De voorzitter opent de zitting op 22/10/2024 om 20:07.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 17 september 2024 wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Machelen.
Kennisname besluit van de gouverneur.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente Machelen.
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten.
De goedkeuring door de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2025 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis op 26 juni 2024.
De nog investeringstoelage van 200.000,00 euro wordt niet goedgekeurd wegens onvoldoende motivatie.
De huidige investeringstoelage van 50.000,00 euro is nog niet geboekt.
Dit is door het lokaal bestuur aan de kerkfabriek duidelijk gemaakt tijdens een overleg op 11 oktober 2024. De kerkfabriek kan de huidige investeringstoelage al aanwenden (50.000 euro) en zal met meer motivatie, ondersteund door tijdslijn en offertes, een budgetwijziging indienen.
Er dient te voorzien worden in
Op te nemen in MJP 2024-2025, budget 2025.
Woonstvergoeding: 2024-079000-6100200 A: GBB
Werkingstoelage: 2024-079000-6490000 A: GBB
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2025 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt deels goedgekeurd, wat betreft de exploitatietoelage en de woonstvergoeding.
Artikel 2: er dient
Artikel 3: de vraag tot investeringstoelage van 200.000,00 euro wordt niet goedgekeurd wegens onvoldoende motivatie.
De goedkeuring van de coördinatie budget 2025 van centraal kerkbestuur.
De investeringstoelage van Kerkfabriek Sint-Gertrudis van 200.000,00 euro wordt niet goedgekeurd wegens onvoldoende motivatie. De huidige investeringstoelage van 50.000,00 euro is nog niet geboekt.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en Kerkfabriek Sint-Catharina hebben het budget 2025 nog niet ingediend.
Daardoor is het budget onvolledig en kan er geen uitspraak worden gedaan omtrent budget centraal kerkbestuur.
Geen
Enig artikel: geen goedkeuring te verlenen aan het budget centraal kerkbestuur 2025 wegens volgende redenen:
De investeringstoelage van 200.000,00 euro is onvoldoende gemotiveerd.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten en Kerkfabriek Sint-Catharina hebben budget 2025 nog niet ingediend, waardoor budget centraal kerkbestuur onvolledig is.
Evaluatie van de doelstellingen
Diegem Klinkt 2024 werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd en de eerste keer onder het goedgekeurde convenant dat voorziet in de een minimale nominatieve subsidie aan de cultuurvereniging 'De Pastorijvrienden'.
De organisatie wordt gedragen door een samenwerking tussen een aantal plaatselijke verenigingen, waaronder DISWIT en Chiro Diegem.
Door het succes van de eerste editie en om het volk wat te spreiden, is het feestweekend, ter ondersteuning van de septemberkermis, zowel op vrijdag- als zaterdagavond doorgegaan en hebben ze er een echt feestweekend van gemaakt.
Vrijdagavond lag het accent op optredens, gezellig samenzijn en dans. Zaterdag startte het event om 14.00 uur, met de opening van de kermis, kinderanimatie en een cafe-terras in de pastorietuin.
Vanaf 17.00 uur was er BBQ voorzien, gezellig samenzijn nadien met muziek.
De opkomst was een succes en de doelstellingen van Diegem Klinkt werden zeker bereikt:
Er kwam heel wat kijken bij de organisatie en vroeg vooral de inzet van een groot aantal vrijwilligers, zowel voor de inrichting en het onderhoud van de prachtige tuin als alle activiteiten voor vóór, tijdens en na het evenement.
Heel veel leden van Chiro, DISWIT en Pastorijvrienden hebben geholpen bij de maandenlange voorbereidingen, aantal gepresteerde uren wordt geraamd op +/-520.
Afrekeningen uitgaven: volgens de gegevens door de organisatoren overgemaakt bedraagt deze 10.033,09 euro.
De minimale nominatieve subsidie zoals in convenant voorzien bedraagt 7.500,00 euro.
Het gegeven dat de gemaakte kosten hoger zijn dan de minimale nominatieve subsidie heeft als redenen:
Niet voorziene kost: 2.500,00 euro
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de uitbetaling van een bijkomende nominatieve subsidie van 2.500,00 euro voor de organisatie van Diegem Klinkt 2024 op rekeningnummer BE21 7340 7308 8903 van De Pastorijvrienden.
Artikel 2: teneinde dergelijke afrekeningen met een hogere uitgavenstaat en mogelijks hogere nominatieve subsidie te vermijden of te beperken minstens dient voor editie 2025 goed op voorhand een budgettaire raming gemaakt te worden door de organisatoren en in bespreking met team beleven binnen het goedgekeurde convenant.
Op 22 december 2021 nam de gemeenteraad het besluit om het gebied, beter gekend onder de benaming Bessenveld, te ontwikkelen tot een hoogwaardige, integraal duurzame en gemengde bestemming.
Het masterplan beslaat een oppervlakte van ca. 27 hectare en voorziet een derde hiervan voor publieke parkstructuur. Publieke ruimtes maken de site vitaal en leefbaar. Verder zal ongeveer 25.000 m² of 7% van het BVO wordt bestemd als maatschappelijk vastgoed.
