De voorzitter opent de zitting op 20/09/2022 om 20:01.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2022 wordt goedgekeurd.
De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.
De raad moet de aanrekeningen voor het lopende jaar kunnen vergelijken met de kredieten die hij voor dat jaar heeft vastgesteld, inclusief de naar dat jaar overgedragen transactiekredieten voor de investeringen en de bijhorende investeringen.
- een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan
- een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan
- in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's
- een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd
- een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.
Het opvolgingsrapport kan in bijlage geconsulteerd worden. Enkele zaken die in de eerste 6 maanden een impact gehad hebben op de uitvoering van ons meerjarenplan lichten we er uit:
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de voortgangsrapportering over semester 1 - 2022.
Op 17 juni 2021 is mevrouw Tessa Verberckmoes verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Wanneer de voorzitter tijdelijk afwezig is zonder decretaal verhinderd te zijn of geschorst te zijn, of als zij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is, kan zij een lid van het vast bureau aanduiden als vervanger.
De regeling van de vervanging is decretaal voorzien en is voor de continuïteit van de werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangewezen.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanduiding door mevrouw Tessa Verberckmoes, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, van de heer Jean-Pierre De Groef, om haar te vervangen als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 21 september 2022.
We verhuren momenteel 8 garages voor bewoners van 't Kanthof en 6 garages voor niet-bewoners.
Huidige prijs voor de huur van een parkeerplaats in de garage van Groep van Assistentiewoningen (GAW) 't Kanthof sinds 1 november 2012:
Door de hoge inflatie is een aanpassing van de huurprijs aangewezen.
Door de snel stijgende kosten is het aangewezen om een aanpassing door te voeren op de huurprijs van een parkeerplaats in de garage van 't Kanthof.
Vanaf 1 november 2022 wordt de huurprijs van een parkeerplaats in de garage als volgt bepaald voor:
Een meerontvangst van 325 euro voor de verhuur van 14 parkeerplaatsen.
Enig artikel: met ingang van 1 november 2022 wordt de huurprijs van een parkeerplaats in de garage van GAW 't Kanthof vastgesteld als volgt:
Het reglement op punt te stellen en de bepalingen inzake lokale binding zoals opgenomen in het reglement privatieve verhuring ook mogelijk te maken voor opname in het WZC.
Dit reglement wordt geharmoniseerd en aangepast aan de mogelijkheid dat mensen die voldoen aan lokale binding op dezelfde manier kunnen behandeld worden als de eigen inwoners.
Geen
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement inzake opname in het woonzorgcentrum "Parkhof" goed:
"Reglement inzake opname in woonzorgcentrum "Parkhof"
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: het Woonzorgcentrum “Parkhof”, beheerd door het OCMW van Machelen, is
Artikel 2: het Woonzorgcentrum “Parkhof” is erkend door het Agentschap Zorg & Gezondheid van de Vlaamse Gemeenschap:
Artikel 3: het Woonzorgcentrum “Parkhof” beschikt over 105 plaatsen voor zorgbehoevende senioren van wie de fysische of psychische gezondheidstoestand of de maatschappelijke toestand het onmogelijk maakt nog langer thuis te blijven wonen.
Artikel 4: het OCMW van Machelen hanteert geen opname- of ontslagcriteria die betrekking hebben op:
Hoofdstuk 2: Inschrijvingscriteria
Artikel 5:
§1. Algemeen
§2. Bijzondere bepalingen
1. Personen die bloed- en/of aanverwanten hebben in de eerste graad of wiens (overleden) partner bloed- en/of aanverwanten in de eerste en tweede graad heeft, die reeds 5 jaar woonachtig zijn in Machelen-Diegem kunnen ook worden ingeschreven, mits de vereiste attesten, te verkrijgen bij de dienst burgerzaken, bij de inschrijving gevoegd zijn.
2. Niet-inwoners die niet voldoen aan artikel 5, §1 of artikel 5, §2, 1, kunnen ingeschreven worden op een wachtlijst onder volgende voorwaarden:
Hoofdstuk 3: De inschrijvingsmodaliteiten
Artikel 6: de aanvraag tot inschrijving gebeurt door middel van het inschrijvingsformulier met vermelding van of in bijlage
Het inschrijvingsformulier is ter beschikking op de website van het lokaal bestuur www.machelen.be
Artikel 7: een aanvraag tot inschrijving op de wachtlijst wordt definitief na ontvangst van
De datum van registratie van de definitieve inschrijving is de datum van registratie in het postregistratiesysteem van het lokaal bestuur Machelen.
Hoofdstuk 4: De wachtlijsten
Artikel 8: elke definitieve aanvraag wordt geregistreerd op de overeenstemmende wachtlijst:
De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de registratie.
