Terug
Gepubliceerd op 01/07/2024

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

wo 26/06/2024 - 20:00

Vaststelling van algemeen reglement van de medische activiteit houdende de rechten en plichten van de behandelende artsen die actief zijn in woonzorgcentrum Parkhof te Machelen

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Grootjans, Rony Debeerst, Peter Roose, Kris Jacobs, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Afwezig: Danny Gooris, Samia Benhomaid, Dina Ponticello, Franky Van Praet, raadsleden
Aanleiding en doel

Een nieuwe versie goedkeuren van het algemeen reglement van de medische activiteit. Dit reglement bepaalt de rechten en plichten van de behandelende artsen die actief zijn in woonzorgcentrum Parkhof.

Dit kadert in de aanstelling van de CRA in die mate dat de behandelende artsen het mandaat van de CRA aanvaarden.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en artikel 78.
    Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
  • De organieke wet van 8 juli 1976 over de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
  • De gecoördineerde wet van 10 juli 2008 over de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 26 juni 2015 over de huisartsenkringen.
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 2. 
  • Het decreet van 15 februari 2019 over de woonzorg, inzonderheid artikel 3, artikel 4, artikel 13, § 3, artikel 33 en artikel 34.
  • Het besluit van de Vlaamse regering 28 juni 2019 over de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, meer bepaald bijlage 11, inzonderheid artikel 26, artikel 33/1, artikel 35 en artikel 37.
Advies en motivering

Het lokaal bestuur van Machelen is als openbare initiatiefnemer bevoegd en verantwoordelijk voor het beheer en de uitbating van woonzorgcentrum Parkhof, gevestigd in de Koningin Fabiolalaan 62 te 1830 Machelen.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 over de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers bepaalt in artikel 35 van bijlage 11 dat het woonzorgcentrum moet beschikken over een algemeen reglement van de medische activiteit met de rechten en plichten van de behandelende artsen die actief zijn in het woonzorgcentrum.

 

Het reglement van de medische activiteit moet minstens volgende punten beschrijven:

  1. Het engagement van de behandelende artsen om aan te sluiten bij een coherent medisch beleid binnen het woonzorgcentrum, onder andere met betrekking tot het voorschrijven en opvolgen van medicatie en specifiek antibiotica, het verlenen van kwaliteitsvolle zorg, het interdisciplinair overleg, het overleg met de toeleverende apotheker(s), en het overleg met de coördinerend en raadgevend arts en, in voorkomend geval, de coördinerende en adviserende apotheker;
  2. De normale openings- en bezoektijden behalve in noodgeval;
  3. De contacten met familie;
  4. De overlegvergaderingen in het woonzorgcentrum;
  5. Het bijhouden van het medische dossier van de bewoner inclusief het valideren van het medicatieschema;
  6. Het gebruik van het geneesmiddelenformularium, onder andere het voorschrijven van de minst dure geneesmiddelen, alsook het gebruik van elektronische voorschriften en de correcte toepassing van de richtlijnen rond antibioticumgebruik;
  7. De facturatiemodaliteiten van de honoraria;
  8. De informatiedoorstroming in geval van overdraagbare ziekten;
  9. De verbintenis om relevante gezondheidsgegevens van hun patiënten interdisciplinair te delen, met toestemming van de bewoner of zijn vertegenwoordiger met het oog op de kwaliteit en de continuïteit van de zorg en ondersteuning van de bewoner.

 

De huidige versie van intern reglement van orde voor bezoekende huisartsen R.V.T. Parkhof van 2008 voldoet niet aan de bepalingen van artikel 35.

Het herziene reglement wordt thans voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn ter goedkeuring.

De goedkeuring van een wijziging van het reglement door de Orde van artsen is niet langer nodig. Wel dient het gewijzigde reglement ter kennisgeving te worden bezorgd aan de bevoegde huisartsenkring.

Het nieuwe reglement zal aansluitend aan de behandelende artsen worden bezorgd, met verzoek om een voor ontvangst ondertekend exemplaar terug te bezorgen.

