De voorzitter opent de zitting op 26/03/2025 om 20:27.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 28 februari 2025 wordt goedgekeurd.
Naar aanleiding van de lokale verkiezingen op zondag 13 oktober 2024 legde de heer Jean-Pierre De Groef, tijdens de installatievergadering van de gemeenteraad van Machelen op 2 december 2024 de eed af als aangewezen-burgemeester.
De Vlaamse Regering werd van deze eedaflegging in kennis gesteld op 4 december 2024 via het digitaal loket.
Op 13 januari 2025 heeft de procureur-generaal van het Hof van Beroep te Brussel een advies uitgebracht. Daaruit blijkt dat er geen belemmering is voor de benoeming van de heer Jean-Pierre De Groef.
Op 6 februari 2025 heeft de provinciegouverneur van Vlaams-Brabant een gunstig advies uitgebracht met betrekking tot de benoeming van de heer Jean-Pierre De Groef tot burgemeester van de gemeente Machelen.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de brief van de gouverneur van 19 februari 2025 over benoeming van de heer Jean-Pierre De Groef als burgemeester van de gemeente Machelen.
Het huidige raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering, afgesloten tussen de Federale Pensioendienst-Gemeenschappelijke Sociale Dienst (GSD) en Ethias/MedExel, waarvan het lokaal bestuur Machelen gebruik maakt, loopt ten einde op 31 december 2025.
Vanaf 1 januari 2026 moet er dus een nieuwe overheidsopdracht uitgeschreven worden.
De beslissing van de federale GSD bepaalt dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet meer kunnen intekenen op de overheidsopdracht die zij zullen uitschrijven voor het raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering (nog enkel toegankelijk voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD).
Daarom neemt de Gemeenschappelijke Sociale Dienst Lokale Besturen in Vlaanderen (GSD-V) initiatief om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Zij hanteren hierbij een mededingingsprocedure met onderhandeling, waar naast de prijs ook de waarborgen (met een aantal verbeteringen t.o.v. de huidige polis) en de kwaliteit van de dienstverlening onderdeel zijn van de gunningscriteria.
Het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis (positieve invloed op aanbod en prijs).
Vereiste volgens de wet op de overheidsopdrachten om voorafgaandelijk in te tekenen.
Zal bepaald worden na inschrijving op basis te betalen premie voor de basishospitalisatieverzekering voor alle in te schrijven personeelsleden.
Enig artikel: de raad bevestigt de deelname van het bestuur aan de overheidsoverdracht collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2031, uitgeschreven door GSD-V, en tekent in via het online inschrijvingsformulier van de GSD-V.
Het klachtenregister 2024 bevat de klachten die volgens het klachtenreglement in het afgelopen jaar werden geregistreerd en afgehandeld.
Gemeenteraad neemt kennis van het aantal klachten en gevolg dat er, indien nodig, aan gegeven is.
Omwille van de privacy, werden de persoonsgegevens weggelaten uit het rapport.
Het managementteam heeft kennis genomen van dit rapport op 20 februari 2025.
In het kader van organisatiebeheersing zal in de toekomst nog meer ingezet worden op het verbeteren van onze interne processen, dit kan klachten vermijden.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het klachtenrapport 2024 in bijlage van deze beslissing liggende.
Zoals beschreven in de goedgekeurde beleidsnota rond organisatiebeheersing rapporteert de algemeen directeur in Q1 van elk jaar over organisatiebeheersing. Het rapport omvat:
Aanbeveling Audit Vlaanderen:
Aanbeveling 2:
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks op een degelijke manier over organisatiebeheersing aan de raden. Dit rapport omvat minstens:
Risico's die hiermee kunnen worden beheerst:
Zo werkt de organisatie aan een degelijke beheersing van haar risico’s en is ze transparant over haar functioneren. Ze legt hiermee de basis voor een effectieve, efficiënte, kwaliteitsvolle en integere organisatie.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het in bijlage aan deze beslissing liggende rapportering organisatiebeheersing 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 verplicht alle steden en gemeenten om een participatiereglement op te stellen. Dat reglement moet duidelijk maken hoe burgerparticipatie in de gemeente georganiseerd wordt.
Het participatiereglement regelt de manier waarop belanghebbenden worden geïnformeerd, geconsulteerd en betrokken bij het beleid van het lokaal bestuur:
In kader van een grotere betrokkenheid van de burgers bij het beleid, uiteraard onverminderd de decretale bevoegdheden van de bestuursorganen zoals voorzien in het decreet lokaal bestuur (gemeenteraad, raad maatschappelijk welzijn, college, vast bureau, burgemeester), is enerzijds vastgesteld dat de vroegere wijze van werken zoals omschreven in het organiek reglement adviesraden te statisch was, leidde tot het niet deelnemen van belangrijke delen van de bevolking aan de participatie en adviesvorming en anderzijds dat er meerdere vormen van participatiemogelijkheden zijn dan enkel de klassieke adviesvorming via adviesraden.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan het participatiereglement
"Participatiereglement
Hoofdstuk 1: Kader
Wettelijk kader
Het participatiereglement van het lokaal bestuur Machelen geeft uitvoering aan artikel 604 §5 van het decreet lokaal bestuur.
Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing voor de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) van Machelen.
Doel
Een inclusieve gemeenschap begint met de stem van haar burgers. Daarom zetten we in op dialoog, participatie en inspraak. Zo zorgen we ervoor dat elke inwoner van Machelen-Diegem de kans krijgt actief deel te nemen aan het besluitvormingsproces.
Dit doen we met een mix aan participatievormen, die rekening houden met de participatieladder. Hierin zitten zowel decretaal vastgelegde vormen als lokale initiatieven met speelruimte voor vernieuwing en ontwikkeling van alternatieve methodieken.
Daarnaast zorgen we voor transparante communicatie over gemeentelijke projecten en beslissingen, zodat iedereen goed geïnformeerd is en zich gehoord voelt.
Visie
De kerntaak van een lokaal bestuur beoogt om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers en een burgernabije, democratische, transparante en doelmatige uitoefening van de bevoegdheden te verzekeren.
Het lokaal bestuur betrekt de inwoners zo veel mogelijk bij het beleid en zorgt voor openheid van bestuur.
In Machelen-Diegem zetten we in op de vijf pijlers van duurzame ontwikkeling: mensen, planeet, samenwerking, vrede en welvaart.
