Terug
Gepubliceerd op 22/12/2023

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 21/11/2023 - 20:00 De Wulfzaal
Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
Jean-Pierre De Groef, burgemeester
Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
Daniël Schell, algemeen directeur
Verontschuldigd: Marc Grootjans, Ingrid Deblock, raadsleden
Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 21/11/2023 om 20:03.

  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag raad voor maatschappelijk welzijn 24 oktober 2023

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De raad voor maatschappelijk welzijn dient telkens het verslag van de vorige vergadering goed te keuren.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn. 
      Financiële weerslag

      Geen

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: het notulenverslag van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 oktober 2023 wordt goedgekeurd.

    • Retributiereglement voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      In het kader van invordering van schulden t.a.v. consumenten treedt het nieuw Boek XIX Wetboek Economisch Recht “Schulden van de Consument” op 1 september 2023 in voege. Dit leidt ertoe dat we enkele wijzigingen moeten aanbrengen aan ons retributiereglement over de aanrekening van aanmaningskosten bij niet of te laat betalen van vorderingen verzonden door Gemeente of OCMW Machelen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Artikel 286 §1, 285 en 288 van het decreet lokaal bestuur. 
      • Boek XIX Wetboek Economisch Recht “Schulden van de Consument” van 3 mei 2023.
      • Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
      Advies en motivering

      De belangrijkste wijziging die we moeten aanbrengen is het bedrag dat we aanrekenen op het moment dat een dossier, na 2 door ons verzonden aanmaningen, in handen komt van de externe partner waarmee we samenwerken voor de minnelijke invordering.

      Op dit moment is het bedrag voor alle vorderingen 25 euro. De nieuwe wet stelt dat dit voor vorderingen onder de 150 euro maximaal 20 euro mag zijn. We passen het reglement in die zake aan, maar om dit verlies te compenseren verhogen we het forfaitaire bedrag naar 30 euro voor de vorderingen boven de 150 euro. 

      Dit werd zo afgestemd met onze externe partner, CMA, en ook onze aanmaningen werden ondertussen aangepast naar de regels van de nieuwe wetgeving.

      Financiële weerslag

      Geen, gezien de forfaitaire kosten geïnd worden door en voor rekening zijn van de externe partner. 

      De kosten wij zelf aanrekenen bij het verzenden van de 2e aanmaning blijven gelijk, op 7 euro.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1: er wordt vanaf 1 december 2023 tot en met 31 december 2025 een retributie geheven voor terugvordering aanmaningskosten voor fiscale en niet fiscale vorderingen.

       

      Artikel 2: dit reglement geldt niet voor vorderingen die voortkomen uit het retributiereglement parkeren, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 21 maart 2023 en volgende.


      Artikel 3: de retributie voor het verzenden van aanmaningen wordt als volgt vastgesteld:            

      1e aanmaning per gewone brief: geen kosten

      2e aanmaning per aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro

      Per bijkomend aangetekend schrijven: een forfaitaire kost van 7 euro

       

      Artikel 4: bij betaling zullen eerst de aangerekende kosten (voor aangetekende zendingen) aangezuiverd worden en vervolgens de openstaande schuldvordering (hoofdsom).

       

      Artikel 5: bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonderheid als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen om de dienstverlening van de gemeente te schorsen of stop te zetten op advies van de bevoegde dienst, zonder dat dit recht geeft op schadevergoeding uit hoofde van de schuldenaar.

       

      Artikel 6: ingeval het dossier van een fiscale of niet-fiscale vordering doorverwezen wordt naar een externe partner die in zal staan voor de verdere vervolging van de debiteur, zullen volgende kosten aangerekend worden:

      1. Verwijlintresten conform de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.
      2. Een forfaitaire vergoeding van:
        - 20 euro als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk is aan 150 euro
        - 30 euro als het verschuldigde saldo hoger is dan 150 euro.

       

      Artikel 7: dit besluit wordt bekendgemaakt via de gemeentelijke website, wordt opgenomen in de besluitenlijst en aangetekend in het register inzake belastingreglementen en retributiereglementen.