Om dit alles te bekomen werd een samenwerking opgezet met de NV Project Bessenveld.
Bovenvermelde principes van het project Uptown werd, in uitvoering van dezelfde gemeenteraadsbeslissing, gedetailleerd vastgelegd in een kaderovereenkomst tussen de gemeente en de ontwikkelaars.
Het grootste deel van de site is al van de NV Project Bessenveld.
Teneinde te komen tot een coherent aaneengesloten terrein ontbreken nog een aantal gebieden met een totaaloppervlakte van 27.501,31 m². Deze zijn momenteel in eigendom van de Belgische Staat, de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer en de Werkvennootschap (gegevens uit kadaster en de MAGDA applicatie).
De nota van 22 december 2021 gelastte het college van burgemeester en schepenen eveneens om deze terreinen via minnelijke onderhandelingen te onteigenen.
De financiële weerslag van deze onteigeningen op de gemeentelijke begroting is nihil, vermits ze volledig ingedekt worden door de NV Project Bessenveld.
Stand van zaken
De akte inzake minnelijke schikking met betrekking tot de gronden van OCMW Brussel is ondertussen verleden.
Om praktische redenen en onnodige financiële transacties te vermijden, hebben de NV Project Bessenveld en de gemeente Machelen onderling afgesproken dat de gelden meteen van de rekening van de NV Project Bessenveld aan de eigenaar(s) zullen gestort worden, zonder tussenkomst van de rekeningen van de gemeente Machelen.
Er is nu ook een akkoord met de eigenaars omtrent de minnelijke schikking.
Het gevolg is dat de gemeente Machelen in dezelfde mate als destijds voor de gronden van het OCMW Brussel betrokken tussenkomende partij is, vermits de overdracht van gronden behorende tot een openbare instelling via minnelijke schikking de tussenkomst van een ander openbaar bestuur nopen.
Het terrein situeert zich in Machelen, 2de afdeling, sectie B, nummers 13N2, r. 10t,3C2, 45A, 46A,43A,44,51B,13X,13W,13V,49D,49C en 49B met een totale kadastrale oppervlakte van 27.501,31 m².
De schatting heeft geleid tot een totale “onteigeningsvergoeding” van 5.712.828 euro + transactiekosten tussen overheden (3% wederbelegging), in totaal 5.884.213 euro, prijs waartegen de gronden via minnelijke schikking ook worden overgedragen.
De timing voorziet dat de akte aankoop bij minnelijke schikking wordt verleden op 7 oktober met op het zelfde moment de verkoopakte van deze percelen aan de NV Project Bessenveld.
Beide aktes zullen verleden worden ten kantore van Notaris Boeykens & Guldemont, geassocieerde notarissen, Van Breestraat 7, 2018 Antwerpen.
Voor de ondertekening van de beide aktes wordt gevraagd de handtekenbevoegdheid via collegebeslissing te delegeren aan de voorzitter van de gemeenteraad, algemeen directeur en financieel directeur.
Rekening houdende met de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2021 en meer bepaald artikel 2, kan het college van burgemeester en schepenen uitvoering geven aan het gevraagde.
Voorwaardelijke goedkeuring
Het spreekt vanzelf dat de aktes pas zullen worden verleden als het bewijs geleverd wordt dat de gelden meteen van de rekening van de NV Project Bessenveld aan de eigenaar gestort zijn, zonder tussenkomst van de rekeningen van de gemeente Machelen.
Vastgesteld werd ook dat een aantal organisaties en overheden op het te verwerven terrein een Vlaams voorkooprecht genieten.
Voor wat de gemeente Machelen betreft is het, de gemeenteraadsbeslissing van 22 december 2021 indachtig, duidelijk dat het voorkooprecht niet wordt uitgeoefend.
Ondertussen heeft de instrumenterende notaris laten weten dat de contracterende partij in de op te stellen notariële akte de NV Bessenveld 4 zal zijn.
Geen, de inspanningsverbintenis die het lokaal bestuur op zich neemt m.b.t. de aankoop is, wat het financieel en budgettair aspect betreft, volledig ingedekt door de ‘Eenzijdig Verbindende Belofte’ die de NV Bessenveld Project heeft ondertekend en de onderlinge overeenkomst inzake storting van de gelden.
Artikel 1: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 oktober 2024 over Bessenveldsite - project Uptown - onteigening en verkoop grond.
Artikel 2: de Bessenveld 4 NV zal in deze optreden als koper van de gronden.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn bevoegd om de voorwaarden te bepalen voor het toekennen van eretitels aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters, voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Een eretitel is een onderscheiding tot beloning van een langdurige en eervolle loopbaan voor een gewezen mandataris van het lokaal bestuur.
De gemeenteraad kan nu naar eigen inzichten een aantal ere-titels toekennen.
In het verleden was dit enkel voor ere-schepenen.
Het toekennen van de ere-titel burgemeester komt toe aan de bevoegde minister op voordracht en voorstel van de gemeenteraad.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het reglement goed voor de toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters of voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
“Reglement voor toekenning van een eretitel aan raadsleden, schepenen, gemeenteraadsvoorzitters of voorzitters en leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 1: het lokaal bestuur Machelen reikt titels van ereraadslid, ereschepen, eregemeenteraadsvoorzitter of erevoorzitter en erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst uit.