De waarden die we hierbij streven zijn:
Participatieladder
De participatieladder is een model dat de verschillende niveaus van betrokkenheid van burgers bij het besluitvormingsproces van het lokaal bestuur beschrijft. Het helpt inzicht te geven in hoe inwoners op diverse manieren kunnen bijdragen aan en invloed kunnen hebben op het gemeentelijk beleid en projecten.
Het model bestaat uit vijf trappen, die elk een toenemende mate van invloed en participatie van burgers weerspiegelen. Het lokaal bestuur van Machelen kiest voor een horizontale ladder, zonder hiërarchie omdat elke trap van deze ladder evenveel waarde heeft. De keuze van de trede wordt per project bepaald.
Speerpunten
Hoofdstuk 2: Participatie op vraag van het bestuur
Artikel 1: Actieve openbaarheid
Het lokaal bestuur Machelen-Diegem informeert op eigen initiatief haar inwoners over het beleid, regelgeving en dienstverlening.
Dit doet ze correct, tijdig, betrouwbaar, systematisch, evenwichtig en op een verstaanbare manier en toegankelijk voor iedereen.
We zetten hiervoor een combinatie van digitale en niet-digitale kanalen. De gemeentelijke website is hierbij de primaire bron aan informatie over reglementen en verordeningen, agenda’s, besluiten en notulen en goedgekeurde meerjarenplannen.
Artikel 2: Adviesorganen
Met de adviesorganen beogen we een kwaliteitsvolle wisselwerking en nauwe samenwerking tussen het lokaal bestuur en haar burgers. Het doel is in te zetten op verbinding en betrokkenheid.
De kernopdracht van een adviesorgaan is het raadpleegbaar zijn betreffende bepaalde dossiers of thema’s, op vraag van het bestuur. Zij hebben ook een signaalfunctie en kunnen op eigen initiatief advies formuleren. Ze zorgen er mee voor dat we bij dossiers waar we specifieke doelgroepen of experten nodig hebben, deze mee kunnen aansluiten.
Soorten adviesorganen
Het lokaal bestuur richt de volgende themaforums op:
Er is altijd de mogelijkheid van transversale samenwerkingen tussen de verschillende forums.
Het lokaal bestuur richt hiernaast ook de volgende decretaal verplichte adviesraden op:
Samenstelling
Een themaforum bestaat uit een groep enthousiaste en betrokken inwoners die de motor vormen. Zij zetten zich langdurig in om mee richting te geven aan het thema. Om een breed en waardevol perspectief te garanderen, kan deze groep uitgebreid worden met burgers die zich kortstondig of eenmalig willen inzetten. Dit gebeurt op basis van hun kennis, band met de gemeente of interesse in het onderwerp. Zo zorgen we samen voor relevante, inspirerende en diverse inzichten!
De samenstelling van de adviesorganen wordt verder geregeld in het huishoudelijk reglement inzake de adviesorganen.
Werking
Het lokaal bestuur kan een adviesorgaan raadplegen over een bepaald dossier of thema. Een adviesorgaan kan eveneens op vraag of eigen initiatief advies verlenen over een bepaald dossier of project.
Elke adviesorgaan krijgt zowel logistieke ondersteuning als ondersteuning van een ambtenaar van het lokaal bestuur.
De werking wordt verder geregeld in het huishoudelijk reglement inzake de adviesorganen.
Artikel 3: Openbare onderzoeken
Openbare onderzoeken die voorgeschreven zijn door bijzondere regelgevingen (bijv. inzake Omgeving) worden georganiseerd overeenkomstig de bijzondere bepalingen daaromtrent.
De burger kan de openbare onderzoeken en bekendmakingen raadplegen op de gemeentelijke webstek.
Artikel 4: Andere vormen van participaties
Het lokaal bestuur kan zijn belanghebbenden ook steeds op een andere manier informeren, consulteren en betrekken over algemene thema’s of over specifieke projecten.
Elk participatietraject vraagt om maatwerk. Thematiek en doelgroepen kunnen verschillend zijn. Beschikbare tijd en middelen ook. Bij elk project wordt ook de positie op de participatieladders en de in te zetten methodieken bepaald.
Elk participatietraject houdt rekening met de visie en speerpunten inzake participatie. Volgende stappen worden minstens in rekening gebracht:
Hoofdstuk 3: Participatie op vraag van de burger
Artikel 5: Passieve openbaarheid van bestuur
Iedereen die dat wil, kan bestuursdocumenten raadplegen. Burgers kunnen deze documenten inkijken, er uitleg over vragen of er een kopie van vragen.
Procedure
De aanvraag gebeurt:
Artikel 6: Bijwonen van vergaderingen
De vergaderingen van de volgende bestuursorganen zijn openbaar en kan elke burger bijwonen:
De date en uren van deze vergaderingen kunnen inwoners steeds raadplegen op www.machelen.be/bestuur. De zittingen van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn zijn via dezelfde webpagina live te beluisteren.
Artikel 7: Verzoekschriften
Iedereen kan een verzoek indienen bij een orgaan van het lokaal bestuur.
De organen van het lokaal bestuur zijn de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn, het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, het bijzonder comité voor de sociale dienst, de gemeenteraadscommissie, de voorzitter van de gemeenteraad, de burgemeester, de algemeen directeur en elk ander orgaan van het lokaal bestuur dat als overheid optreedt.
Een verzoek is een vraag om iets te doen of net om iets niet te doen.
Een verzoekschrift is ontvankelijk als:
Een verzoekschrift is onontvankelijk als:
Procedure
Het verzoekschrift wordt schriftelijk ingediend en ondertekend door één of meerdere personen via:
Het lokaal bestuur geeft binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker. Is het verzoekschrift door meerdere personen ondertekend, dan gebeurt dit aan de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift.
De wijze waarop een aanvraag wordt afgehandeld, wordt beschreven in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Artikel 9: Volksraadpleging
De gemeenteraad kan op verzoek van de inwoners van de gemeente, beslissen om de inwoners te raadplegen over aangelegenheden van gemeentelijk belang.
Het verzoek dat uitgaat van de inwoners van de gemeente, moet worden gesteund door ten minste 20% van het aantal inwoners die:
Procedure
Het verzoek wordt schriftelijk ingediend via het aanvraagformulier, beschikbaar op www.machelen.be/volksraadpleging of bij de communicatiedienst.
