De voorzitter opent de zitting op 17/09/2024 om 20:09.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 26 juni 2024 wordt goedgekeurd.
Naar aanleiding van de noodzakelijke aanpassingen aan het retributiereglement voor de organisatie van de voor- en naschoolse opvang, de opvang op schoolvrije dagen en de gecentraliseerde vakantieopvang in de herfst-, kerst- en krokusvakantie in al de basisscholen op het grondgebied Machelen (van 28 mei 2024) dienen we een hernieuwde overeenkomst te sluiten met de Kruispuntbank Sociale Zekerheid, teneinde het sociaal tarief automatisch te kunnen toekennen aan gezinnen binnen en buiten Machelen, die school lopen in een Machelse basisschool en die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming.
In het kader van het bestrijden van kinderarmoede is het belangrijk om de opvang betaalbaar te houden voor gezinnen en alleenstaande ouders die het moeilijk hebben.
De automatisering van het recht op een sociaal tarief voor de voor- en naschoolse opvang in onze Machelse basisscholen, is één van de mogelijke oplossingen om de non-take-up van de rechten te verminderen bij deze kwetsbare doelgroep. Op deze manier zorgen we ervoor zij geen extra administratieve stap moeten zetten om van dit tarief te kunnen genieten.
Via de overeenkomst met de Kruispuntbank kunnen we een automatische toekenning regelen voor alle kinderen, ook diegene die niet in Machelen wonen. Dit maakt de procedure voor iedereen kind gelijk en maakt het makkelijker werken voor 3WPlus (geen aparte regelingen en administratie).
Deze overeenkomst geldt voor een langere periode tot en met 2028 in correlatie met de duur van het bestaande retributiereglement.
Jaarkost: 345 euro (financieel advies ADV/2023/304)
Budget voorzien op GE-088900-6142200-4-1.
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de overeenkomst tussen het lokaal bestuur Machelen en Kruispuntenbank Sociale Zekerheid, toegevoegd als bijlage bij dit besluit.
Artikel 2: de gemeenteraad geeft de opdracht aan de burgemeester en de algemeen directeur om de overeenkomst te ondertekenen.
OVAM startte in 2021 een project op ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil.
Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De looptijd van het project was tot midden 2024, maar een verlenging is voorgesteld tot en met december 2024.
In samenspraak met de lokale besturen wil OVAM inzetten op handhaving van zwerfvuil via de GAS-reglementering. Ze bieden gratis handhavers aan die zich zullen bezighouden met het controleren op zwerfvuil.
De looptijd van het project is van midden 2021 tot midden 2024. De handhavers zwerfvuil zullen werken als GAS-vaststellers in samenwerking met de lokale besturen en op basis van de lokale politiereglementen.
De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil.
De hoofdfocus van de controleurs ligt op handhaving zwerfvuil, betrapping op heterdaad. De bedoeling is om handhavend op te treden via GAS en niet sensibiliserend.
Bij vaststelling van een overtreding wordt een bestuurlijk verslag opgemaakt, er wordt niet gewerkt met waarschuwingen. Dit in combinatie met integrale aanpak door de gemeente: communicatie, infrastructuur, omgeving, meting, …
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen. De zwerfvuilhandhavers zijn ook in het weekend en ’s avonds inzetbaar.
De lokale besturen kunnen een beroep doen op het team ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op hun grondgebied.
In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de lokale GAS-vaststellers, de GAS-sanctioneringsambtenaar, de milieudienst en de lokale politie.
Er is geen verplichting tot een minimum aantal dagen of vaste momenten. Ook een éénmalig evenement (jaarmarkt, kermis, sportmanifestatie) kan in aanmerking komen.
Niet rechtstreeks. Eventuele inkomsten/uitgaven door de vaststellingen van de gewestelijke vaststellers (dossierkost GAS, inkomst geldboete).
Artikel 1: de verlenging tot en met december 2024 van het door OVAM aangeboden project ter ondersteuning van de lokale besturen in de strijd tegen zwerfvuil wordt goedgekeurd.
Artikel 2: de aanstelling van de GAS-vaststellers Jan Lefevre, Mark Deneyer, Remco Van Ransbeeck, Ronny Moors, Christian Dokens, David Jordens, Emmanuel Gheldof, Frederick Junior Walumona, Nemo Brailly, Robie Peeters, Bahram Maaruf, Benny Buvens, Dirk Verrees, Affrane Soumia, Verheyen Marie-Jeanne, Wuyts Katrien als gewestelijk vaststellers voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Machelen voor de vaststelling van overtredingen op zwerfvuil en hondenpoep - Artikels 2.1.1., 2.1.3. en 6.2.2. Algemene politieverordening Vilvoorde-Machelen van 25 september 2023 wordt verlengd tot en met 31 december 2024.
Artikel 3: deze aanstelling geldt tot einde looptijd van de verlenging van het proefproject van OVAM (december 2024).
