Eind de jaren 1990/begin de jaren 2000, ondermeer door de opmaak van de bijzondere plannen van aanleg, werd, voor de oude industriezone van Machelen, een visie ontwikkeld waarbij de Kerklaan een belangrijke verbindingsweg wordt voor voetgangers en fietsers.
Langsheen de Kerklaan komt woonontwikkeling, gemengd met kantoorfunctie en lokale bedrijvigheid. Doorgaand verkeer en vrachtverkeer wordt afgeleid naar de Vilvoordelaan en de Steenweg Buda, waardoor op de Kerklaan, dankzij het instellen van eenrichtingsverkeer, meer ruimte vrijkomt voor brede voetpaden en fietspaden.
Er wordt ook voorzien dat ter hoogte van de spoorlijn in de Kerklaan een nieuwe treinhalte komt op de lijnen 25/27 en 26, ter vervanging van de gesloten treinhaltes Machelen (lijn 26) en Buda (lijn 25/27), die meer in het zuiden zijn gelegen.
De Kerklaan wordt bijgevolg uitgebouwd tot een as, als verbinding tussen dorp Machelen, de woonontwikkelingen en bedrijvigheid langsheen de Kerklaan, de toekomstige treinhalte en de verbinding over het kanaal naar Park Drie Fonteinen. Eénrichtingsverkeer richting Vilvoorde tussen Woluwelaan en Rittwegerlaan is hiervoor noodzakelijk, net als het weren van doorgaand zwaar verkeer.
Deze visie wordt bevestigd bij de opmaak van het ruimtelijk structuurplan Machelen (2009), waarbij rond de Kerklaan en zone viaduct een strategische hoogwaardig ontwikkeling wordt gepland, als motor voor de reconversie van de oude industriezone Machelen.
Bij de opmaak van het bovenlokaal fietsnetwerk door de Provincie Vlaams-Brabant wordt de Kerklaan als het aangewezen tracé voor de fietssnelweg aangeduid. De noodzakelijke ruimte voor het aanleggen van kwalitatieve fietsinfrastructuur is mogelijk dankzij het invoeren van eenrichtingsverkeer (richting Vilvoorde), waardoor meer ruimte vrijkomt voor fietspaden. Deze fietssnelweg, die door Machelen-centrum loopt, zal aansluiten op de fietssnelweg langsheen de spoorlijn.
Door de Afdeling Wegen en Verkeer werd een nieuw profiel voor de Woluwelaan ontwikkeld, met ruimte voor een vrije busbaan voor de Ringtrambus. Op die manier wordt de reconversiezone versterkt met hoogwaardig openbaar vervoer. Bij de plannen voor de heraanleg van de Woluwelaan (momenteel in uitvoering) is rekening gehouden met de gewijzigde verkeersafwikkeling door de bedrijvenzone van Machelen. De Vilvoordelaan en Steenweg Buda zullen als bovenlokale verbindingen worden uitgebouwd en de Kerklaan krijgt een lokale ontsluitingsfunctie met eenrichtingsverkeer met extra ruimte voor voetgangers en fietsers.
Aansluitend hiermee werd voor de Kerklaan een nieuw ontwerp opgemaakt om een kwalitatieve voetgangers en fiets-as te voorzien met eenrichtingsverkeer. De werken zullen uitgevoerd worden tussen april en december 2021. Het nieuw uitgerust ontwerp wordt voorzien van de nodige signalisatie.
Het decreet lokaal bestuur, artikelen 40 en 41.
De wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1986.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg.
De Kerklaan is een centrumhoofdstraat (lokale weg type II) en dus bedoeld voor lokaal verkeer en verkeer (voornamelijk fietsers en voetgangers) naar het toekomstige station aan de Kerklaan.
Om de verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers te optimaliseren werd de ruimte herverdeeld waarbij deze doelgroepen voldoende ruimte kregen aan beide zijden van de straat. De wijziging naar éénrichting met beperking voor zwaar verkeer met voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers versterkt dit doel.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met wijziging in het verkeersreglement waarbij de Kerklaan tussen Woluwelaan en kruispunt Rittwegerlaan/Nijverheidsstraat éénrichtingsverkeer wordt richting Vilvoorde met een verbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton met uitzondering van lokaal bestemmingsverkeer.
Aan beide zijden van de baan wordt een fiets- en voetpad voorzien. De fietsvoorzieningen voldoen aan de ontwerpeisen van een fietssnelweg.
Artikel 2: het ontwerp- en signalisatieplan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: dit besluit, dat betrekking heeft op een openbare weg die onder het beheer van de gemeente valt, wordt overgemaakt aan de politiezone VIMA, de politierechtbank, de afdeling beleid van het departement mobiliteit en openbare werken en de verantwoordelijke voor de werken aan de Woluwelaan.