Het ingevuld aanvraagformulier wordt aangetekend verstuurd aan het college van burgemeester en schepenen, Woluwestraat 1, 1830 Machelen. Bij het verzoek dient een gemotiveerde nota gevoegd te worden en de nodige bewijsstukken die de gemeenteraad kunnen voorlichten.
Artikel 10: Vragen, meldingen en klachten
Elke burger kan een vraag aan het lokaal bestuur stellen, een probleem melden of een klacht indienen.
Een vraag kan gaan over de gemeentelijke dienstverlening, beleid of activiteiten. Een probleem over de wegen, infrastructuur, zwerfvuil, … betreft een melding. Burgers die onvriendelijk werden behandeld door een ambtenaar of waar de termijnen in een dossier niet werden gerespecteerd, kunnen een klacht indienen.
Procedure
Vragen, meldingen en klachten worden:
De klachtenprocedure wordt verder geregeld in het klachtenreglement.
Hoofdstuk 4: Slotbepalingen
Artikel 11: In werkingtreding
Dit reglement treedt onmiddellijk na goedkeuring door de raad voor maatschappelijk welzijn in werking."
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 verplicht alle steden en gemeenten om een participatiereglement op te stellen. Dat reglement moet duidelijk maken hoe burgerparticipatie in de gemeente georganiseerd wordt.
Het participatiereglement regelt de manier waarop belanghebbenden worden geïnformeerd, geconsulteerd en betrokken bij het beleid van het lokaal bestuur:
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad hecht haar goedkeuring aan het huishoudelijk reglement adviesorganen
"Huishoudelijk reglement adviesorganen
Artikel 1: Doelstelling
Een adviesorgaan beoogt een kwalitatieve wisselwerking en nauwe samenwerking met het lokaal bestuur. Dit huishoudelijk reglement regelt de relatie van het adviesorgaan met het lokaal bestuur en legt de afspraken over de (samen)werking vast.
Artikel 2: Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle adviesorganen:
Themaforums:
Adviesraden:
Artikel 3: Verbintenissen
§1. Een adviesorgaan onderschrijft bij oprichting de bepalingen van het participatiedecreet en het huishoudelijk reglement.
§2. De adviesorganen zullen in de eerste 6 maanden van de nieuwe legislatuur de statuten (over hun samenstelling en werking) ter bekrachtiging voorleggen aan de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn. De statuten dienen te verwijzen naar het participatiereglement en dit huishoudelijk reglement en mogen er niet strijdig mee zijn.
Artikel 4: Rol adviesorgaan
Een adviesorgaan heeft als opdracht inspraak te stimuleren van de brede bevolking bij het vormgeven van het lokale beleid.
De rol van een adviesorgaan bestaat erin:
Artikel 5: Samenstelling adviesorganen
§1. De adviesorganen hebben een werking van zes jaar en moeten binnen een redelijke termijn volgend op de installatie van een nieuwe gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn, opnieuw worden samengesteld.
§2. De leden zijn minstens 16 jaar oud. Aanvullende leeftijdsvereisten kunnen per orgaan worden voorzien.
§3. Stemgerechtigde leden
§4. Niet-stemgerechtigde leden
§5. De mandaten zijn onbezoldigd met uitzondering van de leden van de GECORO.
§6. Adviesorganen sluiten elke vorm van discriminatie uit.
Artikel 6: Specifieke bepalingen voor de adviesraden
§1. Bij de samenstelling van de adviesraden wordt rekening gehouden met:
Artikel 7: Bestuur
Een adviesorgaan heeft een bestuur met een voorzitter en een secretaris die tijdens de eerste vergadering uit de stemgerechtigde leden verkozen worden.
Artikel 8: Advies vragen
§1. Het lokaal bestuur stelt de vraag om advies steeds schriftelijk of digitaal via de ondersteunend ambtenaar.
§2. De vraag om advies bevat een duidelijke omschrijving van de vraag en uitleg over het wettelijke, praktische en financiële kader indien van toepassing.
§3. Het lokaal bestuur geeft het adviesorgaan een termijn van 6 weken, te rekenen vanaf de datum van verzending van de adviesvraag. Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van gemotiveerde hoogdringendheid kan het lokaal bestuur de termijn eenzijdig inkorten.
§4. Indien het adviesorgaan geen advies uitbrengt op de adviesvraag binnen de afgesproken termijn, wordt het advies al, gunstig beschouwd.
§5. Wanneer de adviesvraag de interesse en kennis van één adviesorgaan overstijgt, organiseert het TACT (Transversale Adviescomité Team) een transversaal themaforum waaraan vertegenwoordigers van elk betrokken adviesorgaan kunnen deelnemen, evenals geïnteresseerde burgers.
Artikel 9: Advies uitbrengen
§1. De adviezen zijn pas geldig na ondertekening door de voorzitter van het adviesorgaan of door 2 stemgerechtigde leden.
§2. Het adviesorgaan bezorgt een advies steeds schriftelijk of digitaal aan de ondersteund ambtenaar, die het advies ter kennisgeving voorlegt aan het college van burgemeester en schepenen of vast bureau.
§3. Het advies van het adviesorgaan bevat steeds volgende bepalingen:
§4. De uitgebrachte adviezen zijn niet bindend.
Artikel 10: Beantwoorden van adviezen
§1. Het lokaal bestuur beantwoordt het advies schriftelijk of digitaal binnen een termijn van 6 weken na het ontvangen van het advies en dit via de ondersteunend ambtenaar.
§2. In dit antwoord wordt aangegeven in welke mate er met het advies in de verdere besluitvorming wordt rekening gehouden. Indien het advies geheel of gedeeltelijk wordt afgewezen, moet de reden grondig gemotiveerd worden.
§3. Indien de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het lokaal bestuur binnen de 6 weken een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan het adviesorgaan zal worden bezorgd.
Artikel 11: Bijkomende informatie
§1. Wanneer een adviesorgaan een advies wenst uit te brengen, kan zij steeds schriftelijk of digitaal informatie opvragen aan het lokaal bestuur via de ondersteunend ambtenaar.
§2. Deze schriftelijke verzoeken worden binnen de 10 werkdagen beantwoord door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen of door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.
Artikel 12: Ondersteuning
§1. De adviesorganen kunnen voor hun vergaderingen gebruik maken van de infrastructuur van het lokaal bestuur en de dienstverlening. Hierover worden duidelijke afspraken gemaakt met de ondersteunend ambtenaar en in de statuten van de adviesorganen.
