een beleidsnota rond organisatiebeheersing.

      Hierin wordt gekaderd hoe we organisatiebeheersing wensen aan te pakken, zodat we evolueren naar een betere werking als organisatie.

      Risico dat hiermee kan worden beheerst:

      Zo werkt de organisatie aan een degelijke beheersing van haar risico's en is ze transparant over haar functioneren.

      Ze legt hiermee de basis voor een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere organisatie.

      Het managementteam gaf hierover positief advies op 21 maart 2024.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad keurt de in bijlage aan deze beslissing liggende beleidsnota organisatiebeheersing goed:

      a) De organisatie hanteert de leidraad organisatiebeheersing lokale besturen om aan haar organisatiebeheersing te werken.

      b) Periodieke zelfevaluatie:

      • de zelfevaluatie op basis van de leidraad zal de eerste keer plaatsvinden in Q4 2025 via een light zelfevaluatie
      • in Q4 van de even jaren zal een uitgebreide versie van de zelfevaluatie plaatsvinden.

      c) De algemeen directeur zal in Q1 van elk jaar rapporteren over organisatiebeheersing. Het rapport omvat:

      • een beschrijving van de gekozen aanpak organisatiebeheersing
      • een terugblik op het afgelopen jaar
      • een algemeen beeld van de stand van zaken 
      • een vooruitblik op lopende en toekomstige projecten.
    • Rapportering organisatiebeheersing 2023

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Tussen januari 2023 en augustus 2023 heeft Audit Vlaanderen een organisatie-audit uitgevoerd in het lokaal bestuur Machelen.

      Hierbij is aanbeveling 2 geformuleerd:

      De algemeen directeur rapporteer jaarlijks op een degelijke manier over organisatiebeheersing aan de raden. Dit rapport omvat minstens:

      1.  Een toelichting over de aanpak van organisatiebeheersing door de organisatie;
      2. Een terugblik op de ondernomen acties in het afgelopen jaar en een stand van zaken. Idealiter is dit een geïntegreerd overzicht van acties volgend uit audits, inspecties, eigen analyses, ...;
      3. Een vooruitblik over de lopende en/of toekomstige projecten voor de volgende periode.

       

      Voor 2023 wordt dit nog volgens de huidige werkwijze gedaan. De bedoeling is dat het de volgende keer volgens de principes van de 'Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen' zal verlopen. Meer details hierover is te vinden in de nieuwe beleidsnota rond organisatiebeheersing.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad. 
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, hoofdstuk 5, afdeling 9, artikel III.115.
        Bevoegdheid van Organisatiebeheersing en audit.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 september 2023 over kennisname rapport organisatie-audit lokaal bestuur Machelen.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 23 april 2024 over beleidsnota organisatiebeheersing.
      Advies en motivering

      Voor 2023 wordt de jaarlijkse rapportering nog volgens de vroegere werkwijze gedaan.

      De bedoeling is dat de rapportering 2024 volgens de principes van de ’Leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen’ zal verlopen, zoals omschreven in de "beleidsnota  organisatiebeheersing" goedgekeurd op de gemeenteraad van 23 april 2024.

      Risico's die hiermee kunnen worden beheerst:

      Zo werkt de organisatie aan een degelijke beheersing van haar risico’s en is ze transparant over haar functioneren. Ze legt hiermee de basis voor een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere organisatie.

      Het managementteam heeft op 21 maart 2024 kennis genomen van het rapport organisatiebeheersing 2023.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende rapportering organisatiebeheersing 2023.

    • Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze: Ontharden Merelplein (2024/11)

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Het Merelplein wordt onthard in kader van het burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatplan.

      Op die manier zorgen we voor meer groen, minder verharding en kan het plein een sociale ontmoetingsplek zijn voor de bewoners van het Merelplein.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
      • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341.
        Het bestuurlijk toezicht.
      • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
      • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 37.
      • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
      • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 12 maart 2024 over projectvisie ontharding Merelplein.
      Advies en motivering

      De uitgave voor de opdracht “Ontharden Merelplein” wordt geraamd op 206 611,57 euro, excl. btw of 250 000,00 euro, incl. 21% btw.

      Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure.

      De niet-openbare procedure is een tweestapsprocedure:

      In de eerste stap wordt een aankondiging van de opdracht gedaan. Geïnteresseerde firma's kunnen zich dan kandidaat stellen. Vervolgens voert de aanbestedende overheid een selectie uit en kiest vijf firma's die als beste worden bevonden.

      De vijf geselecteerde kandidaten wordt gevraagd om een offerte in te dienen. De offerte dient onder andere het ontwerp, kostenraming, plan van aanpak, onderhouds- en beheersplan te bevatten.

      Bij de gunning van de opdracht is de aanbestedende overheid een biedvergoeding verschuldigd aan de niet-gekozen inschrijvers (ten bedrage van 2 100,00 euro, exclusief btw).