    • Bekrachtiging beslissing vast bureau over projectvoorstel lokaal partnerschap ViMaGriZa voor dossier "Capacity Building"

      Aanwezig: Stef Panneels, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn
      Jean-Pierre De Groef, burgemeester
      Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, schepenen
      Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, raadsleden
      Daniël Schell, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marc Grootjans, Ingrid Deblock, raadsleden
      Afwezig: Samia Benhomaid, raadslid
      Aanleiding en doel

      De sociale huizen van Zaventem - Machelen - Vilvoorde - Grimbergen wensen een partnerschap aan te gaan met 5 partnerorganisaties en VDAB.

      Deze organisaties hebben als partnerschap een projectvoorstel uitgewerkt in het kader van de oproep Capacity Building. Die oproep is een project dat getrokken wordt vanuit een samenwerking tussen VVSG, VDAB en Europa WSE. 

      Op 16 januari 2023 werd er vanuit de VVSG en de VDAB een brief naar alle lokale besturen in Vlaams-Brabant uitgestuurd met daarin een toelichting rond het project Capacity Building. 

      Vanaf januari 2024 zet Europa Werk en Sociale Economie (E WSE) de middelen voor sociale inclusie in via lokale partnerschappen en dus niet langer via oproepen waarop organisaties uit de non-profit sector konden intekenen;

      • Sociale inclusie: personen met een complexe (multi)problematiek ondersteunen en activeren in de maatschappij. Het gaat specifieker om niet-beroepsactieven en werkzoekenden.
      • Lokale partnerschappen: partners die doen aan Capacity Building - vrij vertaald "krachten bundeling" -. Dit kan niet zonder de lokale besturen en VDAB. Ze gaan een gelijkwaardig partnerschap aan met andere instanties en organisaties.
      Elke partner wordt als gelijkwaardige geacht maar beargumenteerde keuzes in groep kunnen de samenstelling van het partnerschap doen wijzigen.
       
      Duur van het project: 6 jaar.
      Partners:
      • De 4 lokale besturen
      • VDAB
      • Arktos
      • Emino
      • Jobroad
      • CAW Halle-Vilvoorde
      • AIF+
      Bijgestaan voor technische zaken zoals informatiebeheer over cliënten door een expertiseteam van VVSG-Europa WSE.
       

      Het vormgeven van het ‘Lokaal Partnerschap Capacity Building’ was een proces opgedeeld in 4 fases, welke in de periode tussen januari 2023 en oktober 2023 plaatsvonden.


      Fase 1: Werkingsgebied

      Voor onze regio werd het regiegebied sociale economie en werk van Vilvoorde, Machelen en Grimbergen als basis gezien. Een uitbreiding met het regiegebied van Zaventem, Wezembeek-Oppem en Kraainem werd ook onderzocht maar uiteindelijk niet doorgevoerd omdat men het risicovol vond om met de faciliteitengemeenten samen te werken. Vanuit de colleges van de drie lokale besturen werd echter beslist dat Zaventem wel welkom zou blijven om zich alsnog aan te sluiten. In fase 4 werd deze vraag door Zaventem alsnog gesteld waar na een positief antwoord van alle lokale besturen zij mee in het resterend proces opgenomen werden. Hiervoor werden alle procedurele zaken correct afgehandeld zodat hun instap zowel voor het lopende proces als voor Zaventem zelf zo vlot mogelijk kon verlopen. De aansluiting van Zaventem zorgde naast de uitbreiding van het werkingsgebied ook voor een substantiële verhoging van de middelen welke beschikbaar zijn voor het partnerschap.


      Fase 2: Analyse uitdagingen, doelgroepen en drempels rond (doorstroom naar) activering.

      Deze resultaten, gecombineerd met aangeleverde informatie vanuit partners, werd samengelegd tijdens een arena-analyse. Hieruit werd vervolgens het lokaal addendum vormgegeven; een document waarin alle drempels, noden en doelgroepen aanwezig in de regio weergegeven werden. Op basis van dit document konden partners zich vervolgens kandidaat stellen. 