§2. Het college van burgemeester en schepenen en vast bureau duidt binnen de administratie voor elke adviesorgaan een ondersteunend ambtenaar aan. De ondersteuningsopdracht bestaat uit:
§3. De ondersteunende ambtenaren vormen samen het 'Transversale adviescomité Team (TACT)'.
Het TACT komt samen:
Artikel 13: Oprichting of ontbinding
Een adviesorgaan wordt opgericht wanneer aan alle voorwaarden in het participatiereglement en huishoudelijk reglement wordt voldaan.
Een adviesorgaan wordt ontbonden en opgeheven wanneer niet langer aan de voorwaarden in het participatiereglement, huishoudelijk reglement of de statuten wordt voldaan. Dit gebeurt op basis van een verslag van de ondersteunend ambtenaar en wanneer alle pogingen tot bijsturing of remediëring uitgeput zijn."
Artikel 2: het organiek reglement adviesraden zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 januari 2022, wordt opgeheven.
Lokale besturen zijn wettelijk verplicht om te voldoen aan een aantal eisen inzake informatieveiligheid, o.a. de verplichting tot de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming (DPO).
De veiligheidsconsulent dient jaarlijks een verslag en beleidsplan van zijn/haar werkzaamheden over te maken aan de organisatie.
Vanaf 1 januari 2020 is er 1 DPO aangesteld voor de entiteiten gemeente en OCMW. Volgende documenten inzake informatieveiligheid worden ter kennisname voorgelegd aan de gemeenteraad:
De documenten zijn opgemaakt in overleg met de informatieveiligheidscel.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van volgende documenten inzake informatieveiligheid:
Aan het begin van een nieuwe legislatuur moet de gemeenteraad een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) benoemen.
De GECORO verleent advies aan de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen over het gemeentelijk beleid inzake ruimtelijke ordening.
De oprichting en samenstellingen worden geregeld in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO).
De GECORO telt zowel deskundigen als vertegenwoordigers van verschillende maatschappelijke geledingen.
Op basis van het toegevoegd juryverslag worden volgende kandidaten weerhouden als om te zetelen als deskundige in de GECORO.
Het college van burgemeester en schepenen draagt Sabrina Prieus voor als voorzitter van de GECORO vanuit de motivatie van ervaring als voorzitter GECORO in vorige legislatuur
Voor de maatschappelijke geldingen worden volgende kandidaten weerhouden:
Bedrijfswereld (VOKA): Eric De Pessemier (effectief lid)
Luchthaven (BAC): Christel vandenhouten (effectief lid)
Werknemers: enkel ACV heeft kandidaten ingediend - Monique Criel (effectief lid), Hedwig Silon (plaatsvervangend lid)
Lokale handelaars: Dirk De Wulf (effectief lid), Levi Benjamins (plaatsvervangend lid)
Milieu en natuurverenigingen: de natuurverenigingen actief op ons grondgebied zijn gevraagd een vertegenwoordiging af te vaardigen, echter zij hebben geen kandidaten ingediend. Wel hebben wij de kandidatuur van twee burgers ontvangen die interesse tonen voor de gecoro vanuit milieu en natuur zijnde, Marco Verberckmoes en Els Hendrickx, voorstel: Els Hendrickx voor de onpare jaren, Marco Verberckmoes voor de onpare jaren.
Kinderen en jeugd-georganiseerde jeugd: Imrane Akaychouh (effectief lid).
Deze geleding mag twee vertegenwoordigers hebben, er zal een tweede oproep gebeuren met voorrang voor a) niet-georganiseerde jeugd, b) LOR of LOK en c) indien vanuit a) en b) geen kandidaten komen kan Chiro Diegem een vertegenwoordiger sturen. Teneinde de gender verhouding na te streven wordt geijverd dat de tweede afgevaardigde van deze geleding een vrouw is.
Ouderen: geen kandidaten vanuit de erkende seniorenverenigingen. Voorstel om de heer Jan Bombaers, die kandidaat deskundige is, als afgevaardigde van de geleding ouderen op te nemen.
Geen
Artikel 1: als deskundige in de GECORO worden aangesteld voor de komende legislatuur:
Artikel 2: voorzitter: Sabrina Prieus
Artikel 3: als vertegenwoordiger van de maatschappelijke geledingen worden aangesteld voor de komende legislatuur:
Bedrijfswereld (VOKA): Eric De Pessemier (effectief lid)
Luchthaven (BAC): Christel Vandenhouten (effectief lid)
Werknemers: Monique Criel (effectief lid), Hedwig Silon (plaatsvervangend lid)
Lokale handelaars: Dirk De Wulf (effectief lid), Levi Benjamins (plaatsvervangend lid)
Milieu en natuurverenigingen: Els Hendrickx voor de onpare jaren, Marco Verbeckmoes voor de pare jaren
Kinderen en jeugd- georganiseerde jeugd: Imrane Akaychouh (effectief lid)
Deze geleding mag twee vertegenwoordigers hebben, er zal een tweede oproep gebeuren met voorrang voor a) niet-georganiseerde jeugd, b) LOR of LOK en c) indien vanuit a) en b) geen kandidaten komen kan Chiro Diegem een vertegenwoordiger sturen. Teneinde de gender verhouding na te streven wordt geijverd dat de tweede afgevaardigde van deze geleding een vrouw is.
Ouderen: de heer Jan Bombaers (effectief lid)
Artikel 4: Vertegenwoordiging politieke fracties:
Artikel 5: als vast secretaris wordt Liesa Demuylder - Diensthoofd omgeving aangesteld.
Artikel 6: voor de werking van de GECORO wordt een huishoudelijk reglement uitgewerkt en ter goedkeuring naar de gemeenteraad gebracht na de opstart van de GECORO.
Het Vlaams Parlement heeft op 30 maart 2007 het Decreet betreffende de Brownfieldconvenanten (hierna het "Decreet") goedgekeurd. Dit decreet trad op 19 juni 2007 in werking. Met dit decreet wordt een kader gecreëerd voor het afsluiten van Brownfieldconvenanten tussen de Vlaamse Regering en de actoren en regisseurs bij een brownfieldproject.
Het decreet beoogt een faciliterend kader aan te reiken voor de duurzame herontwikkeling van een geheel van verwaarloosde of onbenutte gronden die zodanig zijn aangetast, dat zij kennelijk slecht gebruik of opnieuw gebruikt kunnen worden door middel van structurele maatregelen (zie zgn. Brownfields).