Artikel 2:
§1. Om de titel van ereraadslid te krijgen moet het aftredend raadslid:
§2. Om de titel van ereschepen te krijgen moet de aftredend schepen:
§3. Om de titel van eregemeenteraadsvoorzitter te krijgen moet de aftredende gemeenteraadsvoorzitter:
§4. Om de titel van erevoorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst te krijgen moet de aftredend voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
§5. Om de titel van erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst te krijgen moet het aftredend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst:
Artikel 3: de ambtstermijnen zoals vermeld in artikel 2 hoeven niet aaneensluitend te zijn.
Artikel 4: onder onberispelijk gedrag vermeld onder artikel 2 wordt verstaan het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf of andere erg onterende feitelijkheden.
Artikel 5:
§1. Het verzoek tot verlening van eretitel wordt op initiatief van het college van burgemeester en schepenen ingediend bij de gemeenteraad met de vermelding van de perioden waarin het ambt werd uitgeoefend.
§2. De betrokkene kan het college van burgemeester en schepenen laten weten dat hij/zij afziet van de eretitel waarop hij/zij recht heeft.
§3. Volgens de voorwaarden zoals in artikel 2 bepaald, kan aan een mandataris postuum de eretitel worden verleend. De rechtsopvolgers van de mandataris dienen hiermee in te stemmen.
§4. Telkens bij het beëindigen van de legislatuur of het voortijdig beëindigen van het ambt van gemeenteraadslid, schepen, gemeenteraadsvoorzitter of voorzitter en lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, zal het college van burgemeester en schepenen nagaan wie als gewezen mandataris in aanmerking komt voor een eretitel.
Artikel 6:
§1. De titel van ereraadslid, ereschepen, eregemeenteraadsvoorzitter, erevoorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en erelid van het bijzonder comité voor de sociale dienst mag niet gevoerd worden door personen die nog steeds een mandaat bekleden bij het lokaal bestuur.
§2. De gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn kan de titel intrekken als de betrokkene een zware strafrechtelijke veroordeling, een tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat.
Artikel 7: de gemeenteraad is bevoegd voor het toekennen van de titels ereschepen, ereraadslid of eregemeenteraadsvoorziter. De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor het toekennen van de titels erevoorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst en erelid bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 8: het verlenen van een eretitel wordt behandeld in de openbare zitting, maar de stemming is geheim. De gemeenteraad of raad voor maatschappelijk welzijn neemt de beslissing bij eenvoudige meerderheid van de stemmen.”
In het kader van beleidsprioriteit 2 van Wonen in Vlaanderen werkt de gemeente Machelen aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Om dit beleid te versterken wil de gemeente Machelen het conformiteitsattest verplichten.
Het verplichten van het conformiteitsattest voor huurwoningen helpt de gemeente Machelen bij het bewaken en het verbeteren van de kwaliteit van de huurwoningen.
De invoer van het verplicht conformiteitsattest zal betekenen dat de verhuurder moet kunnen aantonen dat de woning die hij wenst te verhuren voldoet aan de woningkwaliteitsnormen zoals deze zijn vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Woningen met een conformiteitsattest garanderen veiligheid, gezondheid en woonkwaliteit voor de huurder.
De verplichting van het conformiteitsattest zal gefaseerd ingevoerd worden, de oudste huurwoningen komen eerst aan bod.
Op deze manier zullen de huurwoningen met het hoogste risico op gebreken als eerste gecontroleerd worden. Het doel is te starten met de woning met een bouwjaar van 1975 of eerder.
Het advies is om het verplicht conformiteitsattest in te voeren vanaf 2025. In de vorige gemeenteraadsbeslissing was deze datum niet vastgesteld.
De gefaseerde invoer van het conformiteitsattest zal helpen bij de verbetering en bewaking van de kwaliteit van de huurwoningen in de gemeente. Middels de fasering zullen de oudste huurwoningen als eerste aan de beurt komen. Deze woningen hebben de grootste kans op gebreken en hebben daarom prioriteit. Daarnaast zal de fasering helpen de werkdruk te spreiden.
Het garanderen van kwaliteitsvolle huurwoningen is belangrijk, het invoeren van het verplicht conformiteitsattest draagt bij aan beleidsprioriteit 2, werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Aangezien 31,9% van de huishoudens in Machelen in 2022 in een huurwoning woonden is het van belang dat de gemeente kan garanderen dat deze voldoen aan de minimale kwaliteitsnormen.
Daarnaast kan tijdige renovatie van woningen voorkomen dat deze later ongeschikt of onbewoonbaar verklaard moeten worden of dat deze verwaarloosd raken.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de invoering van het verplicht conformiteitsattest.
