De voorzitter opent de zitting op 18/10/2022 om 20:04.
De gemeenteraad dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de gemeenteraad van 20 september 2022 wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Machelen.
Kennisneming besluit gouverneur.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente Machelen.
De goedkeuring van de budgetwijziging 2022 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Bij de goedkeuring van het budget in 2021 werd voor 2022 al een investeringstoelage voorzien van 20 000 euro, die blijft behouden in deze budgetwijziging.
Met deze budgetwijziging vraagt de kerkfabriek een verhoging van
- 1 500 euro investeringstoelage voor energieaudit
- 10 000 euro voor werken aan de pastorij
Echter, met de beslissing van de gemeenteraad van 23 oktober 2018 is de pastorij in eigendom overgegaan van de gemeente naar de Kerkfabriek.
Er wordt voorgesteld deze investeringstoelage niet te weerhouden, met die bemerking dat indien de rekening van de kerkfabriek negatief zou worden, de gemeente het verschil decretaal zal moeten bijleggen.
De gemeente dient een verhoging van de investeringstoelage te voorzien van 20 000 euro naar 21 500 euro op budgetsleutel GE-664000-079000-GB-Organisatie-Financiën en een exploitatietoelage van 0,00 euro op budgetsleutel GE-649000-079000-GBB-Organisatie-Financiën.
Artikel 1: goedkeuring te verlenen aan de budgetwijziging van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis, met uitzondering van de gevraagde investeringstoelage voor de werken aan de pastorij.
Artikel 2: de gemeente dient een verhoging van de investeringstoelage te voorzien van 20 000 euro naar 21 500 euro op budgetsleutel GE-664000-079000-GB-Organisatie-Financiën en een exploitatietoelage van 0,00 euro op budgetsleutel GE-649000-079000-GBB-Organisatie-Financiën.
De goedkeuring door de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis op 15 juni 2022.
Er dient rekening gehouden te worden met de beslissing van de gemeenteraad om in budgetwijziging niet de gevraagde 10 000 euro investeringstoelage voor de pastorij op te nemen.
Er dient voorzien te worden in
- woonstvergoeding bedienaar eredienst voor 4 900 euro
- een investeringstoelage van 50 000 euro
Op te nemen in MJP 2022-2025, budget 2023.
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2023 van de Kerkfabriek Sint-Gertrudis wordt goedgekeurd, onverminderd de beslissing van de gemeenteraad van 18 oktober 2022 inzake budgetwijziging 2022 kerkfabriek Sint-Gertrudis.
Artikel 2: er dient een investeringstoelage van 50 000 euro voorzien te worden en een woonstvergoeding voor de bedienaar van 4 900 euro.
De goedkeuring van de Kerkraad van het budget en de beleidsnota 2023 van Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten op 3 mei 2022.
Met de beslissing van de gemeenteraad van 19 juni 2018 werd een investeringstoelage voorzien van 74 363 euro voor de herstellingen aan het dak.
Ter voorbereiding hiervan engageerde de Kerkfabriek zich met brief van 2 mei 2018 aan het college van burgemeester en schepenen om met de gemeente te kijken naar een zinvolle invulling voor het kerkgebouw, en over te gaan tot een erfpacht aan de gemeente en het betrekken van de gemeente in een verkoop wanneer deze ter sprake zou komen.
Deze voorwaarde werd in de beslissing van de gemeenteraad van 19 juni 2018 opgenomen onder artikel 3:
Artikel 3: gegeven het engagement van de Kerkfabriek per brief van 2 mei 2018, het college van burgemeester en schepenen opdracht te geven met de Kerkfabriek het overleg op te starten inzake zinvolle invulling voor het kerkgebouw, en de juridische constructies inzake gebruik en eigendom hierbij de onderzoeken en uit te werken.
Er is in de voorbije jaren overleg opgestart wat ondermeer geleid heeft tot de inspanning van de kerkfabriek tot verhuur van de kerk.
Doch deze inspanningen zijn onvoldoende om het jaarlijks weerkerend structureel tekort weg te kunnen werken.
Er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 6 357,47 euro. De budgettaire middelen zijn hiervoor voorzien op budgetsleutel in het MJP.
Artikel 1: de beleidsnota en het budget 2023 van de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw van Zeven Smarten wordt goedgekeurd.
Artikel 2: er wordt een gemeentelijke exploitatietoelage voorzien van 6 357,47 euro.
Artikel 3: de gemeenteraad herbevestigt artikel 3 van de gemeenteraadsbeslissing van 19 juni 2018.
De Vlaamse overheid verstrekt voor de uitvoering van dit landinrichtingsproject subsidies.
Standaard is er een 30% gemeentelijke cofinanciering voorzien, dit percentage kan echter variëren afhankelijk van de maatregelen of de omvang van de investering.
Het is de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) die deze landinrichting opvolgt en (grotendeels) uitvoert. Vooraleer het eindvoorstel van LIP ter goedkeuring kan voorgelegd worden aan de bevoegde minister, dienen we als gemeente in te stemmen met het eindvoorstel, de aan ons toegewezen engagementen, het onderhoud/beheer na uitvoering en instemmen met het financieel engagement.
In toepassing van artikel 3.3.1.2 van het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juni 2014 betreffende de landinrichting, vraagt de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) de instemming van de instanties en de personen, vermeld in artikel 3.3.8 en 3.3.9 van het decreet van 28 maart 2014, die belast worden met de uitvoering van het landinrichtingsplan of gedeelten ervan.
Concreet vraag de VLM instemming aan de gemeente voor het beheer en financiering van het voorliggende LIP:
Definitieve goedkeuring van 20 juni 2022 van de planbegeleidingsgroep op het definitief rapport LIP Woluwe - Trawool - Floordambos.
Dit landinrichtingsproject past binnen het beleid van vergroening, ontharding, groen-blauwe dooradering, het meer voorzien van bossen op het grondgebied onder meer in de open kouters.
Voor de uitvoering van de maatregelen werd volgend budget in de MJP 2020-2025 voorzien: 591 643 euro. Budgetsleutel: 2140000/034000/AP10/AC4
Voor de aankoop grond Bosveld werd volgend budget in de MJP 2020-2025 voorzien: 100 000 euro. Budgetsleutel: 074200/2200000/AP9/AC2
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het eindvoorstel landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos goed en dit volgens de maatregelen en kostenraming vernoemd in het voorliggende landinrichtingsplan.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord om het bijgevoegde document 'Instemming van de gemeente Machelen met het voorliggende uitvoeringsprogramma en financieringsplan uit het eindvoorstel landinrichtingsplan Woluwe - Trawool - Floordambos' te laten ondertekenen door burgemeester en algemeen directeur.