Het decreet voorziet als instrument voor de herontwikkeling van voormelde Brownfields het sluiten van Brownfieldconvenanten.
Deze Bronwnfieldconvenanten moeten mogelijk maken dat tussen alle betrokken administraties, instanties en personen klare en duidelijke werkafspraken worden gemaakt zodanig dat bij de aanvang van het project meteen duidelijkheid bestaat over bepaalde tijdsgebonden en procedurel vereisten en verwachtingen.
Tussen de Vlaamse Regering, Uplace NV, Ring Airway Park nv, de gemeente Machelen en de OVAM werd op datum van 5 juni 2009 een Brownfieldconvenant gesloten met betrekking tot het Brownfieldconvenant "35. Uplace Machelen", hierna genoemd het "Brownfieldconvenant".
Op 21 mei 2010 werd het eerste addendum ondertekend.
Op 13 februari 2015 werd het tweede addendum ondertekend, waarbij tevens een gecoördineerde versie van het Brownfieldconvenant werd opgesteld. Ushop NV treedt hierbij op als rechstopvolger van Ring Airway Park nv.
Op 20 april 2021 werd aan de nv Uplace een omgevingsvergunning verleed voor het Brownfieldproject "Broeklin Machelen". Deze vergunning werd door de RvVb op 15 december 2022 vernietigd. De Vlaamse Overheid had een termijn van zes maanden om een nieuwe beslissing te nemen in het dossier. Het dossier werd op 4 juli 2023 ingetrokken.
In juni 2021 werd het derde addendum ondertekend waarbij overeenkomstig artikel 10.1 van het Brownfieldconvenant werd verlengd tot 4 juni 2023.
In april 2023 werd de termijn overeenkomstig artikel 10.1 van het Brownfieldconvenant , werd de termijn verlengd tot 4 juni 2025. Dit werd vastgelegd in een vierde addendum.
Op 22 december 2023 werd aan de nv Uplace een omgevingsverunning verleend voor het Brownfieldproject "Broekin Mahclen". Deze vergunning werd opnieuw aangevochten bij de RvVb. De beroepsindiener deed afstand van zijn geding, in het arrest van de RvVb van 19 december 2024 werd dit geding vastgesteld. De vergunning werd hiermee uitvoerbaar. Gezien de huidige termijn loopt tot 4 juni 2025 en dit onmogelijk is om het project binnen deze termijn te realiseren wordt voorgesteld de Brownfield overeenkomstig artikel 10.1 van het Brownfieldconveant normaal te verlengen tot 19 december 2029.
Het project heeft een definitief uitvoerbare vergunning sinds de betekening van de beslissing van de RvVb van 19 december 2024 op 6 januari 2025.
Het is onmogelijk om binnen de huidige termijn van het Brownfieldconvant, 4 juni 2023 het project te realiseren. Geschat wordt dat het project gerealiseerd zal zijn op 19 december 2029. Een verlenging van de termijn van het Brownfieldcovanant dringt zich bijgevolg op.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het addendum 5 Brownfieldconvenant "35 Machelen-Uplace" thans genaamd "Broeklin-Machelen", de termijn wordt verlengd tot 19 december 2029.
Artikel 2: de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om het addendum te ondertekenen in de huidige vorm en - indien nodig - na aanvullende technische/juridische wijzigingen, voor zover geen wijzigingen worden aangebracht aan de rechten en plichten van de gemeente Machelen.
Op dit ogenblik bestaat er sedert 2015 een reglement subsidie jubilerende vereniging, die bedragen bepaalt tot en met 75 jaar bestaan en vanaf dan elke 25 jaar.
Verenigingen hebben het moeilijk en eenmaal boven de 100 jaar bestaan en gezien de maatschappelijke context er niet meer is om levenslang verbonden te zijn, is het noodzakelijk en wenselijk dat jubileumfeesten sneller op elkaar volgen om de sociale verbinding binnen het verenigingsleven te behouden.
Voorstel is om de jubilerende vereniging een subsidie toe te kennen onder dezelfde voorwaarden als huidig van kracht zijnde reglement, maar duidelijk te maken dat tot en met 100 jaar bestaan de vereniging om de 25 jaar recht heeft op, stijgende, subsidie en vanaf 100 jaar, de vereniging om de 10 jaar recht heeft op een subsidie van 1 000,00 euro.
Voorzien in mjp.
Artikel 1: de gemeenteaard keurt volgend reglement voor subsidie jubilerende verenigingen goed:
"Subsidiereglement jubilerende verenigingen
Artikel 1: De voorwaarden
Binnen de perken van de door de gemeenteraad goedgekeurde meerjarenplanning wordt een jubileumtoelage uitgekeerd voor verenigingen die 25, 50, 75 en 100 jaar bestaan en vanaf dan elke 10 jaar.
De toelage wordt enkel uitgereikt indien de vereniging naar aanleiding van zijn jubileumjaar, een feestelijke activiteit organiseert.
Artikel 2: De aanvrager
Voor betoelaging komen enkel erkende Machelse verenigingen in aanmerking.
Artikel 3: De aanvraag
De activiteit moet doorgaan op het grondgebied van de gemeente Machelen.
De aanvraag van de jubileumtoelage dient te gebeuren in het jaar voorafgaand aan het jubileumjaar en dienst volgende inlichten te bevatten:
Artikel 4: De toelage
Het college van burgemeester en schepen onderzoekt de aanvraag en beslist over de toelage.
De toelage wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 5: Logo lokaal bestuur
De organisator moet de medewerking van de gemeente Machelen duidelijk leesbaar vermelden in alle publicatie die betrekking hebben op de activiteit naar aanleiding van het jubileum door te vermelden “met de steun van – logo lokaal bestuur”.
Artikel 6: Bewijsstukken
Met het oog op de definitieve toekenning van de toelage en de uitbetaling zal de initiatiefnemer binnen de twee maanden na de activiteit volgende bewijsstukken inleveren:
De uitbetaling gebeurt het jaar volgend op de activiteit en ten laatste op 31 december van dat jaar.
Artikel 7: Aanvangsdatum
Dit reglement is van kracht vanaf 1 januari 2025 en heft de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2015 op met ingang van 1 januari 2025."
Artikel 2: deze verordening wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website en wordt opgenomen in de besluitenlijst
De verkeersgeleider op de Vuurkruisenlaan ter hoogte van de Koning Albertlaan bereikt zijn doel, namelijk dat auto's minder de bocht in deze straat afsnijden. Echter is dit kruispunt niet helemaal veilig voor voetgangers om de straat (Koning Albertlaan) over te steken. Het aanbrengen van een zebrapad is aangewezen.
