De voorzitter opent de zitting op 28/06/2023 om 20:02.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 mei 2023 wordt goedgekeurd.
Ter afsluiting van het boekjaar, lopende van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, wordt de jaarrekening 2022 voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn, wat betreft entiteit OCMW.
Zowel de jaarrekening als de documentatie bij de jaarrekening 2022 zijn toegevoegd in bijlage aan het agendapunt.
Ook de financiële rapportage over 2022 door de financieel directeur is toegevoegd in bijlage aan het agendapunt.
Het MAT bracht advies uit op 25 mei 2023.
Geen
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de jaarrekening 2022 goed, in bijlage van deze beslissing liggende, voor de entiteit OCMW.
Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de financiële rapportage 2022, in bijlage van deze beslissing liggende, over de thesaurietoestand, de debiteuren, de budgetuitvoering en de visums.
Het klachtenregister 2022 bevat de klachten die volgens het klachtenreglement in het afgelopen jaar werden geregistreerd en afgehandeld.
Raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het aantal klachten en gevolg dat er, indien nodig, aan gegeven is.
Omwille van de privacy, werden de persoonsgegevens weggelaten uit het rapport.
Het managementteam heeft kennis genomen van dit rapport op 8 juni 2023.
In het kader van organisatiebeheersing zal in de toekomst nog meer ingezet worden op het verbeteren van onze interne processen, dit kan klachten vermijden.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het klachtenrapport 2022 in bijlage van deze beslissing liggende.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat er een organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld dat bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het OCMW wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Gezien de integratie gemeente-ocmw sedert 1 augustus 2018, wordt dit rapport organisatiebeheersingssysteem opgemaakt en beschouwd voor het geïntegreerde lokaal bestuur.
De rapportering is voorgelegd en besproken op het managementteam van 8 juni 2023.
In volgende jaren zal een verdere verdieping van deze rapportering worden aangepakt.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2022 zoals in bijlage liggende.
Al sinds de jaren ‘90 verdeelt de sociale dienst gratis producten aan de doelgroep.
Deze producten zijn aangeboden door FEAD (= Fund for European Aid to the most Deprived).
Door de toenemende vraag is vanaf oktober 2014 ons aanbod naar de kwetsbare doelgroep ook uitgebreid met het aanbieden van zowel groenten die worden afgehaald op de veiling van Sint-Katelijne-Waver als producten van de voedselbank.
Dit betekende dan ook een verhoging van de werklast en daarom werden vrijwilligers ingeschakeld om deze taken op zich te nemen.
De voedselbedeling vindt plaats 2 keer per maand. Hiervoor worden telkens 3 vrijwilligers en 1 administratieve kracht ingeschakeld.
Door de aanhoudende en steeds groeiende problematieken in onze gemeente groeit de aanvraag naar voedselhulp jaar na jaar. Het aantal rechthebbenden groeide van 452 naar 533 op 5 jaar tijd. Een stijging van maar liefst 18%.
Om wachtrijen te voorkomen wordt nu gewerkt met tijdsloten.
De werklast voor de administratie en de vrijwilligers wordt hoog en fysiek ook zwaar.
Bijkomend worden vanuit de POD MI ook regelmatig inspecties gedaan waar de nodige bewijsstukken moeten kunnen voorgelegd worden i.v.m. stockbeheer en toekenning van de goederen.
Om die reden wordt voorgesteld het organiseren van voedselbedeling te optimaliseren op langere termijn.
Sinds 2005 werd door het CAW-Vilvoorde, de sociale kruidenier Idem Dito opgericht.
De winkel heeft als missie
Met deze overeenkomst willen beide partijen concrete afspraken maken over:
Deze overeenkomst kadert binnen de respectievelijke kerntaken van beide partijen. Het finaal doel van de op te starten samenwerking is pro actief te handelen om zo aan alle inwoners van Machelen Diegem met nood hieraan, een integrale hulp- en dienstverlening te kunnen aanbieden.
De overeenkomst wordt gesloten voor een periode vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
De inschatting van de kosten bedraagt maximaal +/- 13.000 euro per jaar.
Voorstel: voor dit jaar nog nieuwe overeenkomst met Idem Dito, herevalueren en dan een correctere budgetinschatting maken naar 2024-2025 toe.
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met Idem Dito voor het werkingsjaar 2023 vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023, zoals in bijlage van deze beslissing liggende.
Artikel 2: de voorzitter van het vast bureau en de algemeen directeur worden gemachtigd de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen.
De subsidiereglementen zijn geïnventariseerd en kritisch herbekeken.
Er is nagegaan
Algemene vaststellingen:
Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen, met weinig evaluatie.
Het regelgevend kader is niet altijd volledig, is verouderd/niet aangepast aan de huidige noden in en van de samenleving.
De criteria voor toekenning zijn verschillend; waar dit niet functioneel is, verkiezen we eenvoud voor aanvrager en aanvragende.
De huidige procedures kunnen administratief optimaler lopen.
Er zijn ook materiële tegemoetkomingen die zonder formeel vastgelegd kader worden toegekend.
De sociale dienst kent een pakket huisvuilzakken toe aan cliënten met een werkelijk inkomen onder de Europese armoededrempel. Het recht op deze hulpverlening wordt door de maatschappelijk werkers toegekend na inkomensonderzoek. Er wordt per 4 maanden en naargelang de gezinssamenstelling een pakket meegegeven. Dit kadert binnen een preventief afvalbeleid:
Het pakket is een stimulans en niet bedoeld om te volstaan voor al het gecreëerde afval van het gezin. Het bevat een aantal restafvalzakken en PMD naargelang de gezinssamenstelling. We maken onderscheid tussen een alleenstaande, samenwonenden en samenwonenden met kinderen ten laste.
Nieuw voorstel over samenstelling van het pakket - verhouding zakken PMD en restafval - in lijn met de nieuwe sorteerregels (dit betekent minder restafvalzakken en meer PMD zakken).
Zo kunnen we ook het gebruik van de PMD zak optimaliseren waarbij rekening is gehouden met de gemiddelde daling in kg restafval van 25% die Incovo heeft vastgesteld.