"Reglement verplicht conformiteitsattest
Artikel 1: Doel
De gemeente Machelen wenst in te zetten op de verbetering en bewaking van de woningkwaliteit van de huurwoningen binnen de gemeente. De realisatie van dit doel tracht Machelen te bereiken middels de invoering van een verplicht conformiteitsattest (cf. artikel 3.2 Vlaamse Codex Wonen van 2021). De invoering van een verplicht conformiteitsattest zal betekenen dat de verhuurder zal moeten kunnen aantonen dat de woning die hij ter beschikking stelt voldoet aan de woningkwaliteitsnormen zoals deze zijn vastgesteld in de Vlaamse Codex Wonen van 2021. De gemeente wil op deze manier garanderen dat alle huurwoningen minstens aan de minimale veiligheids-, gezondheids- en woningkwaliteitsnormen voldoen zoals deze omschreven worden in de Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikel 3.1.
Artikel 2: Definities
In dit reglement hebben de onderstaande termen de ernaast vermelde betekenis.
§1. Conformiteit: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 8° Vlaamse Codex Wonen van 2021
§2. Conformiteitsattest: een attest zoals vermeld in artikel 3.6 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021
§3. Woning: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 66° Vlaamse Codex Wonen van 2021
§4. Huurwoning: elke woning die verhuurd is, te huur wordt aangeboden of ter beschikking wordt gesteld, als hoofdverblijfplaats
§5. Hoofdverblijfplaats: definitie als vermeld in artikel 1.3, §1, eerste lid, 21° Vlaamse Codex Wonen van 2021
§6. Verhuurder: de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die als houder van het zakelijk recht of onderverhuurder een woning verhuurt of te huur of ter beschikking stelt
§7. Bouwjaar: jaar waarin de opbouw van de woning werd beëindigd, zoals gekend bij FOD Financiën, Patrimoniumdocumentatie
§8. Ter beschikkingstelling: de toelating een woning te betrekken anders dan via een huurcontract, bijvoorbeeld gratis, kost en inwoon in ruil voor arbeid, bewust gedogen van krakers, …
Artikel 3: Toepassingsgebied
Voor elke huurwoning die nieuw verhuurd wordt, nieuw ter beschikking gesteld wordt als hoofdverblijfplaats, of te huur gesteld wordt, moet de verhuurder of ter beschikkingsteller een geldig conformiteitsattest kunnen voorleggen. Deze verplichting kent een gefaseerde invoering voor alle nieuwe verhuringen en nieuwe terbeschikkingstellingen op basis van het bouwjaar van de huurwoning:
Vanaf 1 januari 2025 voor alle huurwoningen van bouwjaar 1975 en ouder
Vanaf 1 januari 2027 voor alle huurwoningen van bouwjaar 1994 en ouder
Vanaf 1 januari 2030 zal het conformiteitsattest voor alle huurwoningen verplicht zijn, ongeacht leeftijd en ongeacht of deze reeds verhuurd zijn, nieuw verhuurd zijn of ter beschikking gesteld zijn.
Artikel 4: Regels
§1. De verhuurder of ter beschikkingsteller moet de aanvraag voor een conformiteitsattest indienen. De bewijslast van het indienen en de ontvangst ligt bij de aanvrager.
§2. De verhuurder of ter beschikkingsteller is verplicht een conformiteitsattest te kunnen voorleggen op de volgende momenten:
(i) Bij nieuwe verhuringen wordt het conformiteitsattest ten laatste verplicht gesteld op de dag dat de huurovereenkomst wordt ondertekend om de huurder maximaal te informeren vooraleer hij zich juridisch verbindt tot bepaalde verplichtingen;
(ii) Bij nieuwe terbeschikkingstellingen moet het conformiteitsattest ten laatste op de eerste dag van de terbeschikkingstelling beschikbaar zijn.
§3. Zolang niet aan de verplichting van paragraaf 2 is voldaan, geldt een jaarlijks terugkerende verplichting om het conformiteitsattest aan te vragen. Deze aanvraag moet ten laatste worden ingediend op de verjaardag van de dag waarop de verhuurder bij aangetekend schrijven in kennis is gesteld dat hij niet over het verplichte conformiteitsattest beschikt. De verhuurder is verantwoordelijk het conformiteitsattest op tijd aan te vragen. Als ontvangstdatum van het aangetekend schrijven geldt de eerste werkdag na verzending.
Wanneer een conformiteitsattest verplicht is voor de woning en het huidige attest vervalt tijdens de periode van verhuring of te huurstelling, dan begint de jaarlijkse aanvraagverplichting te lopen van op de dag van het verval.
§4. De aanvraag van een conformiteitsattest houdt geen toekenning in. De toekenning van een conformiteitsattest is afhankelijk van een conformiteitsonderzoek en de gedane vaststellingen wat betreft de dan geldende technische vereisten en normen met toepassing van of krachtens de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Artikel 5: Geldigheidsduur van het conformiteitsattest
§1. Het conformiteitsattest is 10 jaar geldig. Voor het conformiteitsattest geldt een geldigheidsduur van 5 jaar indien de woning meer dan 4 gebreken van categorie I (cf. artikel 3.1, Vlaamse Codex Wonen van 2021) heeft.
§2. Het conformiteitsattest kan om redenen zoals vermeld in artikel 3.9 van de Vlaamse Codex Wonen van rechtswege vervallen.