Machelen wil volgens het Burgemeestersconvenant tegen 2030 minstens 40% CO2 reduceren. Gezien het verouderd woningpatrimonium in Machelen kan een doorgedreven renovatiegolf die ambitie helpen waarmaken. Huishoudens in Machelen representeren namelijk maar liefst 22.513 ton CO2 of 20% van de uitstoot. Als lokale overheid kunnen we een belangrijke rol spelen in het aanbieden en ondersteunen van collectieve renovaties, en wijken hierdoor versneld koolstofneutraal maken.
Ook in de tweede werf van het Lokaal Energie- en Klimaatpact “Verrijk je wijk” is de volgende doelstelling opgenomen: 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030.
Daarnaast zijn ook in het Meerjarenplan verschillende doelstellingen opgenomen gerelateerd aan het woonbeleid met als hoofdlijnen:
- zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden
- werken aan de kwaliteit van het woningpatrimonium en de woonomgeving.
Wat zijn de voordelen van collectieve wijkrenovaties:
Wijkrenovaties hebben dus een belangrijk ecologisch voordeel (een verminderde CO2-uitstoot), maar ook op sociaal en economisch vlak zijn er positieve effecten. Wijkrenovaties verhogen namelijk de energieprestatie van de woningen en de betaalbaarheid van wonen. Bovendien zijn gezonde woningen cruciaal voor de gezondheid van de bewoners en kwalitatieve woningen helpen kwetsbare doelgroepen uit hun sociale isolement breken. Bewoners die instappen in een renovatietraject kunnen rekenen op intensieve begeleiding, advies bij offertes, toezicht op de uitvoering en hulp bij de aanvraag van premies en/of renteloze renovatieleningen.
3Wplus heeft een aanbod op vlak van wijkrenovatie. 3Wplus werkt op wijkniveau a.d.h.v. collectieve renovatiebegeleidingen om particuliere woningen duurzaam en energiezuinig te maken. Door de gerichte en collectieve aanpak is er een hogere realisatiegraad en kunnen schaalvoordelen bekomen worden, wat voor de inwoners interessant is. De gemeente schuift één of meerdere wijken naar voor waar het project uitgevoerd zal worden gedurende twee jaar per wijk. Wijken met een grote eenvormigheid of urgente problematieken (bijvoorbeeld asbestdaken of geconcentreerde energiearmoede) hebben een groter potentieel.
Belangrijk bij opstart van een wijkrenovatie is de selectie van een buurt. Hiervoor is de basis zowel de thermografische luchtfoto als op studiewerk van het Vlaamse Steunpunt Wonen. Steunpunt Wonen schaalde op basis van 8 indicatoren alle Vlaamse statistische sectoren (de kleinste ruimtelijke entiteit waarvoor statistische gegevens beschikbaar zijn) in op het vlak van kwetsbare huishoudens en verouderde/kleine woningen. In Machelen werden 5 buurten gelabeld als kwetsbaar. Het gaat om de statistische sectoren Schetsveld, De Heuve, Lo, Machelen-industriesector en Den Hoek. De eerste twee buurten scoren het slechtst. Van deze twee buurten kent Schetsveld gemiddeld oudere woningen. Bijkomend is Schetsveld een duidelijk afgebakende buurt, wat de latere communicatie naar die buurt kan vergemakkelijken. Ook heeft de buurt de juiste schaal om enerzijds voldoende deelnemers te vinden en anderzijds die realisaties voldoende te concentreren zodat ze zichtbaar blijven en tot extra dynamiek kunnen leiden. Ten slotte toont ook de thermografische luchtfoto dat de isolatiegraad in de wijk slecht tot zeer slecht is. Het voorstel is daarom de buurt Schetsveld te selecteren voor uitrol van de collectieve wijkrenovatie.
Ondermeer in Kampenhout en Vilvoorde heeft deze aanpak tot succes geleid.
De communicatie rond het project zal door 3Wplus worden aangeleverd en wordt, na revisie en goedkeuring door de gemeente, via de gemeentelijke communicatiekanalen en de communicatiekanalen van 3Wplus verspreid. Er wordt gewerkt via rechtstreekse communicatie (bewonersbrieven namens de gemeente & 3Wplus samen), maar ook bredere informatiekanalen worden ingezet. Er kan gebruik gemaakt worden van banners aan de toegangswegen van de wijk, publicaties in het infoblad en de website, folders en affiches, …
Na het einde van het project zal er een evaluatie (resultaten, knelpunten, feedback inwoners, etc.) plaatsvinden, waarna kan bekeken worden of het project kan herhaald worden in een andere wijk.
Het project valt eventueel ook te koppelen aan het Noodkoopfonds, waarvoor in september een nieuwe call zal komen. Het principe van het Noodkoopfonds is dat er ondersteuning van renovatie van noodkoopwoningen geboden wordt aan OCMW’s. Het OCMW kan een renteloze kredietlijn krijgen voor het verstrekken van een renteloze lening aan de eigenaar van de noodkoopwoning.
De betrokken diensten zijn milieu, huisvesting en sociale dienst. Gezien de potentieel grote impact is het van belang dat elke dienst zich engageert en zijn schouders onder dit project steekt.
Het project wordt reeds voor 50% gefinancierd door een subsidie van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Dit brengt de uiteindelijke kostprijs op 10 000 euro (+ indexering) voor één 1/3e VTE van 3Wplus die zich gedurende één jaar zal toeleggen op één specifieke wijk. Om het project te doen slagen zal voldoende tijd en middelen voorzien moeten worden. Daarom wordt voorgesteld om een periode van minstens twee jaar vast te leggen. Dit komt neer op 20 000 euro.
Daarnaast zal er een prijsvermindering komen van het Mobiel Energiehuis dat jaarlijks langskomt in de gemeente. Voor het werkingsjaar 2023-2024 zal de kost 10 500 euro (eventueel verhoogd met indexeringen) bedragen i.p.v. de voorziene 16 000 euro.
Beide kosten - van de wijkrenovatie en van het Mobiel Energiehuis - kunnen via het Lokaal Energie- en Klimaatpact voor 50% gefinancierd worden. Dit brengt de uiteindelijke kost van de 2 jaar durende wijkrenovatie op 10 000 euro en de kost van het Mobiel Energiehuis op 5 250 euro.