Pakketsamenstelling nieuw voorstel:
Gezinssamenstelling |
Restzak |
Soort |
Kost |
Pmdzakken |
Kost |
Pakketkost |
Kost op jaarbasis per gezin |
Alleenstaande |
4 |
Klein |
€ 3,6 |
5 |
€ 0,75 |
€ 4,35 |
€ 13,05 |
2 personen |
5 |
Klein |
€ 4,5 |
5 |
€ 0,75 |
€ 5,25 |
€ 15,75 |
Gezin met meer dan 2 personen |
4 |
Groot |
€ 7,2 |
10 |
€ 1,50 |
€ 8,70 |
€ 26,10 |
Het pakket kan 3 keer per jaar afgehaald worden.
Kostenoverzicht gebruikers 2022 en geëxtrapoleerd voor 2023-2025
Voorzien budget op OC6492000-090000-1-3, totaal budget op sleutel 8.000 euro.
Zo'n 18 alleenstaanden maken gebruik van het pakket, 26 samenwonenden en 79 samenwonenden met gezinslast.
Berekening van de kosten op huidige afname en aan huidige samenstelling: 3.084,75 euro
Berekening van de kosten op huidige afname en aan voorstel nieuwe samenstelling: 2.706,30 euro.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement hulpverlening huisvuilzakken goed:
"Reglement hulpverlening huisvuilzakken
Artikel 1: Doelstelling
Met dit reglement wil het lokaal bestuur Machelen een financiële ondersteuning bieden aan inwoners van Machelen Diegem met beperkte inkomsten.
Door het uitreiken van huisvuilzakken wordt er financiële ruimte gegeven om andere uitgaven te doen die nodig zijn om menswaardig te leven en wordt mee geholpen om sluikstorten te vermijden.
Artikel 2: Rechthebbenden
§1. Om in aanmerking te komen voor gratis huisvuilzakken moet de aanvrager
§2. De armoededrempel wordt bepaald op basis van de instructies van het FOD Economie en de POD Maatschappelijke Integratie betreffende het FEAD. De armoededrempel wordt jaarlijks berekend en aangepast.
Artikel 3: De berekening van het werkelijk inkomen
§1. Voor de bepaling of het werkelijke inkomen beneden de armoededrempel valt, wordt een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de maatschappelijk werker van de sociale dienst van het OCMW.
In het financieel onderzoek wordt rekening gehouden met alle inkomsten inclusief kinderbijslag. Voor de aanrekening van onroerende en roerende goederen gelden de wettelijke regels betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
§2. Volgende lasten mogen worden in aanmerking genomen indien de inkomsten boven de grens van de armoededrempel liggen:
§3. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat onder de armoededrempel ligt, waarbij rekening wordt gehouden met inkomsten, schulden en huurlasten, beperkt het financieel onderzoek zich tot het verzamelen van de bewijsstukken.
De aanvrager heeft dan automatisch recht op gratis huisvuilzakken.
§4. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat boven de armoededrempel ligt, rekening gehouden met schulden en huurlasten, wordt een inventaris gemaakt van alle inkomsten, vaste kosten en schulden.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst beslist, na advies van de maatschappelijk werker, over het al dan niet toekennen van gratis huisvuilzakken.
§5. Ten minste jaarlijks wordt door de maatschappelijk werker onderzocht of de rechthebbenden hun recht op gratis huisvuilzakken behouden.
Artikel 4: Procedure
§1. Personen, die in aanmerking komen voor gratis huisvuilzakken en die gekend zijn bij de sociale dienst, worden door hun maatschappelijk werker ingelicht.
Andere personen kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst in het Sociaal Huis, Koningin Fabiolalaan 60 te 1830 Machelen.
De rechthebbende ontvangen een (jaar)pasje met naam en nummer.
§2. Het aantal gratis huisvuilzakken wordt bedeeld per 4 maanden.
Het afhalen kan gebeuren op een moment naar keuze binnen de openingsuren van het sociaal huis.
Enkel de huisvuilzakken voor de desbetreffende periode kunnen worden afgehaald, niet voor vorige periodes of volgende periodes.
Er zijn geen kosten verbonden aan het afhalen van gratis huisvuilzakken.
§3. Wanneer niet meer voldaan is aan de voorwaarden zoals bepaald in artikel 2 stopt het recht op gratis huisvuilzakken automatisch.
§4. In de volgende gevallen kan het bijzonder comité voor de sociale dienst beslissen het recht op gratis huisvuilzakken te ontnemen:
Artikel 5: Bepaling van het aantal gratis huisvuilzakken
Het aantal gratis huisvuilzakken is afhankelijk van de samenstelling van het gezin.
Gezin |
Restafval |
PMD |
Alleenstaande |
4 kleine zakken |
5 zakken |
2 personen |
5 kleine zakken |
5 zakken |
Gezin met meer dan 2 personen |
4 grote zakken |
10 zakken |
Artikel 6: alle vorige reglementen inzake hulpverlening huisvuilzakken, worden opgeheven met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 7: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 8: dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023."
De subsidiereglementen zijn geïnventariseerd en kritisch herbekeken.
Er is nagegaan
Algemene vaststellingen:
Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen, met weinig evaluatie.
Het regelgevend kader is niet altijd volledig, is verouderd/niet aangepast aan de huidige samenleving.
De criteria voor toekenning zijn verschillend; waar dit niet functioneel is, verkiezen we eenvoud voor aanvrager en aanvragende.
De huidige procedures kunnen administratief optimaler lopen.
Er zijn ook materiële tegemoetkoming die zonder formeel vastgelegd kader worden toegekend.
Hulp om te voorzien in de basisbehoefte van flesvoeding en hygiëne voor zuigelingen is noodzakelijk voor een menswaardig bestaan van kind en financieel gedepriveerd gezin.
Op 1 januari 2023 staan er 19 kinderen op de lijst als rechthebbende. In de wetenschap dat:
één luier 0,20 euro kost (binnen huidig raamcontract Solucius 0,18 euro);
het maximaal luierverbruik 50 luiers x 12 maanden is;
begroten we maximaal jaarlijks op 2.500 euro tot 2025.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement hulpverlening pampers goed.
"Reglement hulpverlening pampers
Artikel 1: Doelstelling
Met dit reglement wil het lokaal bestuur Machelen een financiële ondersteuning bieden aan inwoners van Machelen Diegem met beperkte inkomsten. Op die manier wordt vermeden dat de aankoop van pampers een te grote hap uit het beperkte budget neemt.