§3. Wanneer de geldigheidsduur van het conformiteitsattest is verlopen zal er een nieuw conformiteitsattest aangevraagd moeten worden door de verhuurder of ter beschikkingsteller. Een nieuw conformiteitsonderzoek zal moeten worden uitgevoerd.
§4. De geldigheidsduur van conformiteitsattesten afgeleverd voor de inwerkingtreding van dit reglement blijft ongewijzigd.
Artikel 6: Kostprijs van het conformiteitsattest
§1. De vergoeding voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek in het kader van een aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest bedraagt 200 euro.
§2. De vergoeding is verschuldigd door de aanvrager en wordt betaald op basis van de afgehandelde aanvragen, via aanvaarde factuur.
§3. Indien de afgifte van een conformiteitsattest wordt geweigerd of het conformiteitsattest is vervallen, dient een nieuwe aanvraag gedaan te worden. Bij elke nieuwe aanvraag is de vergoeding verschuldigd.
§4. Wanneer de factuur niet tijdig betaald wordt, wordt de retributie burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 7: Sancties
Inbreuken op artikel 3 en 4 van dit reglement kunnen worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve geldboete van maximaal 350 euro. In het geval van meerdere eigenaars geldt er hoofdelijkheid en ondeelbaarheid voor deze boete.
Artikel 8: de gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2024 over reglement gefaseerde invoer van het verplicht conformiteitsattest wordt ingetrokken.
Artikel 9: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2025.
Artikel 10: het lokaal bestuur maakt dit reglement bekend op de gemeentelijke website en neemt het op in de besluitenlijst."
Aan de ingang van de parking, gelegen in de Woluwestraat, naast Kinderdagverblijf 'De Madieliefjes' en het kruispunt met de Georges Ferréstraat, zorgt het ontbreken van zebrapaden voor gevaarlijke situaties.
De personeelsleden van het kinderdagverblijf hebben kennis gegeven dat voetgangers, waaronder ouders en kinderen, tussen het verkeer door oversteken, aangezien er geen vaste oversteekplaatsen zijn.
Aan het zebrapad ter hoogte van het kinderdagverblijf parkeren wagens zich te dicht tegen de oversteekplaats, wat het zicht hindert voor de aanrijdende wagens. Dit maakt het oversteken van dit zebrapad onveilig.
Het aanbrengen van verdrijvingsvlakken zal deze oversteekplaats veiliger maken.
Om de veiligheid van de voetgangers en kinderen te garanderen alsook de doorstroming van het verkeer te waarborgen, wordt voorgesteld twee zebrapaden in te richten. Deze worden voorzien in de Georges Ferréstraat ter hoogte van het kruispunt met de Woluwestraat én in het verlengde van het voetpad komende van het Gemeentehuis richting het kinderdagverblijf (ingang parking).
Aan weerszijden van de oversteekplaats gelegen aan het kinderdagverblijf zal een driehoekig verdrijvingsvlak geschilderd worden met hierin potloodpalen, een kickback en een attentiebord van het kinderdagverblijf. Hierdoor kan er niet meer te dicht tegen de oversteekplaats geparkeerd worden wat de zichtbaarheid verhoogt.
Op deze manier kunnen voetgangers zich op een veilige manier verplaatsen over de rijbaan en worden zij aangekondigd voor het in- en uitkomende verkeer van de parking.
Het attentiebord van het kinderdagverblijf wordt in beide richting van de Woluwestraat geplaatst. Dit om de zichtbaarheid van het kinderdagverblijf optimaal te verhogen.
Totale kost: 1725,55 euro excl. btw of 2087,92 euro incl. btw
Budgetsleutel: sleutel GE-6150001-020000-14-3
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het aanbrengen van verdrijvingsvlakken, zebrapaden en extra signalisatie aan het kruispunt bij Kinderdagverblijf De Madieliefjes.
Naar aanleiding van verschillende meldingen over onveilige situaties aan de fietssnelweg trachten we het aankomend fietsverkeer veiliger de fietssnelweg te laten gebruiken door de haaientanden aan de aanpalende straten van de fietssnelweg te vervangen door stopstrepen.
Een stopstreep biedt meer bescherming voor fietsers doordat het auto's verplicht stilzet op een veilige afstand, terwijl haaientanden bestuurders dwingen om op de fietsers te letten, maar niet altijd tot een volledige stop leiden.
Stopstrepen helpen om fietsers meer ruimte te geven bij kruispunten. Auto's moeten verder van de fietsoversteekplaats stoppen, waardoor fietsers beter zichtbaar zijn en veilig kunnen oversteken.
Stopstrepen kunnen dus effectiever zijn op plekken waar duidelijkheid en zichtbaarheid van fietsers belangrijk is, omdat ze bestuurders dwingen te stoppen en beter uit te kijken. Haaientanden zijn nuttig voor het regelen van voorrang, maar zijn minder dwingend wat betreft stoppen, waardoor het risico op ongelukken iets groter kan zijn.
Totale kost: 373,44 euro excl. btw of 451,86 euro incl. btw.
Budgetsleutel: sleutel GE-6150001-020000-14-3
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het vervangen van de haaientanden aan de aanpalende straten van de fietssnelweg door stopstrepen.