Financiële weerslag

Geen

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera, Sabine Wijns
Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Gregory Lagae, Ingrid Deblock, Steven Tielemans, Veysel Top, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Patrick Vanderauwera
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement vaststelling van algemeen reglement van de medische activiteit houdende de rechten en plichten van de behandelende artsen die actief zijn in woonzorgcentrum Parkhof te Machelen goed:

 

"Vaststelling van algemeen reglement van de medische activiteit houdende de rechten en plichten van de behandelende artsen die actief zijn in woonzorgcentrum Parkhof Machelen

 

Artikel 1: dit reglement bepaalt de rechten en plichten van de behandelende artsen die actief zijn in woonzorgcentrum Parkhof te Machelen.

Onder behandelende arts wordt verstaan: de arts die op zijn of haar deelgebied verantwoordelijkheid draagt voor de behandeling van een patiënt. In de regel wordt hiermee de (vaste) huisarts bedoeld.

  

Artikel 2: de behandelende artsen engageren zich om aan te sluiten bij een coherent medisch beleid binnen het woonzorgcentrum, onder andere met betrekking tot:

  1. Het voorschrijven en opvolging van medicatie
  2. Het verlenen van kwaliteitsvolle zorg
  3. Het interdisciplinair overleg
  4. Het overleg met de toeleverende apotheker(s) en
  5. Het overleg met de coördinerende en raadgevende arts(en) en de coördinerende en raadgevende apotheker(s).
 
Een coherent en medisch beleid impliceert dat het gevoerde beleid is ingebed en afgestemd op het algemeen zorgbeleid van het woonzorgcentrum.
 
De aspecten waarrond dit zorgbeleid is opgebouwd zijn opgesomd in artikel 26 van bijlage 11 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 over de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
  
Het gaat om volgende thema's:
  1. De dementiezorg
  2. Het omgaan met gedragsproblemen
  3. De valpreventie
  4. Het voorkomen en de verzorging van decubitus
  5. De toepassing van vrijheidsbeperkende maatregelen
  6. De mond- en tandzorg
  7. De ondervoeding
  8. Het voorkomen van infecties
  9. De afzondering van bewoners die lijden aan een infectie met besmettingsgevaar
  10. De voorafgaande zorgplanning, palliatieve zorg en levenseindezorg
  11. De ethisch verantwoorde zorgverlening
  12. De mantelzorg
  13. Het vrijwilligerswerk
  14. De diversiteit
  15. De individuele en collectieve participatie
  16. Het wonen en leven in een woonzorgcentrum.

 

Artikel 3: de behandelende arts ondersteunt het beleid van het woonzorgcentrum in het bijzonder inzake:

  1. Het opstellen en hanteren van het geneesmiddelenformularium;
  2. Het medicatiebeleid, onder andere het voorschrijven van de minst dure geneesmiddelen alsook het gebruik van elektronische voorschriften en de correcte toepassing van de richtlijnen rond antibioticumgebruik;
  3. Het voorschriftenbeleid inclusief het valideren van de medicatieschema’s per bewoner;
  4. De opvolging van zorgstandaarden inzake hygiëne, infectieuze endemieën, wondzorg en palliatieve zorg.

 

Artikel 4: de behandelende artsen erkennen de taak en de opdracht van de coördinerende en raadgevende arts zoals omschreven in artikel 33/1 §4 van bijlage 11 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.

 

Het gaat om volgende taken:

1. In relatie met het medische korps

  • Op geregelde tijdstippen, individuele en collectieve overlegvergadering met de behandelende artsen organiseren;
  • De continuïteit van de medische zorg coördineren en organiseren;
  • De opmaak en het up-to-date houden van de dossiers van de bewoners die de behandelende artsen bijhouden coördineren;
  • De medische activiteiten bij ziektetoestanden die gevaar opleveren voor bewoners of het personeel, coördineren;
  • Het farmaceutisch zorgbeleid coördineren in overleg met de behandelende artsen en de apotheker die de geneesmiddelen levert voor de bewoners in het woonzorgcentrum of, in voorkomend geval, de coördinerende en adviserende apotheker. Dat omvat voor de geneesmiddelen ten minste het opstellen en het gebruik van een geneesmiddelenformularium, alsook het oordeelkundig gebruik van specifieke geneesmiddelenklassen en de alternatieve niet-farmacologische aanpak bij de bewoners van het woonzorgcentrum;
  • De behandelende artsen die in het woonzorgcentrum werken, actief informeren over het beleid van het woonzorgcentrum met betrekking tot het rationeel voorschrijven van geneesmiddelen;
  • De behandelende artsen informeren in geval van de aanwezigheid van overdraagbare ziektes.

 

2. Inzake bijscholen en vorming

Meewerken aan de organisatie van activiteiten in het kader van bijscholing en vorming in het domein van de gezondheidszorg voor het personeel van het woonzorgcentrum en voor de betrokken behandelende artsen.

 

Artikel 5: De keuze van de behandelende arts is vrij

De bewoner maakt bij opname zijn keuze voor de behandelende arts schriftelijk over aan het woonzorgcentrum en dit wordt geregistreerd in het geïndividualiseerd en digitaal dossier.

De bewoner of zijn vertegenwoordiger zal bij verandering van de behandelende arts zelf de betrokken artsen op de hoogte brengen van de wijziging.

Bij overlijden van de bewoner wordt het medisch dossier door het woonzorgcentrum conform de wettelijke bepalingen en de regels van de deontologie onder de verantwoordelijkheid van de coördinerende en raadgevende arts bijgehouden.

De behandelende arts houdt zich aan de algemeen geldende deontologische regels vastgesteld door de Orde van Geneesheren.

De aanstelling als coördinerende en raadgevende arts leidt niet tot een feitelijke beperking van de vrije keuze van behandelende arts voor de bewoner.


Artikel 6: Consultaties
De behandelende arts zal, behoudens dringende situaties, zijn of haar bezoeken houden tijdens de uren waarbij de reguliere werking van het woonzorgcentrum het minst in het gedrang komt (dit is tussen 13.00 en 16.00 uur). Hiervoor kan hij of in de kamers van zijn patiënten gaan of gebruik maken van een door het woonzorgcentrum ter beschikking gestelde ruimte.

De consultaties hebben bij voorkeur plaats wanneer de teamcoördinator Zorg of de adjuncten aanwezig zijn. Indien deze niet aanwezig zijn, gebeuren deze wanneer een verpleegkundige aanwezig is.

Telkens de gezondheidstoestand van de bewoner dit vereist, kan het woonzorgcentrum telefonisch of via mail een beroep doen op de behandelende arts. Vanzelfsprekend kan het woonzorgcentrum hier geen misbruik van maken.

Als de behandelende arts niet bereikbaar is, zal de arts van wacht van de regio opgeroepen worden.

De coördinerende en raadgevende arts kan eveneens ingeschakeld worden voor advies en coördinatie bij dringende vragen vanuit het woonzorgcentrum rond de medische zorg van een bewoner indien de behandelende arts niet kan bereikt worden. De coördinerende en raadgevende arts overlegt hierover nadien met de behandelende arts in kwestie.


Artikel 7: Specialistisch advies
Voor specialistische adviezen, medisch-technische prestaties en ziekenhuisopnames verwijst het woonzorgcentrum door naar de ziekenhuizen en diensten waarmee het woonzorgcentrum een samenwerking heeft. De vrije keuze van de bewoner en/of zijn of haar vertegenwoordiger wordt steeds gerespecteerd.


Artikel 8: Gevoerde zorgbeleid
De behandelende arts zal aan zijn of haar bewoners de passende geneeskundige hulp en begeleiding bieden, rekening houdende met de in het woonzorgcentrum gevoerde zorgbeleid.