Artikel 2: Rechthebbenden
§1. Om in aanmerking te komen voor pampers moet de aanvrager:
§2. De armoededrempel wordt bepaald op basis van de instructies van het FOD Economie en de POD Maatschappelijke Integratie betreffende het FEAD. De armoededrempel wordt jaarlijks berekend en aangepast.
Artikel 3: De berekening van het werkelijk inkomen
§1. Voor de bepaling of het werkelijke inkomen beneden de armoededrempel valt, wordt een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de maatschappelijk werker van de sociale dienst van het OCMW.
In het financieel onderzoek wordt rekening gehouden met alle inkomsten inclusief kinderbijslag. Voor de aanrekening van onroerende en roerende goederen gelden de wettelijke regels betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
§2. Volgende lasten mogen worden in aanmerking genomen indien de inkomsten boven de grens van de armoededrempel liggen:
§3. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat onder de armoededrempel ligt, waarbij rekening wordt gehouden met inkomsten, schulden en huurlasten, beperkt het financieel onderzoek zich tot het verzamelen van de bewijsstukken.
De aanvrager heeft dan automatisch recht op pampers.
§4. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat boven de armoededrempel ligt, rekening gehouden met schulden en huurlasten, wordt een inventaris gemaakt van alle inkomsten, vaste kosten en schulden.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst beslist, na advies van de maatschappelijk werker, over het al dan niet toekennen van pampers.
§5. Ten minste jaarlijks wordt door de maatschappelijk werker onderzocht of de rechthebbenden hun recht op pampers behouden.
Artikel 4: Procedure
§1. Personen, die in aanmerking komen voor pampers en die gekend zijn bij de sociale dienst, worden door hun maatschappelijk werker ingelicht.
Andere personen kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst in het Sociaal Huis, Koningin Fabiolalaan 60 te 1830 Machelen.
De rechthebbende ontvangen een (jaar)pasje met naam en nummer.
§2. Het aantal pampers wordt bedeeld per maand.
Het afhalen kan gebeuren op een moment naar keuze binnen de openingsuren van het sociaal huis. Enkel de pampers voor de lopende maand en de vorige maand kunnen worden afgehaald, niet voor vorige of volgende periodes.
§3. Per zakje van 25 pampers betaald de rechthebbende een vergoeding van 1 euro.
§4. Wanneer niet meer voldaan is aan de voorwaarden van artikel 2 stopt het recht op pampers automatisch.
§5. In de volgende gevallen kan het bijzonder comité voor de sociale dienst beslissen het recht op pampers te ontnemen:
Artikel 5: Bepaling van de hoeveelheid
Het aantal pampers per kind tot de leeftijd van 3 jaar wordt bepaald op 2 zakjes per maand.
Artikel 6: alle vorige reglementen inzake hulpverlening pampers, worden opgeheven met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 7: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 8: dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023."
De subsidiereglementen zijn geïnventariseerd en kritisch herbekeken.
Er is nagegaan
Algemene vaststellingen:
Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen, met weinig evaluatie.
Het regelgevend kader is niet altijd volledig, is verouderd/niet aangepast aan de huidige samenleving.
De criteria voor toekenning zijn verschillend; waar dit niet functioneel is, verkiezen we eenvoud voor aanvrager en aanvragende.
De huidige procedures kunnen administratief optimaler lopen.
Er zijn ook materiële tegemoetkomingen die zonder formeel vastgelegd kader worden toegekend.
Hulp om te voorzien in basisbehoefte van flesvoeding en hygiëne voor zuigelingen is noodzakelijk voor een menswaardig bestaan van kind en financieel gedepriveerd gezin.
Babykaart op budgetsleutel OC 6492000 090000 3 1, totaalbudget op sleutel 8.000 euro.
Gebaseerd op huidig geboekte facturen van 2022 was de kost 2626.75 euro. In 2022 waren er 4 gebruikers. Door de leeftijdsgrens van 3 jaar, schommelt dit cijfer. In 2023 zijn er inmiddels 4 gebruikers bijgekomen.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement hulpverlening flesvoeding goed.
"Reglement hulpverlening flesvoeding
Artikel 1: Doelstelling
Met dit reglement wil het lokaal bestuur Machelen een financiële ondersteuning bieden aan inwoners van Machelen Diegem met beperkte inkomsten.
Met het aanbieden van flesvoeding wordt een gepaste voeding voor baby’s gegarandeerd.
Artikel 2: Rechthebbenden
§1. Om in aanmerking te komen voor gratis flesvoeding moet de aanvrager:
§2. De armoededrempel wordt bepaald op basis van de instructies van het FOD Economie en de POD Maatschappelijke Integratie betreffende het FEAD.
De armoededrempel wordt jaarlijks berekend en aangepast.
Artikel 3: De berekening van het werkelijk inkomen
§1. Voor de bepaling of het werkelijke inkomen beneden de armoededrempel valt, wordt een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de maatschappelijk werker van de sociale dienst van het OCMW.
In het financieel onderzoek wordt rekening gehouden met alle inkomsten inclusief kinderbijslag. Voor de aanrekening van onroerende en roerende goederen gelden de wettelijke regels betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
§2. Volgende lasten mogen worden in aanmerking genomen indien de inkomsten boven de grens van de armoededrempel liggen:
§3. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat onder de armoededrempel ligt, waarbij rekening wordt gehouden met inkomsten, schulden en huurlasten, beperkt het financieel onderzoek zich tot het verzamelen van de bewijsstukken.
De aanvrager heeft dan automatisch recht op gratis flesvoeding.
§4. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat boven de armoededrempel ligt, rekening gehouden met schulden en huurlasten, wordt een inventaris gemaakt van alle inkomsten, vaste kosten en schulden.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst beslist, na advies van de maatschappelijk werker, over het al dan niet toekennen van gratis flesvoeding.
Artikel 4: Procedure
§1. Personen, die in aanmerking komen voor gratis flesvoeding en die gekend zijn bij de sociale dienst, worden door hun maatschappelijk werker ingelicht.
Andere personen kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst in het Sociaal Huis, Koningin Fabiolalaan 60 te 1830 Machelen.
§2. De gratis flesvoeding wordt bedeeld via de apotheken gevestigd in Machelen Diegem.
De rechthebbende kiest bij aanvang bij welke van deze apotheken hij/zij de flesvoeding wenst af te halen.
§3. De rechthebbende ontvangen een babykaart met naam, nummer en de gekozen apotheek.
