Bij de opmaak van de bijzondere plannen van aanleg, begin jaren 2000, voor de oude industriezone van Machelen, werd een visie ontwikkeld waarbij de Kerklaan een belangrijke verbindingsweg wordt voor voetgangers en fietsers.
Langsheen de Kerklaan komt woonontwikkeling, gemengd met kantoorfunctie en lokale bedrijvigheid.
Doorgaand verkeer wordt afgeleid naar de Vilvoordelaan en de Steenweg Buda, waardoor, dankzij het instellen van eenrichtingsverkeer, meer ruimte vrijkomt voor brede voetpaden en fietspaden.
Er wordt ook voorzien dat ter hoogte van de spoorlijn in de Kerklaan een nieuwe treinhalte komt op de lijnen 25/27 en 26, ter vervanging van de gesloten treinhaltes Machelen (lijn 26) en Buda (lijn 25/27), die meer in het zuiden zijn gelegen.
Om van de Kerklaan een belangrijke verbindingsweg voor voetgangers en fietsers te maken, wordt in een eerste fase een tijdelijke knip voor gemotoriseerd verkeer voorzien ter hoogte van de gemeentegrens Kerklaan - Broekstraat met Vilvoorde.
Op het college van burgemeester en schepenen van de stad Vilvoorde van 13 juni 2022 werd bevestigd dat zij akkoord gaan met deze knip.
De Kerklaan wordt uitgebouwd tot een stedelijke as, als verbinding tussen dorp Machelen, de woonontwikkelingen en bedrijvigheid langsheen de Kerklaan, de toekomstige treinhalte en de verbinding over het kanaal naar park driefonteinen.
Een richtingsverkeer richting Vilvoorde tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan is hiervoor noodzakelijk, net als het werven van doorgaand zwaar verkeer.
Deze visie wordt bevestigd bij de opmaak van het ruimtelijk structuurplan Machelen (2009), waarbij rond de Kerklaan en zone viaduct een strategische hoogwaardig ontwikkeling wordt gepland, als motor voor de reconversie van de oude industriezone Machelen.
Bij de opmaak van het bovenlokaal fietsnetwerk door de Provincie Vlaams-Brabant wordt de Kerklaan als het aangewezen tracé voor de fietssnelweg aangeduid. De noodzakelijke ruimte voor het aanleggen van kwalitatieve fietsinfrastructuur is mogelijk dankzij het invoeren van eenrichtingsverkeer (richting Vilvoorde), waardoor meer ruimte vrijkomt voor fietspaden. Deze fietssnelweg door Machelen-centrum loopt zal aansluiten op de fietssnelweg langsheen de spoorlijn.
Door de Afdeling Wegen en Verkeer werd een nieuw profiel voor de Woluwelaan ontwikkeld, met ruimte voor een vrije busbaan voor de ringtrambus.
Op die manier wordt de reconversiezone versterkt met hoogwaardig openbaar vervoer.
Bij de plannen voor de heraanleg van de Woluwelaan (momenteel in uitvoering) is rekening gehouden met de gewijzigde verkeersafwikkeling door de bedrijvenzone van Machelen.
De Vilvoordelaan en Steenweg Buda zullen als bovenlokale verbindingen worden uitgebouwd en de Kerklaan krijgt een lokale ontsluitingsfunctie met eenrichtingsverkeer met extra ruimte voor voetgangers en fietsers.
Aansluitend hiermee werd voor de Kerklaan een nieuw ontwerp opgemaakt om een kwalitatieve voetgangers en fiets-as te voorzien met eenrichtingsverkeer. De werken zijn momenteel in uitvoering.
De keuze voor wegneembare Amsterdammers maakt het mogelijk om in geval van noodzaak ten gevolge van werken de weg toch vrij te maken. Indien uit de evaluatie blijkt dat de paaltjes door onbevoegden worden weggenomen voorzien we een andere oplossing.
We kiezen voor paaltjes die nog wegneembaar zijn gezien de vele werken in de regio zodat – indien nodig – we de doorgang kunnen vrijmaken.
7 Amsterdammers Maximaal 1 500 euro.
Budget verkeerssignalisatie
Artikel 1: het college van burgemeester en schepenen in Machelen-Diegem is akkoord met een tijdelijke knip van de Kerklaan voor gemotoriseerd verkeer tussen de Kerklaan en de Broekstraat vanaf wanneer de werken aan de Vilvoordelaan voltooid zijn en op voorwaarde dat er geen doorgang nodig is in kader van omleidingen van werken in de omliggende straten.
Deze verkeerswijziging vervangt het bestaande verkeersreglement van de Kerklaan en blijft minimaal geldig tot de definitieve heraanleg van de Rittwegerlaan.
Artikel 2: het bebordingsplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de verantwoordelijke voor de Woluwelaan en wordt gemeld in het digitaal loket lokale besturen.