      De gekozen inschrijver krijgt geen biedvergoeding toegekend, hij mag de opdracht uitvoeren. De biedvergoeding dient niet later dan 30 dagen na de gunning te worden uitbetaald.

      Financiële weerslag

      De raming bedraagt 206 611,57 euro, excl. btw of 250 000,00 euro, incl. 21% btw.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien onder budgetsleutel is 2200000-068000-4(actie)-10(actieplan). 

      Het bedrag van de biedvergoeding is geraamd op 8 400,00 euro, excl. btw of 10 164, euro, incl. btw.

      Voor de biedvergoeding is momenteel geen budget beschikbaar. Er wordt voorzien om hiervoor een aparte budgetsleutel aan te maken en de nodige kredieten met eerstvolgende budgetwijziging te voorzien.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de selectievereisten en het bestek zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Ontharden Merelplein”, opgesteld door de dienst organisatie worden goedgekeurd. De raming bedraagt 206 611,57 euro, excl. btw of 250 000,00 euro, incl. 21% btw.


      Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de niet-openbare procedure.


      Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.


      Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het MJP.


      Artikel 5: voor de betaling van biedvergoeding wordt het nodige budget voorzien bij eerstvolgende budgetwijziging en op een aparte budgetsleutel geplaatst.

    • Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: Zebrapad Watermolenstraat, 1831 Diegem ter hoogte van Basisschool GO! 'De Fonkel'

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Door onze gemeenschapswachten werd vastgesteld dat huidige inrichting van de zebrapaden in de Watermolenstraat ter hoogte van de Basisschool GO! 'De Fonkel' en winkel 'Okay' zorgen voor inefficiënt en onveilig gebruik van deze oversteekplaatsen.

      Daarom werd de verkeerssituatie geëvalueerd en wordt voorgesteld om tot een nieuwe regeling te komen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2018 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
      • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens. 
      • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
      • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
      • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
      • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
      Advies en motivering

      Om de veiligheid van de voetgangers en kinderen te garanderen alsook de doorstroming van het verkeer te waarborgen, wordt voorgesteld de verkeerssituatie in de Watermolenstraat ter hoogte van de Basisschool GO! 'De Fonkel' en winkel 'Okay' aan te passen.

      De twee huidige zebrapaden, aan weerszijden van de "parking" van de basisschool GO! 'De Fonkel', dienen samengevoegd te worden in één zebrapad.

      Zo kunnen de gemeenschapswachten, en in voorkomend geval de wijkagenten en gemachtigde opzichters,  de kinderen op één centrale oversteekplaats veilig laten oversteken én is het voor het overige verkeer overzichtelijk waar het zwaartepunt in het straatbeeld ligt.

      Financiële weerslag

      Geen. Thermoplast voor zebrapad is nog stock uit eerdere bestelling.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het verwijderen van de twee huidige zebrapaden en de nieuwe inrichting van één centraal zebrapad in de Watermolenstraat ter hoogte van de basisschool GO! 'De Fonkel' en winkel 'Okay' zoals visueel voorgesteld in de bijlage van deze beslissing.

    • Retributiereglement UiTPAS Noordrand

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      UiTPAS Noordrand wordt in ons lokaal bestuur gelanceerd op zondag 5 mei, tijdens de gezinshappening.

      Vanaf dat moment zal de aankoop en het gebruik van de UiTPAS gepromoot en gestimuleerd worden.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Bovenlokaal cultuurdecreet van 15 juni 2018 en het uitvoeringsbesluit van 26 oktober 2018.
      • Participatiedecreet van 18 januari 2008.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 7 juni 2022 over implementatie van de UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Cultuur Noordrand.
      • Besluit van 16 december 2019 van de Vlaamse Regering – Vlaams ministerie van cultuur, jeugd, sport en media - waarbij de oprichting van de Projectvereniging Bovenlokale Cultuurwerking Noordrand werd goedgekeurd.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2023 over Reglement bij de implementatie van de UiTPAS Noordrand met projectvereniging IGS Cultuur Noordrand.
      Advies en motivering

      Voorstel is retributiereglement op het gebruik van de UiTPAS gebaseerd op het reglement bij de implementatie van de UiTPAS Noordrand met de projectvereniging IGS Noordrand Cultuur, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 juni 2023.

      Financiële weerslag

      Voorzien budget: 17 500 euro

      BS: 6494000 074100 AP 5-9

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: voor de dienstjaren 2024, met ingang van 1 mei 2024, tot en met 2025 wordt er een retributie geheven op het verstrekken van de UiTPAS.


      Artikel 2: de gemeenteraad keurt het retributiereglement UiTPAS Noordrand goed:

       

      "Retributiereglement UiTPAS Noordrand  


      Artikel 1: Doelstelling

      De UiTPAS, een initiatief van de Vlaamse overheid, is een vrijetijdskaart die de participatie aan cultuur-, jeugd-, sport- en andere vrijetijdsactiviteiten stimuleert voor iedereen.

