Terug
Gepubliceerd op 27/01/2025

Besluit  gemeenteraad

di 21/01/2025 - 20:05

Aanvullend reglement inzake politie op het wegverkeer: zone 30 in Emmanuellelaan

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter gemeenteraad
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Steve Claeys, eerste schepen
Peter Roose, Dieter Imbrechts, raadsleden
Aanleiding en doel

Om de Emmanuellelaan te Machelen veiliger te maken wordt de snelheidslimiet beperkt tot 30 km/u.

Juridische grond
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40 en 41. 
    Bevoegdheid van de gemeenteraad.
  • De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
  • Decreet van 16 mei 2008 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
  • Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 over de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
  • De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
  • Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
Advies en motivering

Het instellen van een snelheidslimiet van 30 km/u in een bedrijvenzone kan verschillende voordelen bieden, zowel voor de veiligheid als voor het milieu en de leefbaarheid van het gebied. Hier zijn enkele belangrijke argumenten:

1. Verbeterde veiligheid voor werknemers en bezoekers

  • Bedrijvenzones hebben vaak een gemengd verkeer van auto’s, vrachtwagens, fietsers en voetgangers. Een lagere snelheid vergroot de reactietijd van bestuurders, waardoor het risico op ongevallen afneemt.
  • Bij een botsing op 30 km/u is de kans op ernstig letsel of dodelijke afloop aanzienlijk kleiner dan bij hogere snelheden. Dit is vooral belangrijk voor voetgangers en fietsers, die kwetsbaarder zijn.

2. Lagere uitstoot en betere luchtkwaliteit

  • Langzamer rijden betekent minder abrupt remmen en optrekken, wat kan helpen om de uitstoot van schadelijke stoffen (zoals stikstof en fijnstof) te beperken. Dit is positief voor zowel de luchtkwaliteit als de algehele gezondheid van werknemers en omwonenden.

3. Minder geluidsoverlast

  • Een lagere snelheid helpt ook om geluidsoverlast in te perken. Het geluid van verkeer neemt significant af bij 30 km/u, wat de werkomgeving prettiger en minder storend maakt, vooral voor mensen die buiten werken of in kantoren dicht bij de weg zitten.

4. Verhoogd gevoel van veiligheid en comfort

  • In zones waar vrachtwagens en ander groot rollend materieel rijden, zorgt een lagere snelheid voor een beter gevoel van veiligheid bij werknemers en bezoekers. Dit kan bijdragen aan een positief werkklimaat en vertrouwen in de verkeersveiligheid van de zone.

5. Betere ruimtelijke inrichting en toegankelijkheid

  • Een zone waar 30 km/u geldt, kan makkelijker ingericht worden voor langzaam verkeer, met bredere voetpaden en fietspaden. Dit maakt het bedrijvenpark toegankelijker voor mensen die lopen, wandelen of fietsen en bevordert actieve mobiliteit.
 

Samenvattend: een snelheidslimiet van 30 km/u kan zorgen voor een veiligere, gezondere en aangenamere omgeving in bedrijvenzones, wat de aantrekkelijkheid en het welzijn van werknemers en bezoekers ten goede komt.

Financiële weerslag
  • 2x Bord SB250 - C43 - klasse III - Ø 700 mm - snelheid:30 (Artikelnummer: 208D04.C43)
  • 2x Paal galva - Grijs - diameter 76 mm - 250 cm (Artikelnummer: 223025)
  • 4x Beugel SB 250 diameter 51 mm - grijs RAL 7043 (Artikelnummer: 231053)


Totaal 225,34 euro excl. btw of 272,66 euro incl. btw
Budget mobiliteitsbeleid (sleutel 6150001, actieplan 14 - We verplaatsen ons duurzaam, functioneel en recreatief, actie 3 - Mobiliteitsplan).

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Steven Tielemans, Veysel Top, Danny Gooris, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het invoeren van een snelheidslimiet van 30 km/u in de Emmanuellelaan te Machelen.


Artikel 2: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement MOW.