De voorzitter opent de zitting op 21/11/2023 om 20:03.
De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.
Geen
Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2023 wordt goedgekeurd.
In het kader van invordering van schulden t.a.v. consumenten treedt het nieuw Boek XIX Wetboek Economisch Recht “Schulden van de Consument” op 1 september 2023 in voege. Dit leidt ertoe dat we enkele wijzigingen moeten aanbrengen aan ons retributiereglement over de aanrekening van aanmaningskosten bij niet of te laat betalen van vorderingen verzonden door Gemeente of OCMW Machelen.
De belangrijkste wijziging die we moeten aanbrengen is het bedrag dat we aanrekenen op het moment dat een dossier, na 2 door ons verzonden aanmaningen, in handen komt van de externe partner waarmee we samenwerken voor de minnelijke invordering.
Op dit moment is het bedrag voor alle vorderingen 25 euro. De nieuwe wet stelt dat dit voor vorderingen onder de 150 euro maximaal 20 euro mag zijn. We passen het reglement in die zake aan, maar om dit verlies te compenseren verhogen we het forfaitaire bedrag naar 30 euro voor de vorderingen boven de 150 euro.
Dit werd zo afgestemd met onze externe partner, CMA, en ook onze aanmaningen werden ondertussen aangepast naar de regels van de nieuwe wetgeving.
Geen, gezien de forfaitaire kosten geïnd worden door en voor rekening zijn van de externe partner.
De kosten wij zelf aanrekenen bij het verzenden van de 2e aanmaning blijven gelijk, op 7 euro.
Artikel 1: er wordt vanaf 1 december 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.
Artikel 2: dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.
Artikel 3: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:
1e aanmaning per gewone brief: geen kosten
2e aanmaning per aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro
Per bijkomend aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro
Artikel 4: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).
Artikel 5: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.
Artikel 6: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, zullen volgende kosten aangerekend worden:
Artikel 7: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.
De sociale huizen van Zaventem - Machelen - Vilvoorde - Grimbergen wensen een partnerschap aan te gaan met 5 partnerorganisaties en VDAB.
Deze organisaties hebben als partnerschap een projectvoorstel uitgewerkt in het kader van de oproep Capacity Building. Die oproep is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE.
Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant uitgestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building.
Vanaf januari 2024 zet Europa Werk en Sociale Economie (E WSE) de middelen voor sociale inclusie in via lokale partnerschappen en dus niet langer via oproepen waarop organisaties uit de non-profit sector konden intekenen;
Het vormgeven van het ‘Lokaal Partnerschap Capacity Building’ was een proces opgedeeld in 4 fases, welke in de periode tussen januari 2023 en oktober 2023 plaatsvonden.
Fase 1: Werkingsgebied
Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken. Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem wel welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten. In fase 4 werd deze vraag door Zaventem alsnog gesteld waar na een positief antwoord van alle lokale besturen zij mee in het resterend proces opgenomen werden. Hiervoor werden alle procedurele zaken correct afgehandeld zodat hun instap zowel voor het lopende proces als voor Zaventem zelf zo vlot mogelijk kon verlopen. De aansluiting van Zaventem zorgde naast de uitbreiding van het werkingsgebied ook voor een substantiële verhoging van de middelen welke beschikbaar zijn voor het partnerschap.
Fase 2: Analyse uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering.
Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse. Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden. Op basis van dit document konden partners zich vervolgens kandidaat stellen.
Fase 3: Matchingsproces
Partners van wie het dossier sterk en relevant genoeg was, werden door de jury weerhouden om door te stromen naar de tweede ronde. De jury was samengesteld uit de administratie van de lokale besturen, VDAB en een extern lid van de Provincie Vlaams-Brabant.
Hier konden ze verdere toelichting geven tijdens een pitch en vragen van de jury beantwoorden. Op het einde van de tweede ronde maakte de jury een beargumenteerde selectie van partnerorganisaties.
Vervolgens zouden de kernpartners (de lokale besturen en VDAB) vanuit een gelijkwaardige positie aan tafel zitten om samen het partnerschap vorm te geven in fase 4.
Dit vormingsproces vond plaats tussen eind augustus en 16 oktober 2023. Het partnerschap heeft een indienwaardig dossier waarin de basis is gelegd voor het partnerschap rond onder meer:
Tijdens deze fase werden ook enkele financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs. Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap. Hierrond werd afgesproken om hiervoor de verdeling steeds te baseren op basis van het inwonersaantal van de lokale besturen.
Rolverdeling
De penhouder is lokaal bestuur Vilvoorde vermits het een bestuur moet zijn die de registratie indient bij E WSE. Een andere partner nl. Emino, zal 0,2 VTE inzetten om aan Vilvoorde een volledig uitgewerkt dossier aan te leveren met alle administratieve en financiële antwoorden voor E WSE. Emino neemt ook de verantwoordelijkheid op om de verdeling van financiële middelen onder de partners a rato hun ingezette VTE of geleverde diensten te doen.
De inzet van de lokale besturen zal zich op de 3 onderscheiden governance structuren bevinden:
Timing
We trachten het lokaal partnerschap op 1 januari 2024 te kunnen opstarten. Dan is de indiendatum, door E WSE zo opgelegd, van het projectvoorstel 31 oktober 2023. Het vast bureau heeft in de zitting van 24 oktober 2023 de indiening van het projectvoorstel goedgekeurd.
De 4 lokale besturen willen in november 2023 - met het voorliggende - een bekrachtiging van het projectvoorstel bekomen door het voltallige wetgevende orgaan, zijnde de raad voor maatschappelijk welzijn.
De beslissing van WSE zou eind november 2023 vallen.
De projectvoorstellen van de lokale partnerschappen worden voor 40% door E WSE (of vroegere ESF), 30% door Vlaamse Cofinanciering en 30% door lokale cofinanciering voorzien van middelen. De 30% lokale cofinanciering wordt voor de helft door VDAB gedragen. De resterende 15% wordt verdeeld onder de lokale besturen.
Het voorstel omtrent cofinanciering aan elk lokaal bestuur is:
OC-6139999-090400-3-1: voorzien budget op sleutel 45 500 euro
| 2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
| € 36 638,03 |
€ 15 263,40 |
€ 15 263,40 |
€ 15 263,40 |
€ 15 263,40 |
€ 15 263,40 |
Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 24 oktober 2023 over het projectvoorstel 'Lokale partnerschappen Capacity building GriMaViZa'.