Melissa De Snijder is sinds 11 september 2023 in dienst als gemeenschapswacht bij gemeente Machelen.
Zij heeft sindsdien de opleiding gemeenschapswacht en de opleiding GAS-vaststeller tot een goed einde gebracht.
Na haar aanstelling als gemeenschapswacht-vaststeller door de gemeenteraad kan zij voor de gemeente vaststellingen doen in kader van de GAS.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS) voorziet in artikel 21, §1 1° voor gemeenteambtenaren de mogelijkheid om inbreuken vast te stellen die het voorwerp kunnen uitmaken van administratieve sancties. De gemeenteambtenaren moeten voldoen aan een aantal minimumvoorwaarden vastgelegd in een Koninklijk Besluit.
Deze voorwaarden zijn de volgende:
Het gaat om een 40 uur durende opleiding die vier verschillende onderdelen omvat:
Van alle gedoceerde onderdelen wordt een examen afgenomen. De kandidaat is geslaagd indien hij voor elk onderdeel minimum 50% van de punten heeft behaald en minimum 60% van de punten heeft behaald voor het totaal van alle onderdelen.
Melissa De Snijder voldoet aan de minimumvoorwaarden om aangesteld te worden als gemeenschapswacht-vaststeller.
De getuigschriften van de gevolgde opleidingen inzake gemeenschapswacht en GAS-vaststeller zijn overgemaakt en in orde.
Geen
Artikel 1: mevrouw Melissa De Snijder, geboren op 16 september 1999, wordt aangesteld als gemeentelijke ambtenaar bij het lokaal bestuur Machelen met de bevoegdheid tot het vaststellen van inbreuken welke uitsluitend kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.
Artikel 2: afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de sanctionerend ambtenaar en politiezone VIMA.
Zoals elk jaar organiseert Diegem voor het Goede Doel ook dit jaar weer een actie met als bedoeling een concreet goed doel te steunen.
Nominatieve subsidies vereisen goedkeuring door de gemeenteraad.
De vereniging Diegem voor het Goede Doel zorgt jaarlijks niet enkel voor steun aan een goed doel maar verzorgt ook door haar acties het sociaal leven en sociale cohesie in Diegem.
Het goede doel dat dit jaar gesteund wordt is het thema dementie:
Een gelukkige en gezonde oude dag: zo zien we de laatste levensjaren graag. Iedereen wenst zich een menswaardig leven tot het einde: belangrijk is niet zozeer hoe oud, maar veeleer kwaliteit van leven, prettig ouder worden.
Onze maatschappij kent meer en meer ouderen, maar ook jongere mensen met dementie. Ook voor hen is menswaardig ouder worden belangrijk: geven en ontvangen van aandacht, vriendschap, zinvolle activiteit, stimulatie…
Dit vergt een aparte benadering en manier van werken: belevingsgerichte zorg, zintuigactivering… maken een wezenlijk verschil bij deze personen. Bij belevingsgerichte zorg gaat het erom dat je doet wat bij iemand past, ieder is immers UNIEK.
We vergeten daarbij ook zeker hun partner, familieleden en zorgverleners niet.
1.000 euro nominatieve subsidie te voorzien bij de eerstvolgende budgetwijziging.
Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 juli 2024 over nominatieve subsidie Steun aan Diegem voor het Goede Doel.
De Stichting Stop Alzheimer zet zich in om Alzheimeronderzoek aan Belgische Universiteiten te steunen.
In ons land kampen momenteel 220.000 mensen met dementie, de ziekte van Alzheimer is met 70% de meest voorkomende vorm van dementie.
Nominatieve subsidies dienen door de gemeenteraad beslist te worden.
Eric Moens, gewezen inwoner van Machelen, rijdt voor de tweede maal ten voordele van het onderzoek naar Alzheimer en aanverwante ziektes mee in de actie 100 cols - 4100 km - 80.000 hoogtemeters.
Omdat hij met eigen ogen ziet wat dementie doet met patiënten en hun families wil Eric met zijn prestatie fondsen inzamelen voor De Stichting Alzheimer Onderzoek.
De Stichting Alzheimer Onderzoek is een Belgische non-profit organisatie van openbaar nut. De belangrijkste doelstelling van de stichting is financiële steun geven aan wetenschappelijk onderzoek naar de oorzaken en mogelijke behandelingsmethoden van de ziekte van Alzheimer en aanverwante hersenziekten. De stichting wil de toekomst waarin Alzheimer en dementie kan voorkomen of genezen worden dichterbij brengen.
Kaderend in ons preventie gezondheidsbeleid wordt voorgesteld deze actie te steunen.
1000 euro - voorzien op de budgetten waarmee we ondermeer organisaties steunen bij noodsituaties en rampen.
Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 augustus 2024 over nominatieve subsidie Stichting Stop Alzheimer.
In 2017 keurde de gemeenteraad de PPS overeenkomst goed inzake kernversterking centrum Machelen, in 2018 volgde er een addendum.