Budgetsleutel wijkrenovatie: 2022 - 035000 - 6139999 A:10-1
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de opstart van het wijkrenovatieproject in de Schetsveldwijk voor een periode van twee jaar tegen een kostprijs van 20 000 euro (met eventueel bijkomende indexering).
Op vrijdag 8 juli 2022 keurde de Vlaamse Regering de subsidiëring onder het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) goed. Naast dit eerste pact gelanceerd in 2021, is ook het LEKP 2.0 goedgekeurd. Dit bevat zes vernieuwde doelstellingen om de transitie verder te versnellen en in lijn te zijn met de verstrengde Europese ambities. Het vernieuwde pact beoogt ook deze keer een inspanningsverbintenis waarbij het lokaal bestuur zich engageert om in te zetten op de vooropgestelde Vlaamse streefdoelen. Elk lokaal bestuur dat het pact ondertekent, heeft ook deze keer recht op een bepaald bedrag voor klimaatacties (a.d.h.v. 50% cofinancieringsprincipe) die bijdragen tot de doelstellingen van het LEKP. Het engagement zal jaarlijks vernieuwd worden tot 2030.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds, 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Machelen aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeld in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.
Het verkregen bedrag van het eerste Lokaal Energie- en Klimaatpact werd/wordt reeds gebruikt om o.a. volgende acties mee te financieren:
Trekkingsrecht voor Machelen LEKP 1.0: 53 240,84 euro (voorzien budget voor Vlaanderen was 24 870.000 euro)
Geschat trekkingsrecht voor Machelen LEKP 2.0: minimum 19 330,00 euro (voorzien budget voor Vlaanderen is 8 750.000 euro)
Beide bedragen werden verdeeld als trekkingsrechten op basis van de inwonersaantallen (4/5) en de criteria van het gemeentefonds (1/5).
De definitieve bedragen, op basis van het aantal deelnemende gemeenten, worden uiterlijk 16 januari 2023 bekendgemaakt.
De subsidie is bedoeld voor lokale klimaatacties, waarbij de totale uitgaven voor klimaatacties minstens het dubbele van de verkregen subsidie moeten bedragen (co-financieringsprincipe van 50%).
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) 2.0.
Artikel 2: met de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 engageert de gemeente Machelen zich voor de volgende engagementen bijkomend op de deze van het LEKP 1.0:
Artikel 3: de voorzitter, burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd dit pact te ondertekenen.
Lokale besturen moeten hun prioriteiten voor handhaving ruimtelijke ordening zelf bepalen en vastleggen in een gemeentelijk prioriteitenkader handhaving.
Op deze manier komen vaststellingen door lokale verbalisanten in aanmerking voor strafrechtelijke vervolging door het Openbaar Ministerie of bestuurlijke beboeting door het Departement Omgeving, Afdeling Handhaving.
Er wordt vertrokken vanuit de decretale opdrachten met als doel de handhaving voor elke overtreder op een vergelijkbare manier te laten verlopen en snel tot een zo goed mogelijk rechtsherstel te komen.
De weerhouden kandidaat is langdurig ziek, indiensttreding is onzeker.
Het handhaven is belangrijk om tot een goede ruimtelijke ordening te komen en te blijven en om de kwaliteit van het wonen, openbaar domein en het samenleven te kunnen blijven garanderen.
Voorstel om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten met Haviland voor 1 werkdag per week met een minimum van 6 maanden, verlengbaar (in vooruitzicht van al dan niet aanwerven eigen personeel).
Maximale vergoeding per dag 828,40 euro te verhogen met 10 euro dienstverplaatsing: 838,40 euro/dag
Voor 6 maanden: 21 798,40 euro
De uitgaven zullen worden gedekt door overheveling van personeelskredieten die nu, wegens niet invullen van vacatures, niet worden gebruikt.
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsovereenkomst nr. 429 dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening tussen de gemeente en Haviland goed voor de inzet van een verbalisant ruimtelijke ordening en een stedenbouwkundig inspecteur (naargelang het dossier en stand van het dossier) voor een periode van zes maanden en gedurende 1 dag per week.
Artikel 2: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende prioriteitenkader handhaving ruimtelijke ordening goed.
Artikel 3: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsprotocol stedenbouwkundig inspecteur goed.
Artikel 4: de gemeenteraad keurt het in bijlage van deze beslissing liggende samenwerkingsprotocol verbalisant ruimtelijke ordening goed.
Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd de stedenbouwkundig inspecteur en verbalisant ruimtelijke ordening aan te stellen die hun functie kunnen opnemen na eedaflegging in handen van de burgemeester.
Artikel 6: de uitgaven voor deze opdracht worden geraamd op 21 798,40 euro.
Goedkeuring van het schoolreglement GBS De Fonkel schooljaar 2022-2023.
Het schoolreglement van GBS De Fonkel werd aangepast aan de actuele situatie en werd opgemaakt op basis van het sjabloon dat aangeboden wordt door de pedagogische begeleidingsdienst van het OVSG. De inhoud werd schooleigen gemaakt.
Volgende aanpassingen werden gemaakt in het schoolreglement 2022-2023:
Originele tekst: |
Aangepast naar: |
Steve Claeys | Jean-Pierre De Groef (p.2) |
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 2 Scherpe maximumfactuur Maximumbijdrage per schooljaar:
|
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 2 Scherpe maximumfactuur De concrete uitwerking van de scherpe maximumfactuur, d.w.z. specifieke activiteiten, |
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 3 Minder scherpe maximumfactuur
Deze bijdrage mag maximaal 435 euro bedragen voor de
volledige schoolloopbaan lager onderwijs |
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 3 Minder scherpe maximumfactuur De concrete uitwerking van de minder scherpe |
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 4 Bijdrageregeling 3. Soep (tijdens de wintermaanden) |
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 4 Bijdrageregeling De vernoemde onderdelen werden verwijderd |
Hoofdstuk 4 Kostenbeheersing Art. 4 Bijdrageregeling De concrete uitwerking van de bijdrageregeling is terug te |
Hoofdstuk 4 kostenbeheersing Art. 4 Bijdrageregeling De concrete uitwerking van de bijdrageregeling is terug te vinden in de informatiebrochure. |
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het GBS De Fonkel schoolreglement 2022-2023 goed.