Om de veiligheid en zichtbaarheid van voetgangers te verbeteren, is het aangewezen om een zebrapad aan te brengen op dit kruispunt. Dit verhoogt niet alleen de verkeersveiligheid, maar stimuleert ook een veilige en toegankelijke oversteekmogelijkheid voor zwakke weggebruikers.
De aanleg van een zebrapad draagt bij aan een veilige verkeersomgeving.
Geen, thermoplasten zijn reeds aanwezig.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het inrichten van een oversteekplaats in de Koning Albertlaan, t.h.v. de Vuurkruisenlaan.
Het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan wordt verder verlengd voor het jaar 2025, van 1 januari tot en met 31 december 2025.
De gemeente heeft een convenant met de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het Strategisch Veiligheidspreventieplan (SVPP) voor 2023-2024.
Aangezien 2024 een verkiezingsjaar is en de nieuwe lokale bewindsploeg pas op 1 januari 2025 geïnstalleerd zal zijn, heeft de Ministerraad op 5 juli 2024 de beslissing genomen om het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan te verlengen met een jaar (KB van 17 juli 2024).
Machelen wenst geen wijzigingen aan te brengen aan het plan voor het jaar 2025. De doelstellingen zoals opgenomen in het plan voor het jaar 2023-2024 worden verlengd tot en met 31 december 2025.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord met de verlenging van het Strategisch Veiligheids- en Preventieplan van 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
De goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de Kerkfabriek Sint-Catharina.
Goedkeuring kerkraad op 14 november 2024.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan de jaarrekening van de Kerkfabriek Sint-Catharina voor het dienstjaar 2023 met volgende eindcijfers:
A. Exploitatie
Ontvangsten |
159 071,37 |
Uitgaven |
120 810,07 |
Saldo exploitatie |
38 945,10 |
Financiering |
0,00 |
Saldo exploitatie voor overboekingen |
38 945,10 |
Overboekingen |
0,00 |
Exploitatieresultaat boekjaar |
38 945,10 |
Overschot exploitatie N-1 |
4 767,78 |
Exploitatieoverschot |
43 712,88 |
Toelagen |
0,00 |
TOTAAL EXPLOITATIEOVERSCHOT |
43 712,88 |
B. Investeringen
Ontvangsten |
221 078,04 |
Uitgaven |
263 382,35 |
Financieringsontvangsten |
0,00 |
Financieringsuitgaven |
0,00 |
Saldo uitgaven |
-42 304,31 |
Overboekingen |
0,00 |
TOTAAL INVESTERINGSOVERSCHOT |
-46 544,54 |
Lokaal bestuur Machelen is aangesloten bij Haviland.
Ingevolge de uitnodiging m.b.t. de algemene vergadering op 19 maart 2025 waarbij de nieuwe kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur worden benoemd, heeft het lokaal bestuur Machelen de mogelijkheid iemand voor te dragen als bestuurder met raadgevende stem (=oppositie).
Deze persoon wordt verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
Artikel 21: Bestuurders met raadgevende stem
Iedere deelnemende gemeente heeft het recht, tot lid van de raad van bestuur met raadgevende stem, een gemeenteraadslid aan te duiden, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en deze aanduiding voor te leggen aan de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
In de oproeping voor die algemene vergadering wordt de aandacht van de gemeenten gevestigd op dit recht.
Indien het aantal gemeenten dat van dit recht gebruik maakt ten hoogste vijf bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Bij verlies van het mandaat van een overeenkomstig de voorgaande alinea aangeduid lid met raadgevende stem voor het verstrijken van de duur bepaald in de zesde alinea van dit artikel, heeft de gemeente die de oorspronkelijke aanduiding heeft verricht, het recht onmiddellijk in de vervanging te voorzien bij gemeenteraadsbeslissing. Het aldus aangeduide lid wordt opgenomen in de eerstvolgende raad van bestuur en voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Indien het aantal gemeenten dat van het in de eerste alinea van dit artikel bepaalde recht gebruik maakt, meer dan vijf bedraagt, neemt de algemene vergadering akte van de gemeenteraadsbeslissingen en bepaalt zij de rangorde van de aangeduide leden met raadgevende stem in afdalende volgorde waarbij in eerste instantie de leden aan bod komen die met eenparigheid van stemmen door hun gemeenteraad aangeduid werden. In ondergeschikte orde gelden als daar op volgende criteria:
De eerste vijf volgens deze rangorde aangeduide leden met raadgevende stem wonen vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Bij verlies van het mandaat van een overeenkomstig de voorgaande alinea aangeduid lid met raadgevende stem voor het verstrijken van de duur bepaald in de achtste alinea van dit artikel, komt het opengevallen mandaat toe aan het aangeduide lid dat in de oorspronkelijk opgemaakte rangorde als best geplaatste daarvoor in aanmerking komt. Het aldus aangeduide lid woont vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij en voltooit het mandaat van zijn voorganger.
Indien evenwel geen vervanging mogelijk is ingevolge het ontbreken van opvolgers in de oorspronkelijke rangorde, maakt de eerstvolgende algemene vergadering een nieuwe rangorde op volgens het criterium bepaald in de voorgaande alinea, aan de hand van nieuwe gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van leden met raadgevende stem, door de gemeenten die daartoe gebruik maken van het in de eerste alinea van dit artikel bepaalde recht, waarop hun aandacht gevestigd wordt in de oproeping voor de algemene vergadering.
De toekenning en uitoefening van de mandaten gebeurt op de wijze als bepaald in deze alinea.
De duur van het mandaat van een lid met raadgevende stem bedraagt zes jaar, ingeval de benoeming gebeurt onmiddellijk na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.
In andere gevallen wordt de duur beperkt tot de eerste algemene vergadering na de algemene hernieuwing van de gemeenteraden.
Bij het verstrijken van de duur wordt in de algehele vervanging van deze leden voorzien op de wijze bepaald in de tweede en de vierde alinea van dit artikel, met dien verstande dat, in het geval bedoeld in de vierde alinea, in de rangorde opgemaakt volgens het vastgestelde criterium, de voorkeur in dalende volgorde gegeven wordt aan de leden aangeduid door de gemeenten die niet eerder in de vorige legislatuur volgens dit stelsel vertegenwoordigd waren in de raad van bestuur.