De PPS overeenkomst is ondertussen uitgevoerd wat betreft site A (Kadeekeshof), D (Notaristuin) en C (de Hoven).
Voor site B is een omgevingsvergunning verstrekt, tevens is al een beslissing genomen omtrent de naam van het openbaar plein op deze site met voetgangersdoorgaan (Robustaplein).
Teneinde de bouw van site B te kunnen aanvangen dient er een overeenkomst inzake erfdienstbaarheid openbaar nut goedgekeurd te worden.
Deelsite B1 omvat drie percelen gelegen tussen de George Ferréstraat en de Cornelis Peetersstraat te 1830 Machelen, kadastraal gekend als Machelen 1ste Afdeling, Sectie A, nrs. 192V, 197R4 (deel) en 197P4 (deel).
Op Deelsite B1 zullen drie gebouwen (Hoekgebouw, Patiogebouw en Jongensschool), een ondergrondse parking en een buurtplein worden gerealiseerd.
Het buurtplein zal publiek toegankelijk zijn en zal een doorgangsfunctie vervullen.
De grondschotel van het buurtplein blijft echter privaat domein en zal onderdeel uitmaken van de gemene delen van de vereniging van mede-eigenaars.
De gemene delen van de vereniging van mede-eigenaars zijn het lijdend erf. Elke private kavel binnen de VME zal een aandeel in die gemene delen omvatten.
Ingevolge dit rooilijnplan is het Buurtplein bestemd als gemeenteweg in de zin van artikel 2, 6° van het Decreet Gemeentewegen, waarbij evenwel wordt benadrukt dat de bedding van de weg en de ondergrond privaat domein zijn en blijven.
Door de vastlegging van deze nieuwe gemeenteweg rust op de Gemeente in beginsel de rechtsplicht om over te gaan tot de realisatie, de vrijwaring en het beheer van de gemeenteweg overeenkomstig de in het Decreet Gemeentewegen opgenomen instrumenten en handhavingsmaatregelen.
Voor de goede orde bevestigen de Partijen in voorliggende overeenkomst dat voorgaande evenwel geen afbreuk doet aan de tussen hen gemaakte afspraken omtrent de effectieve aanleg van het Buurtplein, die zal gebeuren door de Opstalhouder.
Aangezien het een nieuwe gemeenteweg betreft, rust in principe op de Gemeente ook de rechtsplicht om over te gaan tot verwerving van de onroerende goederen, vereist voor de realisatie van de gemeenteweg. Deze verwerving zou echter onverenigbaar zijn met de in de PPS-overeenkomst beoogde ontwikkelingsprincipes en de zakenrechtelijke structuur zoals hierboven toegelicht. De grondschotel (omvattende de bedding en de ondergrond van het Buurtplein) vormt immers privaat domein dat een onderdeel uitmaakt van de gemene delen van de VME en als dusdanig zal worden overgedragen aan de mede-eigenaars. Bovendien is deze verwerving overbodig, vermits het doel van deze rechtsplicht (de realisatie van de nieuwe vastgelegde gemeenteweg) reeds verzekerd wordt door de PPS-overeenkomst tussen de Gemeente en de Opstalhouder.
Bijgevolg wensen Partijen toepassing te maken van de mogelijkheid zoals voorzien in artikel 26, §2, lid 2 van het Decreet Gemeentewegen en een overeenkomst te sluiten waarbij een erfdienstbaarheid van openbaar nut vastgelegd wordt (hierna “de Overeenkomst”). Hierdoor kan de bedding van de weg privaat domein blijven en als dusdanig mee worden overgedragen bij de verkoop van de individuele units (kavel per kavel, als gemene delen waarin deze kavels aandelen hebben). Het statuut van gemeenteweg geldt immers ongeacht de eigenaar van de grond.
Het statuut van gemeenteweg van het Buurtplein is beperkt tot deze erfdienstbaarheid van openbaar nut.
De erfdienstbaarheid van openbaar nut zal eeuwigdurend en kosteloos gelden.
Ter vervollediging: op site B zal de gevel van het oude gemeentehuis worden behouden en de contouren en uitzicht van de oude jongensschool.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de overeenkomst erfdienstbaarheid openbaar nut, in bijlage liggende van deze beslissing, goed.
Artikel 2: de Voorzitter en de Algemeen Directeur worden gemachtigd de overeenkomst en de daaruit voortvloeiende notariële akte te ondertekenen.
In kader van het Landinrichtingsplan “Woluwe-Trawool-Floordambos” dat werd goedgekeurd bij Ministerieel besluit op 23 december 2022 stelt de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de gemeente een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente Machelen en de VLM voor betreffende de uitvoering en financiering van de ontharding van 4 straten in kader van het voorliggende LIP:
De Leuvensesteenweg, de Koningin Astridlaan, de Boskantweg en de Heirbaan zijn allen gelegen op het grondgebied van de gemeente Machelen. Er zijn onthardingswerken gepland aan (delen van) deze straten die zowel ten laste zijn van de VLM als ten laste van de gemeente.