De oproepingsbrief van 17 augustus 2022 van Incovo voor de bijzondere algemene vergadering op vrijdag 30 september 2022.
Incovo organiseert op 30 september een korte bijkomende bijzondere algemene vergadering in het kader van de gewenste samenwerking met de afvalintercommunale van Brugge IVBO rond de verwerking van restafval.
In het voorstel van beslissing wordt de uitvoering toegelicht waarom dit momenteel voor Incovo de meest aangewezen beslissing is.
Gezien de stukken te laat binnenkwamen voor raad september en de bijzondere algemene vergadering reeds op 30 september heeft plaatsgevonden, heeft het college op 13 september al de beslissing genomen zodat de afvaardiging van de gemeente rechtsgeldig de bijzondere algemene vergadering kon bijwonen, ook omwille van het feit dat het risico moest vermeden worden dat Incovo het quorum niet zou bereiken.
Geen
Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 13 september 2022 over Incovo- bijzondere algemene vergadering van 30 september 2022 met volgende agendapunten:
1. Vaststelling van geldigheid tot vergadering overeenkomstig artikel 22 van de statuten
2. Goedkeuring van de notulen van 24 juni 2022
3. Goedkeuring beheersovereenkomst verwerking restafval aan IVBO - toetreding tot IVBO als vennoot C
4. Varia.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 22 september 2022 opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022.
De gemeente Machelen is aangesloten bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad geeft goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 met als agendapunten:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget.
2. Statutaire benoemingen.
3. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale buitengewone algemene vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 7 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het feit dat de gemeente Machelen momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
Het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 5 september 2022.
De gemeente Machelen werd per aangetekend schrijven van 12 september 2022 opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius West die op 12 december 2022 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw te 8820 Torhout, Noordlaan 9.
Het dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Het eerste agendapunt handelt over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (het dossier Tramontana).
In het artikel 3.A.2 van de statuten van Fluvius West wordt in het voorwerp voorzien dat de Opdrachthoudende vereniging bevoegd is voor o.m. “het aanleggen, het exploiteren en het beschikbaar stellen van elektronische-communicatienetwerken en installaties alsook voor het vervoer van signalen langs deze elektronische-communicatienetwerken”.
Het artikel 3.B van de statuten van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West waarin opgenomen is dat de Opdrachthoudende vereniging ten behoeve van haar deelnemers haar voorwerp ook mag verwezenlijken door samenwerking met andere rechtspersonen waar zij al dan niet kan in deelnemen met naleving van de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Fluvius West doet voor de uitvoering van haar activiteiten en de daarmee verband houdende openbaredienstverplichtingen een beroep op de exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv met zetel te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Fluvius System Operator cv en Telenet BV hebben op 18 juli 2022 een bindend akkoord bereikt om samen het datanetwerk van de toekomst (met inbegrip van de fiber-to-the-home-technologie) in Vlaanderen te realiseren. De twee bedrijven zullen met dat doel een dochteronderneming (werknaam NetCo) uitbouwen die financieel en operationeel zelfstandig zal zijn.
Het datanetwerk van de toekomst zal:
De gemeente is overtuigd dat de toegang van iedere burger en bedrijf tot kwaliteitsvolle en snelle dataverbindingen van cruciaal belang is. De gemeente wenst op haar grondgebied maximaal in te zetten op het vlak van connectiviteit en het datanetwerk van de toekomst uit te bouwen via hoofdzakelijk een fiber-to-the-home-technologie. De gemeente staat ten volle achter de ambitie om glasvezelconnectiviteit te voorzien zowel in stedelijk als in landelijk gebied en – waar dit niet mogelijk is – de huidige hybride glasvezel-coax-netwerkinfrastructuur van een upgrade te voorzien.
Deze doelstellingen kaderen binnen het algemeen en maatschappelijk belang aangezien het alle burgers en bedrijven van de gemeente aanbelangt. De beslissing van de gemeente, in uitvoering van haar beleid en binnen haar autonome bevoegdheid, tot het uitbouwen van openbare elektronische-communicatienetwerken op haar grondgebied wordt gekwalificeerd als een taak van gemeentelijk belang. De uitrol van het datanetwerk zal maximaal gebeuren in synergie met andere werken voor glasvezel en nutsvoorzieningen. Dergelijke beslissing laat het recht van de gemeente in haar hoedanigheid van domeinbeheerder onverlet om op verzoek van een derde partij de nodige domeintoelatingen toe te kennen. Ook de keuze om vrij een dienstverlener als gemeente te kiezen blijft behouden.
Om deze openbare elektronische-communicatienetwerken aan te leggen, te exploiteren en beschikbaar te stellen wenst de gemeente een beroep te doen op de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West, die door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv de vennootschappen NetCo en HoldCo mede zal uitbouwen. In NetCo zullen de elektronische-communicatienetwerken (meer specifiek het bestaande HFC-netwerk en de overige glasvezelinfrastructuur) worden ingebracht. Na de inbreng zal NetCo instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De oprichting van HoldCo, waarin de aandelen NetCo worden ingebracht, biedt desgevallend en tussentijds mogelijkheden om een uitkering van cashmiddelen te kunnen voorzien voor de aandeelhouders.
Deze structuur en de centralisatie van deze netwerken in NetCo bieden de beste garanties voor de gemeente om deze doelstellingen te realiseren en zo voor iedereen in Vlaanderen een efficiënt, betaalbaar en toegankelijk datanetwerk van de toekomst mogelijk te maken.
De Raad van Bestuur van Fluvius West heeft, overeenkomstig de artikelen 12:10 en 12:93 e.v. van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, in zitting van 5 september ll. het voorstel tot inbreng van de bedrijfstak openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv opgesteld en goedgekeurd. In dit inbrengverslag werden de voorafgaande besluitvormingsvereisten opgenomen die gelden als opschortende voorwaarden voor de realisatie van het dossier Tramontana.
Het tweede agendapunt omvat de voorgestelde statutenwijzigingen.
Het feit dat aan het voorwerp wijzigingen worden aangebracht waarvoor de Raad van Bestuur, overeenkomstig het artikel 6:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, een omstandige verantwoording heeft opgemaakt.
Het feit dat de voorgestelde statutenwijzigingen hun oorsprong vinden in meerdere domeinen.