Artikel 9: indien het zorgprofiel van de ingeschrevene na de registratie wijzigt, dient er een nieuwe evaluatieschaal door de behandelende arts te worden ingevuld en bezorgd te worden aan het woonzorgcentrum.
Bij een wijziging in de gezondheidstoestand kunnen personen veranderen van zorgprofiel.
In voorkomend geval, kunnen zij overgeplaatst worden naar de wachtlijst van een ander zorgprofiel, met behoud van de oorspronkelijke datum van inschrijving en rekening houdend met het aantal weigeringen, op basis van een nieuwe recente evaluatieschaal ingevuld door de behandelende arts.
Hoofdstuk 5: Criteria voor definitieve opname
Artikel 10: ROB-residenten
Artikel 11: RVT- residenten
Hoofdstuk 6: De opname
Artikel 12: om tot opname over te gaan, wordt rekening gehouden met drie criteria:
Artikel 13: bij een vrijgekomen plaats in het woonzorgcentrum, niet geborgen afdeling, wordt er rekening mee gehouden dat in het woonzorgcentrum een minimale zorggraad moet bereikt worden van 80%.
Hiervoor wordt volgende werkwijze toegepast:
Artikel 14:
§1. Bij een vrijgekomen plaats in het woonzorgcentrum, geborgen afdeling, wordt de wachtlijst, geborgen afdeling, afgelopen in chronologische volgorde van inschrijvingsdatum
§2. Bij uitputting van deze wachtlijst, wordt de wachtlijst niet-inwoners aangesproken.
Artikel 15: binnen een zo kort mogelijke termijn voorafgaandelijk aan de opname wordt door de bevoegde dienst een bezoek gebracht aan de toekomstige resident om het zorgprofiel na te kijken.
Indien dit verschilt met de opgegeven score bij inschrijving zal de opname geweigerd of uitgesteld worden.
De kandidaat-resident kan overgeplaatst worden naar een meer aangepaste wachtlijst met het juiste zorgprofiel maar met behoud van de oorspronkelijke inschrijvingsdatum.
Het zorgprofiel van elke kandidaat-resident op de wachtlijst kan gecontroleerd worden en er kan een Mini Mental State (MMSE) afgenomen worden.
Artikel 16: voorrang tot opname
Onverminderd de bepalingen inzake inschrijvingscriteria, inschrijvingsmodaliteiten en criteria voor definitieve opname, hebben volgende personen steeds een voorrangsrecht tot opname:
Hoofdstuk 7: Sociaal verslag
Artikel 17: met toepassing van artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is een afwijking op
mogelijk, enkel en alleen op basis van een sociaal verslag, opgesteld door een maatschappelijk werker van het OCMW Machelen, en na goedkeuring door het Bijzonder Comité voor de Sociale dienst.
Hoofdstuk 8: Ingangsdatum
Dit besluit vindt ingang vanaf 1 oktober 2022."
Artikel 2: alle voorgaande reglementen m.b.t. opname in het WZC Parkhof, worden met ingang van 1 oktober 2022 opgeheven.
Artikel 3: dit reglement wordt kenbaar gemaakt aan toezicht, Agentschap Zorg & Gezondheid, gepubliceerd op de website van de gemeente Machelen en opgenomen in het register van reglementen.
Het reglement op punt te stellen en de bepalingen inzake lokale binding zoals opgenomen in het reglement privatieve verhuring ook mogelijk te maken voor opname in assistentiewoningen 't Kanthof en Parkrust.
Dit reglement wordt geharmoniseerd en aangepast aan de mogelijkheid dat mensen die voldoen aan lokale binding op dezelfde manier kunnen behandeld worden als de eigen inwoners.
Geen
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement inzake opname in de assistentiewoningen "Parkrust" en "'t Kanthof" goed:
"Reglement inzake opname in assistentiewoningen 't Kanthof en Parkrust
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1: het OCMW Machelen beheert twee groepen van assistentiewoningen:
Artikel 2: de groepen van assistentiewoningen zijn erkend door het Agentschap Zorg & Gezondheid van de Vlaamse Gemeenschap:
Artikel 3: de groepen van assistentiewoningen beschikken over:
Artikel 4: de assistentiewoningen worden toegewezen aan personen vanaf 65 jaar die individueel en zelfstandig kunnen wonen.
Zij kunnen beroep doen op een dienstnetwerk om hulp en zorg naar eigen behoefte in te vullen zoals bv. gezins- en bejaardenhulp, thuisverpleging, poetshulp, warme maaltijden, ….