De VLM en de gemeente Machelen beslissen om deze werken, voor rekening van verschillende aanbestedende overheden om redenen van efficiëntie samen te voegen tot één enkele overheidsopdracht en de VLM aan te duiden om in hun gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van deze overheidsopdracht als aanbestedende overheid op te treden, overeenkomstig het artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten.
Machelen is voor zijn grondgebied de uitvoerder van het onderdeel “Groen-blauwe dooradering in de bebouwde ruimte 2.0” uit de Lokale Gebiedsdeal Droogte 2.0.
Deze maatregel voorziet in de ontharding van overgedimensioneerde wegen in functie van meer groenaanleg.
Deze fase van het reeds goedgekeurde landinrichtingsproject past binnen het beleid van
Dit project past in het beleid van het strategisch project Woluwevallei en van de gemeente m.b.t. het versterken van groenblauwe netwerken (uitvoering klimaatplan en hemelwaterdroogteplan).
Via ontharding, bevorderen van lokale infiltratie, afkoppeling van grachten van het rioleringsstelsel en vertraagde afvoer, willen we ervoor zorgen dat regen- en bronwater zo lang mogelijk in het landschap kan blijven.
Voor de uitvoering van alle maatregelen uit het LIP werd volgend budget in de MJP 2020-2025 voor zien:
691.643,00 euro. Budgetsleutel: 2140000/034000/AP10/AC4
Via beslissing van college van burgemeester schepenen werd voor de subsidie/uitvoering Lokale gebiedsdeal droogte 2.0: 426.986,8 euro voorzien in 2027. Waarvan 75% subsidie (Lokale Gebiedsdeal Droogte 2.0): 320.240,00 euro en 25% realisatiekost: 106.746,70 euro (eigen inbreng).
Dit budget moet voorzien worden op het volgende meerjarenplan.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het samenwerkingsvoorstel van deze fase in het landinrichtingsplan Woluwe-Trawool-Floordambos goed, betreffende uitvoering en financiering ontharding van 4 straten i.k.v. het landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord om het bijgevoegde document 'samenwerkingsovereenkomst betreffende uitvoering en financiering ontharding van 4 straten i.k.v. het landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos.' te laten ondertekenen door burgemeester en algemeen directeur.
De bewoner van de Ferdinand Campinestraat 51 te Diegem kan zijn garage niet inrijden of verlaten wanneer er een wagen geparkeerd staat aan de overzijde van de straat.
Om dit op te lossen zal het verkeersbord E1 aan de overzijde van de straat verplaatst worden.
Wanneer het verkeersbord E1, aan de overzijde van de Ferdinand Campinestraat 51 te Diegem, 15 meter naar voor wordt opgeschoven zal het niet meer toegelaten worden zich hier te parkeren.
Hierdoor zal de bewoner van dit adres niet meer gehinderd worden bij het inrijden of verlaten van zijn garage.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het verplaatsen van verkeersbord E1 ter hoogte van de Ferdinand Campinestraat 51 te Diegem.
Op vraag van de hulpdiensten wordt er een parkeerplaats voorbehouden voor dienstvoertuigen op de parking van het sportcomplex Calenberg.
Zo kunnen zij steeds vlot aanrijden tijdens sportwedstrijden en drukke momenten.
Door het creëren van een parkeerplaats voorbehouden voor dienstvoertuigen op de hoek van de parking aan het sportcomplex Calenberg wordt:
naar aanleiding van dit agendapunt vraagt raadslid Danny Gooris (onafhankelijke) om een onderzoek te doen naar de verplaatsing van de 5 parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, waar nooit een wagen op staat, maar die het zicht belemmeren voor fietsers die gebruik maken van de fietssnelweg. Het raadslid deelt didactisch materiaal uit waarmee hij aantoont dat door die 5 parkeerplaatsen te verplaatsen, met een verdere loopafstand voor mensen met een beperking weliswaar, door 8 reguliere parkeerplaatsen, het probleem voor de fietsers die de fietssnelweg is opgelost
schepen Steve Claeys antwoordt dat de parkeerplaatsen in de vergunning bepaald zijn, er moet onderzocht worden in hoeverre dit kan gewijzigd worden en of de toegankelijkheidstoets voor mensen met een beperking dan nog wel klopt. De opdracht zal aan dienst mobiliteit worden doorgegeven en als er antwoord is, zal dit worden opgenomen.
Geen - materiaal is voorradig.
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het creëren van een parkeerplaats voor dienstvoertuigen op de parking van het sportcomplex Calenberg.
Recent hebben meerdere sportclubs in Machelen hun ongenoegen geuit over de herverdeling van uren in de sportinfrastructuur, waarbij ze uren moeten afstaan aan andere clubs. Vooral de toewijzing van een groot aantal uren aan de vereniging Inkad, waarvan de voorzitter familie is van de sportschepen, roept vragen op. Er heerst een sterke indruk van mogelijke belangenverstrengeling en machtsmisbruik, wat de sportverenigingen en de bredere gemeenschap ernstig zorgen baart.