      • Het biedt gebruikers een spaar- en voordelenprogramma via een puntenspaarsysteem. Pashouders ontvangen punten bij deelname aan UiTPAS-activiteiten die ze vervolgens kunnen omruilen voor voordelen, zoals kortingen, cadeaus of gratis tickets.
      • Bij de aankoop van de UiTPAS krijgt de koper een aantal welkomstvoordelen.
      • Kansengroepen krijgen bovenop deze spaar- en ruilkansen een structurele korting op het vrijetijdsaanbod in de IGS Cultuur Noordrand. De bedoeling is dat de UiTPAS Noordrand gebruikt wordt voor een sector-overschrijdend, uitgebreid en gevarieerd vrijetijdsaanbod.


      Artikel 2: Toepassingsgebied

      2.1 IGS Cultuur Noordrand

      De UiTPAS Noordrand wordt uitgerold door de gemeenten die deel uitmaken van de Intergemeentelijke samenwerking (IGS) Noordrand.

      Het hoofddoel is om door overleg en samenwerking tussen de diverse vrijetijdsactoren in de regio een toegankelijke en kwaliteitsvolle vrijetijdswerking te realiseren, waaraan alle inwoners kunnen participeren.

       

      2.2 Vrijetijdsactiviteiten

      Alle houders van een UiTPAS Noordrand kunnen punten sparen door deel te nemen aan activiteiten die opgenomen zijn in het UiTPAS-programma van Cultuur Noordrand.


      Artikel 3: Tarieven

      Het aankooptarief voor de UiTPAS Noordrand bedraagt:

      • UiTPAS Noordrand: 5,00 euro
      • UiTPAS Noordrand na verlies of diefstal: 2,00 euro
      • Het tarief van de UiTPAS Noordrand voor inwoners met een kansentarief van de gemeenten uit de IGS Cultuur Noordrand: 1,00 euro
      • Het tarief van de UITPAS Noordrand voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar: 2,00 euro
      • Wie geen recht meer heeft op het kansentarief dient een nieuwe UiTPAS Noordrand aan te vragen. Deze nieuwe UiTPAS is gratis.
      • Wie in het bezit is van een UiTPAS Noordrand aan normaal tarief en wie recht heeft op het kansentarief kan gratis een nieuwe UiTPAS Noordrand met kansentarief aanvragen.


      Artikel 4: Algemene voorwaarden

      4.1 Aankoop UiTPAS Noordrand

      • Het tarief is verschuldigd door de persoon die de UiTPAS Noordrand aankoopt.
      • Het aankopen van een UiTPAS Noordrand kan voor alle leeftijden en gebeurt op naam.
      • De UiTPAS Noordrand kan verkregen worden aan diverse balies van de deelnemende lokale besturen in de Vrijetijdsregio Noordrand. Er kunnen ook tijdelijke verkooppunten ingesteld worden bijvoorbeeld naar aanleiding van evenementen.
      • De UiTPAS Noordrand blijft voor onbepaalde tijd geldig.

       

      4.2 Betalingsmodaliteiten

      • De UiTPAS Noordrand dient betaald te worden bij de aankoop.
      • Een aankoop van een UiTPAS Noordrand wordt niet terugbetaald.

       

      4.3 Voorwaarden voor de doelgroep met een kansentarief

      Personen die voldoen aan een van onderstaande criteria hebben recht op het kansentarief van de UITPAS:

      • beschikken over het RVV-statuut (statuut verhoogde tegemoetkoming)
      • personen in CSR (collectieve schuldenregeling)
      • personen met een laag inkomen op basis van een sociaal onderzoek.

       

      De toekenning van de UiTPAS met het kansentarief en de bijhorende korting geldt telkens voor één jaar waarna een nieuwe controle en toekenning gebeurt.

      Minderjarige kinderen die ingeschreven staan in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister bij een ouder die voldoet aan bovenstaande criteria, komen ook in aanmerking voor de UiTPAS Noordrand met kansentarief.

      De sociale dienst van het lokaal bestuur van de woonplaats van de houder van de UiTPAS wordt gemachtigd om het sociaal onderzoek uit te voeren indien nodig.

      Persoonsgegevens in kader van de aankoop van de UiTPAS met kansentarief worden verwerkt volgens de privacyverklaring die terug te vinden is op de gemeentelijke website

      Bij deelname aan een vrijetijdsactiviteit in de Vrijetijdsregio Noordrand met de UiTPAS Noordrand met kansentarief krijgt de pashouder een korting van 80% op het standaardtarief, conform de solidaire kostenregeling:

      • 20% wordt betaald door de gebruiker
      • 40% wordt betaald door de organisator
      • 40% wordt betaald door de gemeente van de woonplaats van de pashouder.


      Artikel 5: Punten sparen met de UiTPAS

      Op verschillende locaties binnen de gemeente Machelen waar er (boven)gemeentelijke vrijetijdsactiviteiten doorgaan kunnen punten gespaard worden bij deelname aan een gemeentelijke activiteit aan een UiTPASzuil.