De behandelende arts contacteert bij ieder bezoek de teamcoördinator, een adjunct-teamcoördinator of de aanwezige verpleegkundige om de nodige informatieoverdracht te garanderen. De teamcoördinator/adjunct-teamcoördinator of verpleegkundige zal alle multidisciplinaire informatie geven zodat de behandelende arts correct geïnformeerd wordt.

Mondeling doorgegeven therapiewijzigingen worden steeds in het individueel en digitaal dossier genoteerd en door de behandelende arts nadien schriftelijk bevestigd via een mail of een registratie in het individueel en digitaal dossier.

De behandelende arts verbindt zich ertoe de relevante gezondheidsgegevens van hun patiënten interdisciplinair te delen, met toestemming van de bewoner of zijn/haar vertegenwoordiger met het oog op de kwaliteit en de continuïteit van de zorg aan de bewoner.

In het kader van de informatiedoorstroming zal de behandelende arts de coördinerende en raadgevende arts inlichten in geval van de vaststelling van een overdraagbare ziekte.

 

Artikel 9Dossier

De behandelende arts voorziet, hetzij op papier, hetzij digitaal de nodige informatie voor de opmaak of de actualisering van het medisch deel van het individueel digitaal dossier zoals bepaald volgens artikel 30 van bijlage 11 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, en dat de volgende elementen bevat:

  1. De medische voorgeschiedenis (anamnese) en een medische probleemlijst;
  2. De klinische gegevens bij de opname en tijdens het verblijf;
  3. De allergieën, vaccinaties en dieetvoorschriften;
  4. In voorkomend geval, de DNR-code (dit is de geformaliseerde keuze over al dan niet opstarten of stoppen van levensverlengende behandelingen) die geactualiseerd is en met de bewoner of zijn/haar vertegenwoordiger afgestemd is;
  5. De afspraken over de voorafgaande zorgplanning, de palliatieve zorg en de levenseindezorg;
  6. Het gevalideerd medicatieschema met de redenen om een geneesmiddel op te starten, te wijzigen of ermee te stoppen.

 

Het individueel digitaal dossier en eventuele andere dossierstukken van de behandelende artsen (en de andere zorgverstrekkers) worden bewaard met respect voor de privacy zodat enkel de personen die daarvoor bevoegd zijn er toegang toe hebben.

 

Artikel 10: de behandelende arts maakt voldoende tijd vrij ter ondersteuning van het multidisciplinair zorgteam, in het bijzonder bij zwaar zorgbehoevende bewoners. Dit kan door voldoende tijd vrij te maken voor een bezoek aan het woonzorgcentrum wanneer dit nodig blijkt, of door aanwezig te zijn op een in akkoord vooraf gepland multidisciplinair overleg om zo samen de beste zorg voor de bewoners(s) vast te leggen.


Artikel 11: de familie en mantelzorgers zijn een belangrijke partner in de zorg voor de bewoner. De behandelende arts engageert zich om de familie te woord te staan indien ze medische vragen hebben.


Artikel 12: de behandelende arts zal voor het aanrekenen van zijn honorarium aan de bewoners de tarieven toepassen zoals die zijn vastgelegd volgens het akkoord met de geneesheren, ziekenfondsen of, bij gebreke hiervan, de tarieven zoals vastgelegd in de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen van het RIZIV.
Voor elk bezoek wordt een getuigschrift van verstrekte hulp opgemaakt.

De verschuldigde erelonen, al dan niet via de regeling van de derde betalende, worden vereffend door het woonzorgcentrum op basis van de getuigschriften.


Artikel 13: dit reglement wordt samen met het addendum overhandigd aan elke behandelende arts, die het voor ontvangst dient te ondertekenen.

Dit zal ook gebeuren bij elke wijziging van het reglement of van het addendum.

Door het reglement te ondertekenen verbindt elke behandelende arts zich ertoe om zo efficiënt mogelijk samen te werken aan de medische organisatie en de medische zorg van het woonzorgcentrum en dit overeenkomstig de bepalingen die erin zijn opgenomen.

 

Artikel 14: dit reglement treedt in werking op 1 juli 2024.

 

Artikel 15: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst."