Terug
Gepubliceerd op 24/10/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 20/09/2022 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 20/09/2022 om 20:01.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 29 juni 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Artikel 77 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 29 juni 2022 wordt goedgekeurd.

    • Opvolgingsrapport Semester 1 - 2022

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De opvolgingsrapportering moet de raadsleden een stand geven van de uitvoering van de prioritaire acties of actieplannen en moet ze toelaten om de evolutie van de uitgaven en de ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en die te vergelijken met de planning.

      De raad moet de aanrekeningen voor het lopende jaar kunnen vergelijken met de kredieten die hij voor dat jaar heeft vastgesteld, inclusief de naar dat jaar overgedragen transactiekredieten voor de investeringen en de bijhorende investeringen.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur hoofdstuk 2 "Andere rapportering" - artikel 263: minstens voor het einde van het 3de kwartaal wordt er een voorgangsrapportering voorgelegd. Dit rapport handelt over het 1ste semester van het lopende boekjaar.
      • Besluit Vlaamse Regering over de BBC van 30 maart 2018 Titel 3 "De opvolgingsrapportering" - artikel 29: De opvolgingsrapportering bevat minstens:

      - een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan

      - een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar

      - in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan

      - in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's

      • Ministerieel besluit tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de BBC van 26 juni 2018, Hoofdstuk 3 "De opvolgingsrapportering - artikel 5: Het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar in de opvolgingsrapportering vermeld in artikel 29, 2° van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de BBC bevat minstens volgende elementen:

      - een overzicht van de ontvangsten en uitgaven, conform schema J1, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd

      - een overzicht van de ontvangsten en uitgaven naar economische aard, opgesteld conform schema T2, dat opgenomen is in de bijlage die bij dit besluit is gevoegd.

      Advies en motivering

      Het opvolgingsrapport kan in bijlage geconsulteerd worden. Enkele zaken die in de eerste 6 maanden een impact gehad hebben op de uitvoering van ons meerjarenplan lichten we er uit:

      • De oorlog in Oekraïne vergde zowel qua personeel als middelen een extra inspanning van ons lokaal bestuur. We creëerden een extra actie onder actieplan 3, zodat de inkomsten en uitgaven verbonden aan deze crisis op te volgen zijn. We verwachten hier vooral in het 2e semester effect van te zien, gezien pas in de zomermaanden een grotere groep Oekraïeners op ons grondgebied is komen wonen. Bij de presentatie van de jaarrekening zullen we hier dieper op ingaan.
      • De stijgende energiekosten zijn meer dan voelbaar in onze budgetten. Zowel voor gas als voor elektriciteit hadden we reeds een forse stijging van de budgetten voorzien bij de aanpassing van het meerjarenplan eind '21. Maar die stijgingen zijn, zeker voor gas, niet toereikend. Bij de volgende aanpassing MJP zullen we nog grotere stijgingen moeten voorzien. In globo hadden we eind juli (7/12e van het jaar) al 73% van onze energiebudgetten opgebruikt. We blijven dan ook verder inzetten op trajecten om zowel onze eigen gebouwen energiezuiniger te maken als om de gebouwen van onze burgers duurzaam te renoveren. 
      • Naast de stijgende energiekosten hebben we ook te kampen met een ongeziene inflatie van ondertussen 10%. Dit maakt dat wij dit jaar al 4 loonsindexeringen hebben doorgemaakt en er in oktober nog eentje zal komen. Dit maakt dat ook onze personeelsbudgetten, toch ongeveer 50% van onze uitgaven, serieus onder druk staan. Eind juli hadden we al 58% van onze loonbudgetten opgebruikt. Als we dit extrapoleren naar het einde van het jaar zouden we een 600.000 euro te weinig personeelsbudget hebben dit jaar. Ook dit zal aangepast moeten worden in de nakende aanpassing van het meerjarenplan voor '22, maar ook voor de volgende jaren. 
      • Bovenstaande punten maken duidelijk dat, als we inhoudelijk sterk beleid willen blijven verder zetten, we onze middelen ook zo efficiënt en effectief mogelijk zullen moeten blijven inzetten. Meer dan ooit kijken we kritisch naar onze dienstverlening en proberen we keuzes te maken die goed zijn voor alle inwoners van onze gemeente en die tegelijk ook haalbaar en draagbaar zijn voor ons lokaal bestuur. We willen onze financiën op orde blijven houden, zelfs in deze zeer uitdagende tijden.
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de voortgangsrapportering over semester 1 - 2022.

    • Vervanging voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Op 17 juni 2021 is mevrouw Tessa Verberckmoes verkozen verklaard als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Wanneer de voorzitter tijdelijk afwezig is zonder decretaal verhinderd te zijn of geschorst te zijn, of als zij bij een welbepaalde aangelegenheid betrokken partij is, kan zij een lid van het vast bureau aanduiden als vervanger.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      • Artikelen 90, 99, 102-104, 106 en 156 van het decreet lokaal bestuur.
        De organisatie van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      • Artikelen 109, 114, 278 §4 van het decreet lokaal bestuur.
        De werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
      Advies en motivering

      De regeling van de vervanging is decretaal voorzien en is voor de continuïteit van de werking van het bijzonder comité voor de sociale dienst aangewezen.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de aanduiding door mevrouw Tessa Verberckmoes, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, van de heer Jean-Pierre De Groef, om haar te vervangen als voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 21 september 2022.

    • GAW 't Kanthof - aanpassing kostprijs huur parkeerplaats

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      We verhuren momenteel 8 garages voor bewoners van 't Kanthof en 6 garages voor niet-bewoners.

      Huidige prijs voor de huur van een parkeerplaats in de garage van Groep van Assistentiewoningen (GAW) 't Kanthof sinds 1 november 2012:

      • bewoner 't Kanthof: 35,00 euro
      • niet-bewoner 't Kanthof: 50,00 euro

      Door de hoge inflatie is een aanpassing van de huurprijs aangewezen.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      Advies en motivering

      Door de snel stijgende kosten is het aangewezen om een aanpassing door te voeren op de huurprijs van een parkeerplaats in de garage van 't Kanthof.

      Vanaf 1 november 2022 wordt de huurprijs van een parkeerplaats in de garage als volgt bepaald voor:

      • bewoner 't Kanthof: 39,00 euro
      • niet-bewoner 't Kanthof: 55,50 euro
      Financiële weerslag

      Een meerontvangst van 325 euro voor de verhuur van 14 parkeerplaatsen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: met ingang van 1 november 2022 wordt de huurprijs van een parkeerplaats in de garage van GAW 't Kanthof vastgesteld als volgt:

      • bewoner 't Kanthof: 39,00 euro
      • niet-bewoner 't Kanthof: 55,50 euro.
    • Reglement inzake opname in woonzorgcentrum "Parkhof"

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Het reglement op punt te stellen en de bepalingen inzake lokale binding zoals opgenomen in het reglement privatieve verhuring ook mogelijk te maken voor opname in het WZC.

      Juridische grond
      • Decreet lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Het woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
      • Besluit 28 juni 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
      • De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 1 en 57.
      Advies en motivering

      Dit reglement wordt geharmoniseerd en aangepast aan de mogelijkheid dat mensen die voldoen aan lokale binding op dezelfde manier kunnen behandeld worden als de eigen inwoners.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement inzake opname in het woonzorgcentrum "Parkhof" goed:

       

      "Reglement inzake opname in woonzorgcentrum "Parkhof"


      Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

      Artikel 1: het Woonzorgcentrum “Parkhof”, beheerd door het OCMW van Machelen, is

      • Gelegen aan de Koningin Fabiolalaan 62 te 1830 Machelen
      • Bereikbaar op het telefoonnummer 02 255 01 80 of via e-mail woonzorgcentrum@machelen.be.


      Artikel 2: het Woonzorgcentrum “Parkhof” is erkend door het Agentschap Zorg & Gezondheid van de Vlaamse Gemeenschap:

      • ROB afdeling met erkenningsnummer CE 1246
      • RVT afdeling met erkenningsnummer VZB 2377


      Artikel 3: het Woonzorgcentrum “Parkhof” beschikt over 105 plaatsen voor zorgbehoevende senioren van wie de fysische of psychische gezondheidstoestand of de maatschappelijke toestand het onmogelijk maakt nog langer thuis te blijven wonen.


      Artikel 4: het OCMW van Machelen hanteert geen opname- of ontslagcriteria die betrekking hebben op:

      1. De ideologische, filosofische, politieke of godsdienstige overtuiging van de bewoner.
      2. De seksuele oriëntatie en genderidentiteit.
      3. Het lidmaatschap van een organisatie of groepering.
      4. De financiële draagkracht van de bewoner, met uitzondering van de situatie, vermeld in van artikel 527/1, vierde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
      5. De etnische afkomst van de bewoner.
      6. De voorkeuren die de bewoner geëxpliciteerde heeft voor zijn vroegtijdige zorgplanning, palliatieve zorg en levenseindezorg, voor zover die voorkeuren toegelaten zijn in overeenstemming met de bestaande regelgeving.
      7. Het dragerschap van micro-organismen waarvoor preventie van overdracht mogelijk is door het toepassen van de voorzorgsmaatregelen en voor zover dat dit dragerschap op dat moment geen risico vormt voor de andere bewoners.


      Hoofdstuk 2: Inschrijvingscriteria

      Artikel 5:

      §1. Algemeen

      1. De kandidaat-resident moet de leeftijd van 65 jaar bereikt hebben.
      2. De kandidaat-resident is inwoner van de gemeente Machelen-Diegem.
      3. De kandidaat-resident voldoet aan de voorwaarde van lokale binding: de laatste zes jaar drie jaar of ooit tien jaar in de gemeente Machelen-Diegem gewoond hebben.


      §2. Bijzondere bepalingen

      1. Personen die bloed- en/of aanverwanten hebben in de eerste graad of wiens (overleden) partner bloed- en/of aanverwanten in de eerste en tweede graad heeft, die reeds 5 jaar woonachtig zijn in Machelen-Diegem kunnen ook worden ingeschreven, mits de vereiste attesten, te verkrijgen bij de dienst burgerzaken, bij de inschrijving gevoegd zijn.

      2. Niet-inwoners die niet voldoen aan artikel 5, §1 of artikel 5, §2, 1, kunnen ingeschreven worden op een wachtlijst onder volgende voorwaarden:

      • Een sociaal verslag maakt duidelijk dat een opname gewettigd is vanuit het aspect dat elke persoon recht heeft op de mogelijkheid een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid en dat de acute situatie een opname in een ander WZC onmogelijk is, met toepassing van artikel 17 van dit reglement.
      • Een verslag of oproep vanuit een ziekenhuis in verband met een patiënt die dringend opgenomen moet worden in een WZC.

        

      Hoofdstuk 3: De inschrijvingsmodaliteiten

      Artikel 6: de aanvraag tot inschrijving gebeurt door middel van het inschrijvingsformulier met vermelding van of in bijlage

      • De identificatiegegevens
      • De contactperso(o)n(en)
      • De huisarts
      • Motivering tot inschrijving
      • Datum van de aanvraag
      • Document “evaluatieschaal tot staving van de aanvraag om tegemoetkoming in een verzorgingstehuis” ingevuld door de behandelende arts.

       

      Het inschrijvingsformulier is ter beschikking op de website van het lokaal bestuur www.machelen.be


      Artikel 7: een aanvraag tot inschrijving op de wachtlijst wordt definitief na ontvangst van

      • Het inschrijvingsformulier
      • En de evaluatieschaal

      De datum van registratie van de definitieve inschrijving is de datum van registratie in het postregistratiesysteem van het lokaal bestuur Machelen.

       

      Hoofdstuk 4: De wachtlijsten

      Artikel 8: elke definitieve aanvraag wordt geregistreerd op de overeenstemmende wachtlijst:

      • Wachtlijst, niet geborgen afdeling
      • Wachtlijst, geborgen afdeling
      • Wachtlijst, echtparen
      • Wachtlijst niet-inwoners

      De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de registratie.


      Artikel 9: indien het zorgprofiel van de ingeschrevene na de registratie wijzigt, dient er een nieuwe evaluatieschaal door de behandelende arts te worden ingevuld en bezorgd te worden aan het woonzorgcentrum.

      Bij een wijziging in de gezondheidstoestand kunnen personen veranderen van zorgprofiel.

      In voorkomend geval, kunnen zij overgeplaatst worden naar de wachtlijst van een ander zorgprofiel, met behoud van de oorspronkelijke datum van inschrijving en rekening houdend met het aantal weigeringen, op basis van een nieuwe recente evaluatieschaal ingevuld door de behandelende arts.


      Hoofdstuk 5: Criteria voor definitieve opname

      Artikel 10: ROB-residenten

      • Die geen intensieve medische behandeling en toezicht nodig hebben
      • Die wel behoefte hebben aan (re)activering, verpleging, verzorging, toezicht en/of begeleiding in de activiteiten van het dagelijkse leven
      • Die een score O, A of D op de evaluatieschaal hebben


      Artikel 11: RVT- residenten

      • Met een zwaar zorgbehoevend profiel
      • Met nood aan intensieve verzorging
      • Die een score B, C of Cd op de evaluatieschaal hebben


      Hoofdstuk 6: De opname

      Artikel 12: om tot opname over te gaan, wordt rekening gehouden met drie criteria:

      • Voldoen aan de inschrijvingscriteria zoals bepaald in hoofdstuk 2 van dit reglement.
      • De datum van inschrijving zoals bepaald in artikel 7, tweede alinea, van dit reglement.
      • De graad van zorgbehoevendheid, zoals bepaald in artikel 10 en 11 van dit reglement.


      Artikel 13: bij een vrijgekomen plaats in het woonzorgcentrum, niet geborgen afdeling, wordt er rekening mee gehouden dat in het woonzorgcentrum een minimale zorggraad moet bereikt worden van 80%.

      Hiervoor wordt volgende werkwijze toegepast:

      • Controle zorggraad aanwezige residenten.
      • Indien de zorggraad lager is dan 80%, wordt de wachtlijst, niet geborgen afdeling, B&C profiel afgelopen in chronologische volgorde van inschrijvingsdatum.
      • Indien de zorggraad minstens 80% is, wordt de wachtlijst, niet geborgen afdeling, O&A profiel afgelopen in chronologische volgorde van inschrijvingsdatum.


      Artikel 14:

      §1. Bij een vrijgekomen plaats in het woonzorgcentrum, geborgen afdeling, wordt de wachtlijst, geborgen afdeling, afgelopen in chronologische volgorde van inschrijvingsdatum

      §2. Bij uitputting van deze wachtlijst, wordt de wachtlijst niet-inwoners aangesproken.


      Artikel 15: binnen een zo kort mogelijke termijn voorafgaandelijk aan de opname wordt door de bevoegde dienst een bezoek gebracht aan de toekomstige resident om het zorgprofiel na te kijken.

      Indien dit verschilt met de opgegeven score bij inschrijving zal de opname geweigerd of uitgesteld worden.

      De kandidaat-resident kan overgeplaatst worden naar een meer aangepaste wachtlijst met het juiste zorgprofiel maar met behoud van de oorspronkelijke inschrijvingsdatum.

      Het zorgprofiel van elke kandidaat-resident op de wachtlijst kan gecontroleerd worden en er kan een Mini Mental State (MMSE) afgenomen worden.


      Artikel 16: voorrang tot opname

      Onverminderd de bepalingen inzake inschrijvingscriteria, inschrijvingsmodaliteiten en criteria voor definitieve opname, hebben volgende personen steeds een voorrangsrecht tot opname:

      • Inwoners van assistentiewoningen “Parkrust” en “t Kanthof”
      • Bij gelijktijdige inschrijving ook de partner van een reeds opgenomen resident.


      Hoofdstuk 7: Sociaal verslag

      Artikel 17: met toepassing van artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is een afwijking op

      • Datum van inschrijving
      • De leeftijd van de kandidaat-resident
      • Voorrangsrecht opname

      mogelijk, enkel en alleen op basis van een sociaal verslag, opgesteld door een maatschappelijk werker van het OCMW Machelen, en na goedkeuring door het Bijzonder Comité voor de Sociale dienst.

       

      Hoofdstuk 8: Ingangsdatum

      Dit besluit vindt ingang vanaf 1 oktober 2022."

       

      Artikel 2: alle voorgaande reglementen m.b.t. opname in het WZC Parkhof, worden met ingang van 1 oktober 2022 opgeheven.


      Artikel 3: dit reglement wordt kenbaar gemaakt aan toezicht, Agentschap Zorg & Gezondheid, gepubliceerd op de website van de gemeente Machelen en opgenomen in het register van reglementen.

    • Reglement inzake opname in assistentiewoningen 't Kanthof en Parkrust

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Het reglement op punt te stellen en de bepalingen inzake lokale binding zoals opgenomen in het reglement privatieve verhuring ook mogelijk te maken voor opname in assistentiewoningen 't Kanthof en Parkrust.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, artikel 1 en 57.
      • Woonzorgdecreet van 15 februari 2019, hoofdstuk III en bijlage XVI van het besluit van de Vlaamse Regering van 24 juli 2009.
      Advies en motivering

      Dit reglement wordt geharmoniseerd en aangepast aan de mogelijkheid dat mensen die voldoen aan lokale binding op dezelfde manier kunnen behandeld worden als de eigen inwoners.

      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgend reglement inzake opname in de assistentiewoningen "Parkrust" en "'t Kanthof" goed:

       

      "Reglement inzake opname in assistentiewoningen 't Kanthof en Parkrust


      Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen

      Artikel 1: het OCMW Machelen beheert twee groepen van assistentiewoningen:

      • GAW Parkrust, Vredestraat 85, 1830 Machelen
      • GAW ’t Kanthof, Nieuwstraat 5B, 1830 Machelen


      Artikel 2: de groepen van assistentiewoningen zijn erkend door het Agentschap Zorg & Gezondheid van de Vlaamse Gemeenschap:

      • “Parkrust” met erkenningsnummer CE 2012
      • “’t Kanthof” met erkenningsnummer CE 2953


      Artikel 3: de groepen van assistentiewoningen beschikken over:

      • 29 assistentiewoningen in GAW Parkrust
      • 21 assistentiewoningen in GAW “’t Kanthof”


      Artikel 4: de assistentiewoningen worden toegewezen aan personen vanaf 65 jaar die individueel en zelfstandig kunnen wonen.

      Zij kunnen beroep doen op een dienstnetwerk om hulp en zorg naar eigen behoefte in te vullen zoals bv. gezins- en bejaardenhulp, thuisverpleging, poetshulp, warme maaltijden, ….


      Artikel 5: het OCMW van Machelen hanteert geen toewijzings- of ontslagcriteria die betrekking hebben op:

      1. De ideologische, filosofische, politieke of godsdienstige overtuiging van de bewoner.
      2. De seksuele oriëntatie en genderidentiteit.
      3. Het lidmaatschap van een organisatie of groepering.
      4. De financiële draagkracht van de bewoner, met uitzondering van de situatie, vermeld in artikel 527/1, vierde lid, van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 november 2018 houdende de uitvoering van het decreet van 18 mei 2018 houdende de Vlaamse sociale bescherming.
      5. De etnische afkomst van de bewoner.
      6. De voorkeuren die de bewoner geëxpliciteerde heeft voor zijn vroegtijdige zorgplanning, palliatieve zorg en levenseindezorg, voor zover die voorkeuren toegelaten zijn in overeenstemming met de bestaande regelgeving.
      7. Het dragerschap van micro-organismen waarvoor preventie van overdracht mogelijk is door het toepassen van de voorzorgsmaatregelen en voor zover dat dit dragerschap op dat moment geen risico vormt voor de andere bewoners.

       

      Hoofdstuk 2: Inschrijvingscriteria

      Artikel 5:

      §1. Algemeen

      1. De kandidaat-bewoner(s), moet(en) de leeftijd van 65 jaar bereikt hebben.
      2. De kandidaat-bewoner(s) is/zijn inwoner van de gemeente Machelen-Diegem.
      3. De kandidaat-bewoner(s) voldoen aan de voorwaarde van lokale binding: de laatste zes jaar drie jaar of ooit tien jaar in de gemeente Machelen-Diegem gewoond hebben.


      §2. Bijzondere bepalingen

      1. Personen die bloed- en/of aanverwanten hebben in de eerste graad of wiens (overleden) partner bloed- en/of aanverwanten in de eerste en tweede graad heeft, die reeds 5 jaar woonachtig zijn in Machelen-Diegem kunnen ook worden ingeschreven, mits de vereiste attesten, te verkrijgen bij de dienst burgerzaken, bij de inschrijving gevoegd zijn.
      1. Niet-inwoners die niet voldoen aan artikel 5, §1 of artikel 5, §2, 1, kunnen ingeschreven worden op een wachtlijst onder volgende voorwaarde: Een sociaal verslag maakt duidelijk dat een opname gewettigd is vanuit het aspect dat elke persoon recht heeft op de mogelijkheid een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid en dat de acute situatie een opname in andere assistentiewoningen onmogelijk maakt, met toepassing van artikel 13 van dit reglement.


      Hoofdstuk 3: De inschrijvingsmodaliteiten

      Artikel 6: de aanvraag tot inschrijving gebeurt door middel van het inschrijvingsformulier met vermelding van of in bijlage

      • De identificatiegegevens van de toekomstige bewoner(s)
      • De contactperso(o)n(en)
      • De gegevens van de huisarts
      • Datum van de aanvraag

      Het inschrijvingsformulier is ter beschikking op de website van het lokaal bestuur www.machelen.be


      Artikel 7: een aanvraag tot inschrijving op de wachtlijst wordt definitief na ontvangst van het inschrijvingsformulier.

      De datum van registratie van de definitieve inschrijving is de datum van registratie in het postregistratiesysteem van het lokaal bestuur Machelen.


      Artikel 8: een inschrijving voor de twee groepen van assistentiewoningen tegelijkertijd is mogelijk.


      Hoofdstuk 4: De wachtlijsten

      Artikel 9: elke definitieve aanvraag wordt geregistreerd op een wachtlijst die per groep van assistentiewoningen wordt bijgehouden.

      De aanvrager wordt op de hoogte gebracht van de registratie.


      Hoofdstuk 5: De opname

      Artikel 10: alvorens tot opname over te gaan:

      • Wordt nagegaan in hoeverre de kandidaat-bewoner(s) nog voldoen aan de bepalingen van hoofdstuk 2.
      • Wordt een bezoek gebracht door de bevoegde dienst aan de toekomstige bewoner(s) om het zorgprofiel na te kijken.
      • Bespreekt de bevoegde dienst en onderzoekt met de kandidaat-bewoner(s) de mogelijkheden van hulpverlening aan huis.

      In voorkomend geval wordt de opname-overeenkomst opgemaakt, die wordt goedgekeurd door het vast bureau.


      Artikel 11: een weigering door het OCMW zelf tot opname is mogelijk indien individueel en zelfstandig wonen niet meer haalbaar is, wegens een te hoog zorgprofiel.


      Artikel 12: de kandidaat-bewoner(s) hebben ook het recht om te weigeren.

      Bij een eerste weigering word(t)(en) de bewoner(s) terug achteraan de wachtlijst geplaatst.

      Bij een tweede weigering word(t) (en) de bewoner(s) van de wachtlijst geschrapt. Het schrappen van de wachtlijst wordt aan de aanvrager bekendgemaakt. Een nieuwe inschrijving kan door de kandidaat-bewoner(s) altijd worden gedaan, zonder recht op enige voorrang bij opname.


      Hoofdstuk 6: Sociaal verslag

      Artikel 13: met toepassing van artikel 1 en 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn is een afwijking op

      • Datum van inschrijving
      • De leeftijd van de kandidaat-bewoner(s)

      mogelijk, enkel en alleen op basis van een sociaal verslag, opgesteld door een maatschappelijk werker van het OCMW Machelen, en na goedkeuring door het bijzonder comité voor de sociale dienst.


      Hoofdstuk 6: Ingangsdatum

      Artikel 14: dit reglement is van toepassing met ingang van 1 oktober 2022."

       

      Artikel 2: dit besluit heft alle voorgaande beslissingen inzake opname in assistentiewoningen "Parkrust" en "'t Kanthof" op met ingang van 1 oktober 2022. 


      Artikel 3: dit besluit wordt bekendgemaakt aan Toezicht, aan het Agentschap Zorg & Gezondheid, gepubliceerd op de website van het lokaal bestuur Machelen en opgenomen in het register van reglementen.

    • Opheffing subsidiereglement voetverzorgingsbonnen

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Er werd vanuit het bestuur gevraagd om de subsidiereglementen te inventariseren en kritisch te herbekijken.

      Binnen de cluster ouderenwelzijn zijn we nagegaan welke subsidie we wensen te behouden, aan te passen of af te schaffen in het kader van onze huidige beleidsdoelstellingen.

      Algemene vaststellingen:

      • Er gebeuren weinig evaluaties. Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen.
      • Het regelgevend kader is niet altijd volledig en/of correct.
      • Het proces tot aanvraag subsidie is vaak verschillend naargelang de soort subsidie. De aanvraagprocedure wordt vaak als een administratief zware taak ervaren, zowel voor de subsidieaanvrager als voor de verstrekker.
      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 mei 2001 inzake voetverzorgingsbonnen.
      Advies en motivering

      Jaarlijks reikt het lokaal bestuur 1.000 euro aan voetverzorgingsbonnen uit aan de doelgroep 65-plussers die genieten van een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering of meer dan 66% invalide zijn en een verhoogde tegemoetkoming ontvangen.

      De korting wordt aangeboden met een maximum van 30 euro per jaar onder de vorm van 6 bonnen ter waarde van 5 euro per bon.

      5 pedicures sloten een overeenkomst af met het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn van lokaal bestuur Machelen voor een duurtijd van 1 jaar met een stilzwijgende verlenging van jaar tot jaar. Uitsluitend deze 5 pedicures kunnen de voetverzorgingsbonnen, uitgereikt door het lokaal bestuur, aannemen en indienen.

      Alle bovenstaande voorwaarden en de beperkte keuzevrijheid in beroepsbeoefenaar in rekening genomen, maken dat slechts 63 inwoners de voetbonnen inroepen terwijl we binnen de gemeente 451 65-plussers huisvesten die aan de inclusiecriteria voldoen.

      Mogelijk is er een dubbelgebruik van gemeentelijke tegemoetkoming in combinatie met tegemoetkoming van de sociale verzekeraar.

       

      Volgende overgangsregeling werd uitgewerkt: met ingang van 1 januari 2023 worden er geen nieuwe bonnen voor voetverzorging meer uitgereikt. De bonnen die werden uitgereikt tot en met 31 december 2022 behouden hun geldigheid tot 1 jaar na datum van uitreiking. Om het gebruik van de bonnen voetverzorging mogelijk te maken tot het einde van de geldigheidstermijn, wordt – in afwijking van artikel 14 van de afgesloten overeenkomst – overeengekomen de overeenkomst te verlengen tot 31 december 2023 en automatisch te beëindigen met ingang van 1 januari 2024. Klanten worden per brief verwittigd van de stopzetting van de bonnen voor voetverzorging en geïnformeerd naar de mogelijke alternatieve tegemoetkomingen vanuit de verschillende mutualiteiten.

      De Welzijnsraad van 28 juni 2022 gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement voetverzorgingsbon.

      Financiële weerslag

       

      Huidig budget

      Toekomstige wijzigingen budget MJP 2023-2025

      Voetverzorgingsbonnen

      +1.000,00 euro

      -1.000,00 euro

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement voetverzorgingsbonnen met ingang van 1 januari 2023 en met de voorziene overgangsregeling.

    • Opheffing subsidiereglement huisvuilzakken incontinentiemateriaal

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Er werd vanuit het bestuur gevraagd om de subsidiereglementen te inventariseren en kritisch te herbekijken.

      Binnen de cluster ouderenwelzijn zijn we nagegaan welke subsidie we wensen te behouden, aan te passen of af te schaffen in het kader van onze huidige beleidsdoelstellingen.

      Algemene vaststellingen:

      • Er gebeuren weinig evaluaties. Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen.
      • Het regelgevend kader is niet altijd volledig en/of correct.
      • Het proces tot aanvraag subsidie is vaak verschillend naargelang de soort subsidie. De aanvraagprocedure wordt vaak als een administratief zware taak ervaren, zowel voor de subsidieaanvrager als voor de verstrekker.
      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2021 inzake reglement huisvuilzakken incontinentiemateriaal.
      Advies en motivering

      Jaarlijks besteedt het lokaal bestuur 2.580 euro aan huisvuilzakken voor incontinentiemateriaal. Concreet betekent dit dat 51 inwoners jaarlijks 5 rollen van 10 huisvuilzakken met een pakketwaarde van 50 euro afhalen bij de extramurale dienst. De rechthebbende inwoners zijn chronisch incontinent, hebben stomazorg of nood aan peritoneaal dialyse.

      De boven vermelde doelgroep die ten gevolge van de ziekte meer afval verbruiken, krijgen via andere instanties zoals het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH) of de mutualiteiten een extra financiering om kosten gelinkt aan de aandoening te ondersteunen.

       

      Incontinentieforfait zwaar zorgbehoevende

      532.37 euro/jaar

      Incontinentieforfait niet-afhankelijke persoon

      173.76 euro/jaar

      Peritoneale dialyse

      4.08 euro/week

      Stoma

      Virtuele portefeuille voor aankoop materiaal

       

      Gezien de bovenvermelde bestaande financiering verkiest beleidsteam Welzijn de middelen van het lokaal bestuur voor doelgroepen aan te wenden waarvoor momenteel financieringsnoden zijn en nog geen financiering wordt voorzien (bv. mantelzorg).