Artikel 5: het OCMW van Machelen hanteert geen toewijzings- of ontslagcriteria die betrekking hebben op:
Hoofdstuk 2: Inschrijvingscriteria
Artikel 5:
§1. Algemeen
§2. Bijzondere bepalingen
Hoofdstuk 3: De inschrijvingsmodaliteiten
Artikel 6: de aanvraag tot inschrijving gebeurt door middel van het inschrijvingsformulier met vermelding van of in bijlage
Het inschrijvingsformulier is ter beschikking op de website van het lokaal bestuur www.machelen.be
Artikel 7: een aanvraag tot inschrijving op de wachtlijst wordt definitief na ontvangst van het inschrijvingsformulier.
De datum van registratie van de definitieve inschrijving is de datum van registratie in het postregistratiesysteem van het lokaal bestuur Machelen.
Artikel 8: een inschrijving voor de twee groepen van assistentiewoningen tegelijkertijd is mogelijk.
Hoofdstuk 4: De wachtlijsten
Artikel 9: elke definitieve aanvraag wordt geregistreerd op een wachtlijst die per groep van assistentiewoningen wordt bijgehouden.
De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de registratie.
Hoofdstuk 5: De opname
Artikel 10: alvorens tot opname over te gaan:
In voorkomend geval wordt de opname-overeenkomst opgemaakt, die wordt goedgekeurd door het vast bureau.
Artikel 11: een weigering door het OCMW zelf tot opname is mogelijk indien individueel en zelfstandig wonen niet meer haalbaar is, wegens een te hoog zorgprofiel.
Artikel 12: de kandidaat-bewoner(s) hebben ook het recht om te weigeren.
Bij een eerste weigering word(t)(en) de bewoner(s) terug achteraan de wachtlijst geplaatst.
Bij een tweede weigering word(t) (en) de bewoner(s) van de wachtlijst geschrapt. Het schrappen van de wachtlijst wordt aan de aanvrager bekendgemaakt. Een nieuwe inschrijving kan door de kandidaat-bewoner(s) altijd worden gedaan, zonder recht op enige voorrang bij opname.
Hoofdstuk 6: Sociaal verslag
Artikel 13: met toepassing van artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is een afwijking op
mogelijk, enkel en alleen op basis van een sociaal verslag, opgesteld door een maatschappelijk werker van het OCMW Machelen, en na goedkeuring door het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Hoofdstuk 6: Ingangsdatum
Artikel 14: dit reglement is van toepassing met ingang van 1 oktober 2022."
Artikel 2: dit besluit heft alle voorgaande beslissingen inzake opname in assistentiewoningen "Parkrust" en "'t Kanthof" op met ingang van 1 oktober 2022.
Artikel 3: dit besluit wordt bekendgemaakt aan Toezicht, aan het Agentschap Zorg & Gezondheid, gepubliceerd op de website van het lokaal bestuur Machelen en opgenomen in het register van reglementen.
Er werd vanuit het bestuur gevraagd om de subsidiereglementen te inventariseren en kritisch te herbekijken.
Binnen de cluster ouderenwelzijn zijn we nagegaan welke subsidie we wensen te behouden, aan te passen of af te schaffen in het kader van onze huidige beleidsdoelstellingen.
Algemene vaststellingen:
Jaarlijks reikt het lokaal bestuur 1.000 euro aan voetverzorgingsbonnen uit aan de doelgroep 65-plussers die genieten van een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering of meer dan 66% invalide zijn en een verhoogde tegemoetkoming ontvangen.
De korting wordt aangeboden met een maximum van 30 euro per jaar onder de vorm van 6 bonnen ter waarde van 5 euro per bon.
5 pedicures sloten een overeenkomst af met het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van lokaal bestuur Machelen voor een duurtijd van 1 jaar met een stilzwijgende verlenging van jaar tot jaar. Uitsluitend deze 5 pedicures kunnen de voetverzorgingsbonnen, uitgereikt door het lokaal bestuur, aannemen en indienen.
Alle bovenstaande voorwaarden en de beperkte keuzevrijheid in beroepsbeoefenaar in rekening genomen, maken dat slechts 63 inwoners de voetbonnen inroepen terwijl we binnen de gemeente 451 65-plussers huisvesten die aan de inclusiecriteria voldoen.
Mogelijk is er een dubbelgebruik van gemeentelijke tegemoetkoming in combinatie met tegemoetkoming van de sociale verzekeraar.
Volgende overgangsregeling werd uitgewerkt: met ingang van 1 januari 2023 worden er geen nieuwe bonnen voor voetverzorging meer uitgereikt. De bonnen die werden uitgereikt tot en met 31 december 2022 behouden hun geldigheid tot 1 jaar na datum van uitreiking. Om het gebruik van de bonnen voetverzorging mogelijk te maken tot het einde van de geldigheidstermijn, wordt – in afwijking van artikel 14 van de afgesloten overeenkomst – overeengekomen de overeenkomst te verlengen tot 31 december 2023 en automatisch te beëindigen met ingang van 1 januari 2024. Klanten worden per brief verwittigd van de stopzetting van de bonnen voor voetverzorging en geïnformeerd naar de mogelijke alternatieve tegemoetkomingen vanuit de verschillende mutualiteiten.