Na uitputting van deze lijst wordt de normale rangorde hernomen.
In de oproeping voor de algemene vergadering wordt de aandacht van de gemeenten gevestigd op dit nicht.
De bepalingen van het artikel 23 van de statuten zijn van toepassing op de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem.
Voor de eerste toepassing van dit artikel komt de bevoegdheid van de algemene vergadering waarvan sprake is in de eerste alinea, toe aan de algemene vergadering die de opneming van dit artikel in de statuten heeft goedgekeurd.
Geen
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1: de gemeenteraad draagt volgende kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor: Veysel Top (geboortedatum: 27/12/1995 en raadslid sedert 04/01/2019).
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit.
Lokaal bestuur Machelen is vennoot van Providentia.
Ingevolge de vernieuwing van de gemeenteraad een nieuwe afvaardiging moet worden aangeduid om het lokaal bestuur Machelen te vertegenwoordigen.
Lokaal bestuur Machelen is vertegenwoordigd in de algemene vergadering van Providentia.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
De geheime stemming.
Geen
Met 22 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Artikel 1:
§1. De heer Benny Blanckaert, wordt afgevaardigd om het lokaal bestuur Machelen te vertegenwoordigen in de buitengewone, bijzondere en algemene vergaderingen van Providentia bv.
§2. De afgevaardigde is gemachtigd aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, de notulen en andere documenten te ondertekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van het lokaal bestuur te behartigen.
Artikel 2: dit mandaat geldt tot de volgende vernieuwing van de gemeenteraad. Het vervalt wanneer de betrokkene de hoedanigheid van zijn/haar functie van raadslid in de gemeente verliest.
Artikel 3: een voor eensluidend verklaard afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar:
De oproepingsbrief van 3 februari 2025 van Incovo voor de bijzondere algemene vergadering op 28 maart 2025.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering 28 maart 2025, zijnde:
Artikel 2: de gemeentelijke vertegenwoordigers/plaatsvervangers worden gemandateerd om de bijzondere algemene vergadering te handelen en beslissen conform dit besluit. Indien deze bijzondere algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze bijzondere algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de gemeentelijke vertegenwoordiger gemachtigd om deel te nemen aan elke vergadering met dezelfde agenda.
Lokaal bestuur Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De oproeping tot de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025.
Het is belangrijk dat de deelnemers van Cipal ook tijdens de legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering en derhalve opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd.
De in-house-uitzondering o.m. inhoudt dat er sprake moet zijn van een 'gezamenlijke controle', hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
Het volgende voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders:
Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (*)
(*) indien één van de namens CD&V voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door burgemeester Walter Horemans van Berlaar.
Indien één van de namens N-VA voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door schepen Niels Vermeulen van Laakdal.
Deze gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D'Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
Gaat over tot de geheime stemming.
Het resultaat van de geheime stemming.
Geen
Met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (met inbegrip van de twee "reservekandidaten) goed.
Artikel 2: de gemeenteraad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Tine Paredis.
Artikel 3: de gemeenteraad duidt volgend gemeenteraadslid als kandidaat-lid van de raad van bestuur met raadgevende stem aan: Danny Gooris (geboortedatum: 09/03/1972).
Artikel 4: de vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit.
Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Lokaal bestuur Machelen behoort tot de brandweerzone Vlaams-Brabant West.
Kennisneming van het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 en jaaractieplan 2025.
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het meerjarenbeleidsplan 2020-2025 en jaaractieplan 2025 van Brandweerzone Vlaams-Brabant West.
Er is een samenwerking met Vilvoorde en Grimbergen voor werk en sociale economie (ISSE VMG). De lopende overeenkomst vervalt 31 december 2024 en er is voor 2025 een oplossing nodig.
De getekende overeenkomsten (bijlage Overeenkomst intergemeentelijke samenwerking VMG 2024-2025) van de drie lokale besturen moeten via de promotor ingediend worden bij WSE.
De gemeenteraad besloot in december 2019 de interlokale vereniging Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie Vilvoorde, Machelen en Grimbergen (ISSE VMG) op te richten; dit voor de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024.
De oprichting gebeurde in toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 tot bepaling van de regierol van gemeenten op het vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012 betreffende de ondersteuning van het ondernemerschap op het vlak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Bij besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 2022 tot bepaling van de lokale regierol van de gemeenten op het vlak van sociale economie en werk, werd het besluit van de Vlaamse Regering van 26 oktober 2012 opgeheven.
In 2023 werd daarop een nieuwe subsidieoproep gelanceerd rond de regierol voor een periode van 2023 tot en met 2025. Met deze oproep werd de regierol sociale economie verder uitgebreid met het domein werk. Zo kunnen de lokale besturen beter een burgernabij activeringsbeleid opmaken, op maat van de lokale context. De oproep vroeg dan wel om in te zetten op 4 prioriteiten:
De drie deelnemende lokale besturen dienden via de promotor – Vilvoorde – een dossier in bij het Departement Werk en Sociale Economie.
Jaarlijks krijgt het samenwerkingsverband 60 768,78 euro subsidie om uitvoering te geven aan haar actieplan (zie bijlage voor het meest recente actieplan). Dit geld is bij Vilvoorde gealloceerd.
In 2025 zal een nieuwe oproep rond de regierol sociale economie en werk verschijnen voor de periode 2026 tot en met 2031 waarbij onder meer het territorium opnieuw in vraag wordt gesteld.
Daarom is de vraag om de huidige overeenkomst te verlengen van 1 januari 2025 tot en met 31 januari 2025. Dit om de samenwerking te laten continueren, afgesproken acties te laten plaatsvinden en ruimte te voorzien voor het voorbereiden van de volgende oproep.
Geen
Artikel 1: er wordt een interlokale vereniging Intergemeentelijke Samenwerking Sociale Economie opgericht Vilvoorde, Machelen en Grimbergen (ISSE VMG) voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025.
Artikel 2: de overeenkomst met statutaire draagkracht wordt goedgekeurd.
Artikel 3: de burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst namens het gemeentebestuur te ondertekenen.
Artikel 4: de overeenkomst maakt integraal deel uit van dit besluit.
Gehoord raadslid Patrick Hanon:
De laatste 14 dagen zijn er aanzienlijke problemen met het buiten zetten van papier en karton. Mensen zetten hun papier en karton vaak al dagen van tevoren buiten. Ze plaatsen het in losse lappen die veel te zwaar zijn, waardoor ze scheuren. Dozen zijn vaak niet goed gesloten en blijven openstaan, waardoor de wind en regen alles wegblazen.