§4. De bedeling gebeurt maandelijks. Enkel de flesvoeding voor de desbetreffende periode kan worden afgehaald, niet voor vorige of volgende periodes.
§5. Er zijn geen kosten verbonden aan het afhalen van de flesvoeding.
§6. Voor flesvoeding op medisch voorschrift waarvoor een tussenkomst door de mutualiteit wordt voorzien, beperkt de terugbetaling door het OCMW zich tot het gedeelte dat de tussenkomst overstijgt.
§7. Wanneer niet meer voldaan is aan de voorwaarden van artikel 2 stopt het recht op gratis flesvoeding automatisch.
§8. In de volgende gevallen kan het bijzonder comité sociale dienst beslissen het recht op gratis flesvoeding te ontnemen:
Artikel 5: Bepaling van de hoeveelheid flesvoeding
0 – 4 maanden |
4 potten per maand |
4 – 12 maanden |
2 potten per maand |
Artikel 6: alle vorige reglementen inzake hulpverlening flesvoeding, worden opgeheven met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 7: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 8: dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023."
De subsidiereglementen zijn geïnventariseerd en kritisch herbekeken.
Er is nagegaan
Algemene vaststellingen:
Sommige subsidiereglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen, met weinig evaluaties.
Het regelgevend kader is niet altijd volledig, is verouderd/niet aangepast aan de huidige samenleving.
De criteria voor toekenning zijn verschillend; waar dit niet functioneel is, verkiezen we eenvoud voor aanvrager en aanvragende.
De huidige procedures kunnen administratief optimaler lopen.
Er zijn ook materiële tegemoetkomingen die zonder formeel vastgelegd kader worden toegekend.
Met de Kringwinkel ViTeS (voormalig Televil), van het maatwerkbedrijf ViTeS, is er een aankoopbonsysteem.
De sociale dienst kan bonnen uitdelen die pas bij verzilvering door de cliënt een kost met zich meebrengt.
De procedure tot nu toe was dat maatschappelijk werkers bonnen (5 euro, maximaal 5 bonnen) konden geven wanneer uit een gesprek met de cliënt een bepaalde nood/behoefte bleek: een nieuw kledingstuk, klein elektrisch materiaal, speelgoed voor kinderen … .
Om een duidelijke lijn te krijgen in wie dat recht nu heeft, consistent gebruik onder de maatschappelijk werkers, en het gebruik van de Kringwinkel ten volle te promoten is er een reglement uitgewerkt.
Standaard wordt gesteld dat het werkelijk inkomen onder de Europese armoedegrens moet liggen en men in Machelen woont en verblijft.
Cliënten krijgen met voorliggend reglement een tegoed van 5 bonnen voor een totale waarde van 30 euro.
25 euro komt uit onze begroting, ViTeS legt daar 5 euro bovenop.
Er is ook een periode van gebruik vastgelegd voor verdere uniformiteit, nl.: vanaf 1 december tot 30 juni. Zo vallen de meeste feestdagen binnen het bereik.
Om de administratie te vergemakkelijken dient men de bon af te halen tussen 1 en 20 december.
Op budgetsleutel OC 6492000 090000 3 1 – 8.000 euro
Er zijn 200 cliënten in de lijst voor 2023 (lijst van mensen die naar voedselactie gaan en dus onder de Europese armoededrempel zitten). Wanneer het lokaal bestuur aan elk 25 euro aan bonnen toekent, komt dit jaarlijks op 5.000 euro.
Geraamd wordt dat zo'n 75% gebruik zal maken van de bonnen wat dan zou neerkomen op 3.750 euro.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement aankoopbonnen Kringwinkel - ViTeS goed.
"Reglement aankoopbonnen Kringwinkel - ViTeS
Artikel 1: Doelstelling
Met dit reglement wil het lokaal bestuur Machelen een financiële ondersteuning bieden aan inwoners van Machelen Diegem met beperkte inkomsten.
Door het uitreiken van aankoopbonnen voor de Kringwinkel ViTeS wordt het mogelijk gemaakt om extra aankopen te doen (kleding, speelgoed, …) waarvoor binnen een beperkt budget geen financiële ruimte is.
Het beoogt hierbij de dienstverlening van het sociaal huis te leren kennen evenals het aanbod van de Kringwinkel.
Artikel 2: Rechthebbenden
§1. Om in aanmerking te komen voor aankoopbonnen moet de aanvrager:
§2. De armoededrempel wordt bepaald op basis van de instructies van het FOD Economie en de POD Maatschappelijke Integratie betreffende het FEAD.
De armoededrempel wordt jaarlijks berekend en aangepast.
Artikel 3: De berekening van het werkelijk inkomen
§1. Voor de bepaling of het werkelijke inkomen beneden de armoededrempel valt, wordt een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de maatschappelijk werker van de sociale dienst van het OCMW.
In het financieel onderzoek wordt rekening gehouden met alle inkomsten inclusief kinderbijslag. Voor de aanrekening van onroerende en roerende goederen gelden de wettelijke regels betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
§2. Volgende lasten mogen worden in aanmerking genomen indien de inkomsten boven de grens van de armoededrempel liggen:
§3. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat onder de armoededrempel ligt, waarbij rekening wordt gehouden met inkomsten, schulden en huurlasten, beperkt het financieel onderzoek zich tot het verzamelen van de bewijsstukken.
De aanvrager heeft dan automatisch recht op aankoopbonnen.
§4. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat boven de armoededrempel ligt, rekening gehouden met schulden en huurlasten, wordt een inventaris gemaakt van alle inkomsten, vaste kosten en schulden.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst beslist, na advies van de maatschappelijk werker, over het al dan niet toekennen van een aankoopbonnen.
§5. Ten minste jaarlijks wordt door de maatschappelijk werker onderzocht of de rechthebbenden hun recht op aankoopbonnen behouden.
Artikel 4: Procedure
§1. Personen, die in aanmerking komen voor aankoopbonnen en die gekend zijn bij de sociale dienst, worden door hun maatschappelijk werker ingelicht.
Andere personen kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst in het Sociaal Huis, Koningin Fabiolalaan 60 te 1830 Machelen.
§2. De uitreiking gebeurt 1 x per jaar in de periode van 1 tot 20 december van het voorafgaande jaar.
§3. Binnen de periode van uitreiking kan het afhalen van de aankoopbonnen gebeuren op een moment naar keuze binnen de openingsuren van het sociaal huis.