      De Welzijnsraad van 28 juni 2022 gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement huisvuilzakken voor incontinentie.

      Financiële weerslag

       

      Huidig budget

      Toekomstige wijzigingen budget MJP 2023-2025

      Huisvuilzakken incontinentie

      +2.580,00 euro

      -2.580,00 euro

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de opheffing van het subsidiereglement huisvuilzakken incontinentiemateriaal met ingang van 1 januari 2023.

    • Verbreking pachtovereenkomst perceel ‘Aan de galg’

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      Luc Bolsens heeft de vraag gesteld om de pacht van het perceel 1B97 “Aan de galg”, dat hij sinds 2003 in pacht heeft van het OCMW, stop te zetten.

      Hij wil deze grond terug vrijgeven zodat de gemeente hier kan bebossen.

      Dit ligt in lijn met de omringende percelen die reeds werden aangekocht door ANB met als doel deze te bebossen i.k.v. het landinrichtingsproject Woluwe-Trawool-Floordambos.

      De oorspronkelijke pacht loopt tot 2033.

      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Decreet lokaal bestuur artikel 84, §3, 8°.
        Daden van beschikking waaronder pacht.
      • Decreet lokaal bestuur artikel 298, 2de lid.
        Aanduiden van personeelslid om namens het OCMW te verschijnen in rechte.
      • Pachtwet artikel 14, §3: partijen kunnen een einde maken aan de lopende pacht op voorwaarde dat hun akkoord wordt vastgelegd bij een verklaring voor de vrederechter.
      Advies en motivering

      Een beëindiging van een pachtovereenkomst in onderlinge toestemming is mogelijk mits authentieke akte of een verklaring bij de vrederechter (artikel 14 Pachtwet).

      Na de beslissing van de Raad zal een brief worden bezorgd aan de vrederechter om beide partijen op te roepen om een einde te maken aan de lopende pacht: dit is een minnelijke regeling zonder bijkomende kosten.

      De dienst leefmilieu zal de mogelijkheden bekijken om dit perceel te bebossen en er eventueel een maatschappelijke waarde aan te koppelen zoals bv. een geboortebos.

      Financiële weerslag

      De jaarlijkse pachtkost (175 euro) die de pachter ieder jaar betaalde aan de gemeente zal wegvallen.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord om de pacht tussen het OCMW en Luc Bolsens voor het perceel 1B97 “Aan de galg” te beëindigen.


      Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het ondertekenen en voorleggen van de overeenkomst tot beëindiging van de pacht aan de vrederechter.


      Artikel 3: de raad voor maatschappelijk welzijn duidt Tina De Loor aan om namens het OCMW te verschijnen voor de vrederechter.

    • Aanpassing bijlage 7 rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur – reglement fietslease

      Aanwezig: Benny Blanckaert, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, schepenen
      Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, raadsleden
      Sabine Wijns, wnd algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ingrid Deblock, Samia Benhomaid, Kris Jacobs, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Aanleiding en doel

      De nood aan enkele aanpassingen aan het reglement fietslease

      • Ingevolge het feit dat personeelslid keuze om eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten, moet maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Daarom wordt nu maar 1 ordercyclus per jaar meer voorzien met mogelijkheid tot vrijwillige intekening op de fietslease tussen 1 september en 15 november.
      • Verduidelijking van een aantal bepalingen.
      Juridische grond
      • Artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • De rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021.
      • Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.
      Advies en motivering

      De besprekingen, gevoerd in het syndicaal Overleg- en onderhandelingscomité op 24 augustus 2022, dat resulteerde in het protocol van akkoord van 24 augustus 2022.

      Het gunstig advies van het managementteam van 25 augustus 2022.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Sabine Wijns
      Voorstanders: Benny Blanckaert, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Peter Roose, Magda Geeroms, Tessa Verberckmoes, Marc Grootjans, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Mohamed Akaychouh, Stef Panneels, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: Bijlage 7 van de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur – reglement fietslease wordt aangepast, overeenkomstig het document in bijlage van dit besluit.

      De aanpassingen zijn terug te vinden in de volgende artikels:

      artikel 6 (2e en 5e lid), artikel 7 (2e en 3e lid), artikel 22 (3e en 4e lid), artikel 29 (2e lid).

       

      Artikel 2: dit besluit heeft uitwerking met ingang van 1 september 2022.

       

      Artikel 3: afschrift van onderhavig besluit zal in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid worden toegestuurd.