      Fase 3: Matchingsproces

      Partners van wie het dossier sterk en relevant genoeg was, werden door de jury weerhouden om door te stromen naar de tweede ronde. De jury was samengesteld uit de administratie van de lokale besturen, VDAB en een extern lid van de Provincie Vlaams-Brabant. 
      Hier konden ze verdere toelichting geven tijdens een pitch en vragen van de jury beantwoorden. Op het einde van de tweede ronde maakte de jury een beargumenteerde selectie van partnerorganisaties.

      Vervolgens zouden de kernpartners (de lokale besturen en VDAB) vanuit een gelijkwaardige positie aan tafel zitten om samen het partnerschap vorm te geven in fase 4

      Dit vormingsproces vond plaats tussen eind augustus en 16 oktober 2023. Het partnerschap heeft een indienwaardig dossier waarin de basis is gelegd voor het partnerschap rond onder meer: 

      • Hoe het partnerschap georganiseerd zal zijn;
      • Wat de samenwerkingsprincipes zijn (o.a. werken op basis van consent of afgesproken, beargumenteerde keuzes om niet in patstellingen te komen);
      • Wat de bijdrage van elk van de partners in het partnerschap zal zijn;
      • Hoe de samenwerking vormgegeven en gemonitord zal worden;
      • Welke doelen er vooropgesteld worden rond het aanpakken van drempels en het begeleiden van cliënten.

       

      Tijdens deze fase werden ook enkele financiële afspraken gemaakt tussen de vier lokale besturen door de financieel directeurs. Dit rond de cofinanciering, voorfinanciering en de financiering van het uitbesteden van de penhouderrol (financieel en administratief) aan één van de partners van het partnerschap. Hierrond werd afgesproken om hiervoor de verdeling steeds te baseren op basis van het inwonersaantal van de lokale besturen. 


      Rolverdeling 

      De penhouder is lokaal bestuur Vilvoorde vermits het een bestuur moet zijn die de registratie indient bij E WSE. Een andere partner nl. Emino, zal 0,2 VTE inzetten om aan Vilvoorde een volledig uitgewerkt dossier aan te leveren met alle administratieve en financiële antwoorden voor E WSE. Emino neemt ook de verantwoordelijkheid op om de verdeling van financiële middelen onder de partners a rato hun ingezette VTE of geleverde diensten te doen.

      De inzet van de lokale besturen zal zich op de 3 onderscheiden governance structuren bevinden:

      • casusoverleg (maatschappelijk assistenten van de 4 lokale besturen)
      • werkoverleg (maatschappelijk assistenten of hoofdmaatschappelijk werkers)
      • stuurgroep (directie of delegatie)


      Timing

      We trachten het lokaal partnerschap op 1 januari 2024 te kunnen opstarten. Dan is de indiendatum, door E WSE zo opgelegd, van het projectvoorstel 31 oktober 2023. Het vast bureau heeft in de zitting van 24 oktober 2023 de indiening van het projectvoorstel goedgekeurd.

      De 4 lokale besturen willen in november 2023 - met het voorliggende - een bekrachtiging van het projectvoorstel bekomen door het voltallige wetgevende orgaan, zijnde de raad voor maatschappelijk welzijn.

      De beslissing van WSE zou eind november 2023 vallen.