      Er is ook de mogelijkheid om naar aanleiding van evenementen of vrijetijdsactiviteiten een mobiele spaarzuil op een andere locatie te plaatsen.


      Artikel 6: Welkomst- en omruilvoordelen

      §1. Welkomstvoordelen zijn éénmalige voordelen die bij de aankoop van de UiTPAS Noordrand toegekend worden aan de pashouders.

      §2. Bij omruilvoordelen worden gespaarde punten ingeruild voor een korting, cadeau of ander voordeel. Deze kunnen tijdelijk of permanent van aard zijn. De gespaarde UiTPAS-punten kunnen ingeruild worden binnen en buiten de Vrijetijdsregio Noordrand.

      §3. Binnen de schoot van de Vrijetijdsregio Noordrand wordt zowel inzake welkomst- als omruilvoordelen een puntenkader uitgewerkt waar Machelen zich bij aansluit. In het kader van promotie-acties kunnen hier tijdelijke en lokale voordelen aan toegevoegd worden.

      §4. De omruilvoordelen kan je steeds inkijken op de website van UiTPAS.


      Artikel 7: Geschillen

      Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd om te oordelen in geval van geschillen.


      Artikel 8: Inwerkingtreding

      Dit retributiereglement treedt in werking op 1 mei 2024.


      Artikel 9: het reglement zal worden bekendgemaakt op de gemeentelijke website, met vermelding van zowel de datum waarop ze werden aangenomen als de datum waarop ze op de webtoepassing bekendgemaakt werden.

      De toezichthoudende overheid wordt op de hoogte gebracht van de bekendmaking van het reglement op de webtoepassing van de gemeente."

    • Retributiereglement voor de organisatie van fietslessen volwassenen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Op 23 april 2024 start voor de tweede keer een reeks fietslessen voor volwassenen in Machelen. We mikken op 15 tot 20 deelnemers. Er waren voor de eerste editie 13 inschrijvingen en 11 deelnemers tot het einde.

      Dit project zal wederkerend uitgevoerd worden.

         
      Het is een project met integrale aanpak: niet alleen worden er noden en behoeftes van de brede bevolking ingelost maar ook, en nog belangrijker, de noden van mensen in vervoersarmoede. 

      De effecten van deze lessenreeksen zijn:

      • de tijd om zich te regelen veel efficiënter kunnen invullen,
      • zelfstandiger in het leven staan,
      • (de Vlaamse) fietscultuur aan kinderen kunnen doorgeven,
      • de energie en zin krijgen om nog meer te bewegen, 
      • nieuwe mensen leren kennen en een netwerk opbouwen buiten de eigen omgeving,
      • een verbetering van de kennis van het Nederlands.

      Het laatste effect is geborgd door een samenwerking met Ligo Halle-Vilvoorde. 

      In de eerste editie deden we het experiment om een educatief medewerker op elke les te laten meedraaien en ook een bundel te laten ontwikkelen met fietsbegrippen en verkeersregels op maat van kortgeschoolde volwassenen.

      Qua oefenkansen plukt dit project zowel de voordelen van informele als van formele oefenkansen.

      Om de zaken voor de deelnemers eenvoudig te houden, moet er ook een procedure zijn, onder meer van betaling.

      Voor de betaling van het inschrijvingsgeld voor de fietslessen zelf wordt een retributiereglement ter goedkeuring voorgelegd.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 23 mei 2023 over goedkeuring opstart lokale fietslessen.
      Advies en motivering

      Zowel vrijwilligers als deelnemers ervaarden de deelname van Ligo als zeer positief:

      • veilig klimaat,
      • hulp om iets uit te leggen aan mensen die vaak slechts een basis Nederlands hebben,
      • onder Nederlandstalige deelnemers beter begrip en waardering voor anderstalige burgers die hun oefenkansen Nederlands grijpen,
      • toeleiding naar andere lessen van Ligo.

      Bijkomend nam de educatief medewerker de afname van profielinterviews op waardoor het mogelijk was om een impactanalyse te maken. Het is uit die analyse dat we weten wat we nog aan het project kunnen verbeteren en wat de effecten zijn op de deelnemers. De vertrouwensband die wordt opgebouwd is daarbij waardevol.

      Ligo Machelen geeft aan dat ze voor deze cursus hun doelgroep minder strikt afbakenen. Dit betekent dat ook mensen met een diploma secundair onderwijs kunnen deelnemen. Dat maakt van dit project een unieke oefenkans Nederlands.

      Als gevolg is hier wel een meerkost aan verbonden want het departement Onderwijs subsidieert de centra voor basiseducatie grotendeels op basis van dat diplomacriterium.