Er bestaan sorteerregels om dit te voorkomen, maar helaas worden deze niet altijd nageleefd. Het lijkt niet mogelijk om deze mensen schriftelijk te waarschuwen voor het correct naleven van de sorteerregels.
Als dit de enige oplossing is, zou het opleggen van een GAS-boete een overweging kunnen zijn.
decreet lokaal bestuur artikel 40 en 41
besluit van de gemeenteraad van 17 december 2024 inzake huishoudelijk reglement, meer bepaald artikel 11 mbt schriftelijke vragen.
gehoord schepen Magda Geeroms :
Patrick eerst en vooral bedankt voor je vraag die ik ook al in de krant heb mogen lezen. En niet toevallig zijn wij als bestuur aan het bekijken hoe wij het probleem rond het slecht aanbieden of bij stakingen het laten buiten staan van karton en papier kunnen aanpakken. Want is niet alleen een doorn in het oog van een deel van onze burgers maar ook voor onze reinigingsdienst.
Het probleem situeert zich vooral in Vilvoorde en Diegem/Machelen. In de andere drie Incovo gemeenten zijnde Londerzeel, Meise en Zemst geeft dit veel minder problemen.
Eerst geef ik je hier de bestaande reglementering rond dit onderwerp.
In de algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen zijn de twee volgende punten terug te vinden in het artikel 2.4.6.1. §3 en §4 :
§3: Het papier en karton moet zowel voor de huis-aan-huis ophalingen als voor het recyclagepark verpakt in gesloten kartonnen dozen of zakken of samengebonden met natuurtouw worden aangeboden, op die wijze dat papier niet door de wind kan worden verspreid voor de ophaling. Het papier en karton mag niet in een ander verpakkingsmateriaal dan papier of karton worden aangeboden. Het gewicht van mag niet hoger zijn dan 20 kg.
§4: Deze mogen slechts op de stoep geplaatst worden na 18.00 uur op de dag voorafgaand aan de dag waarop de ophaling plaatsvindt.
Artikel 7 van de algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen vermeldt:
Overtredingen hierop kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie (dus kunnen worden uitgeschreven door gemeenschapswachters-vaststellers).
Onze gemeenschapswachters voeren hier al sinds enige tijd controle op en schrijven op regelmatige basis GAS-boetes uit.
Er is op basis van de waarnemingen van de gemeenschapswachten geen stijging te zien de laatste tijd inzake het niet naleven van de bepalingen van het politiereglement.
Enkel in de periode van sociale onrust bij incovo zagen we een toename door de gebrekkige communicatie van incovo en de snelheid van de onaangekondigde werkonderbreking.
Voorstel 1 : Om dit in de toekomst te vermijden wordt voorgesteld om stickers met de tekst en bijhorende pictogrammen ‘terug binnenhalen’ op zakken/dozen te plakken om duidelijk te maken aan de inwoners dat ze hun afval terug moeten binnenzetten.
Belangrijk punt bij deze stickers: Er is opgevallen dat er nergens in de politieverordening, duidelijk wordt vermeld dat vuilnis dat niet wordt opgehaald omwille van uitzonderlijke omstandigheden zoals bv een staking, terug binnengezet moet worden. Het gaat hier dus niet over afgekeurd afval, waar er wel verplicht wordt om het afval dezelfde dag van de straat te halen.
Voorstel 2: samen met incovo, pz vima en stad vilvoorde aanpassing/ aanvulling van Artikel 2.4.1.6. §3 van de algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen. Hierbij dient naast het uur van plaatsing ook het uur van verwijdering te worden toegevoegd in geval van niet ophaling (deze aanvulling dient dan ook in alle onderafdelingen namelijk artikelen 2.4.3 tot 2.4.10 omtrent selectieve inzameling te worden toegevoegd). Dit is niet van toepassing voor afgekeurd afval dat de dag zelf dient te worden verwijderd.
voorstel 3 : sensibilisering
Daarnaast is er ook nog steeds sensibilisering vanuit Incovo zelf. De afvalsteward informeert mensen via een sorteergids met enkel symbolen en een algemene brief met alle regels die in overeenstemming met het politiereglement zijn. Wanneer een ophaler een adres intern meldt, zal de burger deze brief ontvangen samen met de sorteergids. Het is ook de bedoeling dat de ophaler op het niet correct aangeboden afval een sticker plakt, zodat de burger weet dat het afval afgekeurd is. Indien er een tweede melding ontvangen wordt, zal er een gepersonaliseerde brief gestuurd worden met een foto van het aangeboden afval. Daarna zal de afvalsteward actief controle uitvoeren om een eventuele derde vaststelling te maken en dan het dossier over te hevelen naar onze Handhaver.
Voorstel 4 : samenwerking met de gemeenschapswachten van Machelen en dienst huisvesting om de probleemzones in kaart te brengen en een plan van aanpak op te maken.
Momenteel gebeurt de handhaving door verschillende partners: onze eigen gemeenschapswachten, Ovam vaststellers (die telkens door gemeenteraad zijn aangeduid), Incovo vaststellers ( ook door gemeenteraad aangeduid) en de politie van pz vima
Voor 2023 hebben we volgende cijfers gekregen voor Machelen-Diegem :
Aantal GAS-boetes voor zwerfvuil en sluikstort: 583
Waarvan 4 specifiek over slecht aanbieden van afval:
afval |
1 |
Voor inbreuk op inzameling van PMD |
afval |
1 |
Voor inbreuk op inzameling van papier en karton |
afval |
1 |
Voor inbreuk op verplichting tot verwijderen afvalstoffen bij incorrecte aanlevering |
afval |
1 |
Voor inbreuk op aanbieden van afval op incorrecte manier |
Tijdens de gemeenteraad op heden zijn volgende mondelinge vragen gesteld:
a) Door raadslid Dieter Imbrechts, namens 1830-31 fractie:
b) Door raadslid Anaïs Abid, namens 1830-31 fractie:
c) Door raadslid Danny Gooris, namens 1830-31 fractie:
Nieuwe verkeerssituatie Calenbergsite:
- verbetering van de zichtbaarheid voor automobilisten
- duidelijkheid en handhaving van de nieuwe voorrangsregeling
De voorzitter sluit de zitting op 26/03/2025 om 21:40.