Verschillende meldingen waarbij de brandweg in Residentie de Hoven, gelegen in de Georges Ferréstraat, geblokkeerd is door wagens die daar regelmatig vóór en op geparkeerd staan. Aangezien dit een brandweg is, dient deze ten alle tijden vrij te blijven.
Anti-parkeerpaal - neerklapbaar met bodemplaat - cilinderslot: 165,43 euro excl. btw of 200,17 euro incl. btw.
Budgetsleutel: sleutel GE-6150001-020000-14-3
Enig artikel: de gemeenteraad is akkoord met het plaatsen van een antiparkeerpaal en het aanbrengen van een gele onderbroken lijn op de brandweg in Residentie de Hoven, gelegen in de Georges Ferréstraat.
Hieronder worden enkele wijzingen voor de algemene politieverordening opgesomd. Eens de wijzigingen goedgekeurd zijn door het college van burgemeester en schepenen brengt de dienst Veiligheid en Preventie de gewijzigde algemene politieverordening op de gemeenteraad. Stad Vilvoorde is hiervan op de hoogte en onderneemt ook de nodige stappen.
1. Op 23 november 2023 keurde het parlement de aanpassingen van de wet op de Gemeentelijke Administratieve Sancties goed. Om de algemene politieverordening conform de nieuwe GAS-wetgeving te maken, moet volgende aangepast worden:
2. Eind maart 2024 verscheen een nieuw koninklijk besluit betreffende het oneigenlijk gebruik van de distikstofmonoxide in het Belgisch Staatsblad. Dit betreft lachgas. Het besluit voorziet strafrechtelijke sancties op het oneigenlijk gebruik van lachgas. Door deze gewijzigde regelgeving en het voorzien van strafrechtelijke sancties, verliezen lokale besturen de mogelijkheid om het oneigenlijk gebruik van lachgas te bestraffen met gemeentelijke administratieve sancties. Om die reden moeten we artikel 3.2.10, dat het oneigenlijk gebruik van lachgas verbiedt in onze algemene politieverordening, schrappen.
3. In de algemene politieverordening staan enkele vormelijke fouten:
4. In België zijn eigenaars van blindengeleidehonden niet vrijgesteld van opruimplicht voor de uitwerpselen van hun hond. Het wordt slechtziende eigenaars wel aangeleerd maar het blijft niet vanzelfsprekend voor de eigenaars. In sommige steden en gemeenten wordt er reeds voorzien in een vrijstelling voor de eigenaars van blindengeleidehonden voor wat betreft het opruimen van de uitwerpselen. De vraag werd gesteld aan een lid van het college van burgemeester en schepenen in Vilvoorde of het eventueel een optie is om een soortgelijke bepaling op te nemen in de algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist dat, in de algemene politieverordening, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 19 September 2023, de volgende wijzigingen worden goedgekeurd:
Artikel 2: dit besluit treedt in na goedkeuring van de politieverordening op de gemeenteraden van Vilvoorde en Machelen.
Artikel 3: er wordt een gecoördineerde versie van de algemene politieverordening, inhoudende al deze wijzigingen, opgemaakt en gepubliceerd.
OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil. De looptijd van het project is tot eind december 2024 maar verlenging is waarschijnlijk.
Er is een noodzaak om deze gewestelijke personeelsleden aan te stellen als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de sanctionering via een gemeentelijke administratieve sanctie van overtredingen op de bepalingen van gemeentelijke reglementering de binnen hun welomschreven bevoegdheid te situeren zijn. Deze gewestelijke vaststellers mogen enkel binnen de omschreven bevoegdheid optreden.
Voorheen werden de vaststellers bij name aangesteld en moest dit telkens worden bijgewerkt. Bij deze wordt OVAM aangesteld als gewestelijk vaststeller.
Niet rechtstreeks. Eventuele inkomsten/uitgaven door de vaststellingen van de gewestelijke vaststellers (dossierkost GAS, inkomst geldboete).
Enig artikel: de OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit, een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op [reglementering: opsomming artikelnummers scope Zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3. en 6.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 25 september 2023, voor de duur van het project.
Door de ingrepen van een aantal grootbanken om de kosten te beperken en de aandeelhouderswaarde te verhogen, is er een daling van het aantal bankkantoren en vooral een daling van het aantal bankautomaten.
Batopin heeft de opdracht gekregen om, na marktstudie, in elke gemeente minstens 1 cash-punt te voorzien.
Uit hun marktstudie is gebleken dat deelgemeente Diegem de aangewezen locatie is.
Op dit ogenblik zijn er in de gemeente nog volgende bankautomaten:
De vroegere bankautomaten bij BNP Paribas Fortis (Diegem), Belfius en KBC (Machelen) zijn verdwenen.
Het gevolg hiervan is
Het is de bedoeling om de bevolking de garantie te geven om op een veilige manier cash geld te kunnen blijven afhalen op redelijke afstand, ttz binnen de dorpskernen.
Batopin heeft de site onderzocht.
Het voorstel is een cash-punt te voorzien op de hoek Woluwelaan/Decockplein, een goed verlicht en toegankelijk punt.