      De cursusonkosten bedragen voor de fietslessen: 3 euro/deelnemer. Dit bedrag zal Ligo doorrekenen aan het lokaal bestuur

      Het inschrijvingsgeld bij Ligo voor de lessenreeks en cursus Nederlands, die deelnemers aan de fietslessen dus bijkomend kunnen nemen, is afhankelijk van verschillende factoren waarvan de belangrijkste:

      • geen (erkend) diploma SO: 0 euro
      • diploma SO, gerekend dat de cursus 30 uren duurt (15 lessen van 2 uur): 45,00 euro

      Dan zijn er factoren die recht op vermindering geven of zelfs volledige vrijstelling van dit tarief.

      Volledige vrijstelling:

      • mensen met leefloon
      • minderjarigen die beschermd wonen
      • gedetineerden
      • asielzoekers met materiële hulp
      • inburgeraars die op deze manier werken aan hun 4de pijler
      • mensen met wacht- of werkloosheidsuitkering

      Gedeeltelijke vrijstelling die in casu neerkomt op 9 euro per deelnemer:

      • ingeschreven bent voor een opleiding uit een studiegebied van het secundair volwassenenonderwijs, en gedurende twee opeenvolgende schooljaren een opleiding uit een leergebied van de basiseducatie gevolgd hebt gedurende ten minste 120 lestijden, en dit voorafgaand aan het schooljaar van de inschrijving
      • een wacht- of werkloosheidsuitkering krijgt voor alle opleidingen die u niet volgt in een door de VDAB erkend traject naar werk (of ten laste bent van iemand die een wacht- of werkloosheidsuitkering krijgt)
      • voor ten minste 66% arbeidsongeschikt bent (of ten laste valt van iemand die 66% arbeidsongeschikt is)
      • recht hebt op een integratietegemoetkoming voor personen met een handicap (of ten laste valt van iemand die een integratietegemoetkoming krijgt)
      • bent ingeschreven bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH)
      • een attest hebt waaruit blijkt dat u maar een derde kan verdienen van een gezond persoon
      • een attest hebt waaruit een vermindering blijkt van de zelfredzaamheid van ten minste zeven punten
      • ambtenaar bent en ambtshalve vervroegd op pensioen werd gesteld wegens gezondheidsredenen, en jonger bent dan 65
      • de voorbije 2 schooljaren een opleiding van ten minste 120 lestijden volgde in een centrum voor basiseducatie (CBE)

      Ligo moet ter verantwoording wel aangeven wie onder doelgroep 0, 9 of 45 euro valt en zal dit doorrekenen aan ons

      We gaan voor eenvoud:

      • Voor de deelnemer dus één betaling aan het loket van vrije tijd en een factuur van Ligo.
      • Het is Ligo zelf die een intakegesprek zal uitvoeren bij de inschrijving en deze zaken dus zal bevragen.
      • De bevraging rond het profiel van de deelnemer wordt ook door hen uitgevoerd en we sluiten hiervoor een overeenkomst af zodat we deze informatie kunnen aanwenden om het project te evalueren.

      Het tarief voor de lessenreeks zelf is 14 euro per deelnemer, deze is standaard voor elke deelnemer en een kwaliteitsgarantie.  

      Financiële weerslag

      Uitgave op sleutel GE 090200-6139999-5-2

      Totaal voorziene uitgave: 4716,25 euro

      Deelnemers

      Rekening houdend met bovenstaande gegevens. 

      Indien we deze tarieven zouden toepassen op de vorige set van deelnemers komen we op het volgende uit:

      geen diploma SO: 6

      Leefloon: 1

      Diploma SO en werkloos maar zonder werkloosheidsuitkering: 4. Van deze personen is de gedeeltelijke vrijstelling echter niet nagegaan. Daarom tellen we ze niet mee aan verminderd tarief voor de berekening.

      11 x 3 euro + 4 x 45 euro = 213 euro

      We extrapoleren naar het verwachte maximum aantal deelnemers: 20 x 3 euro + 7 x 45 euro + 2 x 9 euro = 393 euro

      Andere partners

      Mobiel 21: 475 euro excl. btw  / 574,75 euro incl. btw per dagdeel voor workshops en expertondersteuning tijdens de les.

      We leggen de maximale uitgaven op 4023,25 euro of 7 dagdelen.

      7 x 574,75 euro = 4023,25 euro

      Vrijwilligers

      1 x 20,00 euro x 15 deelnames: 300,00 euro

       

      Inkomsten op sleutel GE 090200-7406999-5-2

      Totaal voorziene inkomsten: 252,00 euro

      20 deelnemers aan 14,00 euro = 280 euro, eventueel te verminderen met tussenkomst/betaling via OCMW-sociale dienst.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad keurt het retributiereglement voor de organisatie van fietslessen volwassenen goed.

       

      "Retributiereglement voor de organisatie van fietslessen volwassenen


      Artikel 1: het lokaal bestuur heft een retributie voor de organisatie van fietslessen die wederkerend georganiseerd worden op het grondgebied van Machelen-Diegem voor de dienstjaren 2024 en 2025 met ingang op 23 april 2024 tot en met 31 december 2025.