1. DOSSIER TRAMONTANA
Ingevolge de door de Raad van Bestuur van Fluvius West besliste inbreng van bedrijfstak van de openbare elektronische-communicatienetwerken in Fluvius System Operator cv, zal Fluvius System Operator cv op haar beurt deze bedrijfstak inbrengen in de nieuw op te richten vennootschap NetCo die zal instaan voor de aanleg, het beheer, de exploitatie en het beschikbaar stellen van de hogervermelde ingebrachte netwerken alsook voor de uitrol van het datanetwerk van de toekomst. De Opdrachthoudende vereniging Fluvius West ontvangt daarvoor de daartoe uitgegeven aandelen K in Fluvius System Operator cv, waardoor de participatie van Fluvius West in de exploitatiemaatschappij wordt uitgebreid voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken. Voor de toekenning van de aandelen en de winstverdeling betreffende de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken wordt een onderscheid gemaakt tussen een deelnemer die reeds aangesloten was voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken (heeft recht op vergoeding voor de specifieke en de algemene inbreng) en een deelnemer die dat op heden nog niet is (heeft recht op vergoeding voor de algemene inbreng).
De Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) vormt een onderdeel van de inbreng bedrijfstak door Fluvius West in Fluvius System Operator cv. De bestaande dienstenrelatie tussen de Opdrachthoudende vereniging en haar deelnemers zal ingebracht worden in NetCo. Voor de gemeenten die op heden deelnemers zijn voor de Fluvius-NET-activiteit (elektronische-communicatiediensten) houdt dit in dat zij de bestaande diensten aan dezelfde voorwaarden zullen verderzetten. Het behoort tot de gemeentelijke autonomie om hier desgevallend te opteren voor geen verderzetting van deze Fluvius-NET-activiteit.
De wijzigingen aan de statuten met betrekking tot het dossier Tramontana betreffen in het bijzonder:
- de verduidelijking dat het om 'openbare' elektronische-communicatienetwerken gaat;
- de omschrijving van de vennootschappen NetCo en HoldCo;
- het invoegen van de definitie ‘synthetisch dividend’ die van toepassing is op de deelnemers die reeds voor 1 januari 2023 aangesloten zijn voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- het schrappen van de Fluvius-Net-activiteit vermits deze vervat is in de inbreng van bedrijfstak;
- aanpassingen aan de aandelen(categorieën), winstverdeling en stemrechten voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken zodat de deelnemers vergoed worden voor – naar gelang het geval – de specifieke en/of algemene inbreng bedrijfstak;
- het uitbreiden van de bevoegdheid in hoofde van de regionale bestuurscomités wat de adviesverlening betreft inzake de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- de regels die van toepassing zijn bij het beëindigen van de samenwerking voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken;
- een actualisering van de bijlage 1 alsook het toevoegen van een nieuwe bijlage 4 met een overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van een kabelmaatschappij.
2. OVERIGE WIJZIGINGEN
De overige wijzigingen werden in groen gemarkeerd in het voorliggend ontwerp van statutenwijzigingen en zijn een gevolg van wijzigingen van regelgeving, het schrappen van de activiteiten Fluvius GIS en Center, het rechtzetten van materiële vergissingen, enz.
Het betreft meer bepaald:
- een actualisering van de van toepassing zijnde bepalingen van de coöperatieve vennootschap ingevolge het WVV en de omzendbrief KBBJ / ABB 2022 / 1 betreffende de toepassing van artikel 397, 2de lid van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur;
- de terminologische verfijning door de introductie van de term ‘distributienetwerken’ bij de activiteiten andere dan elektriciteit en gas;
- de invoeging en/of actualisering van een aantal definities;
- een verfijning in de aanhef van het voorwerp;
- de schrapping van de nevenactiviteiten Fluvius GIS en Fluvius Center ingevolge het intern gevoerde kerntakendebat;
- de schrapping van de openbaredienstverplichting voor de openbare verlichting ingevolge het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021;
- de schrapping van de bepalingen betreffende de aandelen B en B*;
- de precisering dat een deelnemer per activiteit waarvoor hij toetreedt ten minste één aandeel dient te onderschrijven;
- de rechtzetting van foutieve verwijzingen en materiële vergissingen;
- de precisering wat het beslissingsquorum op de algemene vergadering betreft;
- de conformering aan de artikelen 422 en 423 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
- de toevoeging van de machtiging door de deelnemers om elke verschuldigde som af te houden van de dividenden.
De agendapunten 4 tot en met 6 zijn een gevolg van de structuurwijzigingen.
De Vlaamse Regering besliste bij decreet van 16 november 2018 houdende diverse bepalingen inzake energie (zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 14 december 2018) om het grondgebied van Vlaanderen op te delen in homogene lokale geografische aaneengesloten exploitatiegebieden voor elektriciteit en gas met als doel om zo de operationele efficiëntie te verhogen.
In artikel 4.1.1 van het decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid van 8 mei 2009 (hierna het “Energiedecreet”) werden bijgevolg twee randvoorwaarden vastgelegd waarbinnen gemeenten kunnen kiezen voor een distributienetbeheerder, met name (i) dezelfde distributienetbeheerder voor gas en elektriciteit en (ii) aaneensluitende geografische gebieden met minstens 200.000 aangesloten afnemers.
Overeenkomstig artikel 15.3.5/18 van het Energiedecreet hebben de distributienetbeheerders momenteel tot en met 1 januari 2023 de tijd om te voldoen aan voormelde voorwaarden waarbij eventueel onderling gebieden kunnen worden uitgewisseld.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur voorziet in het artikel 422 voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet zijn aangewezen als distributienetbeheerder, dat uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk is als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Om tot de vooropgestelde homogene gebieden te komen zal immers gebiedsuitwisseling nodig zijn. Daarom heeft de Raad van Bestuur van Fluvius West in zitting van 5 september 2022:
i. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke, heden ressorterend onder Fluvius West, overgedragen worden aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo;
ii. een voorstel van partiële splitsing opgesteld waarbij per 1 januari 2025 de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar, heden ressorterend onder Fluvius West, overgedragen wordt aan de Opdrachthoudende vereniging Iveka;
iii. een voorstel van fusie door overneming opgesteld van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Het gehele vermogen van deze activiteiten, die alle activa en passiva en alle rechten en plichten omvat, zal overeenkomstig artikel 12:8 en volgende van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen overgaan naar de overnemende vereniging en dit vanaf 1 januari 2025.
De opschortende voorwaarden inzake de partiële splitsingen door overneming en de fusie door overneming zijn opgenomen in de respectievelijke voorstellen van partiële splitsing en het fusievoorstel.
Er wordt geopteerd voor een voorlopige ruilverhouding gebaseerd op de gegevens per 31 december 2021. Op basis van de definitieve cijfers per 31 december 2024 die geattesteerd zullen worden door de betrokken commissarissen, zal de definitieve ruilverhouding, bepaald aan de hand van de goedgekeurde ruilverhoudingsmethodiek met betrekking tot de cijfers van 31 december 2021 (voorlopige ruilverhouding), worden vastgelegd en verwerkt. Deze werkwijze laat in de eerste plaats toe om met de meest geactualiseerde boekhoudkundige cijfers rekening te kunnen houden die zo dicht mogelijk aansluiten op de datum van 1 januari 2025, waarop genoemde partiële splitsingen en fusie binnen de onderscheiden Opdrachthoudende verenigingen boekhoudkundig, fiscaal en juridisch van kracht worden.
Door deze partiële splitsingen en fusie zal voldaan worden aan de randvoorwaarden zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet en wordt de bereidwilligheid en het engagement van de steden/gemeenten en de distributienetbeheerders aangetoond om zich te conformeren aan de voorwaarden en ratio legis van het Energiedecreet, waarbij aan de distributienetbeheerders de mogelijkheid moet geboden worden om voor de concrete uitwerking van de transactie en de overeenkomstige gebiedsuitwisseling decretaal verlenging te krijgen tot 1 januari 2025, het begin van de volgende gewestelijke en gemeentelijke legislatuur.
Het vierde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke van Fluvius West naar Imewo.
De uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Jabbeke een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en haar aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal uitreden en haar aansluiting zal uitbreiden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Jabbeke de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het vijfde agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar van Fluvius West naar Iveka.
De uiteenzetting onder het punt van de structuurwijzigingen dient de gemeente Vosselaar een keuze te maken omtrent de distributienetbeheerder voor zowel elektriciteit als gas. Daarom stellen de raden van bestuur van Fluvius West en Iveka voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T uit de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Iveka. Door deze partiële splitsing zal de gemeente Vosselaar de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Het zesde agendapunt omvat de realisatie van de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door Gaselwest (met naamswijziging in ‘Fluvius West’) – ontwerpstatuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West.
Fusievoorstel
De Opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en Fluvius West staan samen in voor een aantal nutsvoorzieningen vnl. in West- en Oost-Vlaanderen en voor een aantal gemeenten in de rand rond Brussel (Vlaams-Brabant) en in de Kempen. Gaselwest is distributienetbeheerder voor elektriciteit en/of gas voor 53 gemeenten die zich situeren in de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Fluvius West is distributienetbeheerder voor elektriciteit voor 14 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen en voor gas voor 10 gemeenten uit de provincie West-Vlaanderen en voor 1 gemeente uit de provincie Antwerpen. Fluvius West staat daarnaast in voor de kabelactiviteit in 33 gemeenten in West-Vlaanderen, Antwerpen en Vlaams-Brabant en voor de activiteit riolering in 20 gemeenten uit de provincies West-Vlaanderen en Antwerpen. Het is de bedoeling de gemeentelijke participaties in deze sectoren te bundelen door de twee voornoemde verenigingen te fusioneren.
De verplichting van het Energiedecreet (artikel 4.1.1) om tegen 1 januari 2023 als distributienetbeheerder te beschikken over een aaneensluitend geografisch afgebakend gebied (verplichting in hoofde van de Opdrachthoudende verenigingen/distributienetbeheerders) en de verplichting om als gemeente dezelfde distributienetbeheerder te hebben voor de activiteiten elektriciteit en aardgas (verplichting in hoofde van de gemeenten), vormt deze bepaling in het Energiedecreet aldus de basis voor ‘verplichte’ gebiedsuitwisselingen. Het Energiedecreet bepaalt in artikel 4.1.1 tevens dat de distributienetbeheerders moeten voldoen aan een minimumomvang van 200.000 aangesloten afnemers.
Het voorgestelde fusieproject kadert onder meer in de wens van de Vlaamse Regering tot vereenvoudiging van de organisatie van het distributienetbeheer. In de eerste plaats moet een grotere transparantie ten goede komen van de klanten. Tevens wordt een vermindering van het aantal bestuursmandaten nagestreefd.
Het is de bedoeling dat de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West in de toekomst fungeert als één ‘multi-utility’-entiteit, waarin samen met het distributienetbeheer van elektriciteit en gas ook de schaal- en synergievoordelen voor de activiteiten openbare elektronische-communicatienetwerken, riolering en warmte maximaal worden geoptimaliseerd. De fusie van de twee entiteiten zal het uniform werken en de mogelijkheden om nog efficiënter te werken en te organiseren, met alle voordelen van dien, bevorderen doordat er zowel op het terrein als bij de centrale diensten zal kunnen worden gewerkt in één homogeen lokaal geografisch aaneengesloten exploitatiegebied.
Er dient aangestipt dat de voorgenomen fusie door overneming op geen enkele manier afbreuk doet aan de betrokkenheid van elke individuele stad/gemeente bij het lokaal beheer van de huidige activiteiten en de verankering van de operationele werking.
Het gehele vermogen van Fluvius West zal – na de partiële splitsingen van de gemeenten Jabbeke en Vosselaar – ingevolge een ontbinding zonder vereffening overgaan op Gaselwest, en dit vanaf 1 januari 2025. Op het ogenblik van de realisatie van de voorgenomen fusie zal het huidige Fluvius West van rechtswege ophouden te bestaan.
De opschortende voorwaarden inzake de fusie door overneming zijn opgenomen in het fusievoorstel.
Ontwerp statuten fusie-distributienetbeheerder Fluvius West
De ontwerpstatuten van de fusie-distributienetbeheerder ‘Fluvius West’ hernemen de elementen die doorgevoerd zijn in voornoemde tussentijdse statutenwijzigingen en voegen er volgende aan toe met ingang van 1 januari 2025:
- Toevoeging definitie synthetisch dividend, dat van toepassing is op de gemeenten van ex-Fluvius West (BTW BE0205.157.176).
- Toevoeging van de nieuwe bijlage 2 met het overzicht van de gemeenten die deel uitmaakten van de ex-kabelmaatschappijen.
- Opname van de specifieke bepalingen van de over te nemen entiteit Fluvius West
- Wat de stemrechten betreft op de algemene vergadering worden de nieuw gecreëerde aandelen At toegevoegd.