De keuze van deze locatie is mede ingegeven door het Masterplan Diegem en het voortraject bij Aquario tot heraanleg Decockplein, zodat deze locatie minimale hinder geeft bij mogelijke uitvoeringen.
Bedoeling is te werken met een concessieovereenkomst.
Batopin is zelf verantwoordelijk voor de aanvragen inzake omgevingsvergunning en nutsleidingen.
Er dient door de gemeente geen jaarlijkse kost betaald te worden voor de concessie behalve wanneer op ons bevel moet overgegaan worden tot herplaatsing. Gezien het een dienst van openbaar nut is via concessie kan vrijstelling of compensatie voor de eventuele belastingen.
Batopin is maar verplicht tot plaatsing van 1 betaalautomaat per gemeente, in dit geval deelgemeente Diegem.
Voor deelgemeente Machelen lopen nog onderhandelingen via het college van burgemeester en schepenen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het ontwerp van concessieovereenkomst tussen gemeente Machelen en Batopin goed voor de plaatsing van een cash-punt te Diegem volgens het site-visite rapport, samen met het ontwerp van concessieovereenkomst in bijlage van deze beslissing liggende en er deel van uitmakende.
Artikel 2: de Burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd de concessieovereenkomst te tekenen.
Op 27 april 2020 sloot de opdrachthoudende vereniging Sibelgas met het lokaal bestuur Machelen een kaderovereenkomst waarin, middels haar werkmaatschappij Fluvius System Operator cv, energiediensten aan het bestuur aanbood, de zogenaamde ESCO/EDLB-diensten.
Door het wijzigingsdecreet van het energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft netbeheer, energie-efficiëntie en milieuvriendelijke energieproductie wordt het dienstenaanbod over ESCO/EDLB stop gezet vanaf 1 januari 2025.
Lopende overeenkomsten worden nog uitgevoerd.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de beëindiging van de kaderovereenkomst Sibelgas "Fluvius duurzame gebouwen" vanaf 1 januari 2025.
De oproepingsbrief van 12 september 2024 van Cipal dv voor de algemene vergadering 7 november 2024.
De gemeente Machelen is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
De oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
De toelichtende nota van Cipal over de agendapunten van deze algemene vergadering.
De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Geen
Artikel 1: op basis van de bekomen documenten en toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissing conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De oproepingsbrief van 5 september 2024 van Creat Services dv voor de buitengewone algemene vergadering op 26 november 2024; waarin de agenda werd gedeeld.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Creat Services dv.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De oproepingsbrief van 17 september 2024 van Farys ov voor de buitengewone algemene vergadering op 29 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Farys ov.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 2 september 2024 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 met als agendapunten:
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024, op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 19 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 plaatsheeft in "Salons Saint-Germain, De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide".
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West.
De documentatiestukken over deze agendapunten kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius West.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West van 20 november 2024:
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West op 20 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeente is deelnemer van de intergemeentelijke vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Halle-Vilvoorde (Havicrem), opgericht op 10 juni 2003 en verlengd in haar bestaansduur tot 10 juni 2035.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem IVG die plaatsvindt op woensdag 20 november 2024 om 18.30 uur op de maatschappelijke zetel van de vereniging (aula 2 van crematorium Daelhof, Erasmuslaan 50 te Cargovil (Eppegem) en volgende punten omvat:
Het voorstel van budget en actienota 2025, vastgesteld door de raad van bestuur van Havicrem op 2 oktober 2024.
Na beraadslaging en stemming.
Geen
Artikel 1: de agendapunten 1, 3 en 4 van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de agendapunten 1, 3 en 4 van de buitengewone algemene vergadering van Havicrem op 20 november 2024 goed te keuren.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Haviland Intercommunale.
Haviland Intercommunale is een intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economisch sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, een dienstverlenende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
De oproepingsbrief van 1 oktober 2024 tot de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 met volgende agendapunten:
Geen
Artikel 1: de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 worden goedgekeurd.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigde en plaatsvervangend afgevaardigde - gedurende de huidige legislatuur - is gemandateerd om de agendapunten op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 27 november 2024 goed te keuren.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 26 november 2024 die plaatsheeft in "Living Tomorrow (zaal Vision Room)
De deelneming van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS, cvba, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel Laurent Benoit Dewezplein 6 te 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van I.B.E.G. van 24 september 2024 heeft de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. samengeroepen en bepaald dat deze op 26 november 2024 zal plaatsvinden.
De documentatiestukken zijn uitgewerkt door de raad van bestuur van I.B.E.G.
Goedkeuring agenda en mandatering vertegenwoordiger.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 26 november 2024 en de daarbij behorende documenten nodig voor de goedkeuring van de agenda:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. vastgesteld op 24 september 2024, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 26 september 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas op 26 november 2024 die plaatsheeft in "Living Tomorrow (zaal Vision Room), Indringingsweg 1 te 1800 Vilvoorde.
De gemeente is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Sibelgas.
De agenda met documentatiestukken zijn opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 24 september 2024 en kunnen elektronisch worden geraadpleegd op het Extranet van Sibelgas.