      Het lokaal bestuur organiseert deze fietslessen zelf in samenwerking met Ligo, Centrum Basiseducatie Halle-Vilvoorde vzw, Nieuwsstraat 5, 1830 Machelen.


      Artikel 2: Tarief
      14,00 euro voor het pakket van 15 lessen.


      Artikel 3: Inschrijvingsprocedure

      De deelnemer vult het inschrijvingsformulier in. Hij krijgt, afhankelijk van de groepsgrootte een uitnodiging voor het inschrijfmoment dat vooraf gaat aan de lessen. Op het inschrijfmoment is er een kort gesprek ten behoeve van een impactanalyse en dient het tarief te worden voldaan.


      Artikel 4: Terugbetaling retributie

      §1. Er kan geen terugbetaling gevraagd worden tenzij de deelnemer in de periode tussen betaling (op het inschrijvingsmoment) en voor de derde les moet afhaken.

      §2. Een officieel document moet de reden van niet-deelname motiveren. Dit kan een doktersattest zijn of een dringende familiale omstandigheid, of de start van een tewerkstelling tijdens de uren van de fietslessen. Dit officieel document kan tot één week na het einde van de betreffende fietslessen worden ingediend bij lokaal bestuur Machelen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen.


      Artikel 5: Vrijstelling van retributie

      Indien de deelnemer cliënt is van OCMW Machelen en reeds leefloon of aanvullende steun ontvangt, volstaat schriftelijke interne communicatie door de toegewezen maatschappelijk assistent om vrijgesteld te worden van retributie.


      Artikel 6: Voorrangsregel

      Inwoners van de gemeente Machelen krijgen voorrang. Het aantal deelnemers is steeds beperkt tot het aantal vrijwilligers die de lessen mee begeleiden. 


      Artikel 7: dit retributiereglement wordt van kracht met ingang van 23 april 2024.


      Artikel 8: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst en aangetekend in het gemeentelijk register voor belastingreglementen en retributiereglementen."

    • Besluit houdende erkenning van de samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap "Onze Lieve Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de erkende lokale geloofsgemeenschap "Sint-Catharina Diegem" te Machelen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Met de aanvraag van 28 augustus 2023, verzoekt de aartsbisschop van het aartsbisdom Mechelen-Brussel om de erkenning van de samenvoeging van de parochie "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de te behouden parochie "Sint-Catharina Diegem" te Machelen.

      Het dossier voor de aanvraag tot samenvoeging bevat al de gegevens en documenten die zijn opgesomd in artikel 37, §2 van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 7 mei 2004 over de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
      • Het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, artikelen 36 - 44.
        Samenvoeging van erkende lokale geloofsgemeenschappen.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 18 april 2023 over vraag om advies over samenvoeging parochies in de gemeente Machelen.
      Advies en motivering

      De kerkraad van de Kerkfabriek "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" bracht op 24 april 2023 een gunstig advies uit over deze samenvoeging.

      De kerkraad van de Kerkfabriek "Sint-Catharina" bracht op 22 mei 2023 een gunstig advies uit over deze samenvoeging.

      De gemeenteraad van Machelen bracht op 18 april 2023 reeds een gunstig advies uit over deze samenvoeging.

      De federale minister van Justitie bracht op 4 maart 2024 een gunstig advies uit.

      De bovenvermelde adviezen zijn gunstig.

      De samenvoeging van lokale geloofsgemeenschappen betreft de interne organisatie van de eredienst. De scheiding tussen Kerk en Staat, en meer in het bijzonder artikel 21 van de Grondwet, garandeert de organisatorische autonomie van de erediensten.

      De territoriale en bestuurlijke organisatie behoren tot de organisatorische autonomie van de erediensten.

      Het samenvoegen van twee lokale geloofsgemeenschappen is dus een exclusieve bevoegdheid van het erkend representatief orgaan van de eredienst, met toepassing van en met respect voor alle interne regels van de eredienst. De Vlaamse Regering dient derhalve enkel na te gaan of die beslissing genomen is door het binnen die eredienst bevoegde orgaan.

      Bijgevolg kan een positief gevolg gegeven worden aan het verzoek tot samenvoeging.

      De samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschappen "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de erkende lokale geloofsgemeenschap "Sint-Catharina Diegem" te Machelen wordt erkend.

      De Kerkfabriek "Sint-Catharina Diegem" is het te behouden bestuur.

      De nieuwe gebiedsomschrijving behelst de gebiedsomschrijving van de twee samengevoegde erkende lokale geloofsgemeenschappen: Diegem en Diegem-Lo.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen houdende de erkenning van de samenvoeging van de erkende lokale geloofsgemeenschap "Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten Diegem-Lo" met de erkende lokale geloofsgemeenschap "Sint-Catharina Diegem" te Machelen.

    • Projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters - werking 2023-2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      Gezien de meerwaarde van een intergemeentelijke samenwerking rond bouwkundig erfgoed, landschappelijk erfgoed en archeologie en de complementariteit met de werking van Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) heeft RLBK in 2019 het initiatief genomen om samen met 12 gemeenten in de Brabantse Kouters de oprichting van Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddiensten voor te bereiden.