Verantwoording: Het is van cruciaal belang dat het gemeentebestuur vertrouwen behoudt van zijn inwoners en verenigingen. Door deze kwestie zorgvuldig te onderzoeken en structurele aanpassingen te maken, kan de gemeente aantonen dat zij handelt in het belang van alle sportverenigingen en niet in het voordeel van een specifieke groep. Alleen door transparantie en eerlijkheid te waarborgen, kan het vertrouwen in de beleidsvoering hersteld worden.
Gehoord de heer Burgemeester Jean-Pierre De Groef die het volgende uiteenzet:
"Vooreerst wil ik het hebben over de motivatie voor deze vraagstelling.
In de inleiding wordt gesproken over een groot aantal uren die aan Inkad worden toegewezen.
Voor alle duidelijkheid Inkad is een erkende vereniging die evenveel rechten heeft dan de andere erkende verenigingen.
Laat ons dan eens gaan kijken naar de werkelijkheid. De huidige verdeling van de sportinfrastructuur ziet er als volgt uit:
1. Binneninfrastructuur
Vbtm |
102 |
40,35% |
Bcmd |
64,5 |
25,51% |
Bamadi |
21,5 |
8,5% |
Inkad |
16,25 |
6,4% |
Teda |
13 |
5,1% |
Volley iot |
12 |
|
Diegem Sport |
8 |
|
Volley veteranen |
6 |
|
Smashclub Diegem |
3 |
|
Multic |
2 |
|
ZVK Sjaloom |
1,5 |
|
The Rookies |
1,5 |
|
Hara Kiri |
1,5 |
|
2. Buiteninfrastructuur
Diegem Sport |
104,5 |
49,6% |
Kcs Machelen |
63 |
19,7% |
Inkad |
14,5 |
6,8% |
Lacrosse |
13 |
6,1% |
MAC |
11 |
|
Veteranen Machelen |
2,5 |
|
Fc Cité |
1,5 |
|
Voetbal IOT |
1 |
|
Met een toewijzing van 6% zowel wat binneninfrastructuur als buiteninfrastructuur kan men toch moeilijk spreken van “een groot aantal uren” en al zeker niet van een buitensporige toewijzing.
Er worden in de inleiding grote woorden gebruikt zoals belangenverstrengeling en machtsmisbruik.
Het is toch niet omdat de voorzitter van een vereniging familie is van een schepen dat aan die vereniging minder uren mogen toegekend worden dan aan andere verenigingen.
De goedkeuring van de toewijzing van de uren is op 23 juli eenparig door het college van burgemeester en schepenen genomen en dus niet door een individuele schepen.
Indien het raadslid harde bewijzen heeft van zijn zware beschuldigingen dan kon hij bij de toezichthoudende overheid, overeenkomstig de artikelen 330 tot 333 van het decreet lokaal bestuur, klacht neerleggen.
Nu 2 maanden na de collegebeslissing terzake hebben wij geen weet van een ingediende klacht bij de toezichthoudende overheid noch van de opvraging van het dossier door de toezichthoudende overheid.
Ook bij het gemeentebestuur is geen enkele klacht ontvangen van welke vereniging dan ook.
Wel hebben wij ook in de pers gelezen dat 1 vereniging niet blij zou zijn met de toegekende uren alhoewel die vereniging aanzienlijk meer uren heeft toegewezen gekregen dan Inkad.
Om verder in te gaan op de vraag van het raadslid wil ik verduidelijken dat er wel degelijk een procedure voor toewijzing is vastgelegd voor de toewijzing van de uren.
Als principe wordt hierin het volgende gehanteerd:
Op basis van de regulier ingediende aanvragen wordt een verdeling maakt voor de bezetting van het volgende seizoen, startend op 1 augustus. De beheerder wijst, in overleg met de gemeente Machelen, deze uren toe en streeft een optimale bezettingsgraad na waarin functionaliteit en efficiënt gebruik van de ruimtes een belangrijke rol spelen, ook de aard van de activiteit, benodigd type ondergrond en aantal actieve deelnemers van de gebruiker worden in overweging genomen. Er wordt steeds gestreefd om maximaal tegemoet te komen aan de vragen van de gebruikers.
Wat de communicatie betreft klopt het dat die dit jaar niet optimaal verlopen is.
Iedere vereniging heeft eind mei de vraag gekregen om hun voorkeur voor seizoenreservaties door te geven voor seizoen 2024-2025.
Uit voorbije jaren leerde we ook dat er regelmatig leegstaande infrastructuur was, en dat optimalisaties dus aangewezen waren om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk burgers gebruik kunnen maken van de infrastructuur. Deze oefening werd gemaakt tegelijkertijd op basis van de aanvragen door de verschillende verenigingen.