Een dossier met documentatiestukken zijn per brief van 26 september 2024 overgemaakt aan de gemeente.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas van 26 november 2024:
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelenemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Sibelgas op 26 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissingen.
Ons Tehuis Brabant vzw bezorgde hun jaarverslag en jaarrekening 2023 en vraagt daarbij ook een tussenkomst in de werkingskosten aan voor het jaar 2024.
Ons Tehuis Brabant heeft 5 inwoners die woonachtig zijn in onze gemeente. In het verleden werd beslist een subsidie van 1.000 euro per bewoner uit onze gemeente te geven, met een maximum van 5.000 euro.
5.000 euro, voorzien op budgetsleutel 2024 - 016000 - 649100
Ondersteunen van organisaties bij noodsituaties en rampen.
A: 2-1
Er werd eerder beslist om geen nominatieve subsidies meer uit te betalen.
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag en jaarrekening 2022 van Ons Tehuis Brabant vzw.
Artikel 2: de gemeenteraad beslist een nominatieve subsidie van 5.000 euro toe te kennen aan Ons Tehuis Brabant vzw voor werkingsjaar 2024.
De gemeente Machelen is lid van Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw (ERSV).
Op de algemene vergadering van Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw van 23 juni 2021 werd beslist om de vereniging te ontbinden.
Het verslag van de algemene vergadering van 30 mei 2023 waarin werd beslist kwijting te geven aan het vereffeningscomité en de restmiddelen van de vereniging toe te kennen aan "People Made".
De mail van 3 september 2024 waarin de provincie Vlaams-Brabant bevestigt dat de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant vzw ontbonden is en de nodige documenten werden neergelegd bij de ondernemingsrechtbank.
De gemeenteraad dient kennis te nemen van de vrijwillige ontbinding van een vereniging waar zij aan deelneemt.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de vrijwillige ontbinding van de vereniging zonder winstoogmerk Erkend Regionaal Samenwerkingsverband Vlaams-Brabant.
Antwoord op mondelinge vragen gemeenteraad september.
Naar aanleiding van enkele mondelinge vragen gesteld op de raad van september, verschaft schepen Steve Claeys, zoals beloofd, volgende informatie
1. Naar aanleiding van het High Five project gestart is, en de vraag inzake toestand fietsbanen:
Het fietsvademecum stelt dat er binnen een zone 30 standaard gemengd verkeer wordt toegelaten omwille van het trage karakter binnen deze zone.
Fietspaden (strook met aan weerszijden wit onderbroken belijning) zijn in een zone 30 niet noodzakelijk, maar er kan wel gewerkt worden met een fietssuggestiestrook.
Grote verschil is dat een fietssuggestiestrook de plaats op de rijbaan aangeeft waar fietsers rijden.
Het maakt de automobilisten ook duidelijk dat er fietsers op de rijbaan aanwezig kunnen zijn. Auto's mogen er echter op rijden en, indien niet verboden door andere signalisatie, ook op stilstaan of parkeren.
We bekijken of we de vervaagde fietspaden een nieuwe verflaag gaan geven zónder de wit onderbroken belijning zodanig dat, indien dit gebeurt, het allemaal fietssuggestiestroken zijn.
2. Naar aanleiding van de meldingen dat bij de uitrit parking van de gevangenis Haren bestuurders rechters richting Machelen afdraaien en zo over gearceerde vakken rijden:
We hebben onze contactpersoon bij AWV op de hoogte gebracht en gevraagd dit intern op te nemen en de nodige aanpassingen aan te brengen (indien mogelijk).
AWV vraagt om vaststellingen/foto’s door te sturen zodanig zij de correcte inschatting kunnen maken welke aanpassingen nodig zijn.
Onze gemeenschapswachten zullen een fotoreeks maken, doch zij werken enkel overdag. Indien er vaststellingen ‘s avonds gebeuren, vragen wij daar ook foto’s van door te sturen naar mobiliteit@machelen.be
3. Naar aanleiding van het naar beneden rijden door fietsers in de Kostersstraat komende van de spoorwegbrug:
Er zijn bijkomende extra aanwijzingen op het wegdek aangebracht, het C1 verkeersbord is duidelijk aangebracht, momenteel is er een tijdelijk beperkte wegomlegging.
4. Naar aanleiding van de vraag inzake GAS, antwoordt de Burgemeester Jean-Pierre De Groef het volgende:
In het afgelopen jaar, van 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2024, zijn er verschillende GAS-vaststellingen gedaan in onze gemeente door zowel de politie, Incovo, als onze gemeenschapswachten.
In totaal werden er 2085 vaststellingen gemaakt over de periode 1 oktober 2023 - 1 oktober 2024.
Vaststelling per onderdeel:
Boetes uitgeschreven per onderdeel:
In totaal zijn er momenteel al 2019 boetes uitgeschreven in de periode van 1 oktober 2023 tot 1 oktober 2024. Nog niet alle boetes zijn verwerkt en/of effectief uitgedeeld.
De kosten per dossier voor de sanctionerend ambtenaar, ongeacht of de vaststelling uiteindelijk leidt tot een GAS-boete, bedragen:
De voorzitter sluit de zitting op 22/10/2024 om 20:46.