      Het voorstel tot oprichten van een projectvereniging ter bevordering van de intergemeentelijke samenwerking rond onroerend erfgoed in de Brabantse Kouters en toetreden van de gemeente tot de Projectvereniging Brabantse Kouters Oost (gemeente: Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en de stad Vilvoorde) als juridische structuur werd goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 22 oktober 2019 over Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst Brabantse Kouters Oost: goedkeuring oprichting van en toetreding tot projectvereniging, goedkeuring van de statuten en het huishoudelijk reglement, gemeentelijke bijdrage, aanduiding gemeentelijke vertegenwoordigers. Tijdens dezelfde zitting werd ook de opmaak van een aanvraagdossiers voor erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED) bij de Vlaamse Overheid goedgekeurd.

      De beide projectverenigingen Brabantse Kouters Oost (gemeente Kraainem, Machelen, Steenokkerzeel, Wezembeek-Oppem, Zaventem, Zemst en de stad Vilvoorde) en Brabantse Kouters West (gemeenten Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) sloten een samenwerkingsovereenkomst af met Regionaal Landschap Brabantse Kouters vzw (RLBK) voor de uitvoering van de erfgoedwerking door RLBK.

      Een erkenning als IOED (en bijhorende Vlaamse financiering) werd tijdens de eerste aanvraagronde in 2020 nog niet verleend door de Vlaamse Overheid, maar op de vergadering van 16 november 2020 beslisten de raden van bestuur van beide projectverenigingen om

      • Een beperkte erfgoedwerking uit te bouwen in verhouding tot de financiële input vanuit de project aangesloten gemeenten.
      • Nauw samen te werken tussen de projectverenigingen Brabantse Kouters West en Brabantse Kouters Oost (gezamenlijke inhoudelijke werking, begroting, vergaderingen)
      • Daarbij volgende inhoudelijke speerpunten voor 2021-2022-2023 naar voren te schuiven:
        • Herinventarisatie en valorisatie van bouwkundige erfgoed op de Vlaamse Inventaris
        • De opmaak van een nieuw aanvraagdossier voor de erkenning als IOED in 2022
        • Ondersteuning gemeenten i.k.v. funerair erfgoed
        • Onderzoeken mogelijkheden tot samenwerken bij publiekswerking (bv. Open Monumentendag)
      • RLBK de opdracht te geven een deeltijdse medewerker aan te werven om deze werking op te starten. Deze medewerker kwam in dienst via RLBK op 24 mei 2023.

      In 2022 werd een traject doorlopen om de projectvereniging Brabantse Kouters West te ontbinden en de betrokken gemeenten (Asse, Grimbergen, Meise, Merchtem en Wemmel) te laten toetreden tot de projectvereniging Brabantse Kouters Oost en deze om te dopen tot Erfgoed Brabantse Kouters.

      Bovendien werd ook beslist om vanuit de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een nieuwe erkenningsaanvraag als IOED bij de Vlaamse Overheid in te dienen. Dit werd formeel goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2022 over erkenningsaanvraag IOED (beleidsplan) en voorstel 'samenvoeging' projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West.

      In de loop van 2023 ontving de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters een Vlaamse erkenning als Intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED), met bijhorende Vlaamse cofinanciering voor de jaren 2024-2025-2026.

      Conform het Decreet op het Lokaal Bestuur wordt de jaarrekening van de projectvereniging door de Raad van Bestuur besproken en voorlopig goedgekeurd. Dit gebeurde op de vergadering van 29 februari 2024. Conform ditzelfde decreet dient elke projectvereniging jaarlijks deze jaarrekening vervolgens formeel te laten goedkeuren door de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten.

       

      De statuten van projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters bepalen daarnaast bijkomend dat de planning (zoals voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 12 december 2023) en de begroting en het jaarverslag (zoals beide voorgelegd en goedgekeurd op de vergadering van de Raad van Bestuur van 29 februari 2029) ook goedgekeurd dienen te worden door de gemeenteraad.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 2, artikel 404. 
      • De statuten van Erfgoed Brabantse Kouters zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 22 november 2022 over erkenningsaanvraag IOED (beleidsplan) en voorstel 'samenvoeging' projectverenigingen Brabantse Kouters Oost en West.
      Advies en motivering

      Dit besluit draagt bij aan de realisatie van het gemeentelijk erfgoedbeleid.

      Financiële weerslag

      Dit besluit houdt geen bijkomend financieel engagement in van de gemeente.

      De meerjarige verbintenis vanuit de gemeente zoals beschreven in artikel 20 van de statuten werd reeds goedgekeurd op de vergadering van de gemeenteraad van 22 oktober 2019.

      De gemeentebesturen cofinancieren de projectvereniging via een jaarlijkse subsidie die bestaat uit een vast basisbedrag van 2 500 euro en een variabele bijdrage op basis van het aantal inwoners.