In deze aanvragen waren er uiteraard dubbele boekingen met verschillende verenigingen. Daarvoor werd telkens een oplossing/alternatief gezocht door de sportfunctionaris.
Deze planning met de oplossingen/alternatieven werd op het college voorgesteld en ook goedgekeurd op 23 juli.
Doordat sommige aanvragen laattijdig binnenkwamen, werd de planning dit jaar ook relatief laat op college geagendeerd, waardoor de communicatie over de toegekende uren ook later dan normaal gebeurde.
We begrijpen uiteraard dat dit altijd niet even handig was voor de betrokken verenigingen, en werken er zeker aan om deze werkwijze naar volgend jaar toe te optimaliseren en sneller duidelijkheid over de seizoensplanning te kunnen communiceren, zodat verenigingen geen moeilijkheden ervaren in het plannen van hun seizoenstart.
Wat het boetesysteem betreft voorziet het reglement van inwendige orde het volgende:
Artikel 11 voorziet dat wanneer de gebruiker de toegekende gebruiksuren niet gebruikt zonder verwittiging door de beheerder, kan een sanctie worden opgelegd met name 2x het hoogste gebruikerstarief (wat conform het tariefreglement goedgekeurd door gemeenteraad in mei 2023 25 euro per uur bedraagt.
We merken op dat dit in de praktijk inderdaad nog nooit is toegepast omwille van diverse redenen:
Het is ook zo dat we weinig of geen meldingen krijgen, en we hier ook geen politieagent willen spelen naar onze verenigingen toe maar wij noteren uw bemerking en uw vraag tot meer toepassen van dit systeem voor alle clubs.
Tenslotte wat de langetermijnoplossing betreft kan ik u meedelen dat het college van burgemeester en schepenen al op 3 september 2024, dus nog voor het raadslid zijn vraag stelde, de opdracht aan Farys heeft gegeven tot het voeren van een onderzoek naar de technische mogelijkheden van uitbreiding van de sporthal Bosveld en tot inschatting van de nodige investering hiervoor.
Ik hoop dat ik hiermee voldoende geantwoord heb op uw verschillende punten.
Als u alsnog wenst dat er over uw vraag gestemd wordt stel ik als amendement voor:
Na debat trekt raadslid Kris Jacobs zijn vraag tot stemming in en wordt het punt afgesloten.
Ik breng vandaag naar voren de onverwachte afschaffing van het schoolbusvervoer sinds het einde van vorig schooljaar. Deze beslissing, dat genomen zonder overleg en transparantie, veroorzaakt toch wat problemen voor veel ouders en leerlingen die verder van de scholen wonen.
Gehoord raadslid Veysel Top: Ik stel voor dat schepen van Onderwijs een grondig onderzoek instelt naar de reden waarom de kosten voor het schoolbusvervoer oplopen tot, zo te verstaan, 400.000 euro en een betaalbaar alternatief wordt uitgewerkt voor gezinnen die ver van de scholen wonen, zeker wanneer er geen openbaar vervoer beschikbaar is.
Deze maatregel is nodig omdat de huidige situatie niet alleen oneerlijk is voor de getroffen gezinnen, maar ook financieel onbegrijpelijk is. Het hoge bedrag voor schoolvervoer is buitensporig en roept ernstige vragen op over de besteding van gemeentelijke middelen. Bovendien zorgt het gebrek aan communicatie en planning ervoor dat gezinnen nu geen alternatieven hebben.
Gehoord schepen Mohamed Akaychouh:
Eerst en vooral willen we verduidelijken dat 3 van de 4 basisscholen hebben zelf aangegeven af te zien van het voor- en naschools leerlingenvervoer omdat ze
- Zelf verder inzetten van voor- en naschools busvervoer zonder dat de basisscholen zelf zorgen voor opvang richting klassen en ’s avonds toeleiding naar de bus zou de hele situatie dus veel onveiliger maken.
Leerlingenvervoer – oplopende kosten
- Het leerlingenvervoer wordt toegekend via een overheidsopdracht die op een overheidsplatform gepubliceerd moet worden en mogelijke leveranciers kunnen inschrijven. In dit bestek wordt opgenomen: het huren van 2 bussen en 2 chauffeurs gedurende een volledige dag voor het volledige schooljaar (excl. weekends, schoolvakanties en schoolvrije dagen). Het vervoer via busmaatschappijen is de laatste jaren (sinds corona) enorm gestegen in prijs (energiecrisis, hoge inflatie).
- Scholen zelf gaan trouwens ook minder vaak met ongeregeld vervoer op uitstap omdat de kosten gewoon niet langer haalbaar zijn. Deze prijsstijgingen hebben ook wij opgemerkt bij het uitschrijven van de gunning. Dat is de reden waarom wij nu werken aan een schoolprogrammatie voor culturele activiteiten in GC Kwadrant.
