Terug
Gepubliceerd op 23/05/2025

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

di 20/05/2025 - 20:00

Vaststelling nieuwe rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur

Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, schepenen
Steven Tielemans, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Hilde Anciaux, Marc Grootjans, Veysel Top, raadsleden
Aanleiding en doel

Het RPR besluit van 20 januari 2023 dat lokale besturen op verschillende vlakken meer vrijheid geeft om een eigen modern HR-beleid te voeren.

Het doel is een vernieuwde rechtspositieregeling voor het personeel van het lokaal bestuur Machelen die logischer, helder en duidelijk is opgebouwd, met het oog op het actualiseren van de personeelsreglementering, de verdere gelijkschakeling tussen statutaire en contractuele personeelsleden, en het verder uitbouwen van een efficiënter HR-beleid dat is afgestemd op de knelpunten van de arbeidsmarkt en de evolutie in de interne werking van de organisatie.

In deze fase is daarbij de keuze gemaakt om volgende delen aan te passen, afgestemd op de specifieke en gewijzigde wet- en regelgeving voor het personeel van lokale besturen (nieuw BVR RPR, DLB, ontslagdecreet, IFIC-besluit, …):

1. De loopbaan

  • Opwaardering personeel niveau E: nieuwe functionele loopbaan E1-E2-E3-E4
  • Instroom: flexibeler en efficiënter maken van wervings- en selectieprocedures
  • Doorstroom: snellere en meer efficiënte procedures van interne en externe mobiliteit, bevordering en herplaatsing
  • Invoering aangepast systeem van opvolging en evaluatie
  • Uitstroom: wijzigingen n.a.v. nieuwe decretale ontslagregeling statutairen
2. Verloning (salaris, toelagen en vergoedingen)
  • Opname IFIC-salarisschalen en bepalingen uit IFIC-besluit voor personeel zorginstellingen

  • Evaluatie en herziening bestaande bepalingen, verhoging bestaande bedragen van toelagen en vergoedingen en invoering van nieuwe toelagen

3. Verloven en afwezigheden

  • Aanpassingen en aanvullingen overeenkomstig gewijzigde wetgeving (tijdelijke afwezigheid wegens overmacht, afschaffing vervroegd medisch pensioen, verlof om dwingende redenen en zorgverlof, omstandigheidsverlof, profylaxeverlof, flexibele werkregeling voor zorgdoeleinden)
  • Aanpassing tabel over invloed gevolgen verloven en afwezigheden
Juridische grond

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 186, 194/1 en 194/2.

Besluit Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, en navolgende wijzigingsbesluiten.

Decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid, en verdere uitvoeringsbepalingen in het Ontslagbesluit van 12 januari 2024.

Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten.

Wet van 13 maart 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector.

Wet van 26 juni 1992 houdende sociale en diverse bepalingen.

Besluit van 12 januari 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 over een nieuwe functieclassificatie bij lokale besturen en over aangepaste salarisschalen ter uitvoering van het Zesde Vlaams Intersectoraal akkoord van 30 maart 2021 voor de social/non-profitsectoren.

Wet van 19 december 1974 (en uitvoeringsbesluiten) tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen.

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van bestuurshandelingen.

Rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur, goedgekeurd door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn op 22 december 2021, en navolgende besluiten tot aanpassing.

Advies en motivering

Het positief advies van het managementteam, na besprekingen op 5 februari en 20 maart 2025.

Het voorafgaand informeel overleg met de vakorganisaties ACOD en ACV-Openbare diensten, waarbij op vraag van de vakbonden nog aanpassingen werden doorgevoerd in de ontwerptekst RPR.

De finale bespreking in het bijzonder onderhandelingscomité van 24 april 2024 dat resulteerde in het afsluiten van een protocol van akkoord, met uitzondering van een niet akkoord voor bepaalde artikels opgenomen in het protocol.

Publieke stemming
Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Steven Tielemans, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Ilker Makine, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure, Daniël Schell
Voorstanders: Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Hicham El Majnaoui, Benny Blanckaert, Steven Tielemans, Danny Gooris, Peter Roose, Patrick Hanon, Stef Panneels, Nancy Van Harck, Kris Jacobs, Idris Bektas, Tessa Liénard, Isabelle Blanckaert, Marleen Colebrants, Dieter Imbrechts, Anaïs Abid, Dylan Engels, Inge Bonaventure
Onthouders: Ilker Makine
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding
Besluit

Artikel 1: de rechtspositieregeling personeel lokaal bestuur wordt goedgekeurd, zoals vastgesteld in bijlage van dit besluit.

 

Artikel 2: deze rechtspositieregeling treedt in werking op 1 juli 2025, tenzij anders bepaald in de tekst.

 

Artikel 3: afschrift van dit besluit wordt in het kader van het algemeen bestuurlijk toezicht aan de bevoegde overheid bezorgd.