      Elk gemeentebestuur betaalt voor de variabele bijdrage 0,11 euro per inwoner.

      Het bevolkingscijfer wordt vastgesteld aan de hand van de jongste gepubliceerde officiële statistieken van de overheid. Het volledige subsidiebedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de gezondheidsindex met als referentie de index op het moment van oprichting van de projectvereniging.

      De bijdragen worden jaarlijks aangepast op basis van de bevolkingscijfers volgens Statbel en geïndexeerd volgens de gezondheidsindex. De referentie voor indexering is de oprichtingsdatum van de IOED (gepland op 18 december 2019).

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: het activiteitenverslag 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

       

      Artikel 2: de jaarrekening 2023 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

       

      Artikel 3: de begroting 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

       

      Artikel 4: de planning 2024 van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters goed te keuren.

       

      Artikel 5: kwijting te geven aan de bestuurders van de projectvereniging Erfgoed Brabantse Kouters West voor de bestuursdaden gesteld in het jaar 2023.

    • Woonmaatschappij Providentia bv - algemene vergadering 2 mei 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De oproepingsbrief van 22 maart 2024 van Woonmaatschappij Providentia bv voor de algemene vergadering op donderdag 2 mei 2024.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432.
        De organisatie van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging en de vaststelling van het mandaat.
      • De statuten van de Woonmaatschappij Providentia bv.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2019 over aanduiden vertegenwoordiger in Providentia.
      Advies en motivering

      De oproepingsbrief van 22 maart 2024 tot de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv op donderdag 2 mei 2024 met volgende agendapunten:

      1. Het jaarverslag van de raad van bestuur, inclusief het verslag waarin rekenschap wordt gegeven van zijn beleid en inclusief de klachtenrapportering
      2. Het verslag van de commissaris (controleverslag)
      3. De jaarrekening 2023
      4. Aanwending van het resultaat
      5. Kwijting aan de bestuurders (na goedkeuring van de jaarrekening)
      6. Kwijting aan de commissaris (na goedkeuring van de jaarrekening)
      7. Statutaire benoemingen
      8. Vastlegging zitpenning
      9. Terugblik 2023 en perspectief 2024
      10. Varia.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de agendapunten van de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv van 2 mei 2024 worden goedgekeurd.


      Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve en plaatsvervangend afgevaardigde, gedurende de huidige legislatuur, is gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Woonmaatschappij Providentia bv van 2 mei 2024 goed te keuren.

    • Fluvius ov - algemene vergadering tevens jaarvergadering 5 juni 2024

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024.

      De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41.
        Bevoegdheid van de gemeenteraad.
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 432, §3.
        Vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger.
      • Beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2019 over aanduiding vertegenwoordigers in Fluvius.
      • De statuten van de Opdrachthoudende Vereniging.
      Advies en motivering

      goedkeuring agenda jaarvergadering en machtiging afgevaardigde. 

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 met als agendapunten:

      1. Kennisneming van het jaarverslag, het verslag van de Raad van Bestuur en het verslag van de Commissaris over het boekjaar 2023.
      2. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023
      3. Verlenen van afzonderlijke kwijting aan de bestuurders en aan de Commissaris
      4. Statutaire benoemingen
      5. Statutaire mededelingen.

       

      Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

    • Mondelinge vragen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nancy Van Harck, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Mohamed Akaychouh, tweede schepen
      Nadine Gurickx, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, Franky Van Praet, raadsleden
      Aanleiding en doel

      1. Naar aanleiding van de mondelinge vragen gesteld op vorige gemeenteraad door onafhankelijk raadslid Danny Gooris, worden de nodige rechtzettingen gedaan omwille van het feit dat in de vraagstelling verkeerde cijfers en feiten werden aangehaald:

      • door schepen Benny Blanckaert wat betreft het tekort huisartsen (aangehaalde cijfers klopten niet)
      • door Burgemeester Jean-Pierre De Groef wat betreft de plannen voor de Makro-site (de verwijzing naar stad Gent en de aangehaalde bestemming klopten niet)

      2. Naar aanleiding van de mondelinge vraag gesteld op vorige gemeenteraad door onafhankelijk raadslid Danny Gooris omtrent update werken Woluwelaan, geeft schepen Steve Claeys een actuele stand van zaken.

      3. Tijdens de gemeenteraad op heden zijn volgende mondelinge vragen gesteld:

      a) Door raadslid Veysel Top omtrent onveiligheidsgevoel en vraag tot het terug laten branden openbare verlichting. De Burgemeester verstrekt het antwoord.

      b) Door raadslid Danny Gooris omtrent leegstand handelspanden. De Burgemeester verstrekt het antwoord. 

      c) Door raadslid Danny Gooris omtrent de verkeersproblematiek Groenstraat. Schepen Claeys verstrekt het antwoord.

De voorzitter sluit de zitting op 23/04/2024 om 21:01.