- Bij een overheidsopdracht gunnen wij volgens een scoring waarbij de meest voordelige prijs ook het hoogst aantal punten scoort (groot gewicht ligt op prijs, daarnaast ook kwaliteit en milieu vereisten waarvan de voorwaarden voor beiden de laatste jaren ook strenger werden voor alle busmaatschappijen).
- We zijn afhankelijk van de ingediende offertes. Het lokaal bestuur is hier voor de prijs mee afhankelijk van de marktwerking en prijszetting. Wel vragen we specifieke milieunormen en een basisveiligheid voor onze zittende kinderen.
- Daarnaast zijn we afhankelijk van vrijwilligers die een vergoeding ontvangen voor hun geleverde prestaties (ochtend en avondprestaties).
Leerlingenvervoer – jaarlijkse analyse
- De grondige onderzoeken die worden voorgesteld die de schepen van onderwijs zou moeten instellen, vinden al 2 jaar plaats. Op basis van de aangekochte buspassen en de opgegeven haltes door de ouders wordt al 2 jaar een analyse voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het raadslid is daarvan in kennis gezien dit allemaal werd dit jaar genotuleerd onder meer in de verslagen van 23 april 2024 (analyse) en 21 mei 2024 (opstart overheidsopdracht).
- Analyse 2023 (meest actuele):
- Van de meer dan 1.500 leerlingen in het Machelse basisonderwijs is er op het leerlingenvervoer maar een maximumcapaciteit van 51 leerlingen per bus (bus Diegem en bus Machelen). In totaal kunnen zodus maar maximum 102 leerlingen tegelijkertijd kunnen gebruik maken van het leerlingenvervoer in tegenstelling tot de 1.400 die dagelijks wel zelfstandig op school moeten raken.
- Leerlingen die gebruik maken van de schoolbus zitten vaak lange tijd voor een korte afstand op de bus. Dit komt ook het welbevinden van de kinderen niet ten goede.
Leerlingenvervoer – omgevingsanalyse
- Vergelijking met de Vlaamse rand (18 gemeenten + Machelen)
- Advies politiezone: niet verantwoord om schoolbussen door nauwe centra te sturen. Regelmatig stoppen, langer stilstaan bij eindhaltes (tevens niet-reglementair (lossen&laden , wachten))
- Advies mobiliteit: zwaar verkeer net willen mijden uit de dorpscentra om het verkeersveilig te maken voor mensen die wel kiezen voor duurzame vervoersmogelijkheden. Valt niet te verklaren dat we dan op eigen initiatief zelf zwaar vervoer meermaals daags door centra sturen.
- Door omleidingen en wegenwerken zitten kinderen nog langer op de bus en kwamen ze ook meermaals te laat op school. De bus moet vaak ook grotere afstanden afleggen om zich te kunnen manoeuvreren.
Leerlingenvervoer – wetgeving
- Het voor- en naschools leerlingenvervoer is een sociaal voordeel op lokaal niveau. Het staat een lokaal bestuur vrij het al dan niet in te richten. Een lokaal bestuur is zodus NIET verplicht leerlingenvervoer in te richten.
- Beleidsverklaring 2022-2025: stimuleren van duurzame mobiliteit voor korte afstanden (een gemiddelde van 2km is hier een korte afstand).
Leerlingenvervoer – alternatieven en sensibilisering
- Voor- en naschoolse opvang met brede openingsuren en sociaal tarief voor financieel kwetsbare gezinnen (automatische toewijzing) maar waar ook pedagogisch kwaliteitsvol met deze kinderen omgesprongen wordt i.p.v. +/-60 minuten stil te moeten zitten op een bus. De tarieven zijn goedgekeurd door de gemeenteraad van 28 mei 2024.
- Octopusgemeente en High-Five: sensibilisering en binnenbrengen fiets- en wandelcultuur, het high five project is opgestart in de basisscholen van deelgemeente Machelen, en na de werken in centrum Diegem zal dit volgend schooljaar ook uitgerold worden in deelgemeente Diegem.
- Fietsinitiatie (Huis van het Kind) en verkeersweken scholen: leren fietsen, fietsen in het verkeer, verkeersveiligheid aanleren of herhalen (jaarlijks).
- Fietslessen voor volwassenen: voor ouders waarbij de fietscultuur niet aanwezig was doorheen hun leven en zich niet kunnen verplaatsen met de fiets (mogelijk maken dat ouders met de fiets hun kind naar school kunnen brengen).
- Project veilige schoolomgevingen (gemachtigd opzichterstraject veiligheid en preventie waarvoor momenteel de oproep voor vrijwilligers en de daarna volgende opleiding loopt, glasbolreflectoren, High-Five, fietsstraten, uitgebreide zone 30, herschilderen en bijschilderen zebrapaden…).
- Gezamenlijk aanmeldsysteem zorgt ervoor dat steeds meer ouders hun kind kunnen laten schoollopen op een school dichtbij huis dankzij de ordeningscriteria.