      Juridische grond
      • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 77 en 78.
        Bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
      • Beslissing van het vast bureau van 24 oktober 2023 over goedkeuring projectvoorstel lokaal partnerschap voor dossier "Capacity Building".
      Advies en motivering
      • Noodzakelijk:
        De
         laatste jaren zagen de OCMW's een exponentiële toename in de groep mensen die moeilijk activeerbaar zijn en langdurig in een traject blijven. Door de hoge caseload (60 tot 80 dossiers per maatschappelijk werker) zijn maatschappelijk werkers niet meer in staat om deze groep cliënten nauw op te volgen.
      • Efficiënt en werkbaar:
        Capacity Building is een investering voor 6 jaar en dus duurzaam en duidelijker dan de steeds wisselende projecten die toegespitst waren op enkele kenmerken van de moeilijk activeerbare doelgroepen. Het gaat dus om cliënten met een multiproblematiek en niet meer om "secundaire" kenmerken zoals enkel vrouwen met een migratie achtergrond of jongeren tussen 18 en 30 jaar. Het probleem bij zulke specificering is dat er altijd mensen worden uitgesloten. Nu hebben de vier lokale besturen zélf de regie gekregen om hun cliënten in problematieken onder te brengen in plaats van de secundaire kenmerken.
      • Specifiek en integraal:
        Het partnerschap zal op haar wekelijkse casusoverleg bekijken welke cliënten een maattraject kunnen volgen binnen het project. Ze streven ernaar complementair en methodisch te werken en een case integraal te benaderen. Het partnerschap is samengesteld op de specifieke kwaliteiten van elke organisatie om de lokale noden van de 4 gemeentes in te vullen. 
      • Eigenaarschap:
        Het lokaal bestuur staat mee aan het roer wat niet altijd het geval was in voorgaande ESF-projecten.
      • Realistisch:
        Het partnerschap biedt een kader van samenwerken met andere partners dat vooraf besproken is en daardoor realistische verwachtingen creëert en de mogelijkheid om samenwerken te verbeteren.
      • Regio werking:
        Het partnerschap zal monitoren en rekening houden met een eerlijke verdeling van instroom van cliënten uit de lokale besturen. Tegelijk ontsluit het een regio van werkgevers en organisaties met een regionaal werkingsgebied. Wat er vanuit het partnerschap gevraagd wordt, kan meer impact hebben.
      Financiële weerslag

      De projectvoorstellen van de lokale partnerschappen worden voor 40% door E WSE (of vroegere ESF), 30% door Vlaamse Cofinanciering en 30% door lokale cofinanciering voorzien van middelen. De 30% lokale cofinanciering wordt voor de helft door VDAB gedragen. De resterende 15% wordt verdeeld onder de lokale besturen. 

      Het voorstel omtrent cofinanciering aan elk lokaal bestuur is:

      • verdeling op basis van inwonersaantal,
      • inzet via personeel en niet in middelen. 
       
      Voor Machelen komt dit jaarlijks neer op 15 263,40 euro. Hiervoor zelfs uit 0,3 VTE van een maatschappelijk assistent (jobcoach) in. 
       
      Het voorstel rond de bijdrage om het werkelijke - administratief-financiële - penhouderschap uit te besteden jaarlijks op 3 527,03 euro.
       
      Het voorstel om eenmalig de partners voor te financieren op 21 374,63 euro. Die bijdrage is voor 2024.
       
      Budgetsleutel uitgave werkingsmiddelen 

      OC-6139999-090400-3-1: voorzien budget op sleutel 45 500 euro

      2024

      2025

      2026

      2027

      2028

      2029

      € 36 638,03

      € 15 263,40

      € 15 263,40

      € 15 263,40

      € 15 263,40

      € 15 263,40


      Budgetsleutel ontvangsten werkingsmiddelen
      GE-7406999-090400-5-2 (of de sleutel die dan toegewezen zal zijn aan 'activering van tewerkstelling'): terugbetaling voorfinanciering 21 374,63 euro in 2030.
      Publieke stemming
      Aanwezig: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera, Daniël Schell
      Voorstanders: Stef Panneels, Jean-Pierre De Groef, Steve Claeys, Mohamed Akaychouh, Magda Geeroms, Benny Blanckaert, Rony Debeerst, Gregory Lagae, Steven Tielemans, Veysel Top, Peter Roose, Danny Gooris, Patrick Hanon, Jocelyne Vangindertaelen, Dina Ponticello, Kris Jacobs, Tania Van den Berghe, Werner Lenaerts, Nadine Gurickx, Nancy Van Harck, Franky Van Praet, Patrick Vanderauwera
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt de beslissing van het vast bureau van 24 oktober 2023 over het projectvoorstel 'Lokale partnerschappen Capacity building GriMaViZa'.