De Welzijnsraad van 28 juni 2022 gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement voetverzorgingsbon.
|
|
Huidig budget |
Toekomstige wijzigingen budget MJP 2023-2025 |
| Voetverzorgingsbonnen |
+1.000,00 euro |
-1.000,00 euro |
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement voetverzorgingsbonnen met ingang van 1 januari 2023 en met de voorziene overgangsregeling.
Er werd vanuit het bestuur gevraagd om de subsidiereglementen te inventariseren en kritisch te herbekijken.
Binnen de cluster ouderenwelzijn zijn we nagegaan welke subsidie we wensen te behouden, aan te passen of af te schaffen in het kader van onze huidige beleidsdoelstellingen.
Algemene vaststellingen:
Jaarlijks besteedt het lokaal bestuur 2.580 euro aan huisvuilzakken voor incontinentiemateriaal. Concreet betekent dit dat 51 inwoners jaarlijks 5 rollen van 10 huisvuilzakken met een pakketwaarde van 50 euro afhalen bij de extramurale dienst. De rechthebbende inwoners zijn chronisch incontinent, hebben stomazorg of nood aan peritoneaal dialyse.
De boven vermelde doelgroep die ten gevolge van de ziekte meer afval verbruiken, krijgen via andere instanties zoals het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) of de mutualiteiten een extra financiering om kosten gelinkt aan de aandoening te ondersteunen.
| Incontinentieforfait zwaar zorgbehoevende |
532.37 euro/jaar |
| Incontinentieforfait niet-afhankelijke persoon |
173.76 euro/jaar |
| Peritoneale dialyse |
4.08 euro/week |
| Stoma |
Virtuele portefeuille voor aankoop materiaal |
Gezien de bovenvermelde bestaande financiering verkiest beleidsteam Welzijn de middelen van het lokaal bestuur voor doelgroepen aan te wenden waarvoor momenteel financieringsnoden zijn en nog geen financiering wordt voorzien (bv. mantelzorg).
De Welzijnsraad van 28 juni 2022 gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement huisvuilzakken voor incontinentie.
|
|
Huidig budget |
Toekomstige wijzigingen budget MJP 2023-2025 |
| Huisvuilzakken incontinentie |
+2.580,00 euro |
-2.580,00 euro |
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement huisvuilzakken incontinentiemateriaal met ingang van 1 januari 2023.
Luc Bolsens heeft de vraag gesteld om de pacht van het perceel 1B97 “Aan de galg”, dat hij sinds 2003 in pacht heeft van het OCMW, stop te zetten.
Hij wil deze grond terug vrijgeven zodat de gemeente hier kan bebossen.
Dit ligt in lijn met de omringende percelen die reeds werden aangekocht door ANB met als doel deze te bebossen i.k.v. het landinrichtingsproject Woluwe-Trawool-Floordambos.
De oorspronkelijke pacht loopt tot 2033.
Een beëindiging van een pachtovereenkomst in onderlinge toestemming is mogelijk mits authentieke akte of een verklaring bij de vrederechter (artikel 14 Pachtwet).
Na de beslissing van de Raad zal een brief worden bezorgd aan de vrederechter om beide partijen op te roepen om een einde te maken aan de lopende pacht: dit is een minnelijke regeling zonder bijkomende kosten.
De dienst leefmilieu zal de mogelijkheden bekijken om dit perceel te bebossen en er eventueel een maatschappelijke waarde aan te koppelen zoals bv. een geboortebos.
De jaarlijkse pachtkost (175 euro) die de pachter ieder jaar betaalde aan de gemeente zal wegvallen.
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de pacht tussen het OCMW en Luc Bolsens voor het perceel 1B97 “Aan de galg” te beëindigen.
Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het ondertekenen en voorleggen van de overeenkomst tot beëindiging van de pacht aan de vrederechter.
Artikel 3: de raad voor maatschappelijk welzijn duidt Tina De Loor aan om namens het OCMW te verschijnen voor de vrederechter.
De nood aan enkele aanpassingen aan het reglement fietslease
De besprekingen, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 24 augustus 2022, dat resulteerde in het protocol van akkoord van 24 augustus 2022.
Het gunstig advies van het managementteam van 25 augustus 2022.
Artikel 1: Bijlage 7 van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur – reglement fietslease wordt aangepast, overeenkomstig het document in bijlage van dit besluit.
De aanpassingen zijn terug te vinden in de volgende artikels:
artikel 6 (2e en 5e lid), artikel 7 (2e en 3e lid), artikel 22 (3e en 4e lid), artikel 29 (2e lid).
Artikel 2: dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2022.
Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.