- De kinderen die vorig schooljaar een schoolbuspas hadden aangekocht, kunnen dit jaar een Bussy Pass van de Lijn kopen die wij volledig terugbetalen.
- Basis van het zwembadvervoer blijft behouden omdat het belangrijk is in het kader van de leerplannen en levensvaardigheden dat kinderen nog leren zwemmen.
- In het kader van het BOA-decreet zou een behoud van het leerlingenvervoer ook de uitwerking van BOA tegenwerken gezien we dan de doelgroep niet bereiken vermits die voor een bepaalde deel op die momenten op de bus op en af zitten.
Conclusie:
Rekening houdende met
zijn wij van mening dat we hier een correct beleid en communicatie hebben gevoerd om in te gaan op de vraag van het raadslid, uit dit antwoord blijkt dat er al een gedegen analyse is gebeurd en er dus geen verder onderzoek moet gebeuren.
Raadslid Veysel Top is akkoord dat de vraag omtrent de hoge kosten uit de stemming wordt gehaald.
Enig artikel: ik verzoek de gemeenteraad om akkoord te gaan met een besluit dat de schepen van Onderwijs zo snel mogelijk een plan te ontwikkelen voor een betaalbaar en toegankelijk alternatief voor de getroffen gezinnen, in overleg met alle betrokken partijen.
5 vragen van raadslid Danny Gooris, onafhankelijke
1. Ik heb vernomen dat het High Five project gestart is, ik stel vast dat veel fietsbanen veel vang hun rode kleur verloren zijn, kan de gemeente een nieuwe verflaag aanbrengen.
Antwoord van schepen Steve Claeys:
Het fietsvademecum stelt dat dit in zone 30 niet meer aangebracht moet worden, we bekijken het en bezorgen u tegen volgende raad een volledig antwoord.
2. Ik krijg meldingen dat bij de uitrit parking van de gevangenis Haren bestuurders rechts richting Machelen afdraaien en zo over gearceerde vakken rijden, wat niet wettelijk is. Tevens wordt er opgemerkt dat er regelmatig vrachtwagens op de middenberm 's avonds en 's nachts parkeren, kan daar tegen opgetreden worden?
Antwoord van schepen Steve Claeys:
De Woluwelaan valt onder het beheer van het Vlaamse Gewest, we spreken de wegbeheerder aan om dit te melden met de vraag maatregelen te treffen.
3. In maart hebben we een update gevraagd i.v.m. de Makro site, wat is de stand van zaken vandaag? We merken dat er uiteindelijk geen tijdelijk gebruik is gekomen door Tesla?
Antwoord van Burgemeester Jean-Pierre De Groef:
Het tijdelijk gebruik door Tesla is uiteindelijk niet doorgegaan omdat Tesla gemeld werd in de pers, waardoor ze afgehaakt zijn. Wat de toekomst betreft: de afspraak is nog altijd dat tegen einde van het jaar een aanvraag omgevingsvergunning wordt ingediend. Begin oktober ontmoeten wij de Metro groep, bedoeling is terug retail mogelijk te maken, het benzinestation te behouden en achteraan een kleine KMO zone te bouwen. Wonen is uitgesloten.
Metro groep werkt nu aan de mobiliteitsstudie en hun waterplan, ze moeten ook rekening houden met evoluties op sites die aangrenzend zijn zoals CAT-site.
4. In de Kosterstraat blijken de borden verwijderd te zijn komende van de spoorwegbrug aangegeven dat je als fietser door de eenrichting mag rijden, nochtans gebeurt dit nog veel. Kan er controle gebeuren.
Antwoord van schepen Steve Claeys:
Volgens ons zijn die allang weggehaald omdat dit te onveilig is, de eenrichting is in dit geval duidelijk voor iedereen, wanneer mensen toch doorrijden is dat op een eigen risico, we kunnen moeilijk 24/24 politie daar bij plaatsen, maar we geven het door aan PZ VIMA.
5. Op 25 augustus heeft zich een tragedie voorgedaan met de moord tussen 2 buren. Ik besef dat in zulk dossier enkel slachtsoffers zijn, maar hoe kunnen wij als gemeenteraad vermijden dat dergelijke zaken zich nog voordoen, te meer omdat blijkt dat de politie weet had van de burenstrubbelingen?
Antwoord van Burgemeester Jean-Pierre De Groef:
De politie had inderdaad weet van de burenruzie, hun diensten met sociale profielen waren al tussengekomen, niets deed vermoeden dat dit zo zou escaleren. De politie biedt in dergelijke gevallen slachtofferhulp aan. De gemeente kan daar niet vele in tussenkomen, we hebben inderdaad het project burenbemiddeling, maar dan moeten beide partijen akkoord gaan om dit toe te laten, wat niet zo was. Momenteel is het dossier in handen van het parket en het gerecht.
De voorzitter sluit de zitting op 17/09/2024 om 21:11.