§4. De vervaldatum voor de aankoopbonnen is 30 juni van het daaropvolgende jaar.
§5. In de volgende gevallen kan het bijzonder comité sociale dienst beslissen het recht op aankoopbonnen te ontnemen:
Artikel 6: alle vorige reglementen inzake aankoopbonnen kringwinkel worden opgeheven met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 7: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 8: dit reglement treedt in werking vanaf 1 juli 2023."
De reglementen zijn geïnventariseerd en kritisch herbekeken.
Er is nagegaan
Algemene vaststellingen:
Sommige reglementen gaan al jaren mee, zijn organisch gegroeid zonder samenhang met andere subsidies, actieplannen of beleidsdoelstellingen, er gebeuren weinig evaluaties.
Het regelgevend kader is niet altijd volledig, is verouderd/niet aangepast aan de huidige samenleving.
De criteria voor toekenning zijn verschillend; waar dit niet functioneel is, verkiezen we eenvoud voor aanvrager en aanvragende.
De huidige procedures kunnen administratief optimaler lopen.
Er zijn ook materiële tegemoetkomingen die zonder formeel vastgelegd kader worden toegekend.
De sociale dienst voorziet tijdelijk onderdak voor inwoners van Machelen Diegem die zich in een noodsituatie bevinden. Voorbeelden van een noodsituatie:
Dit is een opdracht zoals vervat in art. 1 van de Organieke wet van 8 juli 1976. Bedoelde dienstverlening bestaat uit:
De tijdelijke bewoner dient een vergoeding te betalen en een waarborg.
Het reglement wordt aangepast vanuit volgende oogpunten:
Geen mogelijkheid om zich te domiciliëren in de doorgangswoning:
Een referentieadres voorzien voor een noodwoning is volgens het burgerlijk recht niet mogelijk. De persoon in de noodwoning is immers niet langer dakloos. In de strijd tegen sociale fraude vraagt binnenlandse zaken aan lokale besturen (bij audit) om in te schrijven op het adres van de doorgangswoning/noodwoning en dus voor deze bewoning geen referentie-adres op het OCMW te voorzien.
Het OCMW liet inschrijving in de doorgangswoning niet toe om te vermijden dat gerechtsdeurwaarders beslag zouden komen leggen op inboedel van het OCMW. Uit rondvraag bij andere OCMW’s blijkt dat hierop kan geanticipeerd worden door in de woning een inventaris van de inboedel te hangen.
Op sociaal vlak biedt inschrijving in de doorgangswoning het voordeel dat er mogelijkheid is om voor energie een sociaal tarief te genieten en dat is een financieel voordeel.
De sociale wetgeving beschouwt verblijf in een doorgangswoning wél nog als “dakloos” ook als men er ingeschreven is, zodat het bij verhuis het recht opent op een installatiepremie en huursubsidie.
Puntensysteem bij toewijzing:
De toewijzing wordt geobjectiveerd indien er meerdere kandidaten zijn. Er wordt gestart met een formulier zoektocht huisvesting. Dit formulier is een hulpmiddel om aan te tonen dat er effectief gezocht wordt naar een duurzame woonoplossing.
Het blijft voor het OCMW een verplichting om hierbij te begeleiden.
Kosten verzekering en onderhoud noodwoningen
Ontvangsten: dagvergoedingen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement doorgangswoningen goed, inbegrepen de bijlagen van bedoeld reglement.
"Reglement doorgangswoningen
Hoofdstuk 1: Algemeenheden
Artikel 1:
§1. Het OCMW van Machelen kan, overeenkomstig zijn opdracht vervat in artikel 1 van de Organieke wet van 8 juli 1976 tijdelijk onderdak verschaffen bij wijze van dienstverlening in natura.
§2. De huurwetgeving is niet van toepassing op deze ter beschikking stelling van een woning van het OCMW.
§3. De bewoner(s) mag/mogen zich domiciliëren in de ter beschikking gestelde woning.
Artikel 2:
§1. Bedoelde dienstverlening bestaat uit:
§2. De woning en de inboedel waarvan het OCMW eigenaar is, is door het OCMW verzekerd tegen brand met een clausule “afstand van verhaal”.
Artikel 3:
§1. Bedoelde dienstverlening wordt aangeboden aan mensen uit Machelen Diegem die zich op gebied van huisvesting in een noodsituatie bevinden.
Voorbeelden van noodsituatie:
Er wordt een tijdelijke periode van woonzekerheid geboden in afwachting van het vinden van een duurzame oplossing voor de huisvestingssituatie.
§2. Het OCMW Machelen bestemt voor deze dienstverlening volgende woongelegenheden:
§3. Eén appartement wordt exclusief voorbehouden voor het huisvesten van mensen die niet over een woning beschikken omwille van een ramp zoals brand, ontploffing of overstroming.
§4. De gemeenschappelijke delen worden gepoetst door tussenkomst van het OCMW Machelen.
Hoofdstuk 2: Toewijzing van de woongelegenheid
Artikel 4: hoger vermelde dienstverlening wordt op voorstel van de maatschappelijk werker toegekend bij individuele en gemotiveerde beslissing van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 5: bij meerdere gelijktijdige aanmeldingen of bij consultatie van de wachtlijst bij het vrijkomen van een woning zal de toewijzing gebeuren volgens een puntensysteem opgenomen in bijlage 1 van dit reglement “Puntensysteem bij toewijzing van een doorgangswoning”.
Hoofdstuk 3: Duur van het verblijf
Artikel 6: de dienstverlening wordt toegekend voor de hoogstnoodzakelijke tijd en in ieder geval voor een maximale termijn van 6 maanden.
Verlenging kan in uitzonderlijke omstandigheden worden toegekend voor maximaal 6 maanden.
Tot deze verlenging wordt steeds beslist door het bijzonder comité voor de sociale dienst, op basis van een gemotiveerd voorstel van de maatschappelijk werker.
Hoofdstuk 4: Bijdrage van de bewoner
Artikel 7: de bijdrage van de bewoner bestaat uit een dagvergoeding en een waarborg.
Het bedrag van de dagvergoeding en de waarborg worden vastgelegd op het eerstvolgende bijzonder comité voor de sociale dienst, na toekenning van de doorgangswoning.
Artikel 8:
§1. Het bedrag van de dagvergoeding wordt maandelijks bepaald op basis van volgende formule:
§2. De dagvergoeding op maandbasis, is beperkt tot de marktwaarde van een vergelijkbare woning binnen de gemeente, die werd vastgesteld op 625,00 euro door het Vast Bureau op 26 juni 2018. De marktwaarde zal jaarlijks worden aangepast aan de gezondheidsindex van de maand mei (basisindex 05.2018 = 105,42 basis 2013).
§3. Bij niet afleveren van de inkomensgegevens zoals bedoeld wordt in artikel 8§1, binnen de gevraagde termijn zal een vergoeding aangerekend worden op basis van de marktwaarde (cfr artikel 8§2).
§4. Indien en zolang de vergoeding ten laste genomen wordt door de (brand)verzekering is de dagvergoeding gelijk aan de marktwaarde (cfr. art.8 §2).
Artikel 9: de dagvergoeding wordt maandelijks gefactureerd aan de bewoner.
Artikel 10:
§1. De nutsvoorzieningen (gas-water-elektriciteit) zijn ten laste van de bewoner op basis van zijn verbruik zoals blijkt uit de meterstanden opgenomen bij de aanvang en bij de beëindiging van de terbeschikkingstelling van de doorgangswoning.
§2. In afwijking hiervan kan bij vermoeden van zeer tijdelijke bewoning een forfait voor de nutsvoorzieningen worden aangerekend. Het forfait wordt bepaald bij de ter beschikking stelling.
Artikel 11: de bewoner dient zelf te zorgen, indien gewenst, voor een eigen abonnement van internet en televisie.
Artikel 12: het bedrag van de waarborg is gelijk aan de dagvergoeding vastgesteld bij aanvang van de ter beschikking stelling vermenigvuldigd met 60.
De waarborg wordt apart gefactureerd.
Hoofdstuk 5: Regels en afspraken
Artikel 13:
§1. De regels die de bewoner moet naleven, zijn vermeld in bijlage 2 “Regels terbeschikkingstelling doorgangswoning” van dit reglement.
§2. Bij de aanvang van de bewoning wordt gebruik gemaakt van bijlage 3 “Plaats- en boedelbeschrijving” van dit reglement, naargelang de desbetreffende woongelegenheid zoals vermeld in artikel 3§2.
Artikel 14:
§1. De bewoner verbindt er zich toe intensief te zoeken naar een duurzame woonoplossing.
Hij vult de gegevens van zijn zoektocht in op het formulier in bijlage 4 “Zoektocht huisvesting” van dit reglement.
§2. De bewoner maakt afspraken met de maatschappelijk werker die worden vermeld in bijlage 5 “Geïndividualiseerd project van terbeschikkingstelling van een doorgangswoning” van dit reglement.
Hoofdstuk 6: Beëindiging van de terbeschikkingstelling
Artikel 15: bij het verlaten van de woning dient de bewoner contact op te nemen met de verantwoordelijke maatschappelijk werker voor de overhandiging van de sleutels, het nazicht van de inboedel en het opnemen van de meterstanden van de verschillende nutsvoorzieningen.
Artikel 16: het niet naleven van de regels en afspraken geeft aanleiding tot volgende procedure:
Artikel 17: de waarborg wordt terugbetaald na aftrek van:
Artikel 18: de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 juni 2015 over reglement nood- en doorgangswoningen wordt opgeheven met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 19: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 20: dit reglement treedt in werking op 1 juli 2023."
Al sinds de jaren ‘90 verdeelt de sociale dienst gratis producten aan de doelgroep.
Deze producten worden ons aangeboden door FEAD (= Fund for European Aid to the most Deprived).
Door de toenemende vraag hebben we vanaf oktober 2014 ons aanbod naar de kwetsbare doelgroep ook uitgebreid met het aanbieden van zowel groenten die worden afgehaald op de veiling van Sint-Katelijne-Waver als producten van de voedselbank.
Dit betekende een verhoging van de werklast en daarom werden ook vrijwilligers ingeschakeld om deze taken op zich te nemen.
De voedselbedeling vindt plaats 2 keer per maand. Hiervoor worden telkens 3 vrijwilligers en 1 administratieve kracht ingeschakeld.
Door de aanhoudende en steeds groeiende problematieken in ons land groeit de aanvraag naar voedselhulp jaar na jaar. Het aantal rechthebbenden groeide van 452 naar 533 op 5 jaar tijd. Een stijging van maar liefst 18%.
Om wachtrijen te voorkomen wordt nu gewerkt met tijdsloten.
De werklast voor het personeel en de vrijwilligers wordt fysiek en mentaal te zwaar.
Vanuit de POD Maatschappelijke Integratie worden regelmatig inspecties gedaan waarbij de nodige bewijsstukken moeten kunnen voorgelegd worden i.v.m. stockbeheer en toekenning van de goederen.
Er wordt voorgesteld om de organisatie van een voedselbedeling te optimaliseren
Een analyse is gemaakt van de huidige werking en het voorgestelde alternatief:
1) Huidige werking: eigen voedselbedeling met FEAD + voedselbank/veiling producten
Perspectief cliënt
Perspectief lokaal bestuur
2) Alternatief: Uitbreiding samenwerking met sociale kruidenier Idem Dito (CAW Vilvoorde)
Op dit moment hebben wij reeds een overeenkomst met de sociale kruidenier.
Inwoners uit Machelen Diegem die zich bij hen aanmelden, krijgen op basis van hun inkomen een winkelbudget.
De cliënten betalen zelf hun goederen in de winkel met een maximum te besteden wekelijks bedrag van 11 euro (1 en 2 gezinsleden), 22 euro (3 en 4 gezinsleden) en 38 euro (gezin van 5 en meer).
De gemeente Machelen betaalt aan het CAW een vaste bijdrage van 7 euro per winkelbeurt per gezinslid/inwoner uit Machelen.
Tot nu toe stimuleerden we dit niet pro-actief omdat wij zelf onze eigen voedselbedeling organiseren.
Voorstel is om dit pro-actief te stimuleren en de voedselbedeling te organiseren via Idem Dito.
Perspectief cliënt
Perspectief lokaal bestuur
Benchmark andere besturen:
Vilvoorde en Grimbergen, waarmee wij ook in andere sociale dossiers mee samenwerken, organiseren hun voedselbedeling via Idem Dito.
Beiden besturen evalueren de samenwerking als uiterst positief.
Door deze zeer arbeidsintensieve taak te kunnen overdragen is er meer ruimte om zich te richten op de hoofdtaken van het OCMW.
Conclusie:
De inschatting van de kosten bedraagt maximaal +/-13.000 euro per jaar
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft zijn akkoord gegeven voor een nieuwe overeenkomst met Idem Dito tot eind 2023. Dit zal geherevalueerd worden, een correctere budgetinschatting zal mogelijk zijn naar 2024-2025 toe.
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement hulpverlening voedsel i.s.m. Idem Dito goed.
"Reglement hulpverlening voedsel i.s.m. Idem Dito
Artikel 1: Rechthebbenden
§1. Om in aanmerking te komen voor de gratis voedselpakketten moet de aanvrager:
§2. De armoededrempel wordt bepaald op basis van de instructies van het FOD Economie en de POD Maatschappelijke Integratie betreffende het FEAD.
De armoededrempel wordt jaarlijks berekend en aangepast.
Artikel 2: De berekening van het werkelijk inkomen
§1. Voor de bepaling of het werkelijke inkomen beneden de armoededrempel valt, wordt een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de maatschappelijk werker van de sociale dienst van het OCMW.
In het financieel onderzoek wordt rekening gehouden met alle inkomsten inclusief kinderbijslag. Voor de aanrekening van onroerende en roerende goederen gelden de wettelijke regels betreffende het recht op maatschappelijke integratie.
§2. Volgende lasten mogen worden in aanmerking genomen indien de inkomsten boven de grens van de armoededrempel liggen:
§3. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat onder de armoededrempel ligt, waarbij rekening wordt gehouden met inkomsten, schulden en huurlasten, beperkt het financieel onderzoek zich tot het verzamelen van de bewijsstukken.
De aanvrager heeft dan automatisch recht op gratis voedselpakketten.
§4. Indien de aanvrager beschikt over een gezinsinkomen dat boven de armoededrempel ligt, rekening gehouden met schulden en huurlasten, wordt een inventaris gemaakt van alle inkomsten, vaste kosten en schulden.
Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst beslist, na advies van de maatschappelijk werker, over het al dan niet toekennen van het recht op gratis voedselpakketten.
§5. Ten minste jaarlijks wordt door de maatschappelijk werker onderzocht of de rechthebbenden hun recht op gratis voedselpakketten behouden.
Artikel 3: Procedure
§1. Personen, die in aanmerking komen voor gratis voedselpakketten en die gekend zijn bij de sociale dienst, worden door hun maatschappelijk werker ingelicht.
Andere personen kunnen een aanvraag indienen bij de sociale dienst in het Sociaal Huis, Koningin Fabiolalaan 60 te 1830 Machelen.
§2. De rechthebbenden worden door de maatschappelijk werker aangemeld bij de sociale kruidenier idem Dito (via het daarvoor bestemde online formulier)) en ondertekenen het reglement van Idem Dito.
§3. Wanneer niet meer voldaan is aan de voorwaarden stopt het recht op gratis voedselpakketten.
§4. In de volgende gevallen kan het bijzonder comité sociale dienst beslissen het recht op gratis voedselpakketten te ontnemen:
Artikel 4: het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 23 juni 2023 inzake het aanbieden van gratis voedselhulp wordt opgeheven met ingang van 1 augustus 2023.
Artikel 5: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 6: dit reglement treedt in werking vanaf 1 augustus 2023."
De huidige regeling houdt in
De huidige werking van de geboortepremie zorgt voor frustraties bij de onrechtmatige aanvragers en voor veel werk bij de administratieve medewerkers die de weigeringen versturen.
Huis van het Kind wil ouders, grootouders en andere opvoedingsverantwoordelijken ondersteunen in de opvoeding en groei van kinderen.
Het geboortepakket kan een belangrijke stap zijn in contact leggen met nieuwe ouders en zo ook een mogelijke link vormen met toeleiding naar andere diensten.
Voorstel: een geboortepakket te geven aan alle ouders.
Dit pakket bestaat uit twee luiken.
Het geboortepakket is een verzameling van enkele nuttige (materiële) benodigdheden (denk aan bijtring en dergelijke), tal van informatiebrochures van organisaties gericht op baby's en peuters, leuke gadgets en kortingsbonnen.
Personen met een verhoogde tegemoetkoming kunnen een truitje of dekentje naar keuze laten breien.
Het doel van het geboortepakket is als volgt:
Budgetsleutel OC6492000-090000-3-1: 8.000 euro
Een geboortepakket kost gemiddeld 12,70 euro
Op basis van maximaal 180 geboortes per jaar zouden we op een maximumkost komen van 2.280,96 euro.
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het reglement geboorte- en adoptiepakket goed.
"Reglement geboorte- en adoptiepakket
Hoofdstuk 1: Algemeen
Artikel 1: met ingang van 1 september 2023 wordt een éénmalig geboortepakket toegekend voor elke pasgeborene of geadopteerde jonger dan één jaar ingeschreven in Machelen.
Artikel 2: het geboortepakket kent twee luiken:
Hoofdstuk 2: Procedure
Artikel 3: de dienst burgerzaken bezorgt tweemaandelijks een lijst met de pasgeborenen en geadopteerde kindjes jonger dan één jaar aan het Huis van het Kind.
Artikel 4: op basis van deze lijst krijgt elk gezin een persoonlijke felicitatiebrief met informatie over de inhoud van het pakket, de afhaalmomenten en afhaalvoorwaarden.
Artikel 5: het geboortepakket wordt beschikbaar gesteld nadat het kind is ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente.
Artikel 6: het geboortepakket wordt op vertoon van geboortebewijs en gemeentelijke felicitatiebrief meegegeven aan een (adoptie)ouder van het kind.
Artikel 7: het bijkomende pakket voor (een) (adoptie)ouder(s) met een verhoogde tegemoetkoming, wordt overhandigd na vertoon van de desbetreffende gegevens van het ziekenfonds.
Met de medewerker van het Huis van het Kind worden verdere afspraken gemaakt voor de ophaal van dit bijkomend pakket.
Artikel 8: het geboortepakket kan tot 6 maanden na het versturen van de felicitatiebrief worden opgehaald bij het Huis van het Kind.
Hoofdstuk 3: Algemene bepalingen
Artikel 9: alle vorige reglementen inzake geboorte- en/of adoptiepremie worden opgeheven met ingang van 1 september 2023.
Artikel 10: het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt in kennis gesteld van dit reglement.
Artikel 11: dit reglement gaat in op 1 september 2023."
Bij de start van de nieuwe legislatuur werden de bestuursorganen van de Welzijnskoepel West-Brabant opnieuw samengesteld. Op dat moment werd door de raad voor maatschappelijk welzijn een afgevaardigde aangeduid in de algemene vergadering van de Welzijnskoepel.
Tijdens de installatievergadering werden tevens 15 leden van de raad van bestuur verkozen.
Aangezien eind 2022 één bestuurder ontslag nam uit de raad van bestuur, gaat de algemene vergadering 22 juni 2023 over tot de verkiezing van een nieuwe bestuurder.
De heer Mohamed Akaychouh, wordt voorgedragen als kandidaat voor de raad van bestuur van de Welzijnskoepel West-Brabant.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 13 juni 2023 over Welzijnskoepel West-Brabant - Raad van bestuur - Voordracht kandidaat.
De oproepingsbrief van 7 juni 2023 voor de algemene vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant op 22 juni 2023.
Goedkeuring van de agenda voor de algemene vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant:
Gezien de algemene vergadering al op 22 juni 2023 heeft plaatsgevonden, heeft vast bureau de beslissing genomen zodat deze kon doorgaan.
Bekrachtiging beslissing vast bureau terzake.
Geen
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 13 juni 2023 over Welzijnskoepel West-Brabant - algemene vergadering 22 juni 2023.
Artikel 2: de reeds gevolmachtigde effectieve afgevaardigden, gedurende de huidige legislatuur, zijn gemandateerd om de agendapunten op de algemene vergadering van Welzijnskoepel West-Brabant van 22 juni 2023 goed te keuren.
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 januari 2019 werden de leden voor het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen verklaard.
De heer Patrick Vanderauwera legde tevens de eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en was hiermee lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De heer Patrick Vanderauwera deelde mede dat hij zijn ontslag indient als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 september 2023.
Deze kennisgeving is aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn overgemaakt.
De voorzitter stelt de raad voor maatschappelijk welzijn in kennis van het ontslag.
Geen
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van de heer Patrick Vanderauwera als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 september 2023.
Een nieuwe voordrachtakte dient ingediend te worden om in de opvolging te voorzien.
De opvolger zal de eed afleggen in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Ontslag van de heer Patrick Vanderauwera als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 september 2023.
Ontvangst van voordrachtakte voor een opvolger voor de heer Patrick Vanderauwera.
Er is een akte van voordracht voor een opvolger ingediend.
De algemeen directeur overhandigt deze aan de voorzitter.
De akte is ontvankelijk:
Geen
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt de geloofsbrieven goed van volgende persoon, voorgedragen tot kandidaat lid voor het bijzonder comité voor de sociale dienst als opvolger voor de heer Patrick Vanderauwera met ingang van 1 september 2023: Corinne Claert.
Artikel 2: de raad voor maatschappelijk welzijn verklaart de voorgedragen kandidaat zoals nominatief vermeld in artikel 1, gezien de akte van voordracht ontvankelijk is, verkozen.
Artikel 3: teneinde het mandaat te kunnen opnemen vanaf 1 september 2023, zal de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn het effectief verkozen lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst uitnodigen om in zijn handen en in aanwezigheid van de algemeen directeur de eed af te leggen: "lk zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
Het pv van eedaflegging zal overgemaakt worden aan voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Op 14 oktober 2018 zijn de gemeenteraadsverkiezingen gehouden.
Op 4 januari 2019 heeft de installatievergadering plaatsgevonden. Tevens is op 4 januari 2019 in de raad voor maatschappelijk welzijn de voorzitter gekozen van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Op 17 juni 2021 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn na onderzoek van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter voor het bijzonder comité voor de sociale dienst, en na verklaring door de voorzitter dat deze kandidatuur geldig is en, gezien zij nog voldeed aan de vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevond in een situatie van onverenigbaarheid Tessa Verberckmoes, tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen.
Hierbij werd zij toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en nam in de rangorde van de schepenen de laatste plaats in.
Met brief van mevrouw Tessa Verbeckmoes, ontvangen per mail van 6 juni 2023, bood zij haar ontslag als gemeenteraadslid aan met ingang van 1 september 2023.
Dit ontslag houdt ook een stopzetten van haar functie als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst in en als toegevoegde schepen.
Naast het vast bureau, samengesteld met dezelfde leden als het college van burgemeester en schepenen, voorziet het decreet lokaal bestuur in een tweede uitvoerend orgaan dat moet geïnstalleerd worden: het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Dit comité wordt opgericht in de schoot van de raad voor maatschappelijk welzijn en bestaat uit de voorzitter en een aantal leden dat is vastgelegd naargelang het aantal raadsleden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Indien de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt gekozen uit de gemeenteraadsleden, niet burgemeester of schepenen zijnde, dan wordt deze gekozen voorzitter toegevoegd schepen en neemt deze de laatste plaats op de rangorde van de schepenen.
Er is een akte van voordracht ingediend en bezorgd aan de algemeen directeur binnen de termijn van uiterlijk acht dagen voor de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht aan de voorzitter van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn overhandigd.
De ontvankelijkheid van de akte is nagekeken:
Geen
Artikel 1: na onderzoek van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht van de kandidaat-voorzitter voor het bijzonder comité voor de sociale dienst, en na verklaring door de voorzitter dat deze kandidatuur geldig is en, gezien de kandidaat nog steeds voldoet aan de vereisten van verkiesbaarheid en zich niet bevindt in een situatie van onverenigbaarheid is de voorgedragen kandidaat, Benny Blanckaert, tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst verkozen.
Artikel 2: vooraleer de verkozen voorgedragen kandidaat het mandaat van voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan opnemen, legt deze in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, de eed af “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Verwijzende naar het gegeven dat huidige voorzitter gemeenteraad, impliciet ook voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst dezelfde persoon is, wordt toepassing gemaakt van de vervangingsregeling voor kortstondige afwezigheid, zoals kennisgenomen door de gemeenteraad van 22 februari 2022 en legt de tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst de eed af in handen van zijn aangeduide vervanger.
Artikel 3: de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst wordt toegevoegd aan het college van burgemeester en schepenen/vast bureau en neemt in de rangorde van de schepenen de laatste plaats in.