- Het aantal leden van de Raad van Bestuur wordt opgetrokken naar het decretaal voorziene aantal van 15. Immers het Decreet (artikel 434) en de statuten voorzien dat ‘in geval van een significante wijziging in het werkingsgebied van de Opdrachthoudende vereniging, of ingeval de Opdrachthoudende vereniging betrokken is bij een fusie met andere Opdrachthoudende of dienstverlenende verenigingen, het maximaal aantal leden vijftien bedraagt’. Naar afvaardiging binnen de Raad van Bestuur van Fluvius West (fusie-distributienetbeheerder) wordt een verhouding van 9 (ex-Gaselwest) en 6 (ex-Fluvius West) voorgesteld als transitiemaatregel voor de eerste legislatuur startende in 2025.
- Er worden 5 RBC’s binnen de fusie-distributienetbeheerder voorzien waarvan de indeling is opgenomen in de bijlage 1bis van toepassing vanaf 1 januari 2025.
- De bijlagen 1 en 1bis zijn per 1 januari 2025 te actualiseren ingevolge de partiële splitsing van de gemeente De Haan van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo en de fusie door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West door de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
- Naamswijziging van ‘Gaselwest’ in ‘Fluvius West’.
AANWIJZING FLUVIUS WEST ALS DISTRIBUTIENETBEHEERDER
Door de geplande fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest ontstaat één nieuwe distributienetbeheerder elektriciteit en gas.
Overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet wijst de reguleringsinstantie voor elk distributienet de netbeheerder aan. Indien het distributienet in kwestie geheel of gedeeltelijk eigendom is van een gemeente of van een groep van gemeenten, gebeurt die aanwijzing op voorstel van deze gemeente of groep van gemeenten. Volgens artikel 4.1.4 van het Energiedecreet eindigt de aanwijzing van de bij de fusie betrokken distributienetbeheerders van rechtswege en moet een nieuwe distributienetbeheerder door de VREG worden aangewezen.
In het vooruitzicht van de geplande fusie van Fluvius West en Gaselwest tot ‘Fluvius West’ op 1 januari 2025 hebben de Raden van Bestuur van Fluvius West en Gaselwest respectievelijk in zitting van 5 september 2022 en 12 september 2022 hun goedkeuring gehecht aan het voorstel tot de aanwijzing van de fusie-distributienetbeheerder Fluvius West als distributienetbeheerder voor elektriciteit en gas voor het volledige grondgebied waarop beide distributienetbeheerders op 1 januari 2025 actief zullen zijn. Zij hebben beslist dit voorstel ter bekrachtiging door de vertegenwoordigers van de deelnemende gemeenten te agenderen op hun respectievelijke buitengewone algemene vergaderingen van 12 en 20 december 2022.
De VREG zal geïnformeerd worden over het standpunt dat de buitengewone algemene vergadering heeft ingenomen.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West van 12 december 2022 met zijn agendapunten:
1. Kennisneming en bespreking van de overeenkomst tussen Fluvius en Telenet inzake de realisatie van het datanetwerk van de toekomst in Vlaanderen (dossier Tramontana).
2. Goedkeuring van de statutenwijziging, meer in het bijzonder wat betreft:
a. Wijziging van het voorwerp;
b. Aanpassingen ingevolge het dossier Tramontana en de oprichting van NetCo BV en HoldCo BV van de bestaande artikelen 2bis, 3, 8, 9, 17, 36, 38 en de bijlagen 1, 2 en 3 en het toevoegen van een artikel 40bis en een bijlage 4;
c. Aanpassingen ingevolge gewijzigde regelgeving en tekstuele correcties van de bestaande artikelen 2, 2bis, 3, 8, 8bis, 9, 17, 26, 33bis, 34, 35, 36quater, 37, 38, 39, 46 en de bijlagen 2 en 3 en het schrappen van artikel 36ter;
d. Bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
e. Bijzonder verslag van de Commissaris opgesteld overeenkomstig artikel 6:87, tweede lid WVV;
f. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de definitieve benaming van NetCo BV en HoldCo BV in de statuten in te schrijven;
g. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren;
h. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
i. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 2 vast te stellen.
3. Goedkeuring van de creatie per 1 januari 2023 van de bijkomende aandelen Aed binnen de activiteit elektriciteit die per 1 januari 2023 zullen worden omgezet in aandelen AEK binnen de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken à rato van 25 euro per aandeel.
4. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Jabbeke, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende Vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen Aed en Aoge door de aandelen Ae met een waarde van 25 euro per aandeel.
c. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 13:63 WVV), met juridische boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van Fluvius West kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikel 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
d. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Jabbeke, alsook haar aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, en haar aandeel Aek, over te brengen naar de Opdrachthoudende Vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
III. de overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
e. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit en openbare verlichting van de gemeente Jabbeke vanaf 1 januari 2025.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlenging van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. Al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 4.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgesteld in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
5. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T van de gemeente Vosselaar, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende Vereniging Iveka (overnemende vereniging);
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen Aed en Aoge door de aandelen Ae met een waarde van 25 euro per aandeel en de vervanging van de aandelen Aogtv en Atv door de aandelen At met een waarde van 25 euro per aandeel.
c. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van Fluvius West kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
d. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en warmte van de gemeente Vosselaar, alsook haar aandelen in de coöperatieve vennootschap Publi-T, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, en haar aandeel Aek, over te brengen naar de Opdrachthoudende Vereniging Iveka (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het registers van de deelnemers.
e. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting en warmte van de gemeente Vosselaar vanaf 1 januari 2025.
f. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlenging van machtiging aan de raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 5.a te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
iv. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
6. Realisatie van een fusie door overneming overeenkomstig de artikelen 12:24 en volgende WVV van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende Vereniging Gaselwest (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het fusievoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Vaststelling van de omzetting per 1 januari 2025 van het aantal bestaande aandelen Aed, Aoge, Ag, Atv, Aogtv en Ar à rato van 25 euro per eigen eigenvermogenswaarde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare elektronische-communicatienetwerken en riolering.
c. Vaststelling van de vervanging per 1 januari 2025 van de aandelen Aed en Aoge door de aandelen Aed en Aoge door de aandelen Ae met een waarde van 25 euro per aandeel en de vervanging van de aandelen Aogtv en Atv door de aandelen At met een waarde van 25 euro per aandeel.
d. Kennisneming van het fusievoorstel (art. 12:24 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:25 WVV) en van de Commissaris (art.12:26 WVV) met betrekking tot het voorstel tot fusie door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:27 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de fusie per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de algemene vergadering op de zetel van Fluvius West kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:25, 12:26 en 12:27 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
e. Goedkeuring van:
i. De fusie door overneming van de Opdrachthoudende Vereniging Fluvius West (over te nemen vereniging) en de Opdrachthoudende Vereniging Gaselwest (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2021, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2021 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
f. Goedkeuring van de statuten (inclusief naamswijziging) van de Opdrachthoudende Vereniging Gaselwest (daarin hernoemd tot Fluvius West).
g. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de fusie en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlenging van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de fusie zoals vermeld onder punt 6.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de fusie vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de fusie vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de over te nemen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het fusievoorstel en de bijzondere verslagen over het fusievoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de algemene vergadering en de uitvoering van de fusie in de meest brede zin.
7. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10 en 11 bij authentieke akte te doen vaststellen.
8. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2023 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2023.
9. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 en volgende WVV.
10. (Neven)activiteiten - aanvaarding wijziging deelnemerschap.
11. Statutaire benoemingen.
12. Statutaire mededelingen.
Artikel 2: dossier Tramontana
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijziging van Fluvius West aangaande het dossier Tramontana, met inbegrip van de voorgestelde statutenwijziging van het voorwerp, wat
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2023 onder de opschortende voorwaarde van de effectieve realisatie van het dossier Tramontana met het operationeel zijn van HoldCo en NetCo (cf. het inbrengverslag) en voor wat het synthetisch dividend betreft tevens onder de opschortende voorwaarde van gunstige beslissing van de Dienst Voorafgaande beslissingen in fiscale zaken (Ruling) van de FOD Financiën m.b.t. de oorsprong van het synthetisch dividend, nl. door verkoop van aandelen aan Telenet.
Artikel 3: dossier Tramontana
Ingevolge de beslissing genomen in de artikelen 1 en 2 wordt de activiteit zoals omschreven in 3.A.2 van de statuten toevertrouwd aan de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West die – door middel van haar exploitatiemaatschappij Fluvius System Operator cv – hiervoor een beroep zal doen op haar dochtervennootschap NetCo, wat mogelijk is overeenkomstig artikel 3.B van de statuten.
Artikel 4: overige wijzigingen
Zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West met betrekking tot de overige wijzigingen, met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het voorwerp.
Deze wijzigingen treden in werking op 1 januari 2022.
Artikel 5: partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Imewo voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Jabbeke
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Imewo door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Imewo van de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Jabbeke.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Jabbeke voor de activiteiten elektriciteit, openbare verlichting en de strategische participaties (Publi-T) te willen aanvaarden.
Artikel 6: partiële splitsing door overneming van Fluvius West naar Iveka voor de activiteiten elektriciteit, gas openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T van de gemeente Vosselaar
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Fluvius West / Iveka door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Iveka van de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T verbonden aan de gemeente Vosselaar.
De algemene vergadering in buitengewone zitting van Fluvius West wordt verzocht de uittreding van de gemeente Vosselaar voor de activiteiten elektriciteit, gas, openbare verlichting, warmte en de aandelen in de cv Publi-T te willen aanvaarden.
Artikel 7: fusie door overneming van Fluvius West door Gaselwest met naamswijziging in Fluvius West
Artikel 8: de betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
Artikel 9: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 12 december 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 8 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
De oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 13 december 2022, waarin de agenda werd meegedeeld.
De gemeente Machelen is aangesloten bij TMVS dv.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone algemene vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Toetreding van deelnemers
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen
3. Evaluatie 2022, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2023 (cfr. artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv vastgesteld op 13 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
De deelneming van de gemeente Machelen in de Intercommunale van Brabant voor Elektriciteit en GAS cvba, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van I.B.E.G. van 20 september 2022 heeft de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. samengeroepen en bepaald dat deze op 20 december 2022 zal plaatsvinden.
De documentatiestukken zijn uitgewerkt door de raad van bestuur van I.B.E.G.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. op 20 december 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda.
Artikel 2: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de statutenwijziging van I.B.E.G.
Artikel 3: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van I.B.E.G. vastgesteld op 20 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
De deelneming van de gemeente Machelen in Sibelgas, opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te Grote Markt Z/N, 1800 Vilvoorde.
De raad van bestuur van Sibelgas van 20 september 2022 heeft de aanpassing van het voorwerp in de statuten van Sibelgas goedgekeurd.
De raad van bestuur van Sibelgas van 20 september 2022 heeft ingestemd met de aanpassingen van de stutaten.
De raad van bestuur van Sibelgas van 20 september 2022 heeft de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas samengeroepen en bepaald dat deze op 20 december 2022 zal plaatsvinden.
De documentatiestukken zijn uitgewerkt door de raad van bestuur van Sibelgas, daarin begrepen het bijzonder verslag van de raad van bestuur tot wijziging van het voorwerp.
Geen
Artikel 1: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas op 20 december 2022 en de daarbij horende documentatie nodig voor de goedkeuring van de agenda
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de aangeduide effectief/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van Sibelgas op 20 december 2022, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunten met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.
Artikel 3: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de aanpassing van het voorwerp van Sibelgas.
Artikel 4: de gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de statutenwijziging van Sibelgas conform het wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.
Met als toevoeging en zoals unaniem beslist door de raad van bestuur van 20 september 2022.
Indien NetCo werken wenst uit te voeren op het grondgebied van een gemeente, er wordt bevestigd dat de onrechtstreekse aandeelhoudersrelatie van de gemeente geen afbreuk zal doen aan de toepassing van de geldende wetgeving op/door NetCo. NetCo zal onderworpen zijn aan dezelfde wettelijke verplichtingen als andere operatoren die dezelfde of gelijkaardige activiteiten ontwikkelen. Onder meer zal NetCo een kennisgeving moeten doen aan het BIPT om erkend te worden als operator voor het aanbieden van openbare elektronische-communicatienetwerken of van voor het publiek beschikbare elektronische-communicatiediensten.
Na deze kennisgeving zal NetCo, eveneens op basis van de geldende wetgeving, domeintoelatingen moeten aanvragen voor de aanleg en het beheer van elektronische-communicatienetwerken, o.m. bij de steden en gemeenten in hun hoedanigheid als domeinbeheerder.
De voorzitter sluit de zitting op 18